رتبه ويدئوهاي يوتيوب يک معيار بسيار مهم براي مديران کانال هاي يوتيوب به شمار مي رود که با استفاده از آن موفقيت کانال يوتيوب خود را مي سنجند! چنانچه مي خواهيد بدانيد چرا اين موضوع يک فاکتور بسيار مهم به شمار مي رود، بايد بگوييم افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب به افزايش بازديد ويدئوهاي يوتيوب کمک زيادي مي کند و با استفاده از آن مي توانيد ترافيک کانال خود را افزايش دهيد؛
افزايش ترافيک به معناي افزايش مدت زمان بازديد ويدئو در يوتيوب و افزايش مشترکين کانال ها است. سرويس گوگل ادوردز (Google AdWords) يک ابزار بسيار عالي براي افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب به شمار مي رود که در اين مقاله قصد داريم به بررسي ۵ راه کار بسيار عالي بپردازيم تا بتوانيد به رشد کانال يوتيوب خود کمک کنيد. آماده ايد؟ چنانچه جوابتان مثبت است، به سراغ بررسي اين ۵ راه کار برويم تا بتوانيد شاهد افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب خود باشيد.
جذب مخاطبان ساير کانال هاي يوتيوب با نمايش تبليغات در صفحه ويدئوي ساير کانال ها
آيا تا کنون فکر کرده ايد که چنانچه بتوانيد افرادي که رقيبان شما را دنبال مي کنند را به مشترکين کانال خود تبديل کنيد، چقدر ترافيک کانال شما افزايش مي يابد؟ افرادي که در يوتيوب فعال هستند، حتماً يک يا چند کانالي که در حوزه مورد علاقه آن ها فعاليت مي کنند را دنبال کرده اند.
بنابراين چنانچه بتوانيد مخاطبان ساير کانال هايي که به عنوان رقيب شما محسوب مي شوند را ترغيب به دنبال کردن کانال خود کنيد، مخاطبان کانال شما به صورت کاملاً هدفمند افزايش پيدا مي کنند. با اين کار به افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب خود کمک زيادي خواهيد کرد!
يکي از قابليت هاي بسيار کاربردي و عالي در راه اندازي کمپين هاي يوتيوب، قابليت نمايش تبليغات در ساير کانال ها است! در اصل شما با استفاده از تبليغات يوتيوب به راحتي مي توانيد تبليغات موردنظر خود را در صفحه موردنظرتان نمايش دهيد!
مثلاً چنانچه در زمينه مد و پوشاک فعاليت مي کنند، به راحتي مي توانيد تبليغات خود را تنها در صفحه ويدئوهاي مربوط به کانال هايي که نمايش دهيد در زمينه مد و پوشاک فعاليت مي کنند. در اين کار شما به راحتي مي توانيد مخاطبان هدف خود را شناسايي کنيد و تبليغات خود را در آن کانال ها نمايش دهيد! در هنگام استفاده از اين قابليت بايد کانال هايي را مدنظر قرار دهيد که مخاطبان آن ها کاملاً مخاطبان خود را در نظر بگيريد. چنانچه دنبال کنندگان آن کانال ها همان جامعه هدف شما باشند، با نمايش تبليغات خود در صفحات اين ويدئو مي توانيد تعداد مخاطبان خود را به صورت کاملاً هدفمند افزايش دهيد.
اگر بنابراين از اجراي يک کمپين تبليغاتي و نمايش تبليغات در اين کانال ها بازدهي خوبي نداشتيد، کافي است يک کمپين تبليغاتي جديد ايجاد کنيد و کانال هاي ديگري را امتحان کنيد!
به دنبال کانال هايي باشيد که نرخ مشارکت بالايي دارند تا بتوانيد کمپين تبليغاتي موفقي را تجربه کنيد. براي ايجاد کمپين تبليغاتي جديد، با درنظر گرفتن اين که جزئيات و اطلاعات آگهي شما مانند کمپين فعلي شما است، کافي است در پنل گوگل ادوردز خود کمپين خود را کپي کنيد و محل نمايش تبليغات خود را به کانال جديد تغيير دهيد! در بخش بعدي به آموزش کپي کردن يک کمپين تبليغاتي مي پردازيم که با استفاده از آن مي توانيد کمپين هاي مشابه را کپي کنيد و به شخصي سازي آن بپردازيد.
انتخاب يک کانال براي نمايش تبليغات به اين معني نيست که حتماً تبليغات شما نمايش داده خواهد شد! برخي کانال ها که از محبوبيت زيادي برخوردارند، ترافيک زيادي دارند و معمولاً انتخاب بسياري از افراد است که مي خواهند تبليغات خود را در آن کانال نمايش دهند.
بنابراين شايد لازم باشد تا تبليغات خود را در کانال ديگري نمايش دهيد تا بتوانيد بازخورد خوبي دريافت کنيد! برخي کاربران شک دارند که تبليغات آن ها در کانال موردنظر نمايش داده مي شود يا خير! کافي است وارد پنل گوگل ادوردز خود شويد و از طريق منوي گوگل ادوردز، وارد بخش Placements شويد؛ در اين بخش بر روي Where ads Showed کليک کنيد و ببينيد که تبليغات شما در چه صفحاتي نمايش داده مي شود!
در اين بخش جزئيات کاملي از محل نمايش تبليغات نمايش داده مي شود که به راحتي مي توانيد از نمايش تبليغات خود در صفحه موردنظر اطمينان حاصل کنيد و به افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب کمک زيادي کنيد.
چگونه يک کمپين تبليغاتي را در گوگل ادوردز کپي کنيم
اگر يک کمپين تبليغاتي در پنل گوگل ادوردز خود داريد و مي خواهيد يک کمپين تبليغاتي ديگر که اطلاعات آن مشابه کمپين فعلي است ايجاد کنيد، کافي است وارد پنل گوگل ادوردز خود شويد.براي کپي کمپين خود کافي است وارد صفحه کمپين هاي تبليغاتي (صفحه Campaigns) خود شويد و سپس به بخش Ads & Extensions مراجعه کنيد.
با انتخاب کمپين موردنظر خود و سپس بر روي گزينه Edit کليک و گزينه Copy را انتخاب کنيد.
سپس وارد بخش Ad Groups شويد و از طريق گزينه Edit، گزينه Paste را انتخاب کنيد.
اکنون کمپين تبليغاتي شما در صفحه کمپين ها قابل مشاهده است که مي توانيد اطلاعات آن را شخصي سازي کنيد. توجه داشته باشيد که حتماً اطلاعات کمپين کپي شده را شخصي سازي کنيد تا اين کمپين بتواند به افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب کمک کند.
هدف گيري مخاطبان مطابق رويدادهاي زندگي
فعاليت برخي کانال ها مطابق رويدادهاي زندگي کاربران است! مثلاً گل فروش هاي يک محل يا شهر را در نظر بگيريد؛ گل فروش ها معمولاً در هنگام برگزاري يک جشن يا مراسم نظير عروسي فعاليت مي کنند. در کمپين هاي تبليغاتي خود مي توانيد تبليغات را مطابق رويدادهاي زندگي تعريف کنيد تا بتوانيد کمپين تبليغاتي موفق را تجربه کنيد.
چنانچه يک گل فروش هستيد، مخاطبان شما افرادي هستند که در شهر شما زندگي مي کنند و نزديک مراسم عروسي خود هستند؛ اين افراد مي توانند درآمدهاي خوبي براي کسب وکار شما رقم بزنند و اصلي ترين جامعه هدف را تشکيل مي دهند. براي ايجاد چنين کمپين تبليغاتي، کافي است در بخش audience گزينه Intent and Life Events را انتخاب کنيد.
پس از انتخاب Intent and Life Events، گزينه هاي ديگري هم به شما نمايش داده مي شود که بايد از بين آن ها انتخاب کنيد؛ مثلاً چنانچه در زمينه برگزاري مراسم عروسي فعاليت مي کنيد، کافي است گزينه Marriage را انتخاب کنيد تا تبليغات شما به افرادي که به زودي قصد ازدواج دارند و درگير برگزاري مراسم عروسي هستند، نمايش داده شود.
اطلاعات اين بخش مطابق رفتار کاربران بدست آمده است و معمولاً اطلاعات دقيقي است! بنابراين در مورد اين که اين اطلاعات ممکن است درست نباشند شک نکنيد و مخاطبان هدف خود را به درستي انتخاب کنيد تا بتوانيد يک کمپين تبليغاتي موفق داشته باشيد.
مخاطبان خود را مطابق معيارهاي موردنظر خود (custom affinity) انتخاب کنيد!
اگر کسب وکار شما به گونه اي است که مخاطبان خاص تري داريد، گوگل به شما اين اجازه را مي دهد که مطابق معيارها و علايق خود مخاطبان را انتخاب کنيد. البته خود گوگل دسته بندي هاي مختلفي را در اختيار شما قرار مي دهد که در مورد ۲ آن را بررسي کرديم ولی گاهي اين دسته ها نمي توانند مخاطبان اصلي کسب وکارتان باشند! در اين صورت کافي است مطابق فاکتورهاي مختلفي نظير اپليکيشن هاي موجود در موبايل کاربران، بازديد از سايت هاي موردنظر، موضوعات موردعلاقه و… ويژگي هاي مخاطبان هدف خود را براي گوگل تعريف کنيد.
اگر قصد راه اندازي يک کمپين تبليغات خاص را داريد، کافي است به جاي استفاده از دسته بندي هاي مشخص گوگل مخاطبان هدف خود را براي موفق تر شدن کمپين تبليغاتي مشخص کنيد.
مثلاً چنانچه مي دانيد مخاطبان هدف شما از يک سايت خاص بازديد مي کنند يا اکثر آن ها اپليکيشن خاصي را بر روي موبايل خود نصب کرده اند، کافي است همين ويژگي ها را در بخش مخاطبان هدف تعريف کنيد تا تبليغات شما تنها به اين دسته از کاربران نمايش داده شود. اين کار سبب مي شود تا کمپين تبليغاتي شما بسيار موفق عمل کند و ميزان فروش محصول يا خدمات که از تبليغات يوتيوب انتظار داريد، تا حد زيادي افزايش پيدا کند.
براي ايجاد مخاطبان هدفي با معيار موردنظر، کافي است وارد بخش Audiences شويد و گزينه Affinity را انتخاب کنيد.
در بخش بعدي از طريق ليست نمايش داده شده، يک يا چند دسته را انتخاب کنيد.
در اين بخش کافي است ويژگي ها و معيارهاي موردنظر خود را انتخاب کنيد URL مي توانيد لينک سايتي که فکر مي کنيد مخاطبان هدف شما از آن بازديد کرده اند را وارد کنيد. در اين صورت گوگل به کمک داده هاي خود، تبليغات شما را به اين دسته از کاربران نمايش مي دهد و يک کمپين تبليغات بسيار موفق را تجربه خواهيد کرد! توجه داشته باشيد که موفقيت بيشتر کمپين شما در صورتي است که معيارهاي موردنظرتان را به درستي انتخاب کرده باشيد! چنانچه جامعه هدف شما باتوجه به معيارهايي که انتخاب کرده ايد درست نباشد، تبليغات شما به کاربراني نمايش داده مي شود که مخاطب هدف شما نيستند و نرخ تبديل شما تا حد زيادي کاهش پيدا مي کند. بنابراين چنانچه قصد افزايش رتبه ويدئو هاي يوتيوب خود را داريد، بايد از معيارهاي درستي استفاده کنيد.
انتخاب جامعه هدف مطابق موقعيت مکاني و زبان کاربران
يکي ديگر از قابليت هاي گوگل ادوردز، هدف گيري مخاطبان مطابق يک موقعيت مکاني يا زبان مشخص است! مثلاً ممکن است بخواهيد تبليغات خود را تنها به کاربراني که به زبان انگليسي يا فارسي صحبت مي کنند، نمايش دهيد.
هنگام ايجاد کمپين تبليغات موردنظر که به منظور افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب انجام مي شود، شما زبان مخاطبان هدف خود را هم انتخاب کرده ايد و چنانچه قصد داريد کمپين خود را به افرادي با زبان ديگر نمايش دهيد، بايد يک کمپين ديگر ايجاد کنيد و در مرحله انتخاب زبان، زبان موردنظر خود را انتخاب کنيد. همچنين چنانچه مي خواهيد تبليغات خود را به جامعه هدفي با چندين زبان نمايش دهيد، کافي است زبان هاي موردنظر خود را انتخاب کنيد.
در هنگام تنظيم زبان مربوط به کمپين تبليغاتي شما، پنل گوگل ادوردز زبان کمپين را از زبان پيش فرض تنظيمات گوگل شما فراخواني مي کند؛ بنابراين توجه داشته باشيد که زبان موردنظر خود را انتخاب کنيد و چنانچه زبان موردنظر با زبان پيش فرض تنظيمات گوگل يکسان نيست، آن را تغيير دهيد. در اکثر کمپين هاي تبليغاتي، استفاده از تمام زبان هاي دنيا بهترين راه حل است ولی در صورتي که جامعه هدفي با زبان خاص موردنظرتان است، آن را انتخاب کنيد.
يکي ديگر از قابليت هاي گوگل ادوردز براي يافتن جامعه هدف، استفاده از موقعيت مکاني است. در بيشتر مواقع، افراد زبان يوتيوب خود را تغيير نمي دهند و از تنظيمات پيش فرض استفاده مي کنند! به همين دليل استفاده از فيلتر زبان براي پيدا کردن جامعه هدف کار درستي نيست و پيشنهاد مي کنم از فيلتر موقعيت مکاني استفاده کنيد. با انتخاب يک لوکيشن مخصوص تبليغات يوتيوب شما به کاربراني که در آن موقعيت مکاني باشند نمايش داده مي شود و اين مسئله کمک زيادي به افزايش نرخ تبديل کمپين تبليغاتي شما مي کند.
براي ديدن موقعيت مکاني کمپين فعلي خود که اکثر کاربران از آن جا تبليغات شما را ديده اند، کافي است در بخش کمپين تبليغاتي خود و طريق بخش منو وارد بخش Locations شويد. در اين بخش وارد تب Geographic Report شويد و گزارش آن را ببينيد. جالب است بدانيد مي توانيد موقعيت مکاني را به صورت کاملاً ريزتر و با جزئيات بيشتري ببينيد و کمپين تبليغاتي خود را مطابق آن ايجاد کنيد.
استفاده از کلمات کليدي در راه اندازي کمپين هاي تبليغاتي
يکي از مهم ترين مسائلي که در رتبه بندي ويدئوهاي يوتيوب تاثير زيادي دارد، کلمات کليدي است! در اصل يوتيوب مطابق کلمات کليدي و ده ها فاکتور ديگر به رتبه بندي ويدئوهاي يوتيوب مي پردازد. استفاده از کلمات کليدي در تبليغات يوتيوب تاثير بسيار زيادي بر روي موفقيت کمپين شما دارد و چنانچه زمان و بودجه شما براي اعمال اين فاکتور کافي است، به راحتي مي توانيد از کلمات کليدي براي بهينه سازي کمپين تبليغاتي خود استفاده کنيد.
براي راه اندازي کمپين تبليغاتي با استفاده از کلمات کليدي، ابتدا بايد کلمات کليدي پرطرفدار را با استفاده از ابزار Google Keyword Planner پيدا کنيد تا بدانيد کدام کلمات کليدي براي کاربران از محبوبيت بيشتري برخوردارند. البته ابزارهاي ديگري هم وجود دارند ولی استفاده از ابزار گوگل پلنر براي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب کافي است.
اين کار به شما کمک مي کند تا بتوانيد ورودي بهتري از بخش جستجو يوتيوب بگيريد و به افزايش بازديد ويدئوهاي يوتيوب خود کمک کنيد؛ براي ورود به سايت گوگل پلنر مي توانيد به صورت مستقيم وارد سايت شويد. سپس در بخش ابزارهاي گوگل ادوردز روي Keyword Planner کليک کنيد.
در اين بخش با انتخاب گزينه Start by entering your product or service, your landing page, and a product category مي توانيد کلمه کليدي موردنظر را وارد کنيد تا تحقيق کلمات کليدي براي بهينه سازي کمپين تبليغاتي شما انجام شود.
پس از تحقيق کلمات کليدي، وارد بخش هدف گذاري (Targeting) شويد و کلمات کليدي موردنظرتان را وارد کنيد. توجه داشته باشيد که هر چقدر کلمات کليدي شما نارمرتبط باشد، کمپين شما کمتر هدفمند است و هزينه اضافي زيادي را بايد بابت افرادي که مخاطب شما نيستند، پرداخت کنيد. توجه داشته باشيد که در اين بخش محدوده تاريخ مطابق ۱۲ ماه گذشته است که شايد بخواهيد ميزان جستجو در ۳ ماه اخير را جستجو کنيد!
بنابراين لازم است تا بخش تاريخ را شخصي سازي کنيد. همچنين با استفاده از فعال سازي گزينه compare keyword ideas for similar date ranges تنها کلمات کليدي کاملاً مرتبط با کلمه کليدي وارد شده را شناسايي کنيد. بنابراين از وارد کردن کلمات کليدي وارد مرحله بعدي مي شويد که نمودارهاي مربوط به نمايش تعداد جستجوي همان بازه انتخابي نمايش داده مي شود؛ در بين اين نمودارها مي توانيد محبوب ترين کلمات کليدي موردنظر خود براي بهينه سازي کمپين تبليغاتي خود انتخاب کنيد.
همچنين مي توانيد از اين داده ها به صورت فايل اکسل خروجي بگيريد تا بعداً هم بتوانيد به آن ها دسترسي داشته باشيد. کلمات کليدي تاثير بسيار زيادي بر روي افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب دارند که بايد حتماً به درستي آن ها را تحقيق کنيد. براي انتخاب کلمات کليدي خود کافي است بر روي گزينه Add to plan انتخاب کنيد تا کلمات کليدي شما به کمپين شما اضافه شوند. همچنين لازم است بدانيد مي توانيد کلمات کليدي موردنظر خود را تغيير دهيد يا کلمات کليدي جديدي به آن اضافه کنيد.
در بخش بعدي به شما هزينه هاي پيشنهادي و برآورد هزينه هاي مختلف نمايش داده مي شود که مي توانيد مطابق نوع کمپين خود، يکي از آن ها را انتخاب کنيد يا به سفارشي سازي آن ها بپردازيد. سپس بر روي Review plan کليک کنيد تا بتوانيد پيش بيني گوگل ادوردز از تبليغات خود را ببينيد. گوگل مطابق کمپين هاي انجام شده توسط ساير کاربران به شما ديدگاه خوبي از ميزان موفقيت کمپين شما ارائه مي کند و چنانچه اين بازبيني خوب نيست، مي توانيد آن را شخصي سازي کنيد و به بهينه سازي آن کمک کنيد.
يک پيشنهاد! يکي از مهم ترين مواردي که سبب مي شود تا نتوانيد کمپين تبليغاتي موفقي در يوتيوب نداشته باشيد و به افزايش رتبه ويدئوهاي يوتيوب خود کمک نکنيد، استفاده از تعداد زيادي کلمات کليدي نامرتبط است! فرض کنيد مي خواهيد در زمينه فروش کنسول هاي بازي فعاليت کنيد ولی از کلمات کليدي نامرتبط نظير خريد کامپيوتر استفاده کنيد. در اينصورت کاربران زيادي تبليغات شما را مي بينند که عبارات خريد کامپيوتر را جستجو کرده باشند؛
اين کاربران نيازي به خريد کنسول هاي بازي ندارند ولی تبليغات شما را مي بينند. با هر بار ديدن تبليغات شما هزينه آن از حساب تبليغاتي کم مي شود ولی بازدهي و نرخ تبديل آن نزديک به صفر است. بنابراين بايد سعي کنيد از کلمات کليدي مرتبط استفاده کنيد. در بخش تحقيق کلمات کليدي سعي کنيد محبوب ترين کلمات کليدي را جستجو کنيد و از آن ها در تبليغات خود استفاده کنيد. همچنين هدف شما از کمپين هاي تبليغاتي بايد کاملاً مشخص باشد!
مثلاً چنانچه قصد شما فروش کنسول هاي بازي است، تنها از کلمات کليدي خاصي استفاده کنيد که در اين زمينه است؛ برخي کاربران از کلمات خريد بازي استفاده مي کنند که در اين صورت کمپين آن ها کاربران را به سايت آن ها هدايت مي کند ولی چون محصولاتي نظير بازي کنسول در آن سايت وجود ندارد، نرخ تبديل بسيار کمتر است. بنابراين چنانچه به دنبال فروش بيشتر يا افزايش بازديد ويدئوهاي يوتيوب خود هستيد، حتماً بايد هدف مشخصي داشته باشيد و از کلمات کليدي مرتبط با هدف خود استفاده کنيد.