مهم ترين هدف کانال هاي يوتيوب، افزايش تعداد بازديد ويدئوها است که با استفاده از آن بتوانند به فروش کسب وکار اينترنتي خود کمک کنند! روش هاي مختلفي براي افزايش بازديد ويدئو در يوتيوب وجود دارد که برخي از آن نياز به زمان بيشتري دارند.
چنانچه به دنبال روشي هستيد که در کوتاه ترين زمان ممکن بتوانيد تعداد بازديد ويدئوهاي خود را افزايش دهيد، راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب يک راه کار عالي است که در زماني کوتاه بازدهي عالي خواهد داشت. کمپين هاي تبليغاتي يوتيوب به شما کمک مي کنند تا در ازاي پرداخت هزينه، تبليغات کانال خود را به کاربران نمايش داده و تعداد بازديد ويدئوها و مشترکين کانال خود را افزايش دهيد.
در اين مقاله قصد داريم به بررسي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب بپردازيم که با استفاده از آن مي توانيد به فروش کسب وکار اينترنتي خود کمک کنيد.
تنظيم تبليغات يوتيوب، اولين قدم براي راه اندازي کمپين تبليغاتي يوتيوب
سرويس هاي آنلاين نظير موتور جستجوي گوگل و شبکه اجتماعي فيسبوک يک سرويس بسيار کاربردي به نام کمپين هاي تبليغاتي در اختيار کاربران قرار مي دهند! چنانچه تا کنون از ابزار گوگل ادز (ابزار تبليغات گوگل) يا ابزار تبليغات فيسبوک استفاده کرده ايد، ابزار تبليغات يوتيوب هم براي شما بسيار آشنا است؛ زيرا بسياري از ويژگي هاي تبليغات يوتيوب با تبليغات گوگل يکسان است و درک درستي از اين ابزار خواهيد داشت. در ادامه به بررسي مراحل اجرا و راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب مي پردازيم تا بتوانيد کمپين هاي تبليغاتي خود را اجرا کنيد.
اولين قدم براي راه اندازي کمپين تبليغاتي، قرار دادن لينک يوتيوب در بخش تبليغات گوگل است. براي اين کار وارد حساب مديريت تبليغات گوگل شويد و با کليک بر روي Tools، روي گزينه Liked Accounts کليک کنيد.
اگر ايميل مربوط به اکانت يوتيوب شما با حساب گوگل يکسان باشد، به صورت خودکار لينک کانال شما در اين بخش درج مي شود ولی چنانچه ايميل هاي شما متفاوت است، بايد ايميل فرد موردنظر خود را وارد کنيد و از آن فرد درخواست دسترسي کنيد. همچنين چنانچه نياز به آناليز لينک موردنظرخود داريد، کافي است همين مراحل را در سرويس گوگل آناليز طي کنيد و کليک هاي صورت گرفته بر روي لينک کانال يوتيوب خود را آناليز کنيد.
براي استفاده از کمپين تبليغاتي يوتيوب ابتدا بايد ويدئوي موردنظر خود را در کانال آپلود کنيد. کيفيت و محتواي ويدئوي شما تاثير بسيار زيادي بر روي جذب مخاطبان دارد و هر چقدر محتواي ويدئو جذاب تر باشد، نرخ کليک بيشتري خواهيد داشت. توجه داشته باشيد که ۵ ثانيه اول ويدئوي شما باعث مي شود تا کاربران براي مشاهده ادامه ويدئو تصميم بگيرند! بنابراين به ۵ ثانيه اول ويدئوي تبليغاتي خود اهميت زيادي بدهيد و آن را به جذاب ترين شکل ممکن توليد کنيد.
براي کمپين تبليغاتي خود هدف تعيين کنيد
مهم ترين مسئله براي سنجش ميزان موفقيت يک کمپين، هدف گذاري است! مثلاً مي توانيد هدف خود را افزايش مشترکين تا ۵,۰۰۰ عدد است و هر چقدر ميزان افزايش مخاطبان شما بيشتر باشد، به معناي موفقيت بيشتر کمپين تبليغاتي است. براي ايجاد کمپين تبليغاتي ابتدا وارد گوگل اذز شويد و روي تب campaign کليک کنيد. سپس روي + کليک کنيد و با استفاده از گزينه New campaign، کمپين خود را ايجاد کنيد.
يوتيوب گزينه هاي مختلفي را به شما نمايش مي دهد و بستگي به اهداف شما، چندين نوع تبليغات در اختيار شما قرار مي دهد؛ در تبليغات يوتيوب مي توانيد مکان هاي مختلفي براي نمايش نشان دهيد و نوع آگهي خود را مشخص کنيد! در ميان گزينه هايي که پيش روي شما قرار دارد، مطابق هدف خود يک يا چند نوع از آن را انتخاب کنيد و وارد مراحل بعدي شويد:
- Leads and Website Traffic: اين گزينه، بهترين انتخاب براي جذب ترافيک و تبديل کاربران به مخاطب است.
- Product and Brand Consideration: اين گزينه به شما کمک مي کند تا بتوانيد برند خود را در ميان کاربران ترويج دهيد و محصولات يا خدمات خود را به کاربران معرفي کنيد.
- Brand Awareness and Reach: اين گزينه هم براي برندسازي مورد استفاده قرار مي گيرد و تنظيمات زيادي را در اختيار شما قرار مي دهد.
پس از انتخاب يکي از اين ۳ اهداف، وارد بخش بعدي مي شويد و انواع کمپين هاي انتخابي را مشاهده خواهيد کرد؛ گزينه ويدئو را به عنوان کمپين تبليغاتي خود انتخاب کنيد و سپس بر روي Continue کليک کنيد.
اگر قصد پيگيري نرخ تبديل داريد، مي توانيد از امکانات گوگل ادز استفاده کنيد و ميزان تبديل کاربر به مخاطبان خود را اندازه گيري کنيد. البته بستگي به هدف شما نوع اندازه گيري هم متفاوت است ولی اين قابليت تعداد کليک انجام شده را به شما نمايش مي دهد.
انتخاب فرمت تبليغات يوتيوب
مرحله بعدي براي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب، انتخاب فرمت تبليغات است که مطابق هدف و طول ويدئوي تبليغاتي شما تعيين مي شود؛ در اين بخش به بررسي برخي از فرمت هاي پرطرفدار تبليغات خواهيم پرداخت.
تبليغات TrueView
اگر قصد برندسازي يا معرفي محصولات کسب وکارتان را داريد، تبليغاتي TrueView بهترين روش است. اين نوع تبليغات در ۵ ثانيه اول ويدئوهاي يوتيوب نمايش داده مي شود و بنابراين از ۵ ثانيه کاربران مي توانند با استفاده از گزينه Skip آن را رد کنند.
تبليغات فيسبوک هزينه بسيار کمتري براي شما خواهد داشت ولی بازدهي آن هم بسيار کمتر از تبليغات يوتيوب است! با استفاده از تبليغات يوتيوب شما تنها در صورتي که کاربران ۳۰ ثانيه از ويدئو را ببينند هزينه پرداخت مي کنيد. شايد کاربران تبليغات شما را رد کنند، ولی در همان ۵ ثانيه نام کسب وکارتان را مي بينند و همين مسئله منجر به برندسازي خواهد شد.
مزيت تبليغات TrueView نسبت به ساير روش هاي تبليغاتي اين است که ويدئوي تبليغاتي شما در صفحه نتايج جستجو يوتيوب، در بخش ويدئوهاي مرتبط و حتي صفحه اصلي اپليکيشن موبايل نمايش داده مي شود.
هر بار که کاربران بر روي ويدئوي شما کليک مي کند، بدون در نظر گرفتن مدت زماني که ويدئوي تبليغاتي شما را مشاهده مي کنند، برندسازي کسب وکار شما در حال انجام است. ساير روش هاي تبليغاتي شما را در نوشتن عنوان محدود مي کنند ولی روش TrueView به شما اجازه مي دهد تا ۱۰۰ کاراکتر در ويدئوي خود درج کنيد.
اين روش تبليغاتي براي تبليغ محصول مناسب است؛ زيرا کاربران به راحتي مي توانند بر روي تبليغات کليک کنند و وارد صفحه محصول شوند! در اصل کاربران با CTA مستقيم همراه هستند و به راحتي مي توانيد روي آن کليک کنيد.
تبليغات غيرقابل رد کردن (Non-Skippable)
يکي ديگر از انواع تبليغات يوتيوب، تبليغات غير ردن نکردني هستند که کاربران قادر به رد کردن آن نيستند. در اين تبليغ ها مي توانيد ويدئوهاي تبليغاتي خود را از ۶ تا ۱۵ ثانيه قرار دهيد؛ بنابراين چنانچه بخواهيد ويدئوهاي بالاي ۱۵ ثانيه خود را آپلود کنيد، با خطاي يوتيوب مواجه خواهيد شد. تبليغات TrueView را يادتان هست؟
تبليغات Non-Skippable هم مانند تبليغات TrueView است و ويدئوي تبليغاتي شما در اول يا آخر ويدئو نمايش داده مي شود. اين تبليغات يک مزيت دارد؛ مزيت تبليغات Non-Skippable اين است که کاربر محتواي تبليغاتي شما را به صورت کامل مشاهده مي کند و اين مسئله تاثير زيادي روي بازدهي تبليغات شما خواهد داشت.
البته توجه داشته باشيد که چنانچه محتواي شما خسته کننده باشد، کاربران نسبت به تبليغات شما ديد منفي پيدا مي کنند. هزينه اين تبليغات تا حد زيادي بيشتر است؛ زيرا در اين نوع تبليغات شما بابت هر بار بازديد هزينه مي دهيد و تعامل آن ممکن است پايين باشد! البته چنانچه محتواي تبليغاتي شما خوب باشد، تعامل کاربران هم بيشتر است و به راحتي مي توانيد فروش کسب وکار خود را افزايش دهيد.
تبليغات بامپر (Bumper Ads)
يکي ديگر از انواع تبليغات که محبوبيت زيادي در ميان کاربران دارد، Bumper Ads است. اين نوع تبليغاتي براي ويدئوهاي تبليغاتي کمتر از ۶ ثانيه مناسب است. در
تبليغات غيرقابل رد کردن و
تبليغات TrueView تعداد نمايش کاملاً متفاوت است؛
زيرا در اين دو نوع تبليغ، هزينه تبليغات شما مطابق تعداد ديده شدن ويدئو توسط کاربران محاسبه مي شود. Bumper Ads با اين دو تبليغ متفاوت است و هزينه آن مطابق تعداد نمايش به کاربران محاسبه مي شود! يعني يوتيوب از شما هزينه ۱,۰۰۰ نمايش را دريافت مي کند و تعداد کليک آن به محتواي ويدئو بستگي دارد! ممکن است از هر ۱,۰۰۰ نمايش ۱۰۰ کليک دريافت کنيد يا حتي هيچ کليکي دريافت نکنيد! بنابراين در اين تبليغات بايد محتواي بسيار خوبي داشته باشيد و توجه کاربران را جلب کند.
نکته مهم! هنگامي که شما ويدئوي خود را براي تبليغات بامپر و تبليغات غير قابل رد کردن آپلود مي کنيد، يوتيوب زمان آن را به سمت بالا گرد مي کند! يعني چنانچه ويدئوي ۶٫۱ ثانيه باشد، يوتيوب ويدئوي شما را ۷ ثانيه اي در نظر مي گيرد و هزينه تبليغات شما بيشتر مي شود! بنابراين براي يک ويدئوي ۶ ثانيه، آن را به ۵٫۹ ثانيه برسانيد تا يوتيوب تبليغات شما را ۶ ثانيه اي حساب کند.
تعيين بودجه، زمان نمايش و استراتژي مناسب براي نمايش تبليغات يوتيوب
پس از آن که فرمت تبليغات موردنظر خود را انتخاب کرديد، بايد يک نام براي تبليغات ويدئويي خود در يوتيوب در نظر بگيريد. در مرحله بعد بايد ميزان بودجه خود را به همراه نوع ارز (دلار، يورو و…) مشخص کنيد؛ در مرحله پاياني هم لازم است تا زمان آغاز و پايان نمايش تبليغات را تعيين کنيد.
هزينه تبليغات در يوتيوب بسيار کمتري از چيزي است که شما فکر کنيد؛ مثلاً گاهي هزينه نمايش ويدئو تنها ۰٫۰۲ دلار هزينه دارد ولی بايد توجه داشته باشيد که استراتژي خوبي داشته باشيد تا بازدهي مناسبي براي شما داشته باشد. در حالت کلي پيشنهادات و استراتژي هاي مختلفي براي تبليغات ويدئويي وجود دارند که در اين بخش دو استراتژي عالي که کمپين شما را به حداکثر بازده مي رساند را با هم بررسي مي کنيم:
-
تعيين حداکثر هزينه براي نمايش (Maximum CPV)
يکي از بهترين استراتژي ها و مهم ترين فاکتور براي تبليغات ويدئويي، تعيين حداکثر هزينه براي نمايش است! اين کار به شما کمک مي کند تا بتوانيد ميزان هدف مندي تبليغات خود را مشخص کنيد؛ هر چقدر هزينه در نظر گرفته شده براي نمايش بيشتر باشد، تبليغات شما به مخاطبان موردنظر نمايش داده مي شود و تبليغات هدفمندتر خواهد بود! يکي ديگر از فاکتورهاي بسيار مهمي که در بازدهي تبليغات يوتيوب شما تاثير زيادي دارد، محل نمايش تبليغات است که بر روي هزينه نمايش ويدئوي تبليغاتي تاثيرگذار است.
-
ميانگين هزينه روزانه براي نمايش تبليغات (Target CPV)
يکي ديگر از مسائلي که در ميزان نمايش ويدئو تاثيرگذار است، ميانگين هزينه اي است که مي خواهيد روزانه براي نمايش تبليغات صرف کنيد. هر چقدر بودجه روزانه شما بيشتر باشد، بازدهي تبليغات بيشتر است! همچنين بايد توجه داشته باشيد که ممکن است تعداد نمايش ويدئو در يک روز کمتر يا بيشتر از ميانگين انتخاب شده باشد ولی تفاوت زيادي با آن ندارد؛ بنابراين تعداد نمايش روزانه بسيار مهم است و بايد به آن توجه زيادي داشته باشيد.
در برخي از کمپين هاي تبليغاتي گزينه اي به نام Maximize Conversions ديده مي شود که حداکثر نمايش را براي شما فراهم مي کند؛ با انتخاب اين گزينه مديريت کمتري روي تبليغات يوتيوب خود خواهيد داشت ولی بازدهي خوبي براي شما فراهم مي کند.
-
مديريت جايگاه نمايش تبليغات در سايت يوتيوب
يکي از قابليت هاي تبليغات يوتيوب که آن را از ساير شبکه هاي اجتماعي متمايز مي کند، قابليت انتخاب جايگاه نمايش تبليغات در يوتيوب است. با استفاده از اين شبکه مي توانيد ويدئوي تبليغاتي خود را در جايگاه موردنظر خود نمايش دهيد و به افزايش بازدهي آن کمک کنيد. براي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب، از طريق تنظيمات تبليغات يوتيوب خود مي توانيد جايگاه هاي زير را انتخاب کنيد:
- نتايج جستجوي يوتيوب: يکي از جايگاه هاي نمايش تبليغات در يوتيوب، نمايش در بخش نتايج جستجو يوتيوب است. با استفاده از اين بخش مي توانيد تبليغات discovery ads خود را نمايش دهيد! البته توجه داشته باشيد که اين نوع تبليغات فقط براي discovery ads قابل استفاده است و براي انواع ديگر تبليغات نمي توانيد از آن استفاده کنيد.
- تبليغات نمايش ويدئوها: نمايش ويدئوي تبليغاتي در ابتداي ويدئوهاي يوتيوب يکي از تاثيرگذارترين و بهترين نوع تبليغات است! اين نوع تبليغات بهترين نوع تبليغات است که تعادل خوبي ميان هزينه و کيفيت دارد. چنانچه به دنبال يک روش با بازدهي بالا هستيد، بهترين روش استفاده از تبليغات در ابتداي ويدئوهاي يوتيوب است و تاثير زيادي دارد.
- نمايش تبليغات در سايت هاي مختلف: يوتيوب يک سيستم همکاري در تبليغات براي افرادي که مديريت يک سايت را برعهده دارند هم دارد! با استفاده از اين سيستم مي توانيد هزينه نمايش تبليغات در سايت هاي ديگر را به يوتيوب بپردازيد و يوتيوب ويدئوي تبليغاتي شما را در ميليون ها سايت نمايش دهد. اين روش تبليغاتي هزينه بسيار کمتري دارد ولی بايد توجه داشته باشيد که بازدهي آن هم تا حد زيادي کاهش پيدا مي کند.
در بخش تنظيمات تبليغات يوتيوب مي توانيد ويدئوي خود را تنها براي کاربراني با يک زبان خاص مشخص کنيد؛ مثلاً مي توانيد مشخص کنيد که ويدئوي تبليغاتي شما تنها به کاربران فارسي زبان نمايش داده شود.
تنظيم نوع موجودي تبليغات
يکي از دغدغه هاي افراد براي استفاده از سيستم تبليغات يوتيوب، نمايش تبليغات در کنار محتواي بي کيفيت است! محتواي بي کيفيت معمولاً کاربران کمتري را ترغيب به ديدن مي کند و در نهايت تبليغات موجود در آن صفحه هم براي کاربران بي ارزش مي شوند!
به همين دليل يوتيوب در بخش راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب، روش هاي مختلفي براي تنظيم نوع موجودي در اختيار شما قرار داده است که با استفاده از آن مي توانيد روشي مناسب را انتخاب کنيد تا از نمايش تبليغات در کنار محتواي با کيفيت هم اطمينان حاصل کنيد.
Expanded Inventory: استفاده از اين روش به شما کمک مي کند تا بتوانيد نمايش تبليغات خود را به حداکثر برسانيد ولی تنها در صورت داشتن محتواي جذاب اين روش بازدهي خوبي دارد! بنابراين چنانچه محتواي تبليغات شما نمي تواند نظر کاربران را جلب کند، از اين روش استفاده نکنيد! زيرا در اين روش به ازاي نمايش تبليغات هزينه پرداخت مي کنيد و چنانچه کاربران بر روي آن کليک نکنند، بازدهي آن بسيار کمتر مي شود.
Standard Inventory: اين روش يک روش بسيار عالي و استاندارد است که براي همۀ برند ها کاربرد دارد ولی مشکلي براي اين روش وجود دارد! مشکل اين است که شايد نتوانيد در زبان موردنظر خود از اين روش استفاده کنيد و در نمايش آن با مشکل روبرو شويد ولی چنانچه زبان موردنظر شما در اين روش وجود داشته باشد، تاثير بسيار خوبي روي برند شما خواهد داشت.
Limited Inventory: چنانچه محتواي تبليغاتي شما با محتواي کانال يوتيوب يکي باشد، اين روش بازدهي بسيار بالايي دارد و به راحتي مي توانيد تعداد مشترکين و بازديد کانال خود را افزايش دهيد.
Excluded Content؛ تبليغات يوتيوب را در بخش هاي موردنظر نمايش ندهيد!
يکي از قابليت هاي بخش راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب که در اختيار کاربران قرار دارد، قابليت عدم نمايش تبليغات در بخش هاي موردنظر است! مثلاً شما مي توانيد محتواي تبليغات خود را در بخش ويدئوهاي درام يا جنگي نمايش ندهيد و در بقيه بخش ها نمايش دهيد. با اين کار به راحتي مي توانيد ميزان بازدهي تبليغات يوتيوب خود را افزايش دهيد و به برندسازي يا افزايش فروش کسب وکار خود کمک کنيد.
جلوگيري از نمايش تبليغات در انواع ويدئوها
يوتيوب به کاربران امکان انتشار انواع ويدئو را مي دهد! مثلاً مي توانيد براي کاربران ويدئوهاي زنده (Live) برگزار کنيد. مشکلي که در ويدئوهاي زنده و بدون ويرايش وجود دارد، ممکن است صحبت هايي به ميان بيايد که مشکلاتي براي برند تجاري شما ايجاد کند. بنابراين مي توانيد تبليغات يوتيوب خود را در بخشي از ويدئوها نظير ويدئوهاي زنده نمايش ندهيد و در بقيه بخش ها نمايش دهيد.
يک پيشنهاد! در تبليغات يوتيوب ممکن است در هر مرحله بازدهي خوبي نبينيد و نياز به تغييرات تنظيمات داشته باشيد؛ مثلاً قبل از پايان تبليغات يوتيوب بخواهيد ميزان بودجه روزانه را بيشتر کنيد. در اين صورت بايد توجه داشته باشيد که بازدهي و ميزان هزينه کلي تبليغات را اندازه گيري تا براي کسب وکار شما مشکلي بوجود نيايد.
تعيين مخاطبان هدف براي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب
مرحله بعدي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب، تعيين مخاطبان هدف است؛ با استفاده از اين گزينه مي توانيد مشخص کنيد تبليغات ويدئويي شما به چه کساني نمايش داده شود! گزينه مخاطبان هدف در يوتيوب بسيار قدرتمند است و اطلاعات يوتيوب با اطلاعات بخش جستجوي گوگل تکميل مي شود که به هدف گيري جامعه مخاطبان کمک زيادي مي کند.
شايد بتوان مهم ترين مزيت تبليغات يوتيوب را بخش تعيين مخاطبان هدف دانست که اهميت بسيار زيادي دارد. توجه داشته باشيد که هر يک از تنظيماتي که در اين بخش انجام مي دهيد، يک فيلتر است و هر چقدر فيلترهاي شما بيشتر باشد، تبليغات شما هدف مندتر خواهد بود!
البته بايد توجه داشته باشيد که هر چقدر فيلترهاي شما بيشتر باشند، هزينه نمايش تبليغات يوتيوب هم بيشتر است و البته بازدهي بسيار بيشتري خواهد داشت. چنانچه تنها از تبليغات يوتيوب استفاده مي کنيد، از فيلترهاي کمتري استفاده کنيد! زيرا هر چقدر فيلترهاي شما بيشتر باشد، هزينه بيشتري خواهد داشت و ممکن است ويدئوها به تعداد بسيار کمي از کاربران نمايش داده شود؛ اين مسئله کاملاً بستگي به ميزان بودجه شما دارد و بايد مطابق بودجه خود آن را تعيين کنيد!
مثلاً چنانچه محدوديت بودجه نداريد، هرچقدر فيلترهاي بيشتري داشته باشيد تعداد مشترکين هدف شما بيشتر مي شوند و اين مسئله در مديريت کسب وکارها اهميت زيادي دارد. همچنين چنانچه قصد فروش محصول يا خدماتي را داريد، کافي است مراحل سفارش محصول يا خدمات را بهينه و ساده طراحي کنيد تا کاربران به راحتي بتوانند خريد خود را انجام دهند؛ با اين کار نيمي از راه را براي افزايش فروش خود طي کرده ايد! زيرا بسياري از کاربران در هنگام سفارش محصول به دليل سخت بودن فرآيند سفارش؛ از اين کار صرف نظر مي کنند.
اگر تنها از يوتيوب استفاده مي کنيد، کافي است فيلترهاي اصلي را فعال کنيد و به جاي استفاده از فيلترهاي فرعي، محتواي تبليغاتي جذاب توليد کنيد. براي گروه بندي مخاطبان خود چندين روش مختلف وجود دارد که مطابق نوع کسب وکار خود مي توانيد يک يا چند مورد از اين معيارها را انتخاب کنيد. در ادامه به بررسي چند مورد از اين معيارها مي پردازيم:
دسته بندي کاربران يوتيوب مطابق ويژگي هاي کاربران
يگي از مهم ترين معيارهاي يوتيوب براي دسته بندي افراد، استفاده از ويژگي هاي کاربران ممختلف است که با استفاده از آن مي توانيد به افزايش بازدهي ويدئوهاي خود کمک کنيد. مثلاً مي توانيد کاربران خود را مطابق سن، جنس، درآمد و وضعيت تاهل دسته بندي کنيد! البته يوتيوب اطلاعات افرادي را که با حساب کاربري ساير شبکه هاي اجتماعي وارد سايت مي شوند، نمي داند و به همين دليل اين افراد را در بخش دسته بندي نشده قرار مي دهند.
توجه داشته باشيد که چنانچه در هنگام انتخاب مخاطبان هدف را علامت بزنيد، ممکن است ۶۵ درصد از بودجه خود را از دست بدهيد! بنابراين تنها زماني که مخاطبان هدف شما تمامي مخاطبان (معمولاً ۱۴ تا ۴۴ سال) هستند، گزينه دسته بندي نشده را انتخاب کنيد.
همچنين يوتيوب براي هدفمندتر کردن تبليغات شما گزينه هاي بيشتري را در اختيارتان قرار مي دهد؛ مثلاً مي توانيد جامعه هدف خود را تنها به کاربراني که ازدواج کرده اند و صاحب خانه هستند، محدود کنيد.
هدف قرار دادن علايق و سرگرمي هاي افراد
گوگل دسته بندي مشخصي براي علاقه و سرگرمي افراد در اختيار کاربران يوتيوب قرار داده است که مي توانند جامعه هدف خود را مطابق آن تنظيم کنند؛ مثلاً مي توانند کاربراني را که به دسته زيبايي و مد علاقۀ دارند، در دسته هدف خود قرار دهند و تبليغات خود را به اين دسته از کاربران نمايش دهند.
البته فيسبوک هم اين قابليت را در اختيار کاربران قرار مي دهد ولی با درنظر گرفتن اينکه يوتيوب اطلاعاتش را به کمک گوگل تکميل مي کند، داده هاي بسيار قوي تر و گسترده تري در اختيار کاربران دارد.
استفاده از ويژگي هاي دلخواه براي دسته بندي مخاطبان هدف
يک قابليت بسيار عالي تبليغات يوتيوب اين است که مي توانيد دسته مشخصي از کاربران را انتخاب کنيد؛ مثلاً مي توانيد کاربراني را که از يک سايت مشخص بازديد کرده اند را در يک دسته قرار دهيد! لازم است بدانيد اين اطلاعات توسط گوگل تکميل شده اند و بسيار دقيق هستند.
![]()
اگر مديريت يک کسب وکار را برعهده داريد و مي خواهيد تعداد مخاطبان سايت خود را افزايش دهيد، کافي است آدرس سايت رقيبان خود را در اين بخش وارد کنيد تا بخش عظيمي از کاربران اين کسب وکارها را به مشتريان کسب وکار خود تبديل کنيد! براي اين کار کافي است وارد بخش Custom Affinity Audience شويد و جزئيات موردنظر خود را وارد کنيد.
هدف گذاري مطابق بازار يا رويدادهاي مرتبط با کسب وکارتان
تفاوت مهمي که بين کاربران يوتيوب و مشتريان کسب وکارها وجود دارد، اين است که مشتريان کسب وکارها به شما اعتماد کرده اند ولی در يوتيوب لازم است تا اعتماد کاربران را جلب کنيد.
![]()
مثلاً در تصوير بالا افرادي که به دنياي مدرن خانه علاقۀ دارند، مورد هدف قرار گرفته اند و مي توانيد تبليغات خود را به اين کاربران نمايش دهيد. همچنين براي اضافه کردن دسته خاص که در اين موارد وجود ندارد، کافي است وارد بخش New Custom Intent Audience شويد و کليدواژه هاي مربوط به آن حوزه را وارد کنيد. هدف گذاري سفارشي يکي از مواردي است که تاثير بسيار زيادي بر روي ميزان فروش شما خواهد داشت و مشتريان شما را افزايش مي دهد.
بازاريابي و هدف گذاري مخاطبان مشابه
يکي ديگر از قابليت هاي يوتيوب، بازبيني مخاطبان هدف شما در فيسبوک و گوگل است! يوتيوب با بررسي اين دسته مخاطبان، جامعه هدف شما را مشخص مي کند و تبليغات شما را به اين دسته از کاربران نمايش مي دهد.
چنانچه به اين قابليت نياز داريد، کافي است وارد Tools > Audience Manager شويد؛ سپس به تنظيمات گوگل آناليز متصل شويد تا يوتيوب مخاطبان هدف را مطابق معيارهاي بسيار دقيق، شناسايي کند. در اين بخش برخي دسته ها به صورت خودکار توليد مي شوند ولی برخي دسته ها بايد به صورت دستي از طريق بخش Audience Manager ايجاد شوند. براي ايجاد مخاطبان بازاريابي خود نيز کافي است يکي از موارد زير را انتخاب کنيد؛ مثلاً مي توانيد انتخاب کنيد افرادي که در يک کانال (مانند کانال رقيبان شما) عضو شده اند، مورد هدف قرار بگيرند.
يک نکته! چنانچه تازه آغاز به کار کرده ايد، استفاده از دسته بندي هاي عمومي براي افزايش مخاطبان بهتر است؛ زيرا اين کار براي برندسازي انجام مي شود ولی بنابراين از مدتي مي توانيد تعداد کاربران خود را به صورت هدفمند افزايش دهيد و تعداد مشتريان خود را افزايش دهيد! براي افزايش مشتريان خود نيز مي توانيد افرادي که در کانال رقيبان شما عضو شده اند را مورد هدف قرار دهيد.
اگر اهداف شما بزرگ است و محدوديت بودجه نداريد، شايد بخواهيد همه افرادي که بخش گوگل آناليز فعاليت وجود دارند را جزء مخاطبان هدف تبليغات يوتيوب قرار دهيد! براي اين کار کافي است گزينه تمام کاربران را انتخاب کنيد.
نمايش آگهي هاي خود را براي کليدواژه ها، بخش ها و تاپيک هاي خاص محدود کنيد
پس از انتخاب مخاطبان خود، ۳ راه کار براي دريافت بازديد وجود دارد که در اين بخش به بررسي آن ها مي پردازيم:
انتخاب کلمات کليدي مرتبط با محتواي تبليغات
چقدر از اهميت کلمات کليدي با خبر هستيد؟ کلمات کليدي اهميت زيادي در افزايش بازدهي تبليغات دارند! هر آن چه که در مورد کلمات کليدي مي دانيد، در هنگام تبليغات يوتيوب استفاده کنيد. در عنوان تبليغات خود از کلمات کليدي پرجستجو استفاده کنيد تا کاربران آن را مشاهده کنند.
گوگل کلمات کليدي را مطابق آمار برچسب ها، عنوان ها و توضيحات آناليز مي کند و هرچقدر يک کلمه کليدي بيشتر جستجو شده باشد، آن کلمه در ميان کاربران از محبوبيت بيشتري برخوردار است و هر چقدر محبوبيت يک کلمه کليدي بيشتر باشد، تعداد جستجو آن هم بيشتر است.
هنگامي که از کلمات کليدي استفاده مي کنيد، يوتيوب تبليغات شما را به کاربراني که آن کليدواژه ها را جستجو مي کنند نمايش مي دهد؛ اين کار به افزايش مخاطبان شما کمک زيادي مي کند و تاثير مثبت روي کسب وکارتان خواهد داشت.
![]()
براي دريافت کلمات کليدي کافي است در اين بخش آدرس يا لينک کانال موردنظر را قرار دهيد تا کلمات کليدي آن را دريافت کنيد؛ اين کلمات محبوب ترين کلماتي هستند که يوتيوب مطابق آناليزهاي خود به شما نشان مي دهد.
انتخاب تاپيک هاي مرتبط با محتواي تبليغات
يکي ديگر از روش هاي نمايش تبليغات به کاربران، نمايش تبليغات در تاپيک هاي مرتبط با محتواي تبليغاتي شما است! مثلاً چنانچه تبليغات شما در زمينه بازاريابي است، مي توانيد با استفاده از اين بخش مشخص کنيد که تبليغات شما تنها در تاپيک هاي بازاريابي نمايش داده شود. البته بايد توجه داشته باشيد که تاپيک ها کمتر از کلمات کليدي استفاده مي کنند و بيشتر براي تبليغات گسترده مناسب هستند.
نمايش ويدئو تنها در نوع خاصي از محتوا
يوتيوب يک شبکه اجتماعي بسيار قدرتمند است که بخش تبليغات آن به شما امکان هدف گذاري بسيار دقيق و حرفه اي را مي دهد. يکي ديگر از انتخاب هاي پيش روي شما، قابليت انتخاب محل نمايش تبليغات است.
مثلاً شما مي توانيد يک کانال يا حتي يک ويدئو را براي نمايش تبليغات در صفحه آن انتخاب کنيد و تبليغات شما تنها در اين صفحات نمايش داده شوند. همچنين چنانچه يک کانال مربوط به رقيب شما است که مي خواهيد مخاطبان آن را به طور گسترده به سمت کسب وکار خود هدايت کنيد، مي توانيد تبليغات خود را تنها در همان کانال نمايش دهيد و اين مسئله تا حد زيادي به افزايش مخاطبان شما کمک مي کند.
از طرفي چنانچه قصد داريد در صفحه محبوب ترين ويدئوي يوتيوب که مرتبط با کسب وکار شما است، ويدئوي تبليغاتي نمايش دهيد به راحتي مي توانيد مخاطبان هدف را تا حد زيادي افزايش دهيد. همچنين اين کار به کاهش هزينه CPV (پرداخت به ازاي نمايش) کمک زيادي مي کند و در نهايت هزينه تبليغات شما را کاهش مي دهد؛ همچنين چنانچه بخواهيد بودجه خود را کاهش ندهيد، تعداد بيشتري از مخاطبان را به سمت کسب وکارتان هدايت مي کند.
![]()
يک پيشنهاد! چنانچه از طريق کانال خود در حال کسب درآمد هستيد، مي توانيد از نمايش تبليغات مرتبط با کانال در ويدئوهاي کانال خود جلوگيري کنيد. براي اين کار وارد Advanced channel settings شويد و Disable Interest-Based Ads را انتخاب کنيد! با اين گزينه به راحتي مي توانيد از نمايش تبليغات مرتبط با کانال خود در ويدئوهايتان جلوگيري کنيد.
به بودجه کل تبليغات و ارزش آن اهيمت بدهيد
يکي از مهم ترين استراتژي هايي که در تبليغات يوتيوب وجود دارد، توجه به بودجه تبليغات است! بودجه تبليغات مبلغي است که شما براي راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب در نظر گرفته ايد؛ هر چقدر اين مبلغ بيشتر باشد، تعداد بيشتري از کاربران آن را خواهند ديد و مشتريان شما بيشتر مي شود.
همچنين بايد توجه داشته باشيد که مقدار کل بودجه را مطابق تعرفه انتخابي براي هر نمايش يا کليک انتخاب کنيد؛ چنانچه هزينه هر نمايش را روي حداکثر قيمت آن تنظيم کرده ايد، نبايد بودجه شما کم باشد؛
زيرا اين در اين صورت تبليغات تقريباً غير ممکن است و به تعداد بسياري کمي از کاربران نمايش داده مي شود. براي تخمين حداکثر هزينه هر کليک کافي است ميانگين هزينه کليک را بدانيد و مطابق تعداد کليک موردنياز آن را محاسبه کنيد! توجه داشته باشيد که بودجه خود را به اندازه اي درنظر بگيريد که کمپين شما کامل انجام شود.
![]()
يک نکته مهم! براي آن که بتوانيد در کمپين هاي تبليغاتي خود بيشتري بازدهي را تجربه کنيد، ميزان PVC را بيشتر ۳ تا ۵ برابر کنيد! اين کار به شما کمک مي کند تا بتوانيد جامعه هدف بسيار دقيقي داشته باشيد. در مورد استراتژي هزينه پرداخت نگران نباشيد؛
زيرا سرويس تبليغاتي گوگل به مرور زمان آن را بهينه سازي مي کند و بهترين حالت را براي شما ايجاد مي کند! با اين وجود بنابراين از مدتي اکثر کاربراني که تبليغات شما را مشاهده مي کنند، وارد سايت يا کانال شما مي شوند و پتانسيل بسيار بالايي براي تبديل شدن به مشتري کسب وکارتان را دارند.
گام نهايي؛ ويدئوي موردنظرتان را جهت نمايش در تبليغات يوتيوب انتخاب کنيد
هشت مرحله قبل را انجام داده ايد؟ بسيار عالي! اکنون زمان انجام مرحله آخر است. در مرحله آخر کافي است ويدئوي خود را که در يوتيوب آپلود کرده ايد، در بخش تنظيمات کمپين تبليغاتي يوتيوب قرار دهيد!
براي اين کار کافي است لينک يوتيوب خود را در مرحله نهايي وارد کنيد و ويدئوي خود را جستجو کنيد. توجه داشته باشيد که ممکن است چندين عنوان مانند عنوان ويدئوي شما داشته باشند و با جستجو عنوان بايد زمان بيشتري بگذاريد؛ ولی چنانچه لينک ويدئو خود را درج کنيد، کمپين تبليغاتي شما خيلي سريع ويدئوي موردنظر را پيدا مي کند و مي توانيد آن را به عنوان ويدئوي تبليغاتي خود انتخاب کنيد:
دريافت تعامل بيشتر کاربران در کمپين هاي تبليغاتي يوتيوب
تعامل کاربران يکي از مسائل بسيار مهمي است که در راه اندازي کمپين تبليغاتي در يوتيوب اهميت زيادي دارد؛ مثلاً چنانچه کاربران تنها تبليغات شما را ببينند ولی روي آن کليک نکنند، تعامل کاربران تا حد زيادي کاهش پيدا مي کند! يوتيوب قابليت هاي زيادي براي افزايش مشتريان و تعامل کاربران با کسب وکار شما دارد و در اين بخش قصد داريم به بررسي اين موارد بپردازيم:
آگهي هاي خود را به صورت مرحله اي به کاربران نمايش دهيد!
اگر قصد داريد يک کمپين بسيار بزرگ تبليغاتي راه اندازي کنيد، پيشنهاد مي کنم آن را به صورت مرحله اي انجام دهيد! مثلاً چنانچه قرار است تبليغ محصولات کسب وکارتان را انجام دهيد و محصولات مختلفي داريد، مي توانيد تبليغات هر محصول را به مخاطبان هدف همان محصول نمايش دهيد و با اين کار به بازدهي تبليغات خود بيفزاييد. اين روش تبليغاتي به کاربران محتواي تبليغاتي را به صورت دنبال دار نمايش مي دهد!
يعني چنانچه کاربر تبليغ اول شما را ديده باشد، بنابراين از مدتي تبليغ دوم را مشاهده مي کند و به همين صورت تمام تبليغات را خواهد ديد. شما مي توانيد تبليغات دنباله دار خود را طي مدت ۳۰ روز به کاربران نمايش دهيد و شاهد افزايش مخاطبان کسب وکارتان باشيد. بنابراين از انتخاب تبليغات متوالي، مي توانيد براي هر تبليغ نرخ کليک و موارد ديگري را مشخص کنيد که اين موارد روي نرخ تبديل تاثير زيادي دارد.
دو ايده که به تبليغات متوالي شما کمک زيادي مي کند
- از بخشي از ويدئوهاي خود براي نمايش به کاربران استفاده کنيد و آن ها را براي ديدن ويدئوي کامل به کانال خود دعوت کنيد.
- با استفاده از قيف بازاريابي ميزان ورودي خود را مشخص کنيد! در اصل شما مي توانيد يک تبليغ گسترده ايجاد کنيد و مطابق ورودي هاي مختلف، ورودي هاي خود را آناليز کنيد. با استفاده از CTA (دکمه هاي فراخوان براي کليک کاربران) مي توانيد ورودي هر بخش را آناليز کنيد و ميزان بازدهي تبليغات يوتيوب خود را بسنجيد.
کارت ها و دکمه هاي فراخوان پايان هر ويدئو
استفاده از کارت ها و دکمه هاي فراخوان هر ويدئو به شما کمک مي کند تا بتوانيد تعامل کاربران خود را تا حد زيادي افزايش دهيد! البته اين مسئله بستگي به نوع و فرمت تبليغات شما دارد ولی چنانچه از نمايش تبليغات در بخش ويدئوي يوتيوب استفاده مي کنيد، استفاده از کارت ها و دکمه هاي CTA کمک زيادي به شما مي کند. در تبليغات يوتيوب دو مورد ديده مي شود:
نمايش تبليغ در پايان يوتيوب: يوتيوب مطابق استراتژي تبليغات خود، ويدئوهاي تبليغاتي در پايان ويدئوها به کاربران نمايش مي دهد. چنانچه يک کانال يوتيوب فعال داريد، مي توانيد بدون هيچ هزينه اي لينک يا ويدئوهاي کسب وکار خود را قرار دهيد و علاوه بر تعامل کاربران، فروش خود را هم افزايش دهيد. همچنين در پايان ويدئوهاي خود مي توانيد يک تبليغ بسيار عالي قرار دهيد و محصولات يا خدمات خود را معرفي کنيد.
استفاده از CTAهاي يوتيوب: دکمه هاي فراخوان يوتيوب به شما کمک مي کند تا بتوانيد يک عنوان بسيار عالي انتخاب کنيد و لينک موردنظر خود را در آن قرار دهيد. اين موارد به افزايش تعامل و رشد کسب وکار شما کمک بسيار زيادي مي کند.