در فعاليت هاي اينترنتي، هر چقدر هم که کارمان درست و حسابي باشد، بازهم يک جايي بايد ايستاد و نگاهي به عملکرد گذشته خود کرد. در لينکدين هم امکاناتي وجود دارد که به کمک آن ها مي توان عملکرد صفحه شرکتي را مورد بررسي قرار داد. اما شايد از خود بپرسيد که اين بررسي عملکرد چه سودي براي ما دارد؟ پاسخ آن ساده است! چنانچه ما بتوانيم به شيوه اي صحيح و اصولي، عملکرد خود در بازاريابي و تبليغات لينکدين را ارزيابي کنيم، با نقاط مثبت و منفي کسب و کار خود بيشتر آشنا شده و تلاش مي کنيم که نقص هاي احتمالي را جبران کنيم. از آن جا که لينکدين يک شبکه اجتماعي مخصوص بازاريابي هاي اينترنتي است، توجه بسيار زيادي به عملکرد صفحه شرکتي داشته است. در اين مقاله نيز مي خواهيم با نحوه ي آناليز يک صفحه شرکتي در لينکدين آشنا شده و چگونگي تاثير آن روي کسب و کار خود را بفهميم؛ بنابراين چنانچه موافقيد، همراه ما باشيد…

بررسي عملکرد صفحه شرکتي ؛ چرا و چگونه؟!

تصور کنيد يک صفحه شرکتي داريد که به بهترين شکل ممکن بهينه سازي شده است. قاعدتاً زمان و هزينه ي زيادي نيز براي راه اندازي اين صفحه شرکتي و صفحات ويترين آن صرف کرده ايد؛ حال به نظر شما اين صفحه شرکتي براي کسب و کار شما مفيد بوده است؟ اصلا بود و نبود آن فرقي مي کند؟! براي پاسخ به اين سوالات بايد نحوه ي عملکرد صفحه شرکتي را بررسي کنيد؛ ببينيد آيا مشتريان رضايت کافي از آن را دارند؟ يا اينکه ترجيح مي دهند از خدمات و محصولات ساير شرکت ها استفاده کنند.
کلیک کنید  آشنایی با دموگرافی وب سایت در لینکدین
يکي ديگر از دلايل بررسي عملکرد صفحه شرکتي، امکان مقايسه است! بله؛ در لينکدين مي توانيد عملکرد شرکت خود را با ساير شرکت هاي رقيب مقايسه کنيد. با انجام اين کار، ويژگي هاي مثبت رقيب را شناسايي کرده و از آن ها در کسب و کار خود استفاده مي کنيم. بعضي وقت ها ممکن است يک کمپين تبليغاتي در لينکدين داشته باشيد؛ يا اينکه از روش هاي خاصي براي تبليغات استفاده کرده باشيد. حال به نظر شما چگونه مي توان فهميد که اين کمپين ها و روش ها براي بازاريابي موثر بوده است؟! جالب است که بدانيد در اين شرايط هم استفاده از روش هاي بررسي عملکرد صفحه شرکتي، يکي از بهترين گزينه هاست! بنابراين پيشنهاد ما اين است که بخش بعدي مقاله را دنبال کنيد تا با مرحله به مرحله با نحوه ي ارزيابي عملکرد صفحه شرکتي آشنا شويم.  

مراحل بررسي عملکرد صفحه شرکتي

خب؛ در اين بخش مي خواهيم يک صفحه شرکتي را از نظر جذب مخاطب مورد بررسي قرار دهيم. قبل از آغاز کار بايد يک صفحه گسترده يا spreadsheet ايجاد کنيد. به همين منظور، مي توانيد از نرم افزارهاي مختلف استفاده کنيد. همچنين بسياري از تمپليت ها و قالب ها وجود دارند که به صورت رايگان براي شما آماده شده اند. بنابراين نگران تهيه ي اين صفحه گسترده نباشيد! اما اين صفحه بايد شامل چه اطلاعاتي باشد؟ پيشنهاد ما اين است که چندين ستون با عناوين مختلف بسازيد تا بنابراين از جمع آوري اطلاعات، وارد کردن آن ها ساده تر باشد. عنوان اين ستون ها شامل موارد زير است:
  • URL يا آدرس اينترنتي صفحه شرکتي
  • بازه ي زماني بررسي عملکرد صفحه شرکتي
  • فالوورها
  • توزيع جمعيتي فالوورها
  • نوع پست و محتوا
  • ميزان بازديد
  • ميزان کليک ها
  • تعداد لايک
  • تعداد کامنت
  • ميزان اشتراک گذاري
  • ميزان مشارکت در صفحه
  • مقدار ترافيک سايت
کلیک کنید  تبلیغات ویدئویی در لینکدین
پس از ساخت اين صفحه، بايد اطلاعات مورد نياز را جمع آوري کرده و در آن وارد کرد. ولی اطلاعات را چگونه بايد جمع آوري کرد؟ در ادامه ي مقاله با مراحل جمع آوري اطلاعات آشنا مي شويم:  

جمع آوري اطلاعات فالوورها

اولين مرحله براي بررسي عملکرد صفحه شرکتي لينکدين اين است که تعداد فالوورها را شناسايي کنيم؛ در يک بازه ي زماني، هرچه فالوور بيشتري جذب شده باشد، ميزان موفقيت در جذب مخاطب نيز بيشتر بوده است. اين يک چيز بديهي است! ولی فقط تعداد فالوورها براي ما مهم نيست! چراکه ممکن است فالوورهاي جذب شده، اصلا مشتري کسب و کار ما نباشند. بنابراين بايد ساير ويژگي هاي فالوورها را نيز مورد بررسي قرار داد. لينکدين براي آناليز فالوورها يک ابزار منحصربفرد دارد! براي مشاهده ي آن، ابتدا وارد صفحه خود در لينکدين شده و گزينه ي View Admin Pages را بزنيد؛ بنابراين از آن با کليک روي بخش Analytics وارد يک صفحه جديد شده که تمامي اطلاعات فالوورها در آن مشخص شده است.   جالب اينجاست که مي توانيد توزيع جمعيتي فالوورها را در دسته بندي هاي مختلف مشاهده کنيد. به عنوان مثال، برخي از اين دسته بندي ها شامل: جايگاه شغلي، نوع صنعت يا شغل، اندازه شرکت و عملکرد مخاطب در صفحه شرکتي مي باشد. اين اطلاعات براي شناخت دقيق و هدف گيري مخاطب در تبليغات لينکدين نيز بسيار مفيد خواهد بود. بنابراين سعي کنيد به صورت منظم و پي در پي، اطلاعات فالوورها را بررسي کرده و نتايج را يادداشت کنيد.  

بررسي ميزان مشارکت در صفحه شرکتي

ميزان مشارکت مخاطبان يا Engagement در صفحه شرکتي بسيار مهم است! چراکه نشان دهنده ي ميزان موفقيت آن متن يا ويدئو بوده است. به همين دليل، بايد از پست هايي استفاده کنيد که ميزان مشارکت را افزايش داده و عملکرد صفحه شرکتي را بهبود دهد. براي شناسايي اين پست ها، بايد بدانيد هر کدام از آن ها چقدر بازديد داشته است.
کلیک کنید  چرا آموزش سئو باید خصوصی باشد
اما لينکدين پاي خود را فراتر از اين گذاشته است! امکانات طراحي شده در لينکدين به شما اين اجازه را مي دهد که علاوه بر تعداد بازديدها، به اطلاعات ديگري مانند ميزان لايک، تعداد کليک روي هر پست، ميزان کامنت ها و درصد به اشتراک گذاشتن مطلب نيز دسترسي داشته باشيد. نکته مهم اين است که مي توانيد تمامي اين اطلاعات را در بازه هاي زماني مختلف مشاهده کنيد. در اين صورت، زمان هايي که ميزان مشارکت در صفحه شرکتي بيشتر بوده است، مورد شناسايي قرار خواهد گرفت؛ در نتيجه مي توان از آن ها براي بهبود عملکرد صفحه شرکتي استفاده کرد.  

محاسبه ي ميزان ترافيک سايت

همان طور که در مقاله هاي قبل گفتيم، يکي از روش هاي جذب مخاطب هدف در لينکدين، اتصال سايت به لينکدين است. در اين حالت، بازديدکنندگاني که وارد سايت محصولات شما مي شوند، به سرعت شناسايي شده و براي ايجاد کمپين هاي تبليغاتي و ارسال تبليغات مختلف در لينکدين از آن ها استفاده مي شود. حال، يکي از روش هاي بررسي عملکرد صفحه شرکتي، ميزان ترافيکي است که به سمت سايت شرکت ارجاع داده مي شود. چنانچه صفحات ويترين و شرکتي داراي محتواهاي جذاب و مخاطب پسند باشند، افراد بيشتري از طريق آن وارد سايت شرکت خواهند شد. به همين راحتي! براي ارزيابي عملکرد صفحه شرکتي از طريق ميزان ترافيک سايت بايد از آناليز گوگل يا Google Analytics استفاده کنيد. براي اين کار، ابتدا وارد داشبود خود در گوگل آناليتيک شده و در بخش ACQUISITION روي گزينه ي Social کليک کنيد؛ بنابراين از آن، در منوي باز شده، گزينه ي Network Referrals انتخاب کنيد.
کلیک کنید  چگونه از ویکی پدیا لینک بگیریم
در صفحه ي Network Referrals مي توانيد ميزان ترافيکي که از لينکدين وارد سايت شده را مشاهده نماييد. در بازه ي زماني مورد نظر، ترافيک سايت را در صفحه گسترده يادداشت کرده و از آن براي بررسي عملکرد صفحه شرکتي استفاده کنيد.

بررسي عملکرد صفحه شرکتي در کسب و کار رقبا

تا اينجاي مقاله با نحوه‎ي آناليز عملکرد صفحه شرکتي خود آشنا شديم؛ از اين به بعد مي خواهيم در مورد ارزيابي عملکرد ساير صفحات شرکتي صحبت کنيم. همان طور که گفتيم، با بررسي عملکرد رقبا مي توانيم از ويژگي هاي مثبت و منفي آن ها نهايت استفاده را ببريم. براي ارزيابي کسب و کار رقبا بايد از يک ابزار کمکي با نام Quintly کمک بخواهيم. در ادامه ي مقاله با نحوه ي کار کردن با اين نرم افزار آشنا مي شويم؛ البته لازم به ذکر است که استفاده از اين نرم افزار تا دو هفته رايگان بوده ولی بنابراين از آن بايد مبلغي را به عنوان حق اشتراک پرداخت. خب! چنانچه موافقيد آغاز کنيم: ابتدا وارد Quintly شده و بنابراين از ثبت نام، يک حساب کاربري بسازيد. در ادامه با کليک روي Add Your First Profile مي توانيد آدرس پروفايل رقباي خود در لينکدين را وارد کنيد. موتور جستوجوي Quintly نيز به شما کمک مي کند تا پروفايل مورد نظر خود را سريع تر پيدا کنيد. در ادامه و بنابراين اضافه کردن صفحات دلخواه، روي آيکون Finish کليک کنيد. حال وارد داشبورد نرم افزار شده و همه ي اطلاعات در مورد فالوورها، پست ها، ميزان مشارکت و ترافيک سايت را در آن مشاهده کنيد.
کلیک کنید  نکات مقدماتی سرچ کنسول گوگل
اگر دقت کرده باشيد، تعداد پارامترهاي بسيار زيادي را در Quintly مي بينيد که هر کدام از آن ها مي تواند کمک قابل توجهي براي پيشرفت کسب و کار شما باشد. بنابراين پيشنهاد ما اين است که بخش هاي مختلف نرم افزار را بازديد کرده و با دقت و حوصله، اطلاعات به دست آمده را در صفحه گسترده وارد کنيد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *