هر کسب و کاري به دنبال شناخته شدن است. ديده شدن، بيشتر از اينکه به شانس احتياج داشته باشد، به کمي تغيير نيازمند است. بخش اکسپلور اينستاگرام يکي از بخش هايي است که کمک زيادي به ديده شدن يک کسب و کار مي کند.

تب Explore يا همان بخش اکسپلور، يکي از بهترين راه هايي ست که مي تواند فالوور و ترافيک زيادي را به سمت شما روانه کند و در نهايت، ورق را به نفع شما برگرداند.

در اين مطلب، برايتان توضيح مي دهيم چگونه محتواها براي نمايش در اين صفحه انتخاب مي شوند، چگونه مي توانيد با مخاطبانتان از اين راه ارتباط برقرار کنيد، چگونه نرخ تعامل کاربران (Engagement) صفحه ي خود را افزايش دهيد و در نهايت، چشم انداز ارزشمندي به دست آوريد. سپس با استفاده از ويژگي هاي آن، کسب و کار خودتان را بهتر معرفي کنيد و بيشتر ديده شويد.

اکسپلور اينستاگرام چيست؟

اکسپلور اينستاگرام (يا همان Explore اينستاگرام!) صفحه اي است که پست هايي از صفحات سراسر دنياي اينستاگرام (چه آن ها را فالو کرده باشيد و چه نکرده باشيد) را برايتان نمايش خواهد داد.

اين پست ها طبق فعاليت هاي قبلي شما انتخاب مي شوند و از الگوريتم هايي که براي دنبال کردن فعاليت شما در اينستاگرام تعبيه شده است، پيروي مي کنند؛ جايي که مي توان گفت صادقانه ترين مکان در دنياي اينترنت به شمار مي رود. البته اين الگوريتم تنها به عملکرد شما وابسته نيست، بلکه فعاليت دوستان تان را نيز زير نظر مي گيرد.

براي دسترسي به بخش Explore، اپليکيشن اينستاگرام را باز کنيد. پايين صفحه چند آيکن مي بينيد. آيکني که به شکل ذره بين است و بين دو آيکن خانه و علامت + قرار دارد، همان بخش اکسپلور اينستاگرام است.

گزينه اکسپلور اينستاگرام در اپليکيشن

اگر کمي ساده تر برايتان توضيح دهم، اينطور مي شود گفت که پست هاي نمايش داده شده در بخش اکسپلور، به اين که شما چه پيج هايي را فالو کرده ايد ارتباط مستقيمي ندارد.

کلیک کنید  آموزش استفاده از نیم تگ (Nametags) اینستاگرام

برخلاف صفحه ي اصلي اينستاگرام که تنها پست هاي صفحاتي را نمايش مي دهد که شما آن ها را فالوو کرده ايد. الگوريتمي که براي بخش اکسپلور در نظر گرفته شده است، (کاملاً صادقانه) فعاليت هايي که در اينستاگرام تان داشته ايد را بازتاب مي دهد.

بخش اکسپلور نيز پست هاي جديد و مرتبط با فعاليت هاي شما را نشان مي دهد. همچنين، استوري ها يا لايو استوري هايي که در محدوده جغرافيايي شما ثبت شده اند يا اينستاگرام تصور مي کند که شما به آن ها علاقمنديد نيز در بخش اکسپلور به شما نمايش داده مي شود.

محتواي بخش اکسپلور اينستاگرام چطور انتخاب مي شود؟

وقتي بحث به محتواي نمايش داده شده در اکسپلور مي رسد، داده ها حکم پادشاه را دارند. اينستاگرام سعي دارد محتواي نمايش داده براي هر کاربر مختص به خود او باشد.

اين اختصاصي سازي (يا همان شخصي سازي) به اين شکل اتفاق مي افتد که اينستاگرام پست هاي موجود در اکسپلور را مطابق لايک ها و صفحاتي که فالوو مي کنيد، به نمايش مي گذارد.

با اينکه الگوريتم انتخاب محتوا به طور دقيق برايمان مشخص نيست، ولی به نظر مي رسد طبق قوانين زير انتخاب مي شوند:

  • محتواي نمايش داده شده مطابق پست هايي است که کاربر قبلا با آن ها درگير شده است.
  • محتواي نمايش داده شده، پست هايي هستند که تعداد زيادي از کاربران اينستاگرام جذب آن ها شده اند.
  • محتواي نمايش داده شده در اکسپلور، پست هايي مطابق محتواي صفحات فالو شده توسط کاربر است.

با گذشت زمان، اينستاگرام الگوهاي فعاليت کاربران را شناسايي کرد و از آن به بعد، محتواها را مطابق آن الگوها نمايش مي دهد. همچنين، اينستاگرام سعي کرد طرز کار اکانت هاي مشابه و چگونگي عملکرد آن ها را بررسي کند و فرض را بر نتايج بررسي هايش اعمال کند.

کلیک کنید  اصطلاحات مبتدی اینستاگرام صفر تا هشتاد!

به گفته ي وب سايت Wired دقت کنيد:

نمايش پست هاي مرتبط با فعاليت کاربر، نيازمند جمع آوري حجم عظيمي از محتواست. هرچه داده هاي شما بيشتر باشد، راحت تر مي توانيد الگوي مدنظرتان را طراحي کنيد. هرچه کاربران بيشتري جذب کنيد و داده ها و الگوهاي بيشتري داشته باشيد، بهتر و بيشتر مي توانيد محتواها را ترکيب کرده و به افراد نشان دهيد.

چهار نکته ساده براي نمايش محتوا در اکسپلور اينستاگرام

در ادامه به شما چهار روش را معرفي مي کنيم که با استفاده از آن ها مي توانيد محتواي خود را در بخش Explore اينستاگرام نمايش دهيد.

۱- مخاطبان خود را بشناسيد

شما که نمي خواهيد يک کيف سامسونت را به يک نوزاد بفروشيد، اينطور نيست؟

اگر مي خواهيد محصولاتتان را به فروش برسانيد، ابتدا بايد بدانيد قرار است به چه کساني بفروشيد. بايد از خود بپرسيد که مخاطبان شما واقعاً به چه چيزي احتياج دارند و کسب و کار شما چطور مي تواند به آن ها کمک کند؟ براي اينکه کار با بخش Explore اينستاگرام را آغاز کنيد، به پرسش هاي زير کمي فکر کنيد:

  • مشتريان هدف شما چه کساني هستند؟
  • آن ها به چه چيزهايي علاقه مند هستند؟
  • اکانت اينستاگرام آن ها چگونه است؟
  • چه کساني را فالو مي کنند؟

به اين فکر کنيد که در بخش اکسپلور اينستاگرام چه فردي مي خواهيد نمايش داده شويد؟ فرد موردنظرتان به چه چيزهايي علاقه خواهد داشت؟ يک ايده ي خوب اين است که پرسوناي مخاطب موردنظرتان را بسازيد. با شناخت بهتر مخاطب هدفتان، راحت تر مي توانيد با آن ها تعامل کنيد.

کلیک کنید  نحوه ی آنالیز بازاریابی در لینکدین

۲- به مخاطب گوش دهيد

اهميت دادن به مخاطب مي تواند بين به اشتراک گذاشته شدن محتوا يا ناديده گرفته شدن آن تفاوت ايجاد کند. براي اينکه محتواي تان متناسب با مخاطب تان باشد، لازم است بدانيد کاربران با چه نوع محتوايي بيشتر تعامل دارند.

چنانچه تاکنون اکانت هاي مرتبط با صنعت خود و مخاطب هدفتان را دنبال کرده باشيد، احتمالاً مي دانيد بايد چه نوع محتوايي توليد کنيد تا در بخش اکسپلور اينستاگرام حضور داشته باشيد.

رعايت چند نکته ي ساده شما را به حضور در اين بخش اينستاگرام نزديک مي کند:

  • به حس کلي بخش Explore گوش دهيد: تم کلي پست هايي که نمايش داده مي شوند چه چيزي هستند؟ عامل زيبايي شناختي آن ها چيست؟ چه موضوعاتي در جامعه مخاطبان شما پرطرفدار هستند؟ اينها تمام چيزهايي هستند که بايد در خاطرتان نگه داريد.
  • از قابليت هاي جستجوي اينستاگرام استفاده کنيد: با استفاده از اين قابليت مي توانيد بدانيد در منطقه ي جغرافيايي تان چه محتوايي محبوب است. براي اين کار مي توانيد در جستجوي اينستاگرام بر روي تب Places کليک کنيد و تگ دقيق تري از موقعيت جغرافيايي خود بدهيد و نوع محتواهايي که نمايش داده مي شوند را يادداشت کنيد.
  • فالووينگ ها و فالوورهاي خود را بررسي کنيد: فالويينگ ها و فالوورهاي تان چه محتواهايي را لايک کرده اند؟ روي آيکن قلب در نوار پايين اپليکيشن کليک کنيد، سپس از بالاي صفحه، فالويينگ را انتخاب کنيد. به اين ترتيب، مي توانيد ببينيد افرادي که دنبال مي کنيد با چه نوع محتوايي سروکار دارند

۳- از هشتگ ها استفاده کنيد

هشتگ ها چاشني شبکه هاي اجتماعي هستند. فرق نمي کند مردم از آن ها استفاده مي کنند يا نه، هشتگ ها براي بازاريابان اهميت زيادي دارند. اولين کاري که براي ديده شدن محتوايتان مي توانيد انجام دهيد اين است که از هشتگ استفاده کنيد و محتواي تان را از گم شدن در ميان انبوه محتوا نجات دهيد!

کلیک کنید  راهنمای کامل دی اکتیو کردن اینستاگرام

هشتگ ها شبانه روزي کار مي کنند و هرکس که آن ها را جستجو کند، نشان داده مي شوند. با کشاندن مخاطبان به صفحه شما کار راحت تر مي شود. به هرحال خيلي مهم است که روش صحيح استفاده از هشتگ ها را بدانيد. يادتان باشد، هرچيزي را هشتگ نکنيد و مشخصاً درباره ي موضوع کسب و کارتان باشد.

۴- کاربران را به تعامل تشويق کنيد

از هر کاري که مي توانيد براي افزايش تعامل کاربر با محتوايتان انجام دهيد، دريغ نکنيد تا مخاطبان هدفتان را به دست آوريد. هرچه پست اينستاگرامتان لايک و کامنت بيشتري دريافت کند، شانس بيشتري دارد تا در صفحه ي اکسپلور مخاطب هدفتان نمايش داده شود.

زماني که عکس يا ويديويي را منتشر مي کنيد، به اين فکر کنيد که چگونه مي توانيد فالوئرها يا کامنت هاي بيشتري داشته باشيد؟

براي مثال، چنانچه صاحب برند دکوراسيون داخلي هستيد و تصويري از اتاقي که در آن کار مي کنيد منتشر کرده ايد، تمام کمپاني ها يا برندهاي مرتبط با کسب و کار خود را هم تگ کنيد تا افراد بيشتري شما را ببينند. حتي مي توانيد اکانت وبلاگ نويس هاي مرتبط با دکوراسيون داخلي را هم تگ کنيد.

اگر براي صفحه اينستاگرام تان استوري مي گذاريد، مطمئن شويد لوکيشن خود را هم مشخص کرده ايد. با ثبت لوکيشن شانس تان را براي ديده شدن در استوري هاي منطقه ي زندگي خود افزايش مي دهيد. همين امر، کاربران محلي را با برند شما آشنا مي کند.

نتيجه گيري

از هر ترفندي که براي بازاريابي در شبکه هاي اجتماعي استفاده مي کنيد، از بخش اکسپلور اينستاگرام غافل نشويد!

کلیک کنید  اعتماد سازی در اینستاگرام چگونه ممکن می شود

بازهم مثل هميشه شناخت مخاطب حرف اول را مي زند. اکسپلور اينستاگرام در شناخت مخاطب تاثير زيادي دارد. شناخت مخاطب کمک مي کند تا محتواي متناسب با سليقه ي او را خلق کرده و از اين راه، او را بيشتر به سمت خود جذب کنيد. در کنار اين مسئله، استفاده از هشتگ ها را هم هميشه گوشه ي ذهنتان داشته باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *