هنگام گشت و گذار در شبکه هاي اجتماعي، احتمالا بازاريابي هاي موفقي را ديده ايد که فروش بسيار خوبي دارند. ولی اين بازاريابي ها چگونه توانسته اند در رقابت با ديگران پيروز باشند؟! اين کسب و کارها چه اصولي را رعايت مي کنند؟ به نظر مي رسد آن ها روش هاي مديريت مشتري در لينکدين را به خوبي بلدند! مديريت مشتري يا مديريت ارتباط با مشتري يکي از مهم ترين مهارت هايي است که تاثير بسيار زيادي روي کارآمدي ديجيتال مارکتينگ دارد. در واقع، هر کسي که مي خواهد يک کسب و کار موفق در لينکدين داشته باشد، بايد با ترفندهاي مديريت مشتري در لينکدين آشنا باشد. اما مديريت مشتري در لينکدين به چه معناست؟ چگونه مي توان مشتريان احتمالي و سرنخ هاي فروش را طوري مديريت کرد که ميزان ارتباط آن ها با محصولات شرکت بيشتر شود؟ در اين مقاله، مي خواهيم به همه ي اين سوالات پاسخ دهيم؛ بنابراين همراه ما باشيد…

مفهوم مديريت مشتري در لينکدين

با انجام تبليغات در لينکدين مي توانيم مخاطبان فراواني را به صفحه شرکتي خود جذب کنيم؛ اين مخاطبان همه ي سرمايه ي يک بازاريابي اينترنتي هستند! بنابراين بايد همواره در کنارشان بود و با آن ها طوري ارتباط برقرار کرد که از يک مخاطب به يک مشتري واقعي تبديل شوند! يک مخاطب ساده در ابتدا به يک سرنخ فروش يا Lead و سپس به يک مشتري احتمالي يا Prospect تبديل مي شود و در نهايت نيز يک مشتري واقعي خواهيم داشت. در تمام اين مراحل بايد پابه پاي مخاطب حرکت کرد و همه ي سوالات و ابهامات او را برطرف نمود؛ اينجاست که اهميت تعامل با مشتريان احتمالي در لينکدين مشخص مي شود!
کلیک کنید  چند ایده برای درآمد زایی در منزل
حال به نظر شما چگونه مي توان با مشتريان خود در لينکدين ارتباط بهتري داشت و رفتار آن ها را مديريت کرد؟ جالب است بدانيد که مديريت ارتباط با مشتري يک علم است که به آن CRM گفته مي شود. چنانچه مي خواهيد در مورد اين علم بيشتر بدانيد، ادامه ي مقاله را از دست ندهيد:

مديريت ارتباط با مشتري يا CRM

Customer Relationship Manaagement يا همان مديريت ارتباط با مشتري مهارتي است که به ما کمک مي کند تا رفتار مشتريان خود را تجزيه و تحليل کنيم. اين کار باعث مي شود که ارتباط صميمانه تري بين کارفرما و مشتري ايجاد شود؛ در نتيجه مشتري حس بهتري از خريد خود خواهد داشت. ما با رعايت اصول CRM مي توانيم سرنخ هاي فروش يا Leadهاي بيشتري جذب کرده و مشتريان واقعي را از خود راضي نگه داريم؛ چراکه سيستم مديريت مشتري در لينکدين به ما مي گويد که مخاطب به چيزهايي بيشتر علاقه دارد و چگونه مي توان او را براي خريدهاي بيشتر قانع کرد. حال مي خواهيم شما را برخي از ترفندهاي کاربردي براي مديريت مشتري در لينکدين آشنا کنيم؛ همچنان ما را همراهي کنيد..  

ترفندهاي مديريت مشتري در لينکدين

شبکه اجتماعي لينکدين طوري طراحي شده است که بازاريابي و فروش در آن ساده و بی دردسر باشد! اين مسئله را مي توان از امکانات بي شمار و جذاب آن در قسمت هاي مختلف به آساني فهميد. يکي از کارهايي که لينکدين به خوبي از عهده ي آن بر آمده، نحوه ي مديريت مشتري است! با استفاده از اين ويژگي ها مي توان با مشتريان احتمالي و مخاطبان ارتباط بهتري داشت؛ حال چنانچه موافقيد با چند ترفند مهم براي مديريت مشتري در لينکدين آشنا شويم. اين ترفندها عبارتند از:
کلیک کنید  بهینه سازی پروفایل اینستاگرام

استفاده از ProFinder براي مديريت مشتري

اولين ترفندي که براي مديريت مشتري در لينکدين کاربرد بسيار زيادي دارد، استفاده ي درست از ProFinder است؛ البته اين قابليت بيشتر به درد کساني مي خورد که فعاليت بسيار زيادي از طريق فضاي مجازي انجام مي دهند؛ اين افراد را اصطلاحا فريلنسر مي نامند. فريلنسرها با استفاده از قابليت ProFinder مي توانند توانايي هاي خود را به مديران مختلف نشان داده و سفارش هاي کاري دريافت نمايند. ولی شايد بپرسيد ” ProFinder اصلا چي هست؟” نگران نباشيد، به اين سوال هم پاسخ مي دهيم: بطور خلاصه، ProFinder يک سرويس است! سرويسي که روي خود لينکدين قرار دارد و براي استفاده از آن نيازي به نصب برنامه ي خاص نداريد. با کمک اين سرويس مي توانيد اشخاصي که کار خاصي انجام مي دهند را شناسايي کرده و پروژه ي خود را به آن ها بسپاريد. يا چنانچه خودتان تخصصي مانند طراحي، نويسندگي، سردبيري، حسابداري، بازاريابي، توسعه دهنده وب و غيره داريد، پروژهاي مختلف بگيريد و به مديريت مشتري بپردازيد.  

از ProFinder چگونه استفاده کنيم؟

همانطور که گفتيم، ProFinder يک سرويس است که بر روي لينکدين قرار دارد؛ با اين حال، جالب است که بسياري از افراد نمي دانند که اين سرويس چه کاربردي دارد و چه کاري انجام مي دهد! براي دسترسي به اين سرويس بايد در قسمت نوار بالايي لينکدين به دنبال گزينه ي Interests باشيد؛ با کليک روي آن، يک منو باز مي شود که آيکون ProFinder در آن مشخص است. حال با انتخاب آن وارد فضاي ProFinder خواهيد شد. ولی در اين فضا چه خبر است؟!
کلیک کنید  کد اطمینان در خدمات گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن
پس از ورود به ProFinder، چنانچه يک کسب و کار داريد و به دنبال کسي هستيد که کاري را به او بسپاريد، بايد به چند سوال پاسخ دهيد. اين سوال ها اغلب در مورد نوع پروژه، مدت زمان انجام و بودجه ي تعيين شده است. بنابراين از اينکه، تمامي اطلاعات خواسته شده را وارد کرديد، لينکدين جستجوي خود را آغاز مي کند؛ سپس ليستي از بهترين افراد و متخصصان مرتبط را به شما ارائه خواهد کرد که مي توانند پروژه ي شما را به بهترين شکل ممکن انجام دهند. حال چنانچه خودتان يک فريلنسر باشيد، بنابراين از ورود به ProFinder بايد ثبت نام کرده و به طور کامل مشخص کنيد که چه توانايي ها و تخصصي داريد. براي اين کار، وارد صفحه SignUp ProFinder شده و فرايند ثبت نام را انجام دهيد. مهم ترين نکته اي که براي مديريت مشتري از طريق ProFinder بايد به آن توجه کنيد، صفحه لينکدين شما است! در واقع، کارفرما با مشاهده ي خلاصه مشخصات و تعداد توصيه هايي که ساير افراد براي شما نوشته اند و نوع پروژه هاي شما مي تواند تصميم گيري کند. بنابراين بروزرساني پروفايل لينکدين را فراموش نکنيد!  

استفاده از نرم افزار براي مديريت مشتري

خب! تا اينجا با ProFinder آشنا شديم که يک قابليت کاربردي لينکدين بود. ولی نرم افزارهاي جداگانه اي نيز وجود دارند که براي مديريت مشتري در لينکدين مي توان از آن ها نيز استفاده کرد. اين نرم افزارها تاثير شگفت انگيزي روي CRM يا مديريت ارتباط با مشتري خواهند داشت. همچنين، ميزان فروش شما را نيز کنترل کرده و به شما اين امکان را مي دهند تا برنامه ريزي دقيقي روي مارکتينگ خود داشته باشيد. علاوه بر آن، با استفاده از اين نرم افزارها، انتخاب يک استراتژي براي فروش نيز راحت تر خواهد بود.
کلیک کنید  آیا می دانید تحلیل SWOT چیست؟
حال که با اهميت نرم افزارها براي مديريت مشتري آشنا شديد، مي خواهيم چندتا از آن ها را به شما معرفي کنيم:

الف) نرم افزار Dux-Soup

از اين برنامه مي توانيد براي يادداشت برداري و ذخيره ي تماس ها و ارتباطات خود در لينکدين استفاده کنيد. همچنين، دنبال کردن و پي گيري پروفايل هاي لينکدين توسط اين برنامه به آساني آب خوردن خواهد بود! البته توجه داشته باشيد که اين برنامه هم نسخه ي رايگان دارد و هم نسخه ي پولي. بنابراين قاعدتا چنانچه بخواهيد از همه ي امکانات آن استفاده کنيد، بايد پولش را بپردازيد!  

ب) نرم افزار Nimble

اگر اغراق نکرده باشيم، نرم افزار Nimble بهترين چيز براي مديريت مشتري در لينکدين است! اصلا اين نرم افزار براي افزايش تعامل با مشتريان احتمالي و مخاطبان صفحه شرکتي و صفحات ويترين طراحي شده است! ويژگي مهم Nimble اين است که به راحتي با شبکه اجتماعي لينکدين هماهنگ شده و کار کردن با آن ساده و بی دردسر است؛ به طوري که حتي افزونه هاي مرورگر کروم و فايرفاکس هم دارد که به راحتي مي توانيد آن ها را دانلود نماييد. علاوه بر آن، استفاده از اين نرم افزار به مدت ۱۴ روز رايگان بوده و بنابراين از با پرداخت ماهانه يک دلار امکان پذير است.  

ايجاد روابط دوستانه با مشتري

تجربه نشان داده است که هرچه رابطه با مشتري دوستانه تر باشد، ميزان اعتماد او نيز بيشتر خواهد شد. در اين شرايط، مشتري احساس بهتري نسبت به کسب و کار شما خواهد داشت. علاوه بر آن، ميزان آگاهي او از نوع کاري که انجام مي دهيد نيز افزايش پيدا مي کند چراکه در سوال پرسيدن و گفتن مشکلاتش، آسوده تر عمل مي کند. حال به نظر شما چگونه مي توان ارتباط دوستانه تري با مشتري برقرار کرد؟
کلیک کنید  ظرفیت های استارتاپی ویروس کووید 19 و قرنطینه
الف) يکي از کارهايي باعث افزايش تعامل با مشتري مي شود، ارسال پيام هاي تبريک است. در لينکدين اين قابليت وجود دارد که تاريخ هاي خاص مخاطبان را به شما گوشزد مي کند. شما هم بهتر است از زبان خود يک پيام صميمانه براي تبريک به مشتريان استفاده کنيد. ب) چنانچه حساب ويژه ي لينکدين را داشته باشيد، مي توانيد ارتباط بهتري با مخاطبان داشته باشيد. در اين حالت، در صفحه ي چت با مخاطب، يک آيکون لامپ وجود دارد که با کليک روي آن، ايده هاي جالبي براي آغاز گفتگو به شما پيشنهاد مي شود؛ بنابراين از اين ويژگي جالب نهايت استفاده را ببريد! ج) براي مديريت مشتري بايد مشکلات او را بشناسيد! در اين صورت اعتماد محکمي بين او و کسب و کار شما ايجاد خواهد شد. در حقيقت، براي موفقيت در اين راه بايد قبل از اينکه حلال مشکلات مخاطب باشيد، مشکلات آينده  او را پيش بيني کرده و براي حل آن ها کاري کنيد!  

استفاده از اطلاعات لينکدين براي مديريت مشتري

بسياري از کساني که در حوزه ي ديجيتال مارکتينگ کار مي کنند، کسب و کار خود را به طور همزمان در شبکه هاي اجتماعي مختلف مانند اينستاگرام، تلگرام، فيسبوک و لينکدين گسترش مي دهند. ولی مي توان از اطلاعات مشتري در لينکدين براي ساير شبکه هاي اجتماعي نيز استفاده کرد! تصور کنيد که چندين سال در لينکدين فعاليت کرده ايد و کلي مشتري و مخاطب داريد؛ بسياري از افراد هستند که شما و کسب و کارتان را مي شناسند! حال چنانچه بتوانيم از اين ارتباطات در اينستاگرام و فيسبوک هم استفاده کنيم چه تاثيري روي بازاريابي ما خواهد داشت؟ قطعا کارها با سرعت بيشتري پيش خواهد رفت! بنابراين با ذخيره کردن ديتاهاي خود از روي لينکدين، از آن ها در جاهاي مختلف بهره ببريد. ما براي انجام اين کار چند مرحله طراحي کرده ايم که شامل موارد زير است:
  • ۱- وارد حساب کاربري لينکدين خود شويد.
  • ۲- بر روي عکس پروفايل که در گوشه ي بالاي سمت راست قرار دارد، کليک کنيد.
  • ۳- در منوي باز شده، گزينه ي Privacy & Settings را انتخاب نماييد.
  • ۴- روي بخش Getting an archive of your data کليک کنيد.
  • ۵- در صفحه ي باز شده، گزينه ي Request archive را انتخاب کنيد.
  • ۶- بنابراين از انتخاب لينک دانلود، روي گزينه ي Download کليک کنيد.
  • ۷- اکنون يک فايل CSV در اختيار داريد؛ و تمام!
کلیک کنید  حذف حساب تلگرام
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *