در حال حاضر چنانچه بخواهيد يک محصول خريداري کنيد، به چه اطلاعاتي نياز داريد؟ اين اطلاعات را از کجا به دست مي آوريد؟! يکي از ساده ترين راه ها، جستجو در گوگل و ساير شبکه هاي اجتماعي است! شما با اين کار مي توانيد با انواع و اقسام محصولات مشابه و ويژگي آن ها آشنا شده و آن ها را با هم مقايسه کنيد؛ ولی اين تمام ماجرا نيست! جالب اينجا است که در همان لحظاتي که مشغول جمع آوري اطلاعات در مورد يک محصول هستيد، مورد شناسايي قرار مي گيريد! ولی چه کساني شما را شناسايي مي کنند؟! پاسخ ساده است! کساني که قصد دارند محصول خود را به شما معرفي کرده و سپس بفروشند! در حقيقت، شرکت هاي مختلف براي انجام تبليغات به دنبال سرنخ و يا Lead هستند که بتوانند محصولات و يا خدمات خود را به افرادي معرفي کنند که احتمال خريدشان بيشتر است! و اين يعني توليد Lead! شبکه اجتماعي لينکدين روش هاي متنوع و جذابي را براي توليد Lead در بازاريابي ها طراحي کرده است. يکي از راه هاي توليد Lead و سرنخ مشتريان، استفاده از ابزارهاي تبليغات لينکدين است. به همين دليل، در اين مقاله مي خواهيم راجع به مفهوم ليد و نحوه ي توليد Lead در لينکدين با شما صحبت کنيم. چنانچه موافقيد، همراه ما باشيد.

آشنايي با مفهوم توليد Lead

معناي Lead در ديکشنري يعني سرنخ! بنابراين، توليد Lead يعني توليد سرنخ! ولی چنانچه بخواهيم معناي ليد را در بازاريابي و تجارت بيان کنيم، بايد بگوييم که Lead به معناي مشترياني است که از روش هاي مختلف با محصولات شما آشنايي پيدا کرده و به احتمال خيلي زياد از شما خريد خواهند کرد!
کلیک کنید  چطور وقتی چیزی جهت نوشتن نداریم ایده های ناب پیدا کنیم؟
واضح است که هرچه ميزان ليدها بيشتر باشد، ميزان فروش و احتمال موفقيت نيز افزايش پيدا مي کند. بنابراين بايد به دنبال راه هايي باشيم تا توليد Lead را به بهترين شکل ممکن انجام دهيم. توليد ليد يعني اين که اطلاعات تماس و ويژگي هاي اين مشتريان را جمع آوري کنيم. ولی جالب است بدانيد که هنوز هم بسياري از شرکت ها به جاي به دست آوردن Lead، آن ها را از افراد مختلف خريداري مي کنند! در حالي روش هاي متنوعي براي توليد Lead و پيدا کردن سرنخ از مشتريان بالقوه وجود دارد؛ که از بين آن ها مي توان به تنظيم پيام هاي CTA يا Call To Action ، برگزاري رويدادها و نمايشگاه ها، ارائه ي کوپن هاي تخفيف به مشتريان و بسياري ديگر از روش هاي مختلف اشاره کرد. شايد برايتان سوال باشد که با اين روش ها چگونه مي توان اطلاعات مشتريان را دريافت کرد؟! در پاسخ بايد گفت: کساني که به محصولات شما علاقه مند شده اند، احتمالا حاضرند شماره تماس و يا آدرس ايميل خود را به شما بدهند! علاوه بر آن، مي توان کوپن هاي تخفيف را فقط به کساني داد که مشخصات خود را در فرم توليد Lead وارد مي کنند. يا اينکه رویاروی استفاده از يک سرويس رايگان، از مشتري بخواهيم تا فرم مشخصات را پر کند. در اين صورت، مخاطبان زيادي حاضرند با شما ارتباط برقرار کرده و فرم توليد Lead را پر کنند.  

اهميت توليد Lead در تبليغات لينکدين

همان طور که مي دانيد، شبکه اجتماعي لينکدين يک شبکه ي حرفه اي است که کاربران آن معمولا با کاربران اينستاگرام متفاوت اند. لينکدين طوري طراحي شده است که بازاريابي و تبليغات در آن بيشترين بازدهي را داشته باشد.
کلیک کنید  لایک اینستا و فیس بوک و حذف شدن آن
يکي از دلايلي که تبليغات در لينکدين تاثير بسيار زيادي روي موفقيت کسب و کارها دارد، وجود روش هاي مختلفي براي هدف گيري مخاطب و توليد Lead باکيفيت است. در حقيقت، پيدا کردن سرنخ از مشترياني که تمايل به خريد محصول را دارند، باعث مي شود که کمپين هاي تبليغاتي به شکل هدفمند عمل کنند. حال تصور کنيد که مي خواهيد يک کمپين تبليغاتي راه اندازي کنيد؛ براي اين کمپين، ميزان مشخصي بودجه تعيين خواهيد کرد. بنابراين، براي ارسال پيام هاي تبليغاتي دچار محدوديت هستيد! در اين شرايط، کدام مخاطبان در اولويت قرار دارند؟ مخاطباني براي تان اهميت دارند که اصطلاحا جزء Lead هاي شما باشند! چراکه اين ليدها قبلا با محصولات و سرويس هاي شما آشنايي پيدا کرده و تمايل خود را براي خريد اعلام کرده اند! بنابراين بايد تا قبل از آن که مشتريان بالقوه و ليدها به شرکت هاي ديگر مراجعه کنند، آن ها براي خريد کردن قانع کنيم.  

توليد Lead از طريق تبليغات CTA

يکي از روش هاي اصلي توليد Lead در لينکدين، استفاده از تبليغات Call To Action است. با استفاده از اين روش مي توانيد مخاطبان را تشويق کنيد تا فرم مربوط به اطلاعات خود را پر کرده و براي شما ارسال نمايند. مهم ترين چيزي که براي توليد Lead از روش CTA بايد به آن توجه داشته باشيد، بحث ترغيب مخاطب براي کليک روي تبليغات CTA و سپس پر کردن فرم است. براي اين کار، بايد بدانيد کاربران به چيزهايي بيشتر علاقه دارند؟ دنبال چه مطالبي هستند؟ چه چيزي نظر آن ها را جلب مي کند؟ در صورتي که پاسخ اين سوال ها را پيدا کنيد، مي توانيد يک CTA جذاب طراحي کرده و با استفاده از آن ها مخاطب را براي پر کردن فرم Lead ترغيب کنيد. همچنين قرار دادن فايل هاي رايگان، راهنماها و مقالات مختلف نيز مي تواند کاربران را براي کليک روي دکمه فراخوان CTA تشويق نمايد؛ بنابراين استفاده از آن ها را فراموش نکنيد!
کلیک کنید  آینده تبلیغات اینستاگرام چگونه است؟
پس از اينکه کاربر روي CTA کليک کرد، وارد يک صفحه فرود و يا لندينگ پيج خواهد شد که فرم جمع آوري اطلاعات در آن قرار دارد. کاربر نيز با پر کردن اين فرم، به يک ليد تبديل مي شود که در کمپين هاي تبليغاتي مي توانيد از مشخصات او استفاده کنيد. در بخش بعدي مقاله مي خواهيم نحوه ي توليد Lead در لينکدين را با هم مرور کنيم؛ بنابراين همچنان همراه ما باشيد.

مراحل توليد Lead در لينکدين

پس از آشنايي با مفهوم ليد و اهميت آن در بازاريابي اينترنتي، بايد با مراحل توليد Lead آشنا شويم. توليد Lead يکي از مهم ترين بخش هاي تبليغات در لينکدين است که باعث کاهش هزينه هاي تبليغات و تاثيرگذاري بيشتر روي مخاطبان مي شود. شايد بپرسيد که منظور از توليد Lead چيست؟! در پاسخ بايد بگوييم که توليد Lead يعني مشتاق کردن افراد عادي به محصولات و خدمات شما! ليدسازي يا توليد ليد در واقع، به معناي جمع آوري اطلاعات نيز هست؛ اين اطلاعات مي تواند مشخصات مشتريان بالقوه ي شما باشد که از طريق روش هاي مختلفي مانند پرکردن فرم ها به صورت اينترنتي به دست مي آيد. در لينکدين نيز مي توان با استفاده از تبليغات مختلف، به توليد Lead پرداخت و از آن ها براي ارسال پيام هاي تبليغاتي استفاده کرد. براي آشنايي با نحوه ي توليد Lead در لينکدين چهار مرحله طراحي کرده ايم که به طور مختصر و مفيد به شما ياد مي دهد چگونه ليدسازي در لينکدين را انجام دهيد. اين مراحل عبارتند از:

مرحله اول: کمپين تبليغاتي لينکدين را راه اندازي کنيد

براي آغاز کار بايد يک کمپين تبليغاتي راه اندازي کرده و فرم توليد Lead را در آن بسازيد. بنابراين مراحل زير را قدم به قدم دنبال کنيد:
  • ۱- وارد صفحه اصلي خود در لينکدين شويد؛ سپس روي گزينه ي Work کليک کرده و از پنجره ي باز شده، روي Advertise کليک کنيد.
  • ۲- يک صفحه ي جديد باز مي شود. در مرکز صفحه يک لينک با نام Create Ad وجود دارد. روي آن کليک کنيد.
  • ۳- در صفحه جديد روي Create a Campaign کليک کنيد.
  • ۴- در اين بخش، انواع روش هاي تبليغات در لينکدين را مشاهده مي کنيد. روي اولين گزينه يعني Sponsored Content يا محتواي اسپانسري کليک کنيد.
  • ۵- بنابراين از آن، يک صفحه جديد باز مي شود. روي گزينه ي Collect Leads Using Linkedin کليک کنيد.
  • ۶- در اين قسمت بايد نوع فرمت تبليغاتي را از بين عکس، لينک و ويدئو انتخاب کنيد. به خاطر داشته باشيد که اين انتخاب را بايد مطابق نوع محصول و همچنين نوع مخاطب هدف انجام دهيد.
  • ۷- در اخرين بخش بايد محتواي تبليغاتي خود را قرار دهيد. براي اين کار مي توانيد از محتواهايي که قبلا توليد کرده ايد نيز استفاده کنيد.
کلیک کنید  مبانی تئوریک محتوا
 

مرحله دوم: فرم توليد Lead را بسازيد!

پس از اين که محتواي تبليغاتي خود را مشخص کرديد، بايد فرم توليد Lead را مطابق دکمه فراخواني عمل يا CTA بسازيد. در اين مرحله بايد اطلاعاتي را از مخاطبان بگيريد که بيشتر به درد شما مي خورد! بنابراين سعي نکنيد در مورد مسائل غيرمرتبط از کاربران سوال بپرسيد. مهم ترين سوالات مي تواند نام، آدرس ايميل و شماره تلفن باشد. هر چه تعداد اين سوالات کمتر باشد، کاربران با دقت بيشتري به آن ها پاسخ خواهند داد. براي ساخت فرم توليد Lead مراحل زير را دنبال کنيد:
  • ۱- در قسمت Call to Action کليک کرده و در منوي باز شده گزينه ي Sign Up را انتخاب کنيد.
  • ۲- در بخش بالايي صفحه روي گزينه ي Create new form template کليک کنيد.
  • ۳- در صفحه ي باز شده، نام و مشخصات فرم را وارد کرده و نوع محتواي ارائه شده را مشخص کنيد. سپس روي دکمه ي Next کليک کنيد.
  • ۴- در اين بخش بايد مشخص کنيد که کاربران به کدام سوالات پاسخ دهند. به عنوان مثال، مي توانيد نام خانوادگي، آدرس ايميل و منطقه محل سکونت را انتخاب کنيد.
  • ۵- با پايين آوردن صفحه، يک کادر مشاهده مي کنيد که براي وارد کردن سوال است. بنابراين از اين کار روي دکمه ي Next کليک کنيد.
  • ۶- در آخرين قسمت، بايد يک پيام تشکر بنويسيد. اين پيام براي کاربراني که فرم را پر کرده اند نمايش داده مي شود. بنابراين براي نوشتن آن نهايت دقت را داشته باشيد.
 

مرحله سوم: مخاطب هدف، ميزان بودجه و زمان بندي را مشخص کنيد!

پس از ايجاد کمپين تبليغاتي و ساخت فرم توليد Lead بايد مخاطبان هدف را مشخص کنيد تا فقط افراد مورد نظر شما بتوانند فرم ليد را کامل کنند. تجربه نشان داده است که استفاده از مخاطبان هدف خاص و کنترل شده براي پر کردن فرم ها نتيجه ي بهتري خواهد داد. پس از تعيين مخاطبان هدف، بايد ميزان بودجه ي خود براي انجام تبليغات در لينکدين را مشخص کنيد. اين بودجه مطابق تعداد پيام ها و حجم کمپين تبليغاتي مشخص خواهد شد. سپس، زمان بندي انجام تبليغات را بايد مشخص کنيد؛ تا کاربران تنها تا زمان مشخصي بتوانند فرم ها را کامل کنند.
کلیک کنید  تبلیغات ویدئویی در لینکدین
 

مرحله چهارم: ليدهاي به دست آمده را تجزيه و تحليل کنيد!

خب! به آخرين مرحله از توليد Lead در لينکدين رسيديم. در اين مرحله بايد به صورت روزانه، اطلاعات به دست آمده از کمپين تبليغاتي را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد. همچنين مي توانيد ليدهاي توليد شده را به صورت فايل CSV دانلود نماييد. براي اين کار بايد وارد بخش مديريت کمپين شده و روي Account Assets کليک کنيد. سپس از منوي باز شده، گزينه ي Lead Gen Forms را انتخاب کنيد. حال در صفحه ي جديد، فرم هاي ليد را پيدا کرده و روي گزينه ي Download Leads کليک کنيد. به همين سادگي!  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *