ريزش فالوور اينستاگرام به معناي آنفالو شدن شما توسط کاربران است؛ ولی قطعاً هيچ اتفاقي در مديريت صفحات اجتماعي بي دليل نيست. يکي از مشکلات رايجي که هر کسب وکاري ممکن است با آن روبرو شود، ريزش فالوور اينستاگرام است.

اين مسئله ممکن است تا حدي طبيعي و بدون مشکل باشد ولی گاهي برندها از ريزش فالوور اينستاگرام به صورت منظم گزارش مي دهند که اين مورد براي برندها نگران کننده است.

وب سايت squarelovin در اين زمينه گزارشي ارائه کرده است و به بررسي دلايل ريزش فالوور اينستاگرام پرداخته است! در اين مقاله قصد داريم اين دلايل و راه کارهاي مربوط به آن را بررسي کنيم.

دلايل ريزش فالوور اينستاگرام چيست؟

يکي از اشتباهاتي که برخي کسب وکارها در مديريت اينستاگرام دچار مي شوند، توليد محتواي تبليغاتي است. محتواي تبليغاتي به اين معناي است که کسب وکارها فقط محصولات يا خدمات خود را تبليغ مي کنند و اين پست ها براي کاربران ارزش زيادي ندارد.

در حالي که کاربران يک صفحه اينستاگرامي را دنبال مي کنند تا از محتواي مفيد و ارزشمند آن استفاده کنند! دقيقاً همان چيزي منجر به ريزش فالوور اينستاگرام برخي کسب وکارها مي شود.

 

البته الگوريتم هاي جديد اينستاگرام هم به دنبال حذف فالوورهاي بدون تعامل هستند. به عبارت ساده تر، چنانچه صفحه شما فالووري داشته باشد که پست هاي شما را لايک نکنند يا برايتان کامنتي ارسال نکنند، حذف مي کند.

ولی منظور ما دقيقاً آنفالو کردن صفحه شما توسط کاربران است که اين مسئله در باعث بروز مشکل در بازاريابي کسب وکارها مي شود.

کلیک کنید  راه اندازی کسب وکار اینترنتی با 5 قدم

بر اساس آزمايش هايي که صورت گرفت و سوالاتي که کاربران به آن پاسخ داده اند، مشخص شد که اکثر کاربران به يک دليل خاص صفحه شما را دنبال مي کنند!

ولی معني آن، اين نيست که آن ها براي هميشه فالوور شما باقي مي مانند. در حقيقت کاربران به دنبال محتواي ارزشمند هستند و چنانچه صفحه شما نتواند محتواي مفيدي براي کاربران داشته باشد، شما را آنفالو مي کنند.

مهم ترين دليل ريزش فالوور صفحات برندها، اين است که تنها به دنبال توليد محتواي تبليغاتي هستند و انتظار دارند که فروش آن ها افزايش پيدا کند. نتيجه اين عمل کاملاً برعکس است و منجر به ريزش فالوورهاي صفحه مي شود.

اگر کميت پست ها را به کيفيت آن ترجيح مي دهيد، دچار ريزش فالوور اينستاگرام خواهيد شد!

مسئله بعدي که برخي کسب وکارها به آن دقت نمي کنند، کيفيت محتوا است. بسياري از صفحات فقط به دنبال کميت هستند و مي خواهند کاربرانشان هميشه با پست هاي جديد روبرو شوند!

در حالي که کيفيت پست ها براي کاربران اهميت بسيار بيشتري دارد و بدون داشتن پست هاي باکيفيت، نمي توان فالوورهاي خود را نگه داشت و آن ها را در آينده افزايش داد.

به عنوان مثال صفحاتي که روزانه ۳ پست در صفحه خود منتشر مي کنند، احتمالاً کيفيت صفحه ا ي که هفته اي يک پست منتشر مي کند را ندارد!

 

اگر به دنبال نگه داشتن فالوورها هستيد و نمي خواهيد با مشکل ريزش فالوور اينستاگرام روبرو شويد، پيشنهاد مي کنم در مرحله اول کيفيت و در مرحله بعد کميت را درنظر بگيريد.

کلیک کنید  در لایو حرفه ای شوید

البته اين موضوع به اين معني نيست که فاصله زماني ميان دو پست شما زياد باشد، بلکه شما پست هاي خود را با فاصله زماني کوتاهي منتشر کنيد. مثلاً هفته اي ۳ پست باکيفيت و ارزشمند توليد کنيد تا بتوانيد به افزايش فالوور اينستاگرام خود کمک کنيد.

همچنين پست هاي شما بايد کاملاً مرتبط با صفحه باشد! به عنوان مثال صفحه اي که در زمينه فروش موبايل فعاليت مي کند، نبايد پست هاي طنز يا سياسي در صفحه خود قرار دهد. شايد اين پست ها تعامل خوبي داشته باشد، ولی در نهايت منجر به برندينگ و افزايش فروش شما نخواهد شد!

چه پست هايي کابران را آزار مي دهد؟

شرکت Sprout Social سوالات خود را به صورت کاملاً واضح و روشن از کاربران پرسيد تا بداند کدام پست ها کاربران را آزار مي دهد و آن ها چه پست هايي را دوست دارند!

 

بر اساس نتايج نظرسنجي، بدترين پست ها که موجب آزار کاربران مي شود، پست هاي تبليغاتي است. به عبارت ساده تر صفحاتي که بيشتر محتواي آن ها تبليغاتي است، محبوبيت زيادي در ميان کاربران ندارند!

اين موضوع را ۶۰ درصد کاربران تاييد کرده اند. از ديگر مواردي که موجب آزار کاربران مي شود، عاميانه حرف زدن است. برندهاي معتبر هميشه به صورت رسمي صحبت مي کنند و در ميان پست هايشان، صحبت هاي عاميانه و غيررسمي جايگاهي ندارد.

همچنين مسئله مهم ديگر که موجب آزار کاربران مي شود، عدم توانايي در انتقال شخصيت برند است! يک برند معتبر بايد بتواند شخصيت خود را به کاربران معرفي کند و اين دقيقاً به توليد محتواي مرتبط با برند شما بستگي دارد.

کلیک کنید  میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

مثلاً شرکت Nike که يک برند پوشاک ورزشي است، در صفحه خود پست هاي ورزشکاراني که از اين برند استفاده مي کند را به اشتراک مي گذارد. هنگامي که يک کاربر عادي وارد صفحه اين برند مي شود و پست هايش را مي بيند، به راحتي متوجه مي شود که اين برند مربوط به پوشاک ورزشي است.

چنانچه شما هم يک برند معتبر هستيد يا قصد داريم به يک برند معتبر تبديل شويد، مي توانيد از اين روش استفاده کنيد!

از طرف ديگر پست هاي غيرمرتبطي که در صفحه يک برند منتشر مي شوند، باعث آزار کاربران مي شوند. در صفحات مربوط به پوشاک اين مسئله زياد ديده مي شود که سعي مي کنند پست هاي سرگرم کننده و خنده دار منتشر کنند!

اين در حالي است که چنين پست هايي با اين برند مرتبط نيستند و تنها موجب آزار کاربران مي شود. گزارش ها نشان مي دهد که انتشار پست هاي غيرمرتبط با برند بيشترين آزار را به کاربران مي رسانند و موجب ناراحتي کاربران مي شوند.

به عبارت ساده تر، هر برند تصوري از خود در ذهن کاربران ايجاد مي کند و محتواي نامناسب اين تصور را از کاربر مي گيرد. همين مسئله موجب ناراحتي کاربران مي شود که در نهايت منجر به ريزش فالوور اينستاگرام خواهد شد.

براي اين که با اين مشکل مواجه نشويد، هدف خود را از فعاليت در شبکه هاي اجتماعي شناسايي کنيد. همچنين لازم است که با آناليز صفحه اينستاگرام خود اين هدف را مجدداً ارزيابي کنيد و ببينيد که راه را درست رفته ايد يا خير!

کلیک کنید  ۱۷ اپلیکیشن کاربردی اینستاگرام

از طرفي، به نظر مي رسد که تفاوت توليد محتواي ارزشمند و تبليغاتي در اينستاگرام دقيقاً همان هدفي است که برايش تعيين کرده ايد. حتي چنانچه هدف شما در استفاده از اينستاگرام افزايش فروش و تبليغات باشد، بايد محتواي شما حس ارزشمند بودن به کاربران منتقل کند.

چرا کاربران برندهاي تجاري را دنبال مي کنند؟

هنوز هم مهم ترين مسئله اين است که چرا کاربران يک برند تجاري را دنبال مي کنند؟ به عبارت ساده تر کاربران از برندهايي که صفحه آن ها را دنبال مي کنند، چه انتظاري دارند؟ Sprout Social به اين سوال مهم پاسخ کاملي داده است!

 

ساده ترين چيزي که موجب ايجاد انگيزه در کاربران براي دنبال کردن صفحه شما مي شود، اين است که آن ها دست کم يک محصول يا خدمات شما را دوست دارند.

به عنوان مثال کاربري که يک دستگاه خاص از شرکت سامسونگ را دارد، صفحه اين شرکت را در اينستاگرام دنبال مي کند! تقريباً ۷۳ درصد از کاربراني که به سوال Sprout Social پاسخ داده اند، موضوع علاقه مند بودن به محصول يا خدمات يک شرکت را اعلام کرده اند.

البته جالب است بدانيد ۵۸ درصد کاربران هم مسئله تبليغات را مطرح کرده اند که به واسطه آن صفحه برند موردنظرشان را دنبال مي کنند. بنابراين ۲ دليل بسيار مهم که باعث مي شود تا کاربران يک صفحه را دنبال کنند، علاقه مند به يک محصول (و خريد آن) و همچنين تبليغات است.

درصد ديگري از کاربران که تعداد آن ها بسيار کمتر از دو دسته قبلي بود، دليل خود را علاقه مندي به يک صنعت و سرگرمي (مثلاً برگزاري مسابقه در يک صفحه خاص) مطرح کرده اند.

کلیک کنید  فعال کردنِ حالت شب در اینستاگرام

اشتباه نکنيد! منظور ما از تبليغات اين نيست که کاربران صفحاتي که محصول خود را مستقيماً تبليغ مي کنند، دوست دارند! بلکه منظور آن ها، صفحاتي است که محصولات خود را در قالب محتواي آموزنده و سرگرم کننده منتشر مي کنند.

به عبارت ساده تر، محصول بايد جزئي از محتواي ارزشمند و مفيد باشد تا منجر به عدم ريزش فالوور اينستاگرام شود. در يک کلام بايد بگوييم محصول بخشي از محتوا است، نه خود محتوا!

در نهايت، چه چيزي باعث ريزش فالوور اينستاگرام مي شود؟

در سوال سومي که مطرح شد، کاربران نظر خود را در مورد اين که چرا کاربران صفحات برندها را آنفالو مي کنند؟ کاربران جواب خود گفتند و دليل ريزش فالوور اينستاگرام کاملاً مشخص شد:

 

در اين نمودار مشخص شد که برندها نياز به زمان و تلاش زيادي براي توليد محتواي ارزشمند دارند. از طرفي برندها مي توانند محصول خود را تبليغ کنند ولی محصول بايد بخشي از محتوا را شامل شود و برندها نمي توانند پيشنهاد تبليغاتي خود را به صورت مستقيم مطرح کنند!

پاسخ کاربران به سوالات بالا منجر به يک پاسخ اساسي شد:

دليلي که باعث جذب کاربران مي شود، ممکن است نتواند آن ها را براي هميشه به عنوان دنبال کننده برند شما نگه دارد! کاربران هميشه مخالف محتواي تبليغاتي بيش از حد و بيشتر به دنبال محتواي ارزشمند هستند.

در حقيقت اکثر کاربران مي خواهند ويژگي هاي منحصر به فرد محصول شما را بدانند و شما بايد محتوايي توليد کنيد که نظر کاربران را نسبت به محصول يا خدمات خود جذب کنيد!

کلیک کنید  فعال سازی حساب Creator Account در اینستاگرام

۴ مسئله وجود دارند که با رعايت آن ها مي توانيد از ريزش فالوور اينستاگرام خود جلوگيري کنيد:

  • شخصيت برند خود و تصور افراد از آن را حفظ کنيد.
  • از زبان مناسب با برند و حوزه صنعتي خود استفاده کنيد.
  • بيشتر در مورد ويژگي هاي محصول يا خدمات خود صحبت کنيد و مستقيماً پيشنهاد تبليغاتي ندهيد.
  • در نهايت، رسانه هاي اجتماعي يک محيط تبليغاتي نيستند.

با رعايت اين ۴ مسئله به راحتي مي توانيد از ريزش فالوور اينستاگرام جلوگيري کنيد و حتي فالوورهاي خود را در بلندمدت افزايش چشم گيري دهيد.

نتيجه گيري

يکي از بزرگ ترين مشکلاتي که صفحات مربوط به برندها با آن روبرو هستند، ريزش فالوور اينستاگرام است. در اين مقاله به بررسي گزارش هاي شرکت Sprout Social پرداختيم که از کاربران نظرسنجي کرده بود!

با رعايت نکاتي که در اين مقاله گفته شد، به راحتي مي توانيد از ريزش فالوور اينستاگرام خود جلوگيري کنيد.

اکنون شما بگوييد! به نظر شما مهم ترين دليل ريزش فالوور اينستاگرام و آنفالو شدن برندها توسط کاربران چيست؟ در بخش نظرات، از تجربيات خود به ما و ساير کاربران بگوييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *