از زماني که شبکه هاي اجتماعي در ميان کاربران گسترش پيدا کرد، مديران در بخش کسب وکار اينترنتي به اين فکر افتادند که چگونه مي توان از شبکه هاي اجتماعي براي سودآوري بيشتر استفاده کرد؟ البته جالب است بدانيد نتيجه تحقيق آن ها مثبت بود! امروزه شبکه هاي اجتماعي نقش بسيار مهمي در سودآوري کسب وکار اينترنتي دارند. در حال حاضر، اينستاگرام بزرگ ترين شبکه اجتماعي در ايران است که نقش مهمي در زمينه بازاريابي خدمات براي کسب وکارهاي اينترنتي ايفا مي کند. براي افزايش فروش کسب وکار اينترنتي خود، بايد سعي کنيد فالوورهاي اينستاگرام را به مشتري تبديل کنيد! در اصل بايد نحوه رهبري کاربران براي تبديل شدن به مشتري را بدانيد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي راه کارهاي عملي براي رهبري فالوورهاي اينستاگرام و تبديل آن ها به مشتري بپردازيم! چنانچه مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد، تا پايان اين مقاله همراه ما باشيد. با استفاده از راه کارهايي که در اين مقاله ياد مي گيريد، به راحتي مي توانيد ميزان فروش کسب وکار خود را تا چندين برابر افزايش دهيد.

چگونه کاربران اينستاگرام را به مشتري کسب وکار اينترنتي تبديل کنيم؟

براي آن که بتوانيد تعداد زيادي از کاربران خود را به مشتري تبديل کنيد، چندين راه کار وجود دارد! مايل هستيد ۶ راه کار برتر و سودآور را باهم بررسي کنيم؟ بنابراين در اين بخش همراه ما باشيد.  
  1. قرار دادن لينک صفحه فرود (Landing Page) در بيوي صفحه

محتويات بيوي صفحه اينستاگرام شما بسيار مهم است! کاربران هنگامي که وارد صفحه اينستاگرام شما مي شوند، در نگاه اول بيوي شما را مي خوانند. چنانچه اطلاعات شما بتواند نظر آن ها را جلب کند، به سراغ پست ها و استوري هاي شما مي روند! بنابراين تنها چند ثانيه فرصت داريد که نظر کاربر را جلب کنيد؛ ممکن است نوشتن يک محتواي جذاب براي بيو، ساعت ها از شما زمان بگيرد ولی تاثير بسيار زيادي در افزايش فالوور اينستاگرام دارد. ابتدا مشخصات کسب وکار اينترنتي خود را کامل درج کنيد و سپس يک تصوير جذاب بر روي پروفايل خود قرار دهيد؛ چنانچه صفحه شما مربوط به کسب وکار اينترنتي است، لوگوي آن کسب وکار را به عنوان عکس پروفايل قرار دهيد. لوگوي کسب وکار اينترنتي شما هويت برندتان را در ذهن کاربران القا مي کند؛ بنابراين از يک لوگوي جذاب و در عين حال حرفه اي استفاده کنيد. لوگوي شما، در مرحله اول بايد آن قدر جذاب باشد که نظر کاربران را جلب کند و در مرحله بعد بايد به کاربر نام برند شما را يادآوري کنيد.
کلیک کنید  با آی جی تی وی برند خود را بسازید
چنانچه لوگوي جذابي باشد ولی نتوان نام يا فعاليت برند را از روي آن فهميد، ممکن است نتواند تاثير زيادي بر روي مخاطبان شما بگذارد. بنابراين از درج پروفايل از خودتان بپرسيد که کاربر چرا بايد من را دنبال کند؟ يک دليل منطقي براي کاربران بنويسيد! مثلاً چنانچه يک کسب وکار اينترنتي فروش لباس داريد و لباس هاي شما ارزان و البته شيک هستند، به کاربران چنين جمله اي بگوييد: “به دنبال لباس شيک و ارزان هستند؟ محصولات باکيفيت ما را ببينيد!”   يکي از قابليت هاي مهم بيوي اينستاگرام، قرار دادن لينک در آن است! شما تنها مي توانيد يک لينک در بيوي اينستاگرام خود قرار دهيد. براي داشتن يک کسب وکار موفق بايد يک سايت داشته باشيد و چنانچه مي خواهيد فالوورهاي اينستاگرام را به مشتري تبديل کنيد، بايد يک صفحه فرود براي آن طراحي کنيد. صفحه فرود دقيقاً صفحه اي است که کاربران با خواندن آن، تصميم به خريد محصول شما مي گيرند! يک صفحه فرود براي معرفي خدمات يا محصولات خود درنظر بگيريد و لينک آن را در بيوي اينستاگرام قرار دهيد. در صفحه فرود خود يک فرم براي دريافت اطلاعات مشتري قرار دهيد؛ البته دريافت اطلاعات بايد به همراه ارائه يک هديه يا کد تخفيف باشد! مثلاً مي توانيد ايميل کاربران را براي ارائه کد تخفيف، بگيريد؛ ايميل کاربران براي ايميل مارکتينگ اهميت زيادي دارد. بنابراين لينک بيو در اينستاگرام يک منبع بسيار عالي براي انتقال کاربران از اينستاگرام به وبسايت محسوب مي شود. دکمه هاي فراخوان (Call to Action) را فراموش نکنيد! اگر کاربران براي دريافت اطلاعات يا پشتيباني بخواهند با شما تماس بگيرند، کافي است بر روي اين دکمه ها کليک کنند؛ البته اين در صورتي است که شما تنظيمات تماس خود را به درستي انجام داده باشيد! شماره تماس، ايميل و آدرس فروشگاه خود را در بخش تنظيمات صفحه تجاري درج کنيد تا کاربران بتوانند به راحتي با شما ارتباط برقرار کنند.
  1. فراخواني کاربران براي ديدن لينک پروفايل با استفاده از پست هاي اينستاگرام
اگر جزء آن دسته از کسب وکارهايي هستيد که زمان زيادي را براي طراحي پست هاي خود صرف مي کنند، بايد بگوييم شانس شما براي فراخواني کاربران به لينک پروفايل اينستاگرام بسيار زياد است! با طراحي پست هاي جذاب مي توانيد تعامل بسيار خوبي در کاربران ايجاد کنيد؛ حالا که تعامل شما با کاربران خوب است، چرا از آن ها دعوت نمي کنيد لينک پروفايل شما را مشاهده کنند؟
کلیک کنید  ثبت نام اینستاگرام آموزش
  در مرحله بعد چنانچه صفحه فرود شما خوب باشد، احتمالاً بتوانيد آن ها را به مشتري کسب وکار اينترنتي خود تبديل کنيد. براي آن که بتوانيد کاربران بيشتري را به بازديد از لينک بيو دعوت کنيد، بايد پست خود را به کاربران بيشتري نشان دهيد، ولی چگونه؟ استوري اينستاگرام ابزاري است که تعامل بسيار خوبي براي شما ايجاد مي کند و مي توانيد پست هاي خود را از طريق آن به کاربران نمايش دهيد. کافي است پست هايي که در فيد منتشر مي کنيد، در استوري خود نيز با کاربران به اشتراک بگذاريد. براي اين کار کافي است وارد صفحه پست خود شويد و بر روي آيکن ارسال کليک کنيد:   گزينه اول Add post to your Story است! با کليک بر روي آن پست شما به استوري منتشر مي شود و فالوورهايتان با کليک بر روي آن، وارد آن پست مي شوند. در اين استوري به راحتي مي توانيد از استيکرهاي مختلفي براي جذاب تر کردن و افزايش تعامل استفاده کنيد! در پايان پست خود هم از کاربران بخواهيد براي ديدن صفحه فرود، بر روي لينک پروفايل کليک کنند. يک نکته مهم! براي آن که بتوانيد آناليز دقيقي از تعداد کاربران اينستاگرام خود داشته باشيد، يک صفحه فرود را به اينستاگرام خود اختصاص دهيد! يعني تنها کانال جذب ترافيک براي اين صفحه فرود، اينستاگرام باشد تا بتوانيد دقيق تر ترافيک ورودي از اينستاگرام خود را کنترل کنيد. بنابراين از آن به راحتي مي توانيد رفتار کاربراني که از طريق اينستاگرام وارد صفحه فرود شده اند را بررسي کنيد و نرخ خريد را اندازه گيري کنيد! نرخ خريد يعني اين که بدانيد چه تعداد از کاربران شما به مشتري تبديل شده اند.
  1. استفاده از دکمه هاي فراخوان براي رهبري کاربران
سوالات زيادي براي کاربران بوجود مي آيد که نيازمند ايجاد ارتباط با شما هستند! نحوه ارتباط کاربران با شما متفاوت است؛ برخي از طريق تماس، برخي از طريق دايرکت و برخي ديگر از طريق ايميل با شما ارتباط برقرار مي کنند و شما بايد راه هاي ارتباطي مختلفي براي کاربران درنظر بگيريد. خوشبختانه اينستاگرام اين مسئله را به خوبي درک کرده و راه هاي ارتباطي مختلفي براي حساب تجاري اينستاگرام ايجاد کرده است. اينستاگرام با استفاده از دکمه هاي فراخوان (Call to Action) به کاربران کمک مي کند تا بتوانند از طريق ايميل، تماس و دايرکت با شما ارتباط برقرار کنند.
کلیک کنید  در لیستِ فالوهایِ پیشنهادی قرار بگیر
  تنها کافي است از طريق بخش اطلاعات تماس، ايميل و شماره تماس خود را وارد کنيد تا کاربران با کليک بر روي آن ها، بتوانند به شما ارتباط برقرار کنند. البته توجه داشته باشيد که با وجود آن که عملکرد اين دکمه ها کاملاً واضح hsj، ولی بسياري از کاربران با آن آشنا نيستند! بنابراين لازم است با استفاده از ابزاري مثل استوري به کاربران خود نحوه استفاده از دکمه هاي تماس را آموزش دهيد؛ مثلاً در يک استوري به آن ها بگوييد که با کليک کردن بر روي دکمه ارسال ايميل، اپليکيشن ايميل آن ها جهت ارسال ايميل به پشتيبان باز مي شود و تنها کافي است متن موردنظر خود را بنويسند. همچنين پيشنهاد مي کنم اين استوري را در بخش Highlights به همراه يک عنوان مناسب (مثلاً روش هاي پشتيباني کاربران) اضافه کنيد تا کاربران بدانند چگونه بايد با شما در ارتباط باشند. اين روش براي پشتيباني کاربران مناسب است ولی روش خوبي براي جمع آوري ايميل کاربران نيست! زيرا چنانچه کاربران به شما پيام دهند، بايد به صورت دستي ايميل آن ها را به ليست خود اضافه کنيد؛ فرض کنيد تعداد ايميل هاي دريافت زياد باشد، در اينصورت جمع آوري ليست ايميل به صورت دستي، زمان زيادي را از شما مي گيرد. بنابراين سعي کنيد آن ها را تشويق به کليک بر روي لينک بيو کنيد و از آن ها بخواهيد ايميل خود را در فرم مربوط به دريافت ايميل که در صفحه فرود وجود دارد، وارد کنند اکنون که اهميت استفاده از دکمه هاي فراخوان را درک کرده ايد، اجازه دهيد دو نکته کاربردي را به شما بگويم:
  • تنظيم پيش فرض ارسال اس ام اس براي بخش شماره تماس

اگر يک صفحه تجاري را مديريت مي کنيد، در بخش تنظيمات شماره تماس اينستاگرام از شما مي خواهد تا پيش فرض نحوۀ تماس کاربر را مشخص کنيد! چنانچه پيش فرض را بر روي Text قرار دهيد، هنگام کليک کاربر بر روي آن به بخش ارسال SMS موبايل خود منتقل مي شود ولی چنانچه بر روي Call قرار دهيد، شماره تماس شما به بخش تماس موبايل منتقل مي شود.   اگر در کسب وکار خود از SMS مارکتينگ استفاده مي کنيد، با قرار دادن پيش فرض روي Text، به مرور زمان مي توانيد يک ليست شماره از کاربران کسب وکار اينترنتي خود تهيه کنيد.
  • از دکمه فراخوان سوم استفاده کنيد!

اينستاگرام يک قابليت کاربردي ديگر در بخش دکمه هاي فراخوان خود تهيه کرده است؛ دکمه فراخوان خريد! با استفاده از اين دکمه مي توانيد کاربران را تنها با يک کليک به صفحه موردنظر خود براي خريد منتقل کنيد؛
کلیک کنید  انواع هشتگ در اینستاگرام که باید بشناسید!
مثلاً چنانچه يک سايت فروش بليط داريد، کافي است لينک خود را در اين بخش قرار دهيد تا کاربران با کليک بر روي آن به صفحه خريد منتقل شوند. اين قابليت به شما کمک مي کند تا بتوانيد لينک دلخواه خود را به همراه نوع خدمات موردنظر (ليست خدمات را اينستاگرام به شما ارائه مي کند و مي توانيد انتخاب کنيد) انتخاب کنيد. اين ابزار قابليت فروش خدمات را تا حد بسيار زيادي آسان ميکند؛ زيرا کاربران تنها با يک کليک مي توانند خدماتي که به آن ها پيشنهاد کرده ايد را خريداري کنند و نيازي به يافتن آن خدمات از طريق صفحه اصلي سايت مربوط به کسب وکار اينترنتي شما نخواهد بود.
  1. اشتراک گذاري لينک صفحه فرود در استوري

اگر يک صفحه تجاري داريد و تعداد فالوورهاي شما بيش از ۱۰K است، يک قابليت بسيار کاربردي در اختيار شما است؛ قابليت قرار دادن لينک در استوري! يکي از راه هاي رهبري کاربران براي تبديل کردن آن ها به مشتري، استفاده از لينک در استوري است. کاربران با استوري هاي شما تعامل بيشتري دارند و هنگامي که يک لينک در استوري خود قرار مي دهيد، آن ها سعي مي کنند از لينک شما بازديد کنند. چنانچه صفحه فرود شما بتواند نظر آن ها را جلب کند، اطلاعات آن ها را با استفاده از فرم درج شده دريافت خواهيد کرد! سعي کنيد پيشنهادات ردنشدني و شگفت انگيز به کاربران خود ارائه کنيد؛ مثلاً به آن ها بخواهيد ايميل خود را وارد کنند تا يک کد تخفيف ۸۰ درصدي براي خريد محصولات کسب وکار اينترنتي تان دريافت کنند! بنظرتان چند نفر از کاربران چنين تخفيفي را رد مي کنند؟ احتمالاً درصد بسيار بالايي از آن ها اين پيشنهاد را قبول کنند! کافي است در استوري خود به کاربران بگوييد که چنانچه لينک موجود در استوري را باز کنيد، يک کد تخفيف ۸۰ درصدي هديه دريافت مي کنيد! در اين صورت تعداد زيادي از کاربران کليک مي کنند و با پيشنهاد درج شده در صفحه فرود، يک ليست ايميل از کاربران خود تهيه خواهيد کرد. اين ليست ايميل براي معرفي محصولات ديگر شما با استفاده از ايميل مارکتينگ به دردتان خواهد خورد.
کلیک کنید  آشنایی با ۵ ابزار برای آنالیز هشتگ اینستاگرام
  اگر تعداد فالوورهاي شما کمتر از ۱۰K است، باز هم مي توانيد کاربران را به صفحه فرود خود دعوت کنيد! به جاي درج لينک در استوري (که تنها براي صفحات بيش از ۱۰K فالوور است!) مي توانيد از کاربران بخواهيد وارد لينک موجود در پروفايل شما شوند! چنانچه پيشنهاد شما در استوري جذاب و شگفت انگيز باشد، تعداد کليک کاربران بر روي لينک با تعداد کاربراني که از طريق لينک استوري از صفحه فرود شما بازديد مي کنند تفاوت زيادي نخواهد داشت.
  1. استفاده از قابليت قرار دادن لينک در IGtv براي افزايش مشتريان

اگر با ابزار IGtv آشنا نيستيد، پيشنهاد مي کنم حتماً مقاله استفاده از IGtv اينستاگرام در برندسازي کسب وکار اينترنتي را بخوانيد! استفاده از IGtv تاثير زيادي در رهبري و جذب کاربران دارد. با استفاده از اين ابزار مي توانيد يک ويدئوي منحصربه فرد تهيه کنيد و آن را به اشتراک بگذاريد؛ علاوه بر اين که مي توانيد اطلاعات ارزشمند به کاربران خود ارائه کنيد، مي توانيد لينک صفحه خود را نيز با کاربران به اشتراک بگذاريد. توجه داشته باشيد که IGtv يک ابزار مشاهده ويدئو است و کاربران به متن IGtv توجه زيادي نمي کنند و در همان ويدئو بايد درخواست خود از کاربران را مطرح کنيد؛ مثلاً به آن ها بگوييد براي دريافت يک کد تخفيف يا يک هديه مانند اي بوک مرتبط با کسب وکار خود بر روي لينک قرار گرفته در IGtv کليک کنند و بنابراين از درج ايميل خود، از هديه خود لذت ببرند!   در ويدئوي خود اطلاعات مفيد و ارزشمند زيادي را به صورت رايگان به کاربران ارائه کنيد؛ کاربران عاشق کسب وکارهايي هستند که اطلاعات ارزشمند را به صورت رايگان در اختيارشان قرار مي دهند! چرا شما به عنوان يک کسب وکار اينترنتي، کاربران را عاشق خودتان نکنيد؟ با ارائه اطلاعات ارزشمند و رايگان، به راحتي مي توانيد کاربران را عاشق خودتان کنيد و فروش خود را افزايش دهيد.
  1. اشتراک گذاري IGtv در استوري اينستاگرام

در بخش ۲ به شما گفتيم که چگونه مي توانيد پست هاي خود را در استوري اينستاگرام به اشتراک بگذاريد! نظرتان در مورد اشتراک گذاري IGtv به وسيله استوري اينستاگرام چيست؟ چنانچه بدانيد اين ابزار تاثير زيادي بر روي کمپين شما دارد، قطعاً نظرتان مثبت است! براي آن که بتوانيد با استفاده از IGtv کاربران خود را به صفحه فرود خود بکشانيد، مراحل زير را طي کنيد:
کلیک کنید  نحوه کار ربات فالوور اینستاگرام
  مرحله اول؛ يک ويدئو مرتبط با صفحه فرود خود براي انتشار در بخش IGtv توليد کنيد و مطمئن شويد که لينک صفحه فرود در IGtv و بخش توضيحات آن قرار دارد.  مرحله دوم؛ يک پست و ويدئوي مربوط به فيلم IGtv خود منتشر کنيد و اجازه دهيد کاربران با آن پست تعامل داشته باشند! در اين پست ها و استوري ها از کاربران بخواهيد وارد بخش IGtv شوند و ويدئوي مربوط به آن پست يا استوري را مشاهده کنند. مرحله سوم؛ IGtv خود را به کمک استوري با کاربران به اشتراک بگذاريد و از آن ها بخواهيد ويدئوي شما را ببينند! در ويدئوي خود نيز از کاربران بخواهيد بر روي لينک موجود در آن کليک کنند. مرحله چهارم؛ بازديد و ترافيک ورودي صفحه فرود خود را آناليز کنيد؛ چنانچه درصد کاربراني که وارد صفحه فرود شما مي شوند کم است، مشکلي در اين مسير وجود دارد. مشکل مي توانيد از ويدئو يا پست و استوري معرفي آن باشد! بنابراين لازم است تغييراتي در مراحل قبل ايجاد کنيد و کمپين خود را مجدداً آناليز کنيد. يک نکته! اينستاگرام به تازگي قابليت انتشار بخشي از ويدئوي IGtv را به عنوان تيزر اضافه کرده است؛ يعني شما مي توانيد يک ويدئوي ۱ دقيقه اي در پست يا يک ويدئوي ۱۵ ثانيه اي را در استوري اينستاگرام منتشر کنيد و در پايان اين ويدئو، با استفاده از يک دکمه فراخواني که اينستاگرامي به صورت خودکار به کاربران نمايش مي دهد، از آن ها بخواهيد تا براي ديدن کامل ويدئو در IGtv بر روي آن دکمه کليک کنند. با استفاده از اين ۴ مرحله مي توانيد تعداد کاربراني را که به صفحه فرود شما منتقل مي شوند، تا حد بسيار زيادي افزايش دهيد و فروش کسب وکار خود را متحول کنيد. نتيجه گيري شبکه هاي اجتماعي مختلف نظير فيسبوک، تويئتر و لينکدين امکان اضافه کردن لينک به پست ها را دارند ولی اينستاگرام برخلاف اين شبکه هاي اجتماعي، امکان درج لينک قابل کليک در پست هاي خود را ندارد! ولی اينستاگرام به عنوان يکي از قوي ترين ابزارهاي در دسترس براي بازاريابان ديجيتال از راه کارهاي خلاقانه اي استفاده کرده است تا بتوانيد مخاطبان خود را به لينک موردنظر منتقل کنيد. از جمله اين ابزارها مي توان به قابليت درج لينک در بيو، استوري و IGtv اشاره کرد. در اين مقاله به بررسي راه کار انتقال کاربر از اينستاگرام به صفحه فرود سايت پرداختيم که با استفاده از  آن ها مي توانيد تعداد مشتريان خود را افزايش دهيد. اکنون شما از تجربه خود بگوييد!  به عنوان مدير يک کسب وکار اينترنتي، چگونه کاربران خود را به صفحه فرود موردنظر منتقل مي کنيد؟ تجربه و راه کار خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *