همه ي ما آدم هاي زيادي را ميشناسيم که موفقيت را لمس کرده اند! از مدير شرکت هاي بزرگ گرفته تا کارآفرين هايي که شبکه هاي اجتماعي را براي گسترش کسب و کار خود انتخاب مي کنند.
ولی نقطه ي اشتراک همه ي آنها کجاست؟ چه چيزي عطش موفقيت را در آنها زنده نگه مي دارد؟ بله درست حدس زديد! حس رقابت…
حس رقابت همان چيزي است که راه موفقيت را هموار مي کند. در هر مسابقه اي صرف نظر از نتيجه ي آن، درس هاي زيادي براي ما وجود دارد. چنانچه رقيب خود را به درستي آناليز کنيم ميتوانيم از نقاط ضعف و قوت او نهايت استفاده را ببريم.
به همين سادگي! بنابراين تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام مي تواند باعث پيشرفت کسب و کار شما در شبکه هاي اجتماعي شود. ولی شايد برايتان سوال پيش بيايد که تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام چگونه انجام مي شود و چه اصولي دارد؟
در ادامه مقاله همراه ما باشيد تا با روش هاي اين تجزيه و تحليل در شبکه هاي اجتماعي بيشتر آشنا شويد.
تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام به چه معناست؟
براي پاسخ به اين سوال ابتدا بايد مشخص کنيم که معناي رقابت و رقيب در اينستاگرام چيست؟ احتمالا هنگام گشت و گذار در اينستاگرام با صفحاتي برخورد داشته ايد که تقريبا همان کسب و کار شما را انجام مي دهند. اين صفحات دقيقا همان رقباي شما هستند! از اين به بعد بايد با رقباي خود در اينستاگرام وارد يک جنگ تمام عيار شويد. بنابراين بايد خود را آماده کنيد. ولی چگونه؟! با تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام! اين کار به معناي شناسايي رقباي خود در کسب و کارهاي مشابه و همچنين ارزيابي استراتژي آنها براي گسترش و بهبود فضاي کاري در شبکه هاي اجتماعي است . چنانچه اين تجزيه و تحليل را به درستي انجام دهيد، ميتوانيد نقاط ضعف و قوت رقباي اينستاگرامي خود را پيدا کرده و از آنها براي پيشرفت کسب و کار خود استفاده نماييد. خب! با مفهوم تجزيه و تحليل رقابت آشنا شديم. ولی چگونه بايد آن را انجام دهيم؟ ساده ترين کار اين است گوشي موبايل خود را برداريد، وارد اينستاگرام شويد و صفحه ي رقباي خود را پيدا کنيد! در اين حالت بايد کمي کنجکاو باشيد و فعاليت رقيب خود را زير نظر بگيريد! ولی چنانچه ميخواهيد حرفه اي تر عمل کنيد در ادامه مقاله همراه ما باشيد تا فوت و فن تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام را به شما آموزش دهيم.تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام چگونه انجام ميشود؟
اگر شما هم مثل بسياري از افراد اينستاگرام را براي کسب و کار خود انتخاب کرده ايد، بهتر است هر چه سريعتر به فکر تجزيه و تحليل رقباي خود باشيد! براي اين کار ابتدا بايد شرکت ها، صنايع و کسب و کارهاي مرتبط با خود را بشناسيد و بدانيد چه مطالبي را در صفحه اينستاگرام خود منتشر مي کنند؟ همچنين نحوه هشتگ گذاري و کپشن نويسي آنها چگونه است؟ در قدم بعدي بايد در مورد آنها اطلاعات جمع آوري کرده و آنها را دسته بندي کنيد. با ما همراه باشيد تا اين مباحث را به طور کامل با هم مرور کنيم.قدم اول: شناسايي رقيب
در دنياي امروز هيچ چيز پنهان نمي ماند! با ظهور تکنولوژي هاي ارتباطي مانند اينترنت و فضاي مجازي ميتوان بسياري از اطلاعات شرکت ها و کسب و کارها را به راحتي پيدا کرد. برخي از روش هاي شناسايي رقيب عبارتند از:-
- استفاده از گوگل: برخي از رقباي اينستاگرامي شما ممکن است علاوه بر اينستاگرام، سايت يا وبلاگ تبليغاتي نيز داشته باشند. چطور به آنها دسترسي پيدا کنيم؟ گوگل!
-
- استفاده از ليست دنبال شونده هاي مخاطب(Following): در اين بخش بايد کمي به صفحه مخاطبان خود در اينستاگرام سرک بکشيد! بايد بدانيد او به دنبال چه چيزهايي است؟
- نوشتن ليست نهايي: احتمالا با استفاده از دو روش گفته شده توانسته ايد رقباي اينستاگرامي زيادي را شناسايي کنيد. ولی ميتوان با همه ي آنها به يک شکل برخورد کرد؟
قدم دوم: جمع آوري اطلاعات براي رقابت در اينستاگرام
پس از شناسايي رقباي خود در اينستاگرام، بايد درباره ي آنها اطلاعات جمع آوري کنيد. ولی چه اطلاعاتي براي ما مهم است؟ برخي از اين اطلاعات در ادامه عنوان مي شود:- نوع شبکه اجتماعي: امروزه در بين شبکه هاي اجتماعي، اينستاگرام حرف اول را ميزند! بسياري از افراد کار و تجارت خود را با فعاليت هاي اينستاگرامي گسترش داده اند. بنابراين احتمالا رقيب شما هم داراي صفحه اينستاگرام است. بنابراين جستجو کنيد و او را بيابيد.
- تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اينستاگرام: چندتا فالوور داري؟ اين سوال را بارها و بارها شنيده ايد زيرا امروزه تعداد فالوور براي همه مهم شده است. به نظر شما تعداد فالوور براي يک صفحه ي کاري و تجاري در اينستاگرام چقدر مي تواند اهميت داشته باشد؟ قطعا اهميت بالايي دارد! بنابراين براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام بايد تعداد فالوورهاي رقيب خود را در نظر داشته باشيد و آن را يادداشت کنيد.

- زمان مطلب گذاشتن در صفحه: رقيب اينستاگرامي شما چه زماني را براي پست گذاشتن انتخاب مي کند؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به صورت مداوم صفحه ي رقيب خود را چک کنيد. با اينکار به نحوه ي فعاليت او در اينستاگرام و ترتيب مطلب گذاشتن در آن پي خواهيد برد.
- ميزان محبوبيت هر مطلب: اگر ميخواهيد ميزان محبوبيت هر مطلب را بدانيد بايد به تعداد لايک ها و کامنت هاي آن توجه کنيد. سپس اين اطلاعات را يادداشت کنيد تا به سليقه ي مخاطب خود پي ببريد. به همين سادگي!
قدم سوم: انجام آناليز SWOT
آخرين قدم براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام استفاده از آناليز SWOT است. اين آناليز يکي از روش هاي معروف در تجزيه و تحليل بازاريابي بوده و معناي آن بررسي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدها است. بنابراين با استفاده از آناليز SWOT ميتوانيد رقباي اينستاگرامي خود را تجزيه و تحليل کنيد و به نکات مثبت و منفي آنها پي ببريد. به نظر شما هنگام بررسي رقيب در اينستاگرام به چه نکاتي بايد توجه کرد؟ در ادامه به برخي از اين نکات ميپردازيم:- نقاط قوت رقيب: پس از بررسي رقبا شايد به اين نکته پي ببريد که آنها مطالب بهتري را در اينستاگرام به اشتراک مي گذارند. يا پست ها و استوري هاي آنها بيشتر ديده مي شود. در اين موارد بايد کنجکاو باشيد و سعي کنيد دلايل موفقيت رقيب را پيدا کنيد. شما هم ميتوانيد مثل او قوي باشيد. چرا که نه؟!
- نقاط ضعف: برخي از کسب و کارهاي اينستاگرامي ممکن است در سراشيبي سقوط قرار گرفته باشند. اين شرکت ها نيز گزينه مناسبي براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام هستند. بنابراين بررسي آنها را از دست ندهيد! ارائه ي خدمات بد به مشتري، غلط هاي املايي در محتواها، تبليغات بيش از حد در اينستاگرام و يا استوري هاي غير مرتبط مي تواند برخي از نقاط ضعف اين کسب و کارها باشد.
- فرصت هاي موجود: با انجام تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام مي توانيد فرصت هاي بسياري را کشف کنيد. که هر کدام از آنها سکوي پرتابي براي کسب و کار شما است. کافي است به اين فکر کنيد که رقباي شما در کدام بخش دچار ضعف هستند. سرمايه گذاري روي همان بخش ميتواند عامل موفقيت شما باشد.
- تهديدهاي موجود: در شبکه هاي اجتماعي به خصوص اينستاگرام اشتباهات زيادي ممکن است رخ دهد که منجر به نابودي کسب و کار شما شود. برخي از اين اشتباهات، استفاده از اکانت هاي فيک و ساختگي و يا طولاني شدن پاسخگويي به مشتريان است.
نکات طلايي براي تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام
- الهام بگيريد ولی کپي نکنيد: براي توسعه ي کسب و کار خود در اينستاگرام به فکر کپي کردن ايده هاي ديگران نباشيد! شما در بررسي رقباي اينستاگرامي خود متوجه قدرت آنها و البته نقاط ضعف آنها مي شويد. توصيه ما اين است که از ويژگي هاي مثبت رقيب الهام بگيريد و تلاش کنيد آنها را به شکلي متفاوت در کسب و کار خود پياده کنيد.
- از تعصبات دوري کنيد: اگر مي خواهيد نتيجه ي خوبي از تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام داشته باشيد، از تعصب روي کسب و کار خود پرهيز کنيد. اين را بدانيد که مقاومت رویاروی نتايج به دست آمده از بررسي ها منجر به پيشرفت شما نخواهد شد.
- به دنبال انجام کارهاي عجيب باشيد: دليل پيشرفت بعضي از رقباي شما در اينستاگرام، انجام کارها و ايده هاي نامتعارف است. بنابراين متفاوت باشيد تا مشتريان نيز عکس العمل نشان دهند! در اين صورت مطالب شما بارها و بارها در اينستاگرام بازنشر شده و تعداد فالوورها افزايش پيدا مي کند.
- سازمان يافته عمل کنيد: شما در راه تجزيه و تحليل رقابت در اينستاگرام با انبوهي از اطلاعات مواجه خواهيد شد. ولی نگران نباشيد! سعي کنيد منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستي سازماندهي کنيد.
- نااميد نشويد: براي داشتن يک کسب و کار موفق در بستر شبکه هاي اجتماعي بايد تلاش هاي بسيار زيادي انجام دهيد. مبارزه با رقباي اينستاگرامي کار راحتي نيست! بنابراين هيچگاه اميد خود را از دست ندهيد و با انگيزه رو به جلو حرکت کنيد!