سوال بزرگي شما را به اين مقاله رسانده است. اين سوال که چرا پيج اينستاگرام شما آنقدر که بايد موفق نيست. چرا مثل پيج هاي اينستاگرامي بزرگ، رونق ندارد؟ اصلاً اين پيج هاي بزرگ اينستاگرامي چه مي کنند که تا اين حد موفق هستند؟

آنها از چه روشي براي افزايش فالوورهاي خود استفاده مي کنند؟ چه راهکار و ترفندي هست که شما از آن مطلع نيستيد؟ من در اين مقاله قصد دارم پاسخ سوال شما را بدهم. پاسخ اين سوال که چه روش هاي رايگان يا کم هزينه اي براي جذب فالوورهاي واقعي و ايراني وجود دارد.

اما نه! اين يک مقاله ساده و بي سر و ته نيست. اين مقاله قرار است قدم به قدم با شما در جهت ساخت يک پيج اينستاگرام موفق حرکت کند و به شما ياد بدهد که چگونه مي توانيد فالوورهاي بسيار زيادي را جذب کنيد.

فالوورهايي واقعي، ايراني و فعال! فالوورهايي که پيج شما را دوست دارند و در آن فعاليت مي کنند. بنابراين چنانچه به دنبال يک آموزش درست و حسابي براي بالا بردن فالوورهاي اينستاگرام خود هستيد، جاي درستي آمده ايد.

در ادامه ما ۸ مرحله اساسي براي ساختن يک پيج اينستاگرام موفق را با شما بررسي خواهيم کرد. ۸ تکنيک و روش براي آنکه مطمئن شويد پيج اينستاگرام شما موفقيت بي نظيري خواهد داشت. با ما همراه باشيد.

۸ روش فوق العاده کاربردي رايگان براي افزايش فالوور اينستاگرام

۱) براي خود يک استراتژي اينستاگرامي تعريف کنيد

افزايش فالوور اينستاگرام يک روند تدريجي است. البته که روش هايي وجود دارند که شما يک شبه ۱۰هزار فالوور پيدا کنيد (مثلا خريد فالوور فيک)؛ ولی مسلما اين فقط به يک عدد در صفحه شما تبديل مي شود و سودي به حال اينستاگرام شما ندارد.

اصولا راه درست هرچيزي وقت و انرژي لازم دارد، ولی در عوض شما را به نتيجه اي دلخواه، مطلوب و مطمئن مي رساند. براي زياد شدن فالوورهاي خود شما ابتدا به يک استراتژي نياز داريد. استراتژي طراحي يک مسير است که شما از نقطۀ فعلي به نقطۀ مطلوب مي رساند. براي طراحي استراتژي خوب بايد:

  • هدف خود را مشخص کنيد

داشتن يک هدف شفاف مهم ترين بخشِ طراحي استراتژي خوب براي افزايش فالوور است. براي تعيين هدف به چشم انداز و آيندۀ کسب وکار (يا زمينه فعاليت تان) خود فکر کنيد.

به اين فکر کنيد که “جايگاه مطلوب شما در يکسال آينده کجاست؟”، “دوست داريد صفحه شما در مطلوب ترين وضعيتش چه تعدادي فالوور داشته باشد؟”، “ميزان تعامل آنها در صفحه شما چقدر و چگونه باشد؟”، “وضعيت لايک و کامنت ها چگونه باشد؟”

اگر جواب اين سوال ها را مي دانيد که خيلي خوب است، ولی چنانچه از سوالات بالا هيچ تصوري در ذهنتان نداريد، مشکل اصلي شما در بخش هدفگذاري است، بنابراين ابتدا هدف خود را مشخص کنيد و سپس استراتژي مناسب طراحي کنيد.

  • برنامه عملي (Plan of Action) داشته باشيد

حالا که هدف مشخص شد به برنامه عملي (Plan of Action) فکر کنيد که بتواند شما را به اهداف موردنظرتان برساند.

کلیک کنید  چگونه از استیکرها در استوری اینستاگرام استفاده کنیم؟

لابد الان با قيافۀ آويزان مي پرسيد “بر چه اساس برنامه بنويسم؟” اصلا نگران ناشيد، سه نکته اي که در ادامه با هم بررسي مي کنيم پاسخ سوالتان را خواهند داد.

  • شناخت مخاطب: شما بايد بدانيد که با چه اشخاص و سليقه هايي در ارتباط هستيد (يا مي خواهيد باشيد). بهتر است فالوورهايتان را از نظر سن، جنسيت، موقعيت جغرافيايي، علاقمندي ها و…به خوبي بشناسيد. با شناخت مخاطبان، پيش بيني و تحليل هاي دقيق تري از رفتارها و واکنش هاي آنها مي توانيد برنامۀ عملي هدفمندتري داشته باشيد.

علاوه بر اين پيوسته بايد سعي کنيد در جست وجوي کساني باشيد که به صورت بالقوه به پيج شما علاقه مندند.

  • تحليل رقبا: يکي از چيزهايي به شما در طراحي يک برنامه عملي کمک مي کند، بررسي و تحليل دقيق پيج هاي رقبا است. شما مي توانيد نقاط ضعف و قدرت آنها را بسنجيد، کدام پيج ها فالوورهاي بيشتري دارند؟ کدام پست ها بيشترين لايک و کامنت را دارند؟

با انجام يک بررسي دقيق در پيج هاي رقبا شما به يک گنچينۀ ارزشمند از تجربيات ديگران دست پيدا مي کنيد که اين برنامۀ شما را از اشتباهات احتمالي رقبا حفظ مي کند.

  • هويت و ارزش هايتان را بشناسانيد: يکي ديگر از کليدهاي طراحي استراتژي مناسب فکر و ايدۀ شما در مورد برندتان است. قطعا شما يک فکر و ايده اي پشت برندتان داريد.

مثلا شعار رسانۀ تجارت نوين اين است “شفاف باشيد، متفاوت باشيد” و شما همه جاي سايت و در تمام محتواهايي که منتشر شده مستقيم و غير مستقيم رد اين شعار را مي بينيد، در حقيقت رسانه تجارت نوين يک هويت مشخص براي خودش تعيين کرده و اين هويت به مهم ترين ارزش شرکت تبديل شده است. مخاطبان نيز نوين را با همين هويت مي شناسند.

اما چه راه هايي کمک مي کند که شما هويت برند خود را به مخاطبانتان القا کنيد؟

اگر تمام پست هاي شما در عين متفاوت بودن يک تم خاص داشته باشند صفحه اينستاگرام شما گيرايي بيشتري خواهد داشت. اين به شدت در بالا بردن فالوور هاي شما موثر است.

داشتن لوگو باعث مي شود حرفه اي تر به نظر بياييد. شعار برند شما نشان خواهد داد که مصمم هستيد، هدف داريد و آمده ايد که بمانيد. و در نهايت براي خودتان يک هشتگ مخصوص  بسازيد؛ هشتگي که مخصوص شما و معرف کسب و کار شما باشد. اين کار کمک مي کند در ذهن مخاطبان خود باقي بمانيد.

کلیک کنید  آموزش خصوصی کردن پیج اینستاگرام

 

  • بررسي و تجزيه تحليل:  در نهايت شما بايد دائما استراتژي تان را تجزيه و تحليل کنيد. پيوسته بايد در نظر داشته باشيد که چقدر از هدف تان دور شده ايد يا چقدر به آن نزديکيد. اين استراتژي کجا بيشتر جواب داده و کجا نه. پرسيدن سوال هاي درست مهم ترين کاري است که در زمينه بهبود استراتژي تان بايد انجام بدهيد.

۲- پيوسته و در زمان مناسب پست بگذاريد

بالاتر گفتيم که بايد يک استراتژي اينستاگرامي داشته باشيد. گذاشتن پست به صورت روزانه باعث مي شود شما در کانون توجه مخاطبتان بمانيد. در حقيقت شما به کاربرانتان نشان مي دهيد که کسب و کار شما فعال و زنده است و شانس اينکه فالوورهاي شما به پستتان عکس العمل نشان بدهند بيشتر مي شود.

علاوه بر اين لايک و کامنت فالوورهاي شما به فالوورهاي فالووهاي شما هم نشان داده خواهد شد و همين چرخه باعث مي شود شما بيشتر ديده شويد.

در گذاشتن پست آزمون و خطا کنيد. پست گذاشتن در ساعات مختلف را امتحان کنيد و نتيجه را بررسي کنيد. شما بايد مخاطب خود و نيازها و رفتارهاي او را بشناسيد. اينگونه با شناختي که از محتواي خود و مخاطبتان داريد شيوه روايت شما رفته رفته جذاب تر مي شود.

به آمارهايي که در اينباره وجود دارد توجه کنيد. آنها را تحليل کنيد و مطابق با زمينه فعاليتتان از آنها استفاده کنيد. براي مثال طبق تحقيق هافينگتون پست، ساعات ۲ صبح و ۵ بعدازظهر بهترين زمان براي گذاشتن پست در اينستاگرام هستند.

طبق اين پژوهش در اين اوقات پست هاي کمتري گذاشته مي شود و عده ي بيشتري در حال مرور پست ها، لايک کردن و يا گذاشتن کامنت هستند.

۳-عکس هاي باکيفيت و جذاب منتشر کنيد

گفتيم که اينستاگرام يک پلتفرم بصري است. به اين فکر کنيد که چه چيز باعث مي شود کاربري که تند تند در حال بالا پايين کردن فيد اينستاگرامش است، براي عکس شما توقف کند؟

اگر خودتان براي صفحه تان عکاسي مي کنيد سعي کنيد تکنيک هاي عکاسي را ياد بگيريد و از آنها استفاده کنيد. چيزهاي زيادي هستند که مي توانيد براي بهبود کيفيت عکس هايتان ياد بگيريد.

براي مثال، آيا مي دانستيد عکس هايي که در آنها شي آبي وجود دارد ۲۴% بيشتر لايک مي خورند؟! يا عکس هايي که ۶۵-۸۵% روشن تر هستند محبوب ترند؟

در تهيه عکس ها خلاق باشيد. از نرم افزارهاي ويرايش عکس استفاده کنيد و به عکس هايتان جلوه هاي بصري جالب اضافه کنيد. سعي کنيد پست ها را به يکديگر ربط بدهيد تا يک روايت منسجم بسازيد. اينگونه فالوور ترغيب مي شود بقيه عکس هايتان را هم ببيند.

کلیک کنید  اینگونه از بلاک اینستاگرام خارج شو

تلاش کنيد برند يا کسب وکار شما يک سبک کاري منحصر بفرد داشته باشد تا از روي آن شناخته شود. براي مثال، صفحه اينستاگرام بيسکوئيت گرجي پست هاي بسيار جالبي منتشر مي کند. در همه ي پست ها تلاش شده است محصولات گرجي به نحوي خلاقانه در کانون توجه قرار بگيرند.

۴-از استوري اينستاگرام استفاده کنيد

روزانه، نزديک به ۱۰۰ ميليون کاربر فعال در جهان از استوري اينستاگرام استفاده مي کنند. با استفاده از استوري اينستاگرام، محتواي شما قابليت ديده شدن بيشتري دارد. چراکه استوري ها در بالاي فيد کاربر به نمايش در مي آيند و شانس ديده شدن آنها توسط فالوورها زيادتر است.

چنانچه تنها ۱۰٪ از فالوورهاي يک کاربر استوري خود را منتشر کنند، شما شانس بيشتري براي ديده شدن خواهيد داشت. اين بدين معناست که در اينستاگرام، بايد به طور منظم استوري خود را به روزرساني کنيد تا در صف اول فيد باقي بمانيد.

به علاوه، الگوريتم شبکه هاي اجتماعي به گونه اي طراحي شده اند تا پست ها براي کاربران فعال بيشتر نمايش داده شود.

۵- کپشن هاي جذاب بنويسيد

کپشن خود را به نحوي بنويسيد که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشويق کند. براي اينکار ابتدا بايد به محتواي پستتان نگاه کنيد و مرتبط با آن بنويسيد.

در اينجا خلاصه اي از مهم ترين نکات در نوشتن کپشن را مي آورم.

  • مختصر و مفيد بنويسيد: نوشته طولاني و غيرمرتبط مخاطب شما را خسته مي کند. کپشن مکملي براي عکس شماست. اجازه بدهيد عکس هم با مخاطب سخن بگويد!
  • کاربردي بودن را فراموش نکنيد: هدف اصلي پست را فراموش نکنيد. مثلا چنانچه محصولي از برندتان را در يک عکس معرفي مي کنيد، دادن اطلاعات کافي درباره ي محصول يا نحوه ي خريد (يا تخفيف!) ضروري است.
  • خلاق و شوخ طبع باشيد: همه ي ما تبليغات خلاقانه بسياري را به ياد داريم که شايد حتي استفاده کننده محصول آن برند نبوده ايم، ولی بخاطر خلاقيتي که در معرفي آن محصول بکار رفته بود، آن تبليغ يادمان مانده است. نيازي نيست هميشه با يک لحن رسمي با مخاطب خود حرف بزنيد. شوخ طبعي مي تواند باعث شود فالوورها شما را دوست داشته باشند.
  • سوال بپرسيد: نظرخواهي از فالوورها بهترين راه تعامل با مخاطب ها است. درباره ي نقاط ضعف و قوت برند، نيازها و درخواست هاي مخاطب و هر چيز ديگري که به ذهنتان مي رسد سوال کنيد و جواب ها را با دقت بخوانيد.
  • قصه بگوييد: قصه گويي يکي از قديمي ترين سرگرمي هاي دنياست که توانسته است شکل مخصوص به خودش را در اينستاگرام هم پيدا کند. با قصه گويي مي توانيد برندتان را بهتر به فالوورها توضيح بدهيد. مثلاً مي توانيد در قالب چند استوري صفر تا صد توليد يکي از محصولات خود را در قالب يک قصه روايت کنيد.
  • اصول پلتفرم را رعايت کنيد: نکاتي مثل بکاربردن کلمات مهم تر در آغاز کپشن و استفاده درست از هشتگ ها را رعايت کنيد.
کلیک کنید  با اینترنت پیامک انبوه بفرستید

۶- از هشتگ استفاده کنيد

هشتگ کمک مي کند پست شما بيشتر ديده شود. ولی هشتگ زماني موثر است که مرتبط با محتوايي که منتشر مي کنيد، استفاده شود. هشتگ غير مرتبط يک نوع اسپم است. درحاليکه يک هشتگ خوب مي تواند تا راه اندازي يک کمپين يا جنبش هم پيش برود.

اين اشتباه بزرگي است که  چنانچه پستمان را پر از هشتگ کنيم نتيجه بهتري مي گيريم. حتي چنانچه پستتان هشتگ هاي زيادي دارد، تعدادي از آنها را در کامنت ها قرار بدهيد؛ آنها کماکان کارکرد خود را خواهند داشت.

يادآوري مي کنم، يک هشتگ مخصوص به خودتان بسازيد، اين باعث مي شود راحت تر در ذهن مخاطب بمانيد و همه شما را با پيام خودتان بشناسند.

يک مثال خوب در اين زمينه، يک برند محصولات بهداشتي بانوان به نام Always است که در زمينه استفاده از هشتگ دست به کار جالبي زد. ايده اي که مطرح شد مطابق يک نظريه علمي بود که مي گفت دختران در سنين بلوغ دچار کمبود اعتماد به نفس مي شوند.

بنابراين برند آلويز هشتگ LikeAGirl# را ساخت و از بانوان خواست که در هر زمينه اي که به موفقيت رسيدند از اين هشتگ استفاده کنند. نتيجه اين بود که طي دو ماه: ۷۶ ميليون بازديد در سطح جهاني و ۴٫۴ ميليارد ايمپرشن دريافت کرد.

۷- به شيوه هاي مختلف با کاربرانتان تعامل داشته باشيد

زياد مي خوانيم و مي شنويم که راه رشد در شبکه هاي اجتماعي و وب به طور کلي، تعامل است. اين کلمه به قدري دارد استفاده مي شود که توصيه مي کنيم بياييد يکبار آن را براي خودمان به سادگي معني کنيم. وقتي ميگوئيم پستي بگذاريد که ميزان تعامل کاربران را بالا ببرد، منظور چيست؟

تعامل يک کاربر با پست شما يعني اين که او از آن پست خوشش آمده، درباره اش کنجکاو است و به نحوي مي خواهد اين حس ايجاد شده را با يک عکسل العمل منتقل کند. پس محتواهاي شما در درجه اول بايد بتوانند حسي در مخاطب ايجاد کنند.

نکاتي که در ادامه آمده است مي تواند به شما کمک کند با کاربرانتان تعامل سازنده تري داشته باشيد:

سوال بپرسيد: سوال پرسيدن معمولاً توجه افراد را جلب مي کند، بخصوص چنانچه جواب سوال را بدانند. حتي وقتي سوالي زير يک پست مطرح مي شود برخي کاربران براي يافتن جواب سراغ کامنت ها مي روند.

کلیک کنید  تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام

فراخوان عمل (Call to Action): يعني شما از فالوورهايتان مي خواهيد کاري انجام بدهند. البته بايد انگيزه کافي براي آنها ايجاد کنيد. مثلاً چنانچه يکي از دوستان خود را تگ کنيد، کد تخفيف به شما تعلق خواهد گرفت. يا مثلاً از کاربران بخواهيد که چنانچه با موضوع مطرح شده در پست موافقند لايک کنند و چنانچه نيستند کامنت بگذارند.

پست کاربرانتان را به اشتراک بگذاريد: از UGC يا محتواي ساخته شده توسط کاربران استفاده کنيد. اينکار براي فالوورهاي شما انگيزه و رقابت ايجاد مي کند که با شما همراه باشند و در گفت وگوهايي که آغاز مي کنيد شرکت کنند؛ چون مي توانند اميدوار باشند که پستشان در صفحه شما مطرح  مي شود.

اجتماعي باشيد: با رقبايتان در ارتباط باشيد. افرادي که زمينه فعاليت مشترکي با شما دارند مي توانند به شناخته تر شدن شما کمک کنند. به پيج اين افراد برويد، آنها را فالوو کنيد و پست هايشان را ببينيد.

رخددادهاي مهم حوزه کاريتان را اطلاع رساني کنيد (مثل يک نمايشگاه..) و خودتان هم در آنها شرکت کنيد.

به Explore Tab اينستاگرام راه پيدا کنيد: Explore Tab اينستاگرام همان آيکون ذره بين در پايين اپليکيشن است. طبق گفته سازندگان اينستاگرام Explore Tab جايي است که مي توانيد عکس ها و ويديو هاي جالبِ کساني که فالوو نمي کنيد را بيابيد.

محتواهايي که در Explore Tab قرار مي گيرند روزانه توسط بيش از ۱۰۰ ميليون نفر مشاهده مي شوند. راه يافتن به Explore Tab آسان نيست، ولی در صورت موفقيت تعداد زيادي فالوور مرتبط خواهيد داشت.

۸- از موفقيت ديگران درس بگيريد

هزاران داستان موفقيت در سرتاسر وب وجود دارد. هر يک از آنها مي تواند به شما در افزايش فالوور کمک کند. در ادامه چند مثال از اين موفقيت ها مي آورم.

Murad Osmann و پروژه Followme#

مراد عثمان در سال ۲۰۱۱ و در جريان يک سفر کاري با کمک شريک زندگي اش ناتالي عثمان يک پروژه عکاسي به راه انداخت. عکس هايي که عثمان در پروفايل خود قرار مي داد شامل تصوير ناتالي بود که دست او را گرفته و او را به جاهاي مختلف مي برد.

در ابتدا به نظر نمي رسيد موفقيت چشمگيري در راه باشد. ولی بنابراين از يکسال پروژه او در Reddit مطرح شد و از آنجا Daily News داستان او را منتشر کرد. موفقيت براي مراد از اينجا آغاز شد؛

شرکت هايي نظير سامسونگ با او همکاري کردند و ناتالي در روسيه صاحب يک برنامه تلويزيوني مطابق اين پروژه شد. صفحه اينستاگرام عثمان ۴٫۵ ميليون فالوور دارد.

 

Theron Humphrey و thiswildidea#

ترون هامفري مسافري بود که توانست مخاطب هاي زيادي براي پروژه اش پيدا کند. او تصميم به سفر گرفت و وسايلش را پشت وانت ريخت و همراه سگش به جاده زد.

کلیک کنید  چگونه رویِ محصولات اینستا قیمت تگ کنیم؟!

در اين سفر او مشغول ساخت مستندي به نام This Wild Idea بود. مستندي که در ۵۰ ايالت فيلمبرداري شد و در هر روز يک شخصيت جديد در آن حضور پيدا مي کرد. در خلال ساخت اين مستند او صفحه اينستاگرام خود را مرتباً به روز مي کرد.

نهايتاَ در سال ۲۰۱۲ نشنال جئوگرافي پروژه هامفري را خريد و او را به عنوان مسافر سال انتخاب کرد. صفحه اينستاگرام او ۱٫۲ ميليون فالوور دارد.

حالا اگه افزايش فالوور اينستاگرام به روش هاي بالا برايتان هنوز سخت است:

روش هاي غير رايگان افزايش فالوور

روش هايي که تا اينجا توضيح داده شد، ترفندهاي افزايش فالوور اينستاگرام به صورت طبيعي بود. مزيت اين روش در اين است که فالوورهايي که اينگونه جذب مي کنيد وفادار هستند و بنا به تصميم و علاقه وارد صفحه شما شده اند.

اما راه هاي ديگري هم براي افزايش فالوور وجود دارد. مثل تبليغات در اينستاگرام؛ آژانس هاي تبليغاتي مختلفي هستند که صفحه اينستاگرام شما را در صفحات پربازديد و صفحات افراد مشهور تبليغ مي کنند. مشکل اين نوع تبليغات بالا بودن هزينه آنهاست. شما براي چندبار نمايش داده شدن بايد چند ميليون پرداخت کنيد.

يک روش ديگر خريد فالوورهاي فيک است. من اين روش را به شما پيشنهاد نمي کنم، چراکه اين روش هيچ سودي به حال شما ندارد و کاربران با يک نگاه به پست ها و ميزان لايک و کامنت هاي شما خواهند فهميد که فالوورهاي شما فيک هستند.

روش ديگر استفاده از ربات اينستاگرام است. اين بهترين روش افزايش فالوور اينستاگرام است. ربات اينستاگرام نرم افزاري است که مطابق هشتگ ها کاربران و صفحات مرتبط را پيدا و آنها را فالو يا آنفالو مي کند و حتي لايک و کامنت مي گذارد.

نتيجه گيري

اگر مي خواهيد در اينستاگرام موفق باشيد، بايد ابتدا در زمينه فعاليتتان خوب باشيد. سپس بايد يک استراتژي براي توليد محتوا داشته باشيد. پست هاي بيشتري منتشر کنيد و کيفيت آنها را بهتر کنيد. به تدريج شما سبک خود را پيدا مي کنيد و صفحه تان هويت پيدا مي کند.

در طول اين مسير شما بايد ياد بگيريد با فالوورهايتان تعامل داشته باشيد. براي آنها جذاب و آموزنده باشيد و کنجکاوي شان را برانگيزيد. آنها هم در مقابل شما را دنبال مي کنند و به شما وفادار خواهند ماند. بنابراين رمز موفقيت در ايجاد محتواي باکيفيت و تعامل با کاربران است.

گفتيم که روش هاي تبليغاتي هم براي افزايش فالوور وجود دارند.مشکل آنها اين است که در اکثر موارد کارامد نيستند و از طرف ديگر فالوورهايي که از اين روش بدست مي آيند ماندگار نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *