براي همه ما پيش آمده است که بخواهيم تجربه لذت بخش خود از چيزي را براي دوستان و آشنايان تعريف کنيم! به عنوان مثال چنانچه آخر هفته خودتان را در يک رستوران به شام دعوت کرده و از غذاي آن رستوران لذت برده باشيد، چنانچه در جمعي در مورد رستوران ها بحثي پيش بيايد، تجربه خود را براي دوستان تعريف مي کند. اين مسئله در هر جايي وجود دارد؛ در خانه، محل کار، دانشگاه و…! آيا تا کنون فکر کرده ايد که اين تعريف کردن نوعي بازاريابي براي آن رستوران يا کسب وکار است؟ بازاريابي دهان به دهان (Mouth Marketing) يکي از روش هاي بازاريابي است که در آن کاربران کسب وکارهاي مختلف را به هم معرفي مي کنند. چنانچه کسب وکاري داريد و مي خواهيد از اين روش ارزشمند و تاثيرگذار استفاده کنيد، در اين مقاله ما را همراهي کنيد.

بازاريابي دهان به دهان  (Mouth Marketing)  چيست

بسياري از کسب وکارها براي آن که بتوانند محصول خود را بفروشند، نياز به جلب توجه مشتريان دارند! چنانچه کسب وکاري بزرگي باشد، حاضر است هزينه هاي ميلياردي کند تا نظر کاربران زيادي را جلب کند. حال چنانچه کسب وکار کوچکي باشد، سرمايه کمتري را صرف تبليغات مي کند ولی با درنظر گرفتن اين که تبليغات معمولاً نيازمند هزينه زيادي است، در نهايت اکثر کسب وکارهاي کوچک شکست مي خورند. شما چطور؟ براي جلب توجه کاربران سرمايه زيادي براي تبليغات داريد يا شکست را مي پذيريد؟   مسئله مهم اين است که کسب وکارها قدرت بازاريابي مشتريان خود را ناديده مي گيرند و از آن استفاده نمي کنند! بازاريابي دهان به دهان، نوعي بازاريابي است که پايه اصلي آن را مشتريان شما تشکيل مي دهند. در اين روش بازاريابي، مشتريان شما در مورد محصولي از کسب وکار شما با دوستان خود صحبت مي کنند! مثلاً چنانچه يک بوتيک خريد لباس داريد، مشتريان زيادي از شما خريد مي کنند. چنانچه تجربه آن ها در خريد از شما مثبت و از خريد خود (از نظر قيمت، جنس لباس، پشتيباني و…) راضي باشد، شما را به دوستان خود معرفي مي کند. اين کاربر چنانچه در جمع دوستاني قرار بگيرد که در ميان آن ها بحث خريد لباس باشد، فروشگاه شما را به دوستان خود معرفي مي کنند و دلايل رضايت را براي آن ها بيان مي کند. با درنظر گرفتن اين که افراد معمولاً به دوستان خود اعتماد زيادي دارند، نسبت به خريد محصولات بوتيک شما ترغيب مي شوند. اين مسئله بيان گر بازاريابي دهان به دهان است که بسياري از کسب وکارها از قدرت آن آگاه نيستند! سوالي که در ابتداي همين بخش از شما پرسيديم يادتان هست؟ با اين تفاسير، هنگامي که سرمايه کافي براي بازاريابي و تبليغات نداريد، بايد شکست را بپذيريد؟ قطعاً خير! چنانچه محصول با کيفيتي داريد که مشتريان از آن راضي هستند، آن ها شما را به دوستان، همکاران و آشنايان خود معرفي مي کنند؛ تنها لازم است که دليل کافي اين کار را براي آن ها بوجود بياوريد! به عنوان مثال مي توانيد مزاياي مثبت محصول خود را براي آن ها برجسته کنيد تا شما را به دوستان خود معرفي کنند. در واقع، بازاريابي دهان به دهان نوعي بازاريابي است که در آن بر روي کاربر آن قدر تاثير مي گذاريد که در جمع هاي مختلف درباره محصولات شما صحبت مي کنند! مزاياي محصول شما را به دوستان خود انتقال مي دهند و در اين روش، مشتريان بخش اصلي بازاريابي را تشکيل مي دهند.

براي بازاريابي دهان به دهان چه کار بايد کنيم

براي انجام بازاريابي دهان به دهان تنها بايد دو مرحله را انجام دهيد:
  • به مشتريان خود دليل مناسبي ارائه کنيد تا آن ها، شما را به دوستان خود معرفي کنند.
  • کاري کنيد که اين اتفاق سريع تر انجام شود!
به عبارت ساده تر شما بايد يک دليل مناسب براي بازاريابي دهان به دهان به کاربران ارائه کنيد! تا زماني که آن ها دليل مناسب براي اين کار نداشته باشند، حاضر نيستند چنين کاري را انجام دهند. زيرا آن ها از اعتبار خود پيش دوستان شان استفاده مي کنند و بايد آن قدر از کسب وکار شما مطمئن باشند که اين کار را انجام دهند. بهترين کار ارائه محصولات باکيفيت و پشتياني مناسب است! چنانچه محصول يا خدماتي داريد، بر روي کيفيت آن تمرکز کنيد. مثلاً چنانچه يک محصول آموزشي در مورد آموزش اينستاگرام داريد، مي توانيد بر روي کيفيت آن کاربر کنيد تا کاربر از شما چيزي ياد بگيرد! از اين بنابراين چنانچه آن کاربر در جمعي قرار بگيرد که در مورد آموزش اينستاگرام صحبت مي کنند، خيلي سريع محصول شما را با دلايل کافي به دوستان خود معرفي مي کند. جالب است بدانيد قدرت بازاريابي دهان به دهان، از هر نوع بازاريابي ديگر بيشتر است! زيرا کاربران به دوستان خود بيشتر از تبليغات و روش هاي بازاريابي کسب وکار شما اعتماد دارند.
کلیک کنید  نحوه ثبت نام در سایت ساماندهی و گرفتن نشان مربوطه

چرا بازاريابي دهان به دهان اهميت زيادي دارد

تا اين جا به خوبي با بازاريابي دهان به دهان آشنا شديد و الان زمان آن رسيده است که بدانيد چرا اين روش اهميت زيادي دارد! براي اين مسئله، ابتدا بايد بدانيم که کاربران چرا از شما محصولي را مي خرند يا از خدمات شما استفاده مي کنند؟ مهم ترين دليل آن اعتماد است!   تا زماني که کاربر به کسب وکار شما اعتماد نداشته باشد، نمي تواند محصول شما را خريداري کند. براي ايجاد اعتماد در کاربر راه هاي مختلفي وجود دارد! مثلاً مي توانيد محتواي ارزشمند به آن ها ارائه دهيد ولی اين کار زمان زيادي را از شما مي گيرد. چنانچه در سايت خود محتواي آموزشي مرتبط با کسب وکارتان داريد، تا زماني که کاربر چند محتواي ارزشمند از شما نبيند نمي تواند اعتماد کند. کسب وکارها معمولاً به دنبال روش هايي هستند که در مدت زمان کوتاه، بازدهي عالي داشته باشد. اگر شما هم به دنبال چنين چيزي هستيد، بازاريابي دهان به دهان بهترين راه کار است! در اين روش کاربران به خاطر تعريفي که دوستانشان از شما کرده اند، سريعاً به شما اعتماد مي کنند. مطابق گزارش ها، حدود ۹۲ درصد کاربران به پيشنهادهاي دوستان خود اعتماد دارند! از طرف ديگر اين روش بازاريابي هزينه زيادي براي شما ندارد و به راحتي مي توانيد آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي يا ايميل مارکتينگ اجرا کنيد! چنانچه به دنبال يک روش بازاريابي بدون هزينه و تاثيرگذاريد، منتظر چه هستيد؟ همين الان بازاريابي دهان به دهان خود را آغاز کنيد. البته اجازه دهيد ابتدا تا پايان اين مقاله همراه هم باشيم و اين روش را کامل و درست ياد بگيريم، سپس آغاز کنيد!

مزايا و معايب بازاريابي دهان به دهان

بازاريابي دهان به دهان هم مانند ساير روش هاي بازاريابي مزاياي و معايبي دارد! چنانچه قصد استفاده از اين روش را داريد، ابتدا بايد مزايا و معايب آن را بدانيد:

مزاياي بازاريابي دهان به دهان

  • ايجاد اعتبار براي کسب وکارها: اعتبار هر کسب وکاري، از هر چيزي مهم تر است! چنانچه کسب وکاري اعتبار زيادي در ميان کاربران نداشته باشد، بنابراين از مدتي شکست مي خورد. در بازاريابي دهان به دهان، با درنظر گرفتن اين که کاربران تعريف کسب وکارتان را از دوستان خود مي شنوند، به آن اعتماد مي کنند. اعتماد کاربران به معناي ايجاد اعتبار است که در نهايت منجر به استفاده از خدمات يا محصولات شما مي شود!
  • هزينه بسيار کم نسبت به ساير روش هاي بازاريابي: در روش هاي مختلف بازاريابي شما نياز به زيرساخت هاي مختلفي هستيد و بايد سرمايه زيادي را استفاده کنيد! در اين روش بازاريابي شما نياز به هيچ زيرساختي نداريد و به کمک سايت، شبکه هاي اجتماعي و ايميل مارکتينگ مي توانيد اين کار را انجام دهيد. بنابراين هزينه بازاريابي دهان به دهان نسبت به ساير روش هاي بازاريابي بسيار کم است!
  • افزايش خريد يا نصب اپليکيشن: اهداف مختلفي براي استفاده از روش هاي بازاريابي وجود دارد که يکي از آن ها، افزايش تعداد نصب اپليکيشن ها است! چنانچه بخواهيد براي اين کار تبليغ کنيد، به ازاي هر نصب چندين هزار تومان بايد هزينه کنيد. با استفاده از بازاريابي دهان به دهان، مي توانيد بدون هزينه اين کار را انجام دهيد.
اين ۳ مورد از مهم ترين مزاياي بازاريابي دهان به دهان است و براي استفاده از اين روش، همين موارد کافي است.

معايب بازاريابي دهان به دهان

نظارتي بر روي آن نداريد: درست است که بازاريابي دهان به دهان هنگامي که کاربران تجربه مثبت خود را انتقال مي دهند، عالي است ولی چنانچه چند کاربر تجربه منفي در استفاده از اپليکيشن شما نداشته باشند چطور؟ همان قدر که بازاريابي دهان به دهان تاثير مثبت دارد، مي تواند تاثير منفي هم داشته باشد. فرض کنيد چند کاربر که اينفلوئنسر شبکه هاي اجتماعي هستند، از محصولات، خدمات يا اپليکيشن شما استفاده کرده اند ولی تجربه خوبي از آن ندارند. در اين صورت کافي است يک استوري يا پست در مورد اپليکيشن شما منتشر کرده و از آن بدگويي کنند؛ کاربران حرف او را باور مي کنند و اعتماد خود را نسبت به شما از دست مي دهند. از مهم ترين معايب بازاريابي دهان به دهان، اين است که شما نظارتي بر روي محتوا و حرف هايي که بين کاربر مبادله مي شود اطلاع و نظارت نداريد. آناليز آن بسيار مشکل است: همان طور که گفتيم بازاريابي دهان به دهان در هر جايي امکان پذير است و حتماً نياز به سيستم يا زيرساخت خاصي ندارد! بنابراين شما نمي توانيد آن را به راحتي آناليز کنيد و همه چيز به حدس شما يا اطلاعاتي که از کاربر دريافت مي کنيد، برمي گردد.
کلیک کنید  ساخت لینک جوین برای کانال تلگرام
تنها راهي که براي آناليز تاثير اين روش داريد، اين است که در فرم ثبت نام يا سفارش سايت خود يک گزينه قرار دهيد و از کاربران بپرسيد که چگونه با شما آشنا شده اند! راه ديگري وجود ندارد؛ زيرا معمولاً اين نوع بازاريابي در قالب گفتگو هاي روزمره اتفاق مي افتد و هيچ راهي براي آناليز اين گفتگوها وجود ندارد. قدرت بازاريابي دهان به دهان واقعاً چقدر است؟ جالب است بدانيد اپليکيشن اسنپ چت (SnapChat) در ابتدا تنها يک اپليکيشن ساده و کوچک بود که کاربران آن را نمي شناختند. روزي يکي از دانش آموزان که از آن استفاده مي کرد، آن را در مدرسه به دوستان خود معرفي کرده بود که بنابراين از مدتي، کاربران زيادي از آن استفاده مي کردند. در حال حاضر اسنپ چت يکي از بزرگ ترين و برترين اپليکيشن هاي گوگل پلي به حساب مي آيد و اين موفقيت را مديون بازاريابي دهان به دهان است.

نگاهي به بازاريابي دهان به دهان از نظر کسب وکار اينترنتي

هر کسب وکاري به دنبال کاهش هزينه هاي اضافي است. حال چنانچه کسب وکار شما کوچک باشد، سرمايه زيادي براي تبليغات گسترده ندارد و بخش هاي ضروري ديگري وجود دارند که بايد سرمايه خود را در آن جا استفاده کنيد! براي بازاريابي چنين کسب وکارهايي چه راه کاري وجود دارد؟ شما بايد از روش هاي کم هزينه يا بدون هزينه بازاريابي استفاده کنيد. يکي از آن ها بازاريابي دهان به دهان است!   بازاريابي دهان به دهان هزينه اي ندارد ولی بسيار تاثيرگذار است. با استفاده از بازاريابي دهان به دهان نه تنها مي توانيد درآمد حاصل از فروش محصولات يا خدمات خود را افزايش دهيد، بلکه اعتبار کسب وکارتان را در ميان کاربران افزايش مي دهيد. بنابراين بازاريابي دهان به دهان براي کسب وکارها (به خصوص کسب وکارهاي کوچک) اهميت زيادي دارد و بايد استراتژي مناسبي براي استفاده از آن داشته باشيد. استراتژي بازاريابي دهان به دهان را در بخش بعدي به صورت کامل توضيح مي دهيم تا از آن استفاده کنيد!

چند دليل نهايت براي اعتماد به بازاريابي دهان به دهان

اگر با درنظر گرفتن دلايل بالا هنوز هم قانع نشده ايد، در اين بخش چند دليل نهايي را به شما ارائه مي کنيم:
  • ۷۴ درصد از کاربران، نظرات سايت کاربران و دوستان خود را در مورد محصول خاص يک کسب وکار جويا مي شوند.
  • ۹۲ درصد از کاربران، پيشنهادهاي دوستان و آشنايان را بيشتر از هر نوع ديگري از تبليغات قبول دارند.
  • کاربران جوان معتقدند که بازاريابي دهان به دهان بسيار تاثيرگذارتر از ساير روش هاي بازاريابي و تبليغاتي است.
  • ۶۸ درصد افراد دليل خود را براي خريد آنلاين، نظر مثبت ساير کاربران در مورد آن محصول يا خدمات گفته اند.
  • ۷۲ درصد کاربران نظرشان در مورد افزايش اعتمادشان نسبت به يک کسب وکار باتوجه به نظرات آن ها مثبت است.
با توجه به اين آمار و ارقام هنوز هم به تاثيرگذاري اين روش مطمئن نيستيد؟ اميدواريم کاملاً قانع شده باشيد و همين الان استفاده از اين روش را در استراتژي خود قرار دهيد. استراتژي بازاريابي دهان به دهان در کسب وکار استفاده از هر روش بازاريابي، نيازمند استراتژي مناسب است! بازاريابي دهان به دهان هم مانند هر نوع بازاريابي ديگر، نيازمند استراتژي مناسب است تا بتواند موفق باشد. تعداد کمي از افراد فکر مي کنند که بازار!يابي دهان به دهان شانسي است؛ يعني چنانچه کاربران در مورد شما خوب مي گويند، خوش شانس هستيد و چنانچه بدگويي مي کنند، شما يک کسب وکار بدشانس هستيد! اين مسئله اصلاً درست نيست. هر چقدر بر روي استراتژي خود درست کار کنيد و مراحل آن را به خوبي اجرا کنيد، کاربران در مورد کسب وکار شما خوب مي گويند و هر چقدر در بخش استراتژي و اجراي آن ضعيف باشيد، کاربران در مورد شما بدگويي مي کنند. براي شما کدام مسئله بهتر است؟ اين که کاربران در مورد شما خوب بگويند يا بد؟ قطعاً هيچ کسب وکاري وجود ندارد که بخواهد اعتبارش را با بدگويي کاربران از دست بدهد. چنانچه شما هم اين طورهستيد که قطعاً هستيد، به بخش دقت کنيد.

مراحل اجراي استراتژي بازاريابي دهان به دهان

براي اجراي استراتژي بازاريابي دهان به دهان، شما بايد ۳ مرحله را طي کنيد! اين مراحل عبارتند از:

مرحله اول) اجتماعي باشيد و در شبکه هاي اجتماعي فعاليت کنيد!

در زندگي، هميشه اجتماعي بودن خوب نيست ولی معمولاً اين طور است! چنانچه مديريت يک کسب وکاري را بر عهده داريد، بي شک بايد اجتماعي باشيد. اجتماعي بودن يک کسب وکار، به معناي حضور فعال آن کسب وکار در شبکه هاي اجتماعي نظير اينستاگرام و توييتر است! همچنين يکي از راه هايي که کاربران مي توانند شما را پيدا کنند، شبکه هاي اجتماعي است.
کلیک کنید  روش های طلایی کسب درآمد از اینستاگرام
زيرا اکثر کاربران ايراني در اين دو شبکه اجتماعي حضور فعالي دارند و بيشتر زماني که از موبايل استفاده مي کنند را در اين دو شبکه وقت مي گذرانند. البته تلگرام هم يک شبکه اجتماعي مناسب است که کاربران زمان زيادي را صرف آن مي کنند ولی جذب مخاطبان در آن مشکل است. معمولاً مخاطباني که در اينستاگرام يک کسب وکار وجود دارند، از طريق اينستاگرام يا سايت در آن عضو شده اند و کسب وکارهاي کمي وجود دارند که به صورت مستقيم به جذب مخاطبان اينستاگرام بپردازند.   به نظر شما بهترين شبکه اجتماعي يا ابزارهاي در دسترس براي بازاريابي دهان به دهان چيست؟ بدون شک شبکه هاي اجتماعي بهترين ابزار براي بازاريابي دهان به دهان است که با استفاده از آن مي توانيد کاربران را ترغيب کنيد تا در مورد شما به ساير کاربران نظرات مثبت منتقل کنند. براي اين کار بايد به صورت مداوم و فعال در شبکه هاي اجتماعي حضور داشته باشيد؛ حضور فعال و مداوم در شبکه هاي اجتماعي به اين معنا است که به صورت منظم (مثلاً روزانه يک پست يا استوري) در آن ها فعاليت کنيد. بسياري از کسب وکارها به اين موضوع توجه ندارند؛ همين مسئله باعث مي شود تا يک روز ۱۰ استوري منتشر کنند و بنابراين از آن، به مدت دو هفته هيچ فعاليتي نداشته باشند. کاربران دوست دارند صفحاتي را دنبال کنند که به صورت منظم براي آن ها محتواي ارزشمند و جذاب منتشر مي کند! دنبال کردن صفحاتي که برنامه منظمي براي انتشار محتواي جذاب ندارند، اصلاً لذت بخش نيست و کاربران شما را آن فالو مي کنند. جالب است بدانيد شبکه هاي اجتماعي بر پايه بازاريابي دهان به دهان است! مثلاً چنانچه به اينستاگرام توجه کنيد، در کنار هر پست يک ابزار براي اشتراک گذاري پست با ساير کاربران وجود دارد. کاربرد اين ابزار زماني است که شما از يک پست لذت برده باشيد و بخواهيد آن را براي کاربران ديگر هم ارسال کنيد! حال چنانچه اين پست، يک پست مربوط به محصول يا آموزش يک کسب وکار بوده و براي شما ارزشمند باشد، آن را براي دوستان خود ارسال مي کنيد و به اين ترتيب براي آن صفحه (و در نهايت آن کسب وکار) اعتبار ايجاد مي کنيد. البته فقط اينستاگرام چنين ابزاري ندارد و هر شبکه اجتماعي از چنين ابزاري بهره مند است؛ مثلاً در توييتر شما مي توانيد توييت دلخواه خود را ري توييت کنيد تا ساير کاربران هم از آن استفاده کنند. براي آن که بتوانيد بهترين بازخورد را در بازاريابي دهان به دهان بگيريد، بايد بر روي محتواي صفحات اجتماعي خود کار کنيد! هر چقدر محتواي شما کيفيت و ارزش بيشتري داشته باشد، کاربران آن را بيشتر به اشتراک مي گذارند. در اصل ميزان کيفيت و ارزش يک پست با بازخورد کاربران در بخش بازاريابي دهان به دهان ارتباط مستقيم دارد! البته چنانچه محصولي داريد، تنها اشتراک گذاري پست با دوستان کافي نيست و بايد بتوانيد آن ها را ترغيب کنيد تا نظر خود را به صورت مستقيم بيان کنند. مثلاً چنانچه يک محصول خاص داريد، از آن ها بخواهيد نظر خودشان را در قالب يک پست يا استوري بيان کنند! براي اين کار بايد آن ها را ترغيب کنيد؛ يک راه کار ساده اين است که شما يک جايزه براي آن ها تعيين کنيد و از آن ها بخواهيد که نظر خود را بيان کنند. در نهايت از ميان کساني که نظر خود را بيان کرده اند، يک ليست تهيه کنيد و جايزه را به کمک قرعه کشي به يک يا چند نفر از آن ها هديه دهيد. يک نکته! چنانچه مي خواهيد محتواي سايت شما توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود، بايد ابزاري براي اين کار در هر صفحه سايت خود قرار دهيد. توليد محتواي مداوم را فراموش نکنيد! کاربران به دنبال اين هستند که هميشه محتواي جذاب، آموزنده و ارزشمند در صفحه شما ببينند. يک تقويم محتوا تهيه کنيد و مطابق آن محتوا توليد کنيد! در اصل برنامه راه شما بايد در استراتژي محتوا مشخص باشد و تقويم محتوا بخش مهمي از آن است.

برخي راه هاي جذب مخاطبان از طريق بازاريابي دهان به دهان

برگزاري مسابقه اينستاگرامي: در اين روش کاربران دوستان خود را به مسابقه اينستاگرامي دعوت مي کنند و با استفاده از بازاريابي دهان به دهان علاوه بر جذب مخاطب، به برندسازي کسب وکار خود هم کمک مي کند. اينفلوئنسر مارکتينگ: يکي از راه هايي که با استفاده از آن مي توانيد محتواي خود را به کاربران زيادي نمايش دهيد، اينفلوئنسر مارکتينگ است. اينفلوئنسرها از جنس خود کاربران هستند و کاربران اعتماد زيادي به آن ها دارند! هنگامي که آن ها شما را معرفي مي کنند، کاربران بيشتري شما را دنبال مي کنند و اين يک روش بازاريابي دهان به دهان است. البته اينفلوئنسر مارکتينگ هم هزينه هاي خود را دارد ولی با درنظر گرفتن تاثيرگذاري زيادي آن، در مقابل ساير روش هاي جذب مخاطب معمولاً بسيار به صرفه است.
کلیک کنید  کنترل محتوا در پیج و کانال
ترکيب مسابقات اينستاگرام و اينفلوئنسر مارکتينگ: اين دو روش به صورت مجزا هم بسيار تاثيرگذار هستند ولی چنانچه بتوانيد برگزاري مسابقه اينستاگرامي را از طريق اينفلوئنسرها به کاربران معرفي کنيد، تاثير آن تا چندين برابر افزايش پيدا مي کند! زيرا مسابقات اينستاگرام انگيزه بسيار خوبي هستند تا کاربران شما را دنبال کنند؛ حال فرض کنيد اين مسابقه توسط اينفلوئنسرها که کاربران بيشترين اعتماد را نسبت به آن ها دارند، معرفي شود! در اين صورت نه تنها تعداد زيادي از کاربران شما را دنبال مي کنند، بلکه باعث مي شود تا يک برندسازي عالي براي کسب وکار خود انجام دهيد.

مرحله دوم) در مشتريان انگيزه ايجاد کنيد!

براي دست يابي به بازاريابي دهان به دهان موفق، شبکه هاي اجتماعي بهترين راه کار هستند! ولی گاهي بايد براي مخاطب انگيزه ايجاد کنيد تا اين کار را انجام دهند. چنانچه يک اپليکيشن يا بازي داريد و مي خواهيد کاربران خود را بيشتر کنيد، مي توانيد به کاربران سکه يا امتياز اضافي بدهيد. براي اين کار بايد يک ابزار براي معرفي به ساير کاربران به ازاي دريافت جايزه در اپليکيشن خود قرار دهيد! همچنين چنانچه شما مي خواهيد کاربران شما را در سايت يا شبکه هاي اجتماعي دنبال کنند، مي توانيد يک محصول ارزشمند، جايزه نقدي يا کد تخفيف به کاربران ارائه کنيد! مثلاً به آن ها بگوييد که در ازاي منشن کردن دوستان خود در کامنت هاي يک پست خاص، در قرعه کشي يک محصول رايگان شرکت کنيد. اين مورد را همۀ ما در پست هاي زيادي ديده ايم و مي دانيم که تاثير بسيار زيادي دارد! مثال ساده براي اين مورد، اپليکيشن هاي تاکسي نظير اسنپ هستند که به شما مي گويند ما را به دوستان خود معرفي کنيد تا بنابراين از عضويت کاربر، هم شما و هم آن کاربر از اعتبار رايگان بهره مند شويد. چنانچه از اين مورد استفاده کرده ايد يا جذب آن شده ايد، بايد بدانيد که کسب وکار شما هم اين پتانسيل را دارد که به ازاي اعتبار رايگان يا کد تخفيف، کاربران زيادي را به کمک بازاريابي دهان به دهان جذب کنيد.

مرحله سوم) بر روي کيفيت تمرکز کنيد!

کيفيت مسئله مهمي در هر کسب وکاري است! فرقي هم ندارد که کسب وکار شما دوره هاي آموزش آنلاين ارائه مي کند يا محصولاتي براي فروش دارد. مهم اين است که محصول يا خدمات شما کيفيت خوبي داشته باشند. به عنوان مثال چنانچه برگزارکننده دوره هاي آنلاين آموزش گرافيک هستيد، اين دوره ها بايد آن قدر کيفيت خوبي داشته باشند که کاربر از ديدن آن ها راضي باشد. حالا چنانچه دوستان آن کاربر در مورد يک دوره آموزش گرافيکي راهنمايي بخواهند، قطعاً شما را معرفي مي کند.   دليل موفقيت بسياري از اپليکيشن ها و سرويس دهنده هاي مختلف همين مورد است! شايد تعداد زيادي از کاربران فکر کنند که دليل موفقيت اپليکيشن اسنپ، اولين بودن آن است. ولی دليل اصلي آن کيفيت بالاي سرويس دهي و هزينه هاي مناسب آن است! البته هر اپليکيشني مشکلات خود را دارد ولی کاربران کيفيت هر اپليکيشن را با اپليکيشن هاي رقيبان مقايسه مي کنند و سپس تصميم مي گيرند که از کدام اپليکيشن استفاده کنند. بنابراين چنانچه مي خواهيد در بازاريابي دهان به دهان موفق باشيد و نتايج خوبي بگيريد، فقط بر روي کيفيت تمرکز کنيد تا کاربران خودشان شما را به ساير کاربران معرفي کنند. هيچ ارزشي بالاتر از اين نيست که علاوه بر رفع نياز مخاطبان، به صورت رايگان به ساير کاربران هم معرفي شويد و به همين ترتيب، کاربران و مشتريان کسب وکارتان را افزايش دهيد. با انجام ۳ مرحله بالا به راحتي مي توانيد بازاريابي دهان به دهان موفقي را تجربه کنيد! البته اين موارد نيازمند زمان است و نبايد عجله کنيد؛ چنانچه بازاريابي دهان به دهان تا کنون براي شما موفقيت آميز نبوده است، اصلاً نگران نباشيد. کيفيت و فعاليت هدفمند خود را افزايش دهيد تا در آينده اي نزديک شاهد رشد کسب وکارتان از طريق بازاريابي دهان به دهان باشيد.

چگونه بازاريابي دهان به دهان موفقي داشته باشيم؟

بازاريابي دهان به دهان براي هر کسب وکاري کم و بيش اتفاق مي افتد ولی چه کار کنيم که در آن موفق شويم؟ براي بازاريابي دهان به دهان موفق ۱۰ مورد وجود دارد که با انجام آن ها، موفقيت شما در بخش بازاريابي دهان به دهان تضميني است:
کلیک کنید  اینفلوئنسر ضرورت کسب و کارها

مورد اول) کسب وکارتان را بشناسيد!

پيش از اين که کاري کنيد، ابتدا بايد کاملاً برند خود را بشناسيد! بايد بدانيد که برند شما چرا ايجاد شده است، چه خدماتي ارائه مي کند و در نهايت چه ارزش هايي ايجاد مي کند. هر کسب وکاري محصولات يا خدماتي دارد و بيشتر درآمدش از همين راه است! شما بايد بدانيد که دقيقاً چه محصول يا خدماتي ارائه مي کنيد و اين موارد، چه نيازي از کاربران را برطرف مي کند؟ اين موارد به شما کمک مي کند تا بدانيد محصول خود را چگونه و با درنظر گرفتن چه نيازهايي توليد کنيد.

مورد دوم) رقبايتان را بشناسيد و در مورد آن ها تحقيق کنيد!

براي آغاز بازاريابي دهان به دهان ابتدا بايد رقيبان خود را آناليز کنيد؛ در اصل بايد بدانيد که آن ها چه کاري انجام مي دهند! مخاطبان شما تقريباً يکسان هستند و تفاوت مخاطبان کاملاً جزئي است؛ زيرا چنانچه شما يک محصول خاص را ارائه مي کنيد و مخاطب به آن نياز دارد، مخاطب مي تواند همان محصول را از سايت رقيب خريداري کند. بنابراين بايد بدانيد که رقيبان موفق شما چه خدمات و محصولاتي به کاربران ارائه مي کنند که توانسته اند موفق باشند! به عبارت ساده تر نبايد از آن ها عقب بيفتيد و بايد سعي کنيد ضعف هايشان را بشناسيد تا با بهبود آن ها، بتوانيد نظر مخاطبان خود را جلب کنيد. در اين مورد، دو سوال را از خود بپرسيد:
  • چگونه مي توانيد از رقيبان بهتر باشيد؟
  • نقاط ضعف رقيبان يعني چه و چگونه مي توان از آن ها به نفع خود استفاده کرد؟
  • حالا که تفاوت هاي رقيبان را شناخته ايد، چگونه مي توانيد از آن براي بهبود کسب وکارتان و ايجاد ارزش استفاده کنيد؟
با پاسخ به اين ۳ سوال به راحتي مي توانيد از رقيبان خود سبقت بگيريد و کاربران را ترغيب به بازاريابي دهان به دهان کنيد.

مورد سوم) مخاطبان خود را مشخص کنيد!

هر کسب وکاري مخاطباني دارد! مثلاً کسب وکاري که در زمينه فروش لباس مردانه فعاليت مي کند، مخاطبانش مرداني هستند که نياز به لباس دارند و مي خواهند خريد کنند. هدف ما شناسايي سليقه مخاطبان است! بنابراين از شناخت مخاطب، شما مي دانيد که آن ها به چه چيزي علاقه دارند و چه چيزي را دوست ندارند. با استفاده از اين موارد در تهيه محصول يا خدمات مي توانيد فروش خود را تا حد زيادي افزايش دهيد که اين کار به دليل بهبود بازاريابي دهان به دهان خواهد بود.

مورد چهارم) دسترسي کاربران را محدود کنيد!

تا کنون چندبار برايتان پيش آمده که اشتياق زيادي براي ديدن چيزي که محدود شده است داشته باشيد؟ مثلاً هنگامي که يک پيج اينستاگرام خصوصي است، چقدر براي ديدن آن اشتياق داريد؟ اين در حالي است که شايد براي ديدن يک پيج عمومي به اندازه آن اشتياق نداريد. شما هم مي توانيد از اين تکنيک استفاده کنيد! به راحتي مي توانيد دسترسي کاربران را محدود کنيد؛ مثلاً بخشي از سايت يا محصول را تنها براي يک دسته خاص از مشتريان در دسترس قرار دهيد. همچنين چنانچه مي خواهيد بازاريابي دهان به دهان موفقي در شبکه هاي اجتماعي خود داشته باشيد، مي توانيد صفحه خود را خصوصي کنيد تا کاربران ترغيب به دنبال کردن شما شوند.

مورد پنجم) نقاط تمايز خود را نسبت به رقبا نمايش دهيد!

کاربران منحصربه فرد بودن شما را دوست دارند! چنانچه شما هم دقيقاً مانند رقيبان هستيد، کاربران انگيزه اي براي دنبال کردن شما ندارند. به عبارت ساده تر شما بايد چيزي داشته باشيد که از نظر کاربران منحصربه فرد به نظر برسيد و شما را دنبال کنند! اين نقطه تمايز همان چيزي است که کاربران را ترغيب حرف زدن در مورد شما مي کند و اين مسئله همان بازاريابي دهان به دهان است. چنانچه مثل بقيه باشيد، اصلاً در ذهن مخاطب باقي نخواهيد ماند چه برسد به آن که بخواهند در مورد مزاياي محصولات يا خدمات شما صحبت کنند.

مورد ششم) مخاطبان خود را در يک صفحه اجتماعي جمع کنيد!

مخاطبان هر کسب وکاري دوست دارند که با آن کسب وکار در تعامل باشند! از طرف ديگر تعامل با کاربران براي کسب وکارها ارزش زيادي دارد و باعث افزايش اعتماد کاربران، اعتبار کسب وکار و در نهايت افزايش فروش مي شود. پيشنهاد مي کنم ابتدا شبکه اجتماعي مناسب خود را پيدا کنيد که در آن، به راحتي بتوانيد با مخاطبان در ارتباط باشيد. چنانچه کسب وکار شما ايراني است، اينستاگرام بهترين گزينه است!
کلیک کنید  ده فرمان دیجیتال مارکتینگ
زيرا مخاطبان هر نوع کسب وکاري در آن حضور دارند. همچنين چنانچه کسب وکار شما B2B است، لينکدين يک گزينه عالي براي شما خواهد بود. بنابراين از شناسايي بهترين شبکه اجتماعي، آن را به کاربران معرفي کنيد، از طريق آن مخاطبان هدفمند براي کسب وکار خود جذب کنيد، محصولات خود را به مخاطبان معرفي کنيد و در نهايت، بازاريابي دهان به دهان موفقي را تجربه کنيد.

مورد هفتم) اينفلوئنسرهاي حوزه فعاليت خود را بشناسيد و با آن ها در ارتباط باشيد!

اينفلوئنسرها تاثير بسيار زيادي بر روي مخاطبان دارند و دليل آن، اعتمادي است که مخاطبان به آن ها دارند. در بخش قبلي به بررسي اين مورد پرداختيم ولی در مورد مرتبط بودن حوزه کاري اينفلوئنسر با شما حرفي نزديم! مسئله اصلي اين است که بايد مخاطبان اينفلوئنسر شما ارتباطي با صفحه اجتماعي شما داشته باشند؛ به عبارت ديگر، حوزه کاري شما تقريباً با آن اينفلوئنسر يکسان باشد. در اين زمينه فعال باشيد و اينفلوئنسرهاي مرتبط با حوزه فعاليت خود را پيدا کنيد!   از آن مهم تر، با آن ها ارتباط بگيريد که چنانچه روزي از آن ها بخواهيد براي اين نوع بازاريابي کسب وکارتان را معرفي کنند، از آن ها نه نشنويد! هر چقدر اينفلوئنسر شما در ميان افراد محبوب تر باشد، تاثير آن بيشتر است. توجه داشته باشيد که اين روش هزينه هايي دارد و بايد در انتخاب چنين افرادي تمام تلاش و دقت خود را به کار بگيريد.

مورد هشتم) شخصيت برند خود را براي مخاطبان ايجاد کنيد!

هر کاربر شخصيتي از کسب وکارها را در ذهن خود دارد؛ مثلاً چنانچه مخاطب پر و پا قرص يک رستوراني ايتاليايي هستيد، حتماً آن رستوران را با پيتزاهاي خوشمزه در ذهن داريد. اين نوعي شخصيت برند است که اهميت زيادي هم دارد! همچنين چنانچه مي خواهيد بازاريابي دهان به دهان موفقي داشته باشيد، سعي کنيد شخصيت شما آن قدر سنگين و رسمي نباشد که کاربران نتوانند با شما ارتباط صميمي برقرار کنند! زيرا در اين صورت بايد قيد اين نوع بازاريابي را بزنيد. البته شخصيت شما بايد دوست داشتني و محترم باشد تا کاربران ترغيب شوند بازاريابي انجام دهند ولی مسئله مهم اين است که نبايد آن قدر رسمي باشيد که کاربر انگيزه اي براي اين مسئله نداشته باشد. يکي از بهترين کارهايي که مي توانيد در اين زمينه انجام دهيد، اين است که از پشت صحنه کسب وکار خود ويدئوهايي منتشر کنيد! معمولاً اين کار باعث مي شود تا کاربر حس صميميت با شما داشته باشد و تاثير بسيار خوبي بر روي اين نوع بازاريابي دارد.

مورد نهم) بازخورد مشتريان را دريافت کنيد و آن را بهبود ببخشيد!

هدف اصلي هر کسب وکاري جلب رضايت مشتريان و کاربران است! چنانچه نتوانيد نظر آن ها را جلب کنيد، بنابراين از مدتي شما را ترک مي کنند؛ به خصوص چنانچه اين مسئله در مورد محصولات يا خدمات شما باشد. چنانچه قرار است محصولات ي خدمات بي کيفيت ارائه کنيد و بنابراين از دريافت بازخوردهاي مشتريان، آن را بهبود نبخشيد بهتر است اصلاً محصول خود را به کاربران عرضه نکنيد. مهم نيست که محصول شما در ابتدا چقدر خوب يا بد است، بلکه مهم اين است که کاربران بازخوردهايي براي شما ارسال مي کنند و شما بايد سعي کنيد از اين بازخوردها به بهترين شکل ممکن براي بهبود کيفيت محصولات و خدمات خود استفاده کنيد. اين کار باعث مي شود تا مخاطب احساس ارزش کند و دوستان خود را هم به چنين حسي که تنها با استفاده از محصولات يا خدمات شما نصيبش مي شود، دعوت کند. اين روش همان بازاريابي دهان به دهان است و با اين کار، به اين نوع از بازاريابي کسب وکار خود جاني دوباره مي بخشيد.

مورد دهم) مشتريان شما بسيار با ارزش هستند؛ براي آن ها احترام قائل باشيد و به آن ها انگيزه بدهيد!

شايد براي شما هم پيش آمده باشد که به سراغ يک مغازه يا کسب وکار اينترنتي برويد و قصد خريد چيزي را داشته باشيد! در اين صورت چنانچه صاحب مغازه يا کارشناس فروشگاه اينترنتي با شما خوب حرف نزند و به خوبي در مورد نيازتان پاسخگو نباشد، احساس بي ارزشي مي کند. چنانچه کسب وکار داريد، شما هم مشتريان خود را داريد و نبايد بگذاريد که آن ها احساسي بي ارزش بودن براي شما کنند. براي آن ها احترام قائل باشيد؛ زيرا اين مشتريان و مخاطبان کسب وکارتان هستند که به شما ارزش مي دهند! چنانچه آن ها وجود نداشته باشند، نه تنها ارزش هاي زيادي را از دست مي دهيد، بلکه درآمد شما هم تا حد زيادي کاهش پيدا مي کند. احترام گذاشتن به مخاطب انگيزه اي براي آن ها است تا شما را به دوستان خود هم معرفي کنند! هر چقدر بيشتر به مخاطبان خود احترام بگذاريد، آن ها هم بيشتر به معرفي شما به دوستان خود ترغيب مي شوند و در اين بين، يک بازاريابي دهان به دهان بسيار موفق در حال شکل گيري است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *