همه ي ما آدم­ هاي زيادي را مي­شناسيم که موفقيت را لمس کرده ­اند! از مدير شرکت­ هاي بزرگ گرفته تا کارآفرين هايي که شبکه ­هاي اجتماعي را براي گسترش کسب و کار خود انتخاب مي ­کنند. ولی نقطه ­ي اشتراک همه­ ي آن­ها کجاست؟ چه چيزي عطش موفقيت را در آن­ها زنده نگه مي ­دارد؟  بله درست حدس زديد! حس رقابت… حس رقابت همان چيزي است که راه موفقيت را هموار مي ­کند. در هر مسابقه­ اي صرف نظر از نتيجه­ ي آن، درس­ هاي زيادي براي ما وجود دارد. چنانچه رقيب خود را به درستي آناليز کنيم مي­توانيم از نقاط ضعف و قوت او نهايت استفاده را ببريم. به همين سادگي! بنابراين تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام مي تواند باعث پيشرفت کسب و کار شما در شبکه ­هاي اجتماعي شود. ولی شايد برايتان سوال پيش بيايد که تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام چگونه انجام مي­ شود و چه اصولي دارد؟ در ادامه مقاله همراه ما باشيد تا با روش­ هاي اين تجزيه و تحليل در شبکه ­هاي اجتماعي بيشتر آشنا شويد.

تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام به چه معناست؟

براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد مشخص کنيم که معناي رقابت و رقيب در اينستاگرام چيست؟ احتمالا هنگام گشت و گذار در اينستاگرام با صفحاتي برخورد داشته ­ايد که تقريبا همان کسب و کار شما را انجام مي­ دهند. اين صفحات دقيقا همان رقباي شما هستند! از اين به بعد بايد با رقباي خود در اينستاگرام وارد يک جنگ تمام عيار شويد. بنابراين بايد خود را آماده کنيد. ولی چگونه؟! با تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام!  اين کار به معناي شناسايي رقباي خود در کسب و کارهاي مشابه و همچنين ارزيابي استراتژي آن­ها براي گسترش و بهبود فضاي کاري در شبکه­ هاي اجتماعي است
کلیک کنید  چگونه تگ کنیم
. چنانچه اين تجزيه و تحليل را به درستي انجام دهيد، مي­توانيد نقاط ضعف و قوت رقباي اينستاگرامي خود را پيدا کرده و از آن­ها براي پيشرفت کسب و کار خود استفاده نماييد. خب! با مفهوم تجزيه و تحليل رقابت آشنا شديم. ولی چگونه بايد آن را انجام دهيم؟ ساده ­ترين کار اين است گوشي موبايل خود را برداريد، وارد اينستاگرام شويد و صفحه­ ي رقباي خود را پيدا کنيد! در اين حالت بايد کمي کنجکاو باشيد و فعاليت رقيب خود را زير نظر بگيريد! ولی چنانچه مي­خواهيد حرفه­ اي تر عمل کنيد در ادامه مقاله همراه ما باشيد تا فوت و فن تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام را به شما آموزش دهيم.

تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام چگونه انجام مي­شود؟

اگر شما هم مثل بسياري از افراد اينستاگرام را براي کسب و کار خود انتخاب کرده ­ايد، بهتر است هر چه سريع­تر به فکر تجزيه و تحليل رقباي خود باشيد! براي اين کار ابتدا بايد شرکت­ ها، صنايع و کسب و کارهاي مرتبط با خود را بشناسيد و بدانيد چه مطالبي را در صفحه اينستاگرام خود منتشر مي ­کنند؟ همچنين نحوه هشتگ گذاري و کپشن نويسي آن­ها چگونه است؟ در قدم بعدي بايد در مورد آن­ها اطلاعات جمع­ آوري کرده و آن­ها را دسته­ بندي کنيد. با ما همراه باشيد تا اين مباحث را به طور کامل با هم مرور کنيم.

قدم اول: شناسايي رقيب

در دنياي امروز هيچ­ چيز پنهان نمي ­ماند! با ظهور تکنولوژي­ هاي ارتباطي مانند اينترنت و فضاي مجازي مي­توان بسياري از اطلاعات شرکت­ ها و کسب و کارها را به راحتي پيدا کرد. برخي از روش­ هاي شناسايي رقيب عبارتند از:
    • استفاده از گوگل: برخي از رقباي اينستاگرامي شما ممکن است علاوه بر اينستاگرام، سايت يا وبلاگ تبليغاتي نيز داشته باشند. چطور به آن­ها دسترسي پيدا کنيم؟ گوگل!
کلیک کنید  نصب چند اکانت همزمان در یک کامپیوتر
با جستجوي کليد واژه­ هاي مرتبط به کسب و کار خود در گوگل مي­توانيد با بسياري از شرکت­ هاي مشابه خود در سراسر جهان آشنا شده و وارد سايت آن­ها شويد. البته انتخاب نوع کليد واژه­ ها نيز بسيار مهم است. هر چه اين کليد واژه ­ها را تخصصي ­تر انتخاب کنيد، نتيجه ي بهتري خواهيد گرفت.
    • استفاده از ليست دنبال شونده ­هاي مخاطب(Following): در اين بخش بايد کمي به صفحه مخاطبان خود در اينستاگرام سرک بکشيد! بايد بدانيد او به دنبال چه چيزهايي است؟
کدام صفحات را دنبال مي­کند؟ احتمالا کسي که مخاطب شما است، مخاطب رقيب شما نيز باشد! بنابراين با مراجعه به قسمت دنبال شونده­ ها در صفحه مخاطب خود مي­توانيد با رقيبتان ديدار کنيد!  
  • نوشتن ليست نهايي: احتمالا با استفاده از دو روش گفته شده توانسته ­ايد رقباي اينستاگرامي زيادي را شناسايي کنيد. ولی مي­توان با همه­ ي آن­ها به يک شکل برخورد کرد؟
قطعا نه!! بنابراين بهتر است يک ليست نهايي که شامل چهار يا پنج رقيب است را بنويسيد و تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام را با توجه آن­ها انجام دهيد.

قدم دوم: جمع آوري اطلاعات براي رقابت در اينستاگرام

پس از شناسايي رقباي خود در اينستاگرام، بايد درباره­ ي آن­ها اطلاعات جمع­ آوري کنيد. ولی چه اطلاعاتي براي ما مهم است؟ برخي از اين اطلاعات در ادامه عنوان مي­ شود:
  • نوع شبکه اجتماعي: امروزه در بين شبکه ­هاي اجتماعي، اينستاگرام حرف اول را مي­زند! بسياري از افراد کار و تجارت خود را با فعاليت­ هاي اينستاگرامي گسترش داده ­اند. بنابراين احتمالا رقيب شما هم داراي صفحه اينستاگرام است. بنابراين جستجو کنيد و او را بيابيد.
  • تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اينستاگرام چندتا فالوور داري؟ اين سوال را بارها و بارها شنيده ­ايد زيرا امروزه تعداد فالوور براي همه مهم شده است. به نظر شما تعداد فالوور براي يک صفحه ­ي کاري و تجاري در اينستاگرام چقدر مي­ تواند اهميت داشته باشد؟ قطعا اهميت بالايي دارد! بنابراين براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام بايد تعداد فالوورهاي رقيب خود را در نظر داشته باشيد و آن را يادداشت کنيد.
کلیک کنید  آموزش ساخت بک لینک رایگان
سپس بررسي کنيد که بعد از هر هفته چه تعداد به دنبال کنندگان آن­ها اضافه مي ­شود. در انتها نيز مي­توانيد نحوه­ ي افزايش يا کاهش دنبال کننده ­ها را در نمودار رسم کنيد.
  • زمان مطلب گذاشتن در صفحه: رقيب اينستاگرامي شما چه زماني را براي پست گذاشتن انتخاب مي­ کند؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به صورت مداوم صفحه­ ي رقيب خود را چک کنيد. با اين­کار به نحوه ­ي فعاليت او در اينستاگرام و ترتيب مطلب گذاشتن در آن پي خواهيد برد.
  • ميزان محبوبيت هر مطلب: اگر ميخواهيد ميزان محبوبيت هر مطلب را بدانيد بايد به تعداد لايک­ ها و کامنت­ هاي آن توجه کنيد. سپس اين اطلاعات را يادداشت کنيد تا به سليقه ­ي مخاطب خود پي ببريد. به همين سادگي!

قدم سوم: انجام آناليز SWOT

آخرين قدم براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام استفاده از آناليز SWOT است. اين آناليز يکي از روش ­هاي معروف در تجزيه و تحليل بازاريابي بوده و معناي آن بررسي نقاط قوت، ضعف، فرصت ­ها و تهديدها است. بنابراين با استفاده از آناليز SWOT مي­توانيد رقباي اينستاگرامي خود را تجزيه و تحليل کنيد و به نکات مثبت و منفي آن­ها پي ببريد. به نظر شما هنگام بررسي رقيب در اينستاگرام به چه نکاتي بايد توجه کرد؟ در ادامه به برخي از اين نکات مي­پردازيم:
  1. نقاط قوت رقيب: پس از بررسي رقبا شايد به اين نکته پي ببريد که آن­ها مطالب بهتري را در اينستاگرام به اشتراک مي­ گذارند. يا پست­ ها و استوري­ هاي آن­ها بيشتر ديده مي ­شود. در اين موارد بايد کنجکاو باشيد و سعي کنيد دلايل موفقيت رقيب را پيدا کنيد. شما هم مي­توانيد مثل او قوي باشيد. چرا که نه؟!
  2. نقاط ضعف: برخي از کسب و کارهاي اينستاگرامي ممکن است در سراشيبي سقوط قرار گرفته باشند. اين شرکت ­ها نيز گزينه مناسبي براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام هستند. بنابراين بررسي آن­ها را از دست ندهيد!  ارائه­ ي خدمات بد به مشتري، غلط­ هاي املايي در محتواها، تبليغات بيش از حد در اينستاگرام و يا استوري­ هاي غير مرتبط مي­ تواند برخي از نقاط ضعف اين کسب و کارها باشد.
  3. فرصت­ هاي موجود: با انجام تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام مي­ توانيد فرصت­ هاي بسياري را کشف کنيد. که هر کدام از آن­ها سکوي پرتابي براي کسب و کار شما است. کافي است به اين فکر کنيد که رقباي شما در کدام بخش دچار ضعف هستند. سرمايه گذاري روي همان بخش مي­تواند عامل موفقيت شما باشد.
  4. تهديدهاي موجود: در شبکه­ هاي اجتماعي به خصوص اينستاگرام اشتباهات زيادي ممکن است رخ دهد که منجر به نابودي کسب و کار شما شود. برخي از اين اشتباهات، استفاده از اکانت ­هاي فيک و ساختگي و يا طولاني شدن پاسخ­گويي به مشتريان است.
کلیک کنید  روش های هفتگانه تعامل با کاربران

نکات طلايي براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام

  1. الهام بگيريد ولی کپي نکنيد: براي توسعه ­ي کسب و کار خود در اينستاگرام به فکر کپي کردن ايده­ هاي ديگران نباشيد! شما در بررسي رقباي اينستاگرامي خود متوجه قدرت آن­ها و البته نقاط ضعف آن­ها مي ­شويد. توصيه ما اين است که از ويژگي­ هاي مثبت رقيب الهام بگيريد و تلاش کنيد آن­ها را به شکلي متفاوت در کسب و کار خود پياده کنيد.
  2. از تعصبات دوري کنيد: اگر مي­ خواهيد نتيجه­ ي خوبي از تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام داشته باشيد، از تعصب روي کسب و کار خود پرهيز کنيد. اين را بدانيد که مقاومت رویاروی نتايج به دست آمده از بررسي ­ها منجر به پيشرفت شما نخواهد شد.
  3. به دنبال انجام کارهاي عجيب باشيد: دليل پيشرفت بعضي از رقباي شما در اينستاگرام، انجام کارها و ايده­ هاي نامتعارف است. بنابراين متفاوت باشيد تا مشتريان نيز عکس العمل نشان دهند! در اين صورت مطالب شما بارها و بارها در اينستاگرام بازنشر شده و تعداد فالوورها افزايش پيدا مي ­کند.
  4. سازمان يافته عمل کنيد: شما در راه تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام با انبوهي از اطلاعات مواجه خواهيد شد. ولی نگران نباشيد! سعي کنيد منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستي سازمان­دهي کنيد.
  5. نااميد نشويد: براي داشتن يک کسب و کار موفق در بستر شبکه­ هاي اجتماعي بايد تلاش هاي بسيار زيادي انجام دهيد. مبارزه با رقباي اينستاگرامي کار راحتي نيست! بنابراين هيچگاه اميد خود را از دست ندهيد و با انگيزه رو به جلو حرکت کنيد!
کلیک کنید  کار با آی جی تی وی
 

حرف آخر …

در اين مقاله با مفهوم رقابت در شبکه­ هاي اجتماعي و نحوه تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام آشنا شديم. سپس دريافتيم که جمع آوري اطلاعات درباره ­ي رقباي اينستاگرامي و سپس تجزيه و تحليل آن ها مي­تواند باعث بهبود کسب و کار شود. احتمالا شما هم بنابراين از مطالعه­ ي اين مقاله به فکر رونق کسب و کار خود در اينستاگرام افتاده باشيد. چه چيزي از اين بهتر؟! بنابراين زمان را از دست ندهيد و تجزيه و تحليل رقباي خود را آغاز کنيد! ما نيز در کنار شما خواهيم بود. در قسمت نظرات مي­ توانيد سوالات يا ديدگاه­ هاي ارزشمند خود را با ما و دوستانتان در ميان بگذاريد. منتظر شما هستيم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *