هنگامي که يک کاربر وارد صفحه اينستاگرام شما مي شود، اولين چيزي که نظرش را جلب مي کند تصوير پروفايل شما است. بنابراين از تصوير پروفايل محتويات بيو اينستاگرام بسيار مهم است؛ به طوري که کاربر با خواندن آن تصميم مي گيرد شما را فالو کند يا نه! بسياري از صفحات اينستاگرامي با وجود آن که پست هاي خوبي توليد مي کنند، ولی دنبال کنندگان آن ‎ها را دنبال نمي کنند؛ به خصوص افرادي که از طريق سايت يا کانال هاي ديگر وارد صفحه اينستاگرام شما مي شوند. بنابراين داشتن يک بيو اينستاگرام جذاب و حرفه اي به شما کمک مي کند تا بتوانيد کاربران بيشتري را جذب کنيد! ولی چگونه مي توان يک بيو اينستاگرام حرفه اي داشت؟ در اين مقاله قصد داريم به بررسي راه کارهايي بپردازيم که با استفاده از آن مي توانيد کاربران را تشويق به دنبال کردن صفحه خود کنيد؛ آن هم فقط با نوشتن يک بيو اينستاگرام جذاب و تشويق کننده!

چگونه بهترين، جذاب ترين و تاثيرگذارترين بيو اينستاگرام را بنويسيم؟

پيش از آن که بخواهيم به شما آموزش دهيم که چطور يک بيوي حرفه اي داشته باشيد، بايد بگوييم که يک بيو عالي بايد نشان دهنده شخصيت و معرف برند شما باشد. مهم ترين  راز داشتن بيو مناسب همين است! يعني شما بتوانيد تنها در چند کلمات محصولات يا خدماتي که برند شما براي کاربران ارائه مي دهد را معرفي کنيد. به عنوان مثال صفحه اينستاگرام ديدوگرام را ببينيد: در بيو اينستاگرام اين صفحه خدمات اصلي را نوشته ايم؛ بنابراين هر کاربري که وارد صفحه اينستاگرام شود، متوجه مي شود که خدمات اصلي ما تدوين استراتژي، توليد محتوا و اجراي کمپين هاي تبليغاتي است. منظور ما هم از شخصيت برند دقيقاً همين است! يعني کاربران شما بدانند که چه خدماتي به آن ها ارائه مي کنيد و شفاف بودن اين مسئله بسيار مهم است.

قدم اول؛ استفاده از کلمات کليدي کسب وکار در بخش نام

در صفحه پروفايل اينستاگرام، اولين چيزي که کاربران مي بينند نام آن کاربر است! اين بخش به صورت برجسته تر نوشته شده تا کاربران سريع تر آن را ببينند. همچنين چنانچه وارد قسمت ويرايش پروفايل شويد، اولين چيزي که با آن روبرو مي شويد فيلد نام است! در اين بخش بايد نام کسب وکارتان را بنويسيد؛ توجه داشته باشيد که نام کسب وکارتان را به همراه کلمه کليدي پرجستجو بنويسيد! زيرا کاربراني که کلمات کليدي را اينستاگرام جستجو مي کنند، تنها صفحاتي را مي بينند که از آن کلمات کليدي استفاده کرده باشند.
کلیک کنید  افزایش فالور رایگان بهترین راه
اين بخش از بيو اينستاگرام به شما اجازه درج بيش از ۳۰ کاراکتر را نمي دهد؛ يعني نهايتاً مي توانيد ۴ يا ۵ کلمه بنويسيد. با وجود اين محدود شما به راحتي مي توانيد نام کسب وکارتان را به همراه کلمات کليدي اصلي بنويسيد تا در نتايج جستجوي اينستاگرام هم ديده شويد. به عبارت ساده تر هنگامي که کاربري يک کلمه کليدي را جستجو مي کند، نتايج نشان داده شده مطابق کلماتي است که در بخش نام نوشته ايد! در اين بخش شما مي توانيد از اموجي ها هم استفاده کنيد و جالب است بدانيد که اين اموجي ها توسط کاربران قابل جستجو هستند. پيشنهادي که ما داريم، اين است که از اموجي در بخش نام استفاده نکنيد؛ مگر آن که بخواهيد کلماتي را از هم جدا کنيد! زيرا تعداد بسيار کمي از کاربران اموجي را جستجو مي کنند و جستجو هاي آن ها هدفمند نيست. بنابراين شما نيازي به استفاده از اموجي در بخش نام نداريد و تنها کافي است نام کسب وکارتان را به همراه کلمه کليدي آن بنويسيد. مثلاً براي ديدوگرام که در حوزه توليد محتوا در اينستاگرام فعاليت مي کند، مي توان عبارت “ديدوگرام، توليد محتواي اينستاگرام” را استفاده کرد.

قدم دوم؛ نوشتن متن مناسب و جذاب براي بيو اينستاگرام

متن بيو اينستاگرام بايد آن قدر حرفه اي و جذاب نوشته شود که روي مخاطبان تاثير مستقيم بگذارد. اين متن بايد در مورد کسب وکارتان باشد؛ به عبارت ساده تر هنگامي که کاربر آن را مي خواند، اطلاعات کلي و البته شفافي در مورد کسب وکارتان داشته باشد. مثلاً چنانچه کار شما طراحي دکوراسيون است، در بخش بيو به کاربران بگوييد که مي توانند طراحي داخلي ساختمان خود را به شما بسپارند. به تصوير زير دقت کنيد: علاوه بر اين، بايد کاربران را تشويق به انجام کاري کنيد؛ مثلاً مي توانيد آن ها را به سايت خود هدايت کنيد. البته کاربران تنها با دعوت کردن سايت شما را نمي بينند و بايد کمي خلاقيت به خرج دهيد! مثلاً مي توانيد به آن ها وعده تخفيف بدهيد و هنگامي که وارد سايت شما شدند، ايميل آن ها را بگيريد و کد تخفيف برايشان ارسال کنيد. با اين کار، با يک تير دو نشان زده ايد؛ يعني هم به سايت شما آمده اند و هم ايميل خود را در اختيار شما قرار داده اند.
کلیک کنید  تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام

در بخش توضيحات بيو اينستاگرام چه چيزهايي بايد بنويسيم؟

بيو اينستاگرام محدوديت دارد! يعني شما تنها قادر به نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در آن هستيد. با وجود اين محدوديت چگونه مي توان يک توضيح جذاب و تاثيرگذار نوشت؟ بيو تاثيرگذار نيازمند رعايت چند مورد است، در اين بخش مواردي که بايد در بيو اينستاگرام بنويسيد را بررسي مي کنيم:
  1. درج حوزه فعاليت خود را براي کاربران

هر کسب وکاري در يک حوزه خاص فعاليت مي کند؛ لازم است حوزه فعاليتي خود را به کاربران بگوييد. گاهي اوقات مديران کسب وکارها مي گويند که صفحه اينستاگرام ما پيشرفتي نمي کند و اين در حالي است که توضيحاتي در بيو قرار نداده اند. کاربران بايد بدانند که صفحه شما در مورد يعني چه و چه خدماتي ارائه مي کنند تا شما را دنبال کنند! از طرف ديگر چنانچه کاربران بدون دانستن خدمات کسب وکارتان شما را دنبال کنند، مخاطبان هدف جذب نکرده ايد و احتمال تبديل شدن آن ها به مشتري نزديک به صفر است! بنابراين در بخشي از توضيحات بيو بايد خدمات و سرويس هاي خود را بنويسيد تا کاربران هدف جذب کنيد و با توليد محتواي جذاب، آن ها را به مشتريان کسب وکارتان تبديل کنيد.
  1. نوشتن مهارت ها و تجربه هاي کسب وکارتان

در بخش توضيحات از مهارت ها و تجربيات خود به کاربران بگوييد؛ مثلاً ممکن است در بخش قبلي نوشته باشيد که برنامه نويس هستيد ولی کاربران نمي دانند در کدام پلتفرم ها فعاليت مي کنيد! بنابراين چنانچه برنامه نويس اندرويد هستيد، در کنار نام برنامه نويسي، اندرويد را هم بنويسيد. همچنين مي توانيد از برجسته ترين سابقه کاريتان را هم درج کنيد تا کاربران اعتماد زيادي به شما پيدا کنند! از طرف ديگر از کاربري در صفحه شما بخواند که با چند شرکت شناخته شده کار کرده ايد، حس خوبي نسبت به توانايي هاي شما پيدا مي کند و به همين سادگي مشتريان کسب وکارتان هم زياد مي شوند.
  1. نوشتن علايق در کسب وکارهاي شخصي

اگر کسب وکار شما شخصي است و به صورت انفرادي فعاليت مي کنيد، کاربران به دانستن زندگي شخصي شما هم علاقه دارند. مثلاً مي توانيد به کاربران از تفريحات و کارهايي که در اوقات فراغت خود انجام مي دهيد، بگوييد. اين مورد را نمي توان در شرکت هاي بزرگ که چندين نفر در آن فعاليت مي کنند، پياده سازي کرد ولی چنانچه کمي خلاق باشيد، مي توانيد علايق شرکت خود را در قالب کار بنويسيد!
کلیک کنید  شادوبن اینستاگرام و روش های جلوگیری از آن
مثلاً به کاربران خود بگوييد در هنگام استراحت، در مورد ايده هاي کاري صحبت مي کنيم. چنانچه کمي خلاقيت داشته باشيد، به راحتي مي توانيد کاربران را جذب توضيحات بيو اينستاگرام خود کنيد تا از محصولات يا خدمات شما استفاده کنند!
  1. در شناساندن شخصيت برند به کاربران، از طنز استفاده کنيد!

انسان ها به صورت طبيعي طنز و خنديدن همراه آن را دوست دارند؛ البته منظور ما طنزهاي اجتماعي و تلخ نيست! بلکه تنزهايي که حتي براي ۱ ثانيه خنده را بر صورت کاربر بنشاند. هر برندي شخصيتي دارد و بسياري از کسب وکارها براي شناساندن بيشتر برند، از ويدئو و پادکست استفاده مي کنند! در اين دو مورد به راحتي مي توانيد با کاربران به زبان طنز حرف بزنيد. معمولاً کاربران صدا يا تصوير بازيگران ويدئوي شما را مي شناسند و به همين دليل است که علاقه زيادي به چنين کسب وکارهايي پيدا مي کنند! از طرف ديگر هنگامي که شما با کاربران خود شوخي مي کنيد، جايگاه مناسبي در ذهن آن ها پيدا مي کنيد و راحت تر مي توانيد مخاطبان صحفه اينستاگرام خود را افزايش دهيد. در بيو اينستاگرام هم مي توانيد با زباني شيرين و طنزآميز توضيحات خود را وارد کنيد؛ البته باز هم مي گوييم طنزي که باعث خنده کاربر شود و باعث ناراحتي از برند شما نشود! به عبارت ساده تر، بايد سعي کنيد در چند خطي که کاربر در مورد برند شما مي خواند، حس خوبي در آن ايجاد کنيد تا صفحه شما را دنبال کند. شايد چيزهاي ديگري هم باشند که بايد در بخش توضيحات و نوشتن متن استفاده کنيد، ولی با درنظر گرفتن محدوديت ۱۵۰ کاراکتري اين بخش، بياييد به سراغ نکاتي غير از توضيحات برويم! چنانچه شما بتوانيد همين ۴ مورد را به خوبي رعايت کنيد، توضيحات بيو اينستاگرام شما بسيار تاثيرگذار مي شود و مي توانيد کاربران زيادي را جذب کنيد.

قدم سوم؛ استفاده از اموجي در بخش بيو

دقت کرده ايد که کاربران اينستاگرام چقدر از اموجي استفاده مي کنند؟ دليل آن هم اين است که آن را دوست دارند و گاهي حس خود را با استفاده از آن منتقل مي کنند! به همين دليل استفاده از اموجي ها به برندسازي شما کمک زيادي مي کند و با استفاده درست از اموجي ها، مي توانيد احساس خوبي را در کاربران ايجاد کنيد.
کلیک کنید  مسابقه اینستاگرامی برای تثبیت برند
يکي ديگر از مزيت هاي استفاده از اموجي ها اين است که کاراکترهاي کمتري استفاده مي کنند؛ مثلاً به جاي نوشتن کلمه شماره تماس، مي توانيد از اموجي تلفن استفاده کنيد. با اين کار در استفاده از کلمات صرفه جويي مي کنيد و مي توانيد اطلاعات بيشتري به کاربران بدهيد.

۳ نکته را در مورد اموجي ها فراموش نکنيد:

  • از اموجي ها در کنار کلمات استفاده کنيد تا تاثير بيشتري بر مخاطب بگذاريد.
  • از اموجي ها براي خلاصه تر کردن متن استفاده کنيد تا خواندن آن راحت تر شود.
  • اموجي ها بايد با کسب وکارتان مرتبط باشند و به ارزش برند شما بيفزايند.
سعي کنيد هميشه اين سه نکته را رعايت کنيد! چنانچه بدون استفاده از کلمات، از اموجي ها استفاده کنيد، فقط کاربر را گيج کرده ايد و تنها بخش بيو اينستاگرام را که مي تواند يک محيط عالي براي تبليغ، افزايش ترافيک سايت و برندسازي است، از دست داده ايد. هميشه سعي کنيد از شبکه هاي اجتماعي بيشترين بهره را ببريد تا روز به روز کسب وکارتان بهبود پيدا کند! همچنين بايد توجه داشته باشيد که از اموجي هاي يکسان استفاده نکنيد؛ هزاران اموجي در اختيار شما هستند! از اموجي هاي مختلف استفاده کنيد تا کاربران با سليقه هاي متفاوت هم بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.

قدم چهارم؛ استفاده از هشتگ ها در بخش بيو

براي آن که بتوانيد عملکرد بهتري در ميان رقيبان داشته باشيد، از هشتگ ها استفاده کنيد. يکي از قابليت هاي عالي ، قابليت استفاده از هشتگ در بيو اينستاگرام است! يعني شما مي توانيد هشتگ موردنظر خود را در بيو قرار دهيد و کاربران با کليک بر روي آن، وارد صفحه آن هشتگ شوند. پيشنهاد مي کنم از دو نوع هشتگ استفاده کنيد: نوع اول) از هشتگ هاي پرطرفدار حوزه فعاليتي خود استفاده کنيد! مي توانيد از دو يا سه هشتگ پرجستجو استفاده کنيد و آن را در بيو اينستاگرام قرار دهيد! اين کار به افزايش کاربران صفحه اينستاگرام شما و البته معرفي شما به عنوان يک فعال در حوزه موردنظر کمک مي کند. نوع دوم) هشتگ اختصاصي برند خود را در بيو اينستاگرام درج کنيد! کاربران زيادي هستند که مي خواهند پست هايي مرتبط با صفحه شما منتشر کنند. براي آن که بتوانيد پست هاي مربوط به صفحه خود را به آساني پيدا کنيد، هشتگ اختصاصي خود را در بيو اينستاگرام قرار دهيد و از کاربران بخواهيد تصاوير مربوط به شما در با آن هشتگ منتشر کنند.
کلیک کنید  در لایو حرفه ای شوید
استفاده از دو نوع هشتگ بالا و به خصوص هشتگ نوع دوم، کمک زيادي به افزايش تعامل و برندسازي کسب وکارتان مي کند. هر چقدر در ميان کاربران شناخته شده تر باشيد، مي توانيد مخاطبان بيشتري جذب کنيد و درآمد کسب وکارتان را هم بيشتر کنيد.

قدم پنجم؛ ايجاد دکمه هاي عمل (مانند تماس، ارسال ايميل و دايرکت)

بيو اينستاگرام بخش مناسبي است تا از کاربران بخواهيد کاري را انجام دهند! اين شبکه اجتماعي هم با اضافه کردن دکمه تماس اينستاگرام و ساير دکمه هاي عمل اين کار را براي شما ساده و بی دردسر کرده است. مثلاً مي توانيد ايميل و شماره تماس خود را در اين دکمه هاي عمل قرار دهيد و از کاربران بخواهيد تا براي مشاورۀ يا مطرح کردن سوالات با شما در ارتباط باشند. به خصوص ايميل يک راه ارتباطي بسيار عالي است تا بتوانيد سوالات و ايميل هاي کاربران را براي هميشه نگه دارد. همچنين شما اين امکان را داريد که در صفحه تجاري اينستاگرام آدرس شرکت يا فروشگاه خود را قرار دهيد و از کاربران بخواهيد در زمان مشخص شده به آن مراجعه کنند.

قدم ششم؛ قرار دادن لينک سايت کسب وکارتان در بخش بيو

اگر براي کسب وکار آنلاين خود سايت نداريد و فقط بر روي پلتفرم هاي شبکه هاي اجتماعي فعاليت مي کنيد، پيشنهاد مي کنم حتماً يک سايت راه اندازي کنيد! ولی چنانچه سايت داريد، حتماً لينک خود را در بخش بيو اينستاگرام قرار دهيد. اين بخش به شما کمک مي کند تا از کاربران بخواهيد بر روي آن کليک کنند و با اين کار ترافيک سايت خود را افزايش دهيد. توجه داشته باشيد که کاربران به صورت خودکار کاري را انجام نمي دهند و بايد از آن ها بخواهيد! مثلاً چنانچه لينک يک مطلب را در بيو قرار داده ايد و آن مطلب از سايت خود را در يک پست معرفي کرده ايد، حتماً بايد از کاربران بخواهيد که به بيو اينستاگرام شما مراجعه کنند و با کليک بر روي آن لينک، وارد سايت شوند. مزيت اين قسمت از بيو (برخلاف لينک هايي که در پست ها قرار مي دهيم!) قابل کليک بودن آن است؛ يعني چنانچه کاربران بر روي آن کليک کنند، مستقيم وارد سايت مي شوند. شما مي توانيد براي معرفي جديدترين محصولات، وبينارها، همايش ها و… از اين بخش استفاده کنيد! مثلاً به تصوير زير دقت کنيد:
کلیک کنید  اشتراک گذاری پست ها در استوری اینستاگرام
در اين بخش صفحه برند نوين، لينکي را قرار داده و به کاربران گفته براي دانلود ۴ کتاب رايگان مي توانند از آن استفاده کنند. کاربران هم بر روي اين لينک کليک مي کنند و ۴ کتاب رايگاني که اين صفحه گفته است را دانلود مي کنند. يک نکته! توجه داشته باشيد که لينک مربوط به بيو اينستاگرام را هميشه آپديت کنيد و بنابراين از آپديت مطمئن شويد که لينک به درستي کار مي کند. چنانچه لينک شما درست نباشد، کاربران وارد صفحه موردنظر نمي شوند و اين مسئله روي برند شما تاثير منفي مي گذارد.

قدم هفتم؛ انتخاب يک تصوير پروفايل جذاب و شفاف

اگر از اينستاگرام براي برندسازي استفاده مي کنيد، اين بخش تمام هويت شما است! در اين بخش بايد تصويري استفاده کنيد که در هيچ صفحه اي استفاده نشده باشد و ساده ترين تصويري که اين ويژگي را دارد، لوگوي برندتان است. در اصل لوگو نشان دهنده هويت يک شرکت است و بايد توجه داشته باشدي که اين لوگو کاملاً واضح و باکيفيت باشد. اگر از لوگوي برند خود در اين صفحه استفاده مي کنيد، همان لوگو را در سايت و کانال هاي اجتماعي ديگر هم قرار دهيد. بسياري از کاربران علاوه بر صفحه اينستاگرام شما، کانال هاي اجتماعي ديگر را هم چک مي کنند و چنانچه لوگوي شما يکسان نباشد، از کانال هاي ديگر خارج مي شوند. همچنين چنانچه از لوگوي برند خود استفاده نکنيد و از تصوير ديگري استفاده کنيد، کاربران شما را نمي توانند پيدا کنند! خودتان را جاي کاربري قرار دهيد که به دنبال پيدا کردن صفحه شما است؛ در اين صورت اينستاگرام شما را جستجو مي کند و چنانچه صفحه شما لوگوي سايت را داشته باشد، شما را دنبال مي کند ولی چنانچه يک تصوير ديگر باشد، احتمالاً فکر مي کند که صفحه شما نيست و شما را دنبال نمي کند. به همين سادگي دنبال کننده اي که مي تواند به مشتري کسب وکارتان تبديل شود، از دست مي رود!

نتيجه گيري

با رعايت ۷ قدمي که در بالا بررسي کرديم، به راحتي مي توانيد يک بيو اينستاگرام جذاب و موفق داشته باشيد. البته حتماً نبايد پروفايل اينستاگرام شما ثابت باشد؛ هر از گاهي مي توانيد آن را بروزرساني کرده و ايده هاي خلاقانه ديگري براي افزايش جذابيت آن استفاده کنيد. ساده ترين مورد تغيير اموجي ها است که تغيير زيادي هم در بيو صفحه خود نمي دهيد. با تغيير بيو اينستاگرام و بهينه سازي آن، کسب وکار شما (حداقل در بخش بازاريابي اينستاگرام) متحول مي شود و مي توانيد کسب وکار موفق تري داشته باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *