کسب وکارهاي زيادي وجود دارند که براي بازاريابي محصولات يا خدمات خود از اينستاگرام استفاده مي کنند ولی در نهايت نمي توانند موفق باشند! يکي از مهم ترين دلايل موفق نشدن بازاريابي اينستاگرام عدم آناليز و سنجش موفقيت آن است. در اصل تا زماني که ندانيد معيارهاي موفقيت بازاريابي اينستاگرام چيست، نمي توانيد در اين زمينه موفق باشيد. براي بازاريابي اينستاگرام شما نياز به ابزارهايي داريد تا بدانيد کمپين ها يا حتي پست هاي شما چقدر موفق بوده اند و کاربران چه بخشي از فعاليت هاي شما را دوست دارند! در اين مقاله قصد داريم به بررسي ۵ روش آناليز بازاريابي اينستاگرام بپردازيم تا چنانچه استراتژي شما در يک يا چند بخش خاص مشکل دارد، آن را تغيير دهيد. چنانچه موافق هستيد، در ادامه همراه ما باشيد!

مهم ترين قدم در اينستاگرام مارکتينگ؛ آناليز بازاريابي اينستاگرام

پيش از آن که بخواهيد به بازاريابي اينستاگرام و فعاليت در اين شبکه محبوب بپردازيد، ابتدا بايد ببينيد هدف شما از اينستاگرام مارکتينگ چيست! در اصل شما بايد بدانيد که کسب وکارتان از فعاليت در اينستاگرام بايد چه دستاوردهايي داشته باشد. چنانچه هدف شما فروش محصول است، شايد آناليز پست هاي اينستاگرام نتواند کمک زيادي به شما کند ولی چنانچه مي خواهيد از اينستاگرام به عنوان ابزاري براي برندسازي استفاده کنيد، حتماً بايد پست هاي محبوب صفحه خود را شناسايي کنيد. در مقالات قبلي به بررسي ابزار insights اينستاگرام پرداختيم که با استفاده از آن مي توانيد اطلاعات خوبي در مورد پست ها و فالوورهاي صفحه خود کسب کنيد؛ در اين مقاله هم قصد داريم اطلاعات مهم اين ابزار که براي آناليز بازاريابي اينستاگرام مهم هستند را بررسي کنيم. برخي از معيارهاي مهم در آناليز اينستاگرام عبارتند از:  
  1. مقايسه نرخ تعامل خود با صفحه رقيبان

مهم معيار موفقيت يک صفحه اينستاگرام نرخ تعامل کاربران است! در اصل هر هدفي که براي فعاليت در اينستاگرام داشته باشيد، نرخ تعامل در آن تاثير زيادي دارد. حتي چنانچه بخواهيد محصولات سايت خود را بفروشيد، بدون افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام نمي توانيد فروش خوبي را تجربه کنيد! براي آن که بدانيد صفحه شما چقدر موفق است، بايد نرخ تعامل صفحه خود را با صفحه رقيبان مقايسه کنيد. با استفاده از insights اينستاگرام مي توانيد تعامل کاربران را که مطابق اطلاعات زير هستند، ببينيد:
  • تعداد لايک پست ها توسط کاربران (فالوورهايتان و ساير کاربران)
  • تعداد کامنت هاي ارسالي توسط کاربران
  • تعداد اشتراک گذاري پست ها و استوري توسط کاربران
  • تعداد ذخيره پست ها توسط کاربران
کلیک کنید  در اینستاگرام بیشتر دیده شوید! + ۵ راه کار عملی
اين ۴ مورد مهم ترين فاکتورهايي هستند که اينستاگرام مطابق آن، تعامل صفحه شما را نمايش مي دهد. البته توجه داشته باشيد که اين اطلاعات به کمک insights نمايش داده مي شوند و براي داشتن اين قابليت، بايد يک صفحه تجاري اينستاگرام داشته باشيد.   براي آناليز تعامل کاربران در يک پست کافي است وارد صفحه پست موردنظر خود شويد و سپس بر روي View insights کليک کنيد. بنابراين از کليک بر روي اين گزينه صفحه اي به شما نمايش داده مي شود که در آن اطلاعات مربوط به تعامل آن پست را مي بينيد.

يک محتواي عالي:

  • تعداد لايک بيشتري نسبت به ساير پست هايتان دارد.
  • تعداد کامنت هاي دريافتي نسبت به ساير پست ها بيشتر است.
  • تعداد اشتراک گذاري و ارسال پست به ديگران توسط فالوورهايتان بيشتر است.
  • تعداد ذخيره پست توسط فالوورها زياد است.
با بررسي اين موارد در پست ها مي توانيد پست هايي که کاربران آن را بيشتر دوست دارند را شناسايي کنيد. همچنين در آينده براي دريافت تعامل عالي مي توانيد پست هايي مانند همان پستي که نرخ تعامل آن زياد است، توليد کنيد. نرخ تعامل براي صفحات مختلف با حوزه هاي کاري مختلف، متفاوت است. مطابق گزارشي که شرکت Iconosquare منتشر کرده، ميانگين نرخ تعامل براي پست هاي اينستاگرام ۴٫۷ درصد است. البته باز هم بايد بگوييم که مطابق حوزه کاري شما، ممکن است نرخ تعامل شما کمتر يا بيشتر باشد! به همين دليل است که بايد پيش از آناليز نرخ تعامل صفحه خود، به دنبال اين باشيد که رقيبانتان چقدر تعامل دارند. هنگامي که شما نرخ تعامل صفحات رقيب را شناسايي کنيد، مي توانيد راحت تر تصميم بگيريد که نرخ تعامل شما بالا است يا پايين! به عنوان مثال چنانچه نرخ تعامل پست هاي رقيبان شما ۴ درصد و نرخ تعامل صفحه شما ۵ درصد است، به اين معني است که نسبت به رقيبان خود موفق تر هستيد و فالوورهاي شما بيشتر از فالوورهاي رقيبانتان توانسته اند با شما تعامل برقرار کنند.   سايت Influencer Marketing Hub ابزار رايگاني در اختيار شما قرار داده است که با استفاده از آن مي توانيد نرخ تعامل صفحه موردنظر را مطابق ۱۲ پست آخر شناسايي کنيد. چنانچه به آمار دقيق صفحات رقيبان خود دسترسي نداريد، اين ابزار کمک زيادي به شما مي کند تا بتوانيد ميزان موفقيت صفحه خود را در ميان رقيبان آناليز کنيد.
  1. شناسايي هشتگ هايي که بيشترين بازديد را براي پست هايتان فراهم مي کند!

همه ما مي دانيم که هشتگ ها يکي از مهم ترين بخش هاي هر پست هستند و بايد از آن ها به درستي استفاده کرد. در اصل هشتگ ها آن قدر مهم هستند که براي افزايش تعامل پست ها بايد انواع هشتگ در اينستاگرام را بشناسيد!
کلیک کنید  اينستامسنجر و تماس تصویری در اینستاگرام
در مقاله “استفاده درست از هشتگ اينستاگرام براي افزايش بازديد پست ها“ به شما ياد داده ايم که چطور مي توان بازديد پست ها را افزايش دهيد! پيشنهاد مي کنم حتماً آن را بخوانيد و در پست هاي اينستاگرام خود از آن استفاده کنيد. استفاده درست از هشتگ ها به شما کمک مي کند تا بتوانيد مخاطبان بيشتري جذب کنيد؛ در اصل با استفاده درست از هشتگ ها مي توانيد پست خود را به جامعه هدف و مخاطبان کسب وکار خود نمايش دهيد. البته براي آن که بتوانيد به درستي از هشتگ ها استفاده کنيد، بايد هشتگ هاي مورد استفاده در پست هاي خود را آناليز کنيد. از طرفي شما مي توانيد ۳۰ هشتگ در پست هاي خود استفاده کنيد ولی ممکن است تنها چند هشتگ به افزايش بازديد و تعامل پست هاي شما کمک کند. شما مي توانيد بنابراين از استفاده از انواع هشتگ ها، آن ها را آناليز کنيد تا بدانيد هر يک از آن ها چندبار به ديده شدن پست شما کمک کرده است. مثلاً ممکن است ۱۰۰ کاربر به کمک هشتگ خاصي پست شما را ديده باشند ولی هشتگ هاي ديگر اصلاً بازديدي براي شما فراهم نکرده باشند. در بخش insights پست ها مي توانيد به اين اطلاعات دست پيدا کنيد!   براي ديدن عملکرد هشتگ ها کافي است وارد بخش Discovery شويد و در بهش Hashtags، عملکرد هشتگ هاي خود را آناليز کنيد. استفاده از انواع هشتگ ها به شما کمک مي کند تا بتوانيد تا عملکرد تمام هشتگ ها را آناليز کنيد و بدانيد کدام هشتگ ها مي تواند بازديد بيشتري را براي شما فراهم کند. در اصل در ميان ۳۰ هشتگ ممکن است تنها ۵ مورد از آن ها براي شما بازديد بياورد و بقيه هشتگ ها کمتر باعث افزايش بازديد شود. به همين دليل پيشنهاد مي کند ابتدا ۳۰ هشتگ مهم را در پست هاي خود استفاده کنيد و بنابراين از آناليز تمام آن ها، مهم ترين آن ها را در پست خود استفاده کنيد. براي آناليز هشتگ هاي خود مي توانيد از ابزار Instagram Checkup Tool by Union Metrics هم استفاده کنيد هشتگ هاي مناسب را شناسايي کنيد. اين ابزار هشتگ هاي برتر و مناسب کسب وکارتان را به شما مي گويد و مي توانيد براي افزايش مخاطبان خود از آن استفاده کنيد.
کلیک کنید  میخواهم در اکسپلورر اینستاگرام دیده شوم
يک نکته! از هشتگ ها مي توانيد در بخش استوري اينستاگرام هم استفاده کنيد؛ البته بايد توجه داشته باشيد که تعداد هشتگ قابل استفاده در استوري اينستاگرام هم محدود است و تنها قادر به استفاده از ۱۰ هشتگ در آن هستيد.
  1. شناسايي پست هاي محبوب کاربران

در صفحه اينستاگرام شما پست هاي مختلفي وجود دارند که برخي از آن ها براي کاربران محبوب تر هستند. توليد محتواي ارزشمند براي کاربران کار سختي نيست تنها کافي است پست هاي صفحه خود را که براي کاربران ارزشمند و محبوب تر هستند را شناسايي کنيد. به عبارت ساده تر بايد ببينيد کاربران به چه پست هايي نياز دارند تا همان پست ها را برايشان توليد کنيد! براي شناسايي پست هاي محبوب در بازاريابي اينستاگرام روش هاي مختلفي وجود دارد:

روش اول) استفاده از insights اينستاگرام

براي شناسايي پست هاي محبوب صفحه خود کافي است وارد صفحه پروفايل خود شويد و بر روي ۳ خط در بالا و سمت راست صفحه کليک کنيد و بر روي insights کليک کنيد:   در اين بخش وارد بخش Content شويد و بر روي See All کليک کنيد:   در اين بخش اينستاگرام تمام پست هاي يک سال اخير را مطابق نرخ تعامل ليست مي کند و به شما نشان مي دهد. بنابراين مي توانيد پست هاي محبوب خود را به همين راحتي شناسايي کنيد و براي بازاريابي اينستاگرام خود چنين پست هايي توليد کنيد.   اينستاگرام مطابق الگوريتم هاي خود تنها پست ها باکيفيت را در بالاي صفحه اول خود نمايش مي دهد و معيار کيفيت همان نرخ تعامل است. بنابراين شما با توليد محتواهايي مانند محتوايي که کاربران بيشتر آن را دوست داشته اند، مي توانيد شانس بيشتري براي افزايش مخاطبان و همچنين نمايش پست در بالاي پست هاي کاربران در صفحه فيد داشته باشيد.   اگر شما براي کسب وکارتان يک سايت داريد، مي توانيد با اتصال گوگل آناليتيکس به سايت خود اطلاعات مفيد و ارزشمندي داشته باشيد. با اینکه می دانیم نمي توانيد اين ابزار را به اينستاگرام متصل کنيد، ولی هنوز هم مي توانيد اطلاعات مفيدي کسب کنيد! با استفاده از بخش Behaviour Flow به راحتي مي توانيد رفتار کاربراني که از اينستاگرام وارد سايت شما مي شوند را آناليز کنيد و بدانيد در سايت شما بر روي چه لينک هايي کليک کرده اند.
کلیک کنید  افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب
  در سمت چپ اين صفحه بر روي Campaign  کليک کنيد و آن را به Source تغيير دهيد. سپس لينک l.instagram.com را وارد کنيد تا بدانيد کاربراني که از طريق اينستاگرام وارد سايت شما شده اند، چه رفتاري در سايت داشته اند. اين اطلاعات بسيار ارزشمند است؛ به عنوان مثال چنانچه متوجه شويد که کاربران به يک محصول در سايت شما علاقه زيادي دارند، مي توانيد آن محصول را بيشتر از محصولات ديگر تبليغ کنيد تا فروش کسب وکارتان هم افزايش پيدا کند.
  1. عملکرد استوري اينستاگرام را آناليز کنيد!

در حال حاضر استوري اينستاگرام مهم ترين بخش اين پلتفرم به شمار مي رود و جالب است بدانيد روزانه بيش از ۵۰۰ ميليون نفر از استوري اينستاگرام استفاده مي کنند؛ البته منظور ما از استفاده به معناي اشتراک گذاري استوري نيست، بلکه بخشي از آن ها فقط استوري ها را مي بينند. چنانچه تاکنون عملکرد استوري اينستاگرام خود را آناليز نکرده ايد، اکنون وقت آن است که استفاده از استوري اينستاگرام را در استراتژي خود قرار دهيد. خوش بختانه به کمک ابزار insights مي توانيد استوري هاي خود را هم آناليز کنيد! در حقيقت داده هايي که اين ابزار براي بخش استوري در اختيار شما قرار مي دهد، براي آناليز عملکرد استوري ها کافي است. در اين بخش مي توانيد استوري هاي محبوب خود را شناسايي کرده و از اطلاعاتي که insights اينستاگرام براي هر استوري در اختيار شما قرار مي دهد، براي افزايش تعامل استفاده کنيد.   براي دسترسي به اين اطلاعات کافي است وارد صفحه پروفايل خود شويد و بر روي ۳ نقطه در بالا و سمت راست کليک کنيد. در اين بخش گزينه insights را انتخاب کنيد و سپس وارد بخش Stories شويد. در اين بخش مي توانيد اطلاعات مربوط به استوري هاي اخير خود را ببينيد. توجه داشته باشيد که استوري هاي اين بخش تنها تا ۱۴ روز در دسترس هستند و بنابراين از آن نمي توانيد اطلاعات مربوط به هر استوري را ببينيد! بنابراين شما بايد به صورت منظم اطلاعات استوري هاي را آناليز کرده تا بتوانيد از اطلاعات هر استوري استفاده کنيد. اين اطلاعات براي پست ها به صورت هميشگي در دسترس است که در بالاي همين مقاله به بررسي آن پرداخته ايم!   در تصوير بالا با ضربه زدن بر روي impressions مي توانيد معيار نمايش استوري ها را تغيير دهيد. اطلاعات اين بخش شامل موارد زير مي شود:
  • Follows: تعداد افرادي که شما را بنابراين از ديدن استوري فالو کرده اند.
  • Reply: تعداد افرادي که به استوري شما پاسخ داده اند.
  • Shares: تعداد افرادي که استوري شما را براي ديگران فرستاده اند.
  • Backs: تعداد افرادي که دوباره استوري شما را ديده اند.
  • Exited: تعداد افرادي که از استوري شما خارج شده اند.
  • Next story: تعداد افرادي که به سراغ استوري کاربر بعدي رفته اند.
  • Forward: تعداد افرادي که به سراغ استوري بعدي خودتان رفته اند.
کلیک کنید  برند های موفق اینستاگرامی
  گزينه Exited به اين معني است که کاربر از استوري شما خارج شده است ولی ممکن است هنوز در اينستاگرام مانده باشد! به عبارت ديگر کاربر بنابراين از خروج از استوري به صفحه فيد اينستاگرام رفته است. توجه داشته باشيد که تمام فاکتورهاي بالا مهم هستند ولی مهم ترين آن ها، گزينه Shares است تا بدانيد کدام استوري ها مهم بوده اند و کاربران با بقيه به اشتراک گذاشته اند. گزينه Forward هم در بازاريابي اينستاگرام اهميت زيادي دارد؛ زيرا اين گزينه به اين معني است که کاربر استوري شما را کامل مشاهده نکرده است و به سراغ استوري بعدي صفحه خودتان رفته است! يعني کاربر به استوري شما علاقه نداشته ولی از آن متنفر هم نبوده است! بنابراين مي توانيد با بررسي مشکل استوري خود را به گونه اي طراحي کنيد که کاربر به آن علاقه داشته باشد. با بررسي دو فاکتور بالا مي توانيد يک الگوي مناسب پيدا کنيد تا باعث افزايش نرخ تبديل کاربران در بخش استوري شود. چنانچه چند استوري گذاشته ايد و کاربران از تمام آن ها خارج شده اند، به اين معني است که بخش مهمي از کار شما ايراد دارد! مثلاً چنانچه هميشه محصولات خود را تبليغ مي کنيد، اين تبليغ براي کاربران نسبت به محتواي آموزشي ارزش بسيار کمي دارد و باعث مي شود تا کاربران از استوري شما خارج شود. مطابق گزارش ها کاربران علاقه زيادي به تبليغات ندارند و در بازاريابي اينستاگرام بايد سعي کنيد محتواي ارزشمند، آموزنده و البته جذاب در بخش استوري به کاربران نمايش دهيد. به عنوان مثال مي توانيد از تيم خود فيلم برداري کنيد و يک فيلم جذاب در بخش پست به کاربران نمايش دهيد! از طرفي کاربران به پشت صحنه چنين فيلم هايي علاقه زيادي دارند و مي توانيد در بخش استوري پشت صحنه هاي جذابي از فيلم خود را نمايش دهيد و تعامل کاربران را در بخش استوري افزايش دهيد. هميشه به دنبال موضوعاتي باشيد که کاربران و مخاطبان صفحه شما آن را دوست دارند! به اين صورت مي توانيد ميزان اشتراک گذاري استوري هاي خود را افزايش دهيد و در نهايت به افزايش مخاطبان کسب وکار يا صفحه شخصي خود کمک کنيد.
  1. رشد کاربران اينستاگرام خود را اندازه گيري کنيد!

هدف نهايي صفحه اينستاگرام افزايش فالوورها به صورت هدفمند است! به عبارت ساده تر شما مي خواهيد مخاطبان کسب وکارتان را در صفحه اينستاگرام خود افزايش دهيد تا بتوانيد بازاريابي اينستاگرام درستي را تجربه کنيد.
کلیک کنید  آموزش جامع اینستاگرام (۰ تا ۱۰۰)
به عنوان مثال چنانچه قصد تبليغ محصولي را داشته باشيد و فالوورهاي صفحه شما مخاطبان واقعي کسب وکارتان باشند، به راحتي مي توانيد فروش بسيار خوبي را تجربه کنيد. قدم اول براي افزايش مخاطبان توليد محتواي ارزشمند است؛ ولی بايد ببينيد که اين توليد محتوا توانسته روي افزايش مخاطبان صفحه شما تاثيرگذار باشد يا خير! براي محاسبه ميزان رشد صفحه مي توانيد از ابزارهايي نظير Squarelovin استفاده کنيد ولی چنانچه تنها نياز به ميزان رشد خود داريد، پيشنهاد مي کنم به صورت دستي اين کار را انجام دهيد.   کافي است ابتدا و انتهاي هر هفته تعداد دنبال کنندگان خود را بنويسيد و در پايان هفته آن ها را از هم کم کنيد! سپس آن را بر تعداد دنبال کنندگان قبلي خود تقسيم کنيد تا ميزان رشد صفحه خود را ببينيد. چنانچه نياز به درصد رشد داريد، اين عدد را در ۱۰۰ ضرب کنيد تا درصد رشد شما بدست آيد.   البته با کمک ابزار Squarelovin اين نرخ به صورت روزانه و خودکار اندازه گيري مي شود و مي توانيد تصوير آن را در هر زماني که نياز داشته باشيد، دريافت کنيد. در اين ابزار کافي به کمک منوي سمت چپ، وارد بخشAnalytics  و سپس Engagement شويد تا آمار و ميزان رشد صفحه خود را مشاهده کنيد. اين ابزار مي تواند به صورت روزانه يا ۷ روز اخير نرخ رشد شما را نمايش دهد.  

نتيجه گيري

تکنيک هاي زيادي براي رشد صفحه اينستاگرام و افزايش فالوورها وجود دارد که تمامي آن ها در زيرشاخه بازاريابي اينستاگرام قرار مي گيرد. پيگيري موضوعات به صورت هماهنگ، بهبود کيفيت تصاوير پست ها، قرار دادن زيرنويس براي پست ها و… همگي جزء اين تکنيک ها هستند ولی مسئله مهم اين است که بدانيد هر تکنيک چقدر مي تواند تاثيرگذار باشد که اين کار بدون آناليز بخش هاي مختلف اينستاگرام امکان پذير نيست! به کمک ابزار insights اينستاگرام شما به راحتي مي توانيد اطلاعات خوبي از بازاريابي اينستاگرام و صفحه خود پيدا کنيد و البته ابزارهاي تجاري ديگري هم براي ددسترسي به اطلاعات بيشتر وجود دارند. در اصل تحليل صفحه به شما کمک مي کند تا بدانيد مخاطبان شما چه پست هايي را دوست دارند تا با توليد چنين پست هايي، به رشد صفحه خود کمک کنيد. در اين مقاله به بررسي روش هاي آناليز بازاريابي اينستاگرام پرداختيم تا بتوانيد ميزان تاثير فعاليت هاي خود را در بخش اينستاگرام پيگيري کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *