اينستاگرام با بيش از ۲۰ ميليون کاربر يکي از محبوب ترين شبکه هاي اجتماعي در ميان ايرانيان است. اين روزها جهان سرعت گرفته است و عکس و ويديو از سريع ترين فرم هايي هستند که توسط کاربران ديده مي شوند. شايد همين سرعت در ديده شدن، يکي از دلايل عمدۀ جذابيت اين شبکۀ اجتماعي است. و ولی اين شبکۀ اجتماعي محبوب نيز مانند هر پلتفرم ديگري شامل مجموعه اي از اصطلاحات و کليدواژه هاست که فهم جامع و کامل اين اصطلاحات در نحوه کار کردن شما با اينستاگرام تاثير زيادي مي گذارد و حقيقتا کمک کننده است. در اين مقاله تمام اصطلاحاتي را که موقع کار کردن با اينستاگرام به آن نياز داريد را آموزش مي دهيم. با ما در لمفا همراه باشید.

و حالا… تمام اصطلاحات اينستاگرامي که بايد بدانيد!

تمام اصطلاحاتي که در اين بخش آورده ايم، اصطلاحات اوليه، مهم و پايه اي اينستاگرام هستند.

پست (post) چيست؟

هر عکس يا ويديوي جديدي که شما در اينستاگرام آپلود کنيد، يک پست اينستاگرام محسوب مي شود. تمام پست هاي شما در صفحۀ پروفايل اينستاگرامتان نمايش داده مي شود و تمام پست هاي جديدي که فالوورهايتان به نمايش مي گذارند، در فيد شما قابل مشاهده است.

فالو (follow) چيست؟

فالو در لغت به معناي “دنبال کردن” است. اصطلاح فالو به اين معني است که شما علاقه منديد پست ها و فعاليت هاي شخص خاصي را دنبال کنيد. بنابرين مي توانيد به پيج او برويد و او را فالو (follow) کنيد. چنانچه فالو کنيد و او شما را اکسپت کند، شما مي توانيد تمام پست هاي او را ببينيد و هر پست جديدي که مي گذارد، در صفحۀ home شما نشان داده مي شود. همچنين شما با فالو کردن اشخاص مختلف مي توانيد ببينيد که آنها چه پست هايي را لايک کرده اند و يا کامنت گذاشته اند.  

فالوور (follower) چيست؟

follower در لغت به معناي دنبال کننده يا تعقيب کننده است. هنگامي که شما پيج کسي را دنبال يا فالو مي کنيد، شما به فالوورهاي آن پيج اضافه مي شويد. در مقابل تمام کساني که پيج شما را فالو (دنبال) مي کنند نيز به فالوورهاي پيج شما مي پيوندد. تعداد اين فالوورها در قسمت زرد تصويري که در زير مي بينيد، مشخص است.
کلیک کنید  اسپم و ربات در اینستاگرام

کا (k) به چه معناست؟

هر ۱K، معادل عدد ۱۰۰۰ است. اينستاگرام در بسياري مواقع براي ساده کردن اعداد بزرگ، از k (به معني کيلو) استفاده مي کند. با اين اوصاف چنانچه مي بينيد که پيجي ۲۵k فالوور دارد، به اين معناست که ۲۵ هزار نفر او را فالو کرده اند.  

فالويينگ (Following) چيست؟

following در لغت به معناي پيروي يا تقليد است. وقتي شما ديگران را فالو مي کنيد، در قسمت فالويينگ (following) مي توانيد آنها را مشاهده کنيد. در مورد بقيه پيج ها نيز به همين صورت است. فالويينگ هر پيج تعداد کساني است که توسط آن پيج فالو شده اند.

فيد (Feed) چيست؟

فيد در اينستاگرام اولين صفحه اي است که هنگام وارد شدن به اينستاگرام با آن روبرو مي شويد. در اين صفحه مي توانيد جديدترين استوري و پست هاي فالوورهايتان را مشاهده کنيد. در حقيقت اين فيد در صفحۀ home شما نشان داده مي شود.

استوري (story) چيست؟

story در لغت به معناي “داستان گفتن و روايت کردن” است.  استوري از قابليت هاي پرطرفداري است که در سال ۲۰۱۷ به اينستاگرام اضافه شد. اين قابليت به اين صورت است که شما ميتوانيد براي مدت ۲۴ ساعت عکس يا ويدويي (با محدوديت ۱۵ ثانيه) را با فالوورهاي خود شير کنيد. اين عکس يا ويديو بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف مي شود. چنانچه مي خواهيد اين استوري را نگه داريد مي توانيد آنرا به بخش highlight اضافه کنيد. در استوري اينستاگرام امکان لايک وجود ندارد و کامنت هاي فالوورهاي شما تنها توسط خود شما قابل ديدن است. در حقيقت شما مي توانيد ببينيد که چه کساني استوري شما را ديده اند و کامنت هايتان را بخوانيد.استوري داراي قابليت هاي گوناگوني براي اديت تصاوير و ويديو  است که باعث محبوبيت بيشتر آن شده است. همچنين در آپديت هاي جديد اينستاگرام قابليت نظرسنجي نيز به استوري اينستاگرام اضافه شده است.  

لايو (live) چيست؟

live به معناي پخش زنده است. در اينستاگرام نيز لايو (live) در همين معني به کار مي رود. شما به صورت زنده و بدون محدوديت زماني مي توانيد فيلم بگيريد و با فالوورهاي خود به اشتراک بگذاريد.
کلیک کنید  اینفلوئنسر ضرورت کسب و کارها
تمام کساني که در حال ديدن لايو شما در اينستاگرام هستند مي توانند لايک کنند و به صورت آنلاين کامنت بگذارند. اين کامنت ها توسط تمام فالوورهاي شما قابل ديدن است. درست مانند استوري لايو شما نيز بعد از ۲۴ ساعت خودبه خود حذف مي شود، مگر اينکه آن را به هايلايت (highlight) اضافه کنيد.

نوتيفيکيشن (Notification) چيست؟

notification در لغت به معني “اطلاعات رسمي دربارۀ موضوعي” است. در اينستاگرام اين اصطلاح به تمام فعاليت هايي مربوط مي شود که ديگران در مورد پيج و پست هاي شما انجام مي دهند. مثلا هنگامي که پستي از شما را لايک مي کنند، کامنت مي گذارند يا قصد دارند شما را فالو کنند. تک تک اين موارد به صورت نوتيفيکيشن هاي مجزا به شما گزارش مي شود.  

هشتگ (Hashtags) يعني چه ؟

به زبان ساده هشتگ، برچسبي است که براي دسته بندي و به اشتراک گذاري پست ها به کار مي رود. استفاده از هشتگ باعث مي شود که به راحتي بتوانيد تمام محتواهاي ممتفاوت (فيلم، عکس، ويديو و…) که در مورد يک موضوع خاص وجود دارد را پيدا کنيد. هشتگ صرفا مخصوص به اينستاگرام نيست، بلکه در توئيتر، پينترست و فيس بوک نيز وجود دارد. مثلا چنانچه شما مي خواهيد عکس هاي طبيعت را ببينيد مي توانيد با سرچ کردن #طبيعت عکس هاي زيادي با اين عنوان پيدا کنيد. استفاده از هشتگ فوق العاده ساده و بی دردسر است. کافي است پيش از هر چيزي که مي خواهيد بنويسيد از يک علامت “#” استفاده کنيد. همچنين اين هشتگ ها را در موارد مختلفي مي توانيد استفاده کنيد. مثلا در کامنت ها و زير پست هايتان.

اکسپلور (Explore) چيست؟

اکسپلور اينستاگرام (يا همان Explore اينستاگرام!) صفحه اي است که پست هايي از صفحات سراسر دنياي اينستاگرام (چه آن ها را فالو کرده باشيد و چه نکرده باشيد) را برايتان نمايش خواهد داد. اين پست ها طبق فعاليت هاي قبلي شما انتخاب مي شوند و از الگوريتم هايي که براي دنبال کردن فعاليت شما در اينستاگرام تعبيه شده است، پيروي مي کنند. البته اين الگوريتم تنها به عملکرد شما وابسته نيست، بلکه فعاليت دوستان تان را نيز زير نظر مي گيرد.
کلیک کنید  Sales Navigator در لینکدین و تاثیر آن در بازاریابی
 

منشن (Mention) چيست؟

منشن (mention) در لغت به معناي “اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن” است. دقيقا به همين معنا چنانچه بخواهيد در اينستاگرام  به نام کسي اشاره کنيد، از اين قابليت استفاده مي کنيد. مثلا تصور کنيد که يک عکس مشترک با دوستتان گرفته ايد و مي خواهيد به حضور او در عکس اشاره کنيد يا مي خواهيد يک نفر را از چيزي آگاه کنيد، در اين حالت مي توانيد او را منشن کنيد. براي mention کردن کافي است از يک علامت “@” پيش از آيدي اينستاگرام شخص مورد نظر استفاده کنيد. از اين قابليت هم در کپشن ها و هم در کامنت ها مي توانيد استفاده کنيد.

تگ (Tag) چيست؟

تگ (tag) در لغت به معناي “برچسب زدن و علامت زدن” است. تگ دقيقا معادل آنلاين برچسب است. گاهي شما در عکس هاي اينستاگرام قصد داريد افراد عکس را معرفي کنيد و به نام آنها اشاره کنيد، در اين حالت از قابليت تگ کردن مي توانيد استفاده کنيد. براي تگ کردن کافي است از @ قبل از آيدي ايسنتاگرام افراد استفاده کنيد.  

دايرکت (Direct) چيست؟

Direct به معناي “مستقيم و بي واسطه” است. دايرکت در اينستاگرام شبيه ارسال مسيج خصوصي مي ماند. در حقيقت هنگامي که شما مي خواهيد صرفا شما و شخص مورد نظر شما متن پيام شما را ببيند، مي توانيد از دايرکت (ِDirect) استفاده کنيد. البته در اين قسمت قابليت گروه ساختن نيز وجود دارد. دايرکت به نوعي همان قسمت پيام رسان اينستاگرام مي باشد.  

لايک (Like) چيست؟

همانطوري که تمام شما مي دانيد like (لايک) به معناي “علاقه داشتن” است. لايک کردن در اينستاگرام به اين معناست که شما از چيزي خوشتان آمده است و مي خواهيد اين توجه و علاقه تان را نشان دهيد. در اين حالت از لايک استفاده مي کنيم. چنانچه بخواهيد ببينيد چه کساني پست هاي شما را لايک کرده اند، مي توانيد به نوتيفيکيشن هاي خود مراجعه کنيد.
کلیک کنید  اینستاگرام برای کسب و کار لازم است اما کافی نیست
شما مي توانيد تمام پست هاي اينستاگرام و حتي کامنت ها را لايک کنيد. اگر پست يا کامنتي را لايک کرديد و به هر دليلي پشيمان شديد، پشيماني کاملا سود دارد چراکه مي توانيد آنرا آنلايک کنيد.

آرشيو (Archive) چيست؟

Archive (آرشيو) در اينستاگرام معادل همان آرشيو کردن است. شما مي توانيد پست هاي خود را آرشيو کنيد تا هر زمان که بخواهيد به آنها دسترسي داشته باشيد.

سرچ (Search) چيست؟

سرچ به معناي جست وجو کردن است. اين يکي از قابليت هاي قدرتمند اينستاگرام است که مخصوص جستجو کردن است. اين قسمت شامل چهار بخش است :  

۱- Search top

اين قسمت به شما صفحاتي را نشان مي دهد که بيشترين سرچ هاي خود شما بوده است.

۲- Search people

از اين قسمت مي توانيد با جست وجوي نام افراد يا کسب وکارها پيج اينستاگرام آنها را پيدا کنيد. در همين بخش هنگامي که شما نام کسي را سرچ مي کنيد، قسمتي به نام Suggested به شما افراد يا پيج هاي مشابه با سرچ شما را نشان خواهد داد.

۳- Search tags

از اين قسمت شما مي توانيد هشتگ هاي موردنظر خود را جستجو کنيد تا پست هايي که داراي هشتگ موردنظر هستند، به شما نمايش داده شود.

۴- Search places

زماني که شما جي پي اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشيد مي توانيد در ميان مکان ها، شهر ها و کشورهاي مختلف جستجو کرده و تمام عکس هايي که در آن لوکيشن (location) گرفته شده اند را خواهيد ديد.

Saves چيست؟

در اينستاگرام تنها امکان سيوي که وجود دارد، سيو کردن در خود برنامه اينستاگرام است. شما هر پستي را که بخواهيد مي توانيد سيو کنيد و از طريق صفحۀ خودتان به آنها دسترسي داشته باشيد.  

Collections چيست؟

از اين قسمت مي توانيد تمام پست هايي که سيو کرده ايد را دسته بندي کنيد. با اينکار شما کلکسيون خود را ايجاد کرذه ايد.

Turn on/off notifications يعني چه و به چه کار مي آيد؟

با روشن و خاموش کردن نوتيفيکيشن هاي اينستاگرام شما مي توانيد انتخاب کنيدبه دلخواه خود از فعاليت هاي فالوورهاي اينستاگرام خود به طور آنلاين با خبر بشويد.
کلیک کنید  معرفی دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن

کامنت (Comment) يعني چه ؟

کامنت (Comment) به معناي “اظهارنظر کردن” است. در اينستاگرام نيز هنگامي که بخواهيد نظر خود را در مورد يک پست بيان کنيد، مي توانيد زير همان پست کامنت بگذاريد. دقت کنيد که اين کامنت ها توسط همه قابل ديدن است و امکان پاسخ (reply) به کامنت شما وجود دارد.

Turn off commenting يعني چه ؟

اگر پستي را در اينستاگرام منتشر کنيد و نخواهيد کسي راجع به آن نظري بدهد، مي توانيد بخش کامنت آن را غير فعال کنيد. با اين گزينه کامنت هاي شما به اصطلاح بسته شده و کسي نمي تواند براي شما کامنت بگذارد.   خب! تا اينجا ما اصطلاحاتي رو بررسي کرديم که داخل خود نرم افزار اينستاگرام وجود داشتند. در اين قسمت قصد داريم اصطلاحاتي که شکل عاميانه به خود گرفته اند و بر حسب کاربردهاي مختلف به وجود آمده اند را به شما معرفي کنيم.

کپشن (caption) چيست؟

کپشن به صورت کلي به نوشته اي مي گويند که زير يک عکس در کتاب، روزنامه يا برنامۀ تلويزيوني آورده مي شود. در اينستاگرام نيز به نوشته اي که در توضيح عکس مي آوريد کپشن (caption) مي گويند.

ربات اينستاگرام چيست؟

ربات اينستاگرام يک برنامه يا نرم افزار است که در نقش پيج شما، به سراغ آدم هايي مي رود که احتمالاً به پيج شما علاقه مند هستند براي آنها کامنت مي گذارد، لايک و فالو مي کند تا در مقابل آنها نيز شما را لايک و فالو کنند. به اين ترتيب شما مي توانيد تعداد زيادي فالوورهاي واقعي داشته باشيد.

بيزينس پروفايل (Business Profile) چيست؟

صفحه تجاري (يا همان Business Profile) اينستاگرام مخصوص کساني است که قصد استفاده تجاري از اينستاگرام را دارند. يعني تمام کساني که به دنبال کسب درآمد از اينستاگرام هستند. با ايجاد يک بيزينس پروفايل، شما به امکانات ويژه اي در بخش مديريت صفحه خود دسترسي خواهيد داشت امکاناتي که مي توانند به فروش بيشتر شما کمک کنند و کاربران عادي اينستاگرام، به آنها دسترسي ندارند.

اصطلاحات متداولي که فقط در مورد اينستاگرام استفاده مي شود

F4F چيست؟

اين اصطلاح مخفف Follow fo Follow  مي باشد. اين اصطلاح زماني استفاده مي شود که بخواهيد بگوييد چنانچه شما را فالو کنند، شما نيز آنها را فالو مي کنيد.
کلیک کنید  حساب خصوصی اینستاگرام آموزش

L4L چيست؟

اين اصطلاح مخفف Like for Like است. در حقيقت با استفاده کردن از اين اصطلاح شما به ديگران مي فهمانيد که چنانچه پست شما را لايک کنند، شما نيز در پاسخ آنها را لايک خواهيد کرد.

S4S يعني چه ؟

اينم مخففه Shout For Shout  است. اين عبارت به اين معناست که هر کس شما را فالو کرده، شخص مورد نظر شما را هم فالو کند. در حقيقت شما از پيج شخص مورد نظر اسکرين شات مي گيريد و در پيج خودتان قرار مي دهيد و فالوورهاي خود را ترغيب مي کنيد که او را فالو کنند. در مقابل آن شخص همين کار را در مورد شما انجام مي دهد.

Follow Back چيست؟

اگر کسي شما را فالو کند و شما نيز در پاسخ او را فالو کنيد، به اينکار فالوبک مي گويند.

Block يعني چه ؟

در صورتيکه نخواهيد شخصي هيچ نشانه اي از پيج شما ببيند (از قبيل خود پيج، فعاليت هاي شما و …) و در اصطلاح بخواهيد او را از صفحۀ مجازي خود حذف کنيد، به راحتي مي توانيد او را بلاک کنيد.

Report يعني چه و چه کاربردي دارد ؟

با ريپورت کردن کسي به اينستاگرام اخطاري داديد که اين شخص فعاليت غير مجازي دارد. زماني که تعداد ريپورت هاي کسي ۱٫۵ برابر فالورهاي پيجش شود، آن پيج توسط اينستاگرام بسته مي شود. البته با گذاشتن کامنت انگليسي مي توان از بسته شدن جلوگيري کرد. هر کامنت انگليسي سه ريپورت را از بين مي برد.

Spam 4 Spam چيست؟

بعضي ها به اين مورد comment for comment يا C4C  هم مي گويند . از اين روش براي افزايش کامنت ها استفاده مي کنند. روش کار به اين صورت است که شما زير پست کسي چندين کامنت مي گذاريد و و او هم در پاسخ چند کامنت براي شما مي گذارد. اين روش بيشتر به درد کساني مي خورد که ريپورت شده اند.

و در نهايت

اگر شما بخواهيد آشنايي پايه اي و ابتدايي با اينستاگرام پيدا کنيد، اين مقاله براي شما بسيار مفيد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *