شايد براي شما بارها پيش آمده که بازدهي مناسبي در بازاريابي نداشته ايد؛ يعني تبليغات شما آنچنان که بايد، ديده نشده است. به نظر شما دليل اين اتفاق چيست؟ تجربه نشان داده است که يکي از مهم ترين دلايل شکست تبليغات در بازاريابي هاي اينترنتي، عدم شناخت درست از مخاطبان است. در حقيقت، با هدف گيري مخاطب مي توان بازده تبليغات را به طور چشمگيري افزايش داد. ولی منظور از هدف گيري مخاطب چيست؟ هدف گيري مخاطب يعني پيدا کردن مخاطب هدف، پيدا کردن مشتري واقعي! هر چه اين هدف گيري دقيق تر انجام شود، مخاطبان واقعي تري پيدا خواهيد کرد و اين به معناي گسترش کسب و کار و بازاريابي خواهد بود. شبکه اجتماعي لينکدين نيز براي بازاريابي يک قابليت منحصربفرد دارد و آن هدف گيري مخاطب است! بنابراين چنانچه مي خواهيد با اين ويژگي و نحوه ي استفاده از آن براي موفقيت در بازاريابي آشنا شويد، در ادامه ي مقاله همراه ما باشيد.

هدف گيري مخاطب و تاثير آن روي بازاريابي

بسياري از ما صبح ها بنابراين از بيدار شدن از خواب و چک کردن گوشي موبايل يا ايميل خود، با انبوهي از پيامک و ايميل هاي تبليغاتي روبرو مي شويم. پيامک هايي مثل مهاجرت به کشورهاي مختلف، اخذ ويزا، دندانپزشکي، رستوران هاي مختلف، خريد ملک و صدها نوع ديگر به صورت شبانه روزي براي ما ارسال مي شود. ولی اين تبليغات به چه دردي مي خورند؟! آيا تا به حال از آن ها استفاده کرده ايد؟ اصلا چرا بايد براي شما که قصد مهاجرت نداريد، هر روز پيامک موسسه هاي مختلف مهاجرتي ارسال شود؟! يا ارسال تبليغات خريد سشوار براي يک فرد کچل خنده دار نيست؟!
کلیک کنید  ویژگی های جذاب در آپدیت لینکدین
اين قضيه نشان مي دهد که هدف گيري مخاطب در بازاريابي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در واقع، تبليغات اينترنتي در صورتي موثر هستند که توسط افراد مرتبط ديده شوند! در اين صورت احتمال جذب مشتري نيز افزايش پيدا خواهد کرد. اهميت شناسايي مخاطب هدف آنقدر بالاست که لينکدين هم براي آن برنامه ريزي کرده است. شما با استفاده از ويژگي Matched Audiences در لينکدين مي توانيد مخاطبان خود را مطابق معيارهاي مختلف دسته بندي کنيد. ولی اين دسته بندي چه کاربردي دارد؟ فرض کنيد شرکت شما محصولات و خدمات متنوعي را در صفحه شرکتي و صفحه ويترين تبليغ مي کند؛ بنابراين براي هر کدام از اين محصولات يک استراتژي فروش منحصربفرد خواهد داشت. در اين صورت، با استفاده از ويژگي Matched Audiences يا هدف گيري مخاطب مي توان مخاطبان را دسته بندي کرد و براي هر دسته بندي فقط تبليغاتي را نمايش داد که علاقه بيشتري به آن ها دارند.  

چرا لينکدين براي تبليغات مناسب است؟

حتما مي دانيد که شبکه هاي اجتماعي گزينه ي مناسبي براي تبليغات و بازاريابي هستند. زيرا در طول روز ميليون ها نفر در سرتاسر جهان از اين شبکه ها استفاده مي کنند. اين خودش بزرگ ترين ظرفيت براي تبليغات است! بنابراين چرا از آن استفاده نکنيم؟ خب؛ به نظر شما در بين شبکه هاي اجتماعي مختلف مانند اينستاگرام، تلگرام، فيسبوک، گوگل پلاس و لينکدين کداميک براي بازاريابي و تبليغ محصول بهتر است؟ قطعا سوال سختي است! زيرا تنوع محصولات و خدمات بسيار بالاست؛ ولی پيشنهاد ما اين است که براي تبليغات از پلتفرمي استفاده کنيد که قابليت هدف گيري مخاطب را داشته باشد که در بين شبکه هاي اجتماعي، در حاضر لينکدين اين قابليت را دارد.
کلیک کنید  تبلیغات در لینکدین
جالب است بدانيد که هدف گيري مخاطب در لينکدين باعث کاهش هزينه هاي تبليغات نيز مي شود. زيرا ديگر نياز نيست حجم انبوهي از تبليغات را براي مخاطبان گسترده ارسال کنيد. فقط کافي است مخاطب هدف خود را شناسايي کرده و پيام هاي تبليغاتي را فقط براي همان مخاطبان ارسال کنيد. چنانچه موافق باشيد در ادامه ي مقاله با روش هاي هدف گيري مخاطب در لينکدين بيشتر آشنا شويم.  

روش هاي هدف گيري مخاطب در لينکدين

در لينکدين مي توانيد به راحتي مخاطبان را مطابق نوع فعاليت، مهارت ها، عنوان و غيره هدف گيري کرده و محتواي مربوط به آن ها را ارسال کنيد. ولی لينکدين چگونه اين کار را انجام مي دهد؟ قابليت Matched Audiences يا هدف گيري مخاطب، اين کار را از سه روش کاربران وبسايت، حساب کاربري و ليست مخاطبان انجام مي دهد که در ادامه ي مقاله بيشتر با آن ها آشنا خواهيم شد.

هدف گيري مخاطب از طريق وبسايت

يکي از راه هاي پيدا کردن مخاطب هدف اين است که ببينيم از کدام صفحات وبسايت بيشتر بازديد مي کند. در اين صورت سليقه و نياز مخاطب شناسايي شده و مي توان براي آن برنامه ريزي کرد. به عنوان مثال چنانچه شما بخواهيد يک موبايل بخريد، معمولا از سايت هاي مربوط به خريد و فروش موبايل بازديد خواهيد کرد. در اين شرايط است که به دام افتاده و تبليغات خريد موبايل براي شما ارسال خواهد شد! البته اين به نفع شما هم خواهد بود چراکه ممکن است همان تبليغ به راحتي نياز شما را برآورده کند!
کلیک کنید  دانلود فیلم از یوتیوب
براي شناسايي مخاطب از اين روش، سه مرحله را طراحي کرده ايم که عبارتند از:
  • مرحله اول: تنظيمات لينکدين

اگر مي خواهيد کاربران وبسايت را شناسايي کنيد بايد ابتدا وارد Campaign Manager يا مديريت کمپين شده و روي بخش Use a matched audience کليک کنيد. در صفحه ي باز شده نيز روي Create an audience to retarget کليک کنيد تا وارد صفحه ي جديد شويد. در اين بخش بايد عبارت مورد نظر خود و همچنين آدرس سايت را وارد کنيد. در صورتي که بخواهيد سايت هاي بيشتري را مورد شناسايي قرار دهيد بايد روي Add Another URL کليک کرده و دوباره مراحل را تکرار کنيد. در آخر نيز، از طريق آيکون Save بايد اطلاعات را ذخيره کنيد.  
  • مرحله دوم: قرار دادن تگ لينکدين در وبسايت

از اين به بعد بايد وارد سايت ها شويد و تگ insight مربوطه را روي آن ها قرار دهيد. اين تگ يک کد جاوا اسکريپت است که اطلاعات خواسته شده از وبسايت را رديابي مي کند و اگر آن را روي وبسايت قرار ندهيد، هدف گيري مخاطب انجام نخواهد شد. چنانچه قبلا اين تگ را در وبسايت خود قرار داده ايد، مي توانيد از اين مرحله صرف نظر کنيد. ولی به خاطر داشته باشيد که هر وبسايت تنها مي تواند يک تگ insight از لينکدين داشته باشد بنابراين آن را کپي کرده و براي خود ارسال کنيد.  
  • مرحله سوم: هدف گيري

اکنون نوبت شناسايي مخاطبان هدف است! براي اينکه بفهميد چقدر کارتان را درست انجام داده ايد بايد وارد بخش Tools شده و روي گزينه ي Matched Audiences کليک کنيد. در صفحه ي باز شده، همه ي اطلاعات راجع به بازديد کنندگان از وبسايت هاي هدف نشان داده شده است.
کلیک کنید  تایپ صوتی آنلاین با گوشی موبایل
  اگر سايتي تگ insight را نداشته باشد، در جلوي آن عبارت Unverified به معناي تاييد نشده نشان داده مي شود. ولی هنگامي که سايت هاي شما تاييد شده باشند، يعني دست کم ۳۰۰ مخاطب را شناسايي کرده و روز به روز تعداد آن ها زيادتر خواهد شد. به خاطر داشته باشيد که تاييد يک سايت دست کم ۴۸ ساعت زمان مي برد. با اضافه کردن مخاطبان هدف به کمپين هاي تبليغاتي خود مي توانيد بازدهي کمپين را افزايش داده و مخاطبان خود را راضي نگه داريد. از جمله مهم ترين مزيت هاي شناسايي مخاطب از اين روش عبارتند از:
  •  شناسايي مخاطباني که از سايت بازديد کرده اند
  • توليد و ارسال محتوا مطابق سليقه ي مخاطب هدف
  • راهنمايي مخاطب هدف براي خريد بهتر

هدف گيري مخاطب از طريق حساب کاربري

يکي ديگر از روش هاي شناسايي مخاطب هدف براي تبليغات، استفاده از حساب هاي کاربري است. اين روش براي کساني مناسب است که استراتژي تبليغاتي آن ها مطابق حساب هاي کاربري شکل گرفته است يا اصطلاحا از کمپين هاي account-based marketing استفاده مي کنند. در اين روش ابتدا بايد منطقه جغرافيايي خود را مشخص کنيد؛ چنانچه مي خواهيد هدف گيري مخاطب را در مقياس جهاني انجام دهيد بايد روي global campaign کليک کنيد. در غير اين صورت نام کشور مورد نظر خود را بايد انتخاب کنيد. لينکدين در اين روش به شما اجازه مي دهد که هدف گيري مخاطب را مطابق نام شرکت و يا کارکنان شرکت انجام دهيد. به همين منظور، نام بيش از ۱۰۰ شرکت مختلف را مي توانيد وارد کنيد. براي اين کار در بخش آپلود ليست شرکت ها روي گزينه ي Create an audience کليک کرده و فايل CSV را آپلود کنيد. به خاطر داشته باشيد که هر چه تعداد شرکت ها بيشتر باشند، فرايند شناسايي نيز بيشتر طول خواهد کشيد ولی زمان انتظار نهايتا ۴۸ ساعت خواهد بود. بنابراين از پايان مراحل نيز بايد روي آيکون Save کليک کنيد.
کلیک کنید  جایگزینی عکس بدون باز کردن صفحه
  اگر مي خواهيد مخاطبان هدف گيري شده را مشاهده کنيد بايد روي تب Tools کليک کرده و گزينه ي Matched Audiences را انتخاب کنيد. بنابراين از آن ليستي از مخاطبان را مشاهده خواهيد کرد که مي توانيد آن ها را به آساني به کمپين تبليغاتي خود اضافه کنيد. جالب است بدانيد که در پايين صفحه، گزينه هاي ديگري براي شناسايي مخاطب وجود دارد که استفاده از آن ها نيز مي تواند نتيجه ي خوبي براي شما داشته باشد. از جمله ويژگي هاي مثبت استفاده از اين روش هدف گيري مي توان به موارد زير اشاره کرد:
  • ايجاد کمپين هاي تبليغاتي مطابق حساب کاربري لينکدين
  • پيدا کردن مخاطبان مهم از طريق آمارگيري حرفه اي
  • توجه بيشتر به مخاطبان و مشتريان مهم شرکت ها

هدف گيري از طريق ليست مخاطبان

سومين روش هدف گيري مخاطب در لينکدين، استفاده از ليست مخاطبان است. اين ليست توسط خود شما تهيه شده و در لينکدين آپلود مي شود. شايد بپرسيد اين ليست را چگونه بايد تهيه کرد؟ براي اين کار مي توانيد از ليست آدرس هاي ايميل يا ليست ساير مخاطبان خود در شبکه هاي اجتماعي مختلف استفاده کرده و يک ليست سفارشي بسازيد. براي آپلود ليست مخاطبان بنابراين از ورود و کليک روي Tools وارد بخش Matched Audiences شده و از آنجا در قسمت Uploaded List Audiences روي آيکون Upload a list کليک کنيد. حال بايد يک فايل CSV شامل ليست مخاطبان مورد نظر را آپلود کنيد. براي آماده کردن اين فايل بهتر است نهايت دقت را داشته باشيد تا آدرس ها به صورت صحيح نوشته شده باشند. در غير اين صورت، هدف گيري مخاطب به خوبي انجام نخواهد شد.
کلیک کنید  ایجاد پست نظرسنجی در تلگرام
  تعداد مخاطباني که اجازه ي آپلود آن ها را داريد، دست کم ۳۰۰ مخاطب است ولی مي توانيد تا ۳۰۰ هزار مخاطب را نيز آپلود کرده و مورد شناسايي قرار دهيد. به خاطر داشته باشيد هر چه تعداد اين مخاطبان بيشتر باشد، نتيجه ي بهتري مي گيريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *