تا چند سال پيش اينستاگرام تنها براي سرگرمي و گذراندن اوقات فراغت بود ولی بنابراين از خريداري اينستاگرام توسط فيسبوک، اين شبکه اجتماعي به سمت تجاري شدن پيش رفت! نه تنها تغييرات اينستاگرام منجر به کسب درآمد براي فيسبوک شد، بلکه بسياري از کسب وکارهاي اينترنتي هم براي فروش محصولات يا خدمات خود از اين شبکه اجتماعي محبوب استفاده کردند. فيسبوک هم اين موضوع را به خوبي مي داند و به همين دليل است که قابليت هاي زيادي را در اختيار صفحات تجاري قرار داده است! از مهم ترين اين قابليت ها، قابليت فعال سازي تگ قيمت اينستاگرام است که به کمک آن مي توانيد فروشگاه اينستاگرام خود راه اندازي کنيد. در حال حاضر صفحات زيادي وجود دارند که محصولات يا خدمات خود را معرفي مي کنند و به کاربران مي گويند که براي خريد محصول به سايت مراجعه کنند. تگ قيمت اينستاگرام به شما کمک مي کند تا بتوانيد اطلاعات محصول را هم در اينستاگرام به کاربران نمايش دهيد. در اين مقاله قصد داريم به آموزش کامل فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام بپردازيم تا بتوانيد به صورت مستقيم محصولات خود را به کاربران بفروشيد! چنانچه با افزايش فروش کسب وکارتان موافق هستيد، در ادامه ما را همراهي کنيد.

فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام

اگر در مديريت فروشگاه اينستاگرام يا يک صفحه تجاري را برعهده داريد که در آن محصولات فيزيکي ارائه مي دهيد، حتماً به تگ خريد در اينستاگرام هم نياز داريد. تگ خريد در اينستاگرام به شما کمک مي کند تا بتوانيد قيمت و اطلاعات هر محصول را به کاربر نمايش دهيد و به آن ها قابليت خريد آني ارائه کنيد. البته لازم است بدانيد که در حال حاضر تنها مي توان بر روي محصولات فيزيکي قيمت گذاشت؛ بنابراين چنانچه شما خدماتي براي ارائه داريد که فاکتورهاي مختلفي در قيمت گذاري دخالت دارند اين قابليت به درد شما نمي خورد. به طور کلي صفحات تجاري (نه صفحات معمولي!) به کمک تگ خريد مي توانند اطلاعات و قيمت محصول خود را به کاربر نمايش دهند و کاربران با يک کليک وارد سايت آن ها شوند و خريد خود را در چند ثانيه انجام دهند! اين کار در نهايت به افزايش نرخ تبديل هم کمک زيادي مي کند.   توجه! اضافه کردن تگ خريد در اينستاگرام به کمک فيسبوک انجام مي شود؛ بنابراين شما ابتدا بايد قوانين و حريم خصوصي اينستاگرام و فيسبوک را مطالعه کنيد تا محصولات شما خلاف قوانين اين دو شبکه اجتماعي نباشد. همچنين محل فعاليت کسب وکار شما بايد در يکي از کشورهاي مورد تاييد اينستاگرام باشد که البته به کمک فيسبوک اين مشکل به راحتي حل مي شود.

براي فعال سازي فروشگاه اينستاگرام به چه مواردي نياز داريم؟

براي راه اندازي فروشگاه اينستاگرام و فعال سازي تگ خريد نياز به مواردي داريد که در اين بخش به معرفي آن ها مي پردازيم:
  • بروزرساني اينستاگرام به آخرين نسخه موجود
  • داشتن يک حساب کاربري در اين شبکه و تبديل آن به صفحه تجاري اينستاگرام
  • داشتن يک حساب تجاري فيسبوک
  • داشتن يک صفحه فيسبوک براي کسب وکارتان
  • داشتن يک فروشگاه اينترنتي براي هدايت کاربران از پست هاي اينستاگرام به آن
  • تاييد اينستاگرام براي تبديل شدن به فروشگاه اينستاگرام و فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام
در ادامه به آموزش فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام مي پردازيم که با استفاده از آن مي توانيد صفحه خود را به يک فروشگاه اينستاگرام تبديل کنيد. براي آغاز ۳ کار زير را انجام دهيد:
  • اپليکيشن اينستاگرام را در موبايل خود باز کنيد.
  • با حساب کاربري تجاري خود در فيسبوک لاگين کنيد؛ اين کار را به کمک دسک تاپ (کامپيوتر يا لپ تاپ) انجام دهيد.
  • سايت خود را در تب ديگر مرورگر خود باز کنيد.
پس از انجام کارهاي بالا کافي است ۶ مرحله زير را انجام دهيد تا فروشگاه اينستاگرام خود را راه اندازي کنيد.
  1. آماده سازي حساب کاربري اينستاگرام

در مرحله اول شما بايد به سراغ اينستاگرام خود برويد. چنانچه حساب کاربري شما مديريت يک صفحه تجاري اينستاگرام را برعهده داريد، بايد آن را به حالت حساب شخصي در بياوريد؛ البته منظور ما حساب خصوصي نيست! بلکه شما بايد حساب خود را از حالت business profile به حالت personal profile تغيير دهيد. براي اين کار مراحل زير را طي کنيد. ابتدا وارد بخش پروفايل خود در اينستاگرام شويد؛ سپس از طريق آيکن چرخ دنده، وارد تنظيمات شويد:   در اين پايين همين بخش گزينه اي به نام Switch Back to Personal Account وجود دارد که با کليک بر روي آن مي توانيد حساب کاربري خود را به حالت پروفايل شخصي در بياوريد. يک نکته! توجه دشته باشيد که بازگرداني حساب از حالت تجاري به حالت شخصي تمام اطلاعات مربوط به insights اينستاگرام را از بين مي برد؛ بنابراين چنانچه به اين اطلاعات نياز داريد، حتماً از بخش هاي مهم آن اسکرين شات بگيريد تا در آينده با مشکل مواجه نشويد. حتي چنانچه اکانت خود را به حالت تجاري بازگرداني کنيد، تمام اطلاعات اين بخش از صفر محاسبه مي شود و تحت هيچ شرايطي نمي توانيد به اطلاعات قبلي اين بخش دسترسي داشته باشيد.
  1. اضافه کردن صفحه به اکانت تجاري فيسبوک

براي فعال سازي فروشگاه اينستاگرام شما بايد يک صفحه فيسبوک داشته باشيد؛ پيشنهاد ما اين است که يک صفحه جديد براي کسب وکار خود ايجاد کنيد يا چنانچه از صفحه اي براي کسب وکار خود داريد، از همان استفاده کنيد. گاهي اوقات کاربران از صفحات نامرتبط استفاده مي کنند که فيسبوک آن را تاييد نمي کند يا در صورت تاييد، با مشکل مواجه مي شوند. براي اضافه کردن صفحه خود به بخش تجاري فيسبوک کافي است در اکانت فيسبوک خود وارد آدرس business.Facebook.com شويد:   در اين بخش بايد يکي از صفحات فيسبوک خود را انتخاب کنيد. چنانچه قصد اضافه کردن يک صفحه را داريد کافي است بر روي يکي از صفحات خود که در اين بخش نمايش داده شده کليک کنيد. همچنين چنانچه مي خواهيد يک صفحه جديد ايجاد کنيد، کافي است از طريق بخش اصلي فيسبوک روي Create a New Page کليک کنيد و صفحه جديد خود را بسازيد! سپس اطلاعات مربوط به صفحه و کسب وکار خود را در اين بخش تکميل کنيد و به سراغ مرحله بعد براي فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام برويد.
  1. پروفايل اينستاگرام خود را به يک صفحه تجاري تبديل کنيد!

اکنون زمان آن است که دوباره صفحه اينستاگرام خود را به يک صفحه تجاري تبديل کرده و دوباره اکانت فيسبوک را به آن وصل کنيد. براي اين کار وارد پروفايل اينستاگرام خود شويد و از طريق بخش تنظيمات، بر روي Switch to Business Profile کليک کنيد:   سپس بايد منتظر بمانيد تا در بخش Connect to Facebook page فيسبوک خود را به اکانت اينستاگرام متصل کنيد. بنابراين از آن بايد صفحه موردنظر خود را که براي پروفايل اينستاگرام خود ساخته ايد، انتخاب کنيد! توجه داشته باشيد که اين صفحه بايد همان صفحه اي باشد که به بخش تجاري فيسبوک (Facebook Business) اضافه کرده ايد.   در ادامه کافي است شماره تماس خود را وارد کنيد تا صفحه شما به يک صفحه تجاري تبديل شود. توجه داشته باشيد که چنانچه نمي خواهيد شماره تماس شما در صفحه اينستاگرام نمايش داده شود، بنابراين از پايان اين مراحل از طريق بخش اطلاعات تماس در تنظيمات آن را غيرفعال کنيد!
  1. اضافه کردن پروفايل اينستاگرام به بخش تجاري فيسبوک

در اين مرحله بايد پروفايل اينستاگرام خود را به بخش تجاري فيسبوک اضافه کنيد! در بخش تجاري فيسبوک بر روي Business setting کليک کنيد تا تنظيمات اين بخش به شما نمايش داده شود:   در منوي سمت چپ بخشي به نام Accounts وجود دارد که با کليک بر روي instagram accounts مي توانيد حساب کاربري اينستاگرام خود را اضافه کنيد. با کليک بر روي Add مي توانيد پروفايل اينستاگرام خود را اضافه کنيد:   در اين بخش از شما نام کاربري و رمز عبور اينستاگرام را مي خواهد تا در اين بخش اضافه شود. در ادامه مي توانيد اطلاعات اضافي را پر کنيد که البته نيازي به آن ها نخواهيم داشت! کافي است بر روي Skip کليک کنيد و اطلاعات را تکميل نکنيد.
  1. محصولات خود را به فيسبوک اضافه کنيد!

اين مرحله دقيقاً همان بخشي است که به آن نياز داريم! ما به راه اندازي فروشگاه اينستاگرام نياز داريم و مي خواهيم با اضافه کردن تگ خريد در اينستاگرام اين قابليت را به صفحه خود اضافه کنيم. براي اين کار ابتدا بايد يک کاتالوگ از محصولات خود در فيسبوک ايجاد کنيم! کافي است از طريق منوي بالاي فيسبوک بر روي Catalogues که زيرمنوي بخش Assets است، کليک کنيد:   در اين بخش بايد يک دسته بندي براي محصولات کسب وکارتان را انتخاب کنيد؛ مثلاً چنانچه محصول فيزيکي خود را به صورت آنلاين مي فروشيد مي توانيد گزينه اول (Ecommerce) را انتخاب کرده و سپس بر روي Next کليک کنيد.   در بخش بعدي (Configure your catalogue settings) شما بايد اطلاعات مربوط به کاتالوگ خود را تکميل کنيد که در ادامه به بررسي کامل آن مي پردازيم:

How do you want to add products to your catalogue

در اين بخش شما بايد نوع اضافه کردن محصول به کاتالوگ خود را مشخص کنيد که دو گزينه در دسترس شما قرار دارد:   Upload Product Info: با انتخاب اين گزينه مي توانيد محصولات خود را به صورت دستي اضافه کنيد. Connect E-commerce Platform: با استفاده از اين گزينه مي توانيد در صورتي که از يکي از فروشگاه سازها استفاده مي کنيد، محصولات را به صورت خودکار در کاتالوگ خود فراخواني کنيد. ما در اين آموزش گزينه اول را انتخاب مي کنيم تا اطلاعات محصولات را به صورت دستي اضافه کنيم.

Who owns this catalogue

در اين بخش بايد صفحه فيسبوک مربوط به پروفايل اينستاگرام خود را انتخاب کنيد؛ توجه داشته باشيد که در صورت انتخاب صفحه ديگر، نمي توانيد محصولات را در اينستاگرام خود نمايش دهيد.

Name your catalogue

در اين بخش مي توانيد براي کاتالوگ خود يک نام انتخاب کنيد تا بعداً به راحتي از آن استفاده کنيد. پس از تکميل موارد بالا کافي است بر روي Create کليک کنيد تا کاتالوگ شما ساخته شود.   اکنون با کليک بر روي View catalogue مي توانيد کاتالوگ خود را ببينيد تا در صورت نياز آن را تغيير دهيد. هنگامي که وارد صفحه مربوط به کاتالوگ خود مي شويد، در سمت چپ منويي به شما نمايش داده مي شود که با کليک بر روي Product مي توانيد محصولات موردنظر خود را اضافه کنيد.   در اين صفحه کافي است بر روي Add Product کليک کنيد تا وارد صفحه بعد شويد! در صفحه بعد شما به ۳ روش مي توانيد محصولات خود را اضافه کنيد که با انتخاب گزينه Add Manually، مي توانيد محصولات را به صورت دستي اضافه کنيد.

اضافه کردن محصول به کاتالوگ فيسبوک براي نمايش در فروشگاه اينستاگرام

پس از طي مراحل بالا زمان آن رسيده است که محصول خود را اضافه کنيد. در بخش بعدي بايد اطلاعات مربوط به محصول خود را اضافه کنيد.  

Add products manually

در اين بخش بايد اطلاعات محصول موردنظر خود را که مربوط به کسب وکارتان است، اضافه کنيد:   Image: در اين بخش بايد يک تصوير براي محصول خود انتخاب کنيد؛ دست کم سايز براي محصول شما ۶۰۰ در ۶۰۰ بر حسب پيکسل است. Name: در اين بخش بايد نامي را براي محصول خود انتخاب کنيد تا هنگام نمايش در اينستاگرام با همين نام ببينيد. Description: در اين بخش مي توانيد توضيحات يا مزاياي محصول خود را بنويسيد. Content ID: در اين بخش بايد يک id براي محصول خود انتخاب کنيد. Website link: در اين بخش مي توانيد لينک محصول در سايت خود را قرار دهيد تا هنگام نمايش محصول در اينستاگرام و در صورت کليک کاربران، مستقيم به صفحه موردنظر شما منتقل شوند. Price: در اين بخش مي توانيد هزينه محصول را اضافه کنيد؛ توجه داشته باشيد که در حال حاضر به دليل تحريم ها، واحد ارز ايران در اين ليست وجود ندارد ولی مي توانيد هنگام نوشتن قيمت از کلمه تومان در جلوي آن استفاده کنيد و واحد ارز را روي چيز ديگري قرار دهيد.   پس از انجام تنظيمات بالا مي توانيد Add Product را بزنيد تا محصول شما به کاتالوگ اضافه شود.
  1. منتظر تاييد فروشگاه اينستاگرام خود باشيد!

پس از آن که اولين محصول شما ايجاد شد و پروفايل شما براي ايجاد تگ خريد در اينستاگرام به فيسبوک وصل شد، روند بررسي توسط اينستاگرام آغاز مي شود! اين روند ممکن است تا چندين روز طول بکشد و شما نمي توانيد آن را جلوتر بيندازيد. فقط بايد صبر کنيد تا اينستاگرام فروشگاه شما را تاييد کند.   پس از آن که اينستاگرام حساب شما را بررسي کند، دو حالت دارد که يا شما را تاييد مي کند يا خير! معمولاً اينستاگرام چنين درخواستي را تاييد مي کند و پيام تاييد آن در بخش نوتيفيکيشن اينستاگرام مشاهده مي شود. در صورتي که پيام تاييد را دريافت نکرده ايد، احتمالاً اينستاگرام هنوز در حال بررسي درخواست شما است! براي آن که راحت تر بتوانيد متوجه تاييد شدن فروشگاه اينستاگرام خود شويد، کافي است وارد تنظيمات اينستاگرام شويد و به دنبال گزينه Shopping option باشيد! در صورتي که تگ خريد در اينستاگرام شما فعال شده باشد اين بخش هم در تنظيمات مشاهده مي شود ولی چنانچه هنوز اين گزينه نمايش داده نشده است و پيام عدم تاييد را هم دريافت نکرده ايد، درخواست شما در حال بررسي است و بايد صبر کنيد.
  1. استفاده از تگ خريد در اينستاگرام براي پست ها و استوري ها

پس از آن که درخواست شما توسط اينستاگرام تاييد شد، تگ خريد در اينستاگرام فعال مي شود و مي توانيد آن را بر روي پست ها، استوري ها و حتي پست هاي قديمي قرار دهيد. براي انتشار يک پست جديد به همراه تگ خريد کافي است وارد بخش انتشار يک پست شويد و در مرحله آخر، بر روي tag products کليک کنيد.   البته بايد توجه داشته باشيد تنها محصولاتي را مي توانيد به تگ خريد در اينستاگرام اضافه کنيد که در کاتالوگ فيسبوک خود اضافه کرده باشيد!   اگر قصد داريد محصولي را که در کاتالوگ شما وجود ندارد در اينستاگرام فعال کنيد، ابتدا بايد محصول موردنظر خود را در کاتالوگ فيسبوک خود اضافه کنيد و سپس تگ خريد در اينستاگرام را فعال کنيد. يک نکته! چنانچه از تبليغات اسپانسري اينستاگرام استفاده مي کنيد، بايد توجه داشته باشيد که نمي توانيد يک پست با تگ خريد را به صورت مستقيم تبليغ کنيد! براي اين کار مي توانيد پست هايي که تگ خريد ندارند را تبليغ کنيد و کاربران را به پست موردنظر خود هداي کنيد.

پست هاي که داراي تگ خريد در اينستاگرام هستند، چگونه ظاهر مي شوند؟

احتمالاً بسياري از شما کاربران عزيز پست هايي را ديده ايد که تگ اينستاگرام بر روي آن ها فعال است ولی باز هم کاربراني وجود دارند که اين تگ خريد را نديده اند. بنابراين مي خواهند بدانند که با فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام پست ها چگونه نمايش داده مي شوند!     براي ورود به لينک هم بايد بر روي تگ خريد کليک کنند تا صفحه آن را ببينند و محصول را به صورت مستقيم از سايت شما خريداري کنند.
  1. ترافيک ورودي از تگ خريد را آناليز کنيد!

اگر صفحه اينستاگرام شما براي بازاريابي کسب وکارتان است، حتماً مي دانيد که ترافيک ورودي سايت اهميت بسيار زيادي دارد. به همين دليل است که آناليز سايت يکي از فاکتورهاي مهم و اساسي در مديريت کسب وکارها است! پيشنهاد مي کنم لينک هاي تگ خريد در اينستاگرام را به گونه اي درج کنيد که بتوانيد آن را آناليز کنيد. مثلاً مي توانيد از کوتاه کننده هاي لينک يا از ابزار Google Analytics استفاده کنيد. اين ابزارها به شما کمک مي کنند تا بدانيد از هر تگ خريد در اينستاگرام چقدر ورودي داشته ايد و چند نفر آن ها از شما خريد کرده اند. در اصل شما به کمک اين ابزارها مي توانيد نرخ تبديل خود را اندازه گيري کنيد و براي افزايش فروش خود، تغييراتي در استراتژي اينستاگرام خود ايجاد کنيد.
  1. کاربران چگونه مي توانند با استفاده از تگ خريد اينستاگرام خريد کنند؟

هنگامي که يک کاربر در صفحه شما تگ خريد در اينستاگرام را مي بيند، متوجه مي شود که فروشگاه اينستاگرام شما فعال است و مي تواند به صورت مستقيم خريد کند. کاربران با کليک بر روي تگ خريد در اينستاگرام مي توانند وارد صفحه بعد شوند   سپس با کليک بر روي گزينه Shop Now وارد سايت شما مي شوند و خريد خود را انجام مي دهند.
  1. چگونه تگ خريد در اينستاگرام را بر روي استوري خود استفاده کنيم؟

براي استفاده از تگ خريد در استوري اينستاگرام ابتدا بايد وارد بخش استوري شويد و يک عکس يا فيلم براي استوري خود بگيريد! بنابراين از آن کافي است از طريق بخش استيکر در استوري اينستاگرام تگ خريد را فعال کنيد:   اکنون چنانچه کاربر بر روي تگ خريد در اينستاگرام که بر روي استوري شما قرار گرفته است کليک کند، وارد صفحه خريد آن محصول مي شود و مي تواند به صورت مستقيم خريداري کند.  

بررسي چند نکته و اشکال بسيار مهم!

در طي فرآيند فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام ممکن است با مشکلاتي روبرو شويد که در اين بخش چند مورد از آن ها را بررسي مي کنيم: نکته اول) توجه داشته باشيد که صفحه فيسبوک متصل شده به اينستاگرام بايد همان صفحه اي باشد که بخش تجاري فيسبوک را بر روي آن فعال کرده ايد! چنانچه با مشکل اضافه کردن تگ خريد در اينستاگرام مواجه هستيد، حتماً چک کنيد که حساب کاربري متصل شده به اينستاگرام با حساب کاربري تجاري شده در فيسبوک يکي باشد. نکته دوم) فيسبوک علاوه بر کاتالوگ بخش فروشگاه هم دارد که به صورت مستقيم محصولات خود را به آن اضافه کنيد! ولی بايد توجه داشته باشيد که ما تگ خريد در اينستاگرام را به کمک کاتالوگ فيسبوک اضافه کرديم نه فروشگاه فيسبوک! بنابراين چنانچه بايد بدانيد که محصولات کاتالوگ به فروشگاه فيسبوک اضافه نمي شود و چنانچه مي خواهيد محصولات کاتالوگ را در فيسبوک هم بفروشيد، بايد آن را در بخش فروشگاه فيسبوک اضافه کنيد. نکته سوم) گاهي اوقات با پيغام خطاي Blank google_product_category مواجه مي شويد. اين پيغام خطا نشان دهنده آن است که دسته بندي محصول شما در گوگل مشخص نشده است! اين خطا مشکلي براي شما ايجاد نمي کند و به راحتي مي توانيد آن را ناديده بگيريد. نکته چهارم) گاهي اوقات شما در هنگام اضافه کردن محصول در کاتالوگ فيسبوک با خطاي Unsupported file format مواجه شويد که احتمالاً يک فايل با پسوند غيرمجاز آپلود کرده ايد. مي توانيد به مستندات فيسبوک مراجعه کنيد و از فايل هاي مجاز براي آپلود اطلاع پيدا کنيد! نکته پنجم) يکي از مهم ترين مواردي که بسياري از کاربران اطلاع ندارند، اين است که شما بر روي هر پست مي توانيد چند تگ خريد قرار دهيد! بسياري از کاربران اين موضوع را نمي دانند و تنها از يک تگ خريد استفاده مي کنند که نرخ تبديل کاهش پيدا مي کند. در يک محصول چنانچه چند محصول از کسب وکارتان وجود دارد، حتماً همه آن ها را در تگ خريد قرار دهيد تا فروشگاه اينستاگرام شما هميشه فعال باشد.

نتيجه گيري

استفاده از تگ خريد در اينستاگرام به شما کمک مي کند تا کاربران را به صورت کاملاً مستقيم به فروشگاه اينترنتي خود هدايت کند. اين کار باعث مي شود تا بتوانيد اطلاعات محصول و قيمت آن را هم به صورت مستقيم نمايش دهيد! در اين مقاله به آموزش اضافه کردن تگ خريد در اينستاگرام پرداختيم که اميدواريم براي فروشگاه اينستاگرام شما مفيد واقع شود. اکنون شما بگوييد! به نظر شما استفاده تگ خريد در اينستاگرام چه مزايايي دارد و تاثير آن بر روي نرخ تبديل کاربران چيست؟ در بخش نظرات، تجربيات و ايده هاي خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *