اينستاگرام مهم ترين کانال بازاريابي اينترنتي براي مديران کسب وکارهاي اينترنتي به شمار مي رود و هر چقدر پرسوناي مشتري يک کسب وکار در اينستاگرام بيشتر باشد، فروش آن کسب وکار بيشتر مي شود! به عبارت ساده تر هر چقدر فالوورهاي واقعي يک کسب وکار در اينستاگرام بيشتر باشد، آن کسب وکار شانس بيشتري براي افزايش فروش و مخاطبان دارد. مهم ترين مسئله براي کسب وکارها در اينستاگرام، ميزان تعامل کاربران است! هرچقدر تعامل کاربران بيشتري باشد، شانس شما نيز براي افزايش مشتريان بيشتر است. شما هم به عنوان مدير يک کسب وکار اينترنتي به دنبال افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام هستيد؟ در اين مقاله مي خواهيم به بررسي ۷ روش موثر در افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام بپردازيم.

 افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام

مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد و مي خواهيد تعداد مشتريان و فروش شما بيشتر شود؟ همچنين براي افزايش فروش مي خواهيد از روش افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام استفاده کنيد؟ بنابراين همراه ما باشيد تا سراغ اصل مطلب برويم!  
  1. رفتار فالوورهاي خود را دنبال کنيد!

رفتار فالوورهايتان چگونه است؟ دنبال کردن فالوورهاي خود با دنبال کردن رفتار آن ها کاملاً متفاوت است! دنبال کردن فالوورها به معناي فالو کردن آن ها ولی دنبال کردن رفتار فالوورها به معناي پاسخ گويي به نيازهاي آن ها است. چنانچه مخاطبان شما در زير پست هايتان از شما سوال مي پرسند، حتماً براي پاسخ گويي به سوالات آن ها زمان کافي بگذاريد و تمام سوالات را پاسخ دهيد. چنانچه براي مشاوره به دايرکت شما مراجعه مي کنند، آن ها را راهنمايي کنيد و سپس محصولات يا خدمات خود را به آن ها پيشنهاد دهيد. همچنين چنانچه زمان بيشتري داريد، به صفحه آن ها مراجعه کنيد، يک يا دو پست از پست هايشان را لايک کنيد و در نهايت يک کامنت مرتبط در زير يکي از پست هاي آن ها درج کنيد. تمامي اين موارد با استفاده از ربات اينستاگرام امکان پذير است ولی چنانچه به صورت دستي اين کار را انجام دهيد، تعامل کاربران بيشتر افزايش پيدا مي کند! مثلاً ربات اينستاگرام تنها قادر به درج يک کامنت مشخص (معمولاً کامنت هاي تبليغاتي) در زير پست ها است ولی چنانچه به صورت دستي کامنت بگذاريد، به راحتي مي توانيد کامنت مرتبط با آن پست درج کنيد. حتي چنانچه از کاربري دعوت به دنبال کردن صفحه اينستاگرام خود نکنيد، در صورت مرتبط بودن کامنت شما با پست آن کاربر به صفحه شما مراجعه کرده و شما را دنبال مي کند. تعامل بيشتر نيازمند به چالش کشيدن کاربران است! در اصل تنها با دعوت از کاربران براي دنبال کردن صفحه شما نمي توانيد تعامل خوبي بدست بياوريد؛ بايد بتوانيد در تمامي پست هاي خود کاربران را به چالش بکشيد.
کلیک کنید  کپی کردن کپشن اینستاگرام!
مثلاً با درج يک نظرسنجي از فکر و خلاقيت کاربران خود استفاده کنيد و نظر آن ها را بدانيد. شايد لازم نباشد از نظر آن ها براي مديريت کسب وکار خود استفاده کنيد ولی مي توانيد کسب وکار خود را با درنظر گرفتن نظر کاربران مديريت کنيد! درک اين موضوع کمي برايتان پيچيده شد؟ بگذاريد کمي ساده تر بيان کنيم! منظور ما از اين جمله اين است که شما بايد فعاليت ها، سرويس ها و خدمات خود را با درنظر گرفتن علاقه کاربران انجام دهيد؛ مثلاً چنانچه قصد توليد محتوا براي اينستاگرام داريد و مي خواهيد به سوالات کاربران در قالب ويدئو پاسخ بدهيد، بايد سوالاتي که بيشتر از شما پرسيده شده است را پاسخ بدهيد! چنانچه به دنبال پاسخ گويي به سوالاتي که کاربران کمتر پرسيده اند باشيد، قطعاً تعامل خوبي بدست نخواهيد آورد. با استفاده از ابزارهاي مختلف اينستاگرام به راحتي مي توانيد فعاليت هاي خود را آسان تر کنيد؛ مثلاً با استفاده از ابزار Question در استوري مي توانيد از نظر کاربران خود بهره مند شويد. جالب است بدانيد در استوري تعامل کاربران بسيار بيشتر از پست ها است! مثلاً تعداد کامنت هاي کاربران در زير پست ها بسيار کمتر از پاسخ کاربران در ابزار Question است.   بسياري از کاربران از طريق دايرکت با شما ارتباط برقرار مي کنند که چنانچه حجم پيام هاي آن ها زياد باشد، شايد نتوانيد به همۀ آن ها پاسخ بدهيد يا پاسخ گويي زمان زيادي از شما بگيرد! استفاده از پاسخ سريع اينستاگرام (Quick Replies) به شما کمک مي کند تا بتوانيد پاسخ هايي را آماده کنيد و در هنگام گفتگو با کاربران از طريق دايرکت، از پاسخ هاي سريع استفاده کنيد. بسياري از کاربران سوالات مشترکي از شما مي پرسند يا تنها قصد تشکر دارند؛ کافي است يک پيام آماده براي پاسخ به آن ها تهيه کنيد و براي کاربراني که قصد تشکر از شما دارند، پيام مربوط به آن را ارسال کنيد. با اين کار تعامل کاربران افزايش پيدا مي کند؛ البته توجه داشته باشيد که پاسخ شما مصنوعي نباشد تا کاربران حس رضايت کامل نسبت به پاسخ گويي شما پيدا کنند. هدف ما از پاسخ هاي آماده، برقراري ارتباط با کاربران در کمترين زمان ممکن است؛ چنانچه بخواهيد تنها انجام وظيفه کنيد و يک پاسخ غيرصميمي و نامرتبط به کاربر ارسال کنيد، ممکن است تعامل کاربران نه تنها افزايش پيدا نکند، بلکه کمتر شود.
  1. در اينستاگرام سبک و استايل منحصر به فرد برند خود را داشته باشيد!

هر کسب وکاري به دنبال معرفي برند خود به کاربران است! چنانچه مديريت يک صفحه اينستاگرامي را برعهده داريد که مي خواهيد برندسازي کنيد، از سبک و استايل اختصاصي خود استفاده کنيد.
کلیک کنید  تنظیمات اینستاگرام، راهنمای کامل
مثلاً هر فرد چهره، صدا، پوشش و… خاص خود را دارد که شما افراد مختلف را با مشخصات همان فرد مي شناسيد! حال چنانچه کسب وکارها را به افراد مختلف تشبيه کنيم، هر کسب وکار بايد استايل خاص خود را داشته باشد؛ مثلاً کارمندان يک شرکت بايد لباس فرم خاص خود را داشته باشند؛ البته منظور ما از لباس فرم صرفا کت وشلوار نيست! لباس فرم شما مي تواند يک تيشرت با لوگوي کسب وکار شما باشد. هنگامي که کاربران با برند يک کسب وکار آشنا شده باشند، به راحتي مي توانند با آن ارتباط برقرار کنند و اين مسئله به افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام خود کمک زيادي مي کند. چنانچه به صفحه ديجي کالا در اينستاگرام سر بزنيد، متوجه تعداد زياد کامنت هاي آن نسبت به رقبا مي شويد؛ دليل آن چيست؟ قطعاً دليل آن شناخته تر بودن برند ديجي کالا نسبت به ساير رقيبان است که سبب افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام شده است. از طرف ديگر بروز بودن عملکرد صفحه شما براي کاربران مهم است! چنانچه در يک زمينه خاص فعاليت مي کنيد، بايد ترندهاي جديد را در اختيار کاربران قرار دهيد؛ مثلاً انتشار عکس هاي مد سال ۲۰۱۷ در سال ۲۰۱۹ کار چندان جالبي نيست و تعامل کاربران کاهش پيدا مي کند. سعي کنيد تصاوير مد و لباس همان سال و ماه را در همان زمان منتشر کنيد تا کاربران تعامل بيشتري با شما داشته باشند. افزايش تعامل به معناي افزايش مشتري و افزايش مشتري به معناي افزايش فروش و درآمد کسب وکار اينترنتي شما است.   اگرچه اينستاگرام يک پلتفرم تصويري و ويدئويي است، ولی نحوۀ نگارش متن نيز اهميت زيادي دارد! کاربران بنابراين از ديدن تصاوير يا ويدئو، کدام بخش از پست را مشاهده مي کنند؟ چنانچه تصاوير و ويدئو نظر کاربران را جلب کند، به سراغ کپشن آن مي روند! حال چنانچه کپشن شما بتواند نظر آن ها را جلب کند، کاربران براي شما کامنت مي گذارند و اين مسئله به افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام کمک مي کند، ولی چنانچه کپشن شما جذاب نباشد کاربران پست شما را لايک نمي کننند، براي شما کامنت نمي گذارند و چنانچه در درازمدت کپشن هاي شما نتواند نظر آن ها را جلب کند، ممکن است شما را آنفالو کنند.
  1. استفاده از تبليغات اسپانسر (Promote) اينستاگرام

تا چند سال پيش تبليغات اينستاگرام به صورت دستي و از طريق صفحات مختلف انجام مي شد، ولی در يکي دو سال گذشته ابزار Promote به اينستاگرام اضافه شد که کمک زيادي به افزايش تعامل صفحات مي کند. اين ابزار که به شما کمک مي کند تا بتوانيد با پرداخت هزينه، پست هاي خود را به عنوان تبليغات به ميليون ها کاربر نمايش دهيد و آن ها را به صفحه خود منتقل کنيد.
کلیک کنید  اهمیت استیکر countdown در استوری
با انتقال کاربران به صفحه خود، چنانچه محتواي بصري جذابي براي نمايش به کاربران داشته باشيد، شما را دنبال کرده و با درج کامنت يا لايک کردن به افزايش تعامل صفحه شما کمک مي کنند. اين ابزار همان بخش تبليغات فيسبوک است و از زماني که اينستاگرام توسط فيسبوک خريداري شد، بخش تبليغاتي فيسبوک و شبکه اينستاگرام ادغام شده است؛ با فعال شدن Promote اينستاگرام، فرصت بسيار خوبي براي افزايش تعامل صفحات مختلف به وجود آمد. يادتان نرود ابزار Promote تنها يکي از رسانه هاي افزايش تعامل کاربران است؛ شما از کانال هاي ديگري نظير سايت، صفحات مختلف اينستاگرام، ايميل مارکتينگ و شبکه هاي اجتماعي ديگر مثل توئيتر و… براي افزايش تعامل صفحه اينستاگرام خود استفاده کنيد.  
  1. نحوه خريد از کسب وکار خود را با استفاده از استوري اينستاگرام به کاربران بياموزيد!

بسياري از کاربران به محصول يا خدمات کسب وکار شما نياز دارند ولی نمي دانند چگونه بايد محصول شما را خريداري کنند! در صفحاتي که نحوه خريد از کسب وکارشان براي کاربران مشخص نيست، بخش بزرگي از مشتريان خود را از دست مي دهند. ابزار استوري اينستاگرام به شما کمک مي کند تا بتوانيد نحوه خريد از سايت را مرحله به مرحله، به کاربران نمايش دهيد. آموزش خريد از سايت را مي توانيد با تهيه يک ويدئو يا تهيه چندين اسکرين شات به کاربران نمايش دهيد! بنابراين از درج استوري، آن را در بخش Highlights قرار دهيد تا براي هميشه در دسترس کاربران باشد. با اینکه می دانیم ويدئوي استوري بسيار کوتاه (۱۵ ثانيه) است، ولی توجه داشته باشيد که اين موضوع به شما کمک مي کند تا به صورت خلاصه به کاربران آموزش دهيد تا حوصله آن ها سر نرود؛ از طرف ديگر مي توانيد به تعداد دلخواه ويدئو بگذاريد! يعني چنانچه ويدئوي شما ۱۵۰ ثانيه است، مي توانيد ده ويدئوي ۱۵ ثانيه اي در استوري خود قرار دهيد. در استوري هاي خود از داستان هاي جذاب استفاده کنيد! مثلاً مي توانيد به جاي کلمه “راهنماي خريد” از کلمه “سفرِ خريد” استفاده کنيد. با اين کار توجه مخاطبان شما جلب مي شود و مي توانيد نحوه خريد محصول يا خدمات کسب وکارتان را به آن ها آموزش دهيد. هميشۀ سعي کنيد از داستان ها و کلمات جذاب براي نمايش استوري به کاربران استفاده کنيد تا تعامل آن ها افزايش بيشتري پيدا کند.
  1. آناليز لينک هاي موجود در صفحه اينستاگرام

يکي از چالش هاي بزرگ اينستاگرام براي کسب وکار اين است که نمي توان در آن لينک هاي قابل کليک قرار داد. در شبکه هاي اجتماعي ديگر شما به راحتي مي توانيد لينک موردنظر خود را به صورت زنده و قابل کليک درج کنيد و کاربران به راحتي بر روي آن کليک کنند؛ با کليک کاربران بر روي لينک وارد صفحه موردنظر شما مي شوند.
کلیک کنید  خطرات مرگبار بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام
بازاريابي اينترنتي اهداف مختلفي دارد که در هر کدام از آنها، آناليز لينک ها از مهم ترين فاکتورهاي آن است. در اينستاگرام امکان درج لينک تنها به دو بخش محدود مي شود:
  • درج لينک در بيوي اينستاگرام؛ اين نوع لينک هيچ گونه محدوديتي ندارد و مي توان آن را بر روي اکانت هاي پرايوت، معمولي و تجاري درج کرد.
  • درج لينک در استوري؛ اين نوع لينک تنها براي اکانت هاي تجاري که بالاي ۱۰K فالوور دارند، قابل قرار دادن است.
عدم قابليت درج لينک آن را به يک محيط لذت بخش براي کاربران تبديل کرده است؛ زيرا صاحبان کسب وکار نمي توانند تبليغات خود را به صورت مستقيم به کاربران نمايش دهند. با اين وجود اينستاگرام بهترين شبکه بازاريابي شبکه هاي اجتماعي در ايران است و افراد زيادي با استفاده از آن پرسوناي مشتري کسب وکار خود را جذب مي کنند. آيا مي خواهيد از تاثير مثبت اينستاگرام در کسب وکار خود استفاده کنيد، بايد بدانيد راه موفقيت اين است که با وجود محدوديت ها کار کنيد؛ يعني چنانچه مي خواهيد با استفاده از اينستاگرام کسب وکار خود را به سودآوري بالا برسانيد، بايد از امکانات محدودي که اينستاگرام در اختيار شما قرار داده است، استفاده کنيد. مهم ترين مسئله در استفاده از لينک ها، آناليز لينک ها است! يعني بدانيد بر روي هر لينک چند بار کليک شده است و از اين تعداد کليک چند نفر به مشتري تبديل مي شوند. نحوه استفاده از لينک ها کاملاً به استراتژي بازاريابي، تعداد فالوورها، نوع کسب وکار و… بستگي دارد؛ مثلاً صفحه اي که زير ۱۰K فالوور دارد، بايد از لينک بيو استفاده کند ولی کسب وکاري که بالاي ۱۰K فالوور دارد، به راحتي مي تواند لينک خود را در استوري قرار دهد. براي آناليز لينک ها کافي است از يک ابزار کوتاه کننده لينک که قابليت آناليز دارد استفاده کنيد. سرويس goo.gl يک ابزار حرفه اي، کاربردي و قدرتمند است که به شما کمک مي کند تا بتوانيد لينک هاي خود را کوتاه کنيد و در صفحه اينستاگرام خود درج کنيد. همچنين مي توانيد لينک کوتاه شده خود را در پايان محتواي پست ها قرار دهيد تا کاربراني که از اپليکيشن اينستاگرام استفاده مي کنند، آن را در مرورگر موبايل خود تايپ کنند؛ کاربران دسکتاپ (کاربراني که با استفاده از لپ تاپ يا کامپيوتر به سايت اينستاگرام مراجعه مي کنند) نيز به راحتي مي توانند لينک موجود در پايان محتواي هر مطلب را در صفحه جديدي از مرورگر خود کپي کنند و از آن صفحه بازديد کنند. يک نکته! بسياري از کاربران اينستاگرام از اپليکيشن موبايل استفاده مي کنند؛ چنانچه بخواهند بر روي لينک کليک کنند، آن را در مرورگر موبايل خود باز مي کنند. بنابراين بايد توجه داشته باشيد صفحه لينکي که در پيج اينستاگرام خود قرار مي دهيد، بايد کاملاً واکنش گرا بوده تا در موبايل نمايش درستي داشته باشد.
کلیک کنید  آموزش آپلود عکس به صورتِ پازلی در اینستاگرام
چنانچه صفحه درج شده به درستي در موبايل نمايش داده نشود، کاربران آن صفحه را مي بندند و مشتريان زيادي را از دست خواهيد داد.
  1. ايجاد فروشگاه در اينستاگرام و افزايش فرصت فروش محصول با برچسب خريد

يکي از قابليت هايي که اخيراً به اينستاگرام اضافه شده است، قابليت ايجاد فروشگاه در اينستاگرام است! چنانچه شما در فيسبوک يا Shopify يک فروشگاه فعال داريد، مي توانيد محصولات خود را به صورت مستقيم در اينستاگرام به فروش برسانيد. چنانچه بتوانيد محصول خود را به صورت مستقيم در اينستاگرام بفروشيد، تعامل کاربران افزايش پيدا مي کند؛ از طرفي پرسوناي مشتري و فروش شما نيز افزايش مي يابد و به راحتي مي توانيد کسب وکار اينترنتي خود را متحول کنيد. کاربران در اينستاگرام به محتواي غني اهميت بسيار زيادي مي دهند! چنانچه مي خواهيد براي محصول خود بازاريابي کنيد، ابتدا به کاربران محتواي خوب ارائه کنيد؛ مثلاً درباره تاثير آن محصول در کار يا زندگي افراد سخن بگوييد و در نهايت محصول خود را معرفي کنيد. اين کار به افزايش فروش محصولات کمک زيادي مي کند و مي توانيد محصول خود را به صورت مستقيم از طريق اينستاگرام به فروش برسانيد. چنانچه تنها تصاويري از محصول خود منتشر کنيد و يک لينک خريد براي کاربران قرار دهيد، ميزان فروش شما بسيار کم خواهد بود! زيرا شما ابتدا بايد کاربر را در مورد تاثير آن محصول راهنمايي کنيد و حس خريد کاربران را تحريک کنيد، سپس به آن ها بگوييد چنانچه به اين محصول نياز دارند، مي توانند از کسب وکار اينترنتي شما آن محصول را تهيه کنيد.   يک آمار خيره کننده! تاکنون فکر کرده ايد که چه تعداد از کاربران براي خريد محصول بر روي لينک برچسب خريد کليک مي کنند؟ بيش از ۹۰ ميليون کاربر فعال در ماه! اين تعداد در حالي است که تنها تعداد محدودي از صفحات اينستاگرام برچسب خريد را بر روي پست هاي خود فعال کرده اند. بنابراين فعال سازي تگ خريد بر روي محصولات صفحه اينستاگرام يک شانس بسيار بزرگ براي افزايش فروش کسب وکارهاي اينترنتي است.
  1. استفاده از يک روش روان شناختي؛ هديه دادن به مشتريان و کاربران فعال

در موارد قبلي بيشتر به ابزارهايي که اينستاگرام در اختيار شما قرار مي دهد، پرداختيم. ولی چرا از اصول روان شناختي کاربران استفاده نکنيم؟ همۀ ما به عنوان يک انسان از هديه گرفتن خوشحال مي شويم. چرا به کاربران خود هديه ندهيم تا اعتماد آن ها را براي خريد محصولات يا خدمات جلب کنيم؟ به اين کار تقويت تعامل کاربران با تقويت حس مثبت آن ها مي گويند؛ شما مي توانيد يک حس خوب را در کاربران تقويت کنيد.
کلیک کنید  آنالیز بیزینس در اینستاگرام
در اصل بايد به مخاطبان خود نشان دهيد که برايتان ارزشمند هستند! مثلاً محصول ويژه خود را به ازاي منشن کردن دوستان توسط کاربران و قرار دادن بنر محصول در صفحه خود به يک يا چند نفر از آن ها به قيد قرعه کشي هديه بدهيد. با اين کار هم محصول خود را تبليغ مي کنيد، هم تعامل کاربران خود را تا حد بسيار زيادي افزايش مي دهيد.   نحوه اجراي يک مسابقه به نوع کسب وکار شما و پرسوناي مشتري بستگي دارد ولی به صورت کلي در تمامي کسب وکارها مي توان يک مسابقه موفق راه اندازي کرد. سعي کنيد مسابقه اينستاگرامي خود را از طريق ساير روش ها نيز به مخاطبان اطلاع رساني کنيد تا آن ها را نيز به صفحه اينستاگرام خود منتقل کنيد. از طرف ديگر بايد از تمامي امکانات اينستاگرام استفاده کنيد؛ مثلاً از ويدئو، عکس، استوري، لايو، IGtv و… براي اطلاع رساني مسابقه، نحوه انجام، نحوه قرعه کشي و نحوه تحويل هديه استفاده کنيد. در هنگام قرعه کشي نيز مي توانيد از قابليت لايو اينستاگرام استفاده کنيد تا اعتماد کاربران نسبت به شما کامل شود. همچنين مي توانيد لايو خود را به IGtv نيز اضافه کنيد تا کاربران در مسابقات بعدي بتوانند از درست انجام شدن مسابقه قبلي اطمينان داشته باشند. انتخاب هديه نيز اهميت بسيار زيادي دارد و بايد متناسب با پرسوناي مشتري باشد؛ مثلاً چنانچه صفحه شما مربوط به فروشگاه موبايل است، مي توانيد يک موبايل يا لوازم جانبي آن نظير هنزفري هديه بدهيد. همچنين هديه دادن يک کيف پول در صفحه فروشگاه موبايل با درنظر گرفتن پرسوناي مشتري اصلاً کار درستي نيست و سطح کيفيت مسابقه و ميزان تعامل کاربران را در آن کاهش مي دهد.

نتيجه گيري

در سال هاي گذشته تعامل کاربران به معناي فالو کردن و لايک پست ها بود ولی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اين تعريف، يک تعريف کامل نيست. در سال اخير ابزاري به اسم Save post در اينستاگرام اضافه شد که کاربران مي توانستند پست مورد علاقۀ خود را ذخيره کنند و دوباره آن را ببينند. با اضافه شدن امکانات جديد به اينستاگرام، تعريف تعامل کمي پيچيده تر شد و به معناي ميزان رابطه کاربران با صفحه شما است! يعني کاربران چقدر صفحه شما را مي بينند؛ همچنين اينستاگرام ميزان علاقه آن ها به شما و ميزان تعامل صفحه شما را اندازه گيري مي کند. هر چقدر مشارکت کاربران با صفحه شما بيشتر باشد، صفحه شما از تعامل بيشتري برخوردار است. بنابراين بايد سعي کنيد به صورت کاملاً منظم پست هاي صفحه اينستاگرام خود را منتشر کنيد و با روش هاي بيان شده در اين مقاله، تعامل کاربران خود را افزايش دهيد. شما از چه راه کاري براي افزايش تعامل کاربران استفاده مي کنيد؟ در بخش نظرات با ما در ميان بگذاريد تا اين مقاله را کامل تر کنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *