اگر به دنبال ايجاد کسب و کارهاي اينترنتي هستيد، تبليغات لينکدين يک گزينه ي ايده آل است! شبکه ي اجتماعي لينکدين با امکانات جذاب و  مخاطبان حرفه اي مي تواند گزينه اي مناسب براي تبليغات تجاري باشد. با اين حال، بسياري از کمپين هاي تبليغاتي در لينکدين يا ساير شبکه هاي اجتماعي ممکن است با موفقيت همراه نباشند! به نظر شما مشکل از کجاست؟! مشکل اساسي بسياري از تبليغات در شبکه هاي اجتماعي اين است که نمي دانيم مخاطب به چه تبليغاتي علاقه مند است يا چه محتوايي را بيشتر مي پسندد! آيا تبليغات متني را بيشتر دوست دارد يا تبليغات ويديوئي؟! در حقيقت اين مشکل باعث شده است که تبليغات ما هيچ تاثيري روي مخاطب نداشته باشد. ولی هر چيزي يک راه حل دارد! لينکدين اين مشکل را با استفاده از تست هاي A/B حل کرده است! بنابراين در تبليغات لينکدين مي توانيد با استفاده از اين تست ها نوع سليقه ي مخاطبان را شناسايي کنيد. چنانچه براي آشنايي با اين تست ها کنجکاو بوده و مي خواهيد براي تبليغات لينکدين از آن ها استفاده کنيد، وقت را هدر نداده و در ادامه ي مقاله همراه ما باشيد…  

آشنايي با تست A/B 

اگر موافق باشيد قبل از آغاز بحث اصلي بهتر است کمي درمورد تست هاي A/B صحبت کنيم؛ چون احتمالا هيچ شناختي درباره ي آن ها نداريد. خب! چنانچه بخواهيم يک تعريف خيلي ساده داشته باشيم بايد بگوييم: تست هاي A/B يا Spliting Testing تست هايي هستند که بين دو متغيير A و B انجام مي شوند. يعني با استفاده از آن ها مي توان فهميد کدام يک از متغييرها تاثير بهتري روي تبليغات لينکدين دارد. تجربه نشان داده است که شناخت سليقه ي مخاطب تاثير زيادي روي موفقيت در تبليغات لينکدين دارد؛ تست هاي A/B هم دقيقا همين کار را انجام مي دهند! اين تست ها به ما نشان مي دهند که مخاطب به کدام نوع از تبليغات توجه بيشتري نشان مي دهد! تبليغات نوع A يا تبليغات نوع B! لازم است بدانيد که نوع A  و B توسط خود شما انتخاب خواهد شد؛ در حقيقت، اين شما هستيد که مشخص مي کنيد کدام متغييرها با هم مورد آزمايش قرار بگيرند.
کلیک کنید  آموزش ساخت بک لینک رایگان
يکي از چيزهايي که در تست هاي A/B از اهميت بالايي برخوردار است، نحوه ي انتخاب متغيرهاست! همان طور که گفتيم، بايد دو متغير طوري انتخاب شوند که بتوان نتيجه ي قابل قبولي از آن ها گرفت. براي اينکه بهتر متوجه شويد بهتر است يک مثال از تست هاي A/B را با هم مرور کنيم:

مثالي از تست A/B :

فرض کنيد شما طراح سايت يک فروشگاه اينترنتي هستيد؛ حال مي خواهيد مطالب مختلف سايت مانند مقاله ها، اخبار، محصولات جديد و ده ها عنوان ديگر را روي صفحه اصلي سايت قرار دهيد. چه مي کنيد؟! قطعا چينش هاي مختلفي براي آن در نظر مي گيريد؛ ولی کدام بهتر است؟ کدام يک از طراحي ها مي تواند مخاطب بيشتري جذب کند؟! براي پاسخ به اين سوالات بايد تست A/B انجام دهيد! براي مثال مي خواهيد بدانيد باکس مربوط به اخبار فروشگاه در سمت راست صفحه اصلي باشد بهتر است يا سمت چپ؟ در اين شرايط بهتر است سايت سازي را به دو شکل انجام دهيد. سمت راست را متغير A و سمت چپ را متغير B در نظر گرفته و آزمايش را دو هفته تکرار کنيد؛ بنابراين از آن بررسي کنيد و ببينيد در کدام حالت مشتري بيشتري جذب شده است. چنانچه متغير A نتيجه بهتري داشت، سايت سازي را مطابق همان انجام دهيد. فقط يادتان باشد که اين يک مثال ساده بود و شما مي توانيد بسياري از موارد را توسط طراحي تست هاي A/B مورد سنجش و آزمايش قرار دهيد.  

انواع تست هاي A/B در تبليغات لينکدين

در اين بخش از مقاله مي خواهيم با تست هاي A/B در تبليغات لينکدين آشنا شويم. اين تست ها در حقيقت روش هايي فوق العاده براي تعيين استراتژي تبليغات هستند که به کمک آن ها مي توان يک کمپين تبليغاتي موفق در لينکدين ايجاد نمود.
کلیک کنید  آموزش اضافه کردن لوکیشن دلخواه در اینستاگرام
تست هاي A/B مانند قطعات يک پازل هستند! که با انجام چندين تست مي توانيد اين پازل را تکميل کنيد. همچنين تکرار اين تست ها باعث مشخص شدن همه ي ابهامات در روش تبليغات خواهد شد که از جمله ي آن ها مي توان به تصاوير مورد استفاده در تبليغ، نوع نگارش متن تبليغاتي، فونت، رنگ متن و بسياري ديگر اشاره کرد. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد حتي کوچکترين تغيير در متن و يا نوع تبليغات لينکدين، تاثير بسيار زيادي روي فروش محصولات و يا سرويس هاي شما خواهد داشت. همچنين، تست هاي A/B مي تواند اشتباهات تبليغاتي را به شما نشان دهد تا ديگر آن ها را مرتکب نشويد. حال چنانچه مي خواهيد محصولات خود در صفحه شرکتي و صفحه ويترين را به ديگران نشان دهيد يا يک کمپين تبليغاتي موفق داشته باشيد، در ادامه ي مقاله همراه ما باشيد تا با انواع تست هاي A/B در تبليغات لينکدين بيشتر آشنا شويم:

تست هاي A/B براي تصوير

تجربه نشان داده است که در موفقيت يک تبليغ، تصاوير اهميت بسيار زيادي دارند. در قدم اول، اين تصاوير و عکس ها هستند که توجه مخاطب را جلب مي کنند؛ بنابراين بايد تست هاي A/B را ابتدا از تصاوير آغاز کرد. هريک از پست هاي تبليغاتي لينکدين داراي مي تواند داراي يک تصوير باشد. پيشنهاد ما اين است که از تصاوير با رزولوشن ۱۲۰۰ در ۶۲۷ استفاده کنيد تا تاثير بيشتري روي مخاطب داشته باشد. همچنين استفاده از عکس با جلوه هاي بصري منحصربفرد قطعا نتيجه ي بهتري خواهد داشت. علاوه بر آن، قرار دادن متن روي تصاوير نيز يکي از گزينه هاي جذاب براي تبليغات در لينکدين است. براي اين کار مي توانيد از نقل قول ها استفاده کنيد و يا ويژگي اصلي محصولاتان را به صورت خلاصه توضيح دهيد. در اين صورت، مخاطب با ديدن تصوير، نکات اصلي تبليغ را مي آموزد. حال به نظر شما براي انجام يک تبليغ بهتر چه تست هايي مي توان روي تصاوير آن انجام داد؟ از جمله تست هاي A/B مورد استفاده در تصاوير تبليغاتي مي توان به موارد زير اشاره کرد:
  •  تصاوير بندانگشتي (thumbnail) بهتر است يا تصاوير همراه با فيلم و صدا؟
  • تصوير يک شخص تاثيرگذارتر است يا تصوير يک شيء؟
  • عکس هاي با بنابراين زمينه ي روشن عملکرد بهتري دارند يا عکس هاي با پس زمينه تيره؟
  • براي بخش فراخوان (call to action) تصوير شفاف بهتر است يا کدر؟
  • و بسياري ديگر …
کلیک کنید  آشنایی با الگوریتم پاندا

تست هاي A/B براي متن

يک نوشته ي جذاب مي تواند تبليغات شما را زير و رو کند! در حقيقت، با استفاده از کلمات خاص، مخاطب بيشتري جذب خواهيد کرد؛ به همين دليل، يکي از راه هاي توسعه ي کسب و کارهاي اينترنتي استفاده از تبليغات با متن خوب است. شايد باورتان نشود ولی ايجاد يک تغيير کوچک در متن تبليغ، تاثير بسيار زيادي رو روند کاري شما خواهد داشت. تست هاي A/B بسياري براي مقايسه ي متن و نوشته وجود دارد که با استفاده از آن ها مي توانيد بفهميد که مشتري به کدام متن علاقه ي بيشتري نشان مي دهد. به عنوان مثال، متن “اين کتاب را دانلود کنيد” نتيجه ي بهتري دارد يا متن “اين راهنما را دانلود کنيد” ؟ در کدام حالت تعداد دانلود کتاب بيشتر بوده است؟ از همان براي گسترش کمپين تبليغاتي خود استفاده کنيد!  

نوع محتواي تبليغاتي

براي نوشتن يک محتواي تبليغاتي از روش هاي مختلفي استفاده مي شود. مثلا برخي تلاش مي کنند محصولات خود را با محصولات ساير شرکت ها مقايسه کنند؛ يا اينکه از پيشرفت محصولات خود در طي سال هاي گذشته حرف بزنند. ولی معلوم نيست کدام محتوا براي مخاطب جذاب تر است! بنابراين در اين حالت بهتر است از تست هاي A/B استفاده کنيد. نتيجه ي بسياري از تست هاي A/B نشان مي دهد که ارائه دادن آمار و ارقام در يک محتواي تبليغاتي باعث جلب توجه مخاطبان مي شود. شما هم مي توانيد با طراحي يک تست A/B متوجه شويد که کدام نوع از محتواهاي تبليغاتي برايتان بهتر است.
کلیک کنید  اهمیت انتخاب کلید واژه در سئو
 

تعداد کاراکترهاي محتواي تبليغاتي

يکي ديگر از تست هاي A/B که مي توان در تبليغات لينکدين از آن استفاده کرد، مقايسه ي بين تعداد کاراکترهاي يک محتواست. در اين حالت مي توانيم با طراحي يک آزمايش ساده، تعداد حروف و کارکترها را بهينه کنيم. به همين سادگي! به عنوان مثال، حداکثر تعداد حروف براي کپشن نويسي در لينکدين ۱۵۰ حرف است. آيا در اين شرايط هم انجام تست A/B ضروري است؟! در پاسخ بايد بگوييم: با اينکه اين تعداد حروف بسيار کم است ولی همان مقدار کم هم براي جذب مخاطب خيلي اهميت دارد. بنابراين، ما بايد بدانيم که مخاطب يک کپشن ۷۰ کاراکتري را بيشتر مي پسندد يا يک کپشن ۱۵۰ کاراکتري را؟

حوه ي نوشتن عنوان ها

بسياري از افراد براي نوشتن يک عنوان براي متن تبليغاتي خود ترجيح مي دهند از دست کم تعداد کلمات استفاده کنند. بايد بگوييم که اين روش تا حدودي درست است چراکه در کم ترين زمان ممکن، مخاطب را درگير متن مي کند. ولی سوال اينجاست که آيا در همه ي موارد همين طور است؟ به نظر مي رسد که نمي توان همه ي کمپين هاي تبليغاتي را يکسان در نظر گرفت و در مناطق و موضوعات مختلف، نوع سليقه ي مخاطب بسيار متفاوت خواهد بود. در اين شرايط استفاده از تست هاي A/B در تبليغات لينکدين بسيار سودمند است.

نحوه ي انجام تست A/B در لينکدين

در اين بخش از مقاله مي خواهيم با کمک هم يکي از تست هاي A/B را در تبليغات لينکدين اجرا کنيم. براي اين کار سه مرحله طراحي کرده ايم که شامل موارد زير است:
  • مرحله ي اول: براي آغاز کار بايد يک کمپين تبليغاتي بسازيد. بنابراين از آن تمام اطلاعات خواسته شده مانند قيمت، بودجه ي تبليغات و ساير تنظيمات مرتبط را در اين کمپين وارد کنيد.
  • مرحله دوم: در اين قسمت بايد کمپيني که در مرحله ي اول ساخته ايد را دقيقا کپي کنيد. بعد از اين کار، شما دو کمپين تبليغاتي کاملا يکسان در اختيار خواهيد داشت. حال بايد يکي از تنظيمات را تغيير دهيد! به عنوان مثال مي توانيد تصوير يا متن کمپين تبليغاتي اول را تغيير دهيد. سپس هر دو کمپين را براي مخاطبان مختلف منتشر کرده و حدود دو هفته منتظر بمانيد تا ببينيد کدام يک از کمپين ها بيشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
  • مرحله سوم: در آخر نوبت به نتيجه گيري مي رسد! در اين مرحله بايد نتايج حاصل از تست هاي A/B را جمع آوري کرده و به بررسي آن ها بپردازيد. سپس يک استراتژي تبليغاتي مناسب طراحي کنيد.
کلیک کنید  3 روش کاربردی برای آنالیز ویدئو در یوتیوب
 

نکات ضروري در انجام تست هاي A/B

خب! احتمالا تا اينجاي مقاله با انواع تست A/B و نحوه ي انجام آن در تبليغات لينکدين آشنا شده ايد. ولی همه چيز تمام نشده است! چراکه انجام اين نوع از تست ها نيازمند رعايت برخي از نکات مهم است. علاوه بر آن، در صورتي که تست هاي A/B با دقت و وسواس فراوان انجام شوند، نتيجه بسيار بهتري نيز خواهند داشت. از جمله نکات ضروري براي انجام اين تست ها مي توان به موارد زير اشاره کرد:

مدت زمان انجام تست

براي اينکه بتوانيم از تست هاي A/B يک نتيجه ي معنادار استخراج کنيم، مدت زمان انجام تست را بايد در نظر داشته باشيم. نتايج نشان مي دهد بهترين زمان براي اين کار، حدود ۲ هفته است. بنابراين به تست هاي A/B که در زمان هاي کمتري انجام شده اند، اعتماد نکنيد چراکه اين تست ها نتايج به درد بخوري نخواهند داشت!

تعداد متغيرها

همان طور که گفتيم، در هر تست هاي A/B فقط بايد يک موضوع را مورد آزمايش قرار دهيد! به عنوان مثال نمي توانيد در يک تست هم رنگ متن را مقايسه کنيد و هم جايگاه آن در صفحه را؛  پس بهتر است روي يک موضوع تمرکز کرده و تست هاي مرتبط به آن را طراحي کنيد. در غير اين صورت نمي توانيد بفهميد که نتيجه ي آزمايش به دليل تغيير در کدام يک از موضوعات بوده است. در اين حالت، چنانچه بخواهيد چندين موضوع مختلف را مورد آزمايش قرار دهيد بايد از چندين تست هاي A/B به صورت همزمان استفاده کنيد. مثلا يک تست براي تصوير اصلي طراحي کنيد و يک تست ديگر براي دکمه فراخوان يا CTA و هر دو را به صورت همزمان انجام دهيد.
کلیک کنید  عامل موفقیت شما در گرو سئو و یوایکس

نتيجه گيري از تست هاي A/B

بسياري از ما عادت داريم که فرضيات و سليقه‎ي خودمان را با نتايج حاصل از آزمايش ها درگير کنيم. تست هاي A/B هم ممکن است دچار همين عادت شود که بسيار اشتباه است! بنابراين سعي کنيد به صورت مستقل نتيجه گيري کنيد و حس دروني خود را کنار بگذاريد. به عنوان مثال، فرض کنيد شما خودتان هيچ علاقه اي به رنگ سبز نداريد و فکر مي کنيد استفاده از آن براي سايت سازي اصلا مناسب نيست. ولی نتيجه ي تست هاي A/B نشان مي دهد که مخاطبان تمايل بيشتري به رنگ سبز دارند! در اين شرايط نبايد به سليقه ي خود اعتنا کنيد در غير اين صورت انجام تست هاي A/B هيچ سودي نخواهند داشت.

 بازه هاي زماني انجام تست

براي انجام يک تست A/B بايد به تغييرات زماني توجه داشته باشيد. زيرا ممکن است زمان، سليقه ي مخاطب را تغيير دهد! و اين کاملا طبيعي است. شايد جالب برايتان جالب باشد که انجام يک تست A/B مشابه در فصل هاي مختلف سال، ممکن است نتايج مختلفي داشته باشد. همچنين انجام تست در برخي از زمان ها مانند تعطيلات نوروز و يا ساير روزهاي خاص بايد مورد توجه قرار گرفته و عامل زمان در نتيجه گيري آن ها دخيل باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *