استفاده از اينستاگرام به عنوان يک شبکه قدرتمند براي بازاريابي کسب وکارها، سبب شده تا صفحات مختلف به دنبال افزايش تعامل پست هاي خود باشند. يکي از مهم ترين مسائلي که به افزايش تعامل کاربران و تبديل آنها به مشتري کمک مي کند، زمان انتشار يک پست در اينستاگرام است. مطابق آزمايش هاي انجام شده برخي از صفحات که محتواي بي کيفيت تري نسبت به صفحات ديگر دارند، ميزان تعامل بيشتري نسبت به صفحات ديگر دارند! دليل اين موضوع تنها زمان مناسب براي انتشار پست در يک صفحه است. در اصل چنين صفحاتي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام را مي دانند و دقيقاً در همان زمان که کاربران بيشتري فعاليت مي کنند، دست به انتشار پست مي زنند. ولی چگونه مي توان بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام را شناسايي کرد؟ در اين مقاله قصد داريم به بررسي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام بپردازيم تا بتوانيد بيشترين تعامل و نرخ تبديل را داشته باشيد.

بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام

کاربران در اينستاگرام به دلايل مختلفي فعاليت مي کنند ولی بيشتر آن ها از اينستاگرام به عنوان يک سرگرمي براي پر کردن اوقات فراغت استفاده مي کنند. به همين دليل برخي از آنها که زمان آزاد بيشتري دارند، فعاليت بيشتر و کساني که وقتشان پر است کمتر در اينستاگرام فعاليت مي کنند! ولی به صورت کلي همۀ کاربران در اينستاگرام فعاليت دارند و تعداد کاربران فعال در برخي روزها و ساعت ها نسبت به ساعت هاي ديگر بيشتر است. طبق آمار ارائه شده توسط اينستاگرام برخي از ساعت ها کاربران بيشتري فعال هستند که مي توان با استفاده از آن، بهترين زمان براي انتشار پست در اينستاگرام را شناسايي کرد. پيش از آن که گزارش هاي اينستاگرام را بگوييم، بايد چند مسئله مهم که در بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام براي کسب وکار شما تاثير دارد را بررسي کنيم.

فاکتورهاي مهم کسب وکارها براي شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام

هر کسب وکاري براي آن که بتواند فروش خود را افزايش دهد، بايد مسائل مختلفي را در نظر بگيرد؛ تصميم هاي اشتباه نمي توانند به افزايش فروش يک کسب وکار کمک کند و چنانچه آن ها را رعايت نکنيد، ممکن است کسب وکار اينترنتي شما با شکست مواجه شود. چند فاکتور مهم براي شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام هر کسب وکاري وجود دارد که عبارتند از:
  1. شناسايي پرسوناي مشتري در صفحات اينستاگرام

مخاطبان صفحه کسب وکار اينترنتي خود را تا چه حد مي شناسيد و با کدام ويژگي هاي آن ها آشنا هستيد؟ براي آن که بتوانيد يک استراتژي مناسب براي زمان انتشار پست در اينستاگرام داشته باشيد، ابتدا بايد ويژگي هاي مخاطبان خود را شناسايي کنيد.
کلیک کنید  اسپم و ربات در اینستاگرام
در اصل اين ويژگي هاي مختلف کاربران است که به شما کمک مي کند تا پست خود را در زماني مناسب براي گرفتن بيشترين بازدهي منتشر کنيد. پرسوناي مشتري به معناي شناسايي شخصيت کاربران است و اينکه بدانيد مخاطب شما چه چيزي از صفحه اينستاگرامتان مي خواهد؟ به چه چيزهايي علاقه دارد؟ در چه ساعات و روزهايي فعاليت بيشتري دارد؟ تمام اين موارد بر روي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام تاثيرگذار هستند! بنابراين بايد پرسوناي مشتريان خود را بشناسيد و مطابق آن پست هاي خود را منتشر کنيد.
  1. شناسايي منطقه زماني و جغرافيايي فالوورهاي اينستاگرام

صفحات مختلف در اينستاگرام، مخاطبان مختلفي دارند و مديريت صفحات بايد مطابق مخاطبان باشد. يکي از مهم ترين مسائلي که در شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام تاثيرگذار است، شناسايي منطقه زماني و جغرافيايي کاربران است. بايد بدانيد مخاطبان شما از چه کشوري هستند و منطقه زماني آنها چگونه است! مثلاً چنانچه کاربران شما در کشوري مثل کانادا هستند، ساعت شب و روز آن ها با ايران متفاوت است و نبايد مطابق ساعت ايران در آن پست منتشر کنيد. کمترين تعداد کاربران در ساعت ۵ بامداد فعاليت مي کنند و نبايد در چنين ساعتي پست منتشر کنيد! دليل اين موضوع نيز اين است که چنانچه شما در اين ساعت يک پست منتشر کنيد، پست شما نسبت به صفحات ديگري که کاربران شما دنبال کرده اند، پايين تر مي رود! البته الگوريتم جديد اينستاگرام، پست ها را مطابق ميزان علاقۀ کاربران به آن صفحه نمايش مي دهد ولی باز هم زمان انتشار يک پست در افزايش تعامل کاربران بي تاثير نيست.
  1. تعداد پست هاي روزانه

اگر با پرسوناي مشتريان خود آشنا شديد، اکنون زمان آن رسيده که به سراغ استراتژي محتوا برويد! چنانچه استراتژي محتوا داريد، کاملاً مشخص است که روزانه قصد انتشار چند پست را داريد؟ چنانچه تنها يک پست در روز منتشر مي کنيد، تنها پيدا کردن بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام کافي است! ولی چنانچه روزانه چندين پست منتشر مي کنيد، بايد ساعت هاي مختلفي را پيدا کنيد تا در آن بهترين بازخورد را داشته باشيد؛ توجه کنيد که چنانچه روزانه قصد انتشار ۵ پست را داريد، نبايد آن ها پشت سر هم منتشر کنيد! اين کار بازخورد و تعامل کاربران را تا حد بسيار زيادي پايين مي آورد و ممکن است تعامل در پست آخر منتشر شده صفر باشد! بنابراين بهترين زمان هاي فعاليت کاربران را شناسايي کنيد و ۵ پست خود را در ۵ نوبت پست خود را منتشر کنيد.
  1. توجه به زمان انتشار پست هاي مناسب براي زمان خاص

برخي پست ها تنها براي انتشار در زمان خاصي هستند و چنانچه آن ها را در زماني غير از زمان مختص به آن ها منتشر کنيد، بازخورد بسيار پاييني خواهيد گرفت. چنانچه يک صفحه براي کافه اي که صبحانه سرو مي کند داريد و مي خواهيد عکس يک صبحانه عالي منتشر کنيد، بهترين زمان آن صبح است!
کلیک کنید  شادوبن اینستاگرام و روش های جلوگیری از آن
چنانچه اين پست بعد از ظهر منتشر کنيد، قطعاً کاربران به آن توجهي نمي کنند ولی چنانچه آن را صبح منتشر کنيد، قطعاً کاربران شما بهترين تعامل را خواهند داشت.
  1. به تاريخ انقضاي مطالب خاص توجه کنيد!

برخي پست ها مربوط به کسب وکار شما است و مي خواهيد خدمات خود را تبليغ کنيد؛ چنين پست هايي تاريخ انقضا ندارند و مي توانيد آن را در ساعت هايي که کاربران شما بيشتري فعاليت را دارند منتشر کنيد! ولی برخي از پست ها متناسب با زمان هاي خاصي هستند؛ مثلاً پست هاي مربوط به تابستان بايد در همان فصل منتشر شوند و انتشار يک تصوير از روزهاي گرم تابستان در کنار سواحل جنوب ايران، در فصل هاي سرد سال نظير بهمن ماه اصلاً درست نيست! چنانچه قصد انتشار چنين پست هايي را داريد، نبايد بگذاريد تاريخ انقضاي آن تمام شود و در اولين فرصت آن را منتشر کنيد. انتشار پست هايي که تاريخ انقضاي آن ها گذشته است، نه تنها بازخورد و تعامل خوبي براي شما ايجاد نمي کند، بلکه ممکن است به اعتبار صفحه شما لطمه بزند. با شناخت اين فاکتورهاي بالا راحت تر مي توانيد به شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام بپردازيد و استراتژي محتوايي اينستاگرام خود را بهتر تدوين کنيد. در ادامه به بررسي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام از نظر سايت هاي تحقيقاتي مي پردازيم تا بتوانيد يک آمار کلي داشته باشيد؛ البته توجه کنيد که اين آمار کلي است و براي داشتن اطلاعات دقيق تر بايد سايت خود را با استفاده از ابزارهاي مختلف آناليز کنيد.

ساعت مناسب براي انتشار پست در اينستاگرام

تحقيقات انجام شده توسط شرکت هاي بزرگ در دنيا، آمار مختلف و البته جالبي را ارائه مي دهند که برخي از آن ها کاملاً برخلاف تصور کاربران است. در اين بخش به بررسي برخي از روزها و ساعت هايي که کاربران در آن فعاليت بيشتري دارند، مي پردازيم.
 
  • بازه زماني ۷ تا ۹ صبح

اين بازه زماني است که کاربران از خواب بيدار شده و براي رفتن به محل کار، دانشگاه و… آماده مي شوند. در ابتداي صبح بسياري از کاربران اينستاگرام خود را خيلي سريع چک مي کنند و چنانچه رويداد مناسبي در آن ببينند، آن را در برنامه روزانه خود قرار مي دهند.
کلیک کنید  گرفتن تیک آبی در اینستاگرام
چنانچه مخاطبان صفحه شما کارمند يا دانشجو هستند، در اين زمان معمولاً در حال چک کردن اينستاگرام خود هستند و شانس ديده شدن پست شما در اين زمان بسيار زياد است. مثلاً چنانچه يک کافه صبحانه داريد که مي خواهيد تصاوير صبحانه اي که در کافه سرو مي شود را منتشر کنيد، اين بازه زماني عالي است! زيرا کاربران پست هاي شما را مشاهده مي کنند و ممکن است تصميم بگيرند به جاي خوردن صبحانه در خانه يا محل کار، به کافه بروند و صبحانه موردنظر خود را ميل کنند. چنانچه روزانه تنها چند کاربر به مشتري تبديل شوند، در پايان ماه درآمد زيادي از طريق همين چند کاربر نصيب شما مي شود.
  • بازه زماني ۹ تا ۱۱ صبح

اين بازه زماني کمترين بازدهي را براي صفحات ايجاد مي کند؛ زيرا در اين زمان افراد در محل کار يا دانشگاه خود حاضر شده اند و زمان چک کردن اينستاگرام خود را ندارند! بنابراين چنانچه مديريت يک صفحه اينستاگرام را بر عهده داريد، سعي کنيد در اين بازه زماني هيچ پستي منتشر نکنيد. انتشار پست در اين زمان تنها براي شما زحمت دارد و اصلاً بازدهي خوبي ايجاد نمي کند.
  • باز زماني ۱۱ صبح تا ۲ بعد از ظهر

اين بازه در کشورهاي در حوزه هاي فعاليتي کاربران مختلف است و بايد مطابق کاربران هر صفحه به صورت جداگانه مشخص شود! ولی به صورت کلي اين زمان، زمان استراحت و نهار کارمندان و دانشجويان است که مي توان آن را فرصت مناسبي براي چک کردن صفحه اينستاگرام دانست. همچنين توجه داشته باشيد که زمان صرف نهار در کشورهاي مختلف نيز متفاوت است! مثلاً در ايران زمان نهار دانشجويان و کارمندان معمولاً بعد از ساعت ۱۲ است و برخي از افراد بعد از ساعت ۲ نهار ميل مي کنند. بنابراين در اين بازه زماني شناخت پرسوناي مشتري بسيار مهم است و نمي توان به صورت کلي براي کسب وکارهاي مختلف بازدهي دقيقي تعيين کرد.
  • بازه زماني ۲ تا ۵ بعد از ظهر

اين بازه زماني نيز مانند بازه ۹ تا ۱۱ صبح بازدهي خوبي ندارد؛ زيرا افراد بنابراين از صرف نهار و استراحت، به کلاس يا محل کار خود مي روند و زمان آزاد براي چک کردن اينستاگرام ندارند. بنابراين اين بازه زماني چنانچه پستي در اينستاگرام منتشر کنيد، تعامل کاربران با پست شما بسيار پايين است و نمي توانيد بازخورد خوبي دريافت کنيد.
  • بازه زماني ۵ تا ۷ بعد از ظهر

در اين بازه کاربران محل کار يا دانشگاه را ترک مي کنند و به خانه مي روند؛ در مسير رفتن به خانه زمان آزاد دارند و معمولاً خسته هستند! بنابراين آن ها ترجيح مي دهند که مدت زمان رسيدن تا خانه را در شبکه هاي اجتماعي بگذرانند.
کلیک کنید  فعال کردنِ حالت شب در اینستاگرام
در اين بازه زماني کاربران زيادي فعاليت مي کنند و شانس ديده شدن پست جديد صفحات اينستاگرام بسيار زياد است. البته خستگي کاربران ممکن است در تعامل تاثيرگذار باشد ولی اين اطمينان وجود دارد که پست شما زياد ديده مي شود.
  • بازه زماني ۷ بعد از ظهر تا ۹ شب

در اين بازه زماني کاربران به خانه رسيده اند و ترجيح مي دهند کمي استراحت کنند و سپس به صرف شام بپردازند. اين بازه زماني براي افراد کارمند يا دانشجو زمان مناسبي براي استفاده از اينستاگرام نيست و ترجيح مي دهند بنابراين از شام به سراغ آن بروند.
  • بازه زماني ۹ تا ۱ شب

کاربران در اين بازه زماني بيشترين فعاليت را دارند و کاملاً سرحال به سراغ اينستاگرام خود مي روند. چنانچه قصد انتشار پستي را داريد که مي خواهيد بازخورد بسيار بالا داشته باشيد و کاربران خود را به مشتري تبديل کنيد، اين بازه دقيقاً همان زماني است که شما نياز داريد. در ساعت هاي ابتدايي اين بازه کاربران به سراغ اينستاگرام مي روند و شانس زيادي براي گرفتن بيشترين بازخورد را داريد. در ساعت هاي پاياني ممکن است بازخورد کمتر باشد ولی چنانچه پستي را منتشر کنيد، باتوجه به اينکه صفحات کمي مطالب خود را بنابراين از اين ساعت منتشر مي کنند، شانس زيادي براي ديده شدن پست توسط کاربراني که در ابتداي صبح به صفحه شما سر مي زنند، خواهيد داشت.

بهترين زمان انتشار ويدئو در اينستاگرام

بازه هاي زماني قبلي براي تصاوير کاربرد دارند ولی چنانچه قصد انتشار ويدئو داريد، بهترين زمان انتشار ويدئو در اينستاگرام بازه هايي هستند که کاربران در خانه باشند! زيرا کاربران در محل کار يا دانشگاه نمي توانند ويدئو را با صدا مشاهده کنند و تعامل آن ها بسيار کم است. چنانچه قصد داريد ويدئو منتشر کنيد، بهترين زمان انتشار ويدئو در اينستاگرام بازه زماني ۹ تا ۱ شب است و مي توانيد بازخورد بسيار خوبي از کاربران خود بگيريد! يکي از دلايل ويدئوهايي که بازديد چندصدهزارتايي دارند ولی لايک آن ها شايد به ۱۰,۰۰۰ هم نرسد، همين است.  

معرفي ابزارهاي شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام

با وجود آن که آمار قبلي مطابق بررسي تمامي کاربران اينستاگرام است، ولی شايد پرسوناي مشتري در صفحه اينستاگرام شما متفاوت باشد. بهترين روش براي شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام، آناليز صفحه اينستاگرام خود است! استفاده از ابزارهاي آناليز اينستاگرام به شما ساعت هايي که کاربران در آن بيشترين فعاليت را دارند، معرفي مي کند. همچنين با بررسي زمان انتشار پست هاي قبلي و بازخوردهاي دريافتي از آنها نيز به شما در زمينه شناسايي بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام کمک مي کند.
کلیک کنید  اهمیت استیکر countdown در استوری
در اين بخش به بررسي چند ابزار کاربردي و مفيد در زمينه بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام مي پردازيم.
  1. استفاده از ابزار آناليز اينستاگرام (Instagram insights)

آيا مديريت يک صفحه تجاري در اينستاگرام را برعهده داريد؟ عالي است! لازم است بدانيد با داشتن يک صفحه تجاري، بهترين ابزار آناليز اينستاگرام در دسترس شما است! Instagram insights يک ابزار کاربردي و رايگان در زمينه آناليز صفحات اينستاگرام است که با استفاده از آن مي توانيد صفحه اينستاگرام خود را به صورت کامل آناليز کنيد؛ يکي از مواردي که با استفاده از اين ابزار قادر به آناليز هستيد، ساعت فعاليت کاربران است که همان بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام است. در مقاله تحليل صفحات اينستاگرام به آموزش کامل اين ابزار پرداخته ايم که چنانچه مديريت يک صفحه تجاري اينستاگرام را برعهده داريد، پيشنهاد مي کنم حتماً اين مقاله را بخوانيد و صفحه اينستاگرام خود را آناليز کنيد. مزيت اين ابزار نسبت به ابزارهاي ديگر قابليت استفاده از آن در همان اپليکيشن اينستاگرام است و نيازي به مراجعه به سايت يا نصب اپليکيشن هاي جداگانه نداريد.  
  1. ابزار Hootsuite Analytics

Hootsuite Analytics يک ابزار بسيار قدرتمند در زمينه آناليز شبکه هاي اجتماعي مختلف نظير فيسبوک، توئيتر و اينستاگرام است. با استفاده از اين ابزار مي توانيد پست هايي که بيشترين تعامل را داشته اند را شناسايي کنيد، موقعيت جغرافيايي کاربران خود را بدانيد و فعاليت هاي کاربران را بررسي کنيد. اين ابزار در هر پلني که بخواهيد ۳۰ روز اکانت رايگان در اختيار شما قرار مي دهد ولی بنابراين از آن بايد هزينه پلن را براي ماه هاي بعدي پرداخت کنيد.  
  1. ابزار Union Metrics

شايد بتوان يکي از قدرتمند ترين ابزارهايي که پلن رايگان هم داريد را Union Metrics دانست. اين ابزار به شما کمک مي کند تا بتوانيد ميزان تعامل کاربران خود و پست هاي محبوب خود را شناسايي کنيد. همچنين با استفاده از اين ابزار مي توانيد اطلاعات مفيدي درباره هشتگ هاي مورد استفاده در پست هاي خود بدست آوريد. مهم ترين ويژگي اين ابزار، بررسي فعاليت هاي کاربران و ارائه بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام است.  
  1. ابزار Simply Measured

دنبال ابزاري هستيد که بتوانيد علاوه بر آناليز صفحه خود، صفحات رقبا را هم بررسي کنيد؟ پيشنهاد ما استفاده از ابزار Simply Measured است! اين ابزار با ارائه يک پنل کاربري ساده به شما کمک مي کند تا بتوانيد صفحه اينستاگرام خود را آناليز کنيد و بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام را بدانيد.
کلیک کنید  چرا فالوئرها کم می شوند؟ علت ریزش
ولی مهم ترين ويژگي اين ابزار قابليت آناليز صفحه رقبا و ارائه يک گزارش کامل از آنها است که در مديريت صفحه اينستاگرام کسب وکارها اهميت زيادي دارد. ويژگي مهم اين ابزار قابليت محاسبه سلامت برند شما در شبکه هاي اجتماعي است! اين ابزار با درنظر گرفتن فاکتورهاي مختلف و مطابق بررسي همان فاکتورها در صفحات رقبا ميزان سلامت برند و صفحه شما را حدس مي زند؛ همچنين علاوه بر محاسبه سلامت برند، پيشنهادهايي به شما ارائه مي کند که با استفاده از آن مي توانيد تعامل صفحه خود و در نهايت سلامت برند خود را افزايش دهيد.
  1. ابزار Crowdfire

بدون داشتن اطلاعات از علاقۀ مخاطبان خود، براي توليد محتوا در اينستاگرام به دنبال ايده هستيد؟ ابزار Crowdfire به شما محتواي مرتبط با کسب وکارتان که کاربران آن حوزه به آن علاقه دارند را پيشنهاد مي دهند! کافي است در اين سايت عضو شويد و حساب اينستاگرام خود را ثبت کنيد؛ اين ابزار با آناليز کاربران به شما مي گويد که آنها به چه محتوايي که با موضوع صفحه شما نيز مرتبط است، علاقه دارند! همچنين اطلاعات مفيد ديگري نظير ترافيک صفحه، فعاليت کاربران و بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام ارائه مي کند. با استفاده از اين ابزار مي توانيد محتواي موردنظر خود را به صورت خودکار و در زمان دلخواه منتشر کرده و زمان کمتري براي مديريت صفحه اينستاگرام خود صرف کنيد.  
  1. ابزار Squarelovin

به عنوان کسي که يک صفحه اينستاگرام را مديريت مي کند، نياز به تهيه گزارش داريد؟ ابزار رايگان Squarelovin به شما کمک مي کند تا بتوانيد گزارش هاي مختلفي در بازه هاي زماني دلخواه تهيه کنيد و آن را در اختيار کارفرما قرار دهيد. همچنين مي توانيد گزارش هاي مختلف خود را با گزارش هاي قبلي مقايسه کنيد و اطلاعات ارزشمند ديگري نظير تعامل کاربران، ميزان فعاليت آن ها در صفحه شما و… را بدست آوريد. مهم ترين ويژگي اين ابزار ارائه بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام است و بدترين زمان انتشار پست را نيز ارائه مي کند؛ با دانستن بدترين زمان انتشار پست در اينستاگرام هيچ گاه پستي در آن زمان منتشر نمي کنيد! زيرا کمترين تعامل و بازخورد براي شما اتفاق خواهد افتاد و زحمات شما هدر خواهد رفت.   با استفاده از اين ۶ ابزار به راحتي مي توانيد صفحه اينستاگرام خود را مديريت کنيد و به رشد کسب وکار اينترنتي خود کمک کنيد.

نتيجه گيري

دانستن بهترين زمان انتشار پست در اينستاگرام بسيار مهم است! انتشار يک پست در اين زمان به معني دريافت بيشتري بازخورد و تعامل از کاربران است و چنانچه بتوانيد پست هاي خود را مطابق آناليز صفحه خود منتشر کنيد، کسب وکار شما در مدت زمان کوتاهي رشد زيادي خواهد داشت. چنانچه شما نيز از ابزارهاي ديگري در زمينه آناليز صفحه اينستاگرام خود استفاده مي کنيد، در بخش نظرات با ما بگوييد تا به مقاله اضافه کنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *