دو نفر از دوستانم در اينستاگرام پيج فروش لوازم آرايشي راه انداخته اند. اين دو نفر کارشان را با هم آغاز کردند. ولی بعد از چند ماه؛ يکي از آن ها ۳۰۰ هزار فالوور و ديگري حدود ۱۰هزار فالوور دارد. بنظرتان کدام پيج فروش بيشتري دارد؟ احتمالا داريد به پيج ۳۰۰ هزارتايي فکر مي کنيد. ولی اين طور نيست! پيج ۱۰ هزارتايي فروشش بيشتر است. بياييد فالوورهاي هر دو پيج را مقايسه کنيم. دوست من براي ۳۰۰ هزارتايي شدن از سايت هاي خريد فالوور استفاده کرد. ولی آن يکي، ۱۰ هزار فالوور پيجش را از راه هاي افزايش فالوور واقعي و تلاش شبانه روزي بدست آورد! اگر از الگوريتم جديد اينستاگرام خبر داشته باشيد، مي دانيد که تشخيص فالوورِ فيک براي اينستاگرام خيلي راحت تر از قبل شده. با اين که تعداد بالاي فالوورها مهم است، ولی مهم تر از آن، واقعي بودنِ تک تک اين فالوورهاست. اگر حتي ۱ ميليون فالوور هم بخريد، اينستاگرام بعد از مدتي، تقلبي بودن اين فالوورها را تشخيص مي دهد و بايد فاتحه پيجتان را بخوانيد! پس بياييد با خودتان و اينستاگرام رو راست باشيد و به جاي خريد فالوور، راه هاي افزايش فالوور واقعي را در اين مقاله ياد بگيريد. شايد با خريد فالوور بتوانيد بعضي کاربرهاي اينستاگرام را فريب بدهيد، ولی اينستاگرام را نه! اگر از الگوريتم جديد اينستاگرام خبر داشته باشيد، مي دانيد که تشخيص فالوورِ فيک براي اينستاگرام خيلي راحت تر از قبل شده. در ورژن قديمي تر اينستاگرام، پيج ها به راحتي تا مدت ها با فالوور فيک ادامه مي دادند، ولی حالا اوضاع فرق کرده است. اينستاگرام بعد از مدتي کوتاه، تقلبي بودن فالوورها را تشخيص مي دهد و آن پيج را مي بندد. اگر براي افزايش فالوور از خريد فالوور استفاده کرديد و يک روز صبح ديديد که اينستاگرامتان بسته شده، تعجب نکنيد! پس بياييد با خودتان و اينستاگرام رو راست باشيد و به جاي خريد فالوور، راه هاي افزايش فالوور واقعي را در اين مقاله ياد بگيريد.

۱-محتوا حرف اول را مي زند!

چرا افراد بايد روي دکمه فالو، در بالاي پيجتان کليک کنند؟ جواب؛ محتوايي ست که توليد مي کنيد. فرقي ندارد شما يک پيج فروش شيرآلات صنعتي هستيد يا يک بلاگر عاشق کوهنوردي! براي بالا رفتن تعداد فالوورهايتان بايد محتواهايي منتشر کنيد که افراد بي برو و برگشت پيجتان را فالو کنند. اين جا درباره استراتژي محتوا صحبت نمي کنيم و فقط ويژگي هاي يک محتواي خوب را بررسي مي کنيم. ولی شما بايد درباره استراتژي محتوا، همه چيز را بدانيد. در مقاله استراتژي محتوا براي توليد محتوا در اينستاگرام هرچيزي که درباره يک استراتژي محتواي خوب لازم است را آماده کرده ايم. بالاخره چه محتوايي توليد کنيم که افراد ما را فالو کنند؟

محتواي مخصوص خودتان را توليد کنيد

اميدوارم شما جزو آن افرادي نباشيد که هرچه بقيه گفته اند را تکرار مي کنند. اين روزها کسي دنبال محتواي تکراري و کليشه اي نيست. همه افراد دنبال حرف ها و محتواهاي جديد هستند. پس در توليد محتوا، سبک مخصوص خودتان را داشته باشيد. حالا اين سبک مخصوص توليد محتوا، دقيقا چيست؟ براي داشتن تعداد فالوورهاي نجومي؛ بايد استايل متفاوتي براي پيج و محتواهايتان داشته باشيد. حرف ها و کارهاي متفاوت هميشه خريدار دارد. مثلا يک کار گرافيکي و رنگ خاص در پست هايتان به کار ببريد. يک سبک شخصي براي نوشتن کپشن ها انتخاب کنيد. عکس هايي پست کنيد که علاوه بر داشتن مفهوم خاص، ذهن آدم ها را کنجکاو کند. خلاصه اين که متفاوت بودن، به برندسازي شما هم کمک مي کند.

با فالوورهايتان تعامل داشته باشيد

  از قديم گفته اند:«از هر دست بدهي از همان دست هم مي گيري!». خب حالا اين ضرب المثل چه ربطي به افزايش فالوور اينستاگرام دارد؟ يعني چنانچه به فالوورهايتان توجه کنيد آن ها هم به شما توجه مي کنند. همه چيز در دنيا تغيير مي کند، الگوريتم اينستا هم همينطور! پست هاي اينستاگرام، مثل قديم به ترتيب زماني نشان داده نمي شود. هر چه توجه فالوورها به پست شما بيشتر باشد؛ اينستاگرام هم آن پست را زودتر به بقيه نشان مي دهد. بالا بردن تعامل فالوورها کار سختي نيست. مثلا درباره موضوعات مختلف از آن ها سوال بپرسيد. از آن ها بخواهيد درباره عکس هايتان نظر بدهند. کاري کنيد که کاربران، زير پست شما کامنت بگذارند، به دايرکتتان پيام دهند و پست شما را براي بقيه دوستانشان هم ارسال کنند. اين جا چند روش، براي افزايش تعامل فالوورها را با هم مرور مي کنيم: محتواهاي آموزشي را در قالب پست يا استوري به اشتراک بگذاريد. فالوورها از محتواهاي آموزشي استقبال مي کنند و حتي اين محتواها را براي دوستانشان هم ارسال مي کنند. کپشن هاي طولاني بنويسيد. کپشن طولاني فالوورها را بيشتر درگير مي کند. مثلا در کپشنِ پست هايتان داستان سرايي کنيد. با نوشتن داستان، فالوورها کپشن شما را تا آخر مي خوانند. داستان برند و يا محصولتان را تعريف کنيد. استفاده از ايموجي در کپشن را هم فراموش نکنيد.   از کاربران خود بخواهيد که کاري را انجام دهند. با يک پيشنهاد درست و حسابي، فالوورها را وادار به انجام کاري کنيد. براي اين که مخاطب به حرفتان گوش کند، محصول شما را بخرد يا حتي بر روي دکمه اي که مي خواهيد؛ کليک کند، بايد دليل محکمي وجود داشته باشد. مثلا چنانچه کاربران به محصول شما احتياج داشته باشند، حتما روي لينکي که گفته ايد کليک مي کنند. اما گذشته از اين ها؛ گاهي ديده شدن محتواي شما و انتشار آن، مهم تر از ايده هاي خلاق براي توليد محتواست.

در انتشار محتوا از استوري غافل نشويد

استوري، بسيار بيشتر از پست هاي عادي ديده مي شود. امکانات استوري؛ مثل سيستم نظرسنجي، راي گيري، شمارش معکوس و… را هيچ جاي ديگري پيدا نمي کنيد. از کاربران نظرسنجي کنيد. سوال هايي مطرح کنيد که فالوورها را ترغيب به جواب دادن يا ريپلاي کند. استيکرهاي استوري هم که دنياي خودش را دارد. با اين استيکرها فضا را دوستانه تر کنيد و تعامل فالوورها را بالا ببريد.

با هشتگ هاي مرتبط سريع تر ديده شويد

  براي افزايش فالوور بايد صبر و حوصله داشت، ولی ما که قصد نداريم سال ها براي اين کار وقت بگذاريم. بنابراين هر چه سريع تر بهتر! هشتگ، شما را به بقيه نشان مي دهد. چنانچه در کپشن ها و استوري هاي خودتان از هشتگ استفاده کنيد، افرادي که دنبال شما هستند؛ پيج شما را سريع تر از حالت عادي پيدا مي کنند. از هشتگ هاي مرتبط استفاده کنيد. فرقي ندارد در چه حوزه اي فعاليت مي کنيد؛ هميشه هشتگ هايي در حوزه کاري شما وجود دارد که بيشتر جستجو مي شود. شما با استفاده از اين هشتگ ها، سريع تر ديده و البته فالو مي شويد. براي اين کار از هشتگ هاي پيشنهادي اينستاگرام استفاده کنيد. هشتگ مخصوص خودتان را بسازيد. وقتي هشتگ مخصوص خودتان را داشته باشيد، فالوورها هم در پست هاي مرتبط با شما از اين هشتگ ها استفاده مي کنند. علاوه بر اين که با اين هشتگ ها شناخته مي شويد، به برندسازي هم کمک مي کند. در استفاده از هشتگ زياده روي نکنيد. استفاده از تعداد زيادي هشتگ ، کمکي به افزايش فالوور نمي‎کند. شما بايد از تعداد محدودي هشتگ و مرتبط با همان محتوا استفاده کنيد. چون در غير اين صورت، نتيجه عکس مي گيريد.

۲- مسابقه هاي هيجاني برگزار کنيد

با شنيدن واژه «مسابقه» آدرنالين خون همه افراد ترشح مي شود، هيجان فالوورها باعث مي شود براي برنده شدن؛ هرکاري از دستشان بربيايد انجام مي دهند. يکي از بهترين راه ها براي افزايش فالوور اينستاگرام، برگزاري مسابقه و جايزه دادن است. فالورها عاشق رقابت و جايزه گرفتن هستند. سرو صداي مسابقه هاي جذاب، هميشه در اينستاگرام مي پيچد و تعداد فالورهاي شما را بالا مي برد. با راه اندازي مسابقه، هزينه هاي زياد تبليغات را هم تا حد زيادي کاهش مي دهيد. براي برگزاري يک مسابقه در اينستاگرام بايد ۳ مرحله را مدنظر داشته باشيد:

برنامه ريزي براي مسابقه

   چه نوع مسابقه اي قرار است برگزار کنيد؟ مخاطبان شما چه کساني هستند و بايد چه کاري انجام دهند؟ کارهايي مثل فالو کردن، لايک، کامنت، ارسال عکس و تگ کردن، از نمونه مسابقه هاي اينستاگرامي است.  چه جايزه اي در نظر گرفته ايد؟ جايزه اي که براي مسابقه انتخاب مي کنيد، دليلي هست که کاربران شما را فالو کنند . جايزه اي تعيين کنيد که مخاطب هايتان با شوق براي آن تلاش کنند. مثلا محصولات و خدمات خودتان را جايزه دهيد. البته جايزه نقدي چيز ديگري ست! براي مسابقه چه هشتگي درنظر گرفته ايد؟ معمولا هر مسابقه اي يک هشتگ مخصوص دارد. با داشتن هشتگ، افراد سريع تر شما را پيدا مي کنند. معمولا اسم هر کمپين و مسابقه، به عنوان هشتگ در نظر گرفته مي شود.

تبليغات و اجراي مسابقه

بعد از برنامه ريزي بايد اطلاع رساني کنيد. براي با خبر شدن فالوورهاي پيج خودتان، با هيجاني کردن پست ها و استوري هايتان، کاري کنيد همه منتظر آغاز مسابقه باشند. براي خبردار شدنِ بقيه کاربران، در پيج ديگران تبليغ کنيد. با فالوورها از نحوه برگزاري مسابقه، جوايز هيجان انگيز و خبرهاي خوبي که در راه است، صحبت کنيد.

نتايج مسابقه را به اشتراک بگذاريد

بعد از پايان مسابقه، نتايج آن را با بقيه به اشتراک بگذاريد. با برنده هاي مسابقه مصاحبه کنيد و عکسشان با جايزه را منتشر کنيد.

۳- ويدئوي لايو و IGTV برگ برنده شما

لايو اينستاگرام، يکي از بهترين روش ها براي بالا بردن تعامل فالوورهاست. براي جذب فالوور با استفاده از لايو؛ بايد لايوهاي دو نفره برگزار کنيد. چنانچه يک بلاگر هستيد يا مي خواهيد پرسونال برندينگ انجام دهيد، بنابراين با يکي از دوستانتان يا يکي از کاربرهاي اينستاگرام، لايو دو نفره داشته باشيد. با اين کار، فالوورهاي پيج مقابل شما را فالو مي کنند. البته موضوع مورد بحث در لايو را هم بايد طبق سليقه فالوورهاي هر دو طرف انتخاب کنيد. چگونه با IGTV تعداد فالوورهايتان را افزايش دهيد؟ اين جا باز هم به بحث محتوا برمي گرديم؛ ولی محتواي ويدئويي. شکي نيست که محتواهاي ويدئويي بسيار بيشتر از بقيه محتواها کاربران را درگير مي کند. در هر حوزه اي که فعاليت مي کنيد، کاربرانِ شما از ويدئو استقبال مي کنند. محتواها و موضوع هاي مورد علاقه فالوورهايتان را در قالب ويدئو بسازيد. چنانچه با علاقه مخاطبانتان آشنا نيستيد، تا دير نشده بحث پرسوناي مخاطب را خوب ياد بگيريد. پيشنهاد ما براي شما ساخت محتواهاي آموزشي، در قالب فيلم است. فرض کنيد که شما يک محتواي آموزشي ۳۰ دقيقه اي آماده کرده ايد. فالوورهاي خودتان را از اين موضوع باخبر کنيد و هر شب، قسمت هايي از اين محتوا را با آن ها به اشتراک مي گذاريد. اين ويدئوها، هم تعامل کاربران را افزايش مي دهد، هم فالورهاي شما IGTV را با بقيه به اشتراک مي گذارند. اين کار باعث بالا رفتن تعداد فالوورهاي شما مي شود.

۴-اکسپلور اينستاگرام؛ کليد افزايش فالوور

اگر دنبال راهي مطمئن و بدون هزينه براي افزايش فالوور هستيد؛ اکسپلور را از دست ندهيد. اکسپلور اينستاگرام جايي ست که فالورها، محتواهاي مورد علاقه شان را ميبينند. راه ورود به اکسپلور؛ فهميدن علاقه مخاطبان است. با فهميدنِ همين يک مورد، اکسپلور، شما را به دنيايي از فالوورهاي مرتبط با کسب و کارتان، وصل مي کند. اگر دنبال اطلاعات کاملي از اکسپلور هستيد؛ پيشنهاد مي کنم مقاله چگونه در اکسپلور اينستاگرام نشان داده شويم را مطالعه کنيد. براي ورود پست هايتان به اکسپلور، بايد جواب چند سوال را بدانيد!

مخاطبان من دنبال چه چيزي هستند؟

  شما که توقع نداريد هرکسي از راه رسيد پيج شما را فالو کند؟ بنابراين براي اين که اکسپلور، محتواي شما را به افراد نشان دهد؛ بايد بدانيد که مشتريان شما چه کساني هستند؟ چه پست هايي را لايک مي کنند؟ چه پيج هايي را فالو کرده اند؟ چه محتواهايي براي آن ها جذاب تر است؟ با شناخت ويژگي مشتري ها و فالوورهايتان و توليد محتوا بر همين اساس؛ معجزه اکسپلور را خواهيد ديد.

چه هشتگ هايي بايد استفاده کنم؟

انتخاب هشتگ خيلي مهم است. با انتخاب هشتگ مناسب، خيلي سريع در اکسپلور ديده مي شويد. بنابراين تحقيق کنيد که مخاطبان شما بيشتر چه هشتگ هايي را استفاده مي کنند. از هشتگ هاي پربازديد براي پست ها و استوري هاي خود استفاده کنيد.

چه زماني پست بگذاريم؟

محتواي خوب و استثنايي هميشه معجزه مي کند. ولی فراموش نکنيد که زمان انتشار اين محتواها هم مهم است. بايد بدانيد که مخاطبان شما در اينستاگرام، چه روزها و چه ساعت هايي بيشتر فعالند و طبق همين زمان ها پست بگذاريد. با انتشار محتواي درست در زمان درست، شانس نشان داده شدنتان در اکسپلور را بالا ببريد. چطور مي توانيد زمان درست را بفهميد؟ با ابزار Insight اينستاگرام، به راحتي، همه اطلاعات مورد نياز در رابطه با کاربرانتان را بفهميد. دقت کنيد که بدون اين ابزار نمي توانيد کاري از پيش ببريد.

۵- تبليغات؛ معجزه افزايش فالوور

از هر فرصتي که پيدا کرديد براي معرفي پيج اينستاگرامتان استفاده کنيد. فرقي ندارد که آنلاين يا آفلاين؛ تبليغات هميشه کارساز است. ممکن است شما يک سايت پر بازديد، يک لينکدين يا فيس بوک قوي داشته باشيد. از اين شبکه هاي اجتماعي استفاده کنيد و پيج اينستاگرامي خودتان را تبليغ کنيد. اما تبليغ کردن در اپليکيشن اينستاگرام هم روش هاي خودش را دارد که چنانچه هوشمندانه باشد، تعداد فالوورها را تا حد زيادي افزايش مي دهد. اين روش ها را با هم مرور مي کنيم:

روش اول: تبليغات اسپانسري اينستاگرام

حالا که قرار نيست پولي براي خريد فالوور فيک خرج کنيد؛ از تبليغات اپسانسر استفاده کنيد. اين نوع تبليغ، توسط اينستاگرام انجام مي شود و تاثير چشم گيري در افزايش فالوور دارد. جالب است که در اين نوع تبليغ، مي توانيد مشخص کنيد که آگهي و پست شما، براي افرادِ کدام منطقه، با چه جنسيت و سني و با چه علاقه هايي نشان داده شود. طبيعتا اين آپشن ها برگ برنده شماست. تبليغات اسپانسري اينستاگرام رايگان نيست. در اين نوع تبليغ، با درنظر گرفتن هدف ها و معيارهايتان هزينه تبليغ را پرداخت مي کنيد. اين معيارها موارد زير هستند: دسترسي(Reach): عدد ريچ مشخص مي کند که چند نفر تبليغ شما را مشاهده کرده اند. درگيري(Engagement): چند نفر با تبليغ شما درگير شده اند و نسبت به آن عکس العمل نشان داده اند. بازديد(View): تبليغ شما در مجموع چند بار توسط کاربران اينستاگرام ديده شده است. متاسفانه در ايران به دليل تحريم ها همه اکانت ها نمي توانند از اين تبليغ استفاده کنند. در کشورما تنها بعضي شرکت ها تبليغات اسپانسر اينستاگرام را براي شما انجام مي دهند.

روش دوم: اينفلوئنسر مارکتينگ

اينفلوئنسر مارکتينگ يا تبليغاتي که اينفلوئنسرها انجام مي دهند، تاثير زيادي در بالا بردن تعداد فالوورهاي هر پيجي دارد. ولی شما نبايد به هرکسي که به اسم اينفلوئنسر فعاليت دارد اعتماد کنيد. اين روزها تعداد اينفلوئنسرها به حدي زياد شده که آدم نمي داند تبليغات پيجش را به چه کسي بسپارد! همه مدل اينفلوئنسري در اينستاگرام وجود دارد؛ پزشک، شخصيت هاي سياسي، طنزپردازها و حتي افرادي که با جلف بازي روي انتخاب افراد تاثير مي گذارند. از بين هزاران اينفلوئنسر، بايد بدانيد که کدام پيج بيشترين فالوور را براي شما جذب کند.   دقت کنيد که سرمايه تان را بيهوده خرج نکنيد. درست است که استفاده از اينفلوئنسر مارکتينگ تاثير فوق العاده اي بر افزايش فالوور اينستاگرام شما دارد، ولی مسلما تبليغ لوازم آرايش وارداتي شما، در صفحه يک اينفلوئنسر که به زيبايي طبيعي اعتقاد دارد و مخالف سرسخت آرايش کردن است؛ نمي تواند براي شما فالووري جذب کند. سعي کنيد در اين مسير، مشاوري در کنار خود داشته باشيد. چنانچه قصد داريد تبليغ پيجتان را با اينفلوئنسر مارکتينگ انجام دهيد و تاثير اين نوع تبليغات شگفت انگيز را ببينيد.

روش سوم: تبليغ در صفحه هاي پر طرفدار

بعضي پيج هاي اينستاگرام طرفدار هاي زيادي دارند. اين پيج ها گاهي مربوط به سينما و فيلم، طنز يا مسائل پزشکي، يا اين که يک پيج فروش لوازم آرايشيِ محبوب است که همه راجع به آن صحبت مي کنند. چنانچه براي تبليغ، پيج درستي را انتخاب کنيد؛ فالوورهاي آن پيج شما را فالو خواهند کرد. هر کدام از اين صفحه ها تعرفه هاي متفاوتي دارند. اين تعرفه ها مطابق تعداد بازديد و… تعيين شده است. براي اطلاع از تعرفه ها معمولا بايد به دايرکت اين صفحه ها پيام بدهيد. براي انتخاب دقيق پيج، براي جلوگيري از تلف شدن زمان و هزينه با يک مشاور خوب و با تجربه مشورت کنيد.

آخرِ سخن

افراد زيادي از اين ۵ روش استفاده کرده اند و تعداد فالوورهاي خود را افزايش داده اند. اين روش ها تضميني و مطمئن هستند.  اين که شما تا آخر اين مقاله با ما همراه بوديد، بسيار با ارزش است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *