شبکه هاي اجتماعي بخش بزرگي از زندگي مردم در دهه اخير شده است و در حال حاضر اينستاگرام توانسته از بسياري از شبکه هاي اجتماعي سبقت بگيرد! شايد بتوان موفقيت اينستاگرام را در امکاناتي که در اختيار افراد قرار مي دهد، دانست. از طرف ديگر اينستاگرام هر آنچه که شما براي بازاريابي کسب وکار خود نياز داريد را برايتان فراهم کرده است. از زمان پيدايش اينستاگرام در ميان شبکه هاي اجتماعي، امکانات زيادي به آن اضافه شده است که همين مسائل سبب شده تا در کشورهاي مختلفي نظير ايران، طرفداران بسيار زيادي داشته باشد.

قابليت آناليز اينستاگرام، مهم ترين دليل براي استفاده کسب وکارها از اينستاگرام

اولين و مهم ترين مسئله براي کسب وکاري آناليز فعاليت هاي کاربران است؛ در اصل چنانچه کسب وکاري نتواند داده هاي مربوط به فعاليت هاي کاربران خود را رصد کند، در آينده اي نه چندان دور با شکست مواجه مي شود! استراتژي کسب وکارها و برنامه ريزي آنها مطابق داده هاي کاربران شکل مي گيرد و نمي توان بدون داشتن آمار دقيق از کاربران يک استراتژي دقيق و حرفه اي تدوين کرد. اينستاگرام به عنوان يک شبکه اجتماعي پيشرو توانسته چنين ابزاري را به صورت کاملاٌ دقيق و حرفه اي در اختيار کسب وکارها قرار دهد و کسب وکارها بتوانند شناخت دقيقي از کاربران فعال اينستاگرام خود داشته باشند. اين ابزار در اينستاگرام insights نام دارد و تنها بر روي صفحات تجاري (Business Profile) فعال است! يعني چنانچه نياز به اين ابزار داريد، ابتدا بايد صفحه خود را تجاري کنيد و سپس به اين ابزار دسترسي داشته باشيد.

ابزار Instagram insights براي آناليز اينستاگرام

ابزار Instagram insights يک ابزار کاربردي در زمينه آناليز اينستاگرام و رفتار کاربران در صفحه تجاري شما است؛ در اصل اين ابزار به شما کمک مي کند تا اطلاعات زيادي دربارۀ کاربران خود کسب کنيد.   برخي از اين موارد عبارتند از:
  • امکان مشاهده تعداد پست هاي منتشرشده در زمان هاي مختلف
  • امکان مشاهده تعداد بازديد از صفحه در هفته گذشته به همراه گزارش افزايش يا کاهش آنها
  • امکان مشاهده تعداد کليک انجام شده بر روي لينک بايو
  • امکان مشاهده تعداد کليک بر روي دکمۀ دايرکت يا تماس
  • امکان مشاهده تعداد ذخيره پست هاي شما
  • امکان دسترسي به اطلاعاتي فراتر از تعداد بازديد در بخش ايستوري
  • امکان مشاهده موقعيت جغرافيايي اکثريت کاربران
  • امکان افزودن لينک به استوري در صورت داشتن ۱۰K دنبال کننده
  • امکان استفاده از تبليغات اسپانسر اينستاگرام
  • امکان پرداخت دلاري کاربران در صورت داشتن حساب ارزي
  • امکان تبديل صفحه اينستاگرام به فروشگاه اينترنتي
  • و…
کلیک کنید  ۴ فاکتور مهم در آنالیز بازاریابی اینستاگرام
در واقع با استفاده از حساب تجاري اينستاگرام مي توانيد بدون پرداخت هزينه به تمامي اين اطلاعات دسترسي داشته باشيد و کسب وکار خود را مطابق آمار بدست آمده توسعه دهيد! در ادامۀ اين مقاله قصد داريم به آموزش ابزار Instagram insights بپردازيم و نحوه آناليز اينستاگرام را توضيح دهيم. پيش از هر اقدامي بايد مطمئن شويد صفحه اينستاگرام شما Public است تا بتوانيد آن را به يک صفحه تجاري تبديل کنيد.

آموزش استفاده از ابزار Instagram insights

اکنون که صفحه اينستاگرام شما به يک صفحه تجاري تبديل شده است، ابزار Instagram insights نيز بر روي اينستاگرام شما قابل دسترسي است. البته توجه داشته باشيد تا يک هفته بنابراين از تجاري کردن صفحه اينستاگرام خود به داده اي دسترسي نخواهيد داشت و بايد به مدت ۴ الي ۷ روز منتظر بمانيد. پيش از آنکه بخواهيم به سراغ بررسي اين ابزار برويم، بايد با فرهنگ لغت ابزار آشنا شويم تا راحت تر بتوانيم از آن استفاده کنيم. برخي اصطلاحات اين بخش که اهميت زيادي دارند، در همين بخش براي شما ليست کرده ايم.

فرهنگ لغت استفاده از ابزار Instagram insights

Impressions: به تعداد دفعاتي که يک پست ديده شده گفته مي شود؛ چنانچه يک کاربر دو بار از يک پست بازديد کند، تعداد ديده شدن آن پست توسط آن کاربر ۲ است. Engagement: اين مورد نشان دهنده تعامل کاربران است! در اصل مجموع تعداد لايک، کامنت و تعداد ذخيره تصاوير يک پست را نشان مي دهد و در بازاريابي اينستاگرام تعامل کاربران مسئله بسيار مهمي به شمار مي آيد. اين بخش از insights Instagram به شما کمک مي کند تا بتوانيد پست هاي مورد علاقه کاربران صفحه اينستاگرام خود را شناسايي کنيد و مطابق سليقه و علاقه آنها پست منتشر کنيد. Engagement (تعداد لايک + تعداد کامنت + تعداد ذخيره / تعداد بازديد کل)*۱۰۰ = Saved: نشان دهنده تعداد ذخيره شدن يک پست توسط کاربران است؛ هرچقدر تعداد آن بيشتر باشد، يعني کاربران باز هم دوست دارند آن پست را مشاهده کنند. تعداد ذخيره يک عکس نيز يک عامل بسيار مهم در ايجاد پست اينستاگرام است؛ هرچقدر تعداد ذخيره عکس بيشتر باشد، يعني کاربران دوست دارند دوباره آن عکس را در زماني ديگر مشاهده کنند و مي توانيد با ايجاد پست هايي که تعداد ذخيره آن زياد است، صفحه خود را محبوب تر کنيد. Reach: تعداد اکانت ها و کاربراني که پست هاي شما را مشاهده مي کنند؛ چنانچه يک کاربر ۱۰ بار از يک پست بازديد کند، عدد آن همان ۱ باقي خواهد ماند!
کلیک کنید  خطرات مرگبار بازاریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام
بنابراين هميشه تعداد  Impressions بيشتر از Reach است. اين کار به افزايش فالور واقعي اينستاگرام کمک مي کند و آناليز آن اهميت زيادي دارد. Like: تعداد دفعاتي که کاربران يک پست را لايک مي کنند؛ هرچقدر تعداد لايک يک پست بيشتر باشد، صفحه شما محبوب تر مي شود! لازم است بدانيد اهميت اين بخش از Engagement کمتر است ولی تاثير مستقيم در افزايش آن دارد. اکنون براي دسترسي به اين ابزار کافي است وارد پروفايل خود شويد و بر روي آيکن آن کليک کنيد؛ آيکن مربوط به insignts :   اين بخش آمار و ارقام زيادي در اختيار شما قرار مي دهد که هر يک از آنها براي کسب وکارها مختلف حائز اهميت است. بخش اول تعداد کاربراني از صفحه شما بازديد کرده اند را نمايش مي دهد و شامل دو بخش است:  
  • دنبال کنندگان (Followers): اين بخش تعداد دنبال کنندگان صفحه اينستاگرام شما را نمايش مي دهد و افزايش يا کاهش آنها در ۷ روز گذشته را هم گزارش مي کند.
  • پست ها (Posts): اين بخش تعداد پست هاي صفحه اينستاگرام شما را نشان مي دهد و چنانچه در هفته گذشته پستي را منتشر يا حذف کرده باشيد، تغيير تعداد پست ها را گزارش مي کند.
هيچ اتفاقي در اينستاگرام اتفاقي نيست! چنانچه کاربران شما کاهش يا افزايش داشته اند يا تعامل آنها دچار تغيير شده است، حتما اتفاقي در کسب وکارتان رخ داده است. بنابراين مهم ترين مسئله تعامل دنبال کنندگان است که چنانچه تعداد دنبال کنندگان کاهش پيدا کند، ممکن است سبب کاهش تعامل آنها نيز شود. تغييراتي که در اين صفحه به شما گزارش مي شود، مي تواند يک هشدار براي کسب وکارتان باشد و بايد آن را جدي بگيريد.
  1. آناليز اينستاگرام، تحليل کامل و دقيق صفحات (Instagram insights)

اين بخش يکي از مهم ترين بخش هايي است که براي کسب وکارهاي اينستاگرام اهميت زيادي دارد. در اين بخش مي توانيد تعداد کل بازديد انجام شده از پست هاي اينستاگرام را مشاهده کنيد و گزارشي از افزايش يا کاهش تعداد آن داشته باشيد.   زياد بودن تعداد بازديد پست ها تا زماني خوب است که از تعداد لايک و کامنت خيلي بيشتر نباشد! در اصل چنانچه بازديد پست هاي شما زياد است ولی تعداد کامنت و لايک آنها کم است، تعامل (Engagement) شما پايين است. اين موضوع نشان دهنده آن است که پست هاي شما نمي تواند براي کاربران کاربردي باشد و نظر آنها را جلب کند.
کلیک کنید  راهنمای کامل دی اکتیو کردن اینستاگرام

شناسايي جنسيبت، سن و موقعيت جغرافيايي کاربران اينستاگرام

يکي از مهم ترين داده هايي که مي تواند کمک زيادي به کسب وکارها کند، سن کاربران است! در اصل شما بايد پست هايي را در اختيار کاربران قرار دهيد که متناسب با علاقۀ آنها باشد و شناسايي سن کاربران کمک زيادي به اين موضوع مي کند. موقعيت جغرافيايي کاربران يکي ديگر از مسائل حائز اهميت است که با استفاده از آن مي توانيد براي برگزاري دورهمي ها و همايش هاي خود تصميم گيري کنيد. همچنين جنسيت کاربران نيز در ارائه پست هاي مفيد به آنها اهميت دارد و با استفاده از ابزار Instagram insights به راحتي مي توانيد به آناليز اينستاگرام و صفحه خود بپردازيد.   Men: اين بخش درصد دنبال کنندگان مرد را به شما نمايش مي دهد. Women: در اين بخش درصد مربوط به تعداد دنبال کنندگان زن در اختيارتان قرار دارد. Age: در اين بخش محدوده سني کاربران شما در دسترس است. اگر مديريت يک صفحه مربوط به فروش محصول را برعهده داريد، با دانستن جنسيت و سن کاربران خود مي توانيد محصولات مناسب با آنها ارائه کنيد و نرخ تبديل صفحه خود را افزايش دهيد. کاربران صفحه اينستاگرام در چه ساعتي از روز فعاليت بيشتري دارند؟ افزايش تعامل کاربران يکي از مسائل مهم است و براي هر کسب وکاري اهميت دارد؛ يعني کسب وکارها به دنبال افزايش لايک ها و کامنت هاي کاربران هستند و اين مسئله نيازمند تدوين استراتژي براي انتشار پست ها است. مسئله مهم انتشار پست ها در زمان فعاليت کاربران است و اين اطلاعات براي هر صفحه اينستاگرام متفاوت است. Instagram insights به شما اين اطلاعات را در طي يک هفته مي دهد:   Days: اين گزينه ميزان فعاليت کاربران را در يک روز از هفته نمايش مي دهد؛ مثلا در برخي از کسب وکارها ميزان فعاليت کاربران در روزهاي تعطيل بيشتر است که چنانچه تعداد کمي پست منتشر مي کنند، بايد پست هاي خود را در همان روزها منتشر کنند. Hours: اين بخش به شما ميزان فعاليت کاربران در هر ساعت از يک روز را نمايش مي دهد؛ با دانستن اين زمان فعاليت اکثر کاربران صفحه خود مي توانيد پست ها را در همان ساعت منتشر کنيد و تعامل آنها را افزايش دهيد. اطلاعاتي که در بخش Instagram insights بدست مي آيند بسيار مفيد هستند ولی جالب است بدانيد با تجاري کردن صفحه خود اطلاعات ديگري نيز در اختيارتان قرار دارد. در اصل تا اينجا تنها صفحه خود را به صورت کلي آناليز کرده ايد و دو بخش بسيار مفيد ديگر وجود دارد که در ادامه آنها را بررسي مي کنيم.
  1. آناليز پست هاي اينستاگرام

پست هاي اينستاگرام که شامل عکس و فيلم هستند، بنابراين از انتشار قابل آناليز هستند! در اصل شما مي توانيد تعداد بازديد پست، تعداد ذخيره پست، منبع بازديد پست و… را که در حالت معمولي اينستاگرام وجود دارند را مشاهده کنيد.
کلیک کنید  نحوه ی تولید Lead یا سرنخ در تبلیغات لینکدین
براي اينکار کافي است يکي از پست هاي خود را انتخاب کرده و به صفحه آن مراجعه کنيد. بنابراين از ورود به اين بخش باز هم با آيکن Instagram insights مواجه هستيد که با کليک بر روي آن، يک پنجره از پايين موبايل به شما نمايش داده مي شود:   Like: در اين بخش مي توانيد تعداد لايک هر پست را مشاهده کنيد. Comment: در اين بخش مي توانيد تعداد کامنت هر پست را مشاهده کنيد. تعداد لايک و کامنت هاي يک پست در صفحه عمومي يا خصوصي اينستاگرام نيز وجود دارد و نيازي به صفحه تجاري نيست؛ ولی اطلاعات مفيد ديگري وجود دارند که در پايين به بررسي آنها مي پردازيم. Saved: يکي از قابليت هاي اينستاگرام، قابليت ذخيره پست هاي اينستاگرام است؛ يعني چنانچه کاربري يک پست را مشاهده کند و از آن خوشش بيايد، با کليک بر روي آيکن ذخيره ، مي تواند آن را ذخيره کند. در اين بخش مي توانيد تعداد ذخيره پست موردنظر خود را مشاهده کنيد. Profile Visits: اين بخش تعداد کاربراني را که بنابراين از ديدن پست شما از پروفايل تان نيز بازديد کرده اند، نمايش مي دهد. Follows: برخي کاربران بنابراين از ديدن پست هاي شما، صفحه شما را دنبال مي کنند! در اين بخش شما مي توانيد تعداد دقيق کاربراني را که از طريق پست موردنظرتان شما را دنبال کرده اند، مشاهده کنيد. Discovery اين بخش اطلاعات مفيد ديگري را در اختيار شما قرار مي دهد و با استفاده از آن مي توانيد متوجه شويد که کاربران از کدام بخش پست شما را ديده اند.   در بخش اول مشخص مي شود که چند درصد از کاربراني که پست شما را مشاهده کرده اند، در ليست دنبال کنندگان شما قرار نداشته اند. Reach: در اين بخش مي توانيد تعداد کاربراني را که از پست شما بازديد کرده اند، مشاهده کنيد. Impressions: در اين بخش مي توانيد تعداد بازديد پست موردنظرتان را ببينيد؛ هر چقدر تعداد بازديد پست هاي شما زياد باشد ولی تعامل کاربران (لايک، کامنت و ذخيره پست ها) کمتر باشد، يعني پست هاي شما مورد پسند کاربران نيست و بايد در آنها تجديد نظر کنيد.
کلیک کنید  بازیابی پسورد اکانت هک شده اینستاگرام
From Home: در اين بخش تعداد بازديد صورت گرفته از پست توسط صفحه اصلي اينستاگرام را ببنيد؛ با تحليل اين بخش مي توانيد تعداد بازديدهاي انجام شده از سمت دنبال کنندگان خود را مشاهده کنيد. From Profile: در اين بخش تعداد بازديد صورت گرفته از پست توسط صفحه پروفايل خود را ببنيد! اين بخش معمولا زماني است که کاربران صفحه شما را با فردي ديگر به اشتراک گذاشته باشند يا بنابراين از مشاهده يک پست از صفحه شما، به پروفايل بروند و پست هاي ديگر را مشاهده کنند. From Hashtags: در اين بخش تعداد بازديد صورت گرفته به وسيله هشتگ هاي اينستاگرام را ببنيد. هشتگ ها در شبکه هاي اجتماعي اهميت زيادي دارند و اينستاگرام اخيرا هشتگ ها را مطابق ميزان محبوبيت کاربران دسته بندي کرده است! اين يعني به راحتي مي توانيد با استفاده از هشتگ هاي مرتبط پست هاي خود را به تعداد زيادي از کاربران نمايش دهيد. From Explore: در اين بخش تعداد بازديد صورت گرفته از بخش اکسپلور اينستاگرام را مشاهده کنيد. From Other: در اين بخش تعداد بازديد صورت گرفته از منابع ديگر را مشاهده کنيد.
  1. آناليز استوري هاي اينستاگرام

استوري هاي اينستاگرام يکي از بخش هاي بسيار پرکاربرد توسط کاربران است و ممکن است در روز چندين بار از اين ابزار استفاده کنند. آناليز اين بخش نيز اهميت بسيار زيادي دارد و نمي توان از اهميت آن چشم پوشي کرد؛ در اين بخش قصد داريم به آموزش آناليز استوري هاي اينستاگرام بپردازيم تا بتوانيد استوري هاي محبوب صفحه خود را شناسايي کنيد.  

Interactios

اين بخش به فعاليت هاي کاربران در بخش استوري هاي صفحه شما مربوط مي شود. Replies: تعداد کاربراني را که با استفاده از ارسال پيام به استوري شما پاسخ داده اند، نشان مي دهد. هرچقدر تعداد پاسخ به استوري شما بيشتر باشد، مي توان به محبوبيت استوري ها پي برد و چنانچه تعداد آنها زياد باشد تعامل کاربران بيشتر است و مي توانيد استوري هاي نظير آن توليد کنيد. Discovery: در اين بخش مي توانيد تعداد بازديد استوري هاي خود را مشاهده کنيد. Navigation: اين بخش تعداد کاربراني که را بر انگشت روي استوري شما نگه داشته اند تا کمي بيشتر آن را مشاهده کنند، نشان مي دهد. Back: اين بخش تعداد کاربراني را براي مشاهده استوري قبلي شما بر روي صفحه ضربه زده اند، نمايش مي دهد. Forward: اين بخش تعداد کاربراني را براي مشاهده استوري بعدي شما بر روي صفحه ضربه زده اند، نمايش مي دهد.
کلیک کنید  کپی کردن کپشن اینستاگرام!
Next Story: اين بخش نشان دهنده تعداد کاربراني است که براي ديدن استوري کاربر بعدي صفحه موبايل را لمس کرده اند. Exited: اين بخش نشان دهنده تعداد کاربراني است که بنابراين از مشاهده استوري شما بخش استوري ها را ترک کرده اند و استوري هاي بعدي را نديده اند.
  1. استفاده از Instagram insights filter در بخش استوري و پست ها

يکي از بخش هاي کاربردي Instagram insights استفاده از ابزار فيلتر کردن محتوا مطابق فاکتورهاي مختلف است! در بخش استوري و پست ها شما مي توانيد مطالب خود را مطابق impressions، Reach، Exits، Replies و… فيلتر کنيد. کاربرد اين بخش براي زماني است که مي خواهيد پست هاي با تعامل بالا را استوري هاي محبوب کاربران که به آن پاسخ ها زيادي داده داده شده را شناسايي کنيد. اين کار به شما کمک مي کند تا بتوانيد پست ها و استوري هايي مطابق علاقۀ کاربران ايجاد و منتشر کنيد؛ چنانچه اين روند را ادامه دهيد، در مدت کوتاهي تعامل صفحه شما افزايش پيدا مي کند و به کسب وکارتان کمک مي کند.   Impressions: اين فيلتر به شما کمک مي کند تا استوري هاي خود را در بازه هاي زماني مختلف و به ترتيب تعداد بازديد صورت گرفته نمايش دهيد. Reach: اين فيلتر به شما کمک مي کند تا استوري هاي خود را به ترتيب تعداد کاربراني که استوري شما را مشاهده کرده اند، مشاهده کنيد. Exits: اين فيلتر به نيز به نمايش استوري ها به ترتيب تعداد خروج کاربران از استوري کمک مي کند. Replies: اين بخش نيز به شما کمک مي کند تا بتوانيد استوري هاي خود را مطابق تعداد پاسخ هر استوري مرتب کنيد. فيلتر Replies اهميت زيادي دارد و مي توانيد استوري هايي که بيشترين ريپلاي را داشته اند، شناسايي کنيد و محتواي بيشتري متناسب با آن براي کاربران منتشر کنيد. نتيجه گيري تحليل و آناليز هر فعاليتي هميشه اهميت زيادي داشته و دارد! در اصل هنگامي که شما کاري انجام مي دهيد، آناليز کار است که نتيجه را به شما نشان مي دهد. کسب وکارها نيز براي ديدن نتيجه کار و تدوين استراتژي هاي بهتر نيازمند تحليل و آناليز هستند. يکي از مسائلي که سبب شده تا اينستاگرام بتواند بستر مناسبي براي کسب وکارهاي آنلاين باشد، قابليت آناليز و تحليل آن است؛ در اين مقاله به بررسي کامل ابزار Instagram insights که در زمينه آناليز صفحات تجاري اينستاگرام کاربرد دارد را مورد بررسي قرار داديم. آيا شما هم از اينستاگرام براي کسب وکار خود استفاده مي کنيد؟ چنانچه مشکلي در اين مسير برايتان بوجود آمد، مي توانيد در بخش نظرات آن را اعلام کنيد تا با کمال ميل مشکل شما را برطرف کنيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *