حتماً براي شما هم پيش آمده است که فردي به شما اطلاعات ارزشمند بدهد و بنابراين از آن، به آن فرد اعتماد زيادي پيدا کرده باشيد! در اصل در ابتدا، آن فرد براي شما ارزشي نداشته ولی بنابراين از آن توانسته ايد به او اعتماد کنيد. چه اتفاقي افتاده است؟ قطعاً بخاطر اطلاعاتي که آن فرد در اختيار شما قرار داده است، به او اعتماد کرده ايد. در بازاريابي آنلاين هم دقيقاً همان اتفاق مي افتد! هنگامي که شما در يک سايت محتواي ارزشمندي مي خوانيد که در اصل بازاريابي محتوا است و نياز شما را برطرف مي کند، به مرور زمان به آن سايت اعتماد زيادي پيدا مي کنيد. به عنوان مثال فرض کنيد به دنبال محتوايي در مورد بازاريابي اينستاگرام هستيد و جستجوي ساده اي انجام مي دهيد! در هنگام جستجو با دو سايت روبرو مي شويد که در سايت اول و در صفحه محصول مربوط به بازاريابي اينستاگرام، اطلاعات ارزشمندي نمي بينيد ولی در سايت دوم اطلاعات بسيار مفيد و ارزشمند مي بينيد. از کدام سايت خريد مي کنيد؟ قطعاً سايتي که اطلاعات ارزشمندي به شما ارائه مي دهد و سپس محصول خود را به شما معرفي مي کند. دليل اين مسئله چيست؟ دليل آن اعتمادي است که نسبت به اين سايت پيدا کرده ايد. همين مسائل باعث شده تا بخش مهمي از ديجيتال مارکتينگ، به نام بازاريابي محتوا (Content Marketing) ارزش زيادي پيدا کند و کسب وکارهاي زيادي از آن استفاده کنند. ولی بازاريابي محتوا يعني چه و شامل چه مواردي مي شود؟ در اين مقاله قصد داريم به بررسي کامل بازاريابي محتوا، اهميت، بخش هاي مختلف و در نهايت، ابزارهاي کاربردي آن بپردازيم. چنانچه به دنبال جلب اعتماد کاربران و افزايش فروش کسب وکارتان هستيد، در اين مقاله با آموزش بازاريابي محتوا همراه ما باشيد.

بازاريابي محتوا چيست

بازاريابي محتوا يکي از بخش هاي بسيار مهم ديجيتال مارکتينگ محسوب مي شود که به شما کمک مي کند تا بتوانيد در قالب محتوا، اطلاعات ارزشمندي را به کاربران ارائه کنيد. در هر کسب وکاري اولين مسئله حائز اهميت، حفظ کاربران قديمي کسب وکار است و در مرحله بعد، جذب کاربران جديد اهميت دارد! در اصل يک کسب وکار براي آن که بتواند خدمات و محصولات خود را به خوبي ارائه کند، نياز به مشتري دارد و مشتريان شما، بخشي از کاربران کسب وکارتان هستند. براي آن که بتوانيد کاربران کسب وکار خود را به مشتري تبديل کنيد، نياز به جلب اعتماد آن ها دارد و بهترين روش براي جلب اعتماد کاربران، ارائه محتواي ارزشمند است. ارائه محتواي ارزشمند در قالب بازاريابي محتوا انجام مي شود و بدون داشتن بازاريابي محتوا، نمي توانيد محتوايي توليد کنيد و در نهايت، اعتماد کاربران را جلب نخواهيد کرد.   بازاريابي محتوا شامل فرآيند توليد محتوا، توزيع محتوا و آناليز محتوا است. در اين فرآيند شما ابتدا محتواي مناسب را مطابق نياز و علاقه کاربران توليد، سپس به کمک روش هاي مختلف آن را توزيع و منتشر و در نهايت بازخوردهاي آن را آناليز مي کنيد! اين کارها بايد مطابق مخاطبان کسب وکار، نياز آن ها و کانال هايي که مخاطبان در آن حضور دارند انجام مي شود. براي اين کار ابتدا بايد يک برنامه ريزي دقيق و منظم داشته باشيد. اين برنامه که همان استراتژي محتواي شما است، مطابق پاسخ به سوالات زير انجام مي شود:

براي چه کساني محتوا توليد مي کنيد

براي داشتن يک برنامه منظم، ابتدا بايد بدانيد که محتوا براي چه کساني توليد مي شود! در اصل بايد ويژگي هاي مخاطب کسب وکار خود را بدانيد. مثلاً بايد بدانيد که گروه سني مخاطبان شما چگونه است و مطابق ميزان درک آن ها، محتوا توليد کنيد.

کاربران چه نيازي دارند و محتواي شما چگونه مي تواند مشکل آن ها را برطرف کند

مهم ترين مسئله در توليد محتوا، نياز کاربر است! در اصل شما محتوا توليد مي کنيد که نياز کاربران را رفع کنيد. مثلاً چنانچه کاربر سوالي دارد و شما قصد توليد محتوا در اين زمينه را داريد، محتواي شما بايد به نحوي توليد شود که بتواند نياز کاربر را رفع کند. چنانچه کاربر در انتهاي مقاله توانسته باشد به مشکل يا نياز خود پاسخ دهد، محتواي شما ارزشمند است و به شما اعتماد مي کند.

محتواي شما چه ويژگي منحصر به فردي دارد

براي هر موردي که در گوگل سرچ کنيد، ده ها مقاله در آن زمينه وجود دارد! در حالي که ممکن است بيشتر آن ها بتوانند نياز يا سوال کاربر را پاسخ دهند. محتواي شما چه ويژگي منحصر به فردي دارد که بتواند نظر کاربر را جلب کند؟ معمولاً سايت ها محتواي متني و عکس منتشر مي کنند و چنانچه شما بتوانيد يک ويدئوي مفيد توليد کنيد، يک ويژگي منحصر به فرد در محتواي شما وجود دارد که نظر کاربر را جلب مي کند.

فرمت توليد محتواي شما چيست

براي توليد محتوا، فرمت هاي مختلف در اختيار شما قرار دارد؛ مانند متن، عکس، فيلم، پادکست و…! فرمت هاي ويدئويي و پادکست زحمت زيادي براي توليد دارند ولی بازخوردهاي آن، چندين برابر محتواي متني و عکس است. در بخش بعدي اين مقاله به بررسي انواع فرمت ها در بازاريابي محتوا مي پردازيم.

براي توزيع محتوا از چه کانال هايي استفاده مي کنيد

مهم ترين بخش بازاريابي محتوا، توزيع و انتشار آن است! در اصل هر چقدر هم که محتواي شما ارزشمند و با کيفيت باشد ولی نتوانيد به خوبي آن را به مخاطبان خود برسانيد، بازاريابي محتواي موفقي نداشته ايد. در اصل شما بايد بدانيد که مخاطبان شما در چه کانال هايي حضور دارند؛ مخاطبان برخي کسب وکارها در اينستاگرام و مخاطبان برخي ديگر در لينکدين حضور دارند! البته انتظار نداشته باشيد که از همان ابتدا بتوانيد کانال هاي مناسب براي توزيع محتوا را شناسايي کنيد ولی با درنظر گرفتن آناليزها و بازخوردهايي که از توزيع محتوا مي گيريد، بايد بتوانيد بهترين کانال هاي توزيع محتوا را شناسايي کنيد. بخشي از بودجه بازاريابي محتوا براي توزيع محتوا است و چنانچه بتوانيد کانال هاي مناسبي براي آن پيدا کنيد، بازاريابي محتواي بسيار پرسودي خواهيد داشت.

مديريت توليد و انتشار محتوا

هر کسب وکاري براي بازاريابي محتوا، از يک تيم استفاده مي کند و مسئله مهم اين است که چگونه بايد اين تيم را مديريت کرد؟ حتي چنانچه کسب وکار شما کوچک باشد و تنها يک نفر مسئوليت بازاريابي محتواي شما را بر عهده داشته باشد، باز هم بايد مديريت صورت بگيرد. در اصل متخصص بازاريابي محتوا تخصصش توليد و توزيع محتوا است ولی از اهداف کسب وکارتان اطلاع خوبي ندارد! شما بايد متناسب با نيازها و اهداف خود از بازاريابي محتوا، تيم محتواي خود را مديريت کنيد تا به اهداف تان محقق شود. همچنين ابزارهاي مديريت تيم محتوا و انتشار محتوا کمک زيادي به شما مي کند که در بخش پاياني اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم.
کلیک کنید  ابزارهای پنجگانه تولید محتوای کاربرپسند

انواع فرمت ها در بازاريابي محتوا

اگر قصد بازاريابي محتوا را داريد، ابتدا بايد فرمت هاي مختلف آن را بشناسيد! هر فرمت محتوايي مزايا و معايب خود را دارد و شما بايد متناسب با نياز، بودجه و تخصص کسب وکارتان يک يا چند مورد از آن ها را استفاده کنيد. فرمت هاي محتوايي عبارتند از:
  • محتواي متني: بخش اصلي سايت ها را شامل مي شود و براي موتورهاي جستجو اهميت زيادي دارد.
  • محتواي تصويري: هر عکسي که توليد يا استفاده مي کنيد، نوعي محتواي تصويري است.
  • محتواي ويدئويي: ويدئوهايي که به کمک موبايل يا دوربين فيلم برداري گرفته ايد و بنابراين از ويرايش، در سايت يا کانال هاي اجتماعي خود منتشر مي کنيد، محتواي ويدئويي است.
  • محتواي صوتي يا پادکست: به محتوايي که به کمک صدا به کاربر چيزي را آموزش مي دهيد، محتواي صوتي مي گويند! پادکست ها نوعي محتواي صوتي هستند که ارزش زيادي براي کاربران دارند.
  • اينفوگرافيک ها: به محتواي تصويري که در کنار تصاوير گرافيکي، از متن استفاده مي شود و معمولاً محتواي جامعي در مورد يک موضوع خاص را دربر مي گيرد، گفته مي شود.
  • موشن گرافيک: نوعي ويدئوي گرافيکي است که به جاي ضبط، طراحي مي شود! اين نوع محتوا به کمک نرم افزارهاي کامپيوتري ساخته مي شود و هيچ ارتباطي با دوربين فيلم برداري ندارد.
اگر مي خواهيد محتواي شما به خوبي پاسخگوي نياز کاربر باشد، بايد بدانيد که مخاطب شما با کدام نوع محتوا ارتباط بهتري برقرار مي کند! البته محدوديت بودجه هم مسئله اي است که گاهي کسب وکارها از بنابراين توليد محتواي ويدئويي يا موشن گرافيک برنمي آيند. بنابراين مي توانيد براي موضوعات معمولي از محتواي متني و براي موضوعات مهم خود، از موشن گرافيک يا محتواي ويدئويي استفاده کنيد. مثلاً توليد موشن گرافيک يا ويدئو براي معرفي محصولات يا خدمات کسب وکار يک کار ارزشمند است و نرخ فروش شما را تا حد زيادي افزايش مي دهد!

هدف از بازاريابي محتوا

شايد فکر کنيد که هدف کسب وکارها از بازاريابي محتوا يا هر روش بازاريابي ديگري، تنها افزايش فروش محصولات يا خدمات است! ولی جالب است بدانيد هر شرکتي با درنظر گرفتن شرايط خود، هدف خاصي در استفاده از روش هاي بازاريابي دارد. برخي از اين اهداف عبارتند از:  

هدف اول) برندسازي و افزايش آگاهي از برند يک کسب وکار

هنگامي که يک کسب وکار فعاليت خود را آغاز مي کند، کاربران اطلاعي از آن ندارند! بنابراين از همان ابتداي فعاليت کسب وکارها بايد به فکر ايجاد آگاهي از وجود خود در کاربران باشند. بهترين کار تبليغات گسترده است ولی بودجه بسيار زيادي مي خواهد! بنابراين از تبليغات، بازاريابي محتوا بهترين راه کار براي برندسازي است؛ زيرا اين روش بودجه بسيار کمي مي خواهد و نسبت به ساير روش ها، نرخ آگاهي بالاتري به شما ارائه مي کند. البته منظور ما محتواي ارزشمند و باکيفيت است که بتواند نياز کاربران را رفع کند. هر چقدر يک محتوا کيفيت بيشتري داشته باشد، رتبه بهتري در موتورهاي جستجو مي گيرد و کاربران بيشتر را جذب مي کند! از طرفي هنگامي که کاربر بتواند نياز خود را با استفاده از محتواي شما رفع کند، برند شما براي هميشه در ذهن کاربر مي ماند و بنابراين از مدتي، به مشتري وفادار کسب وکارتان تبديل مي شود.

هدف دوم) افزايش آگاهي کاربران از محصولات يا خدمات کسب وکار

اگر کسب وکار شما شناخته شده باشد، ولی باز هم با انتشار محصولات يا خدمات جديد کاربران اطلاعي از آن ندارند! بنابراين بايد کاربران از وجود چنين محصولي مطلع کنيد. کم هزينه ترين راه و تاثيرگذارترين راه، بازاريابي محتوا است. به کمک بازاريابي محتوا مي توانيد محصول خود را معرفي کنيد، ويژگي هاي آن را به کاربران بگوييد و در نهايت آن ها از اين مسئله که محصول شما مي تواند چه نياز يا مشکلي از آن ها را برطرف کند، اطلاع پيدا کند. البته روش هاي ديگري نظير ايميل مارکتينگ هم بسيار عالي هستند ولی براي جذب مشتريان جديد براي آگاهي از محصولات يا خدمات جديدتان، بازاريابي محتوا بسيار عالي است. توجه داشته باشيد چنانچه چنين هدفي داريد، حتماً براي روي مهم ترين و منحصر به فردترين ويژگي محصول يا خدمات خود تمرکز کنيد! زيرا محصول شما ممکن است صدها رقيب ديگر داشته باشد و شما بايد با استفاده از ويژگي هاي منحصر به فرد محصول خود، کاربر را تشويق به خريد از کسب وکارتان کنيد.

هدف سوم) افزايش وفاداري کاربران

يکي ديگر از اهداف مهم کسب وکارها، ايجاد وفاداري در مشتريان و کاربران است. هر چقدر محتواي شما ارزش و کيفيت بيشتر داشته باشد، ميزان ايجاد وفاداري آن در کاربر بيشتر است! در اصل چنانچه محتواي شما بتواند نيازهاي کاربران را به خوبي رفع کند، کاربران به شما اعتماد مي کنند و ميزان وفاداري آن ها نسبت به کسب وکارتان افزايش پيدا مي کند! ولی اين افزايش وفاداري کاربران چه مزيتي دارد؟ آن ها نسبت به خريد محصولات يا خدمات شما بيشتر ترغيب مي شوند و درآمد کسب وکارتان تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند.

هدف چهارم) افزايش مخاطبان و مشترکان کسب وکار

يکي ديگر از اهداف بسيار مهم کسب وکارها افزايش مخاطبان است! در حال حاضر کسب وکارها به خوبي مي دانند که افزايش مشتريان کاملاً وابسته به افزايش مخاطبان و دنبال کنندگان است. به عنوان مثال يک صفحه اينستاگرام مربوط به کسب وکار را درنظر بگيريد! چنانچه اين صفحه محتواي جذاب و منحصر به فرد توليد نکند، مي تواند فالوور جديد بگيرد؟ قطعاً خير! بنابراين يکي از اهداف بسيار مهم بازاريابي محتوا و توليد آن جذب فالوور و مخاطبان جديد است.

هدف پنجم) افزايش فروش محصولات و خدمات

۴ هدف قبلي مهم هستند، ولی چيزي که هر کسب وکاري براي پايدار ماندن به دنبالش است، افزايش فروش محصولات و خدمات است. حتماً تا اينجا متوجه شده ايد که افزايش فروش وابسته به جلب اعتماد کاربران است و اين مسئله با ارائه محتواي ارزشمند به کاربران امکان پذير است. کاربران هم به دنبال محتوايي هستند که بتواند نياز آن ها را برطرف کند، براي آن ها جذاب باشد و در نهايت يک دليل براي دنبال کردن آن صفحه داشته باشد. چنانچه صفحه شما چنين دليلي دارد، مي توانيد انتظار افزايش کاربران و در نهايت افزايش فروش محصولات و خدمات خود را داشته باشيد ولی چنانچه صفحه شما چنين ويژگي اي ندارد، قطعاً بايد به دنبال تغيير استراتژي بازاريابي محتواي کسب وکارتان باشيد. مثلاً ممکن است با تغيير طراحي پست هاي اينستاگرام خود، بتوانيد نرخ تعامل بهتري دريافت کنيد و محصول خود را به کاربران بيشتري نشان دهيد!
کلیک کنید  افزایش فروش با هدف گیری مجدد در تبلیغات یوتیوب

چرا بازاريابي محتوا اهميت و مزاياي زيادي دارد

بازاريابي محتوا براي کسب وکارها اهميت زيادي دارد! در اصل بازاريابي محتوا از همان ابتداي ظهور خط براي انسان ها وجود داشته ولی منظور ما از بازاريابي محتوا، بازاريابي محتوا براي کسب وکارهاي اينترنتي است. احتمالاً براي شما هم اين سوال پيش مي آيد که چرا بازاريابي محتوا اهميت زيادي دارد؟ اين سوال از آن جا نشأت مي گيرد که با وجود هزينه هاي زيادي براي توليد و توزيع محتوا چرا کسب وکارها هنوز هم از آن استفاده مي کنند؟ اهميت بازاريابي محتوا در ۱۰ مزيت آن خلاصه مي شود:

مزيت اول) افزايش اعتماد مخاطبان و کاربران سايت

مخاطبان هميشه به دنبال اطلاعات ارزشمند و مفيد هستند! اطلاعات ارزشمند، اطلاعاتي هستند که بتواند نياز کاربران را، هر چقدر کوچک، حل کند. يک کتاب چند صفحه اي ولی ارزشمند را درنظر بگيريد! هنگامي که کاربر اين کتاب را مي خواند، اطلاعات ارزشمندي از آن مي گيرد و مي توان از آن براي کار، زندگي استفاده کند. به عنوان مثال چنانچه کاربر يک کتاب ۲۰ صفحه اي در مورد مديريت زمان بخواند و اين کتاب بتواند در مديريت زمان به او کمک کند، وضع زندگي آن فرد بهبود پيدا مي کند. در اين صورت است که به نويسنده و ناشر آن کتاب اعتماد زيادي پيدا مي کند. در بازاريابي محتوا هم شما به کاربران اطلاعات مفيد و ارزشمند ارائه مي کنيد؛ هر چقدر اين اطلاعات ارزش بيشتري داشته باشند، کاربران اعتماد بيشتري به شما پيدا مي کنند. براي يک کسب وکار هيچ چيزي به اندازه اعتماد کاربران اهميت ندارد؛ زيرا هر کسب وکاري محصول يا خدماتي براي فروش دارد و تا زماني که کاربران به آن کسب وکار اعتماد نداشته باشند، نمي توانند آن را خريداري کنند. با استفاده از بازاريابي محتوا مي توانيد اطلاعات مفيد به کاربر ارائه کنيد و اعتمادش را جلب کنيد. چنانچه يک کاربر از طريق گوگل شما را پيدا کند، قطعاً به محتواي شما نياز دارد. هر چقدر بهتر بتوانيد نياز کاربر را رفع کنيد، بيشتر به شما اعتماد مي کند و راحت تر مي توانيد محصولات خود را به آن ها بفروشيد.

مزيت دوم) برندسازي کسب وکار

يکي از مسائل بسيار مهم در مديريت يک کسب وکار، برندسازي است! برندسازي به اين معنا است که بتوانيد نام برند خود را در ذهن کاربران ماندگار کنيد. هنگامي که محتوا توليد مي کنيد و آن را در ميان کاربران توزيع مي کنيد، آن محتوا با نام برند شما در ميان کاربران نمايش داده مي شود. هر چقدر محتواي شما ارزشمند تر باشد، کاربر بيشتر دوست دارد که بداند اين محتوا را چه کسي نوشته است! بنابراين بايد سعي کنيد نام لوگوي خود را در بخشي از سايت که مطمئن هستيد در ديد کاربر قرار دارد، درج کنيد. مثلاً چنانچه محتواي شما عکس دارد (که البته بايد داشته باشد)، مي توانيد لوگوي خود را به عنوان واترمارک بر روي تصاوير قرار دهيد تا هنگامي که کاربر آن عکس را مي بيند، نام برند شما را هم ببيند. البته تنها به ديدن آن توجه نکنيد! سعي کنيد انگيزه اي به آن ها بدهيد که با شما تعامل برقرار کنند! مثلاً در پايان مقالات خود از آن ها بخواهيد که براي شما نظر بفرستند و سوالات خود را بپرسند؛ بنابراين از پاسخ دادن به سوالات آن ها، ديد نسبتاً خوبي نسبت به شما پيدا مي کنند و احساس مي کنند که براي شما ارزش زيادي دارند. براي برندسازي بهتر مي توانيد انواع محتوا را در صفحات سايت خود استفاده کنيد؛ ويدئوهاي سرگرم کننده و جذاب     کتاب هاي الکترونيک، وبينارها و در نهايت اينفوگرافيک محتواي جذابي هستند که مي تواند نظر مخاطبان محتواي شما را جلب کنند. چنانچه در شبکه هاي اجتماعي هم به توليد و بازاريابي محتوا مي پردازيد که عالي است، ولی چنانچه هنوز براي آن استراتژي نچيده ايد، همين الان بهترين زمان است که دست به کار شويد. برندسازي از طريق شبکه هاي اجتماعي بسيار ارزشمند است! زيرا کاربران روزانه زماني زيادي را در شبکه هاي اجتماعي نظير اينستاگرام صرف مي کنند ولی شايد ماهي يک بار به سايت شما سر بزنند. سعي کنيد مخاطبان سايت خود را به شبکه هاي اجتماعي هدايت کنيد تا با توليد محتواي منظم و مداوم، برندسازي مستمر براي کسب وکارتان داشته باشيد. براي اين کار مي توانيد يک تقويم محتوا براي مديريت شبکه هاي اجتماعي ايجاد کنيد تا بدانيد که در کدام روز، قرار است کدام محتوا و توسط چه کسي توليد شود.

مزيت سوم) بهبود کيفيت سئوي سايت

به نظر شما پادشاه سئو چيست؟ حتماً پيش از اين، اين مسئله را شنيده ايد که مي گويند محتوا پادشاه سئو است! ولی چرا؟ چون کاربراني که وارد سايت شما مي شوند، به دنبال محتواي ارزشمند هستند. چنانچه قصد نداريد از گوگل که بزرگ ترين منبع هدايت ترافيک براي سايت شما است بازديد داشته باشيد، نيازي به محتوا نداريد! ولی چنانچه واقعاً تصميم گرفته ايد تا مخاطبان خود را از بزرگ ترين منبع هدايت ترافيک (يعني گوگل) وارد سايت خود کنيد، بازاريابي محتوا را فراموش نکنيد. هيچ کاربري وجود ندارد که فقط براي برند شما به سايت بيايد؛ در اصل تا زماني که محتواي مناسب در سايت نداشته باشيد، کاربر حاضر نيست زمان زيادي را در سايت بگذراند! حتي چنانچه محتوايي داشته باشيد ولی بي کيفيت باشد، بازهم کاربر در سايت نمي ماند و آن را ترک مي کند. مدت زماني که کاربر در سايت مي ماند، يکي از فاکتورهاي اساسي سئو است! هر چقدر کاربر بيشتر در سايت بماند، گوگل متوجه مي شود که سايت شما محتواي بسيار خوبي دارد و به همين دليل، رتبه سايت شما را بهبود مي بخشد. بنابراين بازاريابي محتوا نه تنها در ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران مفيد است، بلکه رتبه شما را در موتورهاي جستجو بهبود مي بخشيد. هيچ گاه نمي توان سئوي سايت و محتوا را جدا از هم دانست؛ اين دو مورد به هم اعتبار مي بخشيد و آينده کسب وکارتان را تضمين مي کند. البته سئو تنها محتوا نيست ولی چنانچه محتواي باکيفيت و بهينه داشته باشيد، کارهاي ديگر به راحتي انجام مي شود. لينک سازي، سئوي داخلي، سئوي خارجي و… از مهم ترين مواردي هستند که براي بهبود سئو، بايد آن ها را در نظر داشته باشيد.

مزيت چهارم) ايجاد سرنخ بازاريابي در کسب وکار

يکي از مهم ترين اهداف کسب وکارها در استراتژي محتوا، تبديل بازديدکننده به خريدار است! در اصل چنانچه کسب وکاري در استراتژي محتوا به دنبال ارائه محتوا و اطلاعات ارزشمند به مشتريان است، هدفش کسب درآمد از طريق مشتريان است؛ مثلاً چنانچه محصول يا خدماتي داشته باشند، هدف فروش آن است.
کلیک کنید  دانلود و نصب اینستاگرام پلاس
اين کار با روش هاي مختلفي انجام پذير است! يکي از بهترين راه ها ارائه محتواي ارزشمند به کاربران است که در نهايت بتوانيد اطلاعاتشان را دريافت کنيد. ايجاد سرنخ بازاريابي به اين معني است که بتوانيد کاربران را از طريق کانال هاي مختلف (نظير گوگل، شبکه هاي اجتماعي و…) کاربران را به سايت خود هدايت کنيد، براي آن ها ارزشي (نظير محتواي ارزشمند و کاربردي) ايجاد کنيد و در نهايت آن ها را به مشتري تبديل کنيد.

براي ارائه محتواي ارزشمند و تبديل کاربران به مشتري چندين راه کار وجود دارد:

توليد کتاب هاي الکترونيک: کتاب هاي الکترونيک معمولاً حجم يک کتاب فيزيکي را ندارند، ولی ارزش بسيار زيادي براي کاربر دارد! در اين کتاب ها اطلاعات به صورت خلاصه و مفيد در اختيار کاربران قرار مي گيرد. به راحتي مي توانيد از کاربر ايميل و نامش را دريافت کنيد تا کتاب را براي او ارسال کنيد! همچنين مي توانيد محصول خود را در بخشي از سايت مانند فروشگاه قرار دهيد و از کاربر بخواهيد براي دانلود، در سايت شما عضو شود. در اين صورت علاوه بر نام و ايميل، اطلاعات ديگري نظير شماره تماس، شهر و… را از کاربر بگيريد تا در آينده از آن استفاده کنيد. هر چقدر اطلاعات بيشتري از کاربر بگيريد، در بازاريابي شما تاثير بسيار خوبي دارد و مي توانيد کاربران را به مشتري خود تبديل کنيد. ارائه مطالعات و گزارش هاي مختلف در حوزه کسب وکار: يکي از اطلاعاتي که ارزش بسيار زيادي براي کاربران دارد، ارائه خلاصه مطالعات و گزارش هاي ارزشمند در حوزه کاري تان است. مثلاً چنانچه در حوزه بازاريابي فعاليت مي کنيد، ارائه گزارش هايي از آمار فعاليت کاربران در شبکه هاي اجتماعي است! معمولاً کاربران اطلاعاتي که در آن آمار و ارقام دارد، بسيار دوست دارند و مي توانيد با ارائه چنين اطلاعات ارزشمندي، اطلاعات آن ها را دريافت کنيد. برگزاري دوره هاي آموزشي رايگان براي دريافت اطلاعات مشتري: کاربران يادگيري را دوست دارند! حال چنانچه اين يادگيري در قالب ويدئو باشد، نه تنها کاربران بيشتري از آن استفاده مي کنند بلکه تاثير بيشتري بر روي نرخ تبديل دارد. همچنين مي توانيد از بخش هاي مختلف اين ويدئو در شبکه هاي اجتماعي خود استفاده و اعتماد کاربران را جلب کنيد.

مزيت پنجم) جذب مخاطبان از طريق موتوهاي جستجو و شبکه هاي اجتماعي

موتورهاي جستجو و شبکه هاي اجتماعي دو منبع بسيار عالي براي جذب مخاطب هستند! کاربران براي رفع نيازهاي خود در گوگل جستجو مي کنند و به دنبال سايتي مي گردند که بتواند نياز آن ها را رفع کند. معمولاً کاربر سايتي را که قبلاً توانسته باشد نيازش را رفع کند، بيشتر از سايت هاي ديگر کليک مي کند! به همين دليل بايد محتواي ارزشمند توليد کنيد تا چنانچه کاربري وارد سايت شما شود، نيازش رفع شود. با بازاريابي محتواي دقيق، مي توانيد کاربران وفادار ايجاد کنيد که هميشه از سايت شما براي دريافت اطلاعاتي که به آن نياز دارند، استفاده کنند. همچنين شبکه هاي اجتماعي يکي از مواردي هستند که افراد به صورت روزانه، چندين ساعت را در آن فعاليت مي کنند. بايد بتوانيد با توليد و بازاريابي محتواي حرفه اي آن ها را جذب کنيد و با دادن اطلاعات ارزشمند، اعتماد آن ها را نسبت به خود بدست آوريد. هر چقدر اعتماد بيشتري از کاربران جلب کنيد، راحت تر مي توانيد اطلاعات آن ها را در سايت خود دريافت کنيد. پيشنهاد ما اين است که براي محتواي منتشرشده در سايت خود، محتوايي در اينستاگرام منتشر کنيد و براي خواندن متن کامل، از کاربر دعوت کنيد که وارد سايت شما شود.

مزيت ششم) تبديل کاربران هدفمند به مشتريان

يکي از چالش هاي کسب وکارهاي مختلف، جذب مخاطبان هدفمند است! اشتباهي که بسياري از کسب وکارهاي اينترنتي در بخش بازاريابي شبکه هاي اجتماعي انجام مي دهند، اين است که با استفاده از محتواي جذاب ولی غيرمرتبط با کسب وکار، مخاطب جذب مي کنند. حال فرض کنيد در يک کسب وکار مربوط به حوزه زيبايي، مخاطبي که به واسطه يک پست سرگرمي شما را دنبال کرده است اصلاً نيازي به خدمات شما دارد؟ به همين دليل است که نرخ تبديل بسياري از کسب وکارها پايين است. شما بايد سعي کنيد مخاطباني را جذب کنيد که احمال نياز آن ها به خدمات و محصولات شما زياد است. مزيت بازاريابي محتوا نسبت به ساير روش هاي بازاريابي اين است که شما دقيقاً محتواي مربوط به کسب وکارتان را در سايت قرار مي دهيد! مخاطبي که از طريق گوگل و به واسطه جستجوي عنوان محتواي شما وارد سايت مي شود، احتمال آن که به محصولات يا خدمات شما نياز داشته باشد بسيار زياد است. بنابراين مي توانيد در محتواي خود يک کال تو اکشن (CTA) ايجاد کنيد و در آن، اطلاعات مشتري را بگيريد. همچنين مي توانيد محصول مرتبط با آن محتوا را به صورت مستقيم در اختيار کاربران قرار دهيد تا آن را خريداري کنند. بنابراين شما تنها مي توانيد مخاطبان هدفمند کسب وکارتان را به مشتري تبديل کنيد و تمام سود شما، حاصل از مخاطبان هدفمند خواهد بود. البته منظور ما از سود، تنها جنبه مادي نيست؛ ارزش هايي که مخاطبان براي شما ايجاد مي کنند هم مي تواند جزء سود شما محسوب شوند.

سه بخش مهم براي تبديل بازديدکننده هدفمند به مشتري عبارتند از:

  • مرحله آگاه شدن کاربر: در اين مرحله کاربر به محتواي شما نياز دارد! از گوگل جستجو يا شبکه هاي اجتماعي به سايت شما مي رسد و نياز خود را برطرف مي کند. شما مي توانيد محصول يا خدمات خود را به کاربر معرفي کنيد تا کاربر از ارائه آن ها توسط شما اطلاع پيدا کند.
  • مرحله ارزيابي کاربر: در اين مرحله کاربر خدمات يا محصولات شما را ارزيابي مي کند! او مي خواهد بداند که آيا محصول شما مي تواند نيازش را رفع کند يا خير. همچنين به دنبال اين است که مزايا و معايب محصول شما را نسبت به محصول رقيبان بررسي کند.
  • مرحله تصميم گيري کاربر: بنابراين از ارزيابي، مرحله تصميم گيري کاربر است! حالا کاربر تصميم مي گيرد که محصول يا خدمات شما را خريداري کند يا خير. چنانچه در بخش بازاريابي محتواي محصول خود موفق عمل کرده باشيد و کاربر واقعاً به محصول يا خدمات شما نياز داشته باشد، آن را خريداري مي کند و در اين مرحله تبديل بازديدکننده هدفمند به مشتري اتفاق مي افتد. هرچقدر نرخ تبديل بالاتر باشد، فروش در نهايت درآمد شما هم بيشتر است!

مزيت هفتم) اشتراک گذاري محتوا توسط کاربران

يکي از مفاهيم اساسي در کسب وکارهاي اينترنتي که هر فردي بايد بداند، اين است که کاربران اعتماد بيشتري به هم، نسبت به کسب وکار، دارند. اين مسئله باعث به وجود آمدن بخش هاي مختلفي از بازاريابي نظير بازاريابي دهان به دهان و البته موفقيت زياد آن شده است. يکي از مواردي که در حوزه بازاريابي محتوا اهميت زيادي دارد، اشتراک گذاري محتوا است! هنگامي که شما يک محتوا در شبکه هاي اجتماعي يا سايت توليد مي کنيد، نياز داريد تا در ميان کاربران به اشتراک گذاشته شود!
کلیک کنید  چه محتوایی به درد سایت می خورد!
چه کسي مي تواند بهتر از شما محتوا را به اشتراک بگذارد؟ قطعاً کاربر. کاربران مي توانند محتواي شما را براي دوستان خود ارسال کنند و با درنظر گرفتن اين که دوستان آن کاربر به او اعتماد دارند، از محتواي شما استفاده مي کنند. اين مسئله نه تنها اعتبار زيادي براي شما ايجاد مي کند، بلکه شانس افزايش نرخ تبديل هم وجود دارد.

راه کارهاي ديگري هم براي به اشتراک گذاري محتوا وجود دارد که برخي از آن ها عبارتند از:

  • اشتراک گذاري محتواي توليدشده از طريق شبکه هاي اجتماعي
  • دعوت از فالوورهاي اينستاگرام براي ديدن محتواي سايت
  • استفاده از سيستم ايميل مارکتينگ براي ارسال محتواي جذاب به کاربران (نظير معرفي محصولات جديد)
  • استفاده از روش هاي مختلف بازاريابي
  • و…
با استفاده از اين روش ها مي توانيد محتواي خود را در ميان مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذاريد. توجه داشته باشيد که بهترين راه اشتراک گذاري محتوا، اشتراک گذاري با افرادي است که خودشان اطلاعاتي در اختيار شما قرار داده اند! مثلاً چنانچه کاربري در سايت شما ثبت نام کرده است، قطعاً مخاطب هدف محتواي شما است و مي توانيد شانس زيادي در ديده شدن بيشتر محتواي خود داشته باشيد.

مزيت هشتم) ارائه دليل بسيار قانع کننده براي بازگشت افراد به سايت

معمولاً افراد بازديدکننده از سايت، بنابراين از يک بار بازديد از سايت دليلي براي مراجعه مجدد به آن ندارند. مثلاً کاربري را فرض کنيد که يک بار برايش در مورد بازاريابي شبکه هاي اجتماعي سوال پيش مي آيد و بنابراين از جست وجو در گوگل به سايت شما مي رسد. در اين صورت پاسخ سوالش را پيدا مي کند و ديگر به سايت شما نياز ندارد! ولی شما به خوبي مي دانيد که چنانچه به دنبال سوالي در مورد سوشال مارکتينگ است، احتمال آن که به محصول شما در اين زمينه نياز داشته باشد هم زياد است. بنابراين شما مي توانيد ايميل او را براي ارسال کد تخفيف يا يک محصول رايگان بگيريد و در آينده ايميلي براي معرفي محصول خود ارسال کنيد. تعداد زيادي از کاربران به اين صورت هستند و پتانسيل بالايي براي خريد محصول شما دارند. جالب است بدانيد افراد معمولاً به سايت هايي برمي گردند که به آن اعتماد دارند و مي شناسند. براي شناخت سايت شما توسط کاربران، کافي است ايميل آن ها را بگيريد و براي آن ها ارزشي ايجاد کنيد! هر چقدر ارزش ايجاد شده در کاربران قوي تر باشد، احتمال بازگشت آن ها به سايت هم بيشتر است. يکي از راه هاي ايجاد ارزش، توليد مستمر و مداوم محصول است! براي توليد محتوا، به يک تقويم محتوا نياز داريد. با اين کار شما مي دانيد که در يک بازه زماني مشخص (مثلاً الان تا يک ماه آينده) قرار است چه محتوايي در سايت قرار بگيرد و براي آن برنامه ريزي مي کنيد. اين يک دليل عالي براي آن است که کاربر بداند هر روز محتواي عالي در سايت شما قرار مي گيرد و به سايت شما بازمي گردد.

مزيت نهم) راه کاري هماهنگ با ساير استراتژي هاي بازاريابي

استراتژي هاي مختلفي براي انواع بازاريابي وجود دارد ولی جالب است بدانيد اکثر آن ها نياز به بازاريابي محتوا دارند! به عنوان مثال بازاريابي از طريق سئو يکي از بهترين روش هاي بازاريابي است؛ زيرا موتورهاي جست وجو ترافيک بسيار عالي براي کسب وکارتان ايجاد مي کند. ولی بدون بازاريابي محتوا نمي توان بازاريابي سئوي موفقي داشت! زيرا سئو کاملاً وابسته به محتوا است و هرچقدر محتواي شما براي کاربر قوي تر و ارزشمندتر باشد، بازاريابي سئوي شما هم موفق خواهد بود. شبکه هاي اجتماعي هم در بخش بازاريابي کسب وکارها اهميت زيادي دارند! خودتان را جاي کاربر بگذاريد که وارد صفحه اجتماعي مربوط به يک کسب وکار مي شويد؛ انتظارتان از اين صفحه چيست؟ انتظارتان اين است که محتواي عالي در اختيار شما قرار دهد. کاربران هم به همين صورت عمل مي کنند. هنگامي که وارد صفحه اينستاگرام شما مي شوند، نياز به محتواي عالي دارند تا شما را دنبال کنند. بنابراين نياز به بازاريابي محتوا داريد تا بتوانيد يک صفحه عالي داشته باشيد! در اصل بازاريابي محتوا، بخشي از بازاريابي شبکه هاي اجتماعي را شامل مي شود. اگر از ايميل مارکتينگ به عنوان يکي از روش هاي بازاريابي استفاده مي کنيد، بايد بدانيد که در ايميل مارکتينگ هم نياز به بازاريابي محتوا داريد! در ايميل براي کاربران چه چيزي ارسال مي کنيد؟ متن، عکس، فيلم و اينفوگرافيک! اين موارد به کمک چه بخشي از بازاريابي تهيه و توليد مي شوند؟ به کمک بازاريابي محتوا! بنابراين در هر بخشي از بازاريابي نياز به بازاريابي محتوا داريد. به همين دليل است که بازاريابي محتوا کاملاً با ساير استراتژي هاي بازاريابي هماهنگ است و لازم است تا از آن استفاده کنيد.

مزيت دهم) بيشترين نرخ بازگشت سرمايه در ميان روش هاي مختلف بازاريابي

نظرتان در مورد يک روش بازاريابي که هزينه آن کمتر از نصف هزينه ساير روش هاي بازاريابي است ولی تاثيرگذاري آن تا ۳ برابر بيشتر است، چيست؟ بازاريابي محتوا ۶۲ درصد کمتر از ساير روش هاي بازاريابي هزينه داشته ولی بيش از ۳ برابر، تاثيرگذاري بيشتري دارد. بازاريابي محتوا تنها نياز به صرف زمان دارد ولی هزينه زيادي نياز ندارد! اين يعني شما با صرف زمان، مي توانيد محتواي عالي توليد کنيد، نرخ تبديل بيشتري بگيريد و در نهايت کسب وکار خود را تنها به کمک بازاريابي محتوا توسعه دهيد.   البته بازاريابي محتوا يک استراتژي درازمدت است و نمي توان در مدت زمان کوتاه از آن انتظار سود زيادي داشت! ولی مزيت آن نسبت به ساير روش هاي بازاريابي نظير تبليغات آنلاين، است که تا زماني که آن محتوا در سايت باشد براي شما سودآوري خواهد داشت. در اصل هنگامي که يک مطلب روي سايت قرار مي گيرد، چنانچه روي سئوي آن کار کنيد براي هميشه در دسترس کاربران است و ترافيک خوبي از موتورهاي جستجو مي گيرد! کافي است يک کال تو اکشن عالي در آن صفحه قرار دهيد و کاربران را ترغيب به خريد محصولات يا خدمات خود کنيد. در اين صورت است که بازاريابي محتوا به بهترين استراتژي بازاريابي براي کسب وکارتان تبديل مي شود و علاقه زيادي به آن پيدا مي کنيد. از بازاريابي محتوا مي توانيد در سايت و شبکه هاي اجتماعي استفاده کنيد!
کلیک کنید  آموزش استوری اینستاگرام؛ از ایجاد تا آنالیز استوری!
مزيت بازاريابي محتوا براي سايت نسبت به شبکه هاي اجتماعي اين است که محتواي سايت براي هميشه بازديد مي گيرد ولی محتواي شبکه هاي اجتماعي تنها در زمان انتشار آن مفيد است و بنابراين از مدتي بازديد آن تقريباً به صفر مي رسد! ولی در همان مدت کوتاه آن قدر تاثيرگذار است که بخش بزرگي از استراتژي بازاريابي کسب وکارهاي کوچک و بزرگ، بازاريابي در شبکه هاي اجتماعي است. يک نکته! منظور ما از اين که بازاريابي محتوا بهترين استراتژي بازاريابي است، اين نيست که نبايد از ساير روش هاي بازاريابي استفاده کنيد! بلکه بازاريابي محتوا پايه و اساس استراتژي بازاريابي شما است و مي توانيد براي توسعه آن از ساير استراتژي هاي بازاريابي نظير بازاريابي در شبکه هاي اجتماعي، سئو، ايميل مارکتينگ و… هم استفاده کنيد.

چگونه يک استراتژي موفق براي بازاريابي محتوا ايجاد کنيم؟

بازاريابي محتوا نيز مانند هر روش بازاريابي، چيزي بيشتر از جستجوي مطالب، توليد و انتشار آن است! بخش مهمي از بازاريابي محتوا را توزيع و ارتقاء محتوا شامل مي شود که مي توانيد آن را با روش هاي مختلف به بهترين شکل ممکن انجام دهيد! در حالت کلي استراتژي محتوا شامل ۱۰ مرحله مهم و اساسي است:  

مرحله اول) تعيين اهداف براي برنامه ريزي بازاريابي محتوا

پيش از آن که بخواهيد بازاريابي محتوا را آغاز کنيد، بايد ببينيد که هدف شما از توليد محتوا چيست! بازاريابي محتوا مي تواند براي رسيدن به اهداف مختلفي نظير برندسازي، افزايش مخاطبان، افزايش فروش و… باشد. براي تعيين استراتژي محتوا بايد هدف خود را بدانيد؛ زيرا نقشه راه براي رسيدن به هر يک از اهداف متفاوت است! مثلاً چنانچه هدف شما برندسازي و افزايش مخاطب است، بايد محتواي ارزشمند و کاربردي توليد کنيد ولی چنانچه هدف فروش محصول است، بايد محتوايي مرتبط با محصول ايجاد کنيد و در آن، محصول خود را تبليغ کنيد. چنانچه مرحله اول را به خوبي مي شناسيد، به سراغ مراحل بعدي برويد.

مرحله دوم) تعيين مخاطبين هدف در بازاريابي محتوا

شما بايد بدانيد که مخاطب محتواي شما چه کسي است! به عبارت ساده تر، بايد بدانيد که چه کسي قرار است محتواي شما را بخواند و از آن استفاده کنيد. در تعيين استراتژي محتوا راه هاي مختلفي براي رساندن محتوا به کاربر وجود دارد ولی تا زماني که ندانيد مخاطب شما واقعاً چه کسي است، نمي توانيد به خوبي محتوا را توزيع کنيد. براي شناسايي مخاطبان مي توانيد از اطلاعات رقيبان استفاده کنيد ولی چنانچه اين اطلاعات در دسترس نيست، مي توانيد اطلاعات کاربران خود را جمع آوري کنيد. برخي از اطلاعات مشخص هستند!مثلاً کاربري که در سايت مربوط به حوزه دکوراسيون حضور دارد، مشخصاً در اين حوزه فعاليت مي کند. ولی برخي از اطلاعات نظير شهر کاربر را تا زماني که اطلاعات او را نگيريد، مشخص نمي شود. براي اين کار، مي توانيد بخش ثبت نام سايت خود را فعال کنيد و کاربران را ترغيب به ثبت نام در سايت کنيد! مثلاً مي توانيد اعتبار هديه در ازاي عضويت در سايت به او بدهيد و در ازاي تکميل اطلاعات کاربري، امتياز ديگري براي او قائل شويد. اين موارد به آينده کسب وکار و همچنين استراتژي بازاريابي محتوا کمک زيادي مي کند.

مرحله سوم) بررسي موضوعات مرتبط با کسب وکارتان

هر سايتي در يک حوزه فعاليتي خاص (البته به غير از سايت هاي عمومي نظير بيتوته) فعاليت مي کند؛ مثلاً سايتي در زمينه فروش محصولات کشاورزي فعاليت مي کند. بنابراين هر سايت يک حوزه کاري مشخص دارد و در هر حوزه، موضوعات تخصصي و مشخصي وجود دارند. براي بازاريابي محتوا بايد اين موضوعات کلي را مشخص کنيد و در دسته بندي توليد محتواي خود قرار دهيد! مطابق اهميت هر دسته، در نقشه محتوا مشخص کنيد که براي هر دسته، چه تعداد محتوا بايد توليد شود. البته تمام دسته بندي ها اهميت دارند و هيچ دسته اي را نبايد بدون محتوا قرار دهيد؛ زيرا برخي کاربران به آموزش در آن حوزه نياز دارند ولی برخي ديگر مشاوره مي خواهند تا پاسخ سوالات خود را پيدا کنند. به تمام کاربران اهميت بدهيد و براي هر موضوع، محتواي جذاب و کاربردي توليد کنيد.

مرحله چهارم) بررسي محتواي پرجستجو و موردعلاقه کاربران

در هر حوزه محتوايي وجود دارد ولی برخي از محتواها، جستجوي بسيار بيشتري در گوگل دارند! اين يعني برخي از سوالات و نيازها براي کاربران بيشتر است و نياز دارند تا پاسخ آن را پيدا کنند. چنانچه کمي با ابزارهاي مختلف نظير گوگل ترند آشنا باشيد، به راحتي مي توانيد سوالات و محتواي پرجستجو را پيدا کنيد و براي آن محتوا توليد کنيد. توجه داشته باشيد که شما براي کاربران محتوا توليد مي کنيد و نياز است که علاقه آن ها را مورد توجه قرار دهيد! هر چقدر محتواي توليدشده توسط شما پرجستجوتر باشد، يعني کاربران به آن علاقه دارند و تاثيرگذاري آن محتوا تا حد زيادي بيشتر است.

مرحله پنجم) ايده پردازي براي توليد محتوا

يکي از موارد مهمي که در بازاريابي و توليد محتوا اهميت دارد، ايده پردازي است! گاهي اوقات ايده هاي خاصي در ذهن توليدکننده محتوا وجود ندارد ولی ابزارهاي خوبي در اين زمينه وجود دارند که به شما ايده بدهد. برخي از اين ابزارها عبارتند از:
  • HubSpot’s Website Grader: يکي از ابزارهايي است که به رتبه بندي بخش هاي مهم وبلاگ يا شبکه اجتماعي مي پردازد و يک گزارش کامل به شما تحويل مي دهد. با استفاده از اين ابزار مي توانيد در مورد محتوا و سئوي سايت خود تصميم بگيريد! همچنين به شما راه کارهايي براي بهبود وضعيت محتوا و سئوي محتوا ارائه مي کند که با انجام آن ها، مي توانيد رتبه سايت خود را در موتورهاي جستجو بهبود ببخشيد.
  • Blog idea generator: چنانچه در سايت خود يک وبلاگ داشته باشيد، حتماً براي انتخاب عنوان با مشکل مواجه مي شويد! عنواني که جذاب باشد و در عين حال، براي سئو مناسب باشد. اين ابزار به شما کمک مي کند تا بتوانيد ايده هاي خوبي براي نوشتن پست هاي سايت خود بگيريد.
  • Feedly: اين ابزار موضوعات مرتبط با حوزه کسب وکارتان را بررسي مي کند و با درنظر گرفتن آن ها، ايده هاي مختلف ارائه مي کند! چنانچه توليدکننده محتوا هستيد يا مي خواهيد براي بازاريابي محتوايي کسب وکارتان ايده بگيريد، اين ابزار عالي را به شما پيشنهاد مي کنم.
  • BuzzSumo: اين ابزار مطابق تعامل کاربران با محتواي مختلف شبکه هاي اجتماعي، بهترين محتوا را انتخاب مي کند! معيار اصلي اين ابزار تعداد اشتراک گذاري محتوا با ساير کاربران است. با درنظر گرفتن اين که هدف کسب وکارها کاربران هستند، اين ابزار عالي است و مي تواند تاثير بسيار زيادي در کسب وکار شما بگذارد.
  • Blog Post Headline Analyzer: چنانچه به دنبال ابزاري براي آناليز عنوان ها و سرفصل ها هستيد يا فکر مي کنيد ممکن است محتواي شما مشکلات نگارشي داشته باشد، يا چنانچه نياز به بررسي تعداد جستجوي کلمات کليدي داريد اين يک ابزار بسيار کاربردي و عالي است. کافي است تعداد سرفصل را انتخاب کنيد و اين ابزار به شما بهترين آن را پيشنهاد کند.
کلیک کنید  اصول تولید محتوای کاربرپسند

مرحله ششم) توليد محتوا و انتخاب نيروي مناسب

براي توليد محتوا نياز به يک تيم توليد محتوا داريد! اين تيم مي تواند يک نفر در کنار ساير افراد بازاريابي محتوا باشد يا چندين نفر که کار توليد محتواي شما را انجام مي دهند. بستگي به ميزان بازاريابي محتواي شما و حجم کار، تعداد نفرات اين تيم متغير است. ولی مسئله اصلي اين است که اين تيم بتواند به خوبي نياز شما را بشناسد و با توليد محتوا مطابق اهداف شما، نياز شما را برطرف کند. البته به راحتي مي توانيد اين کار را برون سپاري کنيد! مثلاً ما در ديدوگرام خدمات مديريت شبکه هاي اجتماعي به صورت تخصصي ارائه مي کنيم که مي توانيد نياز خود را بدون استخدام تيم توليد محتوا رفع کنيد.

مرحله هفتم) ايجاد تقويم محتوا

يکي از بخش هاي بسيار مهم در بازاريابي محتوا، ايجاد تقويم محتوا است! شما بايد بدانيد که چه نوع محتوايي قرار است توليد کنيد، چه کسي قرار است اين محتوا را توليد کند، محتوا در چه زماني بايد منتشر شود و در نهايت، کانال هاي توزيع محتوا کدام موارد هستند. بدون دانستن اين موارد نمي توانيد بازاريابي محتوايي موفقي داشته باشيد. پيشنهاد مي کنم مقاله “چگونه يک تقويم محتوا براي شبکه هاي اجتماعي ايجاد کنيم؟” را بخوانيد.  

مرحله هشتم) انتشار و توزيع محتوا

اکنون که تيم محتواي شما مشخص شده است و تقويم محتواي خود را ايجاد کرده ايد، زمان انتشار و توزيع محتوا است. براي آن که بتوانيد محتوا را در زمان مناسب منتشر کنيد، بايد آناليز دقيقي روي سايت يا شبکه هاي اجتماعي خود داشته باشيد و ساعتي که کاربران بيشتري در آن آنلاين هستند را بدانيد. همچنين در هنگام انتشار محتوا ي سايت بايد بررسي کنيد که محتوا از نظر سئو عالي باشد! تگ هاي H را رعايت کنيد، عنوان مناسب انتخاب کنيد، چگالي کلمات کليدي را چک کنيد و در نهايت، آن را در سايت منتشر کنيد.

مرحله نهم) بازاريابي براي افزايش ترافيک محتوا

پس از آن که محتواي شما منتشر شد، بايد از طريق کانال هاي مختلف به دنبال افزايش ترافيک محتوا باشيد! درست است که کار شما در بخش انتشار محتوا تمام شده است، ولی فرآيند بازاريابي محتوا ادامه دارد. از شبکه هاي اجتماعي براي هدايت کاربران به سايت استفاده کنيد و از آن ها بخواهيد براي خواندن محتواي جذاب شما، وارد سايت شوند. همچنين استفاده از ايميل مارکتينگ، تبليغات آنلاين و… را براي افزايش بازديد محتوا فراموش نکنيد!

مرحله دهم) آناليز و تحليل ترافيک محتوا

براي آن که بدانيد محتواي شما چقدر موفق بوده است، بايد آن را آناليز کنيد. مهم ترين فاکتورهاي آناليز محتوا عبارتند از:
  • ترافيک دريافتي براي آن محتوا نسبت به ميانگين بازديد محتواي سايت
  • تعداد کاربراني که از طريق موتورهاي جستجو نظير گوگل وارد آن صفحه محتوا شده اند.
  • مدت زماني که کاربران در صفحه شما مي مانند نسبت به مدت زمان موردنياز براي خواندن کامل محتوا
با دانستن اين ۳ مورد به راحتي مي توانيد محتواي سايت خود را آناليز کنيد و ميزان موفقيت آن را بسنجيد.

ابزارهاي لازم براي بازاريابي محتوا

براي بازاريابي محتوا، دقيقاً مانند هر نوع بازاريابي ديگر، نيازمند برخي ابزار هستيد؛ ابزارها به دو دسته تقسيم بندي مي شوند: ابزارهاي ضروري: اين نوع ابزارها براي بازاريابي محتوا ضروري هستند! مثلاً شما به سيستم مديريت محتوا نياز داريد تا بتوانيد محتواي خود را منتشر کنيد.
  • سيستم مديريت محتوا: سيستم هاي مديريت محتوا ابزاري براي راه اندازي سايت و وبلاگ هستند! به کمک اين ابزار مي توانيد محتواي سايت خود را در سايت بارگذاري کنيد و آن را به کمک ابزار متن، بهينه سازي کنيد. مثلاً وردپرس بهترين CMS رايگان در زمينه راه اندازي سايت است که قابليت هاي زيادي را براي بازاريابي محتوا در اختيار شما قرار مي دهد.
  • ابزار آناليز بازاريابي محتوا: همان طور که در بالاتر به آن اشاره کرديم، آناليز وتحليل بخش مهمي از بازاريابي محتوا است! يکي از مهم ترين ابزارهايي که بايد به آن دسترسي داشته باشيد، ابزارهاي آناليز محتوا هستند. به منظور ارزيابي عملکرد بازاريابي محتوا، به ابزارهاي آناليتيکس نظير گوگل آناليتيکس نياز داريد تا بتوانيد ميزان ترافيک جذب شده را تحليل کنيد.
ابزارهاي اضافي: اين نوع ابزارها به شما کمک مي کنند تا بتوانيد بازاريابي محتواي موفق تري داشته باشيد ولی وجود آن ها ضروري نيست.
  • نرم افزار مديريت پروژه: يکي ديگر از ابزارهايي که براي بازاريابي محتوا به آن نياز داريد، ابزارهاي مديريت پروژه هستند. در اين ابزارها مي توانيد کارهايي که هر يک از اعضاي تيم بايد انجام دهند را مشخص کنيد! مثلاً مي توانيد مشخص کنيد که کدام يک از افراد، بر روي کدام پست کار کنند، آن را در چه زماني منتشر کنند و در نهايت، فايل هاي مربوطه را در همان قسمت قرار دهند. از بهترين ابزارهاي مديريت پروژه مي توان به Trello اشاره کرد!
  • نرم افزارهاي طراحي: يکي از مهم ترين بخش هاي بازاريابي محتوا، بخش آماده سازي و طراحي تصاوير گرافيکي است. از تصاوير گرافيکي نه تنها در شبکه هاي اجتماعي، بلکه در سايت هم استفاده مي شود! ابزارهاي طراحي گرافيک براي کامپيوتر و موبايل وجود دارند و اکثر آن ها قابليت هاي بسيار خوبي را در اختيارتان قرار مي دهند. از بهترين ابزارهاي طراحي در کامپيوتر مي توان به فتوشاپ اشاره کرد. در پست “اپليکيشن هاي کاربردي اينستاگرام“ به بررسي بهترين هاي اين ابزارها براي موبايل پرداخته ايم. همچنين، ابزارهاي ديگري براي توليد محتواي بصري وجود دارد. Canva، يکي از ابزارهاي رايگان طراحي است که محتواي بصري باکيفيت توليد مي کند.
با استفاده از اين ابزارها بازاريابي محتواي خود را بهبود ببخشيد و کسب وکارتان را توسعه دهيد.

نتيجه گيري

بازاريابي محتوا يکي از بخش هاي مهم بازاريابي کسب وکار را شامل مي شود و بدون آن موفقيت در کسب وکار ممکن نيست! چنانچه به بررسي رقيبان خود بپردازيد، متوجه مي شويد که اکثر آن ها در زمينه توليد و بازاريابي محتوا فعاليت مي کنند؛ اين مسئله را مي توان در سايت و صفحه اينستاگرام آن ها مشاهده کرد. سايت و شبکه هاي اجتماعي دو بخش جدانشدني از هم هستند و براي بازاريابي محتوا، بايد بر روي هر دوي آن ها حساب کنيد! در اين مقاله به بررسي کامل بازاريابي محتوا، استراتژي بازاريابي محتوا و ابزارهاي لازم براي آن پرداختيم. چنانچه قصد داريد به بازاريابي محتوا براي کسب وکارتان بپردازيد، مواردي که در اين مقاله بررسي کرديم برايتان لازم و البته کافي است. اميدواريم اين مقاله توانسته باشد به شما کمک کند تا از همين الان، روي استراتژي بازاريابي محتوا کسب وکارتان کار کنيد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *