آيا تاکنون فکر کرده ايد چرا شبکه هاي اجتماعي بوجود آمده اند؟ در حال حاضر کاربران زيادي در شبکه هاي اجتماعي فعاليت مي کنند و هر يک از آن ها، اهداف مختلفي دارند. در گذشته شبکه هاي اجتماعي براي ايجاد ارتباط بين کاربران بوده ولی در حال حاضر کاربردهاي فراوان ديگري هم دارند. مثلاً صفحات مربوط به کسب وکارهاي اينترنتي براي ارتباط با کاربران از شبکه هاي اجتماعي استفاده مي کنند و اينستاگرام بزرگ ترين شبکه اجتماعي براي ارتباط کاربران با کسب وکارها به است. يکي از قابليت هاي بسيار کاربردي که در صفحات تجاري اينستاگرام وجود دارد، قابليت فعال سازي دکمه تماس در اينستاگرام است. شايد تا کنون صفحاتي را ديده باشيد که در بخش پروفايل خود دکمه هاي مختلفي نظير تماس، SMS، خريد و… قرار داده اند! شما هم قصد داريد دکمه هاي عمل (Action Buttons) به پروفايل خود اضافه کنيد؟ در اين مقاله همراه ما باشيد تا به بررسي کامل اين قابليت اينستاگرام بپردازيم.

دکمه تماس در اينستاگرام چيست؟

دکمه تماس يکي از دکمه هاي عمل (Action Buttons) در اينستاگرام است که با استفاده از آن مي توانيد قابليت هاي مختلفي نظير ارسال پيام، ارسال ايميل، خريد از سايت و… را در اختيار کاربران قرار دهيد. مثلاً فرض کنيد براي فروشگاه اينترنتي خود يک صفحه اينستاگرام داريد و اين صفحه تجاري است. بسياري از کاربران شما در زمينه محصولات يا خدمات شما سوالاتي دارند و شما قصد داريد راه هاي ارتباطي مختلفي براي کاربران ايجاد کنيد! دکمه هاي عمل نظير دکمه تماس اينستاگرام به شما کمک مي کند تا به کاربران امکان برقراري ارتباط تنها با يک کليک را بدهيد. در حال حاضر چندين نوع دکمه عمل در اينستاگرام وجود دارد که با درنظر گرفتن نياز خود مي توانيد يکي از آن ها را انتخاب کنيد. برخي از اين دکمه هاي عمل عبارتند از:  
  • دکمه تماس در اينستاگرام (Call): با استفاده از اين دکمه مي توانيد يک شماره در تنظيمات دکمه تماس اينستاگرام خود قرار دهيد تا در پروفايل نمايش داده شود. با کليک کاربر (در صورتي که کاربر با موبايل باشد) شماره شما مستقيماً در بخش تماس موبايل کاربر ظاهر مي شود که مي تواند با شما تماس صوتي برقرار کند.
  • دکمه اس ام اس (Text): اين دکمه به شما کمک مي کند تا بتوانيد شماره خود را در اينستاگرام وارد کنيد و کاربر با کليک بر روي آن، براي شما SMS ارسال کند.
  • دکمه دايرکت (Directions): کاربر با کليک بر روي اين دکمه در پروفايل وارد بخش دايرکت شما مي شود و مي تواند براي شما پيامي را به صورت خصوصي ارسال کند.
  • دکمه ارسال ايميل (Email): در صورتي که مي خواهيد کاربران از طريق ايميل با شما ارتباط برقرار کنند، کافي است ايميل خود را در بخش تنظيمات دکمه هاي عمل وارد کنيد تا کاربر با کليک بر روي اين گزينه وارد اپليکيشن ارسال ايميل به شما شود و پيام خود را ارسال کند.
  • و ده ها دکمه ديگر نظير Book ،Buy Tickets، Start Order، Reserve که براي هدايت کاربر از اينستاگرام به سايت استفاده مي شود.
کلیک کنید  تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام
در اينستاگرام مي توانيد تا ۳ دکمه را به کاربران نمايش دهيد! پيشنهاد مي کنم از دو راه ارتباطي ساده و بی دردسر استفاده کنيد؛ احتمالاً راحت ترين راه براي کاربران دايرکت است. البته برخي از کاربران ترجيح مي دهند به جاي نوشتن پيام، با شما تماس بگيرند و مشاوره بگيرند. بنابراين پيشنهاد ما اين است که راه دوم را تماس (دکمه Call) انتخاب کنيد و هميشه (يا دست کم زمان کاري) پاسخگوي کاربران باشيد.

چگونه دکمه تماس در اينستاگرام را به پروفايل خود اضافه کنيم؟

براي افزودن دکمه تماس به پروفايل اينستاگرام خود کافي است وارد پروفايل اينستاگرام خود شويد؛ سپس بر روي Edit Profile کليک کنيد تا وارد بخش ويرايش پروفايل شويد. چنانچه صفحه شما تجاري باشد، در پايين اين صفحه گزينه اي به نام Contact Options ديده مي شود که با کليک بر روي آن مي توانيد قابليت دکمه تماس در اينستاگرام را فعال کنيد. در اين بخش سه گزينه در دسترس شما قرار دارد:   Email Address: در اين بخش مي توانيد آدرس ايميل خود را وارد کنيد تا دکمه ايميل در پروفايل شما نمايش داده شود. Phone Number: اگر مي خواهيد دکمه تماس در اينستاگرام شما نمايش داده شود، کافي است در اين بخش شماره موبايل خود را وارد کنيد. Address: در اين بخش مي توانيد آدرس شرکت يا دفتر کار خود را وارد کنيد تا در پروفايل نمايش داده شود. Add a action Buttom: دکمه هاي عمل کاربردهاي مختلفي دارند و بر همين اساس، تعداد آن‎ ها زياد است. با ورود به اين بخش مي توانيد دکمه هاي عمل مختلف را ببينيد و تنها يکي از آن ها را متناسب با نياز خود انتخاب کنيد!
کلیک کنید  چگونه از هایلایت اینستاگرام استفاده کنیم؟
مثلاً چنانچه يک شرکت فروش بليط هستيد، با استفاده از اين بخش مي توانيد قابليت رزرو بليط را با هدايت کاربر به سايت فعال کنيد. اين کار در زمان کاربر براي رزرو بليط صرفه جويي مي کند و کمک بسيار زيادي به افزايش فروش کسب وکارتان خواهد کرد. توجه داشته باشيد که اين دکمه ها تنها متن هستند و بايد لينک صفحه موردنظر خود را در مرحله بعد وارد کنيد. مثلاً در اين بخش ما گزينه Acuity Scheduling را انتخاب کرده و سپس بر روي Next کليک مي کنيم:   در مرحله بعد بايد آدرس صفحه موردنظر خود را وارد کنيد تا چنانچه کاربري وارد صفحه پروفايل شما شد و بر روي اين دکمه عمل کليک کرد، مستقيماً به صفحه اي که لينک آن را قرار داده ايد هدايت شود.

چگونه دکمه تماس در اينستاگرام را حذف کنيم؟

قرار دادن دکمه هاي تماس بسيار عالي است! زيرا کاربران به راحتي مي توانند با کارشناسان کسب وکار شما تماس بگيرند. البته گاهي اين دکمه ها مشکل ساز مي شوند؛ مثلاً فرض کنيد يک صفحه شخصي داريد که مي خواهيد آن را به صفحه تجاري تبديل کنيد. در اين صورت صفحه شما مربوط به يک کسب وکار نيست و نيازي به درج شماره تماس نخواهيد داشت؛ ولی به صورت ناخواسته شماره خود را در بخش ويرايش پروفايل قرار داده ايد و اينستاگرام شماره تماس شما را در اينستاگرام نمايش مي دهد . در صورتي که نياز به حذف دکمه تماس در اينستاگرام داريد، کافي است وارد بخش ويرايش پروفايل شويد و شماره خود را از بخش Phone Number (که در بالا معرفي کرديم) حذف کنيد؛ همچنين چنانچه نياز به حذف ايميل خود داريد، کافي است فيلد ايميل را حذف کنيد.
کلیک کنید  فعال سازی حساب Creator Account در اینستاگرام
گاهي اوقات کاربران نياز به تغيير دکمه عمل دارند؛ براي اين کار کافي است از طريق بخش Add a action Buttom شويد و دکمه عمل موردنظر خود را انتخاب کنيد. چنانچه قصد تغيير دکمه عمل را داشتيد، مي توانيد از لينک قبلي استفاده کنيد يا لينک خود را هم بروزرساني کنيد.   براي غيرفعال سازي کامل اين دکمه عمل مي توانيد از گزينه Remove action Button در تصوير بالا استفاده کنيد. در نهايت لازم است تا تنظيمات خود را ذخيره کنيد و از پروفايل خود بازديد کنيد تا از انجام شدن تنظيمات دلخواه خود مطمئن شويد.

دکمه هاي عمل مانند دکمه تماس در اينستاگرام تاثير زيادي روي کسب وکارهان دارد!

شايد فکر کنيد دکمه هاي عمل تنها به سود کاربران است؛ زيرا آن ها به راحتي و در هر زماني مي توانند با شما ارتباط برقرار کنند. مثلاً چنانچه در خارج از ساعت کاري شما آنلاين نباشيد و از طريق دايرکت يا شماره هاي شرکت پاسخ گوي کاربران نباشيد، آن ها به راحتي مي توانند با موبايل شما (در صورتي که شماره موبايل خود را وارد کرده باشيد) تماس بگيرند. به معناي ساده، کاربران در هر ساعتي از شبانه روز، حتي خارج از ساعت کاري شرکت شما، مي توانند با شما تماس بگيرند و از شما راهنمايي بخواهند. لازم است بدانيد دکمه هاي عمل تنها به نفع کاربران نيست و سود زيادي براي شما دارد! در اصل دکمه هاي عمل نظير دکمه تماس در اينستاگرام به افزايش اعتماد کاربران کمک زيادي مي کند. افزايش اعتماد کاربران به معناي افزايش فروش کسب وکارتان و در نهايت برندسازي بيشتر است. هر چقدر برند شما در ميان کاربران شناخته شده تر باشد، کاربران بيشتري به شما اعتماد مي کنند و از کسب وکار شما خريد مي کنند.
کلیک کنید  افزایش مشتری کسب وکار اینترنتی با استفاده از یوتیوب
از طرف ديگر دکمه هاي عمل ترافيک خوبي را از طريق اينستاگرام به سايت شما منتقل مي کنند و مي توانيد کاربران بيشتري را جذب کنيد. البته تمام اين موارد بستگي به نوع استفاده شما دارد و بايد در اين زمينه کاملاً خلاق باشيد! در اين بخش قصد داريم برخي راه کارها که به افزايش نرخ تبديل دکمه هاي عمل اينستاگرام کمک مي کند، بپردازيم.  

برخي از اين راه کارها عبارتند از:

  • معرفي دکمه هاي عمل در پست ها؛ براي افزايش نرخ تبديل دکمه عمل يا دکمه تماس در اينستاگرام کافي است از وجود آن ها به کاربران  اطلاع دهيد! مثلاً چنانچه يک پست در زمينه رزرو بليط همايش منتشر کرده ايد، کافي است به کاربران بگوييد با مراجعه به پروفايل شما و کليک بر روي دکمه رزرو به راحتي مي توانند بليط خود را رزرو کنند.
  • معرفي دکمه هاي عمل در استوري؛ چنانچه از کاربراني هستيد که با قدرت استوري آشنا هستيد، حتماً به صورت روزانه از استوري براي بازاريابي محصولات يا خدمات کسب وکارتان استفاده مي کنيد.
يکي از راه هاي بسيار عالي براي افزايش نرخ تبديل دکمه هاي عمل نظير دکمه تماس در اينستاگرام معرفي و آموزش استفاده از آن ها از طريق استوري است. مثلاً به کاربران خود بگوييد براي دريافت مشاوره يا پاسخ سوالات خود کافي است وارد پروفايل شما شوند و با کليک بر روي Directions سوال خود را از طريق دايرکت بپرسند.
  • در مورد دکمه هاي عمل خود در بيو توضيح دهيد؛ بسياري از کاربران نمي دانند چگونه از دکمه هاي عمل استفاده کنند. بنابراين شما بايد آموزشي کوتاهي در مورد دکمه هاي عمل بدهيد. مثلاً چنانچه از دکمه تماس در اينستاگرام استفاده کرده ايد، پيشنهاد مي کنم در بيوي صفحه خود متني بنويسيد که نشان دهد کاربران با کليک بر روي اين دکمه مي توانند سوال خود را از طريق دايرکت يا روش هاي ديگر بپرسند و جواب بگيرند.
  • ارائه کدهاي تخفيف اختصاصي به کاربران براي رزرو؛ اگر قصد داريد به صورت مستقيم از طريق اينستاگرام بليط هاي همايش، سفر، گردش و… را بفروشيد، به راحتي مي توانيد از دکمه هاي عمل مربوط به رزرو استفاده کنيد و لينک موردنظر خود را قرار دهيد.
کلیک کنید  گرفتن تیک آبی در اینستاگرام
از اين روش مي توانيد به کاربران اينستاگرام خود تخفيف دهيد؛ مثلاً به کاربراني که از طريق اينستاگرام قصد عضويت دارند بگوييد با کليک بر روي دکمه عمل (مثلاً دکمه رزرو) مي توانند از کد تخفيف ۲۰ درصدي برخوردار شوند. البته بايد توجه داشته باشيد که لينک اين دکمه را به صورتي ايجاد کنيد که چنانچه کاربر از طريق اين لينک وارد شد، ۲۰ درصد تخفيف بر روي هزينه رزرو آن کاربر اعمال شود. همچنين مي توانيد يک کد تخفيف از طريق استوري به کاربران معرفي کنيد و از کاربران بخواهيد هنگام رزرو بليط از آن استفاده کنند.

نرخ تبديل دکمه هاي عمل خود را آناليز کنيد!

برخي از دکمه هاي عمل بيشتر براي کاربران مفيد هستند؛ مثلاً دکمه تماس در اينستاگرام براي ارتباط کاربران با شما است و براي آن ها مفيد است! چنانچه چه به صورت غيرمستقيم براي برند شما هم مفيد خواهد بود ولی در مرحله اول بيشترين سود را براي کاربران خواهد داشت؛ زيرا آن ها پاسخ سوالات خود را به صورت مستقيم و البته رايگان از شما مي گيرند. ولی دکمه هاي عملي در اينستاگرام هستند که براي مديران کسب وکارها اهميت زيادي دارند و بايد به صورت دقيق اندازه گيري شوند! مثلاً چنانچه براي رزرو بليط لينکي در دکمه عمل رزرو قرار داده ايد، بايد سوالات زير را از خودتان بپرسيد:  
  • چه تعداد کليک بر روي اين دکمه عمل انجام شده است؟
  • اگر تعداد کليک هاي صورت گرفته زياد است، دليل آن چيست؟
  • اگر تعداد کليک هاي صورت گرفته کم است، چه مشکلي براي رزرو بليط در مقابل کاربران بوده است؟
  • در نهايت چه تعداد از کاربراني که بر روي دکمه عمل کليک کرده اند، بليط تهيه مي کنند؟
و ده ها سوال ديگر که پاسخ آن ها تنها با آناليز اينستاگرام و دکمه هاي عمل قرار گرفته در صفحه بدست خواهند آمد. براي آناليز دکمه هاي عمل ساده ترين راه کار استفاده از کوتاه کننده لينک است ولی اين ابزار محدوديت هاي زيادي دارد؛
کلیک کنید  آنالیز بیزینس در اینستاگرام
مثلاً نمي توانيد تشخيص دهيد که کاربران در کدام مرحله از رزرو بليط، از سايت شما خارج شده اند! براي آناليز دقيق تر مي توانيد از ابزار گوگل آناليتيکس در سايت و صفحه اينستاگرام خود استفاده کنيد و متوجه شويد که بيشترين ريزش مربوط به کدام مرحله از رزرو بليط بوده است! سپس به دنبال مشکل باشيد و آن مشکل را براي کاربران رفع کنيد. البته چنانچه هدف شما فروش بليط است، سايت Evand.com هم کمک بسيار زيادي در اين زمينه به شما مي کند! در اصل اين ابزار دقيقاً براي آناليز فروش بليط توسعه يافته است و به کمک آن مي توانيد مراحل مختلف فروش بليط به کاربران را پيگيري کنيد. همچنين براي اندازه گيري تعداد کليک بر روي دکمه تماس در اينستاگرام يا ساير دکمه هاي عمل نظير دکمه ايميل، مي توانيد از ابزار insights اينستاگرام استفاده کرده و تعداد کليک هاي آن را تحليل کنيد.

نتيجه گيري

استفاده از دکمه هاي عمل به فالوورهاي شما کمک مي کند تا راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند! مثلاً فرض کنيد کاربري مي خواهيد با شما تماس بگيرد؛ چنانچه بخواهد شماره تماس شما را از طريق سايت پيدا کند، بايد زمان زيادي را صرف پيدا کردن شماره شما کند. با استفاده از دکمه تماس در اينستاگرام که يکي از دکمه هاي عمل به شمار مي رود، کاربر تنها با يک کليک مي تواند با شما تماس بگيرد و نسبت به کسب وکار شما حس رضايت بيشتر پيدا کند. در اين مقاله به آموزش استفاده از دکمه هاي عمل اينستاگرام پرداختيم تا بتوانيد خدمات رزرو خود را تنها در عرض چند ثانيه به کاربران ارائه کنيد. اکنون شما بگوييد! به نظر شما استفاده از دکمه هاي عمل چه تاثيري بر روي افزايش تعامل کاربران دارد؟ به عنوان مدير يک صفحه اينستاگرامي، از چه دکمه هاي عملي استفاده مي کنيد و مهم ترين مزيت اين دکمه عمل چيست؟ در بخش نظرات، تجربيات خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *