بازاريابي اينترنتي دنياي بسيار وسيع و گسترده اي است که براي بازاريابي محصولات خود، هزاران راه کار در مقابل شما قرار مي گيرد. شبکه هاي اجتماعي نقش بزرگي در بازاريابي اينترنتي دارند و فروش بسيار خوبي را براي کسب وکار مختلف ايجاد مي کنند ولی اين فروش نيازمند انجام برخي از کارها است تا بتوانيد محصولات خود را به مشتريان بفروشيد.
يکي از مهم ترين مواردي که در کمپين هاي تبليغاتي اهميت زيادي دارد، هدف گيري مجدد يا retargeting است که کمک زيادي به افزايش فروش کسب وکارهاي اينترنتي مي کند. کمپين هاي تبليغاتي يوتيوب يکي از مهم ترين و با ارزش ترين ابزارهاي تبليغاتي براي کاربران است که با استفاده از آن مي توانيد به افزايش فروش محصول يا خدمات خود بپردازيد.
يکي از قابليت هاي کمپين هاي تبليغاتي در يوتيوب، قابليت هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب يا همان هدف گيري کاربران است! با استفاده از اين قابليت به راحتي مي توانيد جامعه هدف خود را نشانه گيري کنيد و محصولات کسب وکارتان را به آن ها نمايش دهيد.
در اين مقاله قصد داريم به بررسي هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب و اهميت آن در کمپين هاي تبليغاتي بپردازيم تا بتوانيد فروش کسب وکارتان را تا چندين برابر افزايش دهيد؛ چنانچه موافق هستيد، در ادامه با ما همراه باشيد.
هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب چيست
پيش از آن که بخواهيم به سراغ مفهوم اين موضوع برويم، يک مثال ساده براي شما مطرح مي کنيم! براي همه کاربران پيش آمده است که وارد يک صفحه محصول از سايتي شوند و آن را ببندند؛ ولی بنابراين از چند روز هنگامي که اين کاربران از سايت ديگري در حال بازديد هستند، تبليغ همان محصول از طريق شبکه هاي تبليغاتي به اين کاربران نمايش داده مي شود! چه اتفاقي افتاده است که محصول موردنياز آن کاربر در حال نمايش است؟ دليل آن واضح است؛ هدف گيري مجدد آن فروشگاه اينترنتي! هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب يک ابزار و قابليت کاربردي در تبليغات آنلاين است! با استفاده از اين ابزار مي توانيد کاربراني که قبلاً وارد سايت شما شده اند را با استفاده از کوکي ها شناسايي کنيد و تبليغات خود را به اين کاربران نمايش دهيهد. با استفاده از هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب شما، فرصت دوباره نمايش يک محصول خاص به کاربراني که قبلاً همان محصول را مشاهده کرده اند را خواهيد داشت و اين کار به افزايش فروش شما کمک زيادي مي کند. بر اساس آمار ارائه شده معمولاً کاربراني که براي بار دوم از سايت شما بازديد مي کنند، شانس بيشتري براي تبديل شدن به مشتري را دارند و با هدف گيري مجدد در تبليغات يوتيوب مي توانيد به افزايش نرخ تبديل خود کمک زيادي کنيد! براي درک بهتر اين موضوع نگاهي به آمار و ارقام زير بيندازيد:- تنها ۱% از کاربراني که براي بار اول سايت شما را مي بينند، از سايت خريد مي کنند.
- ۵۳% درصد از کاربران تا ۲۸ روز بنابراين از اولين بازديد به سايت شما باز نمي گردند.
- ۱۱% از کساني که پيش از دوره ۲۸ روزه به سايت شما باز مي گردند، از شما خريد مي کنند.
تنظيمات هدف گيري مجدد در يوتيوب
بر اساس گفته هاي برت کري، هنگامي که از هدف گيري مجدد سخن مي گوييم، مردم تصور مي کنند که هدف گيري مجدد براي کاربراني انجام مي شود که قبلاً در سايت شما بوده اند ولی خريد يا اقدامي که موردنظرشان بوده است را انجام نداده اند! مثلاً فرض کنيد کاربري وارد صفحه يک محصول مي شود ولی خريدي انجام نمي دهد! با استفاده از کمپين هاي تبليغاتي يوتيوب مي توانيد پيشنهاد خود را به چنين کاربراني يادآوري کنيد و حتي براي آن ها کد تخفيف درنظر بگيريد؛ در اين صورت نرخ تبديل شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کنيد و به هدف گيري مجدد مي توانيد آن ها را به مشتريان کسب وکارتان تبديل کنيد. براي هدف گيري مجدد کاربران در يوتيوب معيارهاي مختلفي وجود دارد که مطابق نوع کسب وکارتان مي توانيد به بازاريابي محصولات يا خدمات خود بپردازيد. برت مي گوييد روش هاي مختلفي وجود دارد که يکي از تاثيرگذارترين آن ها، نمايش تبليغ در صفحه ويدئوهاي کانال خودتان است! در اين روش مي توانيد محصولات مرتبط با هر ويدئو را به کاربران نمايش دهيد و از آن ها بخواهيد براي ديدن اطلاعات محصول وارد سايت شما شوند. يکي از مشتريان برت کري، يک شرکت بزرگ در زمينه فروش انواع قهوه است! در گزارش هاي تبليغاتي اين شرکت آمده است که اين شرکت در مورد تهيه قهوه هاي مختلف ويدئو منتشر مي کند و تبليغات قهوه مربوط به همان ويدئو را در همان صفحه منتشر مي کند. مطابق گزارش هاي موجود، اين شرکت توانسته فروش بسيار موفقي داشته باشد و دليل آن هدف گيري مجدد کاربراني است که از اين ويدئو بازديد کرده اند. زيرا شانس فروش اين محصول باتوجه به اين که کاربران ويدئوي آموزش تهيه آن را ديده اند، بسيار زياد است و فروش اين شرکت تا حد زيادي افزايش داشته است. يکي از قابليت هاي مربوط به کمپين هدف گيري مجدد، قابليت نمايش تبليغات به کاربراني است که دست کم مدت زماني را به ديدن ويدئو اختصاص مي دهند؛ مثلاً مي توانيد تبليغات را به افزايش که دست کم ۳۰ ثانيه از ويدئوي موردنظرتان را ديده اند، نمايش دهيد. برخي از کاربران مي خواهند تبليغ را به افزايش که نيمي از ويدئو را ديده اند، نشان دهند که اين مسئله در حال حاضر امکان پذير نيست؛ زيرا طول ويدئوها کاملاً متفاوت هستند و شما تنها قادر به انتخاب مدت زمان مشخصي هستيد و نمي توانيد دستورالعملي مشخص کنيد که چنانچه کاربري نصف ويدئو را ديد، تبليغات به او نشان داده شود! برت کري مي گويد: شما مي توانيد به جاي انتخاب يکي از معيارهاي بالا، آگهي خود را به کاربراني که قبلاً از سايت شما بازديد کرده اند نمايش دهيد. يوتيوب به کمک گوگل کوکي هاي کاربران را ذخيره مي کند و مي توانيد معياري را انتخاب کنيد که چنانچه کاربران قبلاً از سايت شما بازديد کرده اند، آگهي تبليغاتي به آن ها نمايش داده شود. اين مسئله را در نظر داشته باشيد که چنانچه کاربري در گذشته از سايت شما بازديد کرده باشد، با برند شما آشناتر است و شانس زيادي براي تبديل شدن به مشتري دارد! همچنين مي توانيد براي اين مورد زمان مشخص کنيد؛ مثلاً مي توانيد فيلتري ايجاد کنيد که تبليغات به کاربراني که در ۳ ماه اخير از سايت شما بازديد کرده اند، نمايش داده شود. برخي محصولات براي فصل هاي خاصي از سال هستند؛ در اين صورت مي توانيد به جاي زمان کوتاه (مثلاً ۳ ماه اخير) از زمان طولاني تري نظير يک سال اخير استفاده کنيد. در فروشگاه هاي اينترنتي کاربران به دو دسته تقسيم مي شوند:- کاربراني که از صفحه محصول بازديد کرده اند؛ کاربران در صفحه محصول معمولاً مشارکت بيشتري دارند و مدت زماني بيشتري را در آن مي گذرانند! زيرا آن ها مي خواهند اطلاعات بيشتري در زمينه محصول موردنظر خود کسب کنند و در صورت رضايت آن را خريداري کنند.
- کاربراني که محصولاتي را به سبد خريد خود اضافه کرده اند؛ اين دسته از کاربران، معمولاً يک يا چند محصول را به سبد خريد خود اضافه کرده اند ولی فرآيند سفارش را تکميل نکرده اند. اين دسته از کاربران به آن محصول نياز دارند و شانس زيادي براي خريد آن محصولات دارند! براي اين کاربران مي توانيد بازه هاي زماني مختلف (۳، ۷ و ۱۴ روزه) براي نمايش آگهي همان محصولات مشخص کنيد و تبليغات مربوط به محصول خود را به آن ها نمايش دهيد.