بازاریابی محتوایی چیست و اجرای صحیح آن
بازاریابی محتوا با تبلیغات سنتی متفاوت است زیرا مستقیماً محصولات یا خدماتی را که تجارت شما ارائه میدهد تبلیغ نمیکند. در عوض ، این شامل توسعه و توزیع محتوای آموزنده – مانند پستهای وبلاگ ، مقالات و اینفوگرافیک – مربوط به نیازهای مشتریان شما است. اگر میخواهید بازاریابی محتوا را در استراتژی تجاری خود بگنجانید ، با ایجاد طرحی برای ساخت و توزیع محتوای خود شروع کنید. نیازهای مشتری خود را شناسایی کنید تا بتوانید محتوای خود را مستقیماً به سمت آنها هدف قرار دهید. پس از ایجاد برخی مطالب با کیفیت بالا ، باید توزیع و تبلیغ کنید تا به طور موثری به مخاطبان شما برسد.
برای بازاریابی محتوا یک برنامه تجاری ایجاد کنید
انجام بازاریابی محتوا به طور موثر به زمان ، پول و مهارت نیاز دارد. مدتی را صرف فکر کردن در مورد عواملی مانند میزان بودجه شما برای بازاریابی محتوا و تعداد افراد لازم برای استخدام یا آموزش برای ایجاد و توزیع مطالب خود کنید. اگر تنها مالک یا مدیر شغل خود نیستید ، با سایر اعضای تیم خود کار کنید تا یک استراتژی تدوین کنید. [1]
برنامه شما باید روی عواملی مانند آنچه شما میخواهید با بازاریابی محتوا به انجام برسید ، چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف خود ، و بودجه پیش بینی شده شما ، متمرکز شود.
نیازهای مخاطبان خود را مشخص کنید. بازاریابی محتوا فقط در صورتی مؤثر است که مستقیماً مربوط به افرادی باشد که احتمالاً از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند. [2] برخی تحقیقات را انجام دهید تا مشخص کنید چه نوع محتوا برای پایگاه کاربر اصلی شما مفیدتر است.
به عنوان مثال ، اگر شرکت شما خمیردندان بچهها را به فروش میرساند ، احتمالاً مخاطبان شما اکثراً والدینی هستند که به دنبال مطالب مرتبط با بهداشت و بهداشت دندان بچههای خود هستند.
گزارشهای مربوط به صنعت را در مورد افرادی که به احتمال زیاد از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند و به دنبال چه نوع اطلاعات و محتوائی هستند که بخواهید بخوانید.
تصمیم بگیرید چه مطلبی را با مطالب خود بگویید. محتوایی که ایجاد میکنید نه تنها برای کاربران شما بلکه به رسالت تجارت شما نیز مرتبط است. در مورد انواع ارزشها و پیامهایی که میخواهید محتوای شما تجسم شود ، فکر کنید و چند موضوع را انتخاب کنید که میخواهید روی آنها تمرکز کنید. [3]
به عنوان مثال ، اگر محصولاتی را که دوستدار محیط زیست هستند بفروشید ، ممکن است در ایجاد محتوا در مورد چگونگی سبز شدن مشتریان و کاهش ردپای کربن خود تمرکز کنید.
بهترین کانالها را برای توزیع محتوای خود تعیین کنید. برای اثربخشی آن باید مطمئن شوید که محتوای شما در واقع به مخاطبان شما میرسد. در مورد جمعیت شناختی هدف و انواع رسانه ای که تمایل به مصرف آنها دارید تحقیقاتی انجام دهید. [4]
به عنوان مثال ، مصرف کنندگان جوان به احتمال زیاد از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند یا وبلاگهای آموزنده را مرور میکنند ، در حالی که ممکن است شما از طریق لیستهای ایمیل یا حتی یک مجله چاپی یا خبرنامه به مخاطبان بزرگتر دسترسی پیدا کنید.
استراتژی بازاریابی خود را مستند کنید
نوشتن استراتژی خود به شما کمک میکند تا متمرکز شوید اگر چندین کارمند در سازمان شما وجود دارد ، داشتن اسناد رسمیاز رویکرد بازاریابی محتوا شما نیز راهی مناسب برای نگه داشتن همه در همان صفحه است.
ممکن است مواردی مانند:
مخاطب مورد نظر برای محتوای شما
تمهای اصلی یا داستانهایی که میخواهید محتوای شما روی آنها تمرکز شود
استراتژی شما برای توسعه محتوا (مثلاً استخدام نویسندگان یا طراحان یا کار با یک شرکت بازاریابی محتوا)
چگونه قصد توزیع محتوا را دارید
محتوایی بسازید که برای مشتریانتان مفید و مرتبط باشد
یک لیست خنده دار در مورد موهای مشهور صورت یا یک سری از فیلمهای گربه ناز ممکن است دیدگاهها و لایکهای زیادی کسب کند ، اما آنها به خوبی شما را انجام نمیدهند ، مگر اینکه مربوط به تجارت شما و نیازهای مشتری شما باشند. درعوض ، روی محتوا تمرکز کنید که منعکس کننده مقادیر اصلی شما باشد و به طور مستقیم به مخاطب هدف شما کمک کند.
به عنوان مثال ، اگر صاحب مشاغل محوطه سازی هستید ، ممکن است یک سری از پستهای وبلاگ در مورد چگونگی ذخیره یک حوضچه ماهی باغی انجام دهید ، یا میتوانید برای جلوگیری از فرسایش خاک یک اینفوگرافیک ایجاد کنید.
فقط محصول یا خدمات خود را تبلیغ نکنید – این چیزی است که تبلیغات سنتی برای آن انجام میشود. درعوض ، بر ارائه چیزی با ارزش واقعی به مشتریان فعلی و بالقوه خود متمرکز شوید.
محتوای خود را جذاب کنید. محتوا که سرگرم کننده و جالب باشد به احتمال زیاد علاقه مخاطبان شما را نسبت به اطلاعات اولیه ، سلب شده جذب و نگه میدارد. برای اینکه بتوانید مطالب خود را قانع کننده کنید ، ممکن است طنز آمیز باشید یا راه هایی برای جذابیت در احساسات مخاطبان خود پیدا کنید. محتوایی که از لحاظ بصری جالب هستند نیز میتوانند توجه مخاطبان شما را به خود جلب کنند. [7]
به عنوان مثال ، اگر تجهیزات عکاسی را میفروشید ، تصویری را تهیه کنید که نکات مربوط به عکاسی طبیعت را ارائه میدهد و یک عکاس حرفه ای را در عمل نشان میدهد. منظره ای نفس گیر را انتخاب کنید و عکسهای زیبایی از ستاره میهمان خود در محل کار بگیرید.
همچنین با داشتن یک عکاس حرفه ای خود میتوانید یک عنصر مورد علاقه انسان را اضافه کنید و با مخاطب خود در سطح شخصی ارتباط برقرار کنید و عکسی را برای خود تعریف کنید.
محتوای خود را اساسی و ساده نگه دارید. مصرف کنندگان محتوا را سرشار از اطلاعات میدانند ، اما به اندازه کافی مختصر هستند که میتوانند آن را به سرعت و به راحتی مصرف کنند. به محتوای خود نگاه کنید و در نظر بگیرید که چگونه میتوانید با استفاده از کلمات از نظر اقتصادی ، چسبیدن به قالبهای ساده مانند لیستهای بولت ، و استفاده از عناوین آموزنده ، چگالش کنید.
انتخاب بهترین طول برای محتوای شما به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال ، محتوای نوشتاری طولانیتر تمایل به نمایش بالاتر در نتایج جستجوی Google دارد. از طرف دیگر ، کاربران تلفن همراه تمایل دارند به دنبال محتوایی باشند که سرعت هضم آن کوتاهتر و آسانتر باشد.
محتوای خود را با دقت ویرایش کنید. مطالبی که ضعیف ویرایش شده و پر از اشتباه هستند برای مخاطبان شما اعتبار کمتری به نظر میرسند. از محتوای خود فراتر رفته و از خطاهای دستوری و هجی آن اطمینان حاصل کنید.
علاوه بر این ، دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای شما به درستی فرمت شده است و خواندن یا مشاهده آن آسان است. حتی اگر خود محتوا عالی باشد ، قالب بندی بد میتواند مخاطبان شما را ناامید و بیگانه کند.
با سازندگان محتوا با تجربه کار کنید. اگر تجربه زیادی در ساختن مطالب خود ندارید ، در نظر بگیرید که شخصی را که انجام میدهد استخدام کنید. به افرادی که در شبکه حرفه ای خود هستند دسترسی پیدا کنید و ببینید که آیا آنها میتوانند نویسندگان عالی ، طراحان گرافیک یا متخصصان نشر را که با نوع کار شما آشنا هستند توصیه میکنند یا خیر.
اگر بودجه لازم برای استخدام سازندگان محتوا را به صورت تمام وقت ندارید ، کار با فریلنسر یا یک شرکت بازاریابی محتوا را در نظر بگیرید.
به نمونه هایی از کارهای خالق محتوای بالقوه نگاه کنید تا مشخص کنید که آیا اینها مناسب برای تجارت شما هستند و نوع تصویری که میخواهید برای شرکت خود بسازید.
محتوای خود را بر اساس نحوه عملکرد بهبود بخشید. ایجاد محتوای خوب یک فرایند مداوم است. باید توجه داشته باشید که محتوای شما چگونه کار میکند و بر اساس آنچه میبینید تنظیماتی را انجام دهید.
علاوه بر اینکه به معیارهای اساسی مانند تعداد بازدید ، اشتراک گذاری و مواردی که از محتوای شما بدست میآید ، نگاه میکنید ، مهم است که در نظر داشته باشید که مخاطبان شما در مورد آن چه میگویند. اگر محتوای شما روشی را که میخواهید انجام ندهید ، بر اساس بازخورد دریافتی ، تغییراتی ایجاد کنید و علائم بهبود را بررسی کنید.
اگر به نظر میرسد مخاطبان فکر میکنند محتوای شما قدیمییا خسته کننده است ، آن را مخلوط کرده و چیز جدیدی را امتحان کنید. برای الهام گرفتن به مطالب محبوب سایر مشاغل موفق نگاه کنید.
از ابزارهای تبلیغ رسانههای اجتماعی استفاده کنید. به سادگی ایجاد محتوای خوب کافی نیست – شما باید اطمینان حاصل کنید که دیده میشود. بازاریابی رسانههای اجتماعی راهی عالی برای بیرون کشیدن مطالب شما به جهان است. علاوه بر استفاده از خدمات پولی مانند ابزار “Boost Post” فیسبوک ، میتوانید محتوای خود را نیز توسط: تبلیغ کنید.
اشتراک آن در فضاهای مربوطه. به عنوان مثال ، اگر شما یک برنامه ریز عروسی هستید ، پستهای وبلاگ خود را در گروههای بحث و گفتگو برای عروس به اشتراک بگذارید.
برچسب زدن مناسب. استفاده صحیح از هشتگها میتواند مطالب شما را راحتتر پیدا کرده و به آن کمک کند تا برجستهتر در جستجوهای وب و سایتهای رسانههای اجتماعی ظاهر شود. علاوه بر استفاده از برچسبهای عمومی(مانند #weddingideas) ، موارد خاص دیگری را نیز انتخاب کنید (مانند #cakeinspasion).
تبلیغ محتوای خود در چندین سیستم عامل. فقط به فیس بوک و توییتر نچسبید – آن را در حد امکان به اشتراک بگذارید. بسته به مشتری خود ، ممکن است از سایتهایی مانند Tumblr ، YouTube ، LinkedIn یا Reddit نیز استفاده کنید.
از تکنیکهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بازدید کنندگان استفاده کنید. هنگامیکه افراد جستجوهای وب را برای اصطلاحات مرتبط با محتوای شما انجام میدهند ، شما میخواهید که کار شما تا حد ممکن نزدیک به صدر نتایج باشد.
شما میتوانید یک آژانس سئو را برای بهینه سازی وب سایت خود برای خود استخدام کنید ، اما کارهای دیگری نیز وجود دارد که به تنهایی میتوانید برای بهبود نتایج موتور جستجو انجام دهید. به عنوان مثال ، میتوانید:
از سایر وب سایتهای مرتبط ، محبوب و معتبر پیوندهایی به محتوای خود بدست آورید.
عناوین خاص و منحصر به فرد خود را به صفحات محتوای خود اختصاص دهید (به عنوان مثال ، “راهنمای نهایی FishWorld Inc. برای نگه داشتن Loaches”).
توضیحات روشنی از محتوای خود را در برچسبهای متا ، متن پیوند ، توضیحات تصویر جایگزین و سرصفحات ارائه دهید.
کد دادههای ساخت یافته را برای بهبود نحوه نمایش محتوای شما در نتایج موتور جستجو ترکیب کنید.
URLهای خود را ساده و توصیف نگه دارید.
برای برقراری پیوندهای معنی دار مستقیماً با مخاطبان خود درگیر شوید. در صورت تعامل مستقیم با آنها ، مشتریان (و مشتریان بالقوه) شما ارتباط واقعیتری با تجارت شما احساس خواهند کرد.
به جای اینکه فقط محتوای خود را از آنجا خالی کنید و منتظر دریافت اشتراک و لایک باشید ، وقت خود را برای پاسخ به سوالات و نظرات افراد اختصاص دهید حتی میتوانید نظرات خود را در مورد پستهای خود دعوت کنید یا پیام هایی را برای ادامه مکالمه ارائه دهید. [14]
به عنوان مثال ، اگر ویدیویی در مورد نحوه پخت کوکیهای وگان را با استفاده از خط مواد تشکیل دهنده ارگانیک خود تهیه کرده اید ، با دعوت از بینندگان خود برای به اشتراک گذاشتن دستور العملهای مورد علاقه خود در این ویدئو ، ویدیو را پایان دهید.
اگر مشتریان شما از بخش نظرات شما به عنوان مکانی برای شکایت یا عدم رضایت خود از محصول یا خدمات خود استفاده میکنند ، عذرخواهی صمیمانه ای را ارائه داده و از آنها دعوت کنید تا با شما همکاری کنند تا یک راه حل رضایت بخش را پیدا کنند.
برای تبلیغ محتوای یکدیگر ، به شبکه تجاری خود ضربه بزنید. ارتباط با سایر متخصصان در مشاغل مجاور شما میتواند به شما کمک کند در پایگاههای مشتری یکدیگر قرار بگیرید و به طور متقابل دید محتوای خود را افزایش دهید.
شما میتوانید در مقاله ای به یک متخصص دیگر در زمینه خود برچسب بزنید ، کارهای خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید (اگر فکر میکنید که این موضوع مرتبط است) ، آنها را دعوت کنید که در وبلاگ خود یک پوستر مهمان باشند یا داوطلب شوید که یک پست مهمان برای آنها بنویسید. [15] اگر به این روش مشغول شوید ، دیگران در شبکه شما احتمالاً تلافی میکنند و به شما در تبلیغ محتوای شخصی خود کمک میکنند!
راههای دیگر برای برقراری ارتباط با متخصصان دیگر در شبکه شما عبارتند از اظهار نظر در مورد محتوای آنها و بررسی صادقانه محصولات آنها.
اگر مطالب جدیدی ندارید ، محتوای خود را فعال نگه دارید. اگر مدت زیادی بدون تولید محتوای جدید بروید ، ممکن است مخاطبان شما علاقه خود را از دست دهند و توجه خود را به آنچه انجام میدهید متوقف کنند. مطالب جدید را با استفاده از مطالب قدیمیتر و حتی محتوای مرتبط با منابع دیگر به اشتراک بگذارید. به این ترتیب ، مشتریان شما همیشه چیزی را برای دیدن خواهند داشت. [16]
بازخوانی برخی از بهترین کارهای شما میتواند به احیای علاقه به آن و ایجاد دیدگاههای بیشتر کمک کند. این امر میتواند به ویژه کمک کند اگر مخاطب یا مشتری شما از زمان شروع ارسال مطالب زیاد شود ، زیرا خوانندگان یا بینندگان جدیدتر ممکن است قبلاً آن را ندیده باشند.
6
بین قطعات محتوای خود پیوند ایجاد کنید. استفاده از پیوندهای داخلی راهی عالی برای جلب توجه بیشتر به محتوای شماست. اگر محتوای خاصی دارید ، با لینکهای مربوط به کارهای دیگر آن را به صورت آزاد بپاشید. این امر باعث میشود بازدید کنندگان به کشف و کشف بیشتر مطالب شما بپردازند. [17]
به عنوان مثال ، اگر صاحب یک فروشگاه حیوانات اهلی هستید و یک مقاله محبوب در مورد مراقبت از ماهیهای طلایی دارید ، سعی کنید آن را به ویدیویی که قبلاً در مورد راه اندازی مخزن ماهی آب سرد ساخته اید ، پیوند
توصیه هایی برای نوشتن محتوای خوب
شاید کلیشهایترین آن پایین آمدن حوصله کاربران باشد، که به دنبال سریع جواب خود میگردند
مخاطب برای رسیدن به یک موضوع خاص دهها مقاله را مقابل خودش دارد بنابراین احساس آزادی بیشتری دارد که بلافاصله پس از ناامید شدن از نوشته اول به سراغ نوشتههای بعدی برود
سومین دلیلی که به نظر شخصیام از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نظر گرفته نمیشود، این است که نوشته بهاندازه کافی برای مخاطب جذاب نیست. تکرار مکررات است و بسیار سطحی و ابتدایی نوشتهشده است و خالی از جذابیتهای بصری است.
تلاش کنید تا حد ممکن، عبارات و کلمات کلیدی و مهم خود را به ابتدای پاراگراف و نخستین واژهها در نظر بگیرید.
از تیتر و زیر تیترهای جذاب در صفحه خود استفاده کنید
از جلوههای رنگی خوبی در نوشته خود استفاده کنید، البته در نظر داشته باشید در استفاده از آن زیادهروی نکنید.
لینکها یا همان CTAهای خود را جذابتر بنویسید یا طراحی کنید. از برخی عبارات تکراری مانند مطالعه بیشتر و… اجتناب کنید.
از فهرستهای شمارهدار یا نشانهدار برای دستهبندی فهرستها استفاده کنید.
از گرافِ گویی پرهیز کنید و بهجای مقدمههای طولانی به سراغ اصل مطلب بروید