لايو دونفره اينستاگرام اينستاگرام يک قابليت بسيار عالي براي صحبت کردن با فالوورها است! با استفاده از اين قابليت مي توانيد به صورت زنده (Live) با کاربران ارتباط برقرار کنيد و به سوالات آن ها پاسخ دهيد. اين قابليت مدت زمان زيادي است که در اختيار کاربران قرار گرفته ولی بنابراين از مدتي اينستاگرام تغييراتي در اين قابليت ايجاد کرد! اين قابليت که اکنون به عنوان لايو دونفره اينستاگرام شناخته مي شود، يک ابزار بسيار عالي براي مديران کسب وکارها و افرادي که در زمينه بازاريابي اينرنتي فعاليت مي کنند است. با استفاده از قابليت لايو دونفره اينستاگرام مي توانيد به صورت زنده با افراد ديگر مصاحبه کنيد يا سوالات خود را در زمينه هاي مختلف به صورت کاملاً آنلاين از آن ها بپرسيد. يکي از ويژگي هاي لايو دونفره اينستاگرام (که البته در لايو يک نفره هم فعال است)، قابليت کامنت گذاشتن کاربران در هنگام برگزاري لايو است؛ مثلاً چنانچه کاربران در زمينه لايو شما سوالاتي داشته باشند، آن ها را مي پرسند و مي توانيد به سوالات آن ها پاسخ دهيد. جالب است بدانيد بسياري از کسب وکارها از همين قابليت در زمينه پرسش به سوالات کاربران استفاده مي کنند و به سوالاتي که کاربران در هنگام لايو مي پرسند، پاسخ مي دهند. در اين مقاله قصد داريم به بررسي لايو دونفره اينستاگرام بپردازيم و بگوييم که چگونه اين ابزار مي تواند به شما در زمينه توسعه، برندسازي و افزايش فروش کسب وکارتان کمک کند. چنانچه موافق هستيد، در ادامه اين مقاله به بررسي لايو دونفره اينستاگرام بپردازيم.  

برگزاري لايو دونفره اينستاگرام؛ به صورت زنده با کرابران ارتباط برقرار کنيد!

اگر قصد استفاده از لايو دونفره اينستاگرام را داريد، مرحله اول برگزاري آن است. براي اين کار ابتدا وارد اينستاگرام خود شويد؛ حتماً تاکنون از استوري اينستاگرام استفاده کرده ايد و مي دانيد که اين قابليت چقدر ارزشمند است. براي برگزاري لايو اينستاگرام هم بايد وارد بخش استوري شويد! براي اين کار در صفحه اصلي اينستاگرام خود، بر روي آيکن استوري کليک کنيد تا وارد اين بخش شويد. چنانچه به پايين اين قسمت دقت کنيد، چندين گزينه در دسترس شما است که به صورت پيش فرض بر روي Normal (استوري معمولي) قرار گرفته است. آن را با حرکت دادن انگشت خود به سمت راست، بر روي Live قرار دهيد. در اين بخش گزينه اي به نام Start live video مي بينيد که با کليک بر روي آن، لايو اينستاگرام شما آغاز مي شود. در اين مرحله ممکن است کمي منتظر اتصال بمانيد که بستگي به سرعت اينرتنتي شما دارد!
کلیک کنید  بازاریابی در لینکدین
چنانچه سرعت اينترنت شما بالا است، در کمتر از ۵ ثانيه لايو شما برگزار مي شود ولی چنانچه سرعت اينترنت پايين تر باشد، ممکن است اين زمان تا ۳۰ ثانيه هم طول بکشيد؛ توجه داشته باشيد که چنانچه سرعت اينترنت شما خيلي پايين باشد، ممکن است لايو اينستاگرام شما برقرار نشود که در اين صورت بايد دوباره وارد لايو شويد.

منتظر باشيد تا کاربران وارد لايو شما شوند!

پس از آن که لايو خود را برگزار کرديد، بايد کمي منتظر باشيد تا فالوورهاي شما وارد لايو شوند! در برخي مواقع تعداد بيشتري از کاربران شما آنلاين هستند و تعداد بازديد (View) لايو شما بيشتر است ولی برخي مواقع (مانند ساعت ۴ صبح) تعداد بسيار کمي از فالوورهاي شما آنلاين هستند و تعداد بازديد لايو بسيار کمتر خواهد بود. بنابراين چنانچه لايو شما مهم است و آن را براي کسب وکارتان برگزار مي کنيد، بايد در ساعت هايي که کاربران زيادي آنلاين هستند، لايو خود را برگزار کنيد! مثلاً در ساعات ۹ تا ۱۱ اکثر کاربران از اينستاگرام استفاده مي کنند و بهترين زمان براي برگزاري لايو است. بنابراين از آن که تعداد بازديد لايو به حد مطلوبي رسيد، موضوع لايو خود را معرفي کنيد. براي اين کار کافي است يک پيام در لايو خود بگذاريد و عنوان لايو خود را بگوييد. اکنون با کليک بر روي آن پيام و انتخاب گزينه PIN مي توانيد آن را در ديد تمام کاربران قرار دهيد و ارائه محتواي لايو خود را آغاز کنيد. اين کار به کاربران کمک مي کند تا از موضوع لايو شما سر در بياورند و متوجه شوند که قرار است به بررسي چه موضوعي بپردازيد. بسياري از کسب وکارهاي اينترنتي به آموزش حوزه کاري خود مي پردازند و اين کار را به کمک لايو انجام مي دهند؛ اين کار به کسب وکارها کمک مي کند تا بتوانند مخاطبان بيشتري جذب کنند؛ جالب است بدانيد کسب وکارها وجود دارند که به صورت روزانه يا هفتگي لايو برگزار مي کنند و به سوالات کاربران پاسخ مي دهند يا به بررسي موضوعات مختلف مي پردازند. به همين دليل هنگامي که شما موضوع لايو خود را پين کنيد، کاربران با ديدن لايو شما موضوع لايو را متوجه مي شوند و بهتر مي توانند از لايو شما استفاده کنند.
کلیک کنید  رازهای طراحی بنرهای تبلیغاتی فوق العاده در اینستاگرام
همچنين چنانچه قصد برگزاري لايو دونفره اينستاگرام را داريد، مي توانيد در يک پيام به کاربران بگوييد که در اين لايو قرار است با فرد ديگري صحبت کنيد و اين ممکن است براي کاربران جذابيت زيادي داشته باشد.

فرد دوم را به شرکت در لايو دونفره اينستاگرام دعوت کنيد!

اکنون زمان آن رسيده است که فرد موردنظر را به گفتگوي دونفره در لايو خود دعوت کنيد؛ توجه داشته باشيد تنها کساني که در لايو شما هستند، مي توانند مهمان لايو شما شوند و چنانچه فردي در اينستاگرام آفلاين باشد يا در لايو شما حضور نداشته باشد، اين شبکه اجتماعي به شما اجازه برگزاري لايو دونفره در اينستاگرام با آن فرد را نخواهد داد.   در پايين صفحه لايو شما يک آيکن با دو چهره (پايين و سمت راست تصوير بالا) قرار دارد که با کليک بر روي آن، مي توانيد ليست افرادي که در لايو شما حضور دارند را ببينيد.   با انتخاب هر يک از اين افراد آن ها وارد لايو دونفره اينستاگرام مي شوند و به راحتي مي تواند با آن ها صحبت کنيد. در آپديت هاي اخير اينستاگرام تنظيماتي براي حريم شخصي کاربران در نظر گرفته شده است؛ اين قابليت در هنگام پياده سازي براي برخي کاربران غيرفعال بود ولی اکنون تمام کاربران اينستاگرام به اين قابليت دسترسي دارند. در اين ليست نام کاربري آن فرد وجود دارد و با انتخاب آن مي توانيد چندين گزينه در اختيار شما قرار مي گيرد:   Pin Comment: با استفاده از اين گزينه مي توانيد کامنت کاربر موردنظر را در لايو خود پين کنيد. Go live: با استفاده از اين گزينه مي توانيد وارد لايو دونفره اينستاگرام با کاربر موردنظر خود شويد. Report Comment: اگر کاربر موردنظر شما کامنتي درج کرده است که فکر مي کنيد خلاف قوانين بوده يا به شما بي احترامي کرده است، کافي است اين گزينه را انتخاب کنيد تا پيام آن کاربر را اينستاگرام گزارش دهيد. گزارش شما توسط اينستاگرام بررسي مي شود و چنانچه درست باشد، اينستاگرام حساب کاربري آن فرد را محدود مي کند. Hide Live: با استفاده از اين گزينه مي توانيد لايو اينستاگرام خود را از آن کاربر پنهان (Hide) کنيد؛ در اصل آن کاربر ديگر نمي توانيد لايو هاي شما را مشاهده کند که اين محدوديت را در زماني ديگر مي توانيد براي آن کاربر لغو کنيد.
کلیک کنید  تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام
براي برگزاري لايو دونفره در اينستاگرام کافي است بر روي Go Live With کليک کنيد تا آن کاربر وارد لايو شود. در حال حاضر تنها مي توانيد با يکي از بينندگان لايو خود صحبت کنيد و چنانچه بخواهيد با ۳ نفر يا بيشتر صحبت کنيد، بايد با فرد قبلي ارتباط لايو خود را قطع کنيد و به فرد سوم درخواست لايو بدهيد.

با مهمان خود صحبت کنيد!

اگر مراحل قبل را به درستي انجام داده باشيد، اکنون وارد لايو دونفره اينستاگرام شده ايد و مي توانيد به کاربر موردنظر صحبت کنيد. لايو اينستاگرام هنگامي که به صورت يک نفره باشد، تمام صفحه موبايل کاربر را در بر مي گيرد و کاربر شما را در يک کادر عمودي مشاهده مي کند. هنگامي که شما اقدام به برگزاري يک لايو دونفره مي کنيد، اين صفحه عمودي به دو صفحه تقسيم مي شود و کاربران شما و کاربر ديگر را مي بينند.   يک نکته! توجه داشته باشيد که هنگامي که با يک کاربر ديگر وارد لايو مي شويد، کاربراني که وارد لايو مي شوند و همچنين کامنت هايي که از طرف فالوورهاي آن کاربر برايش ارسال مي شوند، در لايو شما هم قابل مشاهده است! در اصل هنگامي که کاربران براي لايو آن کاربر کامنتي ارسال مي کنند، در لايو شما هم نمايش داده مي شوند. به عبارت ساده تر هنگام برگزاري لايو دونفره اينستاگرام، هر دوي شما در يک لايو هستيد و ورود کاربران و کامنت ها به صورت مشترک نمايش داده مي شود.

حذف کاربر مهمان از لايو دونفره اينستاگرام

اگر صحبت هاي شما با کاربر موردنظر به پايان رسيده است و مي خواهيد آن کاربر را از لايو دونفره اينستاگرام خود حذف کنيد کافي است بر روي علامت ضربدر در بالا و سمت راست تصوير آن کاربر کليک کنيد. در اين حالت آن کاربر از لايو دونفره اينستاگرام حذف مي شود ولی به صورت بيننده در لايو شما حضور خواهد داشت! اکنون لايو شما به حالت اول برمي گردد و کاربران شما را در يک کادر کامل و به صورت عمودي مشاهده مي کنند.  

چگونه از لايو دونفره اينستاگرام در بازاريابي اينترنتي استفاده کنيم؟

اگر مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد، حتماً مي دانيد که بازاريابي اينترنتي يکي از مهم ترين بخش هاي کسب وکارتان را تشکيل مي دهد! در اصل کسب وکارها اينترنتي محصولات يا خدماتي براي ارائه دارند و بازاريابي اينترنتي به آن ها کمک مي کنند تا مشتريان خود را افزايش دهند.
کلیک کنید  فروش بیشتر مشتری بیشتر در اینستا
جالب است بدانيد از لايو دونفره اينستاگرام در زمينه بازاريابي اينترنتي کسب وکارها استفاده مي شود! در اين بخش قصد داريم به بررسي ۵ عامل مهم و کاربردي بپردازيم که با استفاده از آن ها مي توانيد از لايو دونفره اينستاگرام در بخش بازاريابي اينترنتي کسب وکارتان استفاده کنيد. بايد توجه داشته باشيد که چنانچه از لايو دونفره اينستاگرام بدون داشتن هدف استفاده کنيد، تنها باعث آزار کاربران و فالوورهاي خود مي شويد و اين مسئله نه تنها کمکي به شما نمي کند، بلکه باعث لطمه زدن به برندتان خواهد شد. ولی چنانچه هدفي براي برگزاري لايو دونفره اينستاگرام داشته باشيد، نه تنها به توسعه و افزايش فروش کسب وکارتان کمک مي کنيد، بلکه کاربران هميشه منتظر لايو بعدي شما هستند و به راحتي مي توانيد به افزايش مخاطبان و فالوورهاي اينستاگرام خود نيز کمک کنيد. چنانچه نمي دانيد چه اهدافي مي تواند به شما کمک کند، ۵ مورد زير را کامل بخوانيد! آماده ايد؟ در ادامه همراه ما باشيد.

الف) محتواي موردنظر را به کمک همکار خود انتقال دهيد!

بسياري از کسب وکارها اينترنتي به دنبال افزايش رضايت کاربران هستند و هر چقدر مشارکت همکاران کسب وکارتان بيشتر باشد، رضايت مشتريان هم بيشتر است. با استفاده از لايو دونفره اينستاگرام مي توانيد به همراه همکار خود يک لايو بگيريد و ارائه نصف محتواي لايو را برعهده همکار خود بگذاريد! واقعيت اين است که ارائه حجم زيادي از مطالب در مقابل کاربران کار بسيار سختي است و نياز به تمرکز و مهارت بالايي دارد؛ ولی چنانچه همکارتان شما را در زمينه انتقال مطالب ياري کند، به راحتي مي توانيد در ميان مطالب تمرکز خود را بيشتر کنيد و لايو بسيار تاثيرگذار و قدرتمندي در اختيار کاربران بگذاريد. البته در اين زمينه بايد از قبل با همکار خود هماهنگي لازم را داشته باشيد و برنامه ريزي کنيد تا در ارائه محتواي موردنظر دچار مشکل نشويد.

ب) به سوالات مشتريان و فالوورهاي خود پاسخ دهيد!

کاربران هر کسب وکاري هميشه سوالاتي در زمينه خدمات، محصولات يا حتي محتواي ارائه شده دارند و انتظار دارند از شما پاسخي دريافت کنند! روش هاي پاسخ گويي به سوالات آن ها زياد است؛ مثلاً مي توانند از طريق ايميل يا دايرکت اينستاگرام با شما ارتباط برقرار کنند!
کلیک کنید  تبلیغات ویدئویی در لینکدین
ولی هميشه ارتباط تصويري و زنده تاثير بسيار بيشتري بر روي کاربران دارد و انتقال پيام به صورت زنده بسيار تاثيرگذار است. لايو اينستاگرام به شما کمک مي کند تا بتوانيد به سوالات کاربران پاسخ دهيد؛ مثلاً مي توانيد از آن ها بخواهيد سوالات خود را در بخش کامنت بپرسند و شما به آن ها پاسخ دهيد. البته گاهي کاربران سوالاتي مي پرسند که ممکن است جوابي براي آن نداشته باشيد که در اين صورت بايد بيشتر تحقيق کنيد؛ مي توانيد سوال کاربر را يادداشت کنيد و در بخش استوري يا لايو بعدي به آن پاسخ دهيد. به کمک لايو دونفره اينستاگرام مي توانيد از کاربران بخواهيد سوالات خود را به صورت لايو از شما بپرسند و شما هم به سوالات آن ها پاسخ دهيد. اين مسئله رضايت کاربران را از عملکرد شما تا حد بسيار زيادي افزايش مي دهد و به راحتي مي توانيد بر روي برندسازي خود از طريق جلب رضايت مشتريان تمرکز کنيد. بهترين راه کار اين است که سوالات کاربران را از طريق استيکر Question در بخش استوري بپرسيد و به کمک قابليت جديد اينستاگرام، سوالات آن ها را در لايو نمايش دهيد و به آن پاسخ دهيد.

ج) از کاربران بازخوردهاي مربوط به محصولات يا خدمات خود را دريافت کنيد!

بسياري از کاربران مي خواهند در مورد محصول يا خدمات کسب وکارهاي مختلف نظر بدهند و جالب است بدانيد در بسياري از مواقع اين نظرات (به خصوص انتقادات) سازنده هستند. چنانچه مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد و محصولات يا خدماتي را به کاربران ارائه مي کنيد، با استفاده از لايو اينستاگرام به راحتي مي توانيد با کاربران خود گفتگو کنيد و فيدبک هاي مربوط به محصول يا خدمات خود را دريافت کنيد. اين فيدبک ها به شما کمک مي کند تا بتوانيد محصول يا خدمات خود را بهبود ببخشيد و رضايت کاربران را بيشتر کنيد. اين فيدبک ها چنانچه به صورت منطقي و صادقانه پاسخ داده شوند، کمک زيادي به توسعه کسب وکارتان مي کند و کاربران مي دانند که با يک کسب وکار حرفه اي روبرو هستند.  

د) به کاربران و فالوورهاي خود آموزش رايگان ارائه کنيد!

يکي از کاربردهاي لايو دونفره اينستاگرام، قابليت ارائه آموزش هاي رايگان به کاربران است. بسياري از کسب وکارها، به خصوص کسب وکارهايي که محصولي براي ارائه دارند، آموزش هاي بسيار خوبي در اختيار کاربران قرار مي دهند.
کلیک کنید  چگونه به استوری اینستاگرام لینک اضافه کنیم؟
در اصل کاربران براي استفاده از اين محصولات يا خدمات نياز به آموزش دارند که در بسياري از مواقع آموزش آن را دريافت نمي کنند! مثلاً فرض کنيد يک برند محصولي در زمينه نگه داري از حيوانات خانگي عرضه مي کند ولی آموزشي در مورد استفاده صحيح از آن ندارد! به کمک لايو اينستاگرام به راحتي مي تواند آموزش استفاده از آن محصول را در اختيار کاربران قرار دهد و رضايت مخاطبان خود را افزايش دهد. همچنين در بسياري از مواقع کاربران مي توانند گزينه بسيار خوبي براي آموزش دادن به ساير کاربران باشند؛ براي اين کار کافي است يک نفر از کاربران خود را که از محصول شما رضايت کافي دارند، به لايو خود دعوت کنيد و از او بخواهيد علاوه بر دادن فيدبک مثبت در مورد محصول، آموزش استفاده از آن را به صورت عملي در اختيار کاربران قرار دهد. اين کار به شما نه تنها در زمينه برندسازي و جلب رضايت مشتريان ديگر کمک مي کند، بلکه سبب مي شود تا کاربران جديد هم ترغيب به استفاده از محصولات و خدمات کسب وکار شما شوند.

ه) تعامل بيشتري با کاربران خود داشته باشيد!

در بسياري از کسب وکارها، مخاطبان به صورت يک طرفه شما را دنبال مي کنند ولی شما با آن ها تعامل خوبي ندارد! اين مسئله ممکن است بستگي به موارد مختلفي نظير زمان باشد ولی گاهي برقراري ارتباط با کاربران تاثير بسيار خوبي بر روي کسب وکارتان دارد. از طرفي شما نمي توانيد به تمام کاربران تعامل برقرار کنيد! کافي است در زمان هاي مختلف يکي از آن ها را انتخاب کنيد و لايو دونفره اينستاگرام برگزار کنيد. اين کار باعث مي شود تا با يک کاربر به صورت مستقيم تعامل داشته باشيد و به ساير کاربران بگوييد که برايشان ارزش زيادي قائل هستيد. در اين صورت روابط شما بسيار مستحکم تر مي شود و مي توانيد نظرات واقعي کاربران را درباره ارتباط کسب وکارتان با مشتري بدانيد.

نتيجه گيري

لايو دونفره اينستاگرام کمک زيادي به کسب وکارهاي اينترنتي مي کند تا بتوانند با مشتريان و فالوورهاي اينستاگرام ارتباط نزديک تري داشته باشند. در اين مقاله به آموزش برگزاري لايو دونفره اينستاگرام پرداختيم و برخي راه کارها که مي تواند در زمينه بازاريابي اينترنتي به شما کمک کند را بررسي کرديم. اکنون شما بگوييد! چنانچه از اينستاگرام براي بازاريابي خدمات يا محصولات کسب وکارتان استفاده مي کنيد، چه اهدافي براي برگزاري لايو دونفره اينستاگرام داريد؟ در بخش نظرات از تجربيات خود براي ما و ساير کاربران بگوييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *