لايو اينستاگرام ابزاري بسيار کاربردي در زمينه گفتگوي زنده با کاربران و دنبال کنندگان صفحه شما است. با استفاده از اين ابزار به راحتي مي توانيد با کاربران خود در همان لحظه صحبت کنيد و کامنت هاي آن ها را بخوانيد. يکي از قابليت هاي بسيار عالي لايو اينستاگرام، ذخيره کردن لايو و پخش مجدد آن است! در اصل چنانچه لايو خود را ذخيره نکرده باشيد، کاربران بنابراين از ديدن لايو شما ديگر نمي توانند آن را ببينند و با درنظر گرفتن اين که تمام فالورهاي شما زمان برگزاري لايو آنلاين نيستند، احتمالاً تعداد زيادي از فالوورهايتان شانس ديدن لايو را ندارند. اينستاگرام با قابليت ذخيره و بازپخش لايو، به شما کمک مي کند تا بتوانيد ۲۴ ساعت بنابراين از پايان لايو، آن را به کاربران نمايش دهيد. قابليت جالب ديگر اينستاگرام اين است که چنانچه لايو خود را ذخيره کنيد، کاربران مانند استوري هاي اينستاگرام مي توانند روي لايو شما ريپلاي بزنند و بازخورد ارسال کنند. با اين قابليت تمام کاربران، چه کاربراني که در همان لحظه لايو را ديده اند و چه کاربراني که بازپخش آن را مي بيند، مي توانند نظرات، سوالات و پيشنهادات خود را براي شما ارسال کنند. در اين مقاله قصد داريم به بررسي قابليت پخش مجدد لايو اينستاگرام و اهميت آن براي افرادي که در زمينه بازاريابي اينترنتي فعاليت مي کنند بپردازيم. چنانچه موافق هستيد، در ادامه مطلب همراه ما باشيد.

چه کساني به پخش مجدد لايو در اينستاگرام دسترسي دارند؟

معمولاً اينستاگرام در ابتداي توسعه قابليت هاي اپليکيشن خود، آن را بر روي تعداد محدودي از حساب هاي کاربري اعمال مي کند ولی جالب است بدانيد اين بار، قابليت پخش مجدد لايو در اينستاگرام براي تمام کاربران فعال شده است. بنابراين چنانچه مديريت يک حساب معمولي يا حساب تجاري اينستاگرام را برعهده داريد، به راحتي مي توانيد اقدام به پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود کنيد و فالوورهاي شما يا افراد ديگر (در صورتي که صفحه شما پرايوت نباشد) به راحتي تا ۲۴ ساعت بنابراين از پايان لايو مي توانند آن را ببينند.  

چگونه لايو اينستاگرام خود را مجدداً پخش کنيم؟

براي پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود ابتدا بايد يک لايو برگزار کنيد. بنابراين از برگزاري لايو خود، زماني که صحبت هاي شما با کاربران و فالوورهاي صفحه خود تمام شد، روي گزينه End در بالا و سمت راست لايو کليک کنيد و سپس confirm  را بزنيد:   در بخش بعدي گزينه اي به نام Share نمايش داده مي شود که با فعال سازي آن لايو شما به مدت ۲۴ ساعت ذخيره شده و به کاربران نمايش داده مي شود.
کلیک کنید  با موبایل یا کامپیوتر اکانت ایسنتا بساز
همچنين کاربران مي توانند تا ۲۴ ساعت بر روي بازپخش مجدد لايو شما ريپلاي بزنند؛ ريپلاي هاي مربوط به لايو هم مانند ريپلاي استوري ها در بخش دايرکت به شما نمايش داده مي شوند و مي توانيد به آن ها پاسخ دهيد. به عنوان يک مدير يا بازارياب کسب وکار علاوه بر کاربراني که در همان لحظه لايو شما را مشاهده مي کنند، بايد به فکر کساني که بعداً لايو شما را مي بينند هم باشيد! ممکن است بخواهيد چند دقيقه منتظر باشيد تا فالوورهايتان وارد لايو شوند و سپس آن را آغاز کنيد؛ ولی پيشنهاد مي کنم در همان لحظه اول مقدمه اي از محتواي لايو خود را ارائه دهيد. زيرا کساني که لايو شما را از همان لحظه اول نديده اند مي توانند ذخيره لايو را مشاهده کنند ولی کساني که لايو را چند ساعت بنابراين از برگزاري مي بينند، فکر مي کنند لايو شما بي محتوا است و اين مسئله تعداد بازديد لايو را تا حد زيادي کاهش مي دهد. مطابق گزارش هاي بدست آمده، تعداد کاربراني که پخش مجدد لايو در اينستاگرام را مشاهده مي کنند با منتظر گذاشتن آن ها رابطه معکوس دارد؛ هر چقدر آن ها را بيشتر معطل کنيد، تعداد کمتري از آن ها در لايو مي مانند و بقيه کاربران از آن خارج مي شوند. سعي کنيد در چند دقيقه اول لايو مقدمه اي براي لايو خود بگوييد که چنانچه کاربران بنابراين از چند دقيقه وارد لايو شما شدند، محتواي مهم را از دست ندهند. مثلاً مي توانيد موضوع لايو خود را به کاربران معرفي کنيد و به آن ها بگوييد که اين موضوع، چه فايده اي براي آن ها خواهد داشت! ارائه مقدمه و عنوان ممکن است براي کاربراني که در همان لحظه لايو را مي بينند اهميتي نداشته باشد ولی براي کاربراني که قرار است پخش مجدد لايو در اينستاگرام را ببينند، بسيار مهم است؛ زيرا آن ها اصلاً دوست ندارند منتظر بمانند و در صورت معطلي، از لايو شما خارج مي شوند و با همين سادگي تعداد بازديد لايو شما کاهش پيدا مي کند. مسئله مهم تنها کاهش بازديد نيست، بلکه کاهش بازديد مي تواند سبب بروز مشکلات ديگري نظير کاهش نرخ تبديل شود. براي ارائه موضوع به کاربران مي توانيد از قابليت PIN کردن پيام هاي لايو استفاده کنيد:   کافي است در يک پيام متني موضوع لايو خود را بنويسيد و بر روي آن کليک کنيد. در اين بخش بر روي Comment Pin کليک کنيد تا آن پيام براي تماي کاربراني که الان لايو شما را مي بينند يا بعداً قرار است آن را مشاهده کنند، برجسته تر شود.
کلیک کنید  دانلود از اینستاگرام در همه سیستم ها
در اصل پيام پين شده بر خلاف ساير پيام ها در پايين لايو باقي مي ماند و تکان نمي خورد؛ البته يک کادر خاکستري رنگ هم آن را از ساير پيام ها متمايز مي کند و علامت سنجاق در کنار آن ظاهر مي شود. کامنت پين شده در پخش مجدد لايو در اينستاگرام هم نمايش داده مي شود و اين مسئله به کاربراني که در زماني ديگر لايو شما را مي بينند کمک مي کند تا بتوانند موضوع لايو شما را بدانند. يک نکته! توجه داشته باشيد که مخاطبان شما تنها کساني که در همان لحظه لايو را مي بينند نيستند و کاربراني هم بعداً لايو شما را مي بينند. بنابراين بايد توجه داشته باشيد که لايو شما براي هر دو دسته مخاطبان باشد؛ مثلاً چنانچه از کاربراني که در حال حاضر لايو را مي بينند تشکر مي کنيد، از کاربران احتمالي که بعداً لايو شما را مي بينند هم تشکر کنيد. اين کار باعث مي شود تا مخاطب احساس احترام و توجه کند و به افزايش تعامل صفحه شما کمک زيادي مي کند. همچنين چنانچه از کاربراني که در همان لحظه لايو را مي بينند مي خواهيد سوالات خود را در بخش کامنت بپرسند، از کاربراني که بعداً لايو را مي بينند هم بخواهيد که سوالات خود را در ريپلاي استوري براي شما ارسال کنند. با اين کار شما هم جوابي به آن ها مي دانيد و ارتباطات صفحه خود را قوي تر مي کنيد؛ از طرف ديگر تعامل صفحه شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند و به راحتي مي توانيد کاربران بيشتري جذب کنيد.

چگونه لايو اينستاگرام را در گالري موبايل خود ذخيره کنيم؟

براي ذخيره کردن لايو اينستاگرام در موبايل خود، بايد مراحل قبل را طي کنيد! يعني ابتدا لايو خود را برگزار کنيد و سپس بر روي گزينه End در بالا و سمت راست لايو خود کليک کنيد:   در اين بخش بر روي End Live video کليک کنيد و تا وارد بخش بعدي شويد:   در اين بخش بايد گزينه share your video for the next 24 hours را فعال کنيد تا گزينه Save به شما نمايش داده شود. اکنون با کليک بر روي گزينه Save در بالا و سمت راست لايو، ويدئوي مربوط به لايو شما ذخيره مي شود که البته اين موضوع به سرعت اينترنت شما بستگي دارد؛
کلیک کنید  آشنایی با ۵ ابزار برای آنالیز هشتگ اینستاگرام
زيرا اين ويدئو بايد از اينستاگرام دانلود شود و ممکن است چند دقيقه طول بکشد. در اين صفحه تعداد کاربراني که لايو شما را ديده اند هم در دسترس است! در نهايت با کليک بر روي Share، لايو شما در پروفايل شما براي مدت ۲۴ ساعت ذخيره مي شود و کاربران مي توانند آن را مشاهده کنند. يک نکته! چنانچه نمي خواهيد ويدئوي لايو خود را ذخيره کنيد، کافي است بر روي گزينه share your video for the next 24 hours کليک کنيد تا غيرفعال شود! اکنون بر روي Discard ضربه بزنيد تا از صفحه لايو خارج شويد. يک پيشنهاد! به جاي استفاده از گزينه Save پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود، مي توانيد از يک اپليکيشن ضبط اسکرين موبايل استفاده کنيد. البته چنانچه قصد چنين کاري را داريد، بايد از ابتداي ويدئو اپليکيشن خود را باز کنيد و گزينه ضبط را بزنيد! در پايان ويدئو هم گزينه پايان ضبط را بزنيد تا ويدئوي مربوط به لايو خود را داشته باشيد.

لايو شما تا ۲۴ ساعت بنابراين از برگزاري در دسترس کاربران قرار دارد!

اکنون که لايو خود را ذخيره کرده ايد، کاربران تا ۲۴ ساعت مي توانند آن را از طريق بخش استوري هاي اينستاگرام خود يا صفحه پروفايل شما مشاهده کنند. چنانچه به استوري هاي اينستاگرام دقت کرده باشيد، حتماً متوجه نوار قرمز دور استوري هايي که نديده ايد، شده ايد! لايو ذخيره شده اينستاگرام هم با همين نوار قرمز در بخش استوري هاي اينستاگرام کاربران مشاهده مي شود و تنها تفاوت آن، وجود آيکن لايو است که با کلمه Live ديده مي شود! حال چنانچه کاربر ويدئوي ذخيره شده شما را مشاهده کند، آيکن پلي کردن ويدئو به جاي کلمه Live را مي بيند. در اصل هدف اينستاگرام اين است که لايو را از استوري هاي اينستاگرام جدا کند تا کاربران راحت تر بتوانند لايو ها را از استوري تشخيص دهند.   البته کاربران بنابراين از ديدن لايو ديگر آن نوار قرمز را مشاهده نمي کند و آن نوار، به نوار خاکستري تبديل مي شود که باز هم از استوري ها متمايز است.   اگر ساير فالوينگ هاي کاربران موردنظر شما در آن روز استوري نگذاشته باشند، تنها لايو شما به او نمايش داده مي شود. لازم است بدانيد کامنت هايي که ساير کاربران در هنگام مشاهده لايو براي شما گذاشته اند، به کاربراني که بعداً بازپخش لايو را مشاهده مي کنند قابل نمايش است. بنابراين چنانچه فکر مي کنيد ممکن است اين کامنت ها مشکل ساز شوند، در همان ابتداي لايو کامنت ها را ببنديد؛ البته پيشنهاد مي کنم اين کار را نکنيد! زيرا کامنت ها به تعامل صفحه کمک زيادي مي کند و مي توانيد به سوالات و مشکلات کاربران رسيدگي کنيد.
کلیک کنید  آموزش اضافه کردن لوکیشن دلخواه در اینستاگرام

چند نکته مهم براي افزايش بازديد لايو اينستاگرام و عملکرد آن براي کاربران

اگر مديريت يک صفحه اينستاگرامي را برعهده داريد که براي کاربران لايو مي گذاريد، استراتژي شما بسيار مهم است. در اصل شما بايد سعي کنيد بازديد لايو هاي خود را افزايش دهيد؛ زيرا کاربران تعامل بسيار خوبي با لايو اينستاگرام دارند و اين مسئله کمک زيادي به افزايش مشتري کسب وکار شما مي کند. چند نکته بسيار مهم عبارتند از:
  1. تبليغ بازپخش لايو از طريق استوري و پست

بسياري از کاربران فکر مي کنند حضور آن ها براي کسب وکارتان اهميت ندارد ولی در اصل تمام ارزش يک کسب وکار، به مخاطبان و کاربران آن است! چنانچه کاربر يا مخاطبي براي کسب وکارها وجود نداشته باشد، قطعاً شما هم فروشي نخواهيد داشت و محصولات شما هرچقدر هم که ارزشمند و کاربردي باشد، ارزشي نخواهد داشت. بنابراين شما بايد کاري کنيد که کاربران بدانند برايتان ارزشمند هستند و ارزش واقعي کسب وکارتان را تشکيل مي دهند. چنانچه لايو برگزار کرده ايد و ذخيره آن را براي ۲۴ ساعت در دسترس کاربران قرار داده ايد، به تبليغ بازپخش لايو خود بپردازيد. براي تبليغ پخش مجدد لايو در اينستاگرام از پست ها و استوري هاي اينستاگرام استفاده کنيد.   در ابتدا يک پست براي اينستاگرام خود ايجاد کنيد و در آن به بررسي لايو خود بپردازيد؛ درج عنوان جذاب و مرتبط با ويدئو و همچنين نکات کليدي لايو را فراموش نکنيد! اکنون آن پست را در استوري خود قرار دهيد و به کاربران بگوييد چنانچه بنابراين از ديدن لايو سوالي برايشان پيش آمد، از طريق کامنت هاي آن پست از شما بپرسند. با اين کار علاوه بر اين که کاربران را به کامنت گذاشتن براي پاسخ به سوالاتشان دعوت کرده ايد، بلکه از آن ها دعوت به ديدن لايو هم کرده ايد.
  1. در هنگام بازپخش لايو، استوري جديد به اشتراک نگذاريد!

يکي از مهم ترين مسائلي که بسياري از مديران صفحات اينستاگرامي آن را در نظر نمي گيرند اين است که لايو اينستاگرام در کنار استوري ها نمايش داده مي شود! اين مسئله ممکن است دچار سردرگمي بسياري از کاربران شود؛ ولی چنانچه لايو شما به تنهايي در دسترس کاربران باشد و در آن زمان استوري ديگري به اشتراک نگذاشته باشيد، به راحتي مي توانيد تنها لايو اينستاگرام را در دسترس قرار دهيد.
کلیک کنید  بازاریابی اپلیکیشن و موبایل مارکتینگ
ولی چنانچه استوري هايي از قبل در اختيار کاربران قرار داده ايد و لايو شما بنابراين از ذخيره شدن در کنار اين استوري ها قرار گرفت، يک استوري ديگر هم براي ديدن لايو منتشر کنيد؛ در اصل در اين استوري شما کاربران را به ديدن پخش مجدد لايو در اينستاگرام دعوت مي کنيد و از آن ها مي خواهيد در پست مربوط به آن (مورد ۱) سوالات يا مشکلات خود را مطرح کنند.
  1. نمايش بازپخش لايو براي کاربران متفاوت است!

اگر شما به صفحه پروفايل خود مراجعه کنيد، به راحتي مي توانيد استوري ها و لايوهاي خود را پشت سر هم مشاهده کنيد و با ضربه زدن بر روي صفحه گوشي، بنابراين از پايان استوري ها وارد لايو مي شود يا برعکس! ولی هنگامي که کاربران ديگر وارد صفحه شما مي شود و مي خواهند لايو يا استوري هاي شما را ببينند، اين مسئله کمي متفاوت است. کاربران با کليک بر روي عکس پروفايل شما که در اصل براي ديدن استوري يا لايو است، دو گزينه در اختيارشان قرار مي گيرد که از آن ها مي خواهد وارد بخش لايو يا استوري شوند. بنابراين کاربران قادر به رد کردن استوري و رسيدن به لايوها نيستند و همين مسئله باعث سردرگمي برخي از کاربران مي شود.  
  1. کاربران مي توانند بخشي از ويدئو را رد کنند و آن را از ۱۵ ثانيه تا ۳ دقيقه جلوتر ببرند!

يکي از قابليت هايي که اينستاگرام در اختيار کاربران قرار داده است، قابليت رد کردن ويدئو است! در اصل کاربران به راحتي مي توانند ويدئوهاي لايو را جلوتر ببرند که ميزان جلو بردن، بستگي به مدت زمان ويدئو دارد؛ مثلاً چنانچه ويدئوي شما کمتر از ۵ دقيقه باشد، کاربر با هر بار کليک بر روي بازپخش لايو مي تواند آن را ۱۵ ثانيه به جلو ببرد. همچنين چنانچه ويدئوي شما بيشتر از ۳۰ دقيقه باشد، کاربران با هر بار کليک مي تواند ويدئو را حدود ۳ دقيقه جلو ببرد! بنابراين زمان ويدئو در اين مورد تاثير دارد. بايد توجه داشته باشيد که چنانچه فکر مي کنيد کاربران ممکن است ويدئوي شما را رد کنند، در ابتداي لايو سرفصل هاي آن را به کاربران معرفي کنيد تا بدانند کدام بخش از لايو برايشان مفيد است.
  1. بازپخش لايو خود را آناليز کنيد!

مسئله بسيار مهم براي مديران صفحات اينستاگرامي اين است که صفحه اينستاگرامشان چقدر بازديد و ترافيک دارد که اين مورد به کمک آناليز اينستاگرام انجام مي شود. اينستاگرام ابزار اوليه تحليل را در اختيار شما قرار داده است و به راحتي مي توانيد تعداد بازديد لايو اينستاگرام خود را آناليز کنيد. البته جزئيات آن (حتي با استفاده از ابزار Insignths اينستاگرام) بسيار محدود است ولی مي توانيد تعداد بازديد آن را بدانيد!
کلیک کنید  کار با ابزار insights اینستاگرام
براي اين کار کافي است وارد بخش استوري و لايو اينستاگرام شويد و آن را باز کنيد. در سمت چپ و پايين بازپخش لايو عددي به شما نمايش داده مي شود که همان تعداد بازديد لايو است!   مثلاً چنانچه اين عدد مانند تصوير بالا ۵۴ باشد، يعني ۵۴ نفر بازپخش لايو شما را مشاهده کرده اند! البته امکان دارد ۵۴ نفر هم آن را رد کرده باشند يا به صورت کامل مشاهده کرده باشند که با ابزار آناليز اپليکيشن اينستاگرام اين اطلاعات در دسترس کاربران قرار نمي گيرد. اين عدد تنها در اختيار شما قرار گرفته است و کاربران ديگر نمي توانند متوجه شوند که پخش مجدد لايو در اينستاگرام شما چه تعداد بازديد گرفته است. البته شما مي توانيد بدانيد که اين ۵۴ نفري که لايو شما را مشاهده کرده اند، چه افرادي هستند! براي اين کار کافي است لايو خود را به سمت بالا بکشيد يا بر روي عدد مربوط به تعداد بازديد آن کليک کنيد: با اين کار افرادي که لايو شما را مشاهده کرده اند، قابل مشاهده است و به راحتي مي توانيد کاربران بازپخش لايو خود را ببينيد. يک نکته! استوري هاي اينستاگرام بنابراين از ۲۴ ساعت به بخش آرشيو اضافه مي شوند و اطلاعات آن نظير تعداد بازديد يا نام کاربران استوري براي هميشه باقي مي ماند ولی پخش مجدد لايو در اينستاگرام بنابراين از ۲۴ ساعت براي هميشه از بين مي رود! بنابراين چنانچه به داده هاي آن نياز داريد، از آن اسکرين شات بگيريد يا به روشي که صلاح مي دانيد، داده هاي آن را ذخيره کنيد.

نتيجه گيري

لايو اينستاگرام يک ابزار بسيار عالي براي ارتباط با کاربران و پاسخ به سوالات آن ها است. اين ابزار آن قدر مهم و ارزشمند است که با استفاده از آن گاهي مصاحبه هاي خود را انجام مي دهند يا از رويدادهاي خود ويدئوهاي زنده به کاربران و فالوورهاي خود نمايش مي دهند! در اين مقاله به آموزش پخش مجدد لايو در اينستاگرام پرداختيم تا چنانچه کاربراني در همان لحظه برگزاري لايو موفق به ديدن آن نشدند، تا ۲۴ ساعت بعد بتوانند آن را مشاهده کنند. همچنين نکات ديگري براي افزايش مخاطبان لايو اينستاگرام وجود دارد که در اين مقاله به بررسي کامل آن پرداختيم و با رعايت آن به راحتي مي توانيد بازديد خود را افزايش دهيد. اکنون شما بگوييد! در هنگام استفاده از لايو اينستاگرام، چه نکاتي را رعايت مي کنيد و به نظر شما پخش مجدد لايو در اينستاگرام تا ۲۴ ساعت بنابراين از برگزار لايو چقدر بر روي بازديد آن تاثيرگذار است؟ تجربيات خود را از طريق در نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *