براي پي بردن به قدرت و مزيت فروشگاه اينترنتي، کافي ست به موفق ترين نمونه آن، يعني غولي همچون ديجي کالا نگاه کنيد. اين تنها يک نمونه از فروشگاه هاي اينترنتي بود، صدها نمونه ديگر مي توانيد پيدا کنيد که اتفاقا همگي هم درآمد خوبي دارند. حتي چنانچه الان هم از فروشگاه فيزيکي تان درآمد خوبي داشته باشيد، باز هم راه اندازي فروش آنلاين را به شما پيشنهاد مي دهيم؛ چون مي دانيم که فروشتان چندين برابر مي شود. چنانچه الان اين کار را نکنيد، تا چند وقت ديگر ناچار به انجامش هستيد؛ چون رقباي شما در حال آوردن کسب و کارشان به فضاي آنلاين هستند. در اين مقاله، مي خواهيم مراحل ساخت فروشگاه اينترنتي، هزينۀ آن و انواع روش هاي ساخت فروشگاه اينترنتي صحبت کنيم. با ما همراه باشيد، تا ۰ تا ۱۰۰ مراحل ساخت و راه اندازي فروشگاه اينترنتي را به شما آموزش دهيم. اين خبر را بدهيم که انتهاي مقاله قرار است يک پيشنهاد خوب از ما بگيريد؛ روشي که با کمک آن، در کوتاه ترين زمان و با هزينه اي منطقي مي توانيد فروشگاه خود را داشته باشيد.  

مقدمات ساخت و راه اندازي فروشگاه اينترنتي

قبل از آغاز به ساخت فروشگاه اينترنتي، ابتدا بايد مقدمات آن را فراهم نماييم. انتخاب نام دامنه، خريد هاست و تهيه يک سيستم فروشگاه ساز مناسب، هر سه از ملزومات و مقدمات راه اندازي يک فروشگاه اينترنتي هستند. ولی نام دامنه، هاست و سيستم فروشگاه ساز چيست؟ چه کاربردي در وبسايت اينترنتي ما دارند؟!

ثبت نام دامنه

وقتي تصميم به سايت سازي مي گيريد، يکي از اولين کلمه هايي که به گوشتان خواهد خورد، دامنه است. دامنه يا دامين اسمي است که کاربران را به وب سايت شما منتقل مي کند. نام دامنه سايت شما، دقيقاً همان عنواني است که بر سردر يک فروشگاه مي بينيد. دامنه ها شامل دو قسمت هستند:
کلیک کنید  افزونه پشتیبانی آنلاین
الف) نام دامنه: نامي که براي سايتتان انتخاب مي کنيد. ب) پسوند: پسوندي که کنار نام دامنه قرار مي گيرد. براي مثال، پسوند ir. که نشان دهنده ايراني بودن سايت شماست يا پسوند com. که مخفف commerce است و معمولا نشان دهنده سايت هاي تجاري و بين المللي است.

تهيه هاست

براي اينکه در فروشگاه خود بتوانيد محصولاتتان را معرفي کنيد بايد از عکس، متن، ويدئو و… استفاده کنيد. با ذخيره کردن تمام اين اطلاعات در يک فضاي اينترنتي، کاربران و مشتريان هر زماني که بخواهند، مي توانند با وارد کردن آدرس وبسايت شما، از سايت شما بازديد کنند. به اين فضاي اينترنتي براي ذخيره اطلاعات سايت، هاست يا فضاي ميزباني مي گو ييم.

انتخاب يک سيستمِ مديريتِ محتواي مناسب

سيستمِ مديريتِ محتوا (CMS)، همان سيستمي است که با کمک آن مي توانيد محتواي وبسايت تان را مديريت کنيد. ولی چگونه؟! فرض کنيد که يک سايت يا فروشگاه اينترنتي داريد و مي خواهيد عکس، متن، ويدئو، موسيقي، لينک، محصول و… در آن بگذاريد. سيستم مديريت محتوا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانيد به سادگي و بدون داشتن دانش برنامه نويسي و يا نوشتن صدها خط کد پيچيده، محتواهاي مورد نظرتان را در سايت بارگذاري و آن ها را مديريت کنيد. در اصل چنانچه سيستم مديريت محتواي سايت يا CMS نبود، شما مجبور بوديد براي قرار دادن يک ويدئوي ساده در وبسايت تان با زبان هاي مختلفي کد بنويسيد، صفحۀ جديد طراحي کنيد، اين کدها را بارگذاري کنيد، خطاگيري کنيد و کلي دردسر ديگر که هر آن ممکن است گريبانتان را بگيرد! بنابراين براي راه اندازي يک فروشگاه اينترنتي و آغاز خريد و فروش آنلاين محصولات در آن، نياز به يک سيستم سايت ساز يا CMS داريد که آن را روي هاستي که تهيه کرده ايد، نصب کنيد.
کلیک کنید  افزونه لینک سازی خودکار

مراحل ساخت يک فروشگاه اينترنتي

تا اينجا که دانستيم ملزومات و مقدمات ساخت يک فروشگاه اينترنتي چيست؟ و با مفاهيم هريک از آنها آشنا شديم؛ وقت آن رسيده تا ساخت فروشگاه اينترنتي خود را آغاز کنيم و روياي راه اندازي کسب و کارمان را محقق سازيم. در ادامه با ما همراه باشيد تا هريک از مراحل ساخت و راه اندازي يک فروشگاه آنلاين را به شما آموزش دهيم.

انتخاب نام دامنه براي فروشگاه اينترنتي

براي اينکه مشتريان بتوانند از فروشگاه اينترنتي شما بازيد و خريد نمايند، نياز به يک آدرس اينترنتي يا همان دامنه داريد. دامنه ها با پسوندها و قيمت هاي مختلفي ارائه مي شوند. دامنه هاي IR. ملي و متعلق به ايران هستند و نسبت به دامنه هاي بين المللي مانند COM. قيمت بسيار پايين تري دارند. در انتخاب نام دامنه براي فروشگاه اينترنتي خود توجه داشته باشيد که:
  • اين نام به راحتي در ذهن مخاطب براي بازديدهاي بعدي از فروشگاه باقي بماند تا ضمن جذب مشتريان جديد، بتوانيد مشتريان قبلي خود را نيز حفظ کنيد.
  • در نام دامنه خود از کاراکترهاي خط تيره و عدد کمتر استفاده کنيد و حتي الامکان نام دامنه همان نام فروشگاه شما باشد.
  • در انتخاب نام دامنه فروشگاه، از نامي استفاده کنيد که دو کاراکتر همسان پشت سر هم نباشد.
فرآيند ثبت دامنه بسيار ساده است و در ۲ مرحله انجام مي شود:

الف) اطمينان از موجود بودن دامنۀ مورد نظر

هر آدرس اينترنتي يا همان دامين، متعلق به يک نفر است. بنابراين قبل از ثبت دامنه، بايد دامنه مد نظر خود را بررسي کنيد تا از خالي بودن آن مطمئن شويد.
کلیک کنید  صفحه ویترین در لینکدین و نحوه ی ساخت آن

ب) ثبت دامنۀ مد نظر

پس از اطمينان از خالي بودن دامنه، تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که دامنه را از طريق يکي از شرکت هاي ارائه دهندۀ خدمات ثبت و تمديد دامنه خريداري کنيد و توجه داشته باشيد براي ثبت دامنه ir، ملزم به ارائه مدارک شناسايي خواهيد بود.

خريد هاست مناسب

قبل از اقدام به خريد هاست ابتدا بايد با دو اصطلاح فضاي هاست (Disk Space) و پهناي باند (Bandwidth) آشنا شويد تا در بررسي هاي خود براي خريد يک هاست مناسب دچار اشتباه و سردرگمي نشويد.

فضاي هاست (Disk Space): 

به حجمي که در اختيار شما قرار مي گيرد تا بتوانيد فايل هاي سايت، ايميل ها و… را روي آن آپلود نماييد، فضاي هاست گفته مي شود. فضاي هاست مانند حجم هارد ديسک کامپيوتر يا کارت حافظه موبايل شماست و هر چقدر حجم بيشتري داشته باشد، اطلاعات بيشتري را مي توانيد روي آن ذخيره نماييد.

پهناي باند (Bandwidth): 

پهناي باند را مي توان به ترافيک در يک چهارراه تشبيه کرد. هرچه در اين چهارراه ترافيک کمتري باشد، کاربران سريع تر مي توانند سايت شما را باز کنند. بنابراين چنانچه مي خواهيد چند کاربر به صورت همزمان محتواي سايت شما را مشاهده کنند و مشکلي از بابت ديدن محتواي سايت نداشته باشند، بايد پهناي باند شما زياد باشد تا ترافيک کاربران روي سرعت سايت شما تاثيري نداشته باشد.

ويژگي هاي يک هاست خوب

تهيه يک هاست مناسب براي وبسايت، بسيار اهميت دارد. چراکه چنانچه هاست قدرت کافي براي پردازش اطلاعات سايت و پاسخ دهي به هزاران کاربر که در حال مشاهده محصولات و خريد از فروشگاه شما هستند را نداشته باشد، با عدم رضايت و از دست دادن مشتري روبه رو خواهيد شد. بنابراين يک هاست خوب بايد:
  • هميشه در دسترس کاربران باشد و نبايد دائما قطعي داشته باشد.
  • بايد پرسرعت باشد تا کاربران بدون معطلي از سايت شما بازديد کنند.
  • بايد امنيت داشته باشد و در مقابل حملات اينترنتي مقاوم باشد.
  • هزينه استفاده از هاست بايد براي شما مناسب و اقتصادي باشد.
  • بايد پشتيباني خوب و دائمي داشته باشد.
  • بايد امکان پشتيبان گيري يا Backup را داشته باشد.
کلیک کنید  افزونه ساخت و فروش پلانهای طلایی و نقره ای و برنزی

انتخاب سيستم فروشگاه ساز مناسب

فروشگاه ساز، سيستمي است که به کمک آن مي توانيد يک فروشگاه شبانه روزي در بستر وب براي خود ايجاد کنيد، آن را مديريت کنيد و هر محصولي که بخواهيد در آن بفروشيد. فروشگاه سازها به نوعي سيستم مديريت محتوا يا CMS نيز محسوب مي شوند. CMSها به دوستۀ اشتراکي (SAAS) و متن باز (Open Source) تقسيم مي شوند. سيستم مديريت محتواي متن باز يا Open Source کد باز، متن باز يا اُپن سورس يعني اينکه شما مي توانيدبه کدهاي سيستم دسترسي پيدا کنيد و آن را تغيير دهيد. وقتي که به کدها دسترسي داشته باشيد، خودتان يا برنامه نويسي که استخدام مي کنيد، مي توانيد تغييرات دلخواهتان را در ظاهر و باطن سايت ايجاد کنيد و خطاهاي آن را برطرف کنيد. سيستم مديريت محتواي  SAAS سيستم هاي SAAS، امکانات سيستم هاي متن باز را دارند، منتها با اين تفاوت که به کدهاي آن ها دسترسي نداريد و بايد آن را از شرکت هاي ارائه دهندۀ سيستم مديريت محتواي اشتراکي به صورت اشتراک ساليانه، ماهيانه يا بستۀ محصول خريداري کنيد. سيستم فروشگاه ساز پرتال، جز سيستم هاي مديريت محتواي اSAAS، محسوب مي شود. با خريد بسته هاي سايت ساز پرتال، ديگر دغدغه خريد هاست و دامنه را نداريد؛ چون همۀ اين ها را در يک بسته و باهم دريافت مي کنيد. چه چيزي بهتر از اين؟! تا اينجا که با سه مرحله از اصلي ترين مراحل ساخت فروشگاه اينترنتي آشنا شديد و دانستيد با استفاده از سيستم هاي فروشگاه ساز مي توانيد وبسايت اينترنتي خود را راه اندازي کنيد؛ در ادامه به چند نمونه از بهترين فروشگاه سازها اشاره خواهيم کرد، تا در نهايت با انتخابي منطقي، ساخت فروشگاه آنلاين خود را آغاز کنيد.
کلیک کنید  صفر تا صد ساختن سایت
 

انتخاب بهترين سيستم فروشگاه ساز

انتخاب بهترين سيستم فروشگاه ساز يکي از مهم ترين مراحل ساخت يک فروشگاه اينترنتي محسوب مي شود. سيستم هاي فروشگاه ساز مختلفي براي ساخت فروشگاه اينترنتي وجود دارند که هر يک داراي مزايا و معايب خاص خود هستند. برخي از اين سيستم ها به صورت رايگان ارائه مي شوند، ولی براي اينکه بتوانيد امکانات آنها را توسعه دهيد نياز به پرداخت هزينه براي خريد افزونه و ماژول داريد. ولی برخي ديگر که به صورت پولي و با پرداخت حق اشتراک ساليانه و ماهانه عرضه مي شوند. از سيستم هاي معروف بازار براي ساخت فروشگاه اينترنتي و ويژگي هاي آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:

ووکامرس

وردپرس از پر طرفدارترين سيستم هاي سايت ساز است ولي به تنهايي قابليت فروشگاه شدن ندارد و بيشتر براي سايت هاي خبري و وبلاگ نويسي حرفه اي مناسب است. ولی امکان ساخت فروشگاه اينترنتي را با استفاده از افزونه ووکامرس فراهم کرده است. لازم به ذکر است که ووکامرس به تنهايي يک سيستم مديريت محتواي متن باز نيست؛ بلکه افزونه اي است که روي CMS وردپرس نصب مي شود و به آن يک سيستم اينترنتي اضافه مي کند. دسترسي به امکانات اوليه در اين سيستم براي ساخت سايت فروشگاهي، کاملا رايگان است. ولی براي داشتن يک فروشگاه حرفه اي، بايد هزينه هاي مختلفي را براي خريد افزونه، خريد قالب اينترنتي مناسب و استخدام يک پشتيبان براي رفع مشکلات سايت بپردازيد.

ويژگي هاي فروشگاه ساز ووکامرس

  • متاسفانه سايت ساز وردپرس از کپي رايت در ايران در امان نيست.
  • بسياري از قالب ها و افزونه هايي که توسط مارکت هاي بزرگ فارسي براي اين سيستم ارائه مي شوند نسخه اورجينال نيستند و بخاطر نال بودن در آينده مشکلات امنيتي بسيار زيادي براي شما ايجاد خواهند کرد.
  • به دليل محبوبيت و استفاده زياد از آن، احتمال هک شدن سايت بالاست.
  • براي استفاده از اين سيستم، ناچار به استخدام يک توسعه دهنده هستيد.
  • هزينه پشتيباني از اين سيستم بالاست.
کلیک کنید  خدمات طراحی سایت و بهینه سازی و پشتیبانی

فروشگاه ساز پرستاشاپ

پرستاشاپ هم يکي از سيستم هاي فروشگاه ساز معروف بازار است که در مقايسه با ويژگي هاي فروشگاه ساز ووکامرس، انتخاب بهتري محسوب مي شود. چراکه اين سيستم مخصوص طراحي فروشگاه اينترنتي نوشته شده است.

ويژگي هاي فروشگاه ساز پرستاشاپ

  • در ايران داراي نماينده رسمي و تاييد شده است.
  • براي دسترسي به امکانات بيشتر در فروشگاه خود، نياز به خريد قالب و ماژول داريد.
  • نبود منابع آموزشي کافي براي کار با سيستم.
  • نياز به استخدام پشتيبان و متخصص برنامه نويس براي توسعه آن.
  • قيمت هاي بالاي افزونه و قالب از مرجع رسمي پرستاشاپ. براي داشتن يک قالب حرفه اي(آماده) در فروشگاه اينترنتي خود که ظاهري مناسب و کاربرپسند داشته باشد، دست کم مبلغي بين ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بايد بپردازيد.

فروشگاه ساز جوملا

فروشگاه ساز جوملا نيز مشابه وردپرس است، با اين تفاوت که از پلاگين اختصاصي براي ساخت فروشگاه اينترنتي توسط آن استفاده شده است. براي ساخت سايت فروشگاهي با استفاده از جوملا هم دقيقا همان محدوديت هاي موجود در فروشگاه ساز ووکامرس وجود دارد و براي توسعه و استفاده از پشتيباني آن نيازمند استخدام پشتيبان و برنامه نويس و صرف هزينه هاي بالايي هستيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *