يکي از مهم ترين منابعي که ترافيکي خوبي براي ويدئوهاي شما جذب مي کند، بخش جستجوي يوتيوب است. در اين بخش ويدئوهايي که بازديد و مدت زمان مشاهده بالايي داشته اند، نمايش داده مي شوند؛ مثلاً چنانچه کاربري کلمه کليدي “ماشين هاي لوکس” را جستجو کند، يوتيوب ويدئوهايي را به کاربران نمايش مي دهد که نمايش اين ويدئوها شانسي نيست و مطابق فاکتورهاي يوتيوب رتبه بندي شده اند. اين بخش يک منبع عالي براي جذب ترافيک است ولی چه فاکتورهايي در آن بايد رعايت شود؟ يکي از مهم ترين فاکتورهاي آن بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب با استفاده از کلمات کليدي است. برخي کلمات کليدي بسيار پرجستجو هستند و طرفداران زيادي دارند و براي افزايش رتبه ويدئوي خود بايد از آن ها استفاده کنيد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي آموزش بهينه سازي کانال يوتيوب با استفاده از کلمات کليدي بپردازيم و ابزارهايي را براي جستجو کلمات کليدي معرفي کنيم. آماده ايد تا باهم ۴ ابزار کمکي براي بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب را بررسي کنيم؟ چنانچه جوابتان مثبت است، در ادامه با ما همراه شويد.
  1. استفاده از Google Trends براي پيدا کردن کلمات کليدي و بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب

اولين قدم براي توليد ويدئو پيدا کردن محتواي محبوب است که کاربران در روزهاي اخير توجه زيادي به آن داشته اند! در اصل پيش از آن که بخواهيد اقدام به توليد ويدئو کنيد، بايد ببينيد در روزهاي اخير چه تاپيک هايي براي کاربران جذاب بوده اند و بيشتري جستجو را داشته اند. چنانچه براي موضوعاتي که کاربران به دنبال آن نيستند ويدئو توليد کنيد، بهينه سازي ويدئو هم ارزش زيادي ندارد و نمي تواند بازديد خوبي براي شما ايجاد کند.   با استفاده از ابزار Google Trends که يکي از سرويس هاي کاربردي گوگل است، مي توانيد روند جستجوي کلمات کليدي مختلف را بررسي کنيد و به بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب کمک کنيد.
کلیک کنید  تنظیمات اولیه وردپرس و نکات پایه
اين سرويس ميزان جستجو کلمات کليدي مختلف را مطابق موقعيت جغرافيايي، بازه هاي زماني مختلف، دسته بندي ها و… نمايش مي دهد! يکي از قابليت هاي بسيار کاربردي اين ابزار، قابليت بررسي نرخ جستجوي کلمات کليدي در گوگل و يوتيوب به صورت جداگانه است. بنابراين شما به راحتي مي توانيد تعداد جستجوي کلمات کليدي مختلف در يوتيوب را پيدا کنيد و به بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب بپردازيد. براي اين کار کافي است کلمه کليدي موردنظر خود را در بخش بالاي اين صفحه وارد کنيد تا گوگل نمودار روند جستجوي آن را به شما نمايش دهد. جالب است بدانيد با استفاده از اين ابزار مي توانيد تا حداکثر ۵ کلمه کليدي را جستجو کنيد. براي توليد ويدئو در يوتيوب بازه زماني را براي حداکثر يک ماه اخير قرار دهيد تا بتوانيد بازديد خوبي براي ويدئوي توليدشده خود جذب کنيد. در بخش پايين کلمات کليدي Youtube Search را وارد کنيد تا نمودار جستجوي کلمات کليدي در يوتيوب به شما نمايش داده شوند. همچنين در بخش ديگري به شما کلمات کليدي ديگري تحت عنوان Related Queries نمايش داده مي شود که نشان دهنده کلمات کليدي مرتبط است:   همچنين با استفاده از گزينه هاي ديگر به راحتي مي توانيد جستجوي خود را مطابق کشورها و دسته بندي هاي مختلف شخصي سازي کنيد و در نهايت نمودار آن را ببنيد! چنانچه نياز به استفاده از داده هاي اين نمودار داريد، کافي است روي آيکن دانلود کليک کنيد و فايل مربوط به اين نمودار را دانلود کنيد. يک پيشنهاد! چنانچه کانال يوتيوب شما مربوط به يک حوزه تخصصي است، کافي است از طريق بخش categories موضوع مربوط به خود را انتخاب کنيد! مثلاً چنانچه در حوزه صنعت فعاليت مي کنيد، مي توانيد با استفاده از دسته بندي صنعت موضوعات موردعلاقۀ کاربران در ماه هاي اخير را شناسايي کنيد و ويدئوهاي خود را مطابق اين کلمات کليدي و محتواي آن ها توليد کنيد. بنابراين اين ابزار کمک زيادي به بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب مي کند و موجب افزايش بازديد ويدئو در يوتيوب و کانال شما خواهد شد.
  1. شناسايي ميزان جستجوي کلمات کليدي با استفاده از ابزار Ubersuggest

در يوتيوب چنانچه قصد توليد ويدئويي را داشته باشيد، ابتدا بايد کلمات کليدي محتواي موردنظر خود را پيدا کنيد. اکنون که کلمات کليدي خود را پيدا کرده ايد، کافي است با استفاده از ابزار Ubersuggest به آناليز و تحليل کلمه کليدي موردنظر بپردازيد!
کلیک کنید  آموزش دانلود و نصب واتساپ برای اندروید، آیفون و ویندوز
اين ابزار به شما کمک مي کند تا بتوانيد ميزان جستجوي کلمات کليدي موردنظرتان را به همراه ارزش آن شناسايي کنيد. اين ابزار نه تنها به شما در زمينه پيدا کردن کلمات کليدي، ميزان جستجو و ارزش هر کلمه کليدي را نمايش مي دهد، بلکه ميزان سختي آن را هم به شما نمايش مي دهد! در اصل براي هر کلمه کليدي يک نمره رقابتي ارائه مي کند تا متوجه ميزان سختي کار براي رسيدن به رتبه هاي بهتر را بدانيد.   فرض کنيد بخواهيد در مورد کلمه “Animals” جستجويي انجام دهيد؛ اين کلمه را در بخش جستجوي اين ابزار وارد کرده و گزينه Youtube را انتخاب مي کنيد. بنابراين از چند ثانيه اين ابزار به شما آمار و ارقامي ارائه مي دهد که بسيار ارزشمند هستند:   در ادامه کلمات کليد مرتبط هم به شما نشان داده مي شوند:   در رديف اول شما تعداد جستجوي هر کلمه کليدي را مي بينيد و در رديف دوم ارزش هر کلمه کليدي را مشاهده مي کنيد. همچنين در بخش سوم مي توانيد نمره رقابت هر کلمه کليدي را ببينيد که هر چقدر اين نمره بيشتر باشد، ميزان رقابت سخت تر است و زحمت بيشتري براي رسيدن به رتبه بهتر در بخش جستجوي يوتيوب خواهد داشت.
  1. استفاده از کلمات کليدي پيشنهادي در بخش جستجوي يوتيوب

بخش جستجو اينستاگرام ابزاري است که به کاربران کمک مي کند تا بتوانند ويدئوي موردنظر خود را پيدا کنند. چنانچه در اين بخش يک کلمه کليدي را وارد کنيد، يوتيوب به شما کلمات کليدي مرتبط ديگري را هم پيشنهاد مي کند؛ ولی اين کلمات کليدي از بر چه اساسي به شما نمايش داده مي شوند؟ اين کلمات کليدي مطابق جستجوي کاربران به شما نمايش داده مي شوند و هر کدام بالاتر باشد، يعني کاربران آن را بيشتر جستجو کرده اند.
کلیک کنید  چرا استراتژی محتوا حیاتی است
چنانچه به دنبال کلمات کليدي پرجستجو هستيد، کافي است کلمات کليدي موردنظر خود را وارد کنيد تا گوگل عبارات کليدي پرجستجو را به شما نمايش دهد. يکي از راه هاي افزايش بازديد ويدئو در يوتيوب، استفاده از کلمات کليدي طولاني يا همان عبارات کليدي هستند؛ با استفاده از عبارات کليدي به راحتي مي توانيد تعداد بازديد خود را افزايش دهيد.   در بخش جستجوي يوتيوب به راحتي مي توانيد عبارات کليدي طولاني را پيدا کنيد و ويدئوهاي خود را مطابق آن توليد کنيد! همچنين بايد توجه داشته باشيد که در بخش عنوان، توضيحات و برچسب ها علاوه بر عبارات کليدي طولاني از کلمات کليدي اصلي هم استفاده کنيد. ابزار Ubersuggest را يادتان هست؟ در بخش ۲ آن را بررسي کرديم! اين ابزار به شما کمک مي کند تا بتوانيد کلمات کليدي بدست آمده را بررسي کنيد و آن ها را مطابق محبوبيت در ميان کاربران رتبه بندي کنيد! اکنون مي توانيد از پرطرفدارترين کلمات کليدي که رقابت کمتري دارند، براي توليد ويدئوهاي خود استفاده کنيد. اين کار به بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب کمک زيادي مي کند و در نهايت تعداد بازديد ويدئوهاي شما را افزايش مي دهد.
  1. تحقيق کلمات کليدي با استفاده از VidIQ

استفاده از برچسب هاي درست به اندازه استفاده از کلمات کليدي در بخش عنوان و توضيحات اهميت دارد؛ در اصل شما در بخش برچسب ها هم از کلمات کليدي استفاده کنيد تا بتوانيد رتبه ويدئوهاي خود را در بخش کلمات کليدي افزايش دهيد. همچنين مي توانيد با استفاده از برچسب ها به دسته بندي ويدئوهاي خود بپردازيد و در کلمات کليدي مهم رتبه خوبي بگيريد.
کلیک کنید  QR Code و روش ساخت بارکد را فرا بگیرید
براي آن که بتوانيد به بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب بپردازيد، ابزار VidIQ کمک زيادي به شما مي کند! با استفاده از اين ابزار مي توانيد بهينه ترين و پرجستجوترين کلمات کليدي را پيدا کنيد. اين ابزار يک افزونه براي مرورگر گوگل کروم دارد که در هر لحظه مي توانيد کلمات کليدي را بررسي کنيد. براي استفاده از اين ابزار يک حساب رايگان در سايت VidIQ ايجاد کنيد و کلمات موردنظر خود را جستجو کنيد.   همچنين در اين ابزار مي توانيد ويدئوهايي با بيشترين بازديد را ببينيد و از کلمات کليدي استفاده شده در آن استفاده کنيد. چنانچه افزونه گوگل کروم اين ابزار را نصب کنيد، با باز کردن صفحه هر ويدئو اطلاعات بسيار خوبي خواهيد ديد! با استفاده از اين ابزار مي توانيد رتبه ويدئو، تعداد بازديد، کلمات کليدي و… را مشاهده کنيد. بحشي از اين ابزار برچسب هاي استفاده شده در آن ويدئو و ويدئوهاي ديگر کانال خود را مشاهده کنيد. همچنين شما مي توانيد نمره رقابت هر يک از برچسب هاي ويدئوي موردنظرتان را ببينيد و بدانيد اين کلمات کليدي چه تعداد جستجو داشته اند. سپس با استفاده از اين کلمات کليدي ويدئوهاي خود را توليد کنيد و در کانال يوتيوب خود منتشر کنيد.   يک نکته ! بسياري از کانال يوتيوب تعداد زيادي برچسب در بخش ويدئو قرار مي دهند؛ ولی بايد توجه داشته باشيد که تعداد بيشتر برچسب ها موجب افزايش بازديد ويدئو نمي شود و تنها استفاده از برچسب هاي پرجستجو و پرطرفدار به افزايش بازديد کمک مي کند. باوجود آن که يوتيوب شما را براي استفاده از برچسب ها و تعداد آن محدود نمي کند ولی بايد توجه داشته باشيد که تنها از کلمات کليدي پرطرفدار استفاده کنيد!
کلیک کنید  چگونه از ابزار نظرسنجی اینستاگرام (Polls) استفاده کنیم؟
مثلاً چنانچه يک ويدئو با ۲۰ برچسب داشته باشيد که هيچ کدام از اين برچسب ها مطابق بيشترين تعداد جستجو درج نشده باشند و يک ويدئو با ۵ برچسب پرجستجو داشته باشيد، قطعاً ويدئوي دوم شانس بيشتري براي رسيدن به رتبه هاي بهتر در نتايج جستجوي يوتيوب دارد.

فاکتورهاي زيادي براي رتبه بندي ويدئو در نتايج جستجوي يوتيوب وجود دارد

توجه داشته باشيد که کلمات کليدي تنها يکي از فاکتورهاي مهم در رتبه بندي ويدئو به شمار مي رود ولی راه هاي ديگري براي رسيدن به رتبه هاي بهتر وجود دارد. فرض کنيد در کانال خود يک ويدئو با کلمه کليدي خاصي منتشر کرده ايد و اين ويدئو در نتايج جستجو، داراي رتبه ۱۰ام است! چنانچه کاربران زيادي بر روي ويدئوي شما کليک کنند، يوتيوب متوجه مي شود که ويدئوي شما نسبت به ويدئوهايي که در رتبه اول تا نهم قرار گرفته اند، مزيت هايي دارد! مثلاً ممکن است عنوان جذاب تري داشته باشيد يا از تصاوير کوچک بهتري استفاده کرده باشيد. در اين صورت يوتيوب به شما کمک مي کند تا بتوانيد به رتبه هاي بهتر برسيد و بازديد ويدئوي شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند. در اصل نرخ کليک لينک هاي اول تا پنجم بسيار بيشتر از نرخ کليک دهم است! بنابراين بايد توجه داشته باشيد که تصوير کوچک شما جذاب باشد و عنوان شما کاربران را ترغيب کند تا وارد صفحه ويدئوي شما باشند. البته اين موضوع که کاربران چه مدت ويدئوي شما را ببينند، کاملاً بستگي به نوع ويدئو و همچنين محتواي آن دارد! چنانچه محتواي ويدئوي شما جذاب و مناسب باشد، قطعاً ويدئوي شما مدت زمان بيشتري توسط کاربران ديده مي شود ولی چنانچه ويدئوي شما محتواي خوبي نداشته باشد، کاربران تنها چند ثانيه از آن را مي بينند و در نهايت ممکن است رتبه فعلي خود در بخش جستجوي يوتيوب را هم از دست بدهيد.
کلیک کنید  15 روش افزایش مخاطبان یوتیوب
از طرف ديگر هر چقدر تعداد نظرات ويدئوي شما بيشتر باشد، به اين معني است که کاربران تعامل بيشتري با ويدئوي شما داشته اند و يوتيوب به کيفيت ويدئوي شما پي مي برند! هر چقدر تعامل ويدئوي شما بيشتر باشد، يوتيوب اهميت بيشتري به ويدئوهاي کانال شما مي دهد و سبب مي شود تا رتبه ويدئوي شما در ميان نتايج جستجو بهبود پيدا کند. به صورت کلي هر چيزي که سبب افزايش جذابيت ويدئوي شما شود، به افزايش رتبه شما کمک مي کند! مثلاً چنانچه عنوان و تصوير کوچک شما سفارشي و جذاب باشد، تعداد زيادي از کاربران با آن تعامل برقرار مي کنند و يوتيوب ارزش بيشتري براي ويدئوهاي کانال شما قائل مي شود. بنابراين بايد بدانيد که الگوريتم يوتيوب بسيار گسترده است و تنها روي کلمات کليدي تمرکز نمي کند! موارد زيادي وجود دارند که چنانچه آن ها را رعايت کنيد و در برخي از آن ها قوي تر عمل کنيد، يوتيوب ضعف شما در فاکتورهاي ديگر الگوريتم هاي خود را ناديده مي گيرد و به شما کمک مي کند. بسياري از رقيبان شما تنها در يک يا دو فاکتور قدرت زيادي دارند ولی به بقيه فاکتورها اهميت نمي دهند؛ شما بايد فاکتورهايي که رقيبان شما رعايت نمي کنند را پيدا کنيد و به افزايش بازديد و رتبه کانال خود کمک کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *