هشتگ اينستاگرام يکي از ابزارهاي در دسترس کاربران است که تاثير بسيار زيادي بر روي افزايش بازديد پست ها دارد! کسب وکارهاي اينترنتي به دنبال افزايش تعامل پست هاي خود هستند و استفاده از هشتگ ها مي تواند آن ها را به هدف خود برساند. در اصل هشتگ ها به شما کمک مي کنند تا بيشتر ديده شويد؛ زيرا بسياري از کاربران پست هاي يک موضوع خاص را از طريق هشتگ ها دنبال مي کنند و چنانچه بتوانيد از هشتگ هاي محبوب استفاده کنيد، کاربران زيادي پست شما را مي بينند. مسئله مهم در استفاده از هشتگ ها، آناليز هشتگ اينستاگرام است تا کاربران بدانيد کدام هشتگ ها برايتان مفيد بوده اند. ابزارهاي مختلفي براي آناليز هشتگ اينستاگرام وجود دارند که برخي از آن ها رايگان و برخي ديگر با پرداخت هزينه در دسترس هستند! در اين مقاله قصد داريم به معرفي ۵ ابزار کاربردي در زمينه آناليز هشتگ اينستاگرام بپردازيم تا بتوانيد از هشتگ ها به صورت کاملاً بهينه و درست استفاده کنيد. چنانچه آماده ايد، در ادامه ما را همراهي کنيد تا بتوانيد عملکرد هشتگ هاي صفحه اينستاگرام خود را تحليل کنيد!

آناليز هشتگ اينستاگرام مهم ترين قدم در استفاده از هشتگ ها

اگر از کاربران اينستاگرام هستيد، حتماً با هشتگ اينستاگرام آشنايي داريد و مي دانيد هر کلمه اي که در پشت کاراکتر # قرار بگيرد، به معني هشتگ است؛ مثلاً #اينستاگرام نشان دهنده هشتگ اينستاگرام است که چنانچه در پستي استفاده شود، کاربران مي توانند پست موردنظر را در صفحه مربوط به آن هشتگ ببينند. ابزار insights اينستاگرام به شما کمک مي کند تا بتوانيد صفحه خود را به صورت کلي تجزيه و تحليل کنيد ولی آيا اين ابزار در آناليز هشتگ اينستاگرام هم مفيد است؟ جواب مثبت است! چنانچه پست شما به اندازه کافي از طريق هشتگ ها ورودي بگيرد، مي توانيد تعداد بازديد پست از طريق تمام هشتگ هاي درج شده را ببينيد ولی چنانچه مي خواهيد بازديد دريافتي از هر هشتگ را به صورت جداگانه ببينيد، اين ابزار کمکي به شما نمي کند. البته ابزارهاي ديگري وجود دارند که در ادامه آن را به شما معرفي مي کنيم تا بتوانيد بهترين ابزار موردنياز براي تحليل صفحه و آناليز هشتگ اينستاگرام را استفاده کنيد.
  1. تجزيه و تحليل آمار صفحه اينستاگرام با اپليکيشن Command

اپليکيشن Command يک ابزار بسيار عالي براي تجزيه و تحليل صفحه اينستاگرام است که با استفاده از آن مي توانيد بازديد صحفه خود را آناليز کنيد. مهم ترين قدم براي داشتن يک صفحه موفق در اينستاگرام بنابراين از توليد محتواي خوب، آناليز صفحه است! در اصل شما بايد بدانيد که صفحه شما چه نقاط ضعف و قوتي دارد تا بتوانيد براي آينده صفحه خود استراتژي تدوين کنيد. ابزار Command همان چيزي است که شما به آن نياز داريد تا بتوانيد مطابق داده هاي در دسترس يک استراتژي خوب براي مديريت صفحه اينستاگرامتان داشته باشيد.
کلیک کنید  چگونه از هایلایت اینستاگرام استفاده کنیم؟
البته بايد توجه داشته باشيد که اين اپليکيشن فقط براي IOS در دسترس است و بايد ماهانه ۹٫۹۹ دلار براي استفاده از آن پرداخت کنيد. براي ديدن آناليز پست خود کافي است وارد بخش Post Stats شويد:   در بخش Hashtags شما مي توانيد به آناليز هشتگ اينستاگرام خود بپردازيد و متوجه شويد که هر يک از هشتگ چقدر تعامل براي شما ايجاد کرده اند! همچنين مي توانيد به تجزيه و تحليل فاکتورهاي ديگر پست خود بپردازيد؛ مثلاً مي توانيد تعداد لايک و کامنت هر پست را ببينيد و در نهايت ميزان تعامل آن پست را نسبت به تعامل صفحه خود بسنجيد! معمولاً پست هايي که تعامل بيشتري نسبت به تعامل کلي صفحه دارند، محبوبيت زيادي در ميان کاربران دارند و در نهايت به افزايش تعامل صفحه اينستاگرام شما هم کمک مي کنند.   اپليکيشن Command به شما کمک مي کند تا بتوانيد هر هشتگ را مطابق تعداد جذب کاربر براي هر پست رتبه بندي کنيد و با توليد محتواي مرتبط با هشتگ هاي محبوب، تعامل صفحه خود را افزايش دهيد. هر چقدر تعامل يک صفحه بيشتر باشد، به اين معني است که کاربران پست شما را بيشتر دوست داشته اند؛ محبوبيت بيشتر يک پست براي کاربران به معناي مفيد بودن آن پست براي کاربران است که مفيد بودن يک پست براي کاربران يک صفحه کاملاً به موضوع آن بستگي دارد! مثلاً در يک صفحه سرگرمي هر پستي که کاربران را بيشتر سرگرم کند، مفيدتر است ولی در يک صفحه آموزشي هر پستي که آموزش بهتري به کاربران ارائه کند، محبوب تر خواهد بود.
  1. آناليز دقيق هشتگ اينستاگرام با استفاده از ابزار Sprout Social

يکي ديگر از ابزارهاي دقيق براي آناليز هشتگ اينستاگرام، ابزار Sprout Social است. اين ابزار براي مديريت اکانت اينستاگرام است که مي توانيد پست هاي خود را به صورت کاملاً منظم منتشر کنيد ولی آناليز خوبي از صفحه اينستاگرام هم در دسترس کاربران قرار مي دهد. چنانچه به دنبال آناليز دقيق صفحه اينستاگرام خود هستيد، اين ابزار براي شما مناسب نيست ولی جالب است بدانيد در بخش آناليز هشتگ اينستاگرام آمار بسيار دقيقي در اختيارتان قرار مي دهد! چنانچه بخواهيم ساده تر بگوييم، اين ابزار براي آناليز صفحه اينستاگرام نيست و براي مديريت پست ها، کامنت ها و… استفاده مي شود ولی شايد بتوان آن را دقيق ترين ابزار در زمينه آناليز هشتگ هاي پست اينستاگرام دانست. در اصل اين ابزار به شما آمار بسيار دقيق در زمينه تعداد بازديد ورودي از هر هشتگ در پست ها نشان مي دهد که براي استفاده از هشتگ ها در پست هاي بعدي کمک مي کند. اين ابزار دو داده از هشتگ هاي اينستاگرام را در اختيارتان قرار مي دهد.
کلیک کنید  خطرات مرگبار بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام
  در اين تصوير دو نمودار ارائه شده است که شامل موارد زير مي شود: بيشترين هشتگ استفاده شده (Most used hashtags): در اين بخش شما مي توانيد هشتگ هايي که بيشتر استفاده کرده ايد را به همراه تعداد استفاده آن مشاهده کنيد. بيشترين نرخ تعامل هشتگ ها (most engaged hashtags): در اين بخش ليست هشتگ هايي که بيشترين نرخ تعامل را براي شما ايجاد کرده اند را مي بينيد. اگر يک هشتگ در بالاي ليست هر دو نمودار قرار گرفته باشد، به اين معني است که آن هشتگ به علاوه بر اينکه محبوبيت بالايي دارد، به درستي هم استفاده شده است. اين ابزار به شما کمک مي کند تا بتوانيد هشتگ هاي جديدي را امتحان کرده و نرخ تعامل آن را با درنظر گرفتن تعداد استفاده بررسي کنيد. مثلاً در تصوير بالا هشتگ #CommunityOverCompetition در بالاي دو ليست وجود دارد و به اين معني است که اين کاربر هشتگ را به درستي استفاده کرده است. همچنين مطابق آناليز هشتگ اينستاگرام اين هشتگ توانسته بيشترين نرخ تعامل را در ميان هشتگ ها براي اين صفحه ايجاد کند! بنابراين شما به راحتي مي توانيد هشتگ هاي محبوب ديگري را در بخش پست هاي خود درج کنيد و به آناليز آن هشتگ بپردازيد؛ احتمالاً مدت زماني را براي آناليز نياز داريد تا اين ابزار بتواند داده هاي خوبي را به شما ارائه کند. اين ابزار هم رايگان نيست و هزينه بسته هاي آن از ماهانه ۵۹٫۹۹ دلار آغاز مي شوند!
  1. گزارش دقيق هشتگ اينستاگرام با استفاده از ابزار Simply Measured

اگر دو ابزار قبلي را به دقت خوانده باشيد، حتماً متوجه شده ايد که ابزار اول آناليز هشتگ اينستاگرام را با دقت خوبي انجام نمي دهد و ابزار دوم گزارش هاي دقيق ديگري به جز هشتگ اينستاگرام ارائه نمي کند! بسياري از کاربران به دنبال ابزاري هستند که بتواند گزارش کامل و دقيقي از تمام بخش هاي يک صفحه اينستاگرام بدست بياورند. ابزار Simply Measured ابزاري است که با استفاده از آن مي توانيد آناليز دقيقي از صفحه اينستاگرام خود داشته باشيد. همچنين اين ابزار آناليز هشتگ اينستاگرام را با دقت بسيار بالايي انجام مي دهد و مي توانيد نرخ مشارکت کاربران را در هر هشتگ ببينيد. همچنين شما مي توانيد هشتگ هاي مختلفي که در پست هاي صفحه خود استفاده کرده ايد را با هم مقايسه کنيد تا ببينيد کدام هشتگ ها به افزايش بازديد و تعامل پست ها کمک بيشتري کرده اند!
کلیک کنید  افزایش رتبه ویدئوهای یوتیوب به کمک گوگل ادوردز
یکي از قابليت هاي جالب اين ابزار، قابليت نمايش نمودارها مطابق بازه هاي زماني مختلف است که با استفاده از آن مي توانيد صفحه اينستاگرام خود را در زمان هاي مختلف مقايسه کنيد.   اين ابزار داراي ۳ بخش مختلف نمودارها، امتيازها و صفحه ضميمه است! صفحه مربوط به نمودارها تعامل کاربران را مطابق بازه هاي زماني مختلف نمايش مي دهد که مي توانيد ميزان رشد صفحه خود را مشخص کنيد. صفحه امتيازها هم تعداد لايک ها، کامنت ها، نرخ تعامل و هر آن چه که براي آناليز صفحه اينستاگرام خود به آن نياز داريد را نمايش مي دهد.   در صفحه آناليز هم به راحتي مي توانيد اطلاعات هر پست را به صورت جداگانه ببينيد و پست هايي که بيشترين محبوبيت را در ميان کاربران صفحه داشته اند، ببينيد. با اين گزارش به راحتي مي توانيد پست هاي محبوب را شناسايي کنيد و با توليد پست هايي نظير آن، تعامل و نرخ مشارکت صفحه خود را تا حد زيادي افزايش دهيد.  

نمودار اين ابزار به شما اطلاعات مفيدي در زمينه هاي زير ارائه مي کند:

  • قابليت مشاهده ساعتي که بيشترين کاربران در آن فعاليت مي کنند.
  • قابليت مشاهده هشتگ هايي که کاربران زيادي با آن تعامل دارند.
  • قابليت مشاهده موقعيت جغرافيايي کاربران و فالوورهاي صفحه اينستاگرامتان
  • و…
در نهايت اين ابزار به شما زمان انتشار پست را پيشنهاد مي دهد و به شما کمک مي کند تا بهترين هشتگ ها را در پست هاي اينستاگرام خود استفاده کنيد. هزينه استفاده از اين ابزار هم مطابق نيازهاي کاربران متفاوت است!
  1. زمان بندي پست ها و آناليز هشتگ اينستاگرام با ابزار Iconosquare

ابزار Iconosquare يکي ديگر از ابزارهاي بسيار کاربردي و حرفه اي در زمينه مديريت صفحه اينستاگرام است! اين ابزار به صورت اختصاصي براي آناليز صفحه اينستاگرام نيست ولی به کمک قابليت هاي آن مي توانيد بازديدهاي صفحه خود را آناليز کنيد. يکي از قابليت هاي جالب اين سايت، قابليت پاسخ به کامنت هاي کاربران از طريق اين ابزار است که ديگر نيازي به پاسخ دادن به کامنت ها از طريق اپليکيشن اينستاگرام نيست. هدف ما از معرفي اين ابزار در اين مقاله، وجود قابليت آناليز هشتگ اينستاگرام در اين ابزار است! در اصل با استفاده از اين قابليت شما مي توانيد هشتگ هاي خود را به صورت کامل آناليز کنيد و ميزان رشد هر هشتگ را ببينيد. البته بايد توجه داشته باشيد که آناليز هشتگ اينستاگرام در بسته هاي تجاري ابزار Iconosquare وجود دارند و براي استفاده از اين قابليت حتماً بايد پکيج Elite يا بالاتر از آن را خريداري کنيد. چنانچه از صفحاتي هستيد که کمپين هاي تبليغاتي زيادي راه اندازي مي کنيد يا کسب وکارتان در زمينه تبليغات اينستاگرام فعاليت مي کند، اين ابزار کمک زيادي به شما مي کند. با استفاده از اين ابزار نرخ تعامل ايجاد شده توسط هر هشتگ را ببينيد و بر روي هشتگ هاي پرتعامل صفحه خود تمرکز کنيد.
کلیک کنید  بررسی نرخ تعامل رقبا در اینستاگرام
براي آناليز هشتگ اينستاگرام و ميزان رشد نرخ تعامل هر هشتگ، از طريق منوي اين ابزار بر روي Hashtags و سپس گزينه Add Hashtag کليک کنيد:   در صفحه نمايش داده شده بايد هشتگ موردنظر خود را تايپ کنيد و بر روي Add a Hashtag کليک کنيد تا هشتگ شده براي آناليز در ابزار Iconosquare وارد شود.   بايد توجه داشته باشيد که اين ابزار بنابراين از اضافه کردن هشتگ موردنظر مي تواند آن را آناليز کند و نمي تواند داده هاي قبل را به شما نمايش دهد! بنابراين بايد هشتگ خود را اضافه کنيد و تا چند روز منتظر آناليز هشتگ اينستاگرام خود باشيد. ويژگي مهم اين ابزار در بخش آناليز هشتگ اينستاگرام، وجود اين بخش بر روي اپليکيشن موبايل است! شما به راحتي مي توانيد آناليز و زمان بندي انتشار پست ها را از طريق اپليکيشن اين ابزار انجام دهيد و به راحتي صفحه اينستاگرام خود را مديريت کنيد. در کمپين هاي تبليغاتي هم اين ابزار کمک زيادي به شما مي کند تا بتوانيد بهينه ترين هشتگ ها را براي کمپين خود استفاده کنيد.   در نمودارهاي اين ابزار اطلاعاتي خوبي از هشتگ ها در دسترس است؛ مثلاً مي توانيد تعداد پست يا نرخ تعامل هر هشتگ را ببينيد. از طرف ديگر مي توانيد نرخ تعامل يا مشارکت را براي هشتگ هاي پست اينستاگرام خود بررسي کنيد و هشتگ هايي که باعث ايجاد بيشترين نرخ تعامل در صفحه شما شده اند را ببينيد. يکي ديگر از مزاياي اين ابزار در بخش آناليز هشتگ اينستاگرام، قابليت نمايش موقعيت جغرافيايي کاربراني است که با صفحه شما تعامل برقرار کرده اند! اين مسئله به درد کسب وکارهاي زيادي مي خورد و ممکن است صفحه شما هم به اين اطلاعات نياز داشته باشد. براي آناليز صفحه خود کافي است از طريق منوي Analytics، بر روي گزينه track engagement levels کليک کنيد تا با صفحه زير روبرو شويد:   در اين صفحه ليست هشتگ هايي که اضافه کرده ايد قابل مشاهده است که در جلوي هر هشتگ ميانگين نرخ تعامل کاربران نوشته شده است! همچنين لازم است بدانيد اين هشتگ ها مطابق بيشترين نرخ تعامل رتبه بندي شده اند که کار شما را براي آناليز هشتگ اينستاگرام راحت تر مي کند. همچنين در ادامه اين صفحه مي توانيد فيلتر نرخ تعامل را مطابق فاکتورهاي مختلف انتخاب کنيد:  

فيلترهاي زير براي بررسي نرخ تعامل وجود دارند:

  • قابليت انتخاب بازه زماني براي مشاهده نرخ تعامل هشتگ ها
  • قابليت مشاهده نرخ تعامل براي نوع پست نظير ويدئو، عکس يا هر دوي آن ها
  • قابليت مشاهده نرخ تعامل مطابق نوع آن
  • قابليت مشاهده نرخ تعامل به صورت جدولي و نموداري (اين مورد براي تحليل هشتگ ها کمک زيادي مي کند)
کلیک کنید  چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق راه اندازی کنیم؟
  شما مي توانيد اين داده ها به صورت يک فايل اکسل (.cvs) دانلود کنيد و نرخ تعامل صفحه خود را در بازه هاي زماني مختلف مقايسه کنيد. ابزار Iconosquare با وجود آن که کاملاً مفيد و حرفه اي است ولی با نهایت تاسف براي استفاده از آن بايد هزينه کنيد! هزينه اين ابزار از ۲۹ دلار آغاز مي شود و با درنظر گرفتن نياز شما اين هزينه افزايش پيدا مي کند.
  1. پيدا کردن مهم ترين هشتگ ها و کلمات کليدي با ابزار Keyhole

آخرين ابزاري که قصد بررسي آن را داريم، ابزار Keyhole است که با استفاده از آن مي توانيد هشتگ ها و ترندهاي مهم در توييتر و اينستاگرام را پيدا کنيد. اين ابزار يکي از کاربردي ترين ابزارهاي موردنياز آژانس هاي تبليغاتي، روزنامه نگاران فعال در توييتر و همچنين مديران بخش بازاريابي اينترنتي کسب وکارها است! اين ابزار به شما در زمينه آناليز هشتگ اينستاگرام و توييتر کمک زيادي مي کند تا بتوانيد پست خود را در ليست پرمخاطب ترين هشتگ ها قرار دهيد. براي آغاز کار با ابزار و آناليز هشتگ اينستاگرام کافي است از طريق منوي بالاي اين ابزار بر روي گزينه Hashtag & Keyword Tracking کليک کنيد تا وارد صفحه آناليز هشتگ اينستاگرام شويد. در اين صفحه کافي است هشتگ هاي موردنظر خود را بنويسيد تا ابزار Keyhole داده هاي موردنظر را به شما نمايش دهد:    

اين ابزار هشتگ ها را مطابق فاکتورهاي زير تحليل مي کند و نتايج را به شما نمايش مي دهد:

  • نمايش تعداد پست هر هشتگ
  • نمايش تعداد کاربران دنبال کننده هر هشتگ
  • نمايش تعداد بازديد (Reach) صورت گرفته در هر هشتگ
  • نمايش تعداد مشاهده (Impressions) هر هشتگ
همچنين در نمودار بالا شما مي توانيد ميزان رشد آن را مطابق ۴ فاکتور بالا ببينيد و استفاده کنيد.

چه چيزي ابزار Keyhole را از ساير ابزارهاي آناليز هشتگ اينستاگرام متمايز مي کند؟

در اين مقاله علاوه بر اين ابزار، ۴ ابزار کاربردي و مفيد ديگر در زمينه آناليز هشتگ اينستاگرام معرفي کرديم ولی اين ابزار کمي متفاوت و البته کاربردي تر است! اين ابزار علاوه بر ۴ فاکتور مهم که در نمودار بالا به شما نمايش مي دهد، اطلاعات ثانويه ديگري هم به شما نشان مي دهد که در تدوين استراتژي محتوايي شما مفيد هستند. با استفاده از ابزار Keyhole شما به راحتي مي توانيد پست هاي برتر (Top Posts) هر هشتگ را ببينيد و مطابق هشتگ هاي مرتبط با هر هشتگ که به شما نشان مي دهد، به بهينه سازي استراتژي توليد محتوا در اينستاگرام خود بپردازيد. همچنين مي توانيد ليست صفحاتي که بيشترين استفاده از يک هشتگ خاص را دارند و موفق به دريافت بيشتري تعامل شده اند را ببينيد.
کلیک کنید  راهنمای کامل دی اکتیو کردن اینستاگرام
 

چگونه به آمار هشتگ ها در ابزار Keyhole دسترسي پيدا کنيم؟

براي آناليز هشتگ اينستاگرام موردنظر کافي است ابتدا وارد حساب کاربري خود شويد و سپس از طريق منوي بالاي ابزار، وارد بخش Account Tracking option شويد. اکنون در بخش choose Optimization مي توانيد اکانت موردنظر خود را جهت آناليز هشتگ اينستاگرام انتخاب کنيد! در اين بخش اطلاعات مفيدي در زمينه هشتگ هاي اينستاگرام وجود دارد و ابزار Keyhole پيشنهاداتي در زمينه بهترين زمان انتشار پست، بهترين هشتگ ها براي استفاده در پست و… را به شما نمايش مي دهد. همچنين به شما ۵ هشتگ برتر که بيشترين نرخ تعامل را براي شما ايجاد مي کنند، نشان داده شده است! در نمودار پايين با کليک بر روي هر بخش اين ابزار اطلاعات و جزئيات بيشتري به شما نمايش مي دهد که گاهي براي تدوين استراتژي استفاده از هشتگ ها مفيد داست:   لازم است بدانيد هزينه اين ابزار از ۱۳۲ دلار در ماه آغاز مي شود و بستگي به نياز کاربران افزايش پيدا مي کند. يک نکته! بسياري از صفحات اينستاگرام براي بهتر شدن وضعيت نمايش يک پست به کاربران، هشتگ ها را در بخش کامنت ها قرار مي دهند؛ گرچه قرار گرفتن هشتگ در بخش کامنت به اندازه قرار گرفتن آن در کپشن تاثيرگذار است و تفاوتي بين آن ها نيست، ولی اين ابزار تنها هشتگ هاي مربوط به کپشن را آناليز مي کند. بنابراين چنانچه قصد استفاده از اين ابزار را داريد، هشتگ هاي موردنظرتان را در بخش کپشن قرار دهيد تا بتوانيد دقيق ترين نتيجه را از آناليز هشتگ اينستاگرام خود دريافت کنيد.

نتيجه گيري

مهم ترين مسئله در مديريت صفحات اينستاگرام، توليد محتواي خوب و جذاب است تا بتوانيد تعامل خوبي با کاربران برقرار کنيد! با وجود آن که هشتگ ها نمي توانند جاي محتواي خلاقانه و جذاب را بگيرند، ولی در افزايش تعامل تاثير بسيار زيادي دارند. در اصل هشتگ ها بخش مهمي از استراتژي محتوايي هر صفحه اينستاگرام را تشکيل مي دهند و مسئله مهم در استفاده از آن ها، آناليز هشتگ اينستاگرام است تا بتوانيد از هشتگ هايي که بيشترين نرخ تعامل را براي صفحه ايجاد مي کنند، استفاده کنيد. به عبارت ساده تر هر صفحه اينستاگرام براي گرفتن بهترين نتيجه از هشتگ هاي اينستاگرام، نياز به آناليز آن داريد که ابزارهاي آناليز هشتگ اينستاگرام در اين زمينه به شما کمک مي کنند. اکنون شما بگوييد! به عنوان فردي که مديريت صفحه اينستاگرام را برعهده دارد، بنظرتان هشتگ ها چقدر در افزايش نرخ تعامل کاربران تاثيرگذار هستند و براي آناليز هشتگ ها از چه ابزاري استفاده مي کنيد؟ در بخش نظرات تجربيات خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *