وقتي شبکه هاي اجتماعي مثل مور و ملخ به زندگي تمام جهان و از جمله ايرانيان راه پيدا کرد، وقتي چشمان ما هر شب با پرسه زدن در شبکه هاي اجتماعي سنگين مي شد و اين تب داغ در ميان پير و جوان جامعه فراگير شده بود، موجي از کسب و کار را هم به دنبال خود راه انداخت. موج عظيمي که شبکه هاي اجتماعي و ديجيتال مارکتينگ را بزرگ ترين فرصت قرن بيست و يکم براي تبليغات کسب و کارها مي دانست. تبليغات، بازاريابي شبکه هاي اجتماعي و مخاطب. برويم کمي جلوتر …

قطاري که از چمنزار آغاز و به قعر دره پرتاب شد

شهر شبکه هاي اجتماعي را تصور کنيد. به قطاري فکر کنيد که اين کسب و کارها يکي يکي به نوبت سوارش شدند و قطاروار در شهر شبکه هاي اجتماعي به راه افتادند. همه شان خوشحال و خرم بودند، نسيم خنک چمنزار موهايشان را تکان مي داد. کسب و کارها از خوشحالي دست هايشان را به هم مي ماليدند و مي گفتند: “آهان مخاطب دقيقا همينجاست. ۴۰ ميليون کاربر فعال در شبکه هاي اجتماعي. چي از اين بهتر؟ بايد کمي تندتر حرکت کنيم، بازاريابي شبکه هاي اجتماعي را به راه بياندازيم و همگام با تغييرات جهاني حرکت کنيم.”  

نتيجه چه شد

مخاطبان حالشان به هم خورد. معذرت مي خواهم که اينطور صريح حرف مي زنم، ولی مخاطبان از حجم اين تبليغات بالا آوردند. آنها از اين قطار وحشتناک گريزان بودند و درست سمت مخالف قطار به راه افتادند. به رديف از کانال هاي تلگرامي خارج شدند. به ترتيب صفحات تبليغاتي اينستاگرام را بلاک کردند و تمام آن تراکت هاي تبليغاتي را پاره کردند. مخاطبان عزيز ما از اين حجم تبليغات نفرت پيدا کردند. کسب و کارها متعجب بودند که از اين ۴۰ ميليون کاربر ايراني و واقعي چرا تنها هزار نفر پيج مرا فالو کرده اند؟ از اين هزار نفر چرا تنها ۲۰ نفر عکس مرا لايک مي کنند؟ مگر چه مشکلي دارم. سوال دقيقا همين است. اين همه پيج کسب و کار و تبليغات چه مشکلي دارند که اکثر آنها بعد از مدت کوتاهي ناديده گرفته مي شوند و هيچکس به پست هايشان توجه نمي کند؟

در اين ميان فقط يک دسته بودند که مانند بقيه نبودند

تنها عده اي از اين قطارنشينان از قطار پياده شدند و پاي پياده به سمت مخاطبانشان به راه افتادند. با آنها دست دادند و حالا داستان تماما عوض شده بود. چه رازي پشت اين تبليغات موفق نهفته بود؟ اين پيج هاي موفق اينستاگرام چه کردند که اينطور در ميان مخاطبانشان محبوب بودند و همه دوستشان داشتند؟ قرار است مهم ترين راز شبکه هاي اجتماعي را در اين مقاله با هم بررسي کنيم. مي خواهيد در شبکه هاي اجتماعي فعال باشيد، مخاطبان شما را دوست داشته باشند، فالوورهايتان زياد شود، فروشتان افزايش يابد؟
کلیک کنید  نصب ویسپی روی همه سیستم ها
شما فقط يک راه داريد. در يک کلمه؛ تعامل يا (Interaction) چند ثانيه به اين کلمه فکر کنيد. تعامل به نظر شما چيست؟ از تعامل چه تصويري در ذهنتان داريد؟ با شنيدن اين کلمه به ياد چه مي افتيد؟ تعامل در شبکه هاي اجتماعي چه معنايي دارد؟ چنانچه خوب فکر کرده ايد، با هم مقاله را ادامه دهيم. البته من قصد دارم اين مقاله را با يک داستان پيش ببرم.

طار پيج هاي ناموفق اينستاگرام دقيقا همينجا قرار دارد

ماجرا از اين قرار است که بيزينس هاي عزيز ما فهميده اند که ديگر روش هاي سنتي تبليغات جواب نمي دهد. آنها فهميده اند که ديگر آگهي روزنامه، تراکت و بيلبورد آنقدرها جوابگو نيست. از طرف ديگر فهميده اند که شبکه هاي اجتماعي با بيش از ۴۰ ميليون کاربر بستر بسيار بسيار مناسبي را براي تبليغات آنها فراهم کرده است. آنها به اهميت بازاريابي شبکه هاي اجتماعي پي برده اند …

اهميت تعامل در جهان انسان ها

جهان امروز ما جهان آدم هاي تنهاست. آدم هايي که به دنبال راهي براي برقراري ارتباط اند و همۀ راه ها را بسته مي بينند. جهان ما جهان آدم هايي است که حاضرند هر کاري بکنند، هر هزينه اي بپردازند، ولی فقط بتوانند با يک نفر حرف بزنند. يک نفر باشد که به آنها اهميت بدهد، آنها را ببيند و به آنها توجه کند. آنها به دنبال جايي براي ابراز وجود هستند.

کمي علمي تر به قضيه نگاه کنيم

تعامل يکي از طبيعي ترين نيازهاي تمام جهان است. چنانچه بخواهم علمي تر از تعامل صحبت کنم توجه شما را به هرم مازلو جلب مي کنم. آبراهيم مزلو پدر روانشناسي انسانگراست و هرم مازلو معروف ترين دستاورد روانشناسي اوست. در هرم مازلو سومين نياز اساسي بنابراين از نيازهاي زيستي و نياز به امنيت، از نيازهاي اجتماعي صحبت مي شود. نياز به ارتباط با ساير آدم ها. مطابق هرم مازلو چنانچه غذايتان تامين و سقفي بالاي سر شماست، مهم ترين نياز شما تعامل است. در حقيقت چنانچه شما بتوانيد يک تعامل سازنده با آدم ها داشته باشيد، يکي از مهم ترين نيازهاي تمام مردم کرۀ زمين را هدف گرفته ايد. نيازي که تمام آدم هاي جهان آن را احساس مي کنند.   تعامل در گذشته هاي خيلي خيلي دور فقط به روابط رو در رو محدود مي شد. مجنون در راه مکتب عاشق ليلي مي شد و قرارهاي يواشکي مي گذاشتند. کمي نزديک تر ابزارهاي ارتباطي تلفن، تلگراف و چيزهايي ديگر به وجود آمدند. حالا کمي عاشق شدن راحت تر بود، مجنون هاي اين زمان با خانه ليلي تماس مي گرفتند و چنانچه پدر ليلي جان جواب تلفن را مي داد، فوت مي کردند.
کلیک کنید  بازاریابی در شبکه های اجتماعی
زمان گذشت موبايل و اس ام اس وارد عمل شدند و حالا مجنون اس ام اس مي داد “ليلي، ليلي، دوست دارم خيلي” و هرچه ليلي زودتر اس ام اس را جواب مي داد رابطه شان مستحکم تر بود. سرانجام شبکه هاي اجتماعي همه جا را قبضه کردند و انواع اقسام مجنون ها بودند که چنانچه ليلي جوابشان را نمي داد آنقدر در اينستاگرام پست هاي عاشقانه مي گذاشتند که در نهايت ليلي مجبور مي شد پاسخشان را بدهد. چيزي که در اين ميان ثابت مانده است اهميت تعامل است. تعامل که در چرخ روزگار فقط شکلش تغيير مي کند. بنابراين چنانچه تعامل را چيز مهمي مي بينيد، جاي کاملا درستي ايستاده ايد.

تعامل در شبکه هاي اجتماعي چگونه اتفاق مي افتد؟

پست هاي شما در شبكه هاي اجتماعي مجموعه اي از تصاوير کسب وکار شما نيستند، بلكه رابطه اي اجتماعي ميان شما و مشتريانتان هستند. تصاوير در حقيقت نقش پل ارتباطي را بازي مي كنند. يک فروشندۀ خوب به مشتريان رابطه مي فروشد نه کالا. در حقيقت تعامل و رابطه برقرار کردن با مشتري است که موفقيت و پيشرفت را براي شما به ارمغان مي آورد. هزاران راه براي تعامل ميان شما و مشتريانتان وجود دارد. ولی قبل از هرکاري ابتدا يک بررسي در مورد کسب وکار خود انجام دهيد تا ببينيد از چه کانال هايي مي توانيد با مشتريان وارد تعامل شويد. براي مثال چنانچه شما يک کافي شاپ داريد مي توانيد در مورد سفارش هاي مختلف در تلگرام و اينستاگرام از مشتريان خود نظرسنجي کنيد. مي توانيد از آنها بپرسيد چه چيزي در منوي شما کم است و چنانچه اضافه مي شد آنها را خوشحال مي کرد. مي توانيد از آنها بخواهيد عکس هايي که در کافه شما گرفته اند را با شما به اشتراک بگذارد. به اين پست اينستاگرام سام کافه دقت کنيد. سام کافه اين پست را قبل از يک تعطيلي سه روزه گذاشته بود و از کاربران خواسته بود که در اين تعطيلات چنانچه به سفر رفتند و قهوه خوردند، عکس هاي خود را با #دمي_با_طبيعت با سام کافه به اشتراک بگذارند.   حتي مي توانيد از اين هم فراتر برويد و از آنها بخواهيد يک خاطرۀ خوشايند از کافه شما را برايتان تعريف کنند. مي توانيد از خودتان و همکارانتان تصاويري در شبکه هاي اجتماعي منتشر کنيد تا آدم ها بيشتر ترغيب شوند با شما تعامل کنند.
کلیک کنید  تنظیمات اولیه وردپرس و نکات پایه
پست هاي آموزش و معرفي بيزينس شما قطعا خوب هستند، ولی چنانچه بخواهيد تنها به اين پست ها محدود شويد قطعا بازنده ايد، سوالي از مشتريان بپرسيد، نظر بپرسيد، از آنها بخواهيد کاري انجام دهند و نتيجه آنرا با شما به اشتراک بگذارند، مسابقه اي ترتيب دهيد. دقيقا همين حالا بهترين فرصت است که رويکرد خود را نسبت به بازاريابي شبکه هاي اجتماعي تغيير دهيد.   لازم است بدانيد که آدم ها بايد بهانه اي براي حرف زدن داشته باشند. اين تمايل طبيعي آدم هاست که از مسائل شخصي خود با ديگران صحبت کنند، چراکه مي توانند با حرف زدن از لحظات شاد خود دوباره آنرا به ياد بياورند و لذت ببرند. همينطور درد قسمت هاي غم انگيز زندگي را با بازگو کردن و حرف زدن درباره اش التيام ببخشند. شما تنها کافي است آغاز کننده باشيد. از يک تجربۀ شخصي بگوييد و يا خاطره اي نقل کنيد، آنها ادامه خواهند داد و تعامل به بهترين نحو شکل خواهد گرفت. من قبلا از اپليکشن زودفود استفاده مي کردم. در بخش نظرات کاربران بعضي رستوران ها بودند که نظرات تمام مشتريان را پاسخ مي دادند، حتي نظراتي که کلا از غذا ايراد گرفته بودند و معتقد بودند که اين غذا مزخرف است. يادم مي آيد يکي از آن رستوران ها در جواب کسي که نوشته بود استيک مزخرف و غير قابل خوردن است جواب داده بود که ” اين ادويه مخصوص رستوران ماست و اکثر مشتريان ما آن را دوست دارند، ولی شايد با سليقۀ شما سازگار نبوده. از شما عذرخواهي مي کنيم و از شما مي خواهيم به جبران آن يک وعده مهمان ما باشيد.” من خيلي خوشم آمده بود و غذايم را از همان رستوران سفارش دادم، چراکه به نظرم رسيد که صاحب رستوران کسي است که مي توانم با او حرف بزنم و قطعا مي توانم غذايي سفارش بدهم که با ذائقۀ من سازگار باشد. احساس مي کردم با آدم هاي واقعي طرفم و نه آدم هايي که صرفا سفارش مي گيرند و سفارش را مي آورند.

تعامل چه سودي براي کسب و کار شما دارد

  بايد بدانيم که رابطۀ ما با مشتريان يک رابطۀ مکانيکي ساده در يک شبکه اجتماعي نيست و نبايد باشد. در حقيقت ما بايد به اين توجه کنيم که اين رابطه، رابطۀ بين دو انسان است و مانند هر رابطۀ انساني براي بقا نياز به جلب اعتماد دوطرفه دارد.  اين اعتماد حسي از تعلق خاطر در ميان مشتريان شما ايجاد مي کند.
کلیک کنید  آموزش استفاده از نیم تگ (Nametags) اینستاگرام
اگر بتوانيم امکانات شبکه هاي اجتماعي را همچون يک رابطۀ دوستانه که در ميان دو طرف جريان دارد ببينيم، کم کم قابليت هاي معجزه آساي شبکه هاي اجتماعي را در بازاريابي خواهيد ديد. شما خواهيد ديد که آدم ها به مرور به بيزينس شما علاقه مند مي شوند، با بخش هاي مختلف آن آشنا مي شوند و اين تعامل به دليل اعتمادي که براي مشتريان ايجاد کرده، مدام آنرا به ديگران معرفي مي کنند. اين بهترين راه براي افزايش تدريجي مشتريان شماست. تنها کافي است چند قدم به سمت مشتريان خود حرکت کنيد. در دنياي امروز آدم هاي تنهاي زيادي مانند آقاي منزوي هستند که به دنبال دوست و هم‍ صحبت مي گردند. اين افراد زمان زيادي را در شبکه هاي اجتماعي مي گذرانند. زماني که شما به سمت تعامل با  مخاطبانتان قدم برداريد، خواهيد ديد که آنها هم در مقابل به شما پاسخ مي دهند و توجه مي کنند. (ما در وبلاگ نوين در اين رابطه يک مقالۀ فوق العاده به نام اصل عمل متقابل داريم که مي توانيد بنابراين از خواندن اين مقاله آنرا هم بخوانيد.) به پست که مربوط به فروشگاه اينترنتي فروش لوازم آرايش روبان است توجه کنيد. روبان در اين پست از کاربران خود پرسيده است که آيا از پالت هاي سايه کاتريس استفاده کرده اند؟ جالب است بدانيد همين سوال باعث شده ميان کاربران بحثي در بگيرد که آيا رنگ هاي اين پالت مات است يا براق؟ همين بحث توجه کاربران زيادي را جلب کرد و باعث شد تعداد ديگري به خريدن اين پالت رنگي تمايل پيدا کنند.  

افزايش مشتريان دائمي و هميشگي

يکي از مهم ترين فوايد تعامل همين مشتريان هميشگي شماست. شايد برايتان جالب باشد بدانيد ماهانه ۴۰% از درآمد شما توسط مشتريان ثابت شما تامين مي شود. ولی چرا تعامل باعث افزايش مشتريان ثابت شما مي شود؟ تعامل اتفاق يک لحظه نيست. تعامل يک مسير است. مي تواند با يک “سلام از سفارش راضي بوديد” ساده آغاز شود، به ” من از بچگي به بادمجان حساسيت داشتم” برسد و در نهايت خاطره اي که ميان دو نفر برقرار مي شود، منجر شود. تعامل مجموعه اي از روابط است که مثل دانه هاي زنجير متصل اند. هر تعاملي، هر کامنتي و هر حرفي کامنت و حرف ديگري را پيش مي کشد. تعامل يک دانه است که رشد مي کند و بزرگ مي شود با اين تفاوت که آنچيزي که عامل رشد اين دانه است، يک “ديگري” است. بنابرين آن ديگري کنار شماست و پا به پاي شما رشد مي کند. همين ويژگي است که به ترتيب مجموعه اي از مشتريان هميشگي را براي شما جمع مي کند و دقيقا همين فرايند است که باعث مي شود مشتريان به شما اعتماد کنند.
کلیک کنید  تبلیغات در لینکدین
 

خدمات شما روزبه روز بهتر مي شوند

رمز موفقيت کسب و کار شما در بهبود و پيشرفت دائم خدمات و محصولاتتان است. يکي از مهم ترين عواملي که به بهبود و پيشرفت کسب و کار شما کمک خواهد کرد، مشتريان شما هستند؛ در حقيقت همين استفاده کنندگان خدمات شما. هيچکس بهتر از آنها نمي تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. بنابراين نظر و عقيدۀ آنها در مورد شما مهم ترين اصل براي شماست. تعامل با مشتريان در شبکه هاي اجتماعي اين امکان را به شما مي دهد که به راحتي نظر مشتريان را درباره ي خدماتتان بدانيد. شايد چندان خوشايند نباشد که يک مشتري به شما بگويد “خدمات شما افتضاح است“. ولی اين را بدانيد که شنيدن اين نظرها و فکر کردن و توجه کردن به آنها در پيشرفت شما در طولاني مدت تاثير زيادي خواهد گذاشت. وقتي شما مستقيم و بي واسطه با مشتريان خود در ارتباط هستيد، مي توانيد نيازهاي آنها را بهتر بشناسيد و در کسب و کارتان به آن ها توجه کنيد. متقابلا زماني که مخاطبانتان ببينند که شما به نظرشان اهميت داده ايد و در جهت تغيير، حرکتي انجام داده ايد، يک رابطۀ دوطرفه بين شما ايجاد مي شود و مشتري به شما اعتماد مي کند. در نتيجه کسب و کار شما براي مشتري مهم مي شود و باز هم چنانچه مشکلي ببيند با شما در ميان خواهد گذاشت. در حقيقت با اين روش شما با يک تير دو نشان زده ايد، هم بازاريابي شبکه هاي اجتماعي را به بهترين نحو انجام داده ايد و هم به پيشرفت کسب و کار خود کمک کرده ايد.  

باعث مي شود پست هاي شما بيشتر و بيشتر به اشتراک گذاشته شود

يکي از مهم ترين قابليت هاي شبکه هاي اجتماعي قابليت وايرال شدن محتواست. در حقيقت يک محتواي مناسب خود عامل بازاريابي شبکه هاي اجتماعي است. همين وايرال شدن باعث مي شود که محتواي شما در فضاي مجازي به گردش دربيايد و توسط کاربران زيادي ديده شود. مثلا هر يک باري که يکي از کاربران شما يکي از پست هايتان را ريتوئيت کند، پست هاي شما بيشتر و بيشتر در شبکه هاي اجتماعي ديده مي شود. وقتي با مخاطبانتان تعامل کنيد، از آنها سوال بپرسيد يا نظرخواهي کنيد، باعث مي شود که آنها محتواي شما را با ديگران مخاطبانشان به اشتراک بگذارند و شما بيشتر و بيشتر ديده شويد.
کلیک کنید  هدف گیری مخاطب در بازاریابی لینکدین

مورد آخر: شما بگوييد تعامل چه فوايدي براي کسب وکارتان دارد

بياييد تعامل را از همين پست آغاز کنيم. تا اينجا فقط من حرف زدم. حالا نوبت شماست که به من بگوييد که تعامل چه فوايدي دارد؟ من قصد دارم موارد شما را هم با نام خودتان در همين پست اضافه کنم تا در نهايت به يک مقالۀ کامل و جامع برسيم که تنها زادۀ ذهن من نيست، حاصل ذهن هاي مختلفي است که به مفهوم تعامل فکر کرده اند. از تجربياتتان هم مي توانيد بگوييد.

 و حالا از شما مي خواهم خلاقانه تعامل کنيد

حالا مي توانيد بفهميد که تعامل چگونه دايرۀ مشتريان شما را وسعت مي دهد. تعامل در شبکه هاي اجتماعي متفاوت شکل هاي متفاوتي دارد. شما بايد سعي کنيد بهترين کانال را براي تعامل پيدا کنيد. يک بيزينس در توئيتر جواب مي دهد و بيزينسي ديگر در اينستاگرام. کاري ترتيب دهيد که مشتري علاقه مند شود که نقش فعالي در آن ايفا کند و او را ترغيب به فعاليت کند. براي مثال مسابقه برگزار کنيد يا نظرش را در مورد موضوعي جويا شويد. از خلاقيتتان استفاده کنيد. خوب است به نمونه هاي موفق توجه کنيد ولی اين را بدانيد که هرچقدر خلاقيت بيشتري به خرج دهيد و شيوه ي خلاقانه تر و خاص تري براي ارتباط برگزينيد، ارتباط بهتر و نزديک تري با مخاطبان خود خواهيد داشت. مي توانيد از  اتفاقات روز، اخبار يا مناسبت هاي مختلف به عنوان بهانه اي براي ارتباط برقرار کردن با مشتريان استفاده کنيد. يا يک داستان دنباله دار براي مشتريان خود تعريف کنيد. در ادامه چند نمونه از شيوه هاي خلاقانه ي صفحه ها براي تعامل را نشان مي دهيم:
  • سعي کنيد چنانچه نظر مخاطبان را جويا مي شويد، بعضي از آن ها را به صورتي منتشر کنيد تا مخاطبان شما احساس نکنند که صرفا نظر مي دهند بلکه نظراتشان ديده مي شود. اين کار باعث مي شود مخاطب شما حس ديده شدن و مورد اهميت واقع شدن بکند و دنبال کردن صفحه ي شما متقابلا برايش اهميت پيدا کند.
 
  • سعي کنيد تا حد ممکن به روز باشيد و سوالاتي که از شما مي پرسند را سريع پاسخ دهيد. اين کار باعث مي شود مشتري حضور شما را احساس کند،  با شما در ارتباط باشد و حس کند که صفحه شما صرفا يک صفحه تبليغاتي نيست بلکه مثل يک دوست مي توان با او تعامل داشت. مخصوصا سوال هاي مربوط به آدرس، زمان  و … که پاسخ دادن به آن ها در مدت محدودي نياز است.
  • دوام داشته باشيد و فعاليت مستمر در شبکه هاي اجتماعي را فراموش نکنيد. اين رفتار به مخاطبين شما يادآوري مي کند که شما حضور داريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *