اينستاگرام با بيش از ۱ بيليون کاربر در سراسر جهان و البته محبوبيتي که بين ما ايرانيها پيدا کرده، بستر بسيار مناسبي براي بازاريابي و پياده کردن استراتژيهاي کسب و کار است.
در عين حال شايد به راحتي بتواند بيزينسهاي بزرگ را قرباني اشتباهات کوچک کند. چنانچه بازاريابي در اينستاگرام شما نيز به خوبي کار نميکند و شما فکر ميکنيد اشتباهاتي داريد که باعث اين اتفاق شده اند بهتر است در اين مقاله با ما همراه باشيد تا به بررسي ۳ اشتباه مهم بازاريابي در اينستاگرام بپردازيم.
ما قرار است ۳ اشتباه رايج از ديد تعدادي از بازاريابان بزرگ اينستاگرام را بررسي کنيم و ببينيم چگونه ميتوان تا حد امکان از آنها دوري کرد!
- استفاده نادرست از هشتگ اينستاگرام
در سال ۲۰۱۸، اينستاگرام قابليت جديدي به اپليکيشن موبايل خود اضافه کرد. قرار دادن هشتگ در بيو به طوريکه قابل کليک کردن و دنبال کردن پست هاي مربوط به آن هشتگ باشد.
اشتباهي که بسياري از کاربران مرتکب ميشوند قرار دادن تعداد زيادي هشتگ در بيو پر.فايل است، درست مشابه کاري که معمولا در توييتر انجام ميدهند. ولی
چرا اين کار ايدهي خوبي نيست؟
نکته ي اول اين است که هشتگهاي بيو شما هيچ تاثيري در نتايج جستجوي اينستاگرام ندارند. در اصل چنانچه کسي در اينستاگرام کليد واژهاي را جستجو کند، اثري از بيو شما (به همراه هشتگهايي که در آن قرار دادهايد) در نتايج جستجو نخواهد بود! در اصل تنها فيلدهايي که موتور جستجوي اينستاگرام اسکن ميکند،
نام و شناسه کاربري هستند.
نکته ي دوم در اين مورد که نه تنها کمکي نميکند بلکه ميتواند براي شما مشکل ساز شود اين است که با قرار دادن هشتگهاي محبوب اينستاگرام يا هشتگهايي که به محتواي صفحات ديگر هدايت ميکنند، مراجعه کنندگان صفحه خود را به سمت صفحات ديگر منحرف ميکنيد!
بله به همين سادگي. بگذاريد با يک مثال مساله را روشن کنم. فرض کنيد شما يک عکاس هستيد و از هشتگ #عکاسي يا #Photography در بيو خود استفاده ميکنيد.
زماني که افراد روي هشتگ کليک کنند در اصل صفحه ي شما را ترک کرده و به سمت ميليونها پست ديگر که به شما و صفحه تان مرتبط نيست هدايت ميشوند. به نظر نميآيد هيچ دليل قانع کنندهاي براي بيرون انداختن و منحرف کردن افراد از صفحه ي خود، آن هم به اين شکل داشته باشيد!
نکته ي آخر اين است که ليستي از هشتگها در بيو اينستاگرام به نظر غير حرفهاي ميآيد و معمولا نميتواند براي ترغيب فالوئرهاي جديد موفق عمل کند.
بنابراين براي اينکه دچار اين مشکلات نشويد، در بيو خود از هشتگ استفاده نکنيد. البته ممکن است در مواردي اين کار به نفع شما تمام شود. مثلا چنانچه از هشتگ يک برند که مرتبط به برند يا بيزينس خود شما است استفاده کنيد، ميتوانيد از اين طريق مخاطبانتان را به سمت محتواهاي بيشتري دربارهي خودتان هدايت کنيد.
- پست گذاشتن بدون داشتن استراتژي محتوا
خيليها مطالب رندومي را پست ميکنند که هيچ گونه تطابقي با استراتژي آنها ندارد. درحاليکه به جاي پست کردن مطالب رندوم و يا توجه به اينکه مخاطبان شما دنبال چه مطالبي هستند، بايد حواستان باشد که از استراتژي خودتان پيروي کنيد.
براي اين کار اول سراغ Instagram Analytics برويد و چنانچه چيزي در اين مورد نميدانيد ابتدا پست تحليل صفحات اينستاگرام استفاده از ابزار Instagram insights را بخوانيد.
سپس پستهاي قبلي خود را بررسي کنيد تا بتوانيد پاسخ مخاطبان به انواع مديا (متن يا ويديو)، موضوعات (بيزينس يا سرگرمي) و همچنين تاثير نهايي آنها (تبليغاتي يا حمايتي) را مقايسه و تحليل کنيد.
شما به دنبال
وجه مشترک هستيد:
- چه محتواي بصري مخاطب شما را بيشتر جذب کرده است؟
- چه موضوعاتي مورد تاييد و علاقه ي اکثريت است؟
- آيا فيلتر، بنابراين زمينه و يا استايل به خصوصي وجود دارد که اکثر مخاطبان آن را ترجيح دهند؟
به محض اينکه متوجه شويد چه معيارهايي پاسخ گوي نياز شماست، ميتوانيد از پستهاي موفقتان کمک بگيريد و محتواهاي بصري داراي المانهاي مشابه آنها توليد کنيد.
براي روشن کردن اين فرآيند فرض کنيد شما مربي تغذيه هستيد وInstagram Analytics نشان ميدهد که مخاطبان شما توصيههاي سلامت و تناسب اندام را که به آنها ياد ميدهد چگونه تغذيه درستي داشته باشند بدون آنکه احساس ضعف کنند، وعدههاي غذايي را کم کنند و يا بيرون غذا خوردن را ترک کنند بيشتر دوست دارند.
شما ميتوانيد پستي درباره اينکه چگونه چيزي را که ميخوريم دوست داشته باشيم ولي در عين حال وزن کم کنيم، بنويسيد. سپس به جاي توليد محتواهاي بي ربط، قسمتي از پستتان را که با نتايج تحليليتان تطابق دارد براي توليد محتواهاي بصري ديگر به کار ببريد و به اين ترتيب از شر پستهاي نامربوطي که جز به هم زدن استراتژي صفحهتان و بي علاقه کردن و پراندن فالوئرها فايدهي ديگري ندارند، خلاص شويد.
- اولويت دادن به تعداد فالوئرها به جاي ميزان مشارکت آنها
يکي ديگر از تصورات اشتباه اين است که با زياد شدن تعداد مخاطبان، تعداد مشتريها نيز زياد ميشود. درحاليکه توجه نميشود آيا مخاطبان قبلي به مشتري تبديل شدهاند يا نه!
در اصل در اينجا کيفيت مخاطبان بر کميت آنها اولويت دارد و راه حل نه افزايش تعداد فالوئرها بلکه تامين فالوئرهاي فعلي به نحوي است که به مشتري تبديل شوند و اين با فهميدن اينکه چرا مخاطبان فعلي، شما را دنبال ميکنند ميسر است.
چگونه؟
با مخاطبان خود صحبت کنيد! به تک تک کامنتها پاسخ بدهيد، با همه در دايرکت مسيج خود گفتوگو داشته باشيد و تمامي پاسخها به نظرسنجيهايتان را دنبال کنيد.
چنانچه ميخواهيد با آوردن اين بهانه که “من دوست دارم با بقيه صحبت کنم ولی کسي با من صحبت نميکند يا کامنتي نميگذارد” خود را توجيه کنيد بايد اول به اين سوال پاسخ دهيد که خودتان چه تعداد کامنت براي ديگران نوشتيد يا چند بار براي کسي دايرکت ارسال کردهايد؟!
ما قانون X10 را باور داريم: چنانچه دوست داريد يک نفر براي شما کامنت بنويسد، ۱۰ کامنت در پستهاي ديگران بنويسيد و به همين شکل چنانچه ميخواهيد يک نفر به شما دايرکت دهد، براي ۱۰ نفر پيام دايرکت ارسال کنيد.
زماني که با فالوئرهاي خود تعامل ميکنيد، آنها را بهتر ميشناسيد و وقتي آنها را بهتر بشناسيد متوجه ميشويد چگونه بهتر است با آنها صحبت کنيد و در نهايت پي ميبريد که چطور به آنها کمک کنيد.
پس چنانچه زماني نياز به مشتري بيشتري داشتيد، فکر زياد کردن تعداد فالوئرها را از سرتان بيرون کنيد. در عوض گفتوگوي عميق و کاربردي با مخاطبان فعلي خود داشته باشيد و مشکلاتشان را حل کنيد.
به اين شکل، در بين انبوهي از صفحات که سرويس يا محصولي مشابه شما ارائه ميدهند، شما تنها انتخاب مخاطبانتان خواهيدبود چرا که شما آنها را عميقا ميشناسيد، با آنها صحبت ميکنيد و به شکل متفاوتي به آنها کمک ميکنيد.
نکته آخر: تکيه بر خودکارسازي
امروزه بسياري اينستاگرام را به چشم کاري که به شکل خودکار بايد به آن رسيدگي کرد، نگاه ميکنند. آنها تمام کارها را زمان بندي ميکنند ولي در انتها پاسخ دادن به کامنتها را فراموش کرده و اين مساله آنها را از تعامل در اينستاگرام که بسيار مهم است دور ميکند.
به عنوان حرف آخر، خلاصهاي از راهکارهاي متمرکز ماندن روي اين مساله را بررسي ميکنيم که برخي از آنها قبلا در پست روش هاي افزايش تعامل کاربران در بخش استوري اينستاگرام بررسي شده بودند:
- سوال بپرسيد و مخاطبان را دعوت به مشارکت کنيد. چنانچه ميخواهيد مخاطبانتان بيشتر مشارکت کنند، شما نيز آنها را به تعامل بيشتر تشويق کنيد و نشان دهيد که از صحبت با آنها خوشحال هستيد. ميتوانيد از طريق اين گفتوگوها نکات زيادي را از مشتريان ثابت خود ياد بگيريد.
- با پست کردن مطالب مختص اينستاگرام حس ارزشمند بودن به مخاطبانتان القاء کنيد. به جاي اشتراک گذاري محتوايي از ساير کانالهاي بازاريابيتان، يک مطلب خاص، دست اول و يا يک کد تخفيف و جايزه تنها براي کاربران استوريهاي اينستاگرامتان در نظر بگيريد.
- به تمامي کامنتها و پيامها در اسرع وقت پاسخ دهيد. عادت کنيد که پيامهاي دايرکت خود را چند نوبت در طي روز چک کنيد. ممکن است کار زيادي به نظر برسد ولي مردم به دنبال برقراري ارتباط با شما هستند و همين کاري که براي شما تنها چند ثانيه طول خواهد کشيد، براي آنها بسيار ارزشمند بوده و فراموش نخواهند کرد.
به محض اينکه بازاريابان، اينستاگرام را راهي براي ايجاد ارتباطات گسترده بدانند تا ابزاري براي فروش، ميتوانند از قدرت ارتباط با مخاطبانشان بهره ببرند. حال آنکه اين مخاطبان شانس بيشتري براي تبديل شدن به مشتري و معرفي مشتريان ديگر به صفحه شما را دارند.
نتيجه گيري
بازاريابي در اينستاگرام پيوسته در حال تغيير است. چيزي که امروزه به نظر کارآمد ميآيد ممکن است فردا عکس آن ثابت شود. بنابراين به سادگي ممکن است تصميماتي گرفته شود که شما را به بيراهه بکشاند بنابراين داشتن اطلاعات دقيق درباره درست و غلط اين مسير ميتواند بسيار با اهميت باشد.