استفاده از شبکه هاي اجتماعي براي بازاريابي خدمات و محصولات معمولاً يک بخش جدانشدني از کسب وکار است! البته شايد تعداد بسيار محدودي از کسب وکارها وجود داشته باشند که نيازي به بازاريابي شبکه هاي اجتماعي نداشته باشند ولی تعداد آن ها بسيار محدود است. توليد محتوا در اينستاگرام يکي از مهم ترين فاکتورهاي فعاليت در اين شبکه بسيار محبوب به شمار مي رود که بايد به درستي انجام شود. با استفاده از توليد محتوا در اينستاگرام مي توانيد مشتريان فعلي خود را پايدارتر کنيد و مشتريان جديدي جذب کنيد! محتوا براي کاربر بسيار مهم است؛ زيرا کاربران از محتواي شما در اينستاگرام استفاده مي کنند و چيزي ياد مي گيرند! يا حتي از محتواي شما لذت مي برند و براي چند ثانيه مي خندند. اين موارد بسيار مهم است و شما فقط با استفاده از توليد محتوا در اينستاگرام مي توانيد تعامل کاربران خود را افزايش دهيد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي توليد محتوا در اينستاگرام بپردازيم و به شما بگوييم که چطور با استفاده از محتواي جذاب در اينستاگرام مي توانيد کاربران زيادي را تشويق به ايجاد ارتباط با صفحه خود کنيد. چنانچه آماده هستيد، در ادامه ما را همراهي کنيد!

توليد محتوا در اينستاگرام يعني چه و چرا اهميت دارد؟

اگر به عنوان يک کاربر (نه مدير کسب وکار!) در اينستاگرام عضو هستيد، روزانه چندبار به سراغ اين شبکه اجتماعي مي رويد و چند ساعت از زمان خود را در آن سپري مي کنيد؟ اکثر کاربران اينستاگرام روزانه چندين ساعت را در اينستاگرام مي گذرانند و در زمان بيکاري به سراغ آن مي روند. بنابراين بسياري از مخاطبان هدف کسب وکارتان در اينستاگرام وجود دارند و بايد به نحوي آن ها را تشويق به دنبال کردن صفحه خود کنيد. چيزي که براي کاربران اهميت زيادي دارد، محتواي يک صفحه است! هر چقدر محتواي يک صفحه جذاب تر و حرفه اي تر باشد، کاربران تعامل بيشتري با آن دارند و هنگامي که يک کاربر جديد پست هاي شما را مي بيند و براي او جذابيت دارد، قطعاً صفحه شما را دنبال مي کند تا بتواند مطالب جديد شما را هم ببيند.   بنابراين توليد محتوا در اينستاگرام اولين قدم براي داشتن يک اينستاگرام مارکتينگ موفق است تا بتوانيد تعامل و ارتباط خوبي با کاربران خود برقرار کنيد. براي داشتن محتواي خوب و توليد محتوا در اينستاگرام بايد ۶ نکته را در نظر بگيريد. اين نکات عبارتند از:
  1. قبل از تبليغ محصول، به کاربران محتواي کاربردي و ارزشمند ارائه کنيد!

مطمئن باشيد که هيچ کاربري دوست ندارد در يک صفحه تبليغ ببيند مگر آن که تبليغ متناسب با محتوا پيج و در کنار محتواي ارزشمند باشد! چنانچه شما هم به عنوان يک کاربر وارد صفحه اي شويد که محصولات يا خدمات خود را تبليغ مي کنيد و محتواي ارزشمندي ندارد، حتماً آن را آن فالو مي کنيد. بنابراين نکته بسيار مهم اين است که شما ابتدا بايد محتواي ارزشمند ايجاد کنيد تا کاربران بتوانند با شما تعامل برقرار کنند. هر چقدر کاربر بيشتر بتواند با شما تعامل برقرار کند، راحت تر اعتماد مي کند و خيلي ساده و بی دردسر مي توانيد محصولات يا خدمات خود را هم بفروشيد. بنابراين چنانچه قصد داريد محصولات يا خدمات خود را بيشتر بفروشيد، ابتدا بايد سعي کنيد تعامل و ارتباط کاربران را افزايش دهيد. برندسازي، افزايش تعامل و ارتباط، افزايش فروش و… همه وابسته به برندسازي و محتواي صفحه است که کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند.   قانون مربع يا ۹ قسمت براي توليد محتوا در اينستاگرام وجود دارد که به کمک آن مي توانيد يک محتواي بهينه توليد کنيد:
  • از ميان ۹ پست شما بايد ۴ پست ارزشمند و مفيد براي کاربران توليد کنيد تا کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند.
  • از ميان ۹ پست بايد ۳ پست براي ارتباط با کاربران باشد؛ مثلاً مي توانيد محتواي چالش برانگيز توليد کنيد تا کاربران ارتباط بيشتري با صفحه برقرار کنند.
  • از ميان ۹ پست مي توانيد ۲ پست خود را به تبليغ خدمات يا محصولات خود بپردازيد و به افزايش فروش کسب وکارتان کمک کنيد.
با توليد محتوا در اينستاگرام به صورت بالا مي توانيد ارتباط بسيار خوبي با کاربران برقرار کنيد، تعامل صفحه را افزايش دهيد و فروش محصولات خود را افزايش دهيد. اين کار باعث مي شود تا مشتريان حس نکند که تنها تبليغ محصولات شما را مي بينند و صفحه شما براي آن ها ارزشمند نيست؛ بلکه با اين کار آن ها حس مي کنند خدمات يا محصولات شما ابزاري بسيار عالي و مکمل پست هايتان است و فروش شما تا حد بسيار زيادي افزايش مي يابد. يک نکته! شرکت هايي که خدمات يا محصولاتي به کاربران ارائه مي کنند، بايد به دنبال توليد محتواي ارزشمند باشند تا بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند! اعتماد کاربران در اينستاگرام مهم ترين مسئله است که با استفاده از آن مي توانيد فروش کسب وکارتان را متحول کنيد. به دنبال ايده هاي خلاق در اينستاگرام باشيد و از قانون مطرح شده در بالا استفاده کنيد.
کلیک کنید  آموزش جامع اینستاگرام (۰ تا ۱۰۰)
همچنين مي توانيد تصوير پست هاي خود را باکيفيت ايجاد کنيد و کپشن جذابي براي آن بنويسيد.
  1. براي پست هاي ارزشمند خود برنامه ريزي کنيد!

همانطور که گفتيم، ۴ پست از ميان ۹ پست شما بايد کاملاً ارزشمند باشد؛ در اصل بايد ارزشي را به مخاطبان شما منتقل کنند! مثلاً اين ارزش مي تواند ارائه يک نکته آموزشي به کاربران باشد يا حتي در مورد يکي از خدمات خود و اهميت آن با کاربران صحبت کنيد. بنابراين هر چيزي که بتواند به دانسته هاي کاربران اضافه کند، ارزشمند است! در ادامه به بررسي چند مورد از چيزهايي که با استفاده از آن مي توانيد پست هاي ارزشمند براي کاربران توليد کنيد، مي پردازيم.  

الف) نکاتي را به کاربران آموزش دهيد!

کاربران عاشق يادگيري هستند و به همين دليل، عاشق افرادي هستند که به آن ها چيزي ياد مي دهند! چنانچه در صفحات اينستاگرام جستجو کنيد و به پست هاي مختلف سر بزنيد، متوجه مي شويد که بسياري از کاربران با پست هاي آموزشي تعامل بسيار خوبي برقرار مي کنند. در حوزه فعاليتي شما (در صورتي که صفحه شما مربوط به کسب وکارتان است!) هزاران نکته وجود دارد که کاربران علاقه زيادي به يادگيري آن ها دارند. کافي است يک پست ايجاد کنيد و عنوان موردنظر را بر روي تصوير درج کنيد؛ سپس در بخش کپشن اطلاعات مربوط به آن عنوان را بنويسيد و از کاربران بخواهيد که چنانچه سوالي از شما دارند، در بخش کامنت ها بپرسند. جالب است بدانيد برخي از کاربران از اين که با ارائه نکات تخصصي در زمينه کسب وکارشان فالوورهاي خود را از دست بدهند، مي ترسند. اين موضوع را از دو ديدگاه مي توان بررسي کرد:

ديدگاه اول: با ريزش فالوورهاي خود مواجه نخواهيد شد!

در اکثر مواقع شما با ريزش فالوورهاي خود مواجه نمي شويد ولی ممکن است تعامل کاربران با چنين پست هايي کمتر باشد! البته در صورتي که شما از روش هاي مختلف براي جذب فالوور فيک اينستاگرام (شامل فالوورهاي غيرواقعي يا غيرهدفمند) اقدام کرده باشيد، احتمالاً با ريزش فالوورهاي زيادي مواجه مي شويد. در اين صورت ديدگاه دوم را بخوانيد تا بدانيد همين مورد هم بسيار ارزشمند است.

ديدگاه دوم: کاربراني که شما را آنفالو مي کنند، مخاطبان هدف شما نيستند!

اگر مديريت يک صفحه اينستاگرامي مربوط به کسب وکارتان را برعهده داريد، حتماً هدف شما افزايش فروش محصول يا خدمات است! تاکنون از خودتان پرسيده ايد که چه کساني محصولات شما را مي خرند؟ قطعاً پاسخ مخاطبان هدف است. مخاطبان هدف کساني هستند که به حوزه تخصصي شما نياز يا علاقه دارند و به دنبال محتواي تخصصي در اين زمينه هستند. در صورتي که از محتواي صفحه خود اطمينان داريد ولی برخي کاربران شما را آنفالو مي کنند، قطعاً مخاطبان هدف شما نيستند! در هر صورت خوشحال باشيد؛ مخاطباني که شما را آنفالو مي کنند، هيچ وقت مشتري شما نخواهند بود و کاربراني که در صفحه مي مانند و با شما تعامل برقرار مي کنند، خريداران محصولات يا خدمات و همچنين مشتريان کسب وکارتان هستند. بنابراين هر چقدر کاربران و مخاطبان غيرهدف شما را آنفالو کنند، تعامل صفحه شما بيشتر مي شود که اين مسئله کمک زيادي به رشد کسب وکار شما خواهد کرد.   در حالت کلي هنگامي که شما نکته اي را به کاربران مي گويد، در آن ها اين حس را ايجاد مي کنيد که شما يک متخصص در يک حوزه تخصصي هستيد! در اين صورت کاربران به شما اعتماد مي کنند و هنگامي که محصول خود را به همراه مزاياي آن پيشنهاد مي کنيد، کاربران حس مي کنند که به آن نياز دارند و محصول يا خدمات تبليغ شده را تهيه مي کنند. در اصل مهم ترين عاملي که مي تواند يک کاربر را ترغيب به خريد محصولات يا کسب وکار کند، اعتماد است و شما با ارائه نکات منحصر به فرد در زمينه فعاليت خود به کاربران اين اعتماد را در آن ها ايجاد مي کنيد. يک پيشنهاد! شما مي توانيد از سوالات کاربران هم براي ارائه نکته به کاربران استفاده کنيد. خوش بختانه استيکر اينستاگرام به نام Question Sticker اين قابليت را براي شما فراهم مي کند تا بتوانيد سوالات کاربران را بپرسيد. سوالاتي که تعداد زيادي از کاربران از شما مي پرسند، بهترين ايده براي توليد پست هاي آموزشي است. به سوالات آن ها در قالب متن يا ويدئو پاسخ دهيد و حس رضايت را در کاربران خود ايجاد کنيد. به خصوص چنانچه بتوانيد در قالب ويدئو به سوالات کاربران پاسخ دهيد، خيلي ساده و بی دردسر مي توانيد اعتمادسازي و برندسازي کسب وکارتان را در ذهن مخاطبان ايجاد کنيد.

ب) کاربران را بخندانيد و پست هاي سرگرم کننده براي آن ها ايجاد کنيد!

يکي ديگر از مواردي که مي توانيد تعامل خوبي را در صفحه خود تجربه کنيد و لايک هاي پست خود را به صورت واقعي افزايش دهيد، اين است که پست هاي سرگرمي براي کاربران به اشتراک بگذاريد!
کلیک کنید  رازهای طراحی بنرهای تبلیغاتی فوق العاده در اینستاگرام
به عبارت ساده تر براي افزايش لايک پست هاي خود، کاربران را بخندانيد؛ البته بايد توجه داشته باشيد که پست هاي سرگرمي شما هم تا حد امکان مربوط به حوزه فعاليتي شما باشد. مثلاً مي توانيد در همان حوزه فعاليتي خود پست هاي سرگرمي منتشر کنيد و باعث سرگرم شدن و خنديدن کاربران شويد. اين پست ها معمولاً تعداد لايک شما را افزايش مي دهند ولی نسبت به پست هاي بخش قبل نمي تواند باعث افزايش تعامل کاربران شود. اين روش براي کسب وکارهايي که کمي خسته کننده هستند و کاربران بنابراين از مدتي از پست هاي خشک و خسته کننده خسته مي شوند، بسيار مناسب است. مثلاً فرض کنيد خدمات مربوط به يدک ماشين را داريد که مي خواهيد مشتريان جديدي از طريق توليد محتوا در اينستاگرام جذب کنيد! چنانچه هميشه به معرفي محصولات يا کاربرد هر محصول بپردازيد، کاربر بنابراين از مدتي خسته مي شود. با توليد محتواي جذاب و سرگرم کننده در کنار پست هاي مربوط به کسب وکار خود مي توانيد خستگي آن ها را از يکنواختي پست هاي خود برطرف کرده و تاثيرگذاري پست هاي خود را هم بيشتر کنيد.

ج) سخنان افراد فعال در حوزه تخصص خود يا حتي سخنان انگيزشي افراد بزرگ را نقل وقول کنيد!

اين مورد را حتماً در صفحات زيادي ديده ايد که يک سخن از بزرگان را نقل مي کنند! سخن بزرگان معمولاً به گونه اي هستند که به دل مي نشينند و به راحتي مي توانيد اين پست ها را در صفحه خود منتشر کنيد. سخنان انگيزي معمولاً کاربران را به جلو هل مي دهند؛ به عبارت ساده تر انگيزه اي در کاربر ايجاد مي کنند که کاري را آغاز کنند. مثلاً چنانچه در حوزه آموزش فعاليت مي کنيد، مي توانيد کمي سخنان انگيزشي به کاربران ارائه دهيد و از آن ها بخواهيد براي رسيدن به خواسته هاي خود از آموزش هاي شما استفاده کنند و با کمي تلاش به آن چه مي خواهند برسند. در هر حوزه فعاليتي افرادي هستند که سخنان خوبي گفته اند؛ مثلاً در حوزه آي تي، افرادي نظير استيو جابز، بيل گيتس و… سخنان بسيار ارزشمندي گفته اند که مي توانيد در صفحه اينستاگرام خود منتشر کنيد. توجه داشته باشيد که اين سخنان را دقيقاً بر روي عکس پست خود منتشر کنيد تا بيشترين تاثيرگذاري را داشته باشد. بسيار ديده شده است که با صفحات مختلف يک عکس از فرد موردنظر گذشته و سخنان ارزشمند او را در بخش کپشن قرار داده است.اين روش بازدهي را تا حد زيادي کاهش مي دهد و شانس افزايش تعامل کاربران را از آن صفحه مي گيرد.   هنگامي که يک کاربر صفحه اينستاگرام شما را فالو مي کند، قطعاً به خدمات شما نياز دارد! به عنوان مثال هنگامي که خود شما صفحه مربوط به خريد کفش را دنبال مي کنيد، حتماً احساس نياز کرده ايد و در آينده از آن خريد مي کنيد. کاربران نيز مانند شما هستند و هنگامي که صفحه کسب وکارتان را دنبال مي کنند، به محصول يا خدمات شما نياز دارند. ولی دليل اين که از کسب وکارتان خريد نمي کنند، ترس يا شک داشتن آن ها نسبت به کسب وکارتان است. کيفيت خدمات مهم ترين عاملي است که کاربران هنگام خريد از کسب وکارتان به آن شک مي کنند! اين مسئله بسيار مهم است که بتوانيد اعتماد کاربران را به گونه اي جلب کنيد که از شما خريد کنند؛ مثلاً مي توانيد نظر مشتريان قبلي خود را به اشتراک بگذاريد يا ضمانت کيفيت خدمات يا محصولات خود را بدهيد. معمولاً سخن نقل وقول براي زماني است که حس مي کنيد کسب وکارتان به رشد بالايي رسيده است و رشد بيشتر بسيار سخت است! در اصل شما همه نوع توليد محتوا در اينستاگرام خود ايجاد کرده ايد و حس مي کنيد غير از محتواي معمولي چيزي براي توليد نداريد. بازنشر يک محتواي قديمي هم مي تواند براي کاربران قديمي شما تکراري باشد و اين مسئله اصلاً جالب نيست! در اين صورت شما مي توانيد به راحتي از سخنان بزرگان استفاده کنيد و فالوورهاي جديدي را جذب کنيد. اين نوع پست ها را فالوورهاي شما براي دوستان خود هم مي فرستند و به اين طريق مي توانيد کاربران جديدي جذب کنيد و آن ها را به کمک بازاريابي درست، به مشتريان هميشگي خود تبديل کنيد.
  1. برنامه ريزي براي توليد پست هايي که منجر به ارتباط کاربران با شما مي شوند!

بالاتر گفتيم که ۳ پست از ۹ پست شما بايد به منظور ارتباط برقرار کردن با کاربران با شد. اين پست ها بايد به گونه اي باشند که کاربران با کسب وکار شما و به خصوص محصولات يا خدمات ارتباط برقرار کنند!
کلیک کنید  کار با ابزار insights اینستاگرام
اين پست ها معمولاً به جهت اعتمادسازي و از آن مهم تر، برندسازي ايجاد مي شوند و بايد بتوانيد اين کار را به خوبي انجام دهيد. در ادامه به بررسي چند مورد از اين پست ها خواهيم پرداخت:

الف) فرهنگ و آداب شرکت خود را نشان دهيد!

در هر شرکتي آداب و رسوم خاصي وجود دارد که برخي از آن ها جزء قوانين آن شرکت هم به حساب مي آيند! مثلاً برخي شرکت ها اتاق بازي براي کارمندان خود ايجاد مي کنند تا در زمان استراحت بتوانند از بازي کردن هم لذت ببرند. يکي از راه هاي توليد پست در اينستاگرام براي ايجاد ارتباط با کاربران اين است که بتوانيد پشت صحنه شرکت خود را به کاربران نمايش دهيد. مثلاً از همين اتاق بازي خود در حالي که کارمندان شما سرگرم بازي هاي هيجان انگيز هستند، عکس بگيريد و آن را در اينستاگرام منتشر کنيد. هنگامي که کاربران مي بينند که توانسته ايد يک فضاي جذاب در ميان کارمندان شرکت خود ايجاد کنيد، به شما اعتماد بيشتري مي کنند و سعي مي کنند با درج کامنت حس خود را نسبت به فضاي شرکت شما اعلام کنند. همچنين چنانچه کسب وکار شما به گونه اي است که نياز به پشتيباني کاربران دارد، کافي است از اتاق پشتيبانان خود عکس بگيريد و آن را در اينستاگرام به اشتراک بگذاريد! با اين کار خيال کاربران بابت پشتيباني شرکت ساده و بی دردسر مي شود و از محصولات يا خدمات شما استفاده مي کنند. با همين کارهاي ساده به راحتي مي توانيد فروش خود را تا حد زيادي افزايش دهيد و درآمد کسب وکارتان را متحول کنيد. جالب است بدانيد هر چقدر فضاي شرکت شما صميمي تر باشد و کاربران بيشتر از پشت صحنه شرکت شما اطلاع داشته باشند، بهتر با کسب وکارتان ارتباط برقرار مي کنند و به همين دليل، تعامل صفحه شما هم افزايش زيادي پيدا مي کند.

ب) داستان بگوييد!

انسان ها به صورت ذاتي شنيدن داستان هاي جذاب را دوست دارند! تاکنون دقت کرده ايد که چرا همه هنگام کودکي به قصه هاي افراد گوش مي کرديم؟ دقيقاً به خاطر ذات انسان است. در حال حاضر هم تقريباً تمام کاربران علاقه بسيار زيادي به داستان هاي جذاب دارند. کسب وکارها به راحتي مي توانند با استفاده از داستان گفتن يا روايت گري، به برندسازي تجارت خود کمک کنند. در هنگام توليد محتوا در اينستاگرام مي توانيد داستان هاي مختلفي را براي کاربران خود بيان کنيد. مثلاً مي توانيد داستان استفاده مشتريان از محصولات خود را بگوييد! به اين صورت که به راحتي مي توانيد نظر مشتريان خود را در قالب داستان به ساير کاربران بگوييد. همچنين به راحتي مي توانيد خدمات خود را به صورت داستان براي کاربران توضيح دهيد تا بهترين نتيجه را در امر بازاريابي بگيريد. يک پيشنهاد! چنانچه ايده اي براي داستان سرايي در هنگام توليد محتوا در اينستاگرام نداريد، پيشنهاد مي کنم اعضاي تيم خود را در قالب داستان به کاربران معرفي کنيد. مثلاً براي توصيف فردي که در زمينه مديريت شبکه هاي اجتماعي فعاليت مي کند و اوقات فراغت خود را با بازي هاي ويدئوي مي گذارند، مي توانيد بنويسيد: “اون صفحات اجتماعي شما رو مديريت مي کنه و منتظره يه فرصته تا بازي کنه! حقيقاً اون عاشق بازي هاي ويدئوييه!” حال چنانچه همين جمله را بخواهيم به صورت کاملاً رسمي بنويسيم و در صفحه اينستاگرام خود منتشر کنيم، احتمالاً کاربران زيادي خوششان نمي آيد و خيلي سريع از آن رد مي شوند. ولی چنانچه به صورت داستاني که در بالا مطرح کرديم بنويسيم، خيلي ساده و بی دردسر مي توانيم ويژگي هاي آن فرد را ذهن کاربر ماندگار کنيم و حتي کاربر را به سايت هدايت کنيم تا اطلاعات بيشتري از تيم خود بدست آورند. در سايت هم مي توانيم يک پيشنهاد عالي به کاربر بدهيم و اطلاعات تماس نظير ايميل يا شماره تماس را از آن فرد بگيريم. همچنين مي توانيم يک تخفيف عالي به کاربر ارائه کنيم و فروش محصولات کسب وکارمان را افزايش دهيم.
  1. براي پست هاي تبليغ محصول يا خدمات خود برنامه ريزي کنيد!

يادتان هست که گفتيم ۲ پست از ۹ پست شما مي تواند در مورد تبليغ محصول يا خدمات شما باشد؟ الان مي گوييم بايد براي اين دو پست برنامه ريزي کنيد! اصلاً چرا مي گوييم فقط بايد دو پست از ۹ پست براي تبليغات باشد؟ دليلش اين است که اينستاگرام يک پلتفرم براي فروش محصولات نيست؛ بلکه اينستاگرام پلتفرمي براي برندسازي کسب وکارها است و نبايد هميشه محصول خود را در آن تبليغ کنيد. در اصل شما بايد کاربران را جذب کنيد و با آن ها ارتباط برقرار کنيد تا بتوانيد محصولات يا خدمات خود را بفروشيد. شما مي توانيد در ۷ پست قبلي (پست هاي ارزشمند و پست هاي ايجاد ارتباط) به بررسي مزاياي محصول و نظرات مشتريان در مورد آن بپردازيد و در اين دو پست به تبليغ محصولات يا خدمات خود بپردازيد.
کلیک کنید  فعال سازی دکمه تماس در اینستاگرام
البته توجه داشته باشيد که چنانچه پست هاي قبلي شما هم مربوط به محصول است، نبايد از کاربران بخواهيد که آن را بخرند! در اصل شما تنها بايد از مزايا يا نظرات مشتريان در مورد آن بگوييد تا کاربران اصلاً حس نکنند که در حال تبليغ محصولات يا خدمات خود هستيد.   اگر به صفحه اينستاگرام TruGreen سر بزنيد، متوجه مي شويد که اين کسب وکار براي توليد محتوا در اينستاگرام به دنبال ايجاد ارتباط و افزايش تعامل با کاربران است. بنابراين از ايجاد ارتباط خدمات خود را به کاربران افزايش مي دهد تا بتوند درآمد بيشتري کسب کند.
  1. تصاوير حرفه اي در اينستاگرام خود منتشر کنيد!

اکنون که شما قالب ۹ پست را ياد گرفته ايد، بايد به دنبال توليد محتوا در اينستاگرام باشيد! توليد محتواي شما بايد آن قدر حرفه اي باشد که بتوانيد نظر کاربران را جلب کنيد. داشتن تصاوير باکيفيت بسيار مهم است و نظرات کاربران را جلب مي کند! چنانچه حوزه کسب وکارتان به گونه اي است که مي توانيد با عکاسي از چيزهاي مختلف محتوا توليد کنيد، پيشنهاد مي کنم حتماً اين کار را انجام دهيد. مثلاً گروه هاي معماري براي نمايش نمونه کار خود کافي است ساختمان هاي خود عکس بگيرند و در اينستاگرام نمايش دهند. چنانچه کسب وکار شما هم اين چنين است، پيشنهاد مي کنم نکته هاي زير را با دقت بخوانيد و هنگام توليد محتوا در اينستاگرام خود پياده سازي کنيد:

الف) از عکاسان حرفه اي براي تهيه عکس هاي اينستاگرام خود استفاده کنيد!

عکاسان حرفه اي دو ويژگي دارند؛ اولي داشتن تجهيزات حرفه اي و دومي داشتن دانش لازم و تجربه کافي براي عکاسي حرفه اي! چنانچه قصد داريد از کسب وکار خود عکس هاي واقعي منتشر کنيد، کافي است از يک عکاس به صورت پروژه اي يا حتي تمام وقت استفاده کنيد تا بتوانيد عکس هاي حرفه اي بگيريد. چنانچه ادعا کنيد که يک کسب وکار حرفه اي هستيد که خدمات عالي ارائه مي دهيد ولی تصاوير موجود بر روي صفحه شما با گوشي موبايل گرفته شده باشند، کاربران در مورد شما چه فکري مي کنند؟ قطعاً اين مسئله تاثير منفي بر روي کاربران مي گذارد و نمي توانيد اعتمادسازي را به درستي انجام دهيد. چنانچه يک کسب وکار حرفه اي داريد، حتماً درآمد خوبي هم داريد! شما با استفاده از يک عکاس حرفه اي مي توانيد اعتماد کاربران خود را در اينستاگرام افزايش دهيد و فروش خود را بيشتر کنيد. هر چقدر توليد محتوا در اينستاگرام را باکيفيت تر انجام دهيد، راحت تر مي توانيد اعتمادسازي انجام دهيد. لازم است بدانيد يک عکاس خيلي خوب مي داند که کدام نقطه از کسب وکارتان جذابيت بيشتري دارد و کيفيت کار بهتر مي شود؛ اين دقيقاً همان چيزي است که شما به عنوان کسي که عکاسي حرفه اي را تجربه نکرده است نمي دانيد و بازخورد ضعيف تري دريافت مي کنيد.

ب) طراحي هاي گرافيکي خود را به صورت سفارشي انجام دهيد!

بسياري از صفحات هنگام توليد محتوا در اينستاگرام از تصاوير آماده استفاده مي کنند که ممکن است همان تصوير را کاربران در ده ها صفحه ديگر هم ببينند! در اين صورت کاربران فکر منفي در مورد شما مي کنند و نمي توانند به شما اعتماد کنند. پيشنهاد مي کنم هميشه از طراحي هاي گرافيکي به صورت کاملاً سفارشي و اختصاصي استفاده کنيد. تصاويري طراحي کنيد که نظير آن را کاربران در صفحات ديگر يا حتي سايت هاي مختلف نبينند. ابزار Canva يکي از ابزارهاي بسيار عالي در زمينه طراحي گرافيک است که به شما کمک مي کند تا بتوانيد تصاوير خود را به صورت کاملاً اختصاصي و سفارشي شده طراحي کنيد. اين ابزار براي زماني مفيد است که نرم افزارهاي گرافيکي سنگين نظير فتوشاپ را ياد نداشته باشيد يا بخواهيد در کمترين زمان يک تصوير گرافيکي طراحي کنيد. رابط کاربري اين ابزار بسيار ساده و بی دردسر است و تنها با چند کليک مي توانيد از عناصر موجود در اين سايت براي تصوير خود استفاده کنيد.   در اين سايت هنگامي که يک فايل گرافيکي جديد باز مي کنيد، کافي است تصاويري که براي شبکه هاي اجتماعي و اينستاگرام طراحي شده است را انتخاب و ويرايش کنيد. بنابراين از طراحي و ويرايش طرح موردنظر، کافي است آن فايل را دانلود کنيد و براي توليد محتوا در اينستاگرام خود استفاده کنيد.

ج) از تصاوير باکيفيت (Stock) استفاده کنيد!

تصاوير باکيفيت که در بين طراحان با نام Stock شناخته مي شود، همان تصاويري هستند که عکاسان با دوربين هاي حرفه اي خود تهيه کرده اند. چنانچه نمي خواهيد از يک عکاس در کار خود استفاده کنيد يا چنانچه کار شما به گونه اي نيست که نياز به عکاسي داشته باشد، پيشنهاد مي کنم از تصاوير Stock استفاده کنيد.
کلیک کنید  نحوه ی آنالیز بازاریابی در لینکدین
اين تصاوير معمولاً در سايت هاي مختلفي يافت مي شوند که يکي از بهترين آن ها، سايت Pexels است. در اين سايت هزاران عکس رايگان يافت مي شود که به راحتي مي توانيد يک از آن ها را انتخاب و دانلود کنيد.   قابليت بسيار جالب اين سايت، اين است که مي توانيد تصاوير خود را مطابق رنگ جستجو کنيد! مثلاً چنانچه نياز به تصويري با رنگ آبي داريد، کافي است از طريق بخش فيلترها، فيلتر رنگ را بر روي آبي قرار دهيد و از ميان صدها تصوير نمايش داده شده يکي را انتخاب و دانلود کنيد. همچنين سايت ها و شبکه هاي ديگري هم وجود دارند که مي توانيد از آن ها استفاده کنيد؛ مثلاً سايت freepik هم مي تواند در زمينه تصاوير باکيفيت به شما کمک کند.
  1. کپشن هايي بنويسيد که کاربران را تبديل به مشتريان کسب وکارتان کند!

يکي از مهم ترين بخش هاي يک پست هنگام توليد محتوا در اينستاگرام کپشن است. در اصل شما اطلاعاتي که نمي توانيد در تصاوير به کاربران منتقل کنيد، در بخش کپشن مي توانيد بنويسيد. در بخش کپشن شما مي توانيد اطلاعات مربوط به کسب وکار خود را به کاربران بدهيد؛ مثلاً فرض کنيد که مي خواهيد يکي از خدمات خود را به کاربران معرفي کنيد! يک تصوير در اينستاگرام منتشر کنيد و محتواي خود را که همان توضيحات خدمات شما است را در بخش کپشن در اختيار کاربران قرار دهيد. ۳ نکته مهم براي نوشتن کپشن هاي جذاب وجود دارد که چنانچه بتوانيد آن ها را رعايت کنيد، نرخ تبديل شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند! اين ۳ نکته عبارتند از:

نکته اول) از داستان پردازي استفاده کنيد!

کمي بالاتر به بررسي داستان گفتن براي کاربران پرداختيم ولی مسئله مهم اين است که شما بتوانيد به خوبي از آن استفاده کنيد. در بخش کپشن ها سعي کنيد داستان هاي واقعي براي کاربران تعريف کنيد؛ مثلاً مي توانيد تجربيات خود را به شکل داستاني براي کاربران تعريف کنيد. حتماً پيش آمده است که بخواهيد خاطراتي را براي دوستان خود بگوييد؛ دقت کرده ايد که هنگام خاطره تعريف کردن براي دوستان خود چقدر وارد جزئيات مي شويد؟ در اينستاگرام هم مي توانيد کپشن هاي خود را به صورت داستاني و به همراه جزئيات بيان کنيد تا کاربران ارتباط بهتري با آن برقرار کنند. البته شخصيت کاربران، فرهنگ کسب وکار و خدمات خود را هم در هنگام داستان پردازي در نظر بگيريد تا بتوانيد بيشترين نرخ تبديل را براي کسب وکار خود تجربه کنيد. چنانچه هنوز نمي دانيد که داستان پردازي چه اهميتي دارد و چرا بايد از آن استفاده کرد، حتماً بخش قبلي را نخوانده ايد! پيشنهاد مي کنم کمي بالاتر کامل و بادقت بخوانيد تا بتوانيد به بهترين شکل ممکن از آن استفاده کنيد.

نکته دوم) با کاربران خود گفتگو کنيد و ارتباط داشته باشيد!

اگر به صفحات خبري سر بزنيد، بسياري از آن ها يک خبر را به صورت کاملاً رسمي و معمولاً مي نويسند و تنها به عنوان و محتواي کلي اهميت مي دهند. بسياري از کاربران هم تنها عکس العمل خشک و خالي به آن ها نشان مي دهند! چنانچه مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد که خدمات يا محصولاتي را ارائه مي کنيد، بايد توجه داشته باشيد که هدف شما افزايش مشتريان و فروش است. بنابراين بايد مشتريان را به چالش بيندازيد و با آن ها ارتباط برقرار کنيد. بهترين کار براي افزايش فروش ايجاد ارتباط با کاربران است؛ يعني کاري کنيد که کاربران بتوانند با پست هاي شما تعامل برقرار کنند. براي اين کار مي توانيد يک تصوير جذاب توليد کنيد و در بخش کپشن در مورد آن بنويسيد.   به گونه اي بنويسيد که کاربر حس کند تنها براي او نوشته ايد و با آن پست تعامل برقرار کند؛ منظور ما از تعامل تنها لايک کردن نيست، بلکه کامنت بگذارد و سوالي را با شما مطرح کنيد. همچنين مي توانيد در بخش کپشن يک سوال از آن ها بپرسيد و پاسخ آن ها را در بخش کامنت ها دريافت کنيد. توجه داشته باشيد که صادقانه با کاربران سخن بگوييد تا بتوانيد اعتماد آن ها را جلب کنيد؛ سعي کنيد علاقه کاربران خود را از طريق سوال پرسيدن در بخش کپشن بشناسيد! همچنين بايد سعي کنيد که از روي کامنت ها متوجه شويد که کاربران کدام پست ها را بيشتر دوست داشته اند و بنابراين از آن، چنين پست هايي توليد کنيد تا بتوانيد تعامل کاربران صفحه خود را افزايش دهيد. توليد محتوا در اينستاگرام نيازمند دقت به همين نکته هاي ريز است تا بتوانيد موفق شويد!

نکته سوم) عملي را به کاربران پيشنهاد کنيد!

با دکمه هاي عمل اينستاگرام آشنا هستيد؟ در اينستاگرام دکمه هايي وجود دارند که در صورت کليک کاربر عملکرد خاصي دارند! در صفحه هر شخص چنانچه بر روي Message کليک کنيد وارد دايرکت فرد موردنظر مي شود و مي توانيد براي او پيغامي ارسال کنيد.
کلیک کنید  دانلود و نصب اینستاگرام پلاس
اين شبکه اجتماعي براي صفحه تجاري اينستاگرام دکمه هاي ديگري هم در نظر گرفته است که مي توانيد آن ها را به کاربران پيشنهاد کنيد. مثلاً دکمه تماس در اينستاگرام يکي از دکمه هاي عمل به شمار مي رود که با استفاده از آن مي توانيد از کاربران بخواهيد در صورت نياز با شما تماس بگيرند. يک کپشن بدون آن که از کاربران بخواهيد کاري را انجام دهند، کامل نيست! يک کپشن خوب، کپشني است که در آن به کاربران داستان بگوييد، با آن ها ارتباط برقرار کنيد و در نهايت که اعتماد آن ها را تا حدودي جلب کرده ايد، بخواهيد تا کاري را انجام دهند. البته اين کار هم بايد ساده باشد تا کاربر به راحتي بتواند انجام دهد! مثلاً از کاربران خود بخواهيد تا کامنت بگذارند و نظر يا سوال خود را مطرح کنند. شما هم به کامنت هاي آن ها پاسخ دهيد تا تعامل کاربران ادامه پيدا کند و بتوانيد فروش خود را افزايش دهيد. در اين مورد حتماً لازم نيست از دکمه هاي عمل خود اينستاگرام استفاده کنيد، بلکه خيلي ساده و بی دردسر مي توانيد از آن ها بخواهيد. مثلاً يک لينک از سايت خود را در بخش بيو قرار دهيد و در کپشن پست هاي خود از کاربران بخواهيد تا وارد آن لينک شوند و ايميل خود را ثبت کنند. با رعايت اين ۳ نکته ساده، به راحتي مي توانيد کپشن هاي جذاب و هدفمند بنويسيد و در نهايت فروش محصول يا خدمات کسب وکارتان را افزايش دهيد.

افزايش تعامل به افزايش رتبه صفحه شما کمک مي کند!

همان طور که مي دانيد توليد محتوا در اينستاگرام براي افزايش تعامل کاربران است و هيچ صفحه اي وجود ندارد که بدون محتوا بتواند تعامل خوبي با کاربران برقرار کند! بنابراين شما بايد سعي کنيد که با توليد کپشن مناسب تعامل کاربران را افزايش دهيد؛ هدف اصلي از افزايش تعامل کاربران در اينستاگرام افزايش فروش و البته افزايش رتبه صفحه در اينستاگرام است! هر چقدر رتبه صفحه شما بهتر باشد، کاربران بيشتري شما را مي بينند و در بخش هشتگ ها بهتر ديده مي شويد. اين موارد به افزايش دنبال کنندگان کمک زيادي مي کنند و در نهايت فروش کسب وکارتان را تا حد زيادي افزايش مي دهند.

براي افزايش تعامل صفحه مي توانيد موارد زير را از کاربران بخواهيد و به آن ها بگوييد:

  • دوستان خود را تگ کنيد!
  • شهر شما کجاست؟
  • اگر پست را دوست داريد، لايک کنيد!
  • شما چطور؟
  • و…
اين موارد تنها مثال هاي ساده اي هستند که مي توانيد کاربران را به تعامل دعوت کنيد. چنانچه مي خواهيد سوالات تخصصي تر بپرسيد تا اکثر کاربران را به تعامل دعوت کنيد، بايد سوالات ديگري بپرسيد! مثلاً شايد تگ کردن افراد ديگر توسط کاربران شايد بازدهي خوبي نداشته باشد ولی برخي درخواست ها وجود دارند که چنانچه مطرح شوند، تعامل بسيار خوبي براي شما ايجاد مي کنند که گاهي اطلاعاتي از کاربران مي خواهيد. سوالات زير را ببينيد:
  • مي خواهيد بيشتر بدانيد؟ وارد لينک موجود در بيو شويد تا مقاله را به صورت کامل بخوانيد.
  • در خبرنامه سايت ما عضو شويد و تخفيف دريافت کنيد!
  • براي ديدن محصولات يا خدمات بر روي لينک بيو کليک کنيد!
  • و…
اين سوالات علاوه بر اين که کاربر را ترغيب به ديدن پروفاي شما براي ديدن لينک بيو مي کند، بلکه به شما کمک مي کند تا اطلاعات خوبي از کاربران بگيريد و از آن استفاده کنيد. مثلاً مي توانيد ايميل کاربران را بگيريد و با ايجاد يک کد تخفيف و ارسال ايميل به آن ها، فروش سايت خود را افزايش دهيد. داشتن ايميل يا شماره تماس کاربران ارزش بسيار زيادي دارد و قابل مقايسه با اين که فقط فالوور شما هستند، نخواهد بود. در اصل به کمک اين سوالات کاربران را ترغيب به بازديد از سايت خود مي کنيد و مي توانيد محصولات يا خدمات خود را به آن ها نمايش دهيد. اگر محصول يا خدمات شما به نحوي است که نمي توانيد تصاوير مستقيم از آن منتشر کنيد، بايد بخش کپشن را بسيار کامل بنويسيد. مثلاً چنانچه فروشنده لباس هستيد، مي توانيد تصوير همان لباس را به کاربران نمايش دهيد ولی چنانچه متخصص توليد محتوا در اينستاگرام هستيد، نمي توانيد به صورت مستقيم تصوير آن را نمايش دهيد. مي توانيد از نمونه کارها به همراه توضيح کامل خدمات خود استفاده کنيد و کاربران را جذب کنيد. نکته مهم در هنگام نوشتن کپشن اين است که بتوانيد کاربران را به چالش بکشيد و اعتماد آن ها را جلب کنيد! مراحل بعدي فروش محصول يا خدمات نسبت به مرحله اعتمادسازي بسيار آسان تر است؛ زيرا چنانچه کاربري به کسب وکارتان اعتماد داشته باشد، خيلي ساده و بی دردسر از محصولات يا خدمات شما استفاده مي کند.

نتيجه گيري

توليد محتوا در اينستاگرام مهم ترين عامل موفقيت در اينستاگرام مارکتينگ است! حتي در شبکه هاي اجتماعي ديگر هم کاربران به دنبال محتواي خوب هستند و چنانچه نتوانيد اين نياز کاربران را برطرف کنيد، شايد نتوانيد محصول يا خدمات خود را به خوبي بفروشيد. در اين مقاله به آموزش توليد محتوا در اينستاگرام به گونه اي که بتوانيد برندسازي کنيد و محصولات خود را به خوبي بفروشيد، پرداختيم. اکنون شما بگوييد! به نظر شما براي توليد محتوا در اينستاگرام چه نکات مهمي را بايد رعايت کنيم؟ در بخش نظرات، تجربيات خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *