اينستاگرام با داشتن بيش از ۴۰۰ ميليون کاربر فعال در ماه و بيش از ۸۰ ميليون پست به صورت روزانه به يکي از شبکه هاي مناسب براي بازاريابي کسب وکار اينترنتي تبديل شده است.
با استفاده از اين شبکه مي توانيد تعامل کاربران خود را افزايش دهيد و کسب وکار اينترنتي خود را به اهدافش نزديک کنيد. مسابقه اينستاگرامي يکي از کارهايي است که به افزايش تعامل کاربران کمک زيادي مي کند؛
ولی راه اندازي مسابقه اينستاگرامي قواعد و پيچيدگي هاي خاص خود را دارد که براي داشتن يک مسابقه اينستاگرامي موفق بايد تمام اين قواعد را رعايت کنيد.
در اين مقاله قصد داريم به بررسي راه اندازي مسابقه اينستاگرامي بپردازيم که با استفاده از آن مي توانيد مشارکت کاربران صفحه اينستاگرامي خود را افزايش دهيد. افزايش مشارکت و تعامل کاربران يک صفحه اينستاگرام به معناي افزايش مخاطبان کسب کار اينترنتي و افزايش فروش محصولات يا خدمات است.
برندسازي کسب وکار اينترنتي با ايجاد يک مسابقه اينستاگرامي
مهم ترين مسئله براي کسب وکارهاي اينترنتي
برندسازي است! برندسازي يعني برند کسب وکار خود را به کاربران بيشتري معرفي کنيم. در مسابقه اينستاگرامي تعداد زيادي از افراد شرکت مي کنند و هر يک از آن ها بارها و بارها نام برند شما را مي بينند.
با اين همه مزايا چرا از يک مسابقه اينستاگرامي براي برندسازي کسب وکار استفاده نمي کنيد؟ قطعاً يکي از بهترين راه ها براي افزايش مخاطبان يک کسب وکار، برگزاري مسابقه اينستاگرامي است و با استفاده از آن مي توان به توسعه کسب وکار پرداخت.
براي بازاريابي يک کسب وکار اينترنتي در اينستاگرام بايد سعي کنيد مخاطبان خود را به چالش بکشيد و با استفاده از روش هاي مختلف آن ها را به مشارکت در صفحه خود دعوت کنيد.
ايجاد مسابقه اينستاگرامي، ايجاد نوعي چالش و مشارکت براي کاربران است که مي توانيد علاوه بر افزايش تعامل کاربران، به افزايش پرسوناي مشتري کسب وکار خود نيز کمک کنيد.
براي راه اندازي يک مسابقه اينستاگرامي موفق، بايد برخي چهارچوب ها و قوانين را رعايت کنيد تا بتوانيد به بيشترين موفقيت در کمپين خود برسيد.
اين چهارچوب ها چه چيزهايي هستند و چگونه مي توان آن را در يک مسابقه اينستاگرامي پياده سازي کرد؟ در بخش بعدي به بررسي کامل آن خواهيم پرداخت.
چگونه يک مسابقه اينستاگرامي برگزار کنيم؟
برگزاري مسابقه اينستاگرامي نيازمند دانستن برخي از نکات و چهارچوب ها است. همچنين برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي بايد برنامه ريزي شده باشد تا بتواند شما را هدفتان برساند!
هدف شما از برگزاري مسابقه اينستاگرامي چيست؟ داشتن هدف
اولين قدم براي راه اندازي يک مسابقه اينستاگرامي است؛ در ادامه به بررسي ۱۲ مورد اساسي که در موفقيت مسابقه اينستاگرامي تاثير زيادي دارد، مي پردازيم:
-
تعيين هدف از برگزاري مسابقه اينستاگرامي
در کسب وکار اينترنتي خود براي انجام هر کاري، بايد هدفي داشته باشيد. در اصل بدون داشتن هدف نمي توانيد ميزان موفقيت خود را اندازه بگيريد! در مسابقه اينستاگرامي نيز بايد هدفي براي شما وجود داشته باشد؛ اين هدف براي هر صفحه اينستاگرامي متفاوت است و اين تفاوت ها سبب مي شود تا روش برگزاري مسابقه اينستاگرمي براي هر کسب وکار، متفاوت باشد.
هدف شما بايد به موازات هدف کسب وکارتان و علاقه فالوورهاي شما باشد! فرقي ندارد که هدف شما از برگزاري مسابقه اينستاگرامي افزايش فالوورهاي جديد يا افزايش تعامل کاربران فعلي است، فقط داشتن هدف اهميت دارد.
برخي از اين اهداف عبارتند از:
- افزايش فالوورهاي يک صفحه اينستاگرامي
- افزايش تعامل کاربران
- برندسازي براي کسب وکارهاي مختلف
- افزايش فروش محصولات يک کسب وکار
اين ۴ هدف مهم ترين اهداف کسب وکارهاي مختلف از راه اندازي يک مسابقه اينستاگرامي هستند؛ به عنوان مدير يک صفحه اينستاگرامي يا مدير کسب وکار، هدف خود را از راه اندازي مسابقه اينستاگرامي مشخص کنيد.
هدف شما مي تواند يک يا چند مورد از ليست بالا باشد! تعداد آن مهم نيست، مهم آن است که اهداف خود را مشخص کنيد و آن را بر روي يک صفحه کاغذ بنويسيد؛ در نهايت مي توانيد ميزان موفقيت خود را براي اهداف مشخص شده اندازه گيري کنيد.
-
مخاطبان هدف خود را بشناسيد!
مخاطبان صفحه اينستاگرام شما چه کساني هستند و بيشتر به چه پست هايي علاقه دارند؟ به صفحه اينستاگرام خود نگاهي بيندازيد! کاربران بيشتر با کدام پست هاي شما تعامل برقرار کرده اند؟
به عبارت ساده تر کدام پست ها را بيشتر لايک کرده و براي آن کامنت گذاشته اند؟ هميشه در يک صفحه برخي از پست ها براي کاربران محبوب تر هستند و برخي ديگر، نظر کاربران را کمتر جلب کرده اند.
تعامل بيشتر در برخي پست ها و تعامل کمتر کاربران با پست هاي ديگر يک نشانه است تا در مسابقه اينستاگرامي خود استفاده کنيد! پستي که بيشترين لايک را دريافت کرده است، بيشترين محبوبيت را در ميان فالوورهاي شما دارد و موضوع مسابقه اينستاگرامي شما مي تواند مطابق پست هاي محبوب شما باشد.
اگر صفحه اينستاگرام شما مربوط به يک کسب وکار اينترنتي است، بايد مخاطبان کسب وکار خود را نيز بشناسيد؛ مثلاً چنانچه آن ها بخش خاصي از جامعه را تشکيل مي دهند و نياز به افزايش فالوورهاي صفحه اينستاگرام خود داريد، بايد در هنگام تبليغات بايد از منابعي که چنين جامعه هدفي دارند استفاده کنيد.
با يک مثال کاربردي موافق هستيد؟ فرض کنيد مي خواهيد تعداد دنبال کنندگان صفحه مربوط به رستوران را افزايش دهيد؛ براي اين صفحه مي توانيد در صفحات آشپزي، افراد فعال در زمينه تست غذا و به صورت کلي صفحاتي که در زمينه آشپزي و رستوران فعاليت ميکنند، تبليغات کنيد.
دليل آن نيز مشخص کنيد! جامعه هدف و مخاطبان شما افرادي هستند که صفحات رستوران ها، آشپزي و… را دنبال مي کنند و هنگامي که در اين صفحات تبليغات مي دهيد، به راحتي مي توانيد فالوورهاي خود را به صورت هدفمند افزايش ديد.
از طرف ديگر چنانچه در يک شهر خاص فعاليت مي کنيد، بايد از صفحاتي که بيشترين مخاطبان آن ها در شهر موردنظر هستند، استفاده کنيد.
-
روش شرکت کردن کاربران در مسابقه اينستاگرامي را مشخص کنيد.
براي جذب شرکت کننده هاي مسابقات اينستاگرامي از چه روش هايي استفاده مي کنيد؟ روش هاي زيايد براي شرکت کردن کاربران در مسابقه اينستاگرامي وجود دارد ولی روش ها باتوجه به هدف شما متفاوت هستند.
برخي از مسابقات براي افزايش تعامل کاربران همان صفحه ايجاد مي شوند ولی هدف برخي ديگر از مسابقات، افزايش تعداد فالوورهاي آن صفحه است. بنابراين روش شما بايد متناسب با هدف شما باشد!
چنانچه هدف خود را از برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي مشخص کرده ايد، در همين بخش روش هاي مختلف جذب را بشناسيد و از يکي از آن ها استفاده کنيد:
- ارسال عکس به صورت مستقيم توسط کاربران: چنانچه مي خواهيد يک مسابقه اينستاگرامي راه اندازي کنيد که هدف شما افزايش تعامل کاربران فعلي صفحه اينستاگرام است، روش ارسال عکس توسط کاربران براي شما مناسب است.
مثلاً فرض کنيد در ايام نوروز مي خواهيد يک مسابقه اينستاگرامي در زمينه بهترين عکس سفره نوروز برگزار کنيد؛ کاربران با ارسال عکس از سفره نوروز خود مي توانند در مسابقه شرکت کنند و شما به بهترين عکس
از نظر داوران يا کاربران صفحه هديه بدهيد.
- انتشار يک عکس به همراه هشتگ خاص: يکي از بهترين روش هاي راه اندازي مسابقه اينستاگرام اين است که از کابران بخواهيد يک عکس را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند.
مثلاً چنانچه مديريت يک فروشگاه گل و گياه را برعهده داريد، مي توانيد از کاربران بخواهيد از گل و گياه خود عکس بگيرند و آن را به همراه هشتگ خاص منتشر کنند.
منظور ما از هشتگ خاص، هشتگي است که در اينستاگرام استفاده نشده است و با استفاده از آن مي توانيد تمامي پست هاي مربوط به مسابقه خود را مشاهده کنيد.
- تگ کردن صفحه شما در پست شرکت کنندگان مسابقه: اگر به دنبال افزايش فالوورهاي صفحه خود هستيد، مي توانيد از آنها بخواهيد براي شرکت در مسابقه يک پست با شرايط موردنظرتان منتشر کنند و شما را در آن تگ کنند.
- دنبال کردن صفحه شما: برخي از صفحات مي خواهند تعداد فالوورهاي خود را افزايش دهند و هدف ديگري ندارند! چنين صفحاتي مي توانند به کاربران بگويند که با دنبال کردن صفحه مي توانند در مسابقه شرکت کنند؛ سپس با استفاده از ابزارهاي مختلف بين تمامي فالوورهاي صفحه خود قرعه کشي کنند و هديه را تحويل برنده دهند.
- منشن کردن دوستان در زير پست هاي شما: يک روش بسيار عالي براي افزايش فالوور کسب وکارهاي مختلف بخصوص کسب وکارهاي فروشگاهي! چنانچه يک صفحه اينستاگرامي داريد که در آن محصولات خود را معرفي مي کنيد،
کافي است يک پست مسابقه طراحي کنيد و از کاربران بخواهيد چند نفر از دوستان خود را در بخش کامنت ها منشن کنند. با منشن کردن افراد، آن ها پست شما را مشاهده مي کنند و در نهايت تعدادي از آن ها صفحه شما را دنبال مي کنند.
آيا صفحه ديجي کالا در اينستاگرام را دنبال مي کنيد؟
مسابقات اينستاگرامي ديجي کالا همگي مطابق اين روش است. فرض کنيد ۱۰ هزار نفر از افراد بخواهند در چنين مسابقه اي شرکت کنند و قوانين مسابقه به اين صورت باشد که هر فرد بايد ۵ نفر را منشن کند!
در اينصورت ۵۰ هزار نفر پست شما را مي بينند و فالوورهاي شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند. ميزان افزايش فالوورهاي شما کاملاً بستگي به کيفيت آن پست و نوع صفحه شما دارد!
با استفاده از اين ۵ روش به راحتي مي توانيد به هدف خود در مسابقه اينستاگرامي برسيد! افزايش فالوور در تمامي اين روش ها وجود دارد ولی بايد متناسب با هدف خود، يکي از اين روش ها را انتخاب کنيد.
-
شفاف سازي قوانين مسابقه براي کاربران
هر مسابقه اي در اينستاگرام قوانين خاص خود را دارد؛ مثلاً همين که بگوييم براي شرکت در مسابقه بايد ۵ نفر از دوستان خود را منشن کنيد، يک قانون مشخص کرده ايم.
در مسابقات اينستاگرامي برخي موارد هستند که کاربران بايد آن ها را انجام دهند و در صورت انجام ندادن آن، در مسابقه شرکت داده نمي شوند. چنانچه در برگزاري مسابقات اينستاگرامي خود قصد داريد کاربران يک پست به همراه هشتگ موردنظر شما منتشر کنند، بايد آن هشتگ را به کاربران بگوييد!
در اصل اين موارد هستند که به موفقيت مسابقه اينستاگرامي شما کمک مي کنند و البته بايد توجه داشته باشيد که قوانين شما نبايد خيلي سخت باشند که کاربران از شرکت در مسابقه منصرف شوند.
-
يک هشتگ مناسب تعيين کنيد!
انتخاب يک هشتگ مناسب، جذاب و مرتبط با نام برند شما کار ساده اي نيست ولی با کمي خلاقيت مي توانيد پ آن را پيدا کنيد.
هشتگ مناسب، هشتگي است که چنانچه آن را در اينستاگرام جستجو کنيد، هيچ پستي براي آن وجود نداشته باشد يا پست هاي آن بسيار کم باشد.
در اين صورت چنانچه کاربران بخواهند در مسابقه شرکت کنند به راحتي مي توانند پست خود را به همراه آن هشتگ منتشر کنند. شما هم به راحتي مي توانيد تمامي پست هاي مسابقه را با همان هشتگ در اينستاگرام ببينيد و کاربران خود را در مسابقه شرکت دهيد.
اگر قصد برندسازي کسب وکار خود را داريد، بخشي از هشتگ شما را بايد نام کسب وکار يا هرچيزي که يادآور کسب وکار شما شود، تشکيل دهد. چنانچه هشتگ شما نتواند نام برند شما را در ذهن مخاطب زنده کند، نمي توانيد يک مسابقه اينستاگرامي موفق داشته باشيد.
بنابراين بنابراين از انتخاب هشتگ موردنظر خود، آن را در بخش جستجوي اينستاگرام سرچ کنيد و چنانچه پستي پيدا نشد، همان را انتخاب کنيد.
ويژگي هاي يک هشتگ مناسب براي مسابقه اينستاگرامي:
- در اينستاگرام پستي با آن هشتگ وجود نداشته باشد.
- هشتگ شما بايد مختصر و کوتاه باشد تا بتوانيد در ذهن کاربران باقي بماند.
- هشتگ بايد در ذهن کاربران باقي بماند و کاربر بتواند آن را تا پايان مسابقه به ياد داشته باشد.
- از هشتگ هايي با زبان عاميانه استفاده نکنيد؛ زيرا هشتگ شما براي تمامي کاربران با زبان هاي مختلف است.
- هشتگ انتخاب شده، يادآور برند کسب وکار شما باشد.
- هشتگ انتخاب شده، متناسب با نوع مسابقه باشد
با رعايت اين ۶ نکته مي توانيد يک هشتگ مناسب براي مسابقه اينستاگرامي خود پيدا کنيد.
-
تعيين يک موضوع مشخص براي مسابقه
اين مسئله بسيار مهم است که کاربران براي شرکت در مسابقه، بايد در مورد چه موضوعي محتوايي منتشر کنند؟ در اصل شما بايد موضوع مسابقه خود را مشخص کنيد تا کاربران در مورد نحوه انتشار تصوير سردرگم نباشند!
مثلاً مي توانيد از کاربران بخواهيد در مورد تفريح هاي تابستاني تصاويري منتشر کنند تا شما به بهترين تصاوير منتشرشده، هديه بدهيد. در حالت کلي موضوع مسابقه شما بايد متناسب با فعاليت صفحه، کسب وکار، محصولات يا خدمات شما باشد.
-
برنده مسابقه را چگونه مشخص مي کنيد؟
مهم ترين مسئله در يک مسابقه اينستاگرامي براي کاربران، نحوه انتخاب برنده مسابقه است! در اصل شما بايد بدانيد که چگونه مي توانيد برنده مسابقه را به بهترين شکل ممکن انتخاب کنيد که حتي رضايت کاربراني که برنده نشده اند، نيز جلب شود. براي انتخاب برنده مسابقات اينستاگرامي دو روش کلي وجود دارد:
- انتخاب توسط فالوورهاي صفحه: يکي از روش هايي که با استفاده از آن مي توانيد برنده مسابقه را مشخص کنيد، راي گيري از فالوورهاي صفحه است. شما هنگامي که محتواي موردنظر را از کاربران دريافت کرديد، مي توانيد آن را در صفحه خود منتشر کنيد و از کاربران بخواهيد تصاوير موردعلاقه خود را لايک کنند.
هرچقدر تعداد لايک هاي يک پست بيشتر باشد، به اين معني است که کاربران بيشتر آن را دوست داشته اند. در اين روش ديگر نارضايتي کاربران وجود ندارد و برنده مسابقه به انتخاب خود آن ها بوده است.
اين روش تعامل صفحه شما را تا حد بسيار زيادي افزايش مي دهد ولی ممکن است برخي از کاربران به دنبال افزايش لايک پست خود به صورت غيرطبيعي (غير واقعي) باشند که تعامل صفحه شما غيرواقعي خواهد بود. براي رفع اين مشکل نيز مي توانيد به کاربران هشدار دهيد که در صورت استفاده از لايک و کامنت غيرواقعي، از مسابقه حذف خواهند شد.
- انتخاب توسط هيئت داوري: براي انتخاب برنده مي توانيد در ميان تصاوير دريافت شده از داوران خود نظرسنجي کنيد. داوران شما معمولاً با درنظر گرفتن معيارهاي مختلف بهترين پست را انتخاب مي کنند و فردي که آن پست را به اشتراک گذاشته را به عنوان برنده اعلام مي کنند.
در اين روش ممکن است کاربران نسبت به شما رضايت کمتري داشته باشند؛ زيرا در اين روش بيشتر سليقه داوران حاکم است. البته توجه داشته باشيد روش داوري و معيارهاي درنظر گرفته شده بايد به صورت کامل براي کاربران شفاف سازي شود.
يک پيشنهاد! پيشنهاد مي کنم به جاي استفاده از يک روش،
دو روش را با هم در مسابقه خود استفاده کنيد؛ دو جايزه براي تعيين برنده به انتخاب فالوورها و هيئت داوري تهيه کنيد. در اصل با اين کار هر دو روش را استفاده کرده ايد و بهترين تصاوير از نظر کاربران و داورها مشخص شده اند.
-
تهيه يک جايزه شايسته و متناسب با موضوع صفحه براي کاربران
کاربران هر فعاليتي در مسابقه انجام مي دهند، براي برنده شدن در مسابقه و دريافت جايزه است! بنابراين جايزه اي که براي آن ها تهيه مي کنيد، بايد ارزش دردسرهاي آن را داشته باشد.
در انتخاب جايزه بايد ويژگي هاي مخاطبان، مشخصات کاربران و بودجه خود را درنظر بگيريد تا رضايت کاربران را جلب کنيد. درخواست شما از کاربران براي شرکت در مسابقه به معناي انجام فعاليت هايي براي برندسازي صفحه اينستاگرام تان است!
در اصل شما بايد يک جايزه مناسب تهيه کنيد تا ارزش زمان، انرژي و هزينه اي را که فالوورهاي صفحه گذاشته اند، داشته باشد. بنابراين از تعيين بودجه براي تهيه جايزه، فعاليت کاري و برند شما نيز اهميت بسيار زيادي دارد؛ چنانچه يک کسب وکار
مرتبط با سفر نظير آژانس مسافربري داريد، دادن بليط سفر به کاربران بسيار عالي است!
ولی چنانچه مديريت يک کسب وکاري را برعهده داريد که هيچ ارتباطي با سفر ندارد، شايد سفر کردن براي کاربران خوشايند و جذاب باشد ولی تاثير زيادي در برندسازي شما نخواهد داشت.
هديه دادن خدمات يا محصولات کسب وکار به کاربران يکي از رايج ترين هداياي مسابقات اينستاگرامي است که تاثير زيادي بر روي موفقيت مسابقه اينستاگرامي دارد.
اگر يک محصول يا خدمات ارزشمند در کسب وکار خود داريد، چرا از آن به عنوان جايزه براي مسابقه اينستاگرامي خود استفاده نمي کنيد؟
-
محدوديت زماني براي شرکت در مسابقه تعيين کنيد.
هر مسابقه اي در زمان خاص انجام مي شود و مسابقه اينستاگرامي نيز از اين قانون مستثني نيستند! مسابقه اينستاگرامي بايد در زمان مشخصي آغاز شوند و بنابراين از چند روز به پايان برسند.
هرچقدر مدت زمان مسابقه محدودتر باشد، در برگزاري آن مسابقه موفق تر خواهيد بود؛ البته توجه داشته باشيد که زمان اين مسابقه نبايد آن قدر کوتاه باشد که فرصت اطلاع رساني به کاربران وجود نداشته باشيد.
مسابقات اينستاگرامي مدت زماني را براي شرکت کاربران تعيين مي کنند و بنابراين از آن چند روز را براي انتخاب برنده صرف مي کنند. بنابراين از آن در يک روز مشخص از شرکت کنندگان دعوت مي شود تا در محل فعاليت کسب وکار شما حضور پيدا کنند و جايزه برنده تحويل داده مي شود.
چنانچه بتوانيد در هنگام تحويل جايزه يک ويدئوي کوتاه به همراه تصاوير باکيفيت از شرکت کنندگان تهيه کنيد، مي توانيد برندسازي خوبي در هنگام انتشار آن محتوا در صفحه اينستاگرام خود انجام دهيد و اعتماد بسياري از کاربران را جلب کنيد.
-
روش هاي تبليغ و اطلاع رساني مسابقه به کاربران
پس از تعيين تمامي ۹ مورد قبل، حالا وقت آن رسيده است که منبعي براي
تبليغات،
اطلاع رساني به کاربران و
جذب فالوورهاي جديد مشخص کنيد.
براي جذب مخاطبان بيشتر، مي خواهيد از چه کانالي استفاده کنيد؟ کانال هاي جذب فالوور و اطلاع رساني زياد هستند که هريک از آن ها بستگي به
نوع مسابقه، نوع کسب وکار و در نهايت ميزان بودجه شما بستگي دارد.
چند مورد از مهم ترين کانال هاي جذب ترافيک عبارتند از:
- اينفلوئنسر مارکتينگ: اينفلوئنسر مارکتينگ يکي از روش هاي بسيار عالي براي افزايش فالوورهاي واقعي يک صفحه است. با اين روش شما مي توانيد از افراد فعال در حوزه فعاليتي خود که مخاطبان زيادي دارد، براي افزايش فالوورها استفاده کنيد؛ اينفلوئنسرها در ازاي دريافت هزينه صفحه و کسب وکار شما را در صفحه اينستاگرام خود تبليغ مي کنند و با اين روش فالوورهاي واقعي بدست مي آوريد.
توجه داشته باشيد که بايد از اينفلوئنسرهاي حوزه فعاليتي خود استفاده کنيد و موقعيت جغرافيايي فالوورهاي آن اينفلوئنسر را درنظر بگيريد! زيرا چنانچه فالوورهاي آن از شهر اهواز باشند و شما در شهري مثل مشهد کسب وکاري داشته باشيد، تبليغات تاثير زيادي بر روي کسب وکارتان ندارد و تنها به افزايش
فالوور غيرهدفمند مي انجامد.
- صفحات اينستاگرامي: بسياري از صفحات اينستاگرام با کسب وکار شما مرتبط هستند و فالوورهاي زيادي دارند. اين صفحات در ازاي دريافت هزينه حاضر به درج تبليغات شما هستند؛ چنانچه نياز به تبليغات در چنين سايت هايي داريد، حتما از کيفيت فالوورهاي آن صفحات اطمينان حاصل کنيد و سپس در آن ها تبليغ کنيد.
- استفاده از شبکه هاي اجتماعي ديگر: چنانچه درشبکه هاي اجتماعي ديگر نظير فيسبوک، توئيتر، لينکداين و… فعاليت مي کنيد، لازم است بدانيد اين شبکه هاي اجتماعي نيز مي توانند به شما در زمينه تبليغات صفحه اينستاگرامي خود کمک کنند.
کافي است يک پست جذاب و حرفه اي در زمينه معرفي مسابقه اينستاگرامي خود معرفي کنيد و آن را در اختيار دنبال کنندگان خود قرار دهيد. در اينصورت علاوه بر اينکه مسابقه خود را به کاربران معرفي کرده ايد، توانسته ايد کاربران را از شبکه هاي اجتماعي ديگر به صفحه اينستاگرام خود بکشانيد و دنبال کنندگان خود را افزايش دهيد.
- وبسايت: اگر براي کسب وکار خود يک وبسايت راه اندازي کرده ايد و خدمات خود را از طريق آن ارائه مي کنيد، اين وبسايت يک کانال بسيار عالي در زمينه جذب مخاطبان بيشتر براي مسابقه اينستاگرام شما است. کافي است يک بنر تبليغاتي در وبسايت خود قرار دهيد و از کاربران بخواهيد براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد مسابقه به صفحه اينستاگرام شما مراجعه کنند.
- منشن کردن افراد توسط فالوورها: در موارد قبلي به بررسي اين مورد به عنوان يکي از روش هاي برگزاري مسابقه پرداختيم! لازم است بدانيد اين روش يکي از بهترين کانال هاي افزايش فالوور اينستاگرام و تبليغات صفحه است. با اين روش دنبال کنندگان شما تعداد زيادي از دوستان خود را منشن مي کنند و دوستان آن ها نيز ممکن است در مسابقه شرکت کرده يا صفحه شما را دنبال کنند.
با استفاده از اين ۵ روش به راحتي مي توانيد تعداد شرکت کنندگان مسابقه اينستاگرامي خود را افزايش دهيد و به افزايش تعامل صفحه اينستاگرامي خود کمک کنيد.
-
نظارت بر پست هاي ارسالي کاربران
کاربران براي آن که بتوانند در مسابقه شرکت کنند، بايد قوانين مسابقه را به صورت کامل رعايت کنند! براي تاييد پست ها نيازمند نظارت بر روي آن ها هستيد تا ببينيد چه تعداد از طرح هاي ارسالي قوانين مسابقه را رعايت کرده اند و مي توانند در بين پست هايي که بايد داوري شوند، قرار بگيرند. پست هاي ارسالي خود را کاملاً نظارت کنيد تا بتوانيد در هنگام انتخاب برنده از آن استفاده کنيد.
برخي از مواردي که بايد بررسي کنيد عبارتند از:
تعداد پست هاي کاربران: در هنگام برگزاري مسابقه تعداد پست هايي که کاربران به همراه هشتگ شما منتشر مي کنند را بررسي کنيد. در روزهاي اول مسابقه ممکن است تعداد پست ها خيلي زياد و در روزهاي پاياني کمتر باشد.
البته اين موضوع کاملاً بستگي به
روش تبليغات شما دارد که ممکن است در روزهاي پاياني مسابقه تعداد پست هاي کاربران بيشتر باشد. همچنين سعي کنيد اين پست ها را در صفحه خود بازنشر دهيد تا کاربران بدانند پست هاي آن ها درباره شما، برايتان ارزشمند است.
تعداد لايک هر پست: چنانچه پست ها را در صفحه خود منتشر مي کنيد، تعداد لايک هر پست را بررسي کنيد. برخي پست ها لايک هاي بيشتري مي گيرند که به معني محبوبيت بيشتر اين پست ها براي کاربران است و احتمال برنده شدن آن ها در مسابقه وجود دارد.
تعداد کاربران شرکت کننده: چند نفر از کاربران در مسابقه شرکت کرده اند؟ تعداد آن ها را به صورت روزانه بررسي کنيد و آن را در سيستم يا برگه آناليز خود يادداشت کنيد.
برترين شرکت کنندگان: چه کسي بيشترين محتواها را در طول مسابقه بارگذاري کرده است؟ اين متريک به شما کمک ميکند تا بزرگترين طرفداران خود را بشناسيد.
تعداد کل لايک ها: تعداد کل لايک هاي دريافتي براي پست هاي مسابقه است که بايد آن ها را براي بررسي تعامل صفحه خود بررسي کنيد.
تعداد افزايش فالوور: يکي از اهداف برگزاري مسابقات
افزايش فالوور واقعي يک صفحه است؛ در پايان هر روز به بررسي ميزان افزايش فالوورهاي صفحه بپردازيد و چنانچه تعداد آن از حد قابل انتظار کمتر است، پيش از پايان مسابقه، در بخش تبليغاتي خود تغييراتي اعمال کنيد.
افزايش تعامل صفحه: چنانچه مديريت يک صفحه تجاري را برعهده داريد، آناليز آن کار سختي نيست؛ کافي است به بخش
insights مراجعه کنيد و اطلاعات مختلفي را ببينيد.
يکي از مهم ترين چيزهايي که در برگزاري مسابقات اينستاگرامي بايد درنظر گرفته شود، ميزان تعامل کاربران و افزايش آن است. در اصل شما بايد ببينيد تعامل صفحه شما پيش از برگزاري مسابقه، در هنگام برگزاري و بنابراين از آن، از روز اول تا پايان، چه تغييري داشته است.
يک نکته! چنانچه صفحه اينستاگرام شما تازه کار و داراي فالوورهاي کمي است، احتمالاً تعداد کمي از کاربران در مسابقه شرکت کنند. در اين صورت مي توانيد خودتان بر روي پست هاي ارسالي نظارت کنيد و نيازي به استفاده از سيستم هاي آناليز نيست.
همچنين بايد توجه داشته باشيد تعداد کم پست هاي ارسالي از طرف کاربران به معناي بازدهي پايين مسابقه اينستاگرامي نيست و ممکن است همين تعداد پست هاي ارسالي چندين هزار فالوور براي شما جذب کنند.
اگر يک صفحه پرمخاطب داريد، براي نظارت بر روي پست ها مي توانيد از ابزارهاي
آناليز اينستاگرام نظير
Iconosquare استفاده کنيد.
-
انتخاب برندگان و اعلام نام آن ها به صورت عمومي
پس از اجراي ۱۱ مرحله قبل، اکنون زمان آن رسيده که برندگان مسابقه خود را مشخص کنيد! کاربران مدت زماني را انتظار کشيده اند تا نتيجه اين مرحله را ببينند. در اين مرحله بايد بر
اساس نظر داوران يا
تعداد لايک پست هاي ارسالي برنده مسابقه را مشخص کنيد!
چنانچه برايتان امکان پذير است، نتيجه مسابقه را به صورت لايو برگزار کنيد تا کاربران بتوانند اعتماد بيشتري نسبت به نتيجه مسابقه داشته باشند. بنابراين از مشخص شدن برندگان مسابقه، طي يک مراسم از آن ها دعوت کنيد تا در شرکت يا محل فعاليت کسب وکار شما حضور پيدا کنند.
سپس در کنار آن ها و پرچم کسب وکار خود، عکس و فيلم تهيه کنيد و آن ها را به عنوان برنده مسابقه در صفحه خود معرفي کنيد.
نتيجه گيري
برگزاري مسابقات اينستاگرامي با اهداف مختلفي برگزار مي شوند و براي برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي ابتدا بايد هدف خود را مشخص کنيد. انجام اين مسابقات نيازمند برخي فاکتورها و قواعد است که در صورت رعايت آن ها مي تواند بازدهي بسيار خوبي داشته باشد؛
در اين مقاله به بررسي اين قواعد و فاکتورهاي مهم براي برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي پرداختيم تا چنانچه قصد راه اندازي يک مسابقه اينستاگرامي موفق داريد، بتوانيد با رعايت آن ها به اهداف خود برسيد.
اکنون از تجربيات خود بگوييد! آيا تاکنون مسابقه اينستاگرامي برگزار کرده ايد يا تجربه شرکت در يک مسابقه اينستاگرامي موفق را داشته ايد؟ در بخش نظرات تجربه خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.