اسپم چیست و چرا بعضی ها از اسپم استفاده میکنند ، چه هزینههایی را در پی دارد و چگونه میتوان از شر اسپمها خلاص شویم در این مقاله از مدیروب به این موارد میپردازیم.

منظور از اسپم (spam) چیست؟
اسپم (spam) استفاده از سیستم پیام رسانی برای ارسال پیام به عده زیادی از افراد بدون درخواست خودشان است که با هدف پخش تبلیغات بازرگانی، آگاهی بخشی غیر تجاری و یا اهداف غیر قانونی (اکثرا تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی یا مالی افراد) انجام میپذیرد. اگرچه شناخته شدهترین شکل spam، اسپم ایمیل است که به آن هرزنامه نیز گفته میشود، اما این اصطلاح درمورد سوء استفادههای مشابه در سایر رسانهها نیز به کار برده میشود. اسپم در رسانههایی مثل پیامرسانی فوری، گروههای خبری، موتور جستجوگر وب، در وبلاگها، پیامک، انجمنهای اینترنتی، اپلیکیشنهای موبایلی و تبلیغات تلویزیونی نیز درست مثل اسپم ایمیل یا (هرزنامه) صدق میکند. اصطلاح اسپم (Spam) از سریال کمدی بریتانیایی سیرک پرنده مانتی پایتان (Monty Python’s Flying Circus) برگرفته شده است. در این سریال دو مشتری وارد کافهای میشوند و قصد دارند تا از منوی کافه برای خود غذا سفارش دهند. منویی که تمام سفارشاتش بجز یکی، شامل اسپم است. همزمان که پیشخدمت از روی منو با صدایی آهنگین شروع به خواندن میکند، قطعه موسیقی پخش میشود که واژه اسپم به طرز عجیبی در آن تکرار میشود. تکرار فراوان این واژه اشاره به حضورش در همه جا بعد از جنگ جهانی دوم دارد. Spam در اصل عنوان نشان تجاری شرکت تولید گوشت خوک کنسروی هُرمل (Hormel) است که در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت بسیاری کسب کرد. چراکه گوشت به اندازه کافی برای تغذیه سربازان در دسترس نبود و آنها مجبور بودند به گوشتهای کنسروی (Spam) روی آورند. علت بکار بردن این واژه برای کاربرد اینترنتی آن نیز همین است. هر روز خوردن گوشت پخته شدهای که از مواد درجه یک تهیه نشده و در قوطی ریخته شده باشد، در نوع خود میتواند بسیار آزاردهنده باشد! در دهه 1980، اصطلاح spam برای توصیف افرادی به کار برده شد که در بی بی اسها (Bulletin Board System) و مادها (Multi-User Domain) واژه spam را بارها تایپ میکردند تا متن سایر کاربران را از کادر صفحه نمایش خارج کنند. اگرچه شرکت مواد غذایی هرمل با استفاده اینترنتی اصطلاح spam مخالفتی ندارد، اما خواستار استفاده از این اصطلاح با حرف “S” بزرگ انگلیسی (Spam) برای اشاره به محصولات و نشان تجاری خود شده است. همین امر باعث شده تا بعضیها عاشق Spam و همه از spam متنفر باشند!اولین اسپمر چه کسی بود؟
به شخصی که اسپم ارسال میکند اسپمر میگویند. اولین اسپمر شناخته شده گری تورک (Gary Thuerk)، بازاریابی در شرکت تجهیزات دیجیتالی بود. او اولین هرزنامه را در سال 1978 برای 400 گیرنده ارسال کرد. گری موفق شد محصولاتی را بفروشد و به درآمد 13 میلیون دلار برسد. در واقع اسپم او جواب داد.چرا بعضی ها از اسپم استفاده میکنند؟
برای انتشار اسپم اهداف متفاوتی وجود دارد. اگرچه برای اهداف سیاسی، مذهبی و حتی کلاهبرداری نیز بکار برده شده است، اما امروزه عمده اسپمها با اهداف تجاری و تبلیغاتی منتشر میشوند. هدف اصلی استفاده از اسپم، کسب سود است. ارسال ایمیل در ابعاد گسترده بسیار کم هزینهتر و آسانتر از ارسال نامههای فیزیکی است. روزانه حدود 250 میلیارد ایمیل در سراسر دنیا ارسال میشوند که 45 درصد آنها را هرزنامهها (spam) تشکیل میدهند. جدا از تبلیغات، محبوبترین اسپمها شامل محتواهای بزرگسالان و وعدههای استقلال مالی و بی زحمت پولدار شدن تنها با انجام دستور العملهایی ساده است.هزینههایی که اسپمها روی دست ما میگذارند
هرزنامهها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه و مناسب هستند، چراکه مبلغان تقریبا هیچ هزینه عملیاتی برای ارسال آنها پرداخت نمیکنند. همین به صرفه بودن است که سبب شده تا هر روزه بر تعداد اسپمرها افزوده شود و شرکتهای بازاریابی بیشتری به این سمت و سو درحرکت باشند. درست است که اسپمینگ برای مبلغان و استفاده کنندگانش هزینههای چندانی درپی ندارد اما درمقابل برای دولتها کاملا برعکس است. هزینههایی ازقبیل افت کارایی و هدر رفت تجهیزات و نیروی کار موضوعی نگران کننده برای تمام دولتهای جهان شده است. همین امر سبب شده است تا کشورها درصدد تصویب قوانینی برای مقابله با این پدیده باشند. بعنوان مثال، شواهد حاکی از آنند که در سال 2007 در ایالات متحده، هزینه اتلاف منابع و نیروی کار ناشی از وجود اسپمها بالغ بر 13 میلیارد دلار بوده است. به طور کلی، spamming از چند جهت هزینه بر است؛ ازجمله: روشهای ارسال اسپم ها، صرف منابع برای تصویب قوانین مربوط به آنها و اجرای این قوانین که همگی از هزینههای مستقیمی است که از وجود اسپمها ناشی میشود. اما هزینهها به همین جا ختم نمیشوند، بلکه هزینههای غیر مستقیمی نیز در کار است که باید بپردازیم؛ مثل سرقت مالی، سرقت دادهها، سرقت هویت و ایدههای مردم، انتشار ویروس و انجام اعمال خرابکارانه. اما باز هم ادامه دارد! از مهمترین هزینههایی که با وجود اسپمینگ ملزم به پرداختشان میشویم پر شدن موتورهای جستجو از صفحات بی مصرف و بدرد نخور است که انجام جستجو و تحقیق را مختل، و ما را از بزرگترین منبع اطلاعاتی موجود محروم میکند.
انواع اسپم (spam) در بازاریابی
به طور کلی، به هر نوع ارتباط دیجیتالی ناخواسته و نطلبیده به تعداد زیاد spam گفته میشود. همانطور که گفته شد، اسپمها به شیوههای گوناگونی در فضای اینترنت رواج یافتهاند و به پست الکترونیکی و هرزنامهها خلاصه نمیشوند. در ادامه به توضیح چرا بعضی ها از اسپم استفاده میکنند میپردازیم.- در ایمیل مارکتینگ: شایع ترین شکل spam، اسپم ایمیل یا هرزنامه است. پست الکترونیکی یا ایمیل (e-mail) نامهای دیجیتالی با محتوای چند رسانهای است و سامانهای که این خدمات را ارائه میدهد، سرویس ایمیل نام دارد.
- در انجمنهای اینترنتی: اسپم انجمن اینترنتی (forum spam)، به صورت ایجاد پیامهای تبلیغاتی در انجمنهای اینترنتی (معمولا توسط ربات) انجام میپذیرد. این spamها با ایجاد موضوعی غیر مرتبط با عنوان گفتگوی انجمن، سبب انحراف بحث و به نتیجه نرسیدن آن میشوند.
- در پیامک: این نوع spamها میتواند، به ویژه برای مشتریان، آزاردهنده باشد؛ نه فقط بخاطر دردسرهایش، بلکه بخاطر هزینهای که بابت ارسال پیامک باید پرداخت شود. همین مسئله باعث شده تا با وجود تعداد زیاد کاربران تلفنهای همراه، اسپمهای پیامکی چندان فراگیر نباشند.
- در شبکههای اجتماعی: رسانههایی مثل فیس بوک و توییتر نیز از شر spamها در امان نماندهاند. اسپمرها با هک کردن حساب افراد و پنهان شدن زیر نقاب و ظاهر آنها، برای مخاطبانی مثل دوستان و فامیل که به افراد هک شده اعتماد دارند، لینکهای ساختگی ارسال میکنند.
- در وبلاگها: در سال 2003، این مدل spam با گذاشتن مکرر کامنت در پستهای وبلاگی مختلف، لینکی به سایت تجاری اسپمرها ارائه میکرد که از این طریق میتوانستند صاحب درآمد شوند. یکی دیگر از شکلهای اسپم وبلاگی، اسپم کردن تگهای خاصی در وبسایتهایی نظیر Tumblr است.
- در سایتهای به اشتراک گذاری ویدئو: حتی سایتهای ویدئویی هم از هجوم spamها در امان نماندهاند. اسپم در این روش با بارگذاری ویدئویی در سایت با عنوان و اسمی جالب توجه شروع میشود.
- در اپلیکیشنهای موبایلی: spam در اپ استورها شامل: 1) اپلیکیشنهایی که به طور خودکار ساخته شدهاند و کاربرد و توضیح معناداری برای آنها وجود ندارد. 2) انتشار چندین نمونه از یک اپلیکیشن به خصوص، برای بالا بردن آمار بازدید آن. 3) اپلیکیشنهایی که یک کلمه کلیدی غیر مرتبط را بیش از اندازه تکرار میکنند تا کاربرانی را از طریق جستجوهای ناخواسته جذب کنند.
- در موتور جستجوگر وب: از خطرناکترین شیوههای spamming، میتوان به همین گزینه اشاره کرد. اگر صاحب کسب و کار دیجیتال هستید و حضور آنلاین برای شما بیش از هر چیزی در کسب سود اهمیت دارد، باید بگوییم که اسپم موتور جستجو دشمن درجه یک حضور آنلاین کسب و کار شماست.
چگونه از شر اسپمها (هرزنامه) خلاص شویم؟
برای اینکه، چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی، در صف قربانیان اسپمها نباشیم، چند نکته وجود دارد. اولا باید اصطلاحا گوش به زنگ باشیم. به این معنی که با گذشت زمان درباره اسپمها و ساز و کار آنها اطلاعات به روزی داشته باشیم و آنها را بشناسیم. آیا spam روزی منسوخ خواهد شد؟ به این شکل که به کلی ناپدید شود و دیگر آثاری از آن باقی نماند، خیر؛ اما شما میتوانید برای کاهش اثرات مخرب آن روی کسب و کار خود، تلاش کنید. چند نکته در برخورد با هرزنامهها در زیر آمده است.- هرگز هرزنامهها را باز نکنید: اسپمرها میفهمند که شما پیام آنها را باز کردید. همین موضوع آنها را تشویق به ارسال دوباره میکند.
- هرگز روی هیچ لینکی کلیک نکنید: بازکردن لینکها میتواند دال بر معتبر و فعال بودن ایمیل شما باشد. درنتیجه ارسال بیشتر هرزنامهها را به دنبال خواهد داشت و همچنین شما را در معرض خطر بدافزارها قرار خواهد داد.
- هرگز به هرزنامهها پاسخ ندهید: پاسخ دادن به آنها نشان از حضور و اعتبار ایمیل دارد و اسپمرها را ترغیب به ارسال دوباره میکند.
- در سرویس ایمیل خود از فیلترها برای مسدود کردن فرستندهها یا زبانهای خاص استفاده کنید: فیلترهای ایمیل قابل تنظیم برای مسدود کردن افراد خاص و یا برعکس (لیست سفید) هستند.
- حساب ایمیل ذخیره داشته باشید: مطمئن شوید برای ثبت نام در سایتها، عضویت در مجلات، ارسال پیام در گروههای گفتگوی آنلاین یا در هر موقعیت دیگری که نمیدانید قرار است از آدرس ایمیل شما چطور استفاده شود، آدرس ایمیل ذخیره خود را بکار میبرید؛ نه آدرس ایمیل اصلی شما که اصل فعالیت شما با آن انجام میگیرد. به طور کلی، همیشه یک آدرس ایمیل اضافه برای اینگونه موقعیتها داشته باشید.
سخن آخر:
اسپمها (spam) سیلی از پیامهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی هستند که بخاطر کم هزینه بودنشان نسبت به ارسال پیامها به شکل سنتی، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. تا جاییکه هر دارنده ایمیلی تا به حال یکبار از دیگر آنها را دریافت کرده است. معمولا با دریافت اینگونه پیامها، آن هم به کرات، احساس خوبی به ما دست نخواهد داد و بیشتر منزجر میشویم تا راضی. نکتهای که بسیار قابل توجه است، امکان استفاده از spamming برای مقاصد خرابکاری و کلاهبرداری است. اگر صاحب کسب و کار اینترنتی هستید و در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید، کسب آگاهی از ماهیت و کارکرد هرزنامهها برای شما امری ضروری است. چرا که اسپمها مستقیما بر حوزه بازاریابی دیجیتال اثرگذار بوده و میتوانند به شدت برای کسب و کار شما آسیبزا باشند. حال که با مطالعه این مقاله به آگاهی پیرامون این معضل همه جانبه مسلح شدهاید، امید است تا به نحو احسن در برابر این عامل مخرب محفوظ بمانید.منبع:مدیر وب