اينستاگرام بزرگ ترين شبکه اجتماعي محتوا محور در ايران است و کسب وکارها شانس زيادي در زمينه فروش محصول و خدمات خود با استفاده از آن دارند!
ولی چرا نمي توان در شبکه هاي اجتماعي ديگر به چنين فروشي از محصولات دست يافت؟ تنها يک دليل وجود دارد؛ محتوا محور بودن اينستاگرام! احتمالاً شما نيز شنيده ايد که مي گويند
محتوا پادشاه است و همين مسئله سبب شده تا اينستاگرام به بهترين شبکه اجتماعي براي بازاريابي محصولات و افزايش فروش تبديل شود.
البته بايد در نظر بگيريد که تنها
محتواي منسجم و باکيفيت پادشاه است و نمي توان با توليد محتواي بي کيفيت، انتظار فروش محصولات کسب و کارها را داشت. اولين قدم براي توليد محتواي باکيفيت، داشتن
استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام است تا بدانيد
در چه زماني بايد
چه محتوايي توليد کنيد.
داشتن نظم و انسجام در توليد محتوا به شما کمک مي کند تا بتوانيد دنبال کنندگان خود را افزايش دهيد و آنها را به مشتري تبديل کنيد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي کامل
استراتژي محتوا در اينستاگرام بپردازيم تا بتوانيد کسب وکارتان را با استفاده از اينستاگرام رونق دهيد. پيش از دانستن
استراتژي محتوا در اينستاگرام ، ابتدا بايد با مفهوم استراتژي اينستاگرام آشنا شويد.
استراتژي اينستاگرام چيست؟
براي کسب وکارها انجام هر کار در زمان مشخص و مطابق برنامه ريزي انجام شده اهميت زيادي دارد. استراتژي دقيقاً همان چيزي است که به کسب وکارها کمک مي کند تا بتوانند براي کارهاي موردنظر خود برنامه ريزي کنند و آن را در زمان مشخص شده انجام دهند.
در اصل کسب وکارها با داشتن استراتژي منظم از مدتي قبل مي دانند که کارها قرار است در چه زماني انجام شود. در اصل
استراتژي اينستاگرام به معناي برنامه ريزي، اجرا و ارزيابي تمام فعاليت ها در اينستاگرام است.
استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام
استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام، به معناي داشتن برنامه ريزي مشخص براي توليد محتوا در اينستاگرام است. در اصل استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام بخشي از استراتژي اينستاگرام را تشکيل مي دهد که به شما در زمينه توليد منظم محتوا در اينستاگرام کمک مي کند.
کاربران در اينستاگرام به دنبال صفحاتي هستند که بتوانند از آن چيزي ياد بگيرند! بنابراين داشتن محتواي کاربردي و باکيفيت، مهم ترين عامل براي داشتن يک صفحه اينستاگرامي موفق براي کسب وکارتان است.
با داشتن
استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام مي توانيد به کاربران خود مطلبي بياموزيد، سوالات آنها را پاسخ دهيد، محصولات خود را تبليغ کنيد و در نهايت فروش کسب وکار خود را افزايش دهيد.
عناصر اصلي استراتژي محتوا در اينستاگرام
براي داشتن يک استراتژي موفق براي توليد محتوا در اينستاگرام ابتدا بايد عناصر اصلي آن را بدانيد! در اصل براي موفقيت در مديريت صفحه اينستاگرام يک کسب وکار، بايد عناصر تشکيل دهنده در استراتژي محتوا را شناسايي کنيد.
چهار مورد کليدي براي تدوين استراتژي محتوا وجود دارند:
-
تعيين موضوعات براي توليد محتوا
پيش از آن که بخواهيد محتوايي توليد کنيد، بايد بدانيد پست هاي شما چه موضوعاتي دارند؛ در اصل باشد دسته بندي موضوعي براي خودتان مشخص کنيد و دنبال موضوعات پرطرفدار باشيد.
بنابراين از يافتن موضوعات موردنظر، آنها را مطابق ميزان محبوبيت در شبکه هاي اجتماعي رتبه بندي کنيد؛ مثلاً مي توانيد از تعداد هشتگ هاي آن موضوع در شبکه هاي اجتماعي يا ابزارهاي آناليز اينستاگرام استفاده کنيد.
برخي از موضوعات طرفداران بيشتري دارند و برخي کمتر! تعداد محتواي توليد شده در زمينه موضوعات پرطرفدارتر، بايد نسبت به موضوعات کم طرفدارتر بيشتر باشد.
مثلاً چنانچه در حوزه رستوران و غذا فعاليت مي کنيد، دسته بندي هاي شما مي تواند شامل ۳ دسته غذاهاي ايراني، غذاهاي خارجي و فست فود باشد! چنانچه طرفداران غذاهاي ايراني بيشتر است، به ازاي هر مطلبي که درباره غذاهاي خارجي يا فست فود منتشر مي کنيد بايد چند پست اينستاگرام (بستگي به تعداد جستجوها و طرفداران آن حوزه دارد!) در زمينه غذاهاي ايراني منتشر کنيد.
-
اهميت زمان مناسب انتشار پست در استراتژي محتوا
اينستاگرام براي بسياري از کاربران تنها يک شبکه اجتماعي براي سرگرمي است! حتي کاربراني که در اينستاگرام چيزي ياد مي گيرند، ممکن است هدفي غير از وقت گذراندن نداشته باشند.
همين مسئله سبب شده است تا کاربران در روز هاي مختلف يک هفته و ساعت هاي مختلف آن روز فعاليت بيشتري داشته باشند. يکي از عناصر اصلي استراتژي محتوا در اينستاگرام، داشتن برنامه زماني براي انتشار پست ها است!
يعني بدانيد در کدام روزها و در چه ساعتي پست هاي خود را منتشر کنيد تا بيشترين بازخورد را بگيريد. براي شناسايي زمان مناسب انتشار پست در اينستاگرام، بهترين ابزار Instagram insights است که با استفاده از آن مي توانيد ميزان فعاليت کاربران خود در روزها و ساعت هاي مختلف مشاهده کنيد.
-
پرسوناي مشتري و توليد محتوا مطابق آن
همانطور که مخاطبان کسب وکارهاي مختلف فرق دارند، مخاطبان صفحات اينستاگرام نيز متفاوت هستند! شما ابتدا بايد مخاطبان خود و ويژگي هاي آنها را بشناسيد! توليد محتوا در اينستاگرام بايد مطابق ويژگي هاي مخاطبان باشد تا نظر آنها را جلب کنيد.
شناخت مخاطبان اينستاگرام به شما کمک مي کند تا در توليد يک تصوير يا ويدئو شخصيت آنها را در نظر بگيريد. به عنوان مثال مخاطبان يک صفحه فيلم با مخاطبان يک صفحه مربوط به شرکت سايت سازي متفاوت هستند؛ مخاطبان صفحه فيلم مي تواند از بازه سني کودکان تا بزرگ سالان را شامل شود!
حال چنانچه تعداد مخاطبان بين ۱۵ تا ۲۰ سال شما بيشتر هستند، مي توانيد ويدئوهاي مربوط به يک انيميشن را قرار دهيد ولی چنانچه مخاطبان شما بازه سني ۲۵ تا ۳۰ سال هستند، بايد ويدئوي فيلم هاي مربوط به ژانر بزرگ سال قرار دهيد تا بتوانيد نظر مخاطبان خود را کاملاً جلب کنيد.
-
افزايش تعامل و مشارکت کاربران
افزايش تعامل و مشارکت کاربران تاثير بسيار زيادي در رشد يک صفحه اينستاگرامي دارد! هنگامي که شما براي توليد محتوا در اينستاگرام تصميم مي گيرد که کدام موضوعات را انتخاب کنيد يا در چه روز و ساعتي آن را منتشر کنيد، در اصل به دنبال افزايش تعامل و مشارکت کاربران هستيد.
مشارکت کاربران به معناي لايک کردن پست ها، کامنت گذاشتن، ذخيره کردن پست و ارسال آن براي افراد ديگر است. هر چقدر مشارکت يک صفحه بيشتر باشد، سرعت رشد آن صفحه نيز بيشتر است؛ حال چنانچه صفحه مربوط به يک کسب وکار باشد، مشارکت و تعامل بيشتر کاربران به معناي افزايش فروش محصول و خدمات آن کسب وکار است.
براي آن که راه هاي افزايش تعامل کاربران را بدانيد، از رقيبان خود بنچ مارک تهيه کنيد! با استفاده از تهيه بنچ مارک شما مي توانيد عملکرد فعاليت هاي مختلف و تاثير آنها را شناسايي کنيد. در صفحه رقيبان، پست هايي وجود دارند که تعداد لايک يا مشاهده ويدئو در آنها بيشتر است.
با ديدن صفحه رقيبان خود متوجه مي شويد که مخاطبان شما که با مخاطبان رقيب يکي است، چه پست هايي را بيشتر مي پسندند و با توليد محتواي نظير همان پست ها مي توانيد تعامل صفحه خود را افزايش دهيد.
يکي از مهم ترين انواع پست که تعامل بيشتري براي صفحه شما ايجاد مي کند، پاسخ گويي به سوالات کاربران در قالب ويدئو است! اين نوع پست ها به کاربران حس مهم بودن براي شما را القا مي کند و همواره سبب مي شود تا بازخوردهاي خوبي از سمت آنها بگيريد.
يک نکته مهم براي توليد محتوا در اينستاگرام
اگر مديريت يک کسب وکار را برعهده داريد و مي خواهيد محصولات يا خدمات خود را تبليغ کنيد، نبايد تبليغات شما در آن پست زياد باشد! در اصل هنگامي که کاربران محتواي شما را مي خوانند، نبايد حس کنند با يک محتواي تبليغاتي مواجه هستند.
بهترين حالت براي تبليغ يک محصول يا خدمات، داشتن ۸۰ درصد محتواي ارزشمند و کاربردي و ۲۰ درصد محتواي تبليغاتي است. همچنين چنانچه مي خواهيد بيشتري ۲۰ درصد محتواي تبليغاتي شما بيشترين تاثير را بر روي کاربران داشته باشد، بايد ۸۰ درصد ديگر محتوا کاملاً کاربردي و مفيد باشد تا کاربران بتوانند از آن پست چيزي ياد بگيرند.
همچنين در بخش تبليغات محتوا به جاي آنکه بخواهيد از مزيت هاي محصول يا خدمات خود بگوييد، بهتر است از کاربرد آن براي رفع نياز کاربران سخن بگوييد. بازاريابي اينترنتي امروزه کاملاً بستگي به ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران است و دليل آن وجود رقيبان زياد و قدرتمند در حوزه هاي مختلف است.
نتيجه گيري
توليد محتوا در اينستاگرام نيازمند داشتن يک برنامه ريزي معين است! در اصل شما بايد بدانيد در چند روز آينده چه پست هايي بايد توليد و در چه زماني منتشر شود.
تمامي اين مسائل را مي توان در مفهوم استراتژي محتوايي (استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام) پيدا کرد. در اين مقاله به بررسي کامل اين مفهوم پرداختيم تا با استفاده از آن بتوانيد به رشد چشم گير صفحه اينستاگرام خود کمک کنيد.
چنانچه سوالي در زمينه استراتژي اينستاگرام داريد، در بخش نظرات اعلام کنيد تا بتوانيم به يک ديگر کمک کنيم.