اگر بخواهيم به پرطرفدارترين شبکه اجتماعي در ايران اشاره کنيم، احتمالاً اينستاگرام همان شبکه اي است که انتظار شنيدن آن را از ما داريد! اينستاگرام در سراسر دنيا دنبال کنندگان زيادي دارد و در ايران هم به دليل محدوديت هاي کمتر طرفداران زيادي دارد.
همين مسئله باعث شده تا کسب وکارهاي زيادي از اينستاگرام به عنوان يکي از پلتفرم هاي بازاريابي در دنيا استفاده کنند! جالب است بدانيد بسياري از کسب وکارهاي ايراني تنها بر روي اينستاگرام فعاليت مي کنند و به گفته مديران آن ها، نيازي به پلتفرم ديگري نظير سايت ندارند.
تبليغات اينستاگرام يکي از راه هاي بازاريابي محصولات يا خدمات کسب وکارهاي مختلف است! بنابراين از آن که فيسبوک شبکه اجتماعي اينستاگرام را خريداري کرد، تغييراتي زيادي در آن ديديم که مهم ترين تغييرات آن که بيشتر جنبه تجاري داشتند، در سال اخير ديده شد.
در اين مقاله قصد داريم به بررسي آينده تبليغات اينستاگرام بپردازيم تا بدانيد در سال هاي پيش رو، چه تغييراتي را خواهيد ديد! چنانچه موافق هستيد، در ادامه با ما و بررسي کامل آينده تبليغات اينستاگرام همراه باشيد.
تبليغات اينستاگرام، از گذشته پيش تا آينده!
در سال اخير (۲۰۱۹) اينستاگرام دو تغيير بسيار اساسي بر روي پلتفرم خود ايجاد کرد؛ اولين تغيير اضافه شدن امکان خريد از طريق اينستاگرام و دومين تغيير آن، تغييرات گسترده بر روي بخش
استوري اينستاگرام بود.
تقريباً بنابراين از خريد اينستاگرام توسط فيسبوک همه چيز آن تغيير کرده است و تغييرات بيشتري هم پيش رو خواهد بود. به طوري که در سال ۲۰۱۸ بنيان گذاران اين شبکه اجتماعي به دليل درخواست کنترل بيشتر توسط فيسبوک استعفاء دادند.
زاکربرک (بنيان گذار فيسبوک) اعلام کرده ممکن است در آينده استوري جايگزين Feed يا همان بخش اصلي اينستاگرام شود و در صورتي که چنين اتفاقي بيفتد، اين شبکه به طور کلي تغيير مي کند.
همچنين اينستاگرام در تلاش است که به کمک سرويس
IGtv اينستاگرام بتوانيد ميزان تعامل صفحات را افزايش دهد. همچنين به دنبال اين است که بخش IGtv را تجاري سازي کرده و تبليغات را بيشتر بر روي آن متمرکز کند.
ولی اين تغييرات براي بازاريابان اينستاگرام حاوي چه معنايي است و در سال هاي آينده چه تغييراتي پيش روي آن ها است؟ دانستن اين اطلاعات به بازاريابان کمک مي کند تا بتوانند از همين الان خودشان را آماده تغييرات جديد کنند و بازاريابي موفقي داشته باشند.
هدف کلي فيسبوک از ايجاد چنين تغييراتي در اينستاگرام اين است که بتوانيد سه شبکه فيسبوک، واتس اپ و اينستاگرام را ادغام کند تا بهترين پتانسيل را براي تجاري سازي فعاليت هاي خود داشته باشد.
برخي از پيش بيني ها و گفته ها در مورد تغييرات اين شبکه اجتماعي که تاثير زيادي بر روي آينده تبليغات اينستاگرام دارند، عبارتند از:
پيام هاي اينستاگرام، واتس اپ و مسنجر فيسبوک ادغام مي شوند!
همان طور که گفتيم، فيسبوک دو شبکه اجتماعي اينستاگرام و واتس اپ را خريداري کرده است و اکنون به دنبال آن است که بتواند اين ۳ شبکه اجتماعي را ادغام کند. اولين چيزي که فيسبوک از آن خبر مي دهد، ايجاد تغييرات مهمي در بخش پيام هاي هر سه است!
اولين چيزي که به نظر مي رسد، ادغام شدن پيام هاي اين سه شبکه است! يعني کاربر از طريق هر کدام از اين ۳ شبکه بتواند به پيام هاي شبکه هاي اجتماعي ديگر خود هم پاسخ دهد؛
به عنوان مثال چنانچه از مسنجر فيسبوک زياد استفاده مي کنيد، مي توانيد پيام هاي اينستاگرام و واتس اپ را هم بدون با استفاده از همان مسنجر فيسبوک پاسخ دهيد. اين مورد براي برندها بسيار عالي است!
دليل آن هم اين است که مي توانند مخاطبان خود را در هر ۳ شبکه اجتماعي داشته باشند. از طرف ديگر چنانچه در فيسبوک با کاربري آشنا شديد، مي توانيد در واتس اپ با اون چت کنيد و اين مورد به آسان تر شدن ارتباط کمک زيادي مي کند!
دومين چيزي که احتمال دارد، اين است که محيط هاي پيام رساني اينستاگرام و واتس اپ مانند مسنجر فيسبوک کمي حالت تبليغاتي بگيرند. در بخش مسنجر فيسبوک شما پيام هاي تبليغاتي مي بينيد ولی در دايرکت اينستاگرام و بخش پيام رساني واتس اپ تاکنون تبليغاتي ديده نشده است!
البته بايد توجه داشته باشيد که اين مورد هم مانند مورد اول، کاملاً احتمالي است. البته باتوجه به اين که فيسبوک بيشتر به دنبال تجاري سازي است، بعيد نيست که اين احتمال به واقعيت تبديل شود و بخشي از آينده تبليغات اينستاگرام را دربر بگيرد.
اگر اين احتمالات اتفاق بيفتند، يک قابليت بسيار عالي در اختيار بازاريابان شبکه هاي اجتماعي قرار مي گيرد! بازارياب ها بيشتر به دنبال استفاده از جايگاه هاي تبليغاتي هستند که کاربران بيشتر با آن سروکار دارند؛
به همين دليل است که در حال حاضر بيشتر بر روي استوري اينستاگرام تمرکز کرده اند و گاهي کاربران با بمباران تبليغاتي در استوري مواجه مي شوند. البته باز هم مي گوييم هنوز فيسبوک ايده هاي تبليغاتي خود را به صورت کامل بر روي اينستاگرام پياده نکرده است و کمتر با تبليغات مواجه مي شويد!
ولی چنانچه فيسبوک ايده هاي تبليغاتي خود را پياده سازي کند، احتمالاً روزانه با چندين پيام تبليغاتي مواجه خواهيد شد. چنانچه براي کسب وکار خود در اينستاگرام بازاريابي مي کنيد، با ادغام فيسبوک، واتس اپ و مسنجر اينستاگرام در آينده اي نزديک مي توانيد کمپين هاي تبليغاتي خود را در بخش پيام هاي اين ۳ شبکه اجرا کنيد و بازخورد بسيار خوبي بگيريد!
به عبارت ساده تر، يکسان سازي و ادغام محيط هاي فيسبوک، واتس اپ و اينستاگرام مي تواند کمک زيادي به افزايش بازدهي کمپين هاي تبليغاتي کند.
اينستاگرام در حال پيش روي به سمت تجاري شدن است!
اينستاگرام در چندين سال گذشته را يادتان هست؟ هيچ گونه تبليغاتي در آن وجود نداشت! تقريباً از زماني که اينستاگرام توسط فيسبوک خريداري شد، بيشتر به سمت تجاري شدن پيش رفت.
مطابق يکي از گزارش هاي موجود، پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۲۰ بيش از ۷۰ درصد درآمد فيسبوک از اينستاگرام حاصل مي شود! اينستاگرام محيط بسيار جذابي براي تبليغ دهندگان و کسب بازاريابان ديجيتال است و بدليل تعامل بالاي کاربران در آن، بازدهي بسيار خوبي هم براي کسب وکارها دارد.
آينده تبليغات اينستاگرام در دست فيسبوک است! يعني شما کاربران چنانچه بخواهيد در اينستاگرام تبليغ کنيد، اين کار را بايد به کمک ابزارها و سرويس هاي فيسبوک انجام دهيد. البته سرويس هاي فيسبوک هم بسيار عالي هستند و امکانات بسيار خوبي را در اختيار شما قرار مي دهند!
بخش IGtv اينستاگرام هم طرفداران بسيار زيادي دارد و فيسبوک از اين بخش غافل نيست! به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ درصد از تبليغات اينستاگرام را IGtv تشکيل مي دهد. سرعت رشد اين بخش از اينستاگرام بسيار زياد است و قطعاً تبليغات در اين بخش طرفداران بسيار زيادي خواهد داشت.
شايد بتوان يکي از دلايل استعفاء بنيان گذاران اينستاگرام در سال گذشته را همين موضوع دانست! فيسبوک سعي دارد براي افزايش درآمد کمپاني خود، از تمامي بخش هاي اينستاگرام به عنوان بخش هاي تبليغاتي استفاده کند و بنيان گذاران فيسبوک بر اين باورند که اين بخش مي تواند به تجربه کاربر لطمه بزند! به عبارت ساده تر ممکن است از محبوبيت بسيار زياد اين شبکه اجتماعي کم شود.
البته فيسبوک هميشه به فکر کسب وکارهاي مختلف هم بوده است و اين مورد را در قابليت
فعال سازي تگ خريد در اينستاگرام ديديم. البته اين قابليت تنها براي برخي کشورها فعال است که انتظار مي رود فيسبوک براي توسعه کسب وکارهاي کاربران، آن را براي تمام افراد در سراسر دنيا فعال کند.
فيسبوک مي تواند خريدهاي کاربران را توسعه دهد! در حال حاضر چنانچه بر روي برچسب خريد يک سايت کليک کنيد، وارد سايت آن کسب وکار مي شود!
بعيد نيست که فيسبوک در آينده اي نه چندان دور، قابليت خريد درونبرنامه اي را هم ايجاد کند؛ يعني ديگر نيازي به بازديد از سايت کسب وکار نيست و کاربران در خود اينستاگرام خريد خود را تکميل کنند.
در صورت فعال سازي اين قابليت، فروش بسياري از کسب وکار تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند و مي توانيد محصولات خود را بدون دردسر به کاربران ارائه کنيد.
همان طور که گفتيم، اينستاگرام برنامه اجراي کمپين هاي تبليغاتي در بخش دايرکت و پيام ها را در آينده دارد! چنانچه به فيسبوک سر بزنيد، تبليغات زيادي را در آن مشاهده مي کنيد.
اين کار به نفع کاربران فيسبوک است و پيام هاي تبليغاتي کمتري را مي بينند ولی کاربران اينستاگرام ممکن است کمي اذيت شوند! بنابراين آينده تبليغات اينستاگرام تفاوت هاي زيادي با شرايط فعلي آن دارد و البته تغييرات کاملاً به نفع کسب وکارها و بازاريابان ديجيتال است.
اگر کاربران اينستاگرام هستيد، در سال ۲۰۱۹ بايد شاهد تغييرات بسيار زيادي در بخش آينده تبليغات اينستاگرام باشيد! سياست فيسبوک ايجاد جايگاه هاي خلاقانه براي ايجاد کمپين هاي تبليغاتي و در نهايت تجاري سازي تمام سرويس هاي خود است.
در حال حاضر پيش بيني مي شود بخش هاي بعدي اينستاگرام که رنگ تبليغات را به خود مي گيرند، استوري ها و IGtv خواهد بود که دو بخش بسيار پرطرفدار در اينستاگرام است.
استوري اصلي ترين هدف آينده تبليغات اينستاگرام است!
در سال ۲۰۱۹ استوري به برترين قابليت اينستاگرام تبديل شد؛ حتي پست هاي اينستاگرام که از ابتدا بوده و طرفداران زيادي داشته، اکنون محبوبيت کمتري نسبت به پست ها دارد.
مطابق گزارش هاي اينستاگرام سرعت رشد استوري ها ۱۵ برابر بيشتر از پست هاي اينستاگرام است. فيسبوک اين موضوع را به خوبي مي داند و در آينده تبليغات اينستاگرام قصد دارد روي استوري ها متمرکز شود!
در حال حاضر
استوري اينستاگرام بيش از ۵۰۰ ميليون کاربر فعال در روز دارد. البته اين موضوع را فيسبوک هم پيش بيني کرده بود؛ مطابق گفته هاي مارک زاکربرگ (بنيان گذار فيسبوک) اين انتظار از استوري اينستاگرام مي رفت که تا سال ۲۰۱۹ از پست ها سبقت بگيرد و به محبوب ترين ابزار اينستاگرام تبديل شود.
دلايل زيادي براي رشد استوري اينستاگرام وجود دارد؛ از قابليت هاي بسيار عالي آن تا سرگرم شدن کاربران! البته آپديت هاي اينستاگرام هم بيشتر مربوط به استوري اينستاگرام است و کمتر در بخش پست هاي اينستاگرام تغييراتي ديديم! همين موارد باعث شد تا فيسبوک بازخورد مثبتي از کاربران بگيرد؛
انتشار قابليت هاي جديدي نظير استيکر Question سبب افزايش تعامل کاربران در بخش استوري شد. خود فيسبوک هم اعلام کرده است در ميان بخش هاي مختلف اينستاگرام، استوري اهميت زيادي دارد و منطقي است که بروزرساني هاي بيشتري دريافت کند.
به همين دليل است که پيش بيني مي شود فيسبوک اول بر روي استوري ها تمرکز کند و آينده تبليغات اينستاگرام بر روي استوري ها تاثير بيشتري بگذارد.
در حال حاضر کاربران تنها زماني از پست استفاده مي کنند که مي خواهند براي هميشه بماند! چنانچه بخواهند پست موقت قرار دهند، از استوري و براي ويدئوهاي طولاني خود از IGtv استفاده مي کنند.
يک پيشنهاد! با درنظر گرفتن محبوبيت اينستاگرام، استفاده از استوري ها به کسب وکار شما کمک زيادي مي کند. بنابراين چنانچه استراتژي مناسبي براي استوري اينستاگرام در صفحه کسب وکار خود نداريد، پيشنهاد مي کنم هر چه زودتر يک استراتژي مناسب براي بخش استوري صفحه کسب وکارتان تدوين کنيد.
IGtv اينستاگرام، يکي از اهداف تجاري اين شبکه اجتماعي است!
شايد بدانيد که IGtv در ابتداي سال ۲۰۱۸ عرضه شد و يک اپليکيشن جدا از اينستاگرام بود! در ابتدا تعداد دانلود اين اپليکيشن اميدوارکننده نبود و بسياري از افراد آن را يک پروژه شکست خورده مي دانستند.
تا اين که اينستاگرام تصميم گرفت IGtv را به همراه اينستاگرام عرضه کند! يعني در اصل کاربران اينستاگرام هم بدون داشتن اپليکيشن IGtv به آن دسترسي داشته باشند.
همين امر موجب محبوبيت IGtv اينستاگرام شد و کاربران زيادي از آن استفاده کنند. به طوري که يک پروژه تقريباً شکست خورده، اکنون بخش اصلي استراتژي محتوايي اينستاگرام بسياري از کسب وکار را تشکيل مي دهد.
به گفته متخصصان، از هر ۴ کسب وکاري که در اينستاگرام فعاليت مي کنند، يکي از آن ها استفاده از IGtv را در ليست استراتژي خود قرار داده است.
استفاده از اين پلتفرم به دليل آن که رقابت زيادي ندارد ولی محبوبيت آن در ميان کاربران زياد است، به رشد کسب وکار کمک زيادي مي کند. مطابق گزارش ها، تقريباً ۷۲ درصد از کسب وکارها قصد استفاده از IGtv را در سال ۲۰۱۹ ندارند.
چنانچه به عنوان يک کسب وکار قصد استفاده از آن را داريد، ابتداي هدف خود را مشخص کنيد! مثلاً به جاي توليد محتواي منحصر به فرد، بخشي از محتواي کانال
يوتيوب خود را در IGtv به اشتراک مي گذارند.
البته اين مسئله لزوماً بد نيست؛ بسياري از کانال هاي IGtv در اينستاگرام با همين کار بازديد ميليوني دارند ولی چنانچه محتواي منحصر به فرد و ارزشمند توليد کنيد، تاثير بسيار بيشتري بر روي کسب وکارتان دارد.
چنانچه قصد داريد در آينده تبليغات اينستاگرام موفق باشيد، حتماً استراتژي منظمي براي توليد محتواي IGtv اينستاگرام داشته باشيد! در اين کانال به راحتي مي توانيد بازاريابي ويدئويي خود را انجام دهيد و به برندسازي کسب وکار خود کمک کنيد.
دليل آن هم اين است که هنوز کسب وکارهاي زيادي که ممکن است رقباي شما باشند، از اين پلتفرم استفاده نمي کنند و به راحتي مي توانيد به بازاريابي ويدئويي و برندسازي کسب وکارتان بپردازيد!
اينستاگرام روز به روز در حال رشد است و در حال حاضر هم يک شبکه بسيار پرتعامل به شمار مي رود. در آينده تبليغات اينستاگرام هم احتمالاً يکي از بخش هايي که اين شبکه از آن سود تجاري مي برد، همين بخش است؛
زيرا اين بخش تعامل زيادي دارد و کاربران زيادي از آن استفاده مي کنند. بنابراين ضروري است کسب وکارها از اين بخش هم به عنوان بخشي براي بازاريابي کسب وکار خود استفاده کنند!
در نهايت، آينده تبليغات اينستاگرام چگونه خواهد بود؟
در حال حاضر شاهد تبليغات بسيار کمي در اينستاگرام هستيم ولی اين دليل خوبي براي آن که فکر کنيم براي هميشه به همين صورت باقي مي ماند، نيست!
دليل اين موضوع هم فعاليت هاي فيسبوک از گذشته تا کنون است؛ زيرا فيسبوک يک کمپاني کاملاً تجاري است و از هر بخشي استفاده تجاري مي کند؛ البته نمي توان سرويس ها و خدماتي که فيسبوک در اختيار بازاريابان و حتي کاربران عادي قرار مي دهد را ناديده گرفت.
اينستاگرام در سال هاي آينده براي افرادي که بازاريابي کسب وکار خود را از طريق اينستاگرام انجام مي دهند، بسيار جذاب خواهد بود. بسياري از کاربران فکر مي کنند با درنظر گرفتن رشد بخش تبليغاتي اينستاگرام، اين شبکه رشد خود را از دست مي دهد و کاربران حاضر نيستند در آن فعاليت کنند!
بايد بگوييم که اينستاگرام تنها بخش تبليغات خود را توسعه نمي دهد و احتمالاً قابليت هاي بسيار جذابي را به بخش هاي مختلف و به خصوص بخش استوري اضافه مي کند.
همچنين احتمال آن که امکانات فيسبوک و واتس اپ را به اينستاگرام اضافه کند هم بسيار زياد است؛ در اصل فيسبوک به دنبال ادغام تمام محصولات خود در يک مجموعه است ولی نمي خواهد اين کار را خيلي سريع انجام دهد!
بنابراين دور از انتظار نيست که تا چندين سال آينده محصول جديدي را معرفي کند که اينستاگرام، فيسبوک و واتس اپ را در خود جاي داده باشد و ديگر شبکه اي به نام اينستاگرام وجود نداشته باشد.
البته اين مسئله تنها يک پيش بيني ضعيف است ولی با درنظر گرفتن هدف فيسبوک دور از انتظار نيست!
با وجود تمام اين موارد، هنوز راز هاي زيادي وجود دارد که از فيسبوک و اينستاگرام نمي دانيم! اصلاً اطميناني وجود ندارد که IGtv اينستاگرام تا چند سال آينده وجود داشته باشد.
بسياري از کاربران از اين پلتفرم به عنوان يوتيوب شماره دو ياد مي کنند و ممکن است تا چند سال آينده پتانسيل بسيار خوبي داشته باشد و بخش بزرگي از آينده تبليغات اينستاگرام را در خود جاي دهد.
بنابراين اصلاً آينده مشخصي از IGtv اينستاگرام وجود ندارد و بايد ببينيم که فيسبوک چه سياست ها و اقداماتي بر روي آن انجام مي دهد! تنها کاري که به عنوان يک بازارياب اينستاگرام مي توانيد به صورت هوشمندانه انجام دهيم، اين است که با احتمال مثبت پيش برويم و براي IGtv صفحه اينستاگرام خود برنامه ريزي کنيم. تا چند سال آينده چنانچه اين پلتفرم رشد کرد، کسب وکار ما هم رشد بسيار خوبي مي کند.
البته احتمال شکست آن هم وجود دارد ولی حتي در صورت شکست خوردن اين شبکه، شما در حال حاضر هم مي توانيد از IGtv سود ببريد! زيرا در حال حاضر هم اين پلتفرم محبوبيت زيادي در ميان کاربران دارد؛ به خصوص از زماني که کاربران توانستند IGtv را در بخش پست هاي خود هم به اشتراک بگذارند.
نتيجه گيري
از گذشته تا کنون، هيچ وقت آينده شبکه هاي اجتماعي مشخص نبوده است! آينده تبليغات اينستاگرام هم کاملاً بستگي به اين شبکه اجتماعي دارد و بايد صبر کنيم و ببينيم که چه سرانجامي در انتظار آن است!
در اين مقاله به بررسي آينده تبليغات اينستاگرام پرداختيم تا با ديد بازتري بتوانيد براي استراتژي اينستاگرام خود برنامه ريزي کنيد. البته باز هم مي گوييم تمام اين موارد احتمالاتي هستند که متخصصان اين حوزه در مورد آن سخن گفته اند!
اميدواريم بتوانيد يک کسب وکار موفق با استفاده از امکانات اينستاگرام داشته باشيد و بازاريابي محصولات يا خدمات خود را به خوبي انجام دهيد.
اکنون شما بگوييد! به نظر شما آينده تبليغات اينستاگرام چگونه است و در حال حاضر براي تبليغات اينستاگرام چه فعاليت هايي انجام مي دهيد؟ در بخش نظرات، تجربه هاي خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.