داشتن يک برنامه مشخص براي بروزرساني سايت يا شبکه هاي اجتماعي کمک زيادي به رشد کسب وکارهاي اينترنتي مي کند. اين مسئله بسيار مهم است  چيزي که در اين بخش به شما کمک زيادي مي کند، تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي است! با استفاده از چنين ابزاري شما به راحتي مي توانيد برنامه يک بازه زماني مشخص را بچينيد و از چند روز يا حتي چند ماه قبل بدانيد که در يک روز مشخص قرار است چه محتوايي در صفحات اجتماعي شما منتشر شود. در حالت کلي مي توان تقويم محتوا را بخشي از استراتژي کسب وکار اينترنتي دانست! چنانچه آماده هستيد، در ادامه همراه ما باشيد تا به بررسي کامل تقويم محتواي براي شبکه هاي اجتماعي بپردازيم.

تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي چيست

تقويم محتواي براي شبکه هاي اجتماعي نوعي تقويم ساده است که در آن جزئيات محتوايي که بايد در شبکه هاي اجتماعي خود منتشر کنيد، قرار مي گيرد. در اين تقويم مي توانيد مشخص کنيد که کدام پست ها در چه زماني منتشر شوند و همچنين توليدکننده محتواي آن چه کسي باشد! چنانچه بخواهيم ساده تر به تقويم محتوا نگاه کنيم، بايد بگوييم که تقويم محتوا نوعي نقشه راه براي صفحات شما در شبکه اجتماعي به شمار مي رود و کارهايي که بايد در آينده انجام شود، در آن مشخص شده است. ابزارهاي مختلفي اين زمينه وجود دارند که البته استفاده از آن ها هزينه هايي را براي شما در پي خواهد داشت! شما به کمک يک فايل ورد يا اکسل به راحتي مي توانيد يک تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي را تدوين کنيد و محتواي صفحه خود را مطابق آن توليد کنيد.  

يک تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي شامل چه چيزهايي مي شود

در تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي بخش هاي مختلفي وجود دارد که مي توانيد توليد محتواي صفحه اينستاگرام يا ساير شبکه هاي اجتماعي را به کمک آن ها انجام دهيد! برخي از اين بخش ها عبارتند از:   موضوع يا عنوان محتوا چيست؟ براي توليد يک محتواي عالي در شبکه هاي اجتماعي ابتدا بايد موضوع آن را مشخص کنيد. موضوع محتوا مي تواند با درنظر گرفتن ترندهاي اخير در شبکه هاي اجتماعي انجام شود؛ همچنين مي توانيد با آناليز صفحه اينستاگرام خود محبوب ترين محتوا را پيدا کنيد و محتوايي مانند آن توليد کنيد. بنابراين قدم اول براي توليد محتواي حرفه اي، پيدا کردن موضوع يا عنوان محتوا است! چه کسي محتواي موردنظر را توليد مي کند؟ در يک کسب وکار ممکن است چندين نفر مسئول توليد محتوا باشند. بايد کاملاً مشخص کنيد که چه کسي کدام محتوا را توليد کند! کافي است يک رديف در تقويم محتواي خود ايجاد کنيد و نام نويسنده را در آن درج کنيد. محتواي موردنظر چه زماني بايد منتشر شود؟ يکي از مسائل بسيار مهم در زمينه توليد محتوا، انتشار و توزيع آن است! شما بايد دقيقاً بدانيد که محتوا چه زماني بايد منتشر شود. زمان انتشار مي تواند مطابق زماني باشد که بيشترين کاربران در صفحه شما فعاليت مي کنند؛ اين کار به دليل آن که کاربران تعامل بيشتري با شما دارند، تاثير زيادي در رشد صفحه خواهد داشت. توزيع محتوا در کدام کانال ها و شبکه هاي اجتماعي انجام مي شود؟ توزيع محتوا از توليد آن مهم تر است! شما بايد دقيقاً بدانيد که محتواي خود را در چه کانال هايي منتشر کنيد؛ مثلاً چنانچه هم زمان در اينستاگرام و توييتر فعاليت مي کنيد، بايد بدانيد که محتواي توليد قرار است در کدام شبکه منتشر شود. فرمت محتواي شما چيست؟ پيش از آن که بخواهيد دست به توليد محتوا بزنيد، بايد در تقويم محتوا فرمت آن را مشخص کنيد! مثلاً شايد قصد داشته باشيد که يک ويدئو يا يک عکس توليد کنيد. جايگاهي در تقويم محتواي خود براي فرمت محتوا مشخص کنيد تا بدانيد هر محتوا بايد با چه فرمتي توليد شود.
کلیک کنید  روش های جذب مشتریان پراکنده
دسته بندي هر محتوا را مشخص کنيد! در بخش محتواي شبکه هاي اجتماعي ممکن است ده ها موضوع وجود داشته باشد و براي توليد محتواي خود، بايد دسته بندي هاي خود را تعيين کنيد. بنابراين از تعيين دسته بندي ها بايد محتواي خود را در بخش موردنظر قرار دهيد تا ذهن شما کاملاً در آن فضا قرار بگيرد. پرسوناي مخاطب شما چه کساني هستند؟ براي توليد محتوا بايد بدانيد که مخاطبان محتواي شما چه کساني هستند! يعني اين که چه کساني قرار است از محتواي شما استفاده کنند؟ ويژگي هاي پرسوناي مخاطب خود را بدانيد تا بتوانيد محتواي مناسب با ويژگي هاي آن ها مشخص کنيد. در تقويم محتوا موارد ديگري هم مي توانند قرار بگيرند؛ مثلاً مي توانيد اهداف خود را از توليد محتوا بنويسيد. چنانچه تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي شما براي اينستاگرام است، مي توانيد تعداد لايک ها و کامنت ها را در يک بازه زمان مشخص بنويسيد و سپس آن را با اهداف خود مقايسه کنيد. در ادامه به بررسي مواردي که به داشتن يک تقويم محتواي حرفه اي کمک مي کنند، خواهيم پرداخت:

اهداف ماهانه خود را مشخص کنيد

مهم ترين عامل براي داشتن يک تقويم محتواي مناسب، داشتن هدف است. تا زماني که شما ندانيد انتظارتان از توليد محتوا نيست، نمي توانيد ميزان موفقيت صفحه اينستاگرام يا ساير شبکه هاي اجتماعي خود را مشخص کنيد! با داشتن هدف مي توانيد ميزان موفقيت محتواي خود را پيگيري کنيد. چنانچه بررسي ها نشان دهنده موفقيت محتو است، مي توانيد به همين صورت ادامه دهيد ولی چنانچه عملکرد محتوا تفاوت زيادي با اهداف شما دارد، بايد تغييراتي در تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود ايجاد کنيد.   اگر براي بازاريابي کسب وکار اينترنتي خود از شبکه هاي اجتماعي و به خصوص اينستاگرام استفاده مي کنيد، حتماً هدف شما افزايش مشتريان و هدايت کاربران به سايت خود است! بنابراين بايد به گونه اي کاربران را از شبکه هاي اجتماعي به سايت خود منتقل کنيد که بتوانيد نرخ کليک و نرخ تبديل را اندازه گيري کنيد. شما نياز به داشتن اهداف کوتاه مدت در راستاي اهداف بلندمدت هستيد! در اصل بايد اهداف کوتاه مدتي داشته باشيد که بتواند شما را به اهداف بلند مدت خود برساند. مهم ترين عامل موفقيت براي رسيدن به اهداف کوتاه مدت، تدوين تقويم محتوا به همراه جزئيات کامل است. يعني اين که بدانيد در کدام بازه زماني بايد به کدام اهداف برسيد! مثلاً چنانچه هدف شما اين است که صفحه تازه کار اينستاگرامتان در مدت ۱ ماه به ۵۰۰ فالوور واقعي برسد، بايد زمان انتشار و نوع محتواي خود را مشخص کنيد تا در يک ماه آينده بتوانيد به هدف بلندمدت خود که همان رسيدن به ۵۰۰ فالوور هدفمند است، برسيد.

در حالت کلي اهداف کوتاه مدت مي تواند شامل موارد زير شود

الف) محتوا: يکي از مهم ترين اهدافي که مي توانيد براي يک بازه زماني کوتاه مشخص کنيد، تعيين محتوا است. چنانچه بخواهيم ساده تر بگوييم، مي توانيد تعيين کنيد که در يک مدت زمان مشخص تعداد مشخصي محتوا توليد کنيد. مثلاً مي توانيد بگوييد در مدت يک ماه بايد روزانه يک محتوا توليد کنيد که در پايان يک ماه شما ۳۰ محتواي ارزشمند در صفحه اينستاگرام يا ساير شبکه هاي اجتماعي خود داريد. با تعيين زمان انتشار هر محتوا در تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي به راحتي مي توانيد اين کار را عملي کنيد. ب) فالوور هدفمند: هدف برخي از صفحات براي توليد محتوا و داشتن تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي، داشتن فالوور هدفمند است. فالوور هدفمند فالووري است که قابليت تبديل شدن به مشتري و خريد از شما را دارد! مثلاً مي توانيد مشخص کنيد که در يک بازه زماني تعداد ۱,۰۰۰ فالوور جمع آوري کرده تا بتوانيد بازاريابي محصولات يا خدمات کسب وکارتان را آغاز کنيد.
کلیک کنید  اصول تولید محتوای کاربرپسند
ج) بازديد: يکي ديگر از اهداف کوتاه مدتي که مي توانيد مشخص کنيد، اين است که تعداد بازديد يا تعامل يک پست را به تعداد مشخصي برسانيد! مثلاً مي توانيد در تقويم محتوا اهداف خود بر اين اساس بگذاريد که بنابراين از يک ماه، تعداد لايک پست هاي شما به ۱,۰۰۰ عدد برسد. البته براي کسب وکارهايي که محصولات يا خدماتي براي فروش دارند، لايک شدن توسط کاربران کافي نيست و بايد بتوانيد نرخ تبديل کاربر به مشتري را افزايش دهيد؛ ولی در حالت کلي براي آغاز يک صفحه اينستاگرام اين هدف هم مي تواند مفيد باشد! زيرا هر چقدر کاربران بيشتر بتوانند با شما تعامل برقرار کنند، احتمال افزايش مشتريان هم زياد است. د) اشتراک کاربران: براي برخي از کسب وکارها تعامل کاربران کافي نيست و نياز به اشتراک در مورد خاصي نظير خبرنامه سايت دارند. اين مورد هم مي تواند در بخش اهداف کوتاه مدت قرار بگيرد؛ دليل اين کسب وکارها هم اين است که با استفاده از خبرنامه ايميلي هميشه مي توانيم با کاربران خود در ارتباط باشيم ولی در صورت استفاده از اينستاگرام ممکن است کاربران پست هايمان را نبينند. اين موضوع کاملاً بستگي به نوع کسب وکارتان دارد ولی چنانچه توليد محتوا درست انجام شود، شما در هر زمينه اي که فعاليت کنيد توسط کاربران ديده مي شويد و جاي نگراني نيست. ه) فروش محصول يا خدمات: يکي ديگر از اهداف کوتاه مدت (يا حتي بلندمدت!) کسب وکار مي تواند ميزان فروش محصول يا خدمات باشد. چنانچه صفحه شما مدت زيادي است که فعاليت مي کند، مي توانيد براي صفحه خود اهدافي نظير مزان فروش محصول يا خدمات تعيين کنيد. مثلاً هدف شما اين باشد که يک پست در مدت يک هفته بتوانيد ۱۰۰ مشتري براي شما جذب کند! البته بايد توجه داشته باشيد که اين هدف براي صفحات کوچک و تازه کار نمي تواند درست باشد ولی براي صفحه اي که فالوورهاي زيادي دارد، مي تواند يک هدف بسيار عالي و البته مهم باشد. با درنظر گرفتن موارد بالا به راحتي مي توانيد هدف خود را از توليد محتوا مشخص کنيد و آن را در تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود قرار دهيد. لازم است بدانيد که بدون هدف هيچ گاه نمي توانيد عملکرد محتواي اينستاگرام خود را اندازه گيري کنيد؛ زيرا شما معياري براي اندازه گيري ميزان موفقيت تقويم محتواي خود نخواهيد داشت!

تصميم گيري براي انتشار محتوا در شبکه هاي اجتماعي

هدف از ايجاد تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي اين است که نقشه راهي براي توليد محتوا داشته باشيد! زيرا چنانچه شما ندانيد که هدف شما يعني چه و قصد توليد چه محتوايي داريد، بايد روزانه به دنبال گشتن ايده باشيد که البته در اين صورت نمي توانيد انواع محتوا را با کاربران به اشتراک بگذاريد. قدم اول براي ايجاد تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي تهيه ليست از موضوعاتي است که مي خواهيد در مورد آن ها دست به توليد محتوا بزنيد. چنانچه هدف شما افزايش فروش کسب وکارتان است، بايد محتوايي توليد کنيد که مشتريان را ترغيب به خريد از سايت شما کند.  

دسته بندي زير را در نظر بگيريد

  • پست هاي وبلاگ؛ مانند پست هاي آموزشي حوزه فعاليت کسب وکارتان
  • نقل قول ها و انگيزه؛ نظير سخن بزرگان
  • تبليغ محصولات يا خدمات کسب وکارتان
  • تعطيلات و مناسبت هاي تاريخي
  • محتواي ايجاد شده توسط کاربران
  • اطلاعا رساني رويدادها، همايش ها و اخبار مربوط به کسب وکار
۶ دسته بالا نوعي دسته بندي براي توليد محتوا است که در بخش تقويم محتوا قرار مي گيرد! با استفاده از دسته بندي در تقويم توليد محتواي شبکه هاي اجتماعي به راحتي مي توانيد پست هاي سازماندهي شده توليد کنيد. مهم ترين مزيت دسته بندي در تقويم توليد محتوا اين است که شما انواع محتوا را توليد مي کنيد!
کلیک کنید  نصب گوگل پلاس روی گوشی اندروید و آیفون
مثلاً در ليست دسته بندي هاي بالا کاربران اخبار کسب وکارتان را هم مي خوانند و هم تبليغ محصولات يا خدمات شما را مي بينند. يعني کاربران هم محتواي ارزشمند مي خوانند هم با تهيه محصولات از شما، برايتان سودآوري دارند. بنابراين بسيار مهم است که دسته بندي محتواي خود را بدانيد و براي تمام اين دسته ها، محتوا توليد کنيد. البته بايد توجه داشته باشيد که دسته بندي هاي شما ممکن است متفاوت باشد! مثلاً يک باشگاه بدن سازي مي تواند دسته بندي زير را در تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود قرار دهد:
  • چالش ها بدن سازي
  • فيلم هاي تمريني از ورزش کاران
  • باشگاه ها و درمانگاه هاي ورزشي
  • دستورالعمل ها يا برنامه ورزشي
  • تغذيه موردنياز براي ورزش کاران
  • و…
بنابراين بايد ببينيد که در حوزه فعاليتي شما چه دسته بندي هايي مي تواند به شما کمک کند و همان دسته بندي ها را در تقويم محتواي خود قرار دهيد. برخي صفحات در شبکه هاي اجتماعي عمومي برخي ديگر خصوصي هستند که متناسب با نوع آن، دسته ها هم ممکن است وسيع تر يا محدودتر باشند. اکنون که شما دسته بندي محتواي خود را انجام داده ايد، مي توانيد متناسب با اهميت آن، تعداد محتواي توليدي و فرمت آن را در تقويم محتوا قرار دهيد! مثلاً مي توانيد براي دسته بندي مهم خود ماهانه ۱۰ محتوا و براي بقيه دسته ها ۵ محتوا قرار دهيد. توجه داشته باشيد که تبليغ محصول يا خدمات خود را زياد انجام ندهيد؛ زيرا چنانچه کاربران حس کنند که محتواي شما جنبه تبليغاتي دارد، به آن اهميت نمي دهند. بنابراين پيشنهاد مي کنم محتوايي که حس مي کنيد براي کاربران ارزش مندتر است را توليد کنيد و تبليغات مربوط به محصول يا خدمات خود را به صورت کاملاً محدود انجام دهيد. به تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي زير که به کمک نرم افزار اکسل ايجاد شده است، دقت کنيد:   اين تقويم محتوا بسيار ساده ولی کاملاً ارزشمند است! زيرا اطلاعات بسيار مفيدي در اختيار کسب وکاري که مي خواهد براي اينستاگرام خود محتوا توليد کند، قرار داده است. در اين تقويم محتوا ۳ نوع تم ايجاد شده است:
  • تم قرمز، براي توليد پست هاي مفيد
  • تم زرد، براي تبليغ و معرفي محصولات به کاربران
  • تم آبي، براي ارائه خدمات به صورت رايگان
شما هم مي توانيد در تقويم محتواي خود چنين تم هايي ايجاد کنيد و محتواي ارزشمند به کاربران ارائه دهيد. همچنين چنانچه به تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي در بالا دقت کنيد، متوجه مي شويد که جزئيات هر محتوا در اختيار کاربران قرار گرفته است. اين اطلاعات شامل عنوان و توضيحات محتوا، لينک مربوطه، تصوير، يادداشت و فرآيند عمل کاربران است! تمام اين جزئيات مهم هستند ولی مهم تر از آن جزئيات ديگري نظير تاريخ انتشار محتوا، فرمت آن و از همه مهم تر هدف شما از توليد چنين محتوايي است. يک نکته! براي مديريت پست هاي مربوط به شبکه هاي اجتماعي و انتشار آن در زمان مشخص مي توانيد از ابزارهاي مديريت شبکه هاي اجتماعي استفاده کنيد. زيرا ممکن است يادتان برود يا سرتان آن قدر شلوغ باشد که فرصت نکنيد پستي در صفحه اينستاگرام خود منتشر کنيد. با استفاده از اين ابزارها مي توانيد تمام اطلاعات مربوط به پست خود را به اين ابزارها بدهيد تا در زمان انتخاب شده در شبکه هاي اجتماعي شما منتشر شوند. يکي از اين ابزار SmarterQueue است که در تصوير پايين تصوير آن را مي بينيد:
کلیک کنید  ابزار تالیف و ویرایش متن
يک پيشنهاد! براي داشتن يک تقويم محتواي منظم پيش از آغاز ماه محتواي موردنظر خود را مشخص کنيد. در اصل شما بايد پيش از آن که ماه بعد آغاز شود، تقويم محتواي خود را بچينيد تا بتوانيد با آغاز ماه، توليد محتواي خود را مطابق تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي آغاز کنيد.
  1. ايجاد تقويم محتوا به کمک ابزارهاي مختلف

براي ايجاد تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود از ابزارهاي مختلفي مي توانيد استفاده کنيد! برخي از اين ابزارها آفلاين و برخي ديگر آنلاين هستند. جالب است بدانيد حتي به کمک کاغذ و خودکار هم مي توانيد تقويم محتواي خود را ايجاد کنيد ولی پيشنهاد مي کنم از ابزارهاي ديجيتال استفاده کنيد. ساده ترين ابزار براي ايجاد تقويم محتوا نرم افزار اکسل است! به کمک اين ابزار مي توانيد جدول هاي مخصوص تقويم محتوا ايجاد کرده و جزئيات آن را درج کنيد. همچنين گوگل ابزاري به نام Goolge Sheets در اختيار شما قرار داده است که به راحتي مي توانيد تقويم محتواي خود را به صورت آنلاين در اختيار همکاران خود قرار دهيد. براي استفاده از اين سرويس کافي است وارد سايت Google Drive شويد و از طريق گزينه New، بر روي Goolge Sheets کليک کنيد:   با کليک بر روي آن صفحه جديدي براي شما باز مي شود که از طريق آن مي توانيد قالب مربوط به تقويم محتوا را انتخاب يا سفارشي سازي کنيد. در اين بخش شما مي توانيد به کمک ابزار Merge Cells نامي را براي رديف هاي خود انتخاب کنيد تا به راحتي قادر به وارد کردن اطلاعات تقويم محتواي خود باشيد:   در نهايت مي توانيد اين فايل را با ساير همکاران و توليدکنندگان محتواي کسب وکار خود به اشتراک بگذاريد.   يک نکته! ابزارهاي زياد ديگري وجود دارند که ممکن است با رابط کاربري و گرافيک آن ها بيشتر سازگار باشيد! مثلاً ابزار Trello يک ابزار فوق العاده براي ايجاد تقويم محتوا است که قابليت هاي زيادي هم در اختيار شما قرار مي دهد.

محتواي موردنظر را به تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود اضافه کنيد

اکنون زمان آن رسيده است که محتواي خود را به تقويم محتواي ايجاد شده در مرحله قبل اضافه کنيد! در اصل اين بخش مهم ترين مرحله ايجاد تقويم محتوا است. اين مرحله نياز به تحقيق و آزمايش دارد تا بدانيد کاربران چه محتوايي را دوست دارند و چه محتوايي بر روي کاربران بيشترين تاثير را دارد. چنانچه صفحه شما تازه کار است، مي توانيد از پيج رقيبان کمک بگيريد و محتوايي که بيشترين تعامل را داشته است را وارد تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود کنيد.   در اين مرحله بايد تمام جزئيات مربوط به محتوا وارد شود؛ مثلاً ممکن است بخواهيد در کنار انتشار محتوا در اينستاگرام، آن را در سايت خود هم منتشر کنيد يا با استفاده از ايميل مارکتينگ آن را براي کاربران خود ارسال کنيد. شبکه هاي توزيع محتوا به همراه روز انتشار آن بايد کاملاً دقيق در تقويم محتوا نوشته شوند تا بتوانيد بهترين نتيجه را از تقويم محتواي خود بگيريد. يک نکته! چنانچه حجم زيادي از محتوا را به صورت ماهانه منتشر مي کنيد و در شبکه هاي اجتماعي مختلفي فعال هستيد، پيشنهاد مي کنم چندين تقويم محتوا ايجاد کنيد يا همان يک تقويم محتوا را تقسيم بندي کنيد. اين کار به مديريت راحت تر و افزايش نرخ تبديل کمک زيادي مي کند! البته چنانچه حجم کار زياد است، بهتر است از چند توليدکننده محتوا براي توليد محتواي شبکه هاي اجتماعي خود استفاده کنيد که در اين صورت مي توانيد براي هر يک از شبکه هاي اجتماعي خود، تقويم محتواي جداگانه ايجاد کنيد و آن را در اختيار توليدکننده محتواي آن شبکه قرار دهيد.
کلیک کنید  اهمیت استیکر countdown در استوری

زمان تحقيق، توليد و انتشار پست هاي تقويم محتوا رسيده است!

اکنون که تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود را ايجاد کرده ايد، زمان توليد پست ها رسيده است. براي توليد پست ها مي توانيد از ابزارهاي مختلفي براي طراحي تصاوير مربوط به پست هاي شبکه اجتماعي خود بپردازيد. در اين بخش به بررسي برخي از ابزارها مي پردازيم:

کتاب خانه فايل هاي گرافيکي و انتشار خودکار محتوا در شبکه هاي اجتماعي با ابزار PromoRepublic

يکي از ابزارهاي بسيار کاربردي و مفيد براي طراحي پست هاي مربوط به شبکه هاي اجتماعي، ابزار PromoRepublic است. اين سايت هزاران قالب بصري براي توليد پست ها را در اختيار شما قرار مي دهد که با استفاده از آن مي توانيد هر نوع پستي را براي انتشار در شبکه هاي اجتماعي خود نظير اينستاگرام منتشر کنيد. جالب است بدانيد تمام طرح ها توسط طراحان و بازاريابان اينترنتي طراحي شده است و کاملاً استاندارد هستند. با انتخاب هر يک از اين طرح ها مي توانيد به صورت کاملاً آنلاين و به کمک ويرايشگر اين سايت تغييرات موردنظر خود را در رنگ بندي يا قرار دادن متن روي تصوير اعمال کنيد.   يکي از قابليت هاي بسيار عالي اين ابزار که آن را از ده ها سايت ديگر متمايز مي کند، قابليت انتشار پست ها به صورت خودکار و در زمان مشخص در شبکه هاي اجتماعي است! مثلاً مي توانيد پست خود را طراحي کنيد و بنابراين از اتصال صفحه اينستاگرام خود، اطلاعات پست را به آن بدهيد تا در همان زمان مشخص در صفحه شما منتشر شود. اين سايت از شبکه هاي اجتماعي اينستاگرام، فيسبوک، توييتر و لينکدين پشتيباني مي کند. البته اين ابزار رايگان نيست ولی تنها با هزينه ۵ دلار در ماه مي توانيد ۵ صفحه خود در شبکه هاي اجتماعي را به آن متصل کنيد.

طراحي گرافيک با RelayThat

يکي از ابزارهاي بسيار عالي براي طراحي گرافيک، سايت RelayThat است. با استفاده از اين سايت مي توانيد از فايل هاي گرافيکي طراحان استفاده کرده و با سرعتي بالا يک تصوير گرافيکي بسيار عالي توليد کنيد. با استفاده از اين ابزار به سرعت مي توانيد سايز تصوير خود را انتخاب کنيد، پس زمينه آن را مشخص کرده و متن دلخواه خود را بر روي آن بچسبانيد.   سپس آن را مطابق تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي خود در صفحات خود منتشر کنيد.

تيم توليد محتواي خود را با Trello مديريت کنيد

در بخش هاي قبلي سايت Trello را به صورت کلي معرفي کرديم ولی جزئيات آن را در اين بخش بررسي مي کنيم! ترلو يکي از ابزارهاي آنلاين بسيار مفيد و حرفه اي است که با استفاده از آن مي توانيد تيم توليد محتواي خود را مديريت کنيد. تفاوت اين ابزار با سرويس هاي گوگل نظير Google Docs اين است که يک محيط کاربرپسند و گرافيکي تر به شما ارائه مي کند. همچنين مي توانيد زمان انتشار يک محتوا را براي کارمندان خود مشخص کنيد تا يک روز قبل از آن براي آن ها اعلاني ارسال شود. همچنين در اين ابزار مي توانيد دسته بندي هايي ايجاد کنيد و هر دسته را با رنگ دلخواه خود مشخص کنيد! چنانچه از نسخه رايگان استفاده مي کنيد، مي توانيد تا حجم محدودي فايل پيوست کنيد و در صورت نياز به فضاي بيشتر، مي توانيد از اکانت هاي تجاري اين سايت استفاده کنيد. مزيت اين ابزار وجود اپليکيشن هاي موبايل است! شما مي توانيد اپليکيشن هاي اندرويد يا IOS اين سايت را نصب کنيد و از طريق موبايل خود، تيم محتوا را مديريت کنيد. صدها امکانات رايگان ديگر در اختيار شما قرار دارد که پيشنهاد مي کنم براي يک بار هم که شده از اين سايت استفاده کنيد. زيرا به راحتي مي توانيد هر آن چه را که مي خواهيد با تيم خود به اشتراک بگذاريد و در هر جاي دنيا که باشيد، موارد موردنياز از طريق آن در دسترس شما خواهد بود.
کلیک کنید  بایدها و نبایدهای استفاده از ویدئو در لینکدین

زمان بندي انتشار محتوا در شبکه هاي اجتماعي با ابزار SmarterQueue

حتماً تا اين جاي مقاله متوجه شده ايد که زمان انتشار يک محتوا، يکي از مهم ترين بخش هاي تقويم محتوا در شبکه هاي اجتماعي است. ولی زمان کاري افراد گاهي اوقات آن قدر محدود است که فرصت نمي کنند اين کار را به صورت منظم انجام دهند؛ بنابراين يا بايد فرد جديدي را استخدام کنند يا از ابزارها استفاده کنند. استخدام فرد جديد نيازمند بودجه و سرمايه لازم است ولی استفاده از ابزارها به صورت رايگان است يا چنانچه هم هزينه اي داشته باشد، بسيار ناچيز خواهد بود.   يکي از ابزارهايي که به شما در زمينه زمان بندي انتشار محتوا در شبکه هاي اجتماعي کمک زيادي مي کند، ابزار SmarterQueue است. با استفاده از اين ابزار مي توانيد اطلاعات محتواي خود را به آن بدهيد و زمان انتشار را هم مشخص کنيد! اين ابزار به صورت خودکار در همان زمان مشخص شده، محتواي شما را در شبکه اجتماعي موردنظر منتشر مي کند.

پيگيري انتشار پست ها در زمان مشخص شده

بخشي از تقويم محتواي شما را زمان انتشار پست تشکيل مي دهد! بنابراين لازم است تا انتشار پست ها را در همان زمان مشخص شده پيگيري کنيد. گاهي اوقات ابزارها دچار اختلال مي شوند و پست شما را در همان زمان منتشر نمي کنند؛ البته اين مورد بسيار کم پيش مي آيد ولی گاهي خود شما زمان انتشار پست را دقيق انتخاب نکرده ايد که در اين صورت هم پست شما در همان زمان منتشر نمي شود. بنابراين پيشنهاد مي کنم در همان زماني که پست خود را براي انتشار آماده کرده ايد، به صفحه خود در شبکه هاي اجتماعي سر بزنيد تا از انتشار آن مطمئن شويد. براي اطمينان از اين مورد کافي است يک ستون در تقويم محتواي خود ايجاد کنيد و بنابراين از انتشار آن محتوا، در جلوي ستون پست مربوطه تيک بزنيد. همچنين چنانچه از ابزاري نظير Trello استفاده مي کنيد، کافي است تاريخ انتشار را مشخص کنيد و بنابراين از انجام، آن را تيک بزنيد: در تصوير بالا تيک مربوط به زمان انجام و انتشار محتوا در Trello ايجاد شده است و به معناي انتشار محتوا در همان زمان مشخص است. داشتن تقويم محتواي شبکه هاي اجتماعي براي کسب وکارهايي که به آينده کاري خود اهميت مي دهند و به دنبال رشد همه جانبه شبکه هاي اجتماعي خود هستند، اهميت بسيار زيادي دارد. براي داشتن يک تقويم محتواي موفق بايد اطلاعات خوبي از کسب وکار خود داشته باشيد. اين در حالي است که کسب وکارهاي تازه کار اطلاعاتي براي آناليز ندارند و نمي توانند يک تقويم محتواي موفق داشته باشند؛ نگران نباشيد! چنانچه چه رقيبان شما کارتان را مشکل مي کنند، ولی در برخي مواقع کمک زيادي هم به شما مي کنند. مثلاً در زمينه ايجاد تقويم محتوا مي توانيد به صفحات اجتماعي يا سايت رقيبان برويد و پست هاي محبوب آن ها را پيدا کنيد. مخاطبان هدف شما و رقيبان تقريباً يکي است! بنابراين چنانچه کاربران هدف يک پست از صفحه رقيب شما را دوست دارند، حتماً همان پست را در صفحه شما هم دوست خواهند داشت و مي توانند تعامل خوبي با آن برقرار کنند. در نهايت بايد تقويم محتواي خود را مطابق اهداف آناليز کنيد! بايد ببينيد که چقدر توانسته ايد در رسيدن به اهداف خود موفق باشيد. بايد توجه داشته باشيد که تقويم محتوا يا هر فعاليتي که در شبکه هاي اجتماعي خود انجام مي دهيد، بدون داشتن هدف مفيد نخواهد بود! در اين دو دسته از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت را به همراه مثال هاي آن بررسي کرديم که اميدواريم مفيد واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *