هر کسب و کاري که مشتري نداشته باشد، قطعا شکست خورده است! اين قاعده در بازاريابي لينکدين هم برقرار است؛ بنابراين پيدا کردن مشتري در لينکدين و معرفي محصولات و سرويس ها بايد در اولويت شما باشد؛ ولی چگونه؟!
شايد تصور کنيد که چنانچه محصول خوبي را توليد کنيد، مشتري هم خود به خود به سراغ شما مي آيد. اين فرضيه تا حدودي درست است ولی نه در فضاي شبکه هاي اجتماعي! در اين شبکه ها تنوع محصولات و تعداد کسب و کارهاي مشابه و با کيفيت آنقدر زياد است که چنانچه نتوانيد مشتري خود را به درستي پيدا کنيد، حتما با مشکل مواجه مي شويد.
ما در اين مقاله به شما کمک مي کنيم تا بتوانيد مخاطبان و مشتريان احتمالي خود را بشناسيد و با استفاده از روش هاي ساده، آن ها را پيدا کنيد؛ بنابراين خواندن اين مقاله را از دست ندهيد…
کدام مشتري در لينکدين براي ما اهميت دارد
اگر مطالب قبلي ما در زمينه ي تعامل با مشتريان احتمالي و مديريت مشتري را مطالعه کرده باشيد، انواع مشتري در لينکدين را مي شناسيد. حال به نظر شما همه ي مخاطبان لينکدين را مي توان به عنوان مشتري احتمالي در نظر گرفت؟ و براي انجام تبليغات در لينکدين روي همه ي آن ها حساب کرد؟ قطعا خير! زيرا اين کار علاوه بر اينکه هزينه و وقت زيادي مي خواهد، بازدهي مناسبي هم نخواهد داشت. بنابراين براي پيدا کردن مشتري در لينکدين بايد به فکر مخاطباني باشيم که احتمال تبديل شدن آن ها به مشتري بيشتر است! براي اينکه بتوانيم اين مشتريان را پيدا کنيم بايد ابتدا تکليف خودمان را روشن کنيم؛ يعني بايد مشخص کنيم که دنبال چه چيزي هستيم؟ و چه محصولي را براي چه کسي مي خواهيم توليد کنيم؟ با پاسخ به اين سوالات، فرايند جستجوي مشتري در لينکدين نيز با سرعت بيشتري انجام خواهد شد. تجربه نشان داده است که براي پيدا کردن مشتري در لينکدين بهتر است به دنبال کساني باشيم که سه شرط زير را داشته باشند:- ۱- مشترياني که ارتباط و تعامل با آن ها لذت بخش است.
- ۲- مشترياني که بيشترين خدمات را مي توانيد به آن ها ارائه دهيد.
- ۳- مشترياني که بازدهي مالي بيشتري براي شما فراهم مي کنند.
استراتژي پيدا کردن مشتري در لينکدين
حال چنانچه موافق باشيد، به کمک هم، يک استراتژي براي پيدا کردن مشتري در لينکدين تهيه کنيم؛ براي اين منظور بايد کارهاي زير انجام شود:- ۱- ليستي را تهيه کنيد که حاوي اطلاعات جمعيت شناسي درباره ي مشتري ايده آل شما باشد. اين اطلاعات شامل عنوان شغلي، اندازه شرکت و غيره است.
- ۲- ويژگي هاي اساسي را تعريف کنيد: مثلا نقاط ضعف و کاستي موجود در صنعت خود را معرفي و روش هاي بهبود آن در آينده را توضيح دهيد.
- ۳- اطلاعات مشتري را در جدول به صورت دقيق وارد کنيد تا بررسي آن ها آسان تر باشد.
پيدا کردن مشتري در لينکدين چگونه انجام مي شود؟
پس از اينکه به يک استراتژي دقيق براي پيدا کردن مشتري در لينکدين دست يافتيد، بايد آستين ها را بالا زده و به دنبال مشتريان ايده آل خود بگرديد؛ بنابراين از آن، مي توانيد با ارتباط بيشتر با مشتري و نشان دادن محصولات، کسب و کار خود را گسترش دهيد. شبکه اجتماعي لينکدين، يک راه اساسي براي جستجوي مشتريان در نظر گرفته است که کار شما را بسيار ساده و بی دردسر مي کند! شما با استفاده از ويژگي جستجوي Boolean مي توانيد کليد واژه هاي مختلف را به صورت دقيق سرچ نماييد. ولی جستجوي Boolean يعني چه و چگونه کار مي کند؟ جستجوي Boolean يک ترفند کاربردي است به شما اجازه ي جستجوي پيشرفته را مي دهد. اين روش جستجو مطابق يک سيستم جبري طراحي شده است که رابطه بين دو مغير را به صورت حقيقي و موهومي نشان مي دهد. چنانچه بخواهيم طرز کار جستجوي Boolean را به صورت ساده بيان کنيم، بايد بگوييم که اين روش، نتايج چند جستجو را با هم ترکيب و يا فيلتر مي کند. حال، در ادامه مقاله با چگونگي جستجو در Boolean بيشتر آشنا خواهيم شد؛ بنابراين همچنان همراه ما باشيد…نحوه ي استفاده از جستجوي Boolean در لينکدين
براي انجام جستجوي Boolean و پيدا کردن مشتري در لينکدين مي توانيد از ۵ روش استفاده کنيد که عبارتند از:روش اول: نقل قول
اگر بخواهيم يک عبارت را به صورت کامل و دقيق جستجو کنيم بايد علامت نقل قول يا ( ” ) را به کار ببريم. به عنوان مثال: اگر عبارت (فروش شبکه اي و بازاريابي) را بدون نقل قول سرچ کنيم، نتايجي که به ما نشان مي دهد، شامل همه ي مخاطباني است که در دو زمينه ي فروش شبکه اي و بازاريابي به صورت جداگانه و يا همزمان فعاليت دارند. در صورتي که با استفاده از نقل قول، فقط و فقط کساني نشان داده مي شوند که در “فروش شبکه اي و بازاريابي” به صورت همزمان فعاليت دارند.روش دوم: استفاده از AND
در صورتي که براي پيدا کردن مشتري در لينکدين بخواهيد از دو عبارت مجزا استفاده کنيد، بايد بين اين دو عبارت از کلمه ي AND و يا علامت مثبت + استفاده کنيد. به عنوان مثال با سرچ عبارت marketing AND Facebook نتايج جستجوي آن ها به صورت مجزا خواهد بود.روش سوم: استفاده از OR
اگر تعداد عبارت هايي که مي خواهيد جستجو کنيد بيشتر از دو عبارت است، مي توانيد از کلمه ي OR در بين اين عبارات استفاده کنيد تا نتايج آن ها به صورت جداگانه براي شما نمايش داده شود. به عنوان مثال: Sale OR marketing OR Facebookروش چهارم: استفاده از NOT
براي جستجوي يک عبارت کلي که مي خواهيد يک واژه از آن حذف کنيد، استفاده از کلمه ي NOT پيشنهاد مي شود. براي مثال با سرچ marketing NOT Facebook به نتايجي دست پيدا مي کنيد که شامل فيسبوک نخواهد شد.روش پنجم: جستجوي PARENTHETICAL
اين روش، در اصل مجموعه اي از چهار روش قبلي است. يعني شما مي توانيد به صورت همزمان از نقل قول و کلمات OR، NOT و AND نيز استفاده کنيد و هيچ محدوديت خاصي در اين زمينه وجود نخواهد داشت.جستجوي پيشرفته مشتري در لينکدين
خب! تا اينجا ياد گرفتيم که چطور يک جستجوي اصولي و صحيح براي پيدا کردن مشتري در لينکدين انجام دهيم. ولی چنانچه مي خواهيد نتايج به دست آمده کاربردي تر باشد بهتر است از جستجوي پيشرفته نيز استفاده کنيد. در اين صورت، سرنخ ها يا ليدهاي توليد شده کيفيت بيشتري خواهند داشت و شما به موفقيت در بازاريابي لينکدين نزديک تر خواهيد شد. لينکدين به شما اجازه مي دهد که فيلترهاي مختلفي را روي نتايج جستجو اعمال کنيد. با اين کار، پيدا کردن مشتري در لينکدين تخصصي تر خواهد شد. براي آغاز جستجوي پيشرفته بايد روي آيکون All Filters کليک کنيد؛ بنابراين از آن، يک صفحه براي شما باز مي شود که عناوين مختلفي براي فيلتر کردن در آن وجود دارد. به عنوان مثال، مي توانيد نتايج جستجو را مطابق عنوان شغلي، موقعيت جغرافيايي، شرکت محل کار و غيره محدود کنيد تا مشترياني را پيدا کنيد که احتمال خريد آن ها بالاتر باشد.يک نکته ي مهم!!
همه ي اين روش هايي که براي پيدا کردن مشتري در لينکدين عنوان کرديم، در نسخه ي رايگان لينکدين هست. ولی ممکن است کمي هم محدوديت وجود داشته باشد. به عنوان مثال، تعداد جستجوهايي که مي توانيد در يک زمان انجام دهيد، خيلي کم است و بايد در زمان هاي مختلف، جستجوهاي جديد را انجام دهيد. البته مي توانيد با استفاده از اکانت پريميوم و پرداخت هزينه، از ابزار Sale Navigator در لينکدين بدون هيچ محدوديتي استفاده کنيد!نحوه ي استفاده از نتايج جستجو
پس از اينکه مشتريان احتمالي خود را پيدا کرديم، بايد اطلاعات آن ها را در جايي ثبت کنيم. شايد بپرسيد که انجام اين کار چه ضرورتي دارد؟ در پاسخ بايد بگوييم ممکن است تعداد جستجوهاي شما در طول يک هفته يا يک ماه آنقدر زياد باشد که عملا با انبوهي از اطلاعات روبه رو شويد؛ در اين شرايط تنها چيزي که نصيب تان مي شود، سردرگمي و آشفتگي است! لينکدين براي حل اين مشکل هم راه هايي در نظر گرفته است. يکي از آن ها، استفاده از Campaign Spreadsheet است. اين قابليت، در اصل يک صفحه گسترده است که به شما امکان مي دهد تا اطلاعات مربوط به مشتريان احتمالي خود را در آن ثبت کنيد. به همين راحتي! براي ثبت نتايج جستجو بهتر است اين سه نکته را در نظر داشته باشيد:- ۱- ممکن است برخي از نتايج با هم هم پوشاني داشته باشد، بنابراين بايد اضافي ها را حذف کنيد.
- ۲- همواره حواستان به نرخ تبديل مخاطب به مشتري باشد تا ميزان موفقيت خود را بدانيد.
- ۳- پي گيري کردن افرادي که موفق به ارتباط با آن ها شده ايد را فراموش نکنيد.