بازاریابی اپلیکیشن و موبایل مارکتینگ

0
تاکنون بارها پيش آمده است که وارد يک اپليکيشن موبايل شده و با تبليغات روبرو شويم! آيا مي دانيد اين نوع تبليغات چه نام دارد و چقدر در حوزه بازاريابي اينترنتي مهم است؟ در سال هاي اخير، بازاريابي اپليکيشن يا موبايل مارکتينگ يکي از بخش هاي جدانشدني از بازاريابي اينترنتي است. دليل آن هم اين است که تعداد کاربران موبايل روز به روز بيشتر مي شود و در حال حاضر ميلياردها کاربر در سراسر دنيا از موبايل استفاده مي کنند. همين مسئله باعث شده تا بازاريابان حوزه ديجيتال هم حداکثر استفاده را ببرند و اقدام به ايجاد بخش جديدي از ديجيتال مارکتينگ، به نام بازاريابي اپليکيشن يا همان موبايل مارکتينگ کنند. در اين مقاله قصد داريم همه چيز را در مورد بازاريابي اپليکيشن بررسي کنيم؛ چنانچه موافق هستيد تا صفر تا صد اين مفهوم را ياد بگيريم، در اين مقاله همراه ما باشيد.

بازاريابي اپليکيشن يا موبايل مارکتينگ چيست؟

موبايل مارکتينگ بخشي از ديجيتال مارکتينگ است که در آن مي توانيد کاربران را از طريق اپليکيشن کسب وکارتان يا ساير اپليکيشن ها جذب کنيد. يکي از مهم ترين بخش هاي موبايل مارکتينگ، تبليغات درون برنامه اي است که با استفاده از آن مي توانيد کاربران آن اپليکيشن را به سايت يا اپليکيشن خود هدايت کنيد.

فرمت هاي مختلف تبليغات درون برنامه اي در موبايل مارکتينگ

در سال ۲۰۱۸ تبليغات درون برنامه اي که بخشي از موبايل مارکتينگ است، رونق زيادي داشت. به همين دليل در اين مقاله مي خواهيم توضيحات لازم در مورد تبليغات درون برنامه اي که بخش مهمي از موبايل مارکتينگ است را بررسي کنيم تا بتوانيد از آن به بهترين شکل ممکن استفاده کنيد.
کلیک کنید  بازاریابی پارتیزانی و نکات این تبلیغات جذاب
 
  1. فرمت تبليغات ويدئويي
در سال ۲۰۱۸ انتظار اکثر بازاريابان ديجيتال اين بود که در سال ۲۰۱۹ تبليغات موبايلي ۷۲ درصد از کل تبليغات آنلاين را دربر بگيرد و تا حد زيادي به اين درصد نزديک شديم. اين در حالي است که حدود ۳۰ درصد از سهم تبليغات موبايل را فرمت ويدئويي فرا گرفته است! در حقيقت فرمت ويدئويي توانسته ۵ برابر بيشتر از ساير روش هاي تبليغات موبايل مارکتينگ تاثيرگذار باشد و ويژگي هاي بهتري نسبت به روش هاي تبليغاتي نظير بنر يا موارد ديگر دارد. شرکت هايي نظير فيسبوک بيشتر درآمد خود را از تبليغات ويدئويي کسب مي کنند و به گفته متخصصان اين حوزه، شرکت هاي بزرگ مايل به استفاده از تبليغات درون برنامه اي در بخش موبايل مارکتينگ هستند. به گفته آن ها فيلم ها منابع بيشتري استفاده مي کنند و طراحي سخت تري نسبت به تبليغات درون برنامه اي دارند. با اين حال تبليغات ويدئويي هنوز هم رتبه اول را در ميان انواع تبليغات دارد و با درنظر گرفتن علاقه شرکت هاي بزرگ نسبت به استفاده از تبليغات درون برنامه اي، احتمالاً هنوز زيرساخت هاي لازم براي تبليغات درون برنامه اي وجود ندارد. با ارائه اين نوع تبليغات توسط شرکت هاي بزرگ نظير فيسبوک در آينده اي نزديک، احتمالاً رتبه تبليغات درون برنامه اي نسبت به تبليغات ويدئويي برتري پيدا کند.
  1. تبليغات همسان (Native)
يکي ديگر از روش هاي تبليغات محبوب که بيشتر براي برندسازي و توزيع محتوا استفاده مي شود، تبليغات همسان است. اين نوع تبليغات تنها ۵ درصد از درآمدهاي حاصل تبليغات را شامل مي شود ولی تاثيرگذاري آن بسيار زياد است!
کلیک کنید  تبلیغات در لینکدین
مطابق گزارش ها حدود ۵۵ درصد کاربران هنگام خواندن محتوايي که در تبليغات همسان ديده اند، آن را براي دوستان خود ارسال مي کنند و اين به معناي ۵۵ درصد بازخورد بيشتر نسبت به ساير روش هاي تبليغاتي است. يعني يک کاربر بنابراين از خواندن محتواي شما بنابراين از تبليغات، آن را براي دوستان خود هم ارسال مي کند و مخاطباني را براي شما جذب مي کند. اين نوع محتوا به دليل آن که کمتر مفهوم تبليغاتي دارد و در ميان مطالب سايت ديده مي شود، بازخورد بيشتري مي گيرد! هر کاربري براي محتواي واقعي ارزش بيشتري نسبت به محتواي تبليغاتي قائل است و همين مسئله باعث مي شود تا بازخورد تبليغات همسان نسبت به ساير روش هاي تبليغاتي بهتر باشد. در چند سال گذشته مشخص شده که تبليغات همسان تاثير زيادي بر روي محبوب نبودن تبليغات درون برنامه اي يا موبايل مارکتينگ ندارد! زيرا اين نوع تبليغ در اپليکيشن ها به نمايش گذاشته مي شود و هيچ کاربري اين دو نوع تبليغ را در کنار هم نمي بيند. از طرفي تبليغات همسان براي آن که بتواند بهترين نتيجه را دريافت کند، بايد هيچ گونه مفهوم تبليغاتي در آن ديده نشود تا کاربر ترغيب به کليک بر روي آن تبليغ شود.
  1. تبليغات نمايشي
يکي ديگر از انواع تبليغات، تبليغات نمايشي است که به معناي نمايش هرگونه محتواي متني، تصويري و ويدئويي به کاربران است. شما مي توانيد از اين نوع تبليغات براي موبايل مارکتينگ و تبليغ درون برنامه اي استفاده کنيد تا نتيجه بهتري را تجربه کنيد. جالب است بدانيد نرخ کليک اين نوع تبليغ به همراه تصوير يا ويدئو نسبت به نمايش همان تبليغ در ساير رسانه حدود ۲۵۰ درصد بيشتر است. در ايالات متحده در سال ۲۰۱۹ تبليغات درون برنامه اي رشد زيادي را تجربه کرده است و توانسته به درآمد بيش از ۱۲٫۹۱ دلار دست پيدا کند.
کلیک کنید  ویدیو مارکتینگ و سلطان فیلم، یوتیوب

روند رو به رشد تبليغات درون برنامه اي در بازاريابي اپليکيشن

با توجه به مواردي که در بالا گفتيم و گزارش هاي موجود، تبليغات درون برنامه اي که همان بازاريابي اپليکيشن است، رشد زيادي دارد. به گفته متخصصان بازاريابي اپليکيشن ميزان درآمدزايي حاصل از تبليغات درون برنامه اي کمتر از ۴۰ درصد درآمد فعلي کسب وکارها نيست! همچنين ويژگي ارزشمند ديگر اين است که اين نوع تبليغ به تجربه کاربري اپليکيشن آسيب نمي زند و چنانچه تبليغ شما با موبايل سازگار باشد، بهترين نتيجه را از آن دريافت خواهيد کرد. در ادامه به بررسي برخي از داغ ترين روش هاي تبليغاتي در بخش موبايل مارکتينگ و تبليغات درون برنامه اي مي پردازيم:  

روش اول) تبليغ Playable

کاربران موبايل و به خصوص کاربران حوزه آنلاين، بخش زيادي از زندگي خود را با موبايل مي گذرانند! اين به معناي يک هشدار جدي به متخصصان بازاريابي اپليکيشن است که ديد خود را نسبت به کاربران تغيير دهند؛ يعني بدانند که تبليغات درون برنامه اي ارزش زيادي دارد و نمي توان آن را ناديده گرفت. در سال ۲۰۱۸ شاهد نوع جديدي از تبليغات بوديم که کاربر در آن در هنگام ديدن تبليغ، مي تواند بازي کند. به خصوص براي تبليغ يک بازي خاص، اين روش تبليغاتي را زياد ديده ايم! اين روش تبليغاتي توسط گوگل Playable ناميده مي شود که به کاربر اجازه مي دهد تا بدون آن که بازي يا اپليکيشن را دانلود کند، دموي آن را امتحان کند. به عنوان مثال چنانچه تبليغ بازي خاصي را ديده باشيد که با اين روش اجرا شده باشد، مي توانيد بخش کوتاهي از آن را بازي کنيد و در صورت علاقه، آن را دانلود کنيد. بنابراين اين روش يکي از موثرترين روش هاي تبليغ درون برنامه اي در بازاريابي اپليکيشن به شمار مي رود.
کلیک کنید  نحوه ثبت نام در سایت ساماندهی و گرفتن نشان مربوطه

روش دوم) تبليغ مطابق واقعيت مجازي (VR)

تاکنون از يک دوربين واقعيت مجازي استفاده کرده ايد؟ قطعاً مي دانيد که استفاده از آن که شما را به يک دنياي ۳ بعدي جذاب مي برد، چقدر لذت دارد. فعالان حوزه موبايل مارکتينگ از اين روش براي تبليغات استفاده کرده اند تا نظر کاربران را جلب کنند و بازدهي بازاريابي اپليکيشن را افزايش دهند؛ اين مسئله بر روي نرخ کليک تبليغات تاثير بسيار زيادي دارد. سرويس Taco Bell اين روش را براي تبليغات موبايل مارکتينگ خود استفاده کرد و نتايج آن بسيار خيره کننده بود! جالب است بدانيد کمپين تبليغاتي اين سرويس به کمک بازاريابي ويروسي به بيش از ۲۲۴ ميليون بازديد رسيد که عدد قابل توجهي است. البته اين روش هنوز به صورت عمومي منتشر نشده است و فرصت بسيار خوبي است که فعالان بازاريابي اپليکيشن از آن براي تبليغ محصولات، اپليکيشن ها و… استفاده کنند.

مشکلات تبليغ درون برنامه اي چيست؟

هر روش تبليغاتي مشکلاتي دارد و تبليغ درون برنامه اي هم از اين مشکلات مستثني نيست! مهم ترين مشکلي که سيستم هاي تبليغاتي با آن روبرو هستند، مشکل کليک تقلبي توسط برخي اپليکيشن ها است. با درنظر گرفتن اين که اين روش به تازگي استفاده مي شود، هنوز مشکلات زيادي در آن وجود دارد که به مرور زمان بهبود پيدا مي کند. مطابق گزارش ها در سال گذشته حدود ۱۶ درصد از کليک ها تقبلي بود و در روش پرداخت به ازاي نصب، ۲۰ درصد نصب ها واقعي نبود. جالب است بدانيد سيستم هاي تبليغ درون برنامه اي روز به روز در حال توسعه هستند تا مشکلاتشان رفع شوند ولی ربات هاي اين حوزه آن قدر هوشمند هستند که تشخيص آن ها به سختي انجام مي شود.
کلیک کنید  با بازاریابی سبز آشنا شوید
  مهم ترين مسئله براي شرکت هاي بزرگ اين است نام برند آن ها با نصب تقلبي اپليکيشن ها در خطر مي افتد و در اين در حالي است که خودشان تا مدت طولاني از اين مسئله اطلاع ندارند! بنابراين پيشنهاد مي کنم چنانچه قصد استفاده از روش هاي تبليغاتي در بازاريابي اپليکيشن را داريد، حتماً با شرکت هاي معتبر کار کنيد تا نام برند شما دچار مشکل نشود.

چگونه از تبليغات درون برنامه اي در موبايل مارکتينگ استفاده کنيم؟

يکي از سوالاتي که براي بسياري از کاربران پيش مي آيد، اين است که چطور مي توانيم کمپين تبليغات درون برنامه اي خود را ايجاد کنيم؟ اين نوع تبليغات مي تواند بسيار عالي، متوسط يا بسيار بد باشد! براي آن که بهترين تاثير را از اين روش تبليغاتي دريافت کنيد، بايد ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسيد تا بتوانيد در بهترين اپليکيشن هاي مرتبط با کسب وکار خود فعاليت کنيد. همچنين بايد موارد ديگري مانند نوع تبليغ، جايگاه قرار گرفتن آگهي، نوع دسترسي کاربر به آن تبليغ و… را در نظر بگيريد.   بنابراين براي آن که بهترين تاثير را از تبليغات درون برنامه اي بگيريد، بهترين راه کار اين است که بدانيد مخاطبان هدف شما در کدام اپليکيشن ها فعاليت مي کنند! با دانستن اين موضوع مي توانيد تبليغ خود را در همان اپليکيشن ها نمايش دهيد و آن ها را جذب کنيد. براي بازاريابي اپليکيشن مهم اين است که بدانيد نتيجه تبليغات درون برنامه اي يعني چه و مسئله اين است که بايد آمار دقيقي از تعداد نصب اپليکيشن داشته باشيد. معمولاً سيستم هاي تبليغاتي اين آمار را دارند ولی بهتر است که به جاي اعتماد به آن ها، از يک ابزار مطمئن براي اندازه گيري آن استفاده کنيد.
کلیک کنید  استارتاپها و سایت مرجع Startupik
همچنين چنانچه اپليکيشن شما مربوط به يک کشور يا زبان خاص است، بايد تنها به مخاطبان هدفي که در آن کشور زندگي مي کنند تبليغ خود را نمايش دهيد! زيرا حتي چنانچه کاربران ساير کشورها اپليکيشن شما را دانلود کنند، نمي توانيد از آن ها در کسب وکار خود استفاده کنيد. اطلاعات شخصي کاربران هم اهميت زيادي دارد؛ به عنوان مثال چنانچه اپليکيشن شما به گونه اي است که براي کاربراني با محدوده سني خاصي طراحي شده است، بايد تنها به همان دسته از کاربران نمايش دهيد. به عنوان مثال چنانچه اپليکيشن شما مربوط به بدنسازي است، شما مي توانيد آن را تنها به کاربراني با محدوده سني ۱۸ تا ۳۰ سال نمايش دهيد؛ زيرا کاربران کمي با سن بالاي ۳۰ سال يا زير ۱۸ سال مخاطب شما هستند! يکي از روش هاي افزايش تاثيرگذاري تبليغ درون برنامه اي اين است که شما اطلاعات کافي براي کسب وکار يا اپليکيشن خود داشته باشيد تا بتوانيد تبليغ خود را به کاربران هدف نمايش دهيد. بنابراين هر اطلاعتي که فکر مي کنيد در کسب وکار شما مهم است، در بازاريابي اپليکيشن هم اهميت بسيار زيادي دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.