اگر يک کسب و کار اينترنتي در لينکدين داشته باشيد و از شما سوال کنند که نقاط ضعف و قوت آن چيست؟ چه پاسخي مي دهيد؟! احتمالا ميزان موفقيت خود را بدون انجام آناليز بازاريابي و فقط با ميزان درآمد يا فروش مقايسه مي کنيد؛ در صورتي که اين کار کاملا اشتباه است! ميزان فروش بالا هميشه نشانه ي موفقيت در بازاريابي نيست؛ چراکه ممکن است اين افزايش فروش به صورت مقطعي باشد! يا اينکه دلايل ديگري داشته باشد! حال به نظر شما براي اينکه ميزان موفقيت خود در بازاريابي لينکدين را بدانيم، چه کاري بايد انجام دهيم؟! شبکه اجتماعي لينکدين کار شما را ساده و بی دردسر کرده است! تنها با استفاده از چند روش ساده و کاربردي مي توانيد به آناليز بازاريابي پرداخته و از نقص هاي احتمالي خود در تجارت هاي اينترنتي آگاه شويد. احتمالا شما هم کنجکاو شديد تا با روش هاي آناليز بازاريابي در لينکدين آشنا شده و از آن ها براي تجزيه و تحليل کسب و کار خود استفاده کنيد. پس، ادامه ي مقاله را از دست نداده و همراه ما باشيد.

آناليز بازاريابي در لينکدين چه اهميتي دارد

بسياري از افراد براي انجام بازاريابي هاي اينترنتي، شبکه اجتماعي لينکدين را انتخاب مي کنند. زيرا در لينکدين، امکانات منحصربفردي براي توسعه ي اين کسب و کارها وجود دارد. براي آغاز بازاريابي در لينکدين، معمولا بنابراين از ساخت صفحه شرکتي و صفحات ويترين، بهتر است پروفايل خود بهينه سازي کرد تا بهتر ديده شود. بنابراين از آن، با يک برنامه ريزي دقيق بايد استراتژي بازاريابي خود را مشخص نمود و از روش هاي تبليغات در لينکدين براي معرفي محصولات و خدمات خود استفاده کرد.
کلیک کنید  اینستاگرام برای آیفون و اندروید
شايد تصور کنيد که با انجام دقيق اين مراحل، کار تمام است! و ديگر بايد منتظر نتايج بازاريابي بمانيد؛ در حالي که اين طور نيست! با انجام اين مراحل، تازه کار اصلي شما آغاز مي شود! کار اصلي شما اين است که ببينيد آيا بازاريابي که انجام مي دهيد، موفقيت آميز هست يا نه! آيا اين همه وقت و هزينه اي که براي انجام تبليغات در لينکدين صرف کرده ايد، فروش شما را بيشتر کرده است يا نه! اگر آناليز بازاريابي در لينکدين را با دقت انجام داده باشيد، مي توانيد با نقاط مثبت و منفي کسب و کار خود آشنايي پيدا کنيد؛ در نتيجه، استراتژي بهتري براي تبليغات در نظر بگيريد. در شبکه اجتماعي لينکدين، انجام آناليز بازاريابي بسيار راحت تر از چيزي است که فکرش را مي کنيد! ما در ادامه ي اين مقاله، به شما کمک مي کنيم تا آناليز بازاريابي خود را به بهترين شکل ممکن انجام دهيد.  

در آناليز بازاريابي به چه چيزهايي بايد توجه کنيم

در آناليز بازاريابي مي خواهيم بدانيم که آيا استراتژي ما براي تبليغات، جذب مخاطب و فروش محصول، درست عمل مي کند يا نه؟! و اينکه چگونه مي توان بازدهي فروش و رضايت مشتريان را افزايش داد؟! براي پاسخ به اين سوالات بايد ابتدا با فاکتورهاي مهم در آناليز بازاريابي آشنا شويم. در بازاريابي هاي اينترنتي، مخاطب از سه مرحله عبور مي کند تا به يک مشتري تبديل شود؛ اين سه مرحله عبارتند از:
  • ۱- آگاهي يا Awareness : اولين مرحله در جذب مخاطب، آگاهي دادن به اوست؛ در اين مرحله، با انجام تبليغات صحيح بايد مخاطب را نسبت به محصولات و يا سرويس هاي شرکت آگاه نمود.
  • ۲- جلب توجه يا Consideration : بنابراين از آگاهي بخشي به مخاطب، بايد نظر او را جلب کرد. هرچه نوع تبليغات و نحوه ي ارائه ي آن، حرفه اي تر باشد، جذابيت بيشتري براي مخاطب خواهد داشت.
  • ۳- تصميم گيري نهايي يا Decision-Making : در اين مرحله، مشتري با توجه اطلاعاتي که از طريق تبليغات کسب کرده است، اقدام به خريد از شرکت مي کند. بنابراين در اين مرحله، او از يک مخاطب به يک مشتري تبديل شده است.
کلیک کنید  مفهوم سئو
براي موفقيت در يک تجارت آنلاين، بايد در همه ي اين مراحل، پا به پاي مخاطب حرکت کرد و از او يک مشتري بالقوه ساخت. چنانچه در هر کدام از اين مراحل، مشکلي يا نقصي وجود داشته باشد، بازاريابي ما دچار آسيب خواهد شد و بازدهي آن کاهش پيدا مي کند. در آناليز بازاريابي، اطلاعات مورد نياز از همه ي اين مراحل جمع آوري شده و يادداشت مي شود؛ در پايان نيز، با تجزيه و تحليل داده هاي موجود مي توان مشکلات احتمالي را شناسايي کرده و براي حل آن ها برنامه ريزي کرد.  

آناليز بازاريابي در لينکدين چگونه انجام مي شود؟

همان طور که گفتيم، انجام آناليز بازاريابي در لينکدين کار خيلي سختي نيست! فقط کافي است چند مرحله را با دقت انجام داد و نتايج را به درستي تحليل کرد. در ادامه ي مقاله، با اين مراحل بيشتر آشنا خواهيم شد.

مرحله اول: آناليز ميزان آگاهي يا Awareness

اولين کاري که در آناليز بازاريابي بايد انجام دهيم، آناليز ميزان آگاهي است. در اين مرحله بايد بدانيم که مخاطبان ما تا چه ميزان از محصولات مان آگاهي پيدا کرده اند! براي اين کار مي توانيم از فاکتورهاي مختلفي استفاده کنيم که عبارتند از:

۱- تعداد مخاطبان يا Connection ها

هرچه تعداد مخاطبان شما بيشتر باشد، ميزان آگاهي يا ديده شدن تبليغات نيز بيشتر است. بنابراين بهتر است به صورت مستمر تعداد مخاطبان خود را يادداشت کنيد تا از نحوه ي کاهش يا افزايش آن ها باخبر شويد. براي اين کار مي توانيد روي آيکون My Network در نوار بالايي پروفايل لينکدين کليک کرده و تعداد مخاطبان را مشاهده کنيد.
کلیک کنید  نحوه کار ربات فالوور اینستاگرام

۲- تعداد لايک ها و اشتراک گذاري ها

يکي از روش هاي بازاريابي در لينکدين، ايجاد کمپين هاي تبليغاتي است. هر چه اين کمپين ها بيشتر ديده شود، ميزان موفقيت کسب و کار نيز افزايش پيدا مي کند. لايک کردن و به اشتراک گذاشتن محتوا نيز يکي از ملاک هاي مهم براي ديده شدن است. پس، بايد محتواهاي تبليغاتي را طوري طراحي کرد که لايک بيشتري از مخاطب بگيرد. در آناليز بازاريابي نيز بايد به ميزان لايک ها و اشتراک گذاري ها توجه کرد. در اين صورت، محتواهايي که اصطلاحا ” لايک خور” باشند، به راحتي شناسايي مي شوند. بنابراين مي توان در ساير کمپين هاي تبليغاتي نيز از همين محتواها و مطالب براي معرفي محصول استفاده کرد. يکي از امکانات جالب لينکدين براي آناليز بازاريابي، قابليت تجزيه و تحليل محتواهاست. اين به اين معني است که شما به آساني مي توانيد تعداد کاربران و درصد مشارکت آنان در لايک کردن و به اشتراک گذاشتن مطلب را مشاهده کنيد. پس، شما هم استفاده از اين ويژگي کاربردي را فراموش نکنيد!  

مرحله دوم: آناليز ميزان جلب توجه يا Consideration

در اين بخش از آناليز بازاريابي به دنبال بررسي ميزان جلب توجه مخاطب به تبليغات انجام شده در لينکدين، خواهيم بود. براي سنجش ميزان جلب توجه روش مختلفي وجود دارد ولی معمولا از دو روش مهم براي اين کار استفاده مي کنند؛ اين دو روش عبارتند از:

۱- ميزان ترافيک ارسالي از لينکدين به وب سايت

تجربه نشان داده است که مخاطبان اينترنتي، به کسب و کارهايي که داراي وب سايت معتبر و استاندارد هستند، اعتماد بيشتري دارند. به همين دليل، بهتر است هنگام قرار دادن محتوا در لينکدين، مخاطب را براي بازديد از وب سايت نيز تشويق کرد.
کلیک کنید  بهترین روش برای کوتاه کردن لینک ها
براي اين کار، مي توانيد با طراحي يک دکمه ي فراخوان يا Call to action، لينک وب سايت خود را در پست هاي لينکدين قرار دهيد. اگر هم بخواهيد تعداد افرادي که از لينکدين وارد وب سايت شده اند را مشاهده کنيد، بايد از ابزار گوگل آناليتيک استفاده کنيد. بنابراين از ورود به Google Analytics روي گزينه ي Acquisition کليک کرده و در منوي باز شده گزينه ي All Traffic و سپس Referrals را بزنيد. حال مي توانيد ليستي از ترافيک ارسال شده به وب سايت خود را ببينيد.  

۲- ميزان مشارکت در وب سايت

اگر يک مشتري بخواهد محصولي از شما خريداري کند، اين کار را معمولا در وب سايت شما انجام خواهد داد. بنابراين، نوع طراحي و محتواي قرار داده شده روي سايت نيز از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. اگر بخواهيد با ميزان مشارکت مخاطب در وب سايت خود آشنا شويد، ابزار Google Analytics در کنار شما خواهد بود. براي استفاده از اين ويژگي، روي گزينه ي Acquisition کليک کرده و وارد بخش Social شويد. در اين بخش، روي گزينه User Flow کليک کنيد تا بفهميد مخاطبان شما چه فعاليتي در وب سايت انجام مي دهند.  

مرحله سوم: آناليز ميزان فروش

آخرين مرحله از آناليز بازاريابي، آناليز ميزان فروش محصول است. در واقع، ما هدف نهايي يک کسب و کار يعني فروش را در اين بخش مورد سنجش و ارزيابي قرار مي دهيم. گاهي اوقات ممکن است که تعداد مخاطبان بسيار زيادي داشته باشيد ولی ميزان فروش شما کم باشد! در اين حالت، بايد مشکل را شناسايي کنيد. احتمالا شما نتوانسته ايد مخاطبان هدف را به مشتري تبديل کنيد.
کلیک کنید  چرا فالوئرها کم می شوند؟ علت ریزش
پيشنهاد ما اين است که ميزان تعامل خود با مخاطبان هدف و مشتريان بالقوه را افزايش دهيد. حتي مي توانيد از پيام هاي مستقيم هم استفاده کنيد! چه اشکالي دارد؟! سعي کنيد مخاطبان هدف را براي خريدن محصولات قانع کنيد؛ البته زياده روي در اين کار نيز ممکن است نتيجه ي عکس داشته باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *