اگر از آن دسته از کاربراني هستيد که از اينستاگرام براي بازاريابي کسب وکار اينترنتي خود استفاده مي کنيد، حتماً مي دانيد که عامل مهم موفقيت جذب کاربران هدفمند است. چنانچه بتوانيد فالوورهاي خود را به صورت هدفمند افزايش دهيد، به راحتي مي توانيد فروش بسيار خوبي را هم تجربه کنيد. يکي از راه هاي بسيار عالي براي افزايش هدفمند مخاطبان در اينستاگرام، برگزاري مسابقه اينستاگرامي است! مسابقات اينستاگرامي هيجان انگيزترين چيزي است که کاربران مي توانند در اينستاگرام تجربه کنند. چنانچه شما هم به عنوان يک کسب وکار مي خواهيد فالوورهاي صفحه خود را به صورت هدفمند افزايش دهيد، مي توانيد يک مسابقه اينستاگرامي موفق برگزار کنيد. ولی براي داشتن يک مسابقه اينستاگرامي موفق چه کاري بايد انجام دهيم؟ در اين مقاله قصد داريم به بررسي نکات و مراحلي از برگزاري مسابقه اينستاگرامي بپردازيم که با استفاده از آن مي توانيد تجربه برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي موفق را تجربه کنيد. چنانچه آماده هستيد، در ادامه همراه ما باشيد!

برگزاري مسابقه اينستاگرامي موفق

براي آن که بتوانيد يک مسابقه اينستاگرامي موفق برگزار کنيد، ابتدا بايد با مفاهيم اوليه آن آشنا شويد! در مرحله اول بايد بدانيد که مسابقه اينستاگرامي يعني چه و چرا اهميت دارد! بنابراين از آن، چيزي که بايد بدانيد، انواع مسابقات اينستاگرام است تا بتوانيد يکي از آن ها را براي صفحه اينستاگرام خود استفاده کنيد.  

انواع مسابقات اينستاگرامي را بشناسيد!

در اينستاگرا مسابقات مختلفي برگزار مي شود که هر يک از آن ها براي انواع خاصي از کسب وکارها بازدهي خوبي دارند؛ البته هر مسابقه اينستاگرامي مي تواند مفيد باشد ولی برخي از آن ها بازدهي بيشتري دارند و با هزينه کمتري مي توانيد فروش بيشتري را تجربه کنيد. همچنين بايد توجه داشته باشيد که هدف از برگزاري مسابقه اينستاگرامي موفق حتماً افزايش فروش نيست و مي توانيد ده ها هدف ديگر داشته باشيد! مثلاً مي توانيد تعداد فالوورها يا تعامل صفحه خود را افزايش دهيد يا حتي هدف شما اين باشد که لايک هاي يک پست خاص به تعداد معيني برسد. در ادامه به بررسي ۳ نوع مسابقه اينستاگرامي مي پردازيم:

نوع اول) لايک کنيد تا برنده مسابقه باشيد!

اين نوع مسابقه در اينستاگرام بسيار رايج است؛ حتماً تا کنون در صفحاتي ديده ايد که از شما مي خواهند يک پست را لايک کنيد تا در قرعه کشي مسابقه آن ها شرکت داده شويد. شايد بتوان ساده ترين نوع مسابقه اينستاگرامي موفق را همين نوع مسابقه دانست؛ زيرا کاربران نياز به انجام کار سختي ندارند و تنها با لايک کردن يک عکس، شانس شرکت در قرعه کشي آن مسابقه را خواند داشت.  

مزاياي اين روش عبارتند از:

  • تعامل صفحه شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند؛ در اين روش کاربران براي شرکت در مسابقه به سادگي شما را دنبال مي کنند و يکي از پست هايتان را لايک مي کنند که روي تعامل صفحه تاثير زيادي دارد.
  • کاربران خيلي ساده و بی دردسر مي توانند در مسابقه شرکت کنند؛ در روش هاي ديگر ممکن است کاربران نياز به حضور در محل مسابقه داشته باشند ولی اين روش ساده ترين نوع مسابقه اينستاگرامي موفق است.

معايب اين روش عبارتند از:

  • نرخ تبديل کسب وکارتان بسيار پايين است؛ در اين روش کاربران خيلي ساده در مسابقه شرکت مي کنند و غير از فالو و لايک کردن شما، تعاملي با صفحه ندارند. حتي ممکن است پست هاي شما را نخوانند و بنابراين از مدتي شما را آن فالو کنند! بنابراين نرخ تبديل کاربران به مشتري بسيار پايين است و نمي توان براي افزايش فروش روي اين روش حساب کرد.
  • شرکت کنندگان به برندسازي شما کمک نمي کنند؛ شايد به ظاهر تعداد دنبال کنندگان شما افزايش پيدا کند ولی آن ها معمولاً مخاطبان هدفمند نيستند! بنابراين نمي توانند خيلي به برندسازي کمک کنند.
اين روش تنها براي زماني مناسب است که بخواهيد تعداد لايک هاي يک پست را افزايش دهيد يا تعامل صفحه خود را براي مدتي زياد کنيد. بنابراين چنانچه به دنبال برندسازي يا افزايش فروش کسب وکارتان هستيد، استفاده از اين روش را پيشنهاد نمي کنم و بايد از دو روش ديگر که در ادامه بررسي مي کنيم، استفاده کنيد.
کلیک کنید  آزمون و خطا روشی اشتباه وَ وقت گیر

نوع دوم) اشتراک گذاري پست ها به همراه يک هشتگ خاص!

يکي ديگر از جذاب ترين و حرفه اي ترين روش هاي برگزاري مسابقه اينستاگرامي موفق استفاده از يک هشتگ خاص است. در اين روش شما بايد يک هشتگ اختصاصي براي مسابقه خود انتخاب کنيد و از کاربران بخواهيد عکس يا ويدئوي خود را با آن هشتگ به اشتراک بگذارند. بايد توجه داشته باشيد که اين هشتگ متناسب با نوع مسابقه باشد و برند شما هم در آن مشخص باشد! اين روش مزيت هاي بسيار زيادي دارد ولی مهم ترين آن، برندسازي است. زيرا هنگامي که تعداد زيادي از کاربران پستي را به همراه هشتگ موردنظر شما به اشتراک مي گذارند، تعداد زيادي از آن کاربران آن را مي بينند و وارد صفحه اينستاگرام شما مي شوند.   به عنوان مثال صفحه Esprit مسابقه اينستاگرامي موفق برگزار کرد و در آن از کاربران خواست تا پست هاي خود را به همراه هشتگ #everydayamazing منتشر کنند! اين مسابقه تعامل کاربران را با اين صفحه تا حد بسيار زيادي افزايش داد. همچنين چنانچه شما اين هشتگ را در اينستاگرام جستجو کنيد، تمام پست هاي مربوط به اين مسابقه که توسط کاربران به اشتراک گذاشته شد را مي بينيد. شما هم مي توانيد يک مسابقه اينستاگرامي موفق با داشتن هشتگ اختصاصي خود راه اندازي و تعامل صفحه خود را تا حد بسيار زيادي افزايش دهيد. همچنين مي توانيد از کاربران بخواهيد در کنار استفاده از هشتگ اختصاصي خود، صفحه شما را هم تگ کنند تا کاربران ديگري که پست هاي مربوط به مسابقه شما را مي بينند، صفحه شما را هم دنبال کنند.

مزاياي اين روش عبارتند از:

  • افزايش تعامل کاربران با انتشار تصاوير يا ويدئوهايي که هشتگ شما در آن پست قرار گرفته است.
  • کمک به برندسازي براي آن که در ذهن کاربران زيادي جاي بگيريد.
  • امکان پيدا کردن دوستان و فالوورهاي زيادي که شما را دنبال خواهند کرد.
  • قابليت پيدا کردن تمام تصاوير و ويدئوهاي مربوط به مسابقه در صفحه آن هشتگ
  • امکان دست يابي کاربران به پست هاي مسابقه با ورود به صفحه هشتگ اختصاصي مسابقه شما
  • امکان بازاريابي محصولات يا خدمات در حين برگزاري مسابقه با استفاده از روش هاي خلاقانه
  • و…

معايب اين روش عبارتند از:

درخواست انتشار تصاوير يا ويدئو در صفحه کاربران ممکن است مانع شرکت آن ها در مسابقه شود! اگر به صورت مستقيم از آن ها بخواهيد که پست مربوط به صفحه شما را در صفحه خود منتشر نموده، شما را تگ کرده و از هشتگ اختصاصي استفاده کنند، ممکن است آن ها در مسابقه شرکت نکنند. يک نکته! ممکن است بسياري از کاربران در اين مسابقه شرکت نکنند؛ زيرا انتشار يک پست تبليغاتي مربوط به يک صفحه زياد جالب نيست! براي چنين کاربران امکاني فراهم کنيد که آن ها هم بتوانند شرکت کنند. مثلاً مي توانيد در کنار جايزه اصلي، يک جايزه ديگر هم براي کساني که کامنت مي گذارند يا لايک مي کنند، انتخاب کنيد تا در صورت ايجاد تعامل با شما در قرعه کشي شرکت داده شوند.

نوع سوم) درخواست از کاربران براي ارسال آدرس ايميل به شما

يکي ديگر از روش هاي برگزاري مسابقه در اينستاگرام، درخواست ايميل از کاربران است! اين روش براي کسب وکارهايي که مي خواهند ليست ايميل خود را کامل کنند مناسب است. براي اين کار مي توانيد يک صفحه در سايت خود براي دريافت ايميل کاربران ايجاد کنيد، سپس لينک آن را در بخش بيو قرار دهيد و از کاربران بخواهيد براي شرکت در مسابقه وارد لينک موجود در بيو شوند و ايميل خود را وارد کنند. سپس بين همان ايميل هاي دريافت شده يک قرعه کشي انجام دهيد و جايزه را به فرد برنده بدهيد. همچنين مي توانيد به تمام افراد شرکت کننده يک کد تخفيف براي خريد محصول يا خدمات کسب وکار خود بدهيد.  

مزاياي اين روش عبارتند از:

  • به راحتي مي توانيد ليست ايميل خود را ارتقاء دهيد.
  • مي توانيد براي آن ها پيشنهاد ويژه براي خريد محصول ارسال کنيد و فروش خود را افزايش دهيد.
  • مي توانيد از اين ليست براي ايميل مارکتينگ خود استفاده کنيد و به افزايش فروش محصولات کمک کنيد.
  • و…
کلیک کنید  مهمترین نکات دیجیتال مارکتینگ

معايب اين روش عبارتند از:

  • در اين روش ممکن است کاربران کمي شرکت کنند؛ زيرا کاربران بايد وارد سايت شوند و ايميل خود را وارد کنند.
  • در اين روش زمان زيادي از کاربران گرفته مي شود؛ در حالي که کاربران به دنبال راهي سريع براي شرکت در مسابقه هستند.
  • اين نوع مسابقات معمولاً نيازمند جايزه هاي گران هستند تا کاربران ترغيب به شرکت در مسابقه شوند؛ مثلاً بايد يک سفر چند روزه داخلي يا خارجي براي برنده مسابقه در نظر بگيريد.
البته با تمام اين معايب، جمع آوري ليست ايميل به صورت کاملاً هدفمند انجام مي شود و مي توانيد فروش بسيار خوبي را از طريق ايميل مارکتينگ تجربه کنيد. البته بايد در اين روش از قوانين ايميل مارکتينگ پيروي کنيد! مثلاً بايد دکمه لغو عضويت را در تمام ايميل هاي ارسالي خود وارد کنيد تا کاربراني که نمي خواهند ايميل دريافت کنند، عضويت خود را لغو کنند.

چگونه يک مسابقه اينستاگرامي موفق برگزار کنيم؟

راه اندازي مسابقه اينستاگرامي کار سختي نيست ولی چنانچه بخواهيد در مسابقه اينستاگرامي خود به اهداف خود برسيد، لازم است تا براي مسابقه خود برنامه ريزي داشته باشيد و آن را به صورت هوشمندانه اجرا کنيد. از طرف ديگر بايد آن را به صورت منظم پيگيري و آناليز کنيد تا در صورت نياز بتوانيد ساختار مسابقه خود را تغيير دهيد. براي داشتن يک مسابقه اينستاگرامي موفق ۴ نکته را بررسي مي کنيم تا بتوانيد تعامل صفحه خود را تا حد زيادي افزايش دهيد.
  1. براي مسابقه اينستاگرامي موفق بايد برنامه ريزي کنيد!

پيش از آغاز مسابقه، يک استراتژي براي مسابقه خود داشته باشيد؛ شما بايد دقيقاً زمان آغاز و پايان مسابقه را به همراه اهداف خود در يک برگه بنويسيد تا بتوانيد ميزان موفقيت مسابقه را اندازه گيري کنيد. حتي کوچک ترين اهداف خود را هم بر روي برگه بياوريد تا در پايان مسابقه به صورت دقيق بتوانيد از ميزان موفقيت کمپين خود سخن بگوييد. بسياري از افراد تنها به دنبال برگزاري مسابقه هستند ولی هدفي ندارند! چنين افراد و صفحاتي نمي توانند موفقيت خود را پيگيري کنند، زيرا آن ها معيار و فاکتورهايي براي اندازه گيري ميزان موفقيت مسابقه اينستاگرامي خود ندارند.   بنابراين پيش از آن که بخواهيد مسابقه خود را آغاز کنيد، اهداف خود را مشخص کنيد. اهداف شما مي تواند کوچک يا بزرگ باشد؛ مثلاً هدف شما مي تواند جذب ۱,۰۰۰ فالوور باشد يا حتي منشن کردن ۲۰۰ کاربر توسط کاربران ديگر در زير پست مربوط به مسابقه باشد. بنابراين خيلي مهم نيست که هدف شما چيست، بلکه مهم است که به هدف خود برسيد. البته با درنظر گرفتن نوع کسب وکار هدف شما هم مي تواند متفاوت باشد و رسيدن به اهداف مختلف در يک مسابقه اينستاگرامي موفق نيازمند سرمايه هاي متفاوت خواهد بود. يک نکته! پيش از آن که بخواهيد يک مسابقه اينستاگرامي موفق برگزار کنيد، پيشنهاد مي کنم يک مسابقه را ببينيد. براي اين کار مي توانيد در بخش جستجو، هشتگ #مسابقه را جستجو کنيد تا مسابقه هاي مختلف را مشاهده کنيد. اين کار به شما يک ديدگاه کلي نسبت به مسابقات اينستاگرامي مي دهد که کمک زيادي به شما خواهد کرد. در حالت کلي براي آغاز يک مسابقه بنابراين از تعيين اهداف، بايد مراحل زير را طي کنيد: مخاطبان هدف خود را مشخص کنيد! يکي ديگر از مواردي که در يک مسابقه اينستاگرامي اهميت دارد، مخاطبان هدف است. شما بايد بدانيد که چه کساني با مسابقه شما بيشترين تعامل را برقرار مي کنند و تبليغات مربوط به مسابقه اينستاگرامي موفق خود را در معرض نمايش چنين کاربراني قرار دهيد. نوع مسابقه را مشخص کنيد! در ابتداي همين مقاله به بررسي انواع مسابقه اينستاگرامي پرداختيم و مزاياي هر روش رو توضيح داديم. اکنون زمان آن رسيده است که نوع مسابقه اينستاگرامي خود را مشخص کنيد. مثلاً شايد دوست داشته باشيد که مسابقه شما مطابق لايک کاربران يا دريافت ايميل آن ها باشد! فرقي ندارد؛ ولی مهم اين است که تنها يک نوع مسابقه را اجرا کنيد تا بيشترين بازدهي را داشته باشيد. پيشنهاد ما استفاده از نوع دوم مسابقه (اشتراک گذاري پست ها به همراه يک هشتگ خاص!) است.
کلیک کنید  بهینه سازی سایز تصاویر در شبکه های اجتماعی
فرمت مسابقه خود را مشخص کنيد! از کاربران انتظار داريد که براي شرکت در مسابقه عکس منتشر کنند يا فيلم؟ شما مي توانيد يکي از اين فرمت ها را انتخاب کنيد يا حتي انتخاب فرمت را برعهده کاربران بگذاريد! ممکن است بعداً نياز به انتشار فيلم ها و عکس هايي که کاربران منتشر کرده اند در صفحه خود داشته باشيد. همچنين مي توانيد يک عکس دلخواه در اختيار کاربران قرار دهيد تا آن را منتشر کنند! تصاوير زير نمونه اي تصاوير منتشرشده براي مسابقه هستند:   هشتگ اختصاصي مسابقه خود را انتخاب کنيد! براي داشتن يک مسابقه اينستاگرامي موفق بايد يک هشتگ اختصاصي براي کاربران ايجاد کنيد. اين هشتگ اختصاصي بايد نمادي از برند شما باشد تا با ديدن کاربران، ياد برند شما بيفتند! براي ايده گرفتن مي توانيد به مسابقات اينستاگرامي نگاهي بيندازيد؛ مثلاً جشنواره وب ايران در سال ۹۷ از هشتگ #iwmf97 استفاده کرده است. يک جايزه مناسب و ارزشمند براي شرکت کنندگان در نظر بگيريد! همه ما مي دانيم که کليدي ترين عامل براي تشويق کاربران به شرکت در يک مسابقه، جايزه است. چنانچه جايزه شما مناسب و ارزشمند باشد، کاربران زيادي در مسابقه شرکت مي کنند ولی چنانچه جايزه شما مناسب نباشد تنها تعداد محدودي از کاربران که واقعاً به شما علاقه مند هستند، شرکت مي کنند. چنانچه مسابقه قرار است برايتان ارزش تجاري ايجاد کند، پيشنهاد مي کنم حتماً يک جايزه با ارزش فراهم کنيد و در هنگام اجراي مسابقه آن را به کاربران يادآوري کنيد. همچنين جايزه شما مي تواند يکي از محصولات يا خدمات با ارزش کسب وکارتان باشد؛ چنانچه يک محصول ديجيتال چند ميليوني داريد، شايد هديه دادن آن به کاربر چيزي از شما کم نکند ولی حقيقت اين است که کاربران بدون پرداخت چندين ميليون هزينه آن محصول را خدمات را از شما دريافت کرده است. همچنين مي توانيد براي نفرات بعدي محصولات کم ارزش را در نظر بگيريد يا کد تخفيفي براي خريد همان محصول ارزشمند ارائه کنيد. کمي خلاقيت در انتخاب جايزه مي تواند نتايج بسيار خوب و ارزشمندي را برايتان فراهم کند. محل برگزاري مسابقه را مشخص کنيد! به عنوان يک کاربر شايد فکر کنيد که مسابقه حتماً بايد در اينستاگرام انجام شود؛ قطعاً خير! دليل ما براي انتخاب اينستاگرام براي برگزاري مسابقه تنها جامعه آماري بسيار بالاي اين شبکه است. اين شبکه بزرگ ترين شبکه براي بازاريابي در ايران به شمار مي رود و برگزاري مسابقه در آن مي تواند تاثير بسيار خوبي بر روي کسب وکارتان داشته باشد. در کنار اينستاگرام شما مي توانيد کاربران ساير شبکه هاي اجتماعي را هم به مسابقه دعوت کنيد! مثلاً از فالوورهاي خود در توييتر بخواهيد پستي در رابطه با مساقه منتشر کنند و در آن شما را هم تگ کنند. به اين صورت مي توانيد تعامل کاربران را در تمام شبکه هاي اجتماعي که در آن ها فعاليت مي کنيد را افزايش دهيد. البته توجه داشته باشيد که چنانچه در شبکه ديگري فعاليت مي کنيد، بايد در تمام شبکه هاي اجماعي خود اطلاع رساني کنيد! مثلاً در اينستاگرام، از فعاليت مسابقه اينستاگرامي موفق خود در توييتر بگوييد يا در توييتر از اين برگزاري مسابقه خود در اينستاگرام اطلاع دهيد؛ در اين صورت کاربران زيادي شما را دنبال مي کنند و مي توانيد به افزايش تعامل صفحه خود کمک زيادي کنيد. از ابزارهاي برگزاري مسابقه اينستاگرامي موفق استفاده کنيد! گاهي اوقات شما به ابزارهايي براي تعيين برنده نياز خواهيد داشت؛ مثلاً چنانچه از روش لايک کردن براي مسابقه خود استفاده مي کنيد، حتماً بايد از اپليکيشني که بتواند کاربراني که لايک مي کنند را در ليست مسابقه قرار مي دهد استفاده کنيد. سه ابزار Votig،  Piqora و  Wishpond از جمله ابزارهايي هستند که مي توانيد در مسابقه اينستاگرامي موفق خود استفاده کنيد. بودجه و تدارکات لازم را آماده کنيد! هر مسابقه اي نياز به بودجه و تدارکات دارد تا بتوانيد فرآيند مسابقه را به صورت کامل اجرا کنيد. مثلاً شما براي تبليغ مسابقه خود بايد بودجه لازم را تعيين و فراهم کنيد تا بتوانيد يک مسابقه کاملاً موفق داشته باشيد.
کلیک کنید  مسابقه اینستاگرامی برای تثبیت برند
همچنين براي خريد جايزه کاربران هم نياز به بودجه داريد! بنابراين چنانچه قصد داريد يک مسابقه اينستاگرامي موفق داشته باشيد، پيشنهاد مي کنم ميزان بودجه موردنياز خود را به صورت کامل اندازه گيري و فراهم کنيد. مثلاً چنانچه کسب وکار بزرگي داريد، مي توانيد يک تور خارجي براي برنده در نظر بگيريد تا هيجان مسابقه هم زياد شود.
  1. مسابقه اينستاگرامي خود را اجرا کنيد!

اگر قصد راه اندازي يک مسابقه اينستاگرامي موفق را داريد، حتماً بايد ايده هاي خود را متناسب با شرايط مسابقه پياده سازي کنيد. موضوعي و نامي که براي مسابقه خود انتخاب مي کنيد، بايد متناسب با نوع مسابقه شما باشد! منظور ما اين است که چنانچه کاربر نام مسابقه را شنيد، تا حدودي متوجه شود که در مسابقه قرار است چه اتفاقي بيفتد و اين مسابه مربوط به کدام کسب وکار است. در اصل شما بايد اهداف کسب وکارتان را در مسابقه اينستاگرامي خود پياده کنيد تا بتوانيد به آن ها برسيد.   در اينستاگرام سعي کنيد به کمک تصاوير با کاربران صحبت کنيد! چنانچه وارد اينستاگرام شويد، عکس ها و ويدئوها خودنمايي مي کنند و متن ها اهميت زيادي ندارند؛ مگر اين که تصاوير نظر کاربران را جلب کنند و سپس کاربران به سراغ کپشن بروند. شما هم مي توانيد شرايط مسابقه و جايزه ها را به صورت يک تصوير حرفه اي طراحي کرده و در صفحه اينستاگرام خود منتشر کنيد. سپس در بخش کپشن توضيحاتي درباره تصوير خود بنويسيد و قوانين مسابقه را توضيح دهيد. شما مي توانيد مراحل مسابقه را به کمک اپليکيشن هاي مربوط به اين کار دنبال کنيد و تمام کارها را به کمک اپليکيشن انجام دهيد. البته چنانچه قصد استفاده از اپليکيشن را نداريد و فکر مي کنيد نيازي به استفاده از آن ها نيست، باز هم به راحتي مي توانيد مسابقه اينستاگرامي موفقي داشته باشيد. کافي است مراحل زير را طي کنيد:
  • يک پست گرافيکي و زيبا به کمک نرم افزارهاي ويرايش عکس نظير فتوشاپ ايجاد کنيد.
  • پست را در اينستاگرام آپلود کرده و توضيحات مسابقه را درج کنيد.
  • در بخش کپشن شرايط شرکت در مسابقه را بنويسيد.
  • از جايزه اي که قرار است در نهايت به برنده هديه داده شود، اطلاع دهيد.
  • منتظر بمانيد تا کاربران پست شما را لايک کنند يا هر انتظاري که باتوجه به نوع مسابقه داريد را انجام دهند.
  • در نهايت يک برنده به صورت تصادفي انتخاب کنيد.
  • هديه را به فرد برنده تقديم کرده و يک تصوير از اين فرد در صفحه اينستاگرام خود منتشر کنيد.
مراحل بالا را طي کنيد و يک مسابقه اينستاگرامي موفق راه اندازي کنيد.
  1. مسابقه اينستاگرامي خود را تبليغ کنيد!

شايد بتوان مهم ترين مرحله يک مسابقه اينستاگرامي موفق را تبليغ آن دانست. اکنون که شما مسابقه خود را راه اندازي کرده ايد، بايد علاوه بر فالوورهاي خود به ساير کاربران هم اين مسابقه را اطلاع رساني کنيد. چنانچه براي کسب وکار خود يک سايت داريد، مي توانيد يک پست در زمينه تبليغ مسابقه راه اندازي شده ايجاد کنيد و به کاربران شرايط شرکت در مسابقه را توضيح دهيد. در ادامه به بررسي راه هاي تبليغ مسابقه اينستاگرامي موفق خواهيم پرداخت:  

الف) در کانال هاي مربوط به کسب وکارتان، مسابقه را تبليغ کنيد!

اولين جايي که بايد تبليغات و اطلاع رساني مسابقه اينستاگرامي خود را انجام دهيد، کانال ها و صفحات خودتان در شبکه هاي اجتماعي مختلف است. مثلاً چنانچه در فيسبوک يا توييتر فعاليت مي کنيد، به راحتي مي توانيد مسابقه خود را به کاربران زيادي معرفي کنيد و از آن ها براي شرکت در مسابقه دعوت کنيد. سايت کسب وکارتان مهم ترين کانال براي اطلاع رساني مسابقه به شمار مي رود! زيرا سايت تنها کانالي است که کاربران به صورت هميشگي مي توانند به مطالب آن دسترسي داشته باشند. کافي است يک مقاله کامل ايجاد کنيد و در آن از شرايط و جايزه مسابقه اينستاگرامي خود صحبت کنيد. سپس از کاربران بخواهين صفحه اينستاگرام شما را دنبال کنند و چنانچه به مسابقه علاقه دارند، در آن شرکت کنند.
کلیک کنید  آموزش خصوصی کردن پیج اینستاگرام
همچنين مي توانيد لينک مستقيم پست مربوط به مسابقه که در صفحه اينستاگرام خود منتشر کرده ايد را در سايت قرار دهيد تا کاربران تنها با يک کليک بتوانند وارد پست مسابقه شوند.

ب) از فيسبوک و ساير شبکه هاي اجتماعي غافل نشويد!

شايد پيش خودتان فکر کنيد که با وجود محدوديت ها ديگر کسي در شبکه هاي اجتماعي خارجي فعاليت نمي کند! لازم است بگوييم هنوز هم کاربران زيادي در شبکه هايي نظير فيسبوک و توييتر فعاليت مي کنند. براي ترويج و تبليغ مسابقه خود يک پست در چنين شبکه هاي اجتماعي ايجاد کنيد و از کاربران بخواهيد براي شرکت در مسابقه صفحه اينستاگرام شما را دنبال کنند.

ج) از تبليغات فيسبوک استفاده کنيد!

اگر در فيسبوک فعاليت نمي کنيد يا تعداد دنبال کنندگان شما بسيار کم است، شايد تبليغات در فيسبوک راه منطقي تري نسبت به ايجاد پست تبليغاتي باشد! تبليغات فيسبوک يک راه بسيار ارزان و حرفه اي است که با استفاده از آن مي توانيد کاربران زيادي را جلب کنيد. البته اين روش را تنها براي زماني که مخاطبان شما در سراسر دنيا هستند و کسب وکارتان جهاني است پيشنهاد مي کنم! در صورتي که مديريت يک کسب وکار ايراني را برعهده داريد، اين کار ممکن است بازدهي خوبي نداشته باشد.

د) براي کاربران خود ايميل ارسال کنيد!

هدف ما از برگزاري يک مسابقه اينستاگرامي موفق اين است که تمام کاربران کسب وکار را که از کانال هاي مختلفي جذب کرده ايم را به اينستاگرام هدايت کنيم! بنابراين حتماً به روش هاي مختلفي ايميل برخي کاربران را جمع آوري کرده ايد؛ پيشنهاد مي کنم يک ايميل با عنوان دعوت به مسابقه اينستاگرامي ارسال کنيد و از آن ها بخواهيد در مسابقه شرکت کنند. همچنين حتماً جايزه مسابقه را هم بگوييد تا کاربران بيشتر ترغيب به شرکت در مسابقه شوند.

ه) از مخاطبان خود بخواهيد مسابقه شما را در صفحه اينستاگرام يا حتي وبلاگ خود تبليغ کنند!

بسياري از مخاطبان شما در اينستاگرام و برخي از آن ها در وبلاگ خود فعاليت مي کنند. همچنين بسياري از اين کاربران نسبت به شما وفادار هستند و مي توانيد از آن ها براي تبليغ يک مسابقه اينستاگرامي موفق استفاده کنيد. کافي است از آن ها بخواهيد يک مطلب جذاب در مورد مسابقه، در وبلاگ خود منتشر کنند يا پستي را در اينستاگرام به اشتراک بگذارند. به همين سادگي و بدون هيچ هزينه کاربران زيادي را از طريق دنبال کنندگان خود جذب خواهيد کرد و مسابقه خود را به يک مسابقه هيجاني و پرتعامل تبديل مي کنيد.

ر) تبليغات خود را به رسانه هاي اجتماعي بدهيد!

شايد تبليغ در رسانه هاي تلوزيوني براي يک مسابقه اينستاگرامي به صرفه نباشد ولی تبليغ در رسانه هاي آنلاين با درنظر گرفتن هزينه هاي کم مي تواند مفيد باشد. مي توانيد در سايت هاي خبري با هزينه کم يک خبر منتشر کنيد و کاربران زيادي را دعوت به شرکت در مسابقه اينستاگرامي خود کنيد. همچنين چنانچه يک فروشگاه يا رستوران بزرگ هستيد، مي توانيد از رسانه هاي چاپي براي تبليغ مسابقه اينستاگرامي موفق خود استفاده کنيد! مثلاً مي توانيد کاتالوگ مسابقه خود را چاپ کنيد و به مشتريان رستوران خود بدهيد تا در صورت علاقه در مسابقه شما شرکت کنند.

ز) از تبليغات اينستاگرام يا تبليغ در صفحات بزرگ اينستاگرامي استفاده کنيد!

شبکه اجتماعي اينستاگرام امکان نمايش تبليغات را به صورت هزاران کاربران و البته به صورت هدفمند فراهم کرده است! شما به راحتي مي توانيد تبليغ خود را به کاربران نمايش دهيد و آن ها را تشويق به شرکت در مسابقه اينستاگرامي خود کنيد. همچنين چنانچه مي خواهيد از روش هاي تبليغاتي ديگر استفاده کنيد، مي توانيد به ازاي نمايش آگهي تبليغاتي خود در صفحات بزرگ هزينه اي پرداخت کنيد و کاربران آن ها را هم جذب کنيد. البته تنها در صورتي که مسابقه شما عمومي است مي توانيد از صفحات عمومي استفاده کنيد! ولی چنانچه مسابقه شما در يک حوزه خاص است، پيشنهاد مي کنم تنها در صفحاتي که در همان حوزه فعاليت مي کنند تبليغ بدهيد تا بيشترين بازدهي را نسبت به هزينه اي که پرداخت مي کنيد، داشته باشيد.
کلیک کنید  حذف فالوئر و فالوئینگ در اینستا
با استفاده از روش هايي که در اين بخش مطرح شد، به راحتي مي توانيد جامعه شرکت کنندگان در مسابقه خود را افزايش دهيد و يک مسابقه اينستاگرامي موفق را تجربه کنيد.
  1. پيگيري مسابقه بنابراين از پايان آن

بسياري از کاربران فکر مي کنند که با پايان مسابقه ديگر همه چيز تمام مي شود و نيازي به پيگيري يا کار ديگري نيست! جالب است بدانيد کار شما تازه بنابراين از پايان مسابقه آغاز مي شود! مسابقه اينستاگرامي موفق تنها براي جذب کاربران و ايجاد تعامل با شما است ولی هدف شما چيز ديگري است؛ بنابراين از جذب مخاطبان شما تازه بايد اقدام به آناليز کمپين تبليغاتي خود کنيد. يادتان است که گفتيم بايد اهداف خود را بنويسيد؟ بنابراين از پايان مسابقه تازه زمان آن رسيده است که نتايج مسابقه را با درنظر گرفتن اهداف خود آناليز کنيد تا بدانيد که چقدر از اهداف شما محقق شده است؟   اگر مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد و در آن محصول يا خدماتي ارائه مي دهيد، هدف اصلي شما افزايش فروش است. اکنون زمان آن رسيده که با مخاطبان جذب شده تعامل بهتري براي فروش محصولات يا خدمات با آن ها برقرار کنيد. آن ها را به سايت خود هدايت کرده و با يک بازاريابي درست، آن ها را تشويق به خريد محصول از سايتتان کنيد. پس از اتمام مسابقه بايد کارهاي زير را انجام دهيد:

مرحله اول) برنده مسابقه را انتخاب و اعلام کنيد!

پس از پايان مسابقه شما بايد همان طور که در ابتداي مسابقه به کاربران قول جايزه داده ايد، بايد برنده مسابقه را انتخاب کنيد. انتخاب برنده مي تواند به صورت تصادفي يا به کمک داوران باشد؛ البته برنده مسابقه بايد همان طور که در ابتدا به کاربران قول داده شده است، انتخاب شود. بنابراين از انتخاب برنده، ابتدا از طريق دايرکت يا ايميل با کاربران ارتباط برقرار کنيد و به او بگوييد که برنده شده است. به او بگوييد که چگونه بايد جايزه خود را بگيرد؛ پيشنهاد مي کنم چنانچه دفترکار يا شرکت داريد، او را در صورت نزديک بودن به شما دعوت کنيد و در هنگام اعطاي جايزه، چند عکس هم با او بگيريد.

مرحله دوم) اعطاي جايزه به برنده!

پس از انتخاب برنده و اطلاع رساني به او، اکنون زمان آن رسيده است که هديه کاربر را براي او بفرستيد. مي توانيد براي او پست کنيد يا اون را دعوت کنيد.

مرحله سوم) اعلام نام برنده در صفحه اينستاگرام!

مرحله سوم، مهم ترين مرحله هر مسابقه است؛ تا قبل از اين که برنده را اعلام کنيد، ساير کاربران (به غير از فرد برنده که به اون اطلاع داده ايد!) اميد دارند که برنده شده باشند. بنابراين اين مرحله بسيار مهم و حساس است! عکسي از کاربر برنده منتشر کنيد و با منشن کردن او، برنده را اعلام کنيد. بايد سعي کنيد با لحني مناسب اين بخش را انجام دهيد تا کاربراني که جذب کرده ايد، شما را آنفالو نکنند!

مرحله چهارم) تشکر از تمام کاربران و به خصوص شرکت کننده!

هر فردي که در مسابقه شرکت کرده است، اميد دارد که برنده شود ولی باتوجه به سياست هاي هر شرکت تنها چند جايزه محدود به کاربران ارائه مي شود! در نهايت بايد از کاربران خود تشکر کنيد که براي شرکت در مسابقه چندين روز زمان گذاشته اند. همچنين مي توانيد يک کد تخفيف به همه آن ها براي تشکر بدهيد و از اين طريق هم فروش کسب وکارتان را تا حدي افزايش دهيد. بنابراين بنابراين از پايان مسابقه هم مراحلي وجود دارد که بايد انجام دهيد! با انجام درست اين ۴ مرحله به راحتي مي توانيد مسابقه خود را به همراه رضايت فالوورهاي خود به پايان برسانيد؛ اين در حالي است که شما هزاران فالوور جديد جذب کرده ايد.

نتيجه گيري

براي داشتن يک مسابقه اينستاگرامي موفق شما بايد مراحل مختلفي را طي کنيد! از آن مهم تر بايد نکاتي را بدانيد که بتوانيد مسابقه خود را هيجان انگيزتر و حرفه اي تر برگزار کنيد! در اين مقاله به بررسي نکات مختلف در زمينه برگزاري مسابقه اينستاگرامي موفق پرداختيم که اميدواريم بتوانيد کسب وکارتان را با نکاتي که در اين مقاله بررسي کرديم، رونق دهيد و فروش بيشتري را تجربه کنيد. اکنون شما بگوييد! آيا تا کنون در يک مسابقه اينستاگرامي شرکت کرده ايد يا برگزارکننده يک مسابقه اينستاگرامي بوده ايد؟ بنظرتان چه چيزي در يک مسابقه اينستاگرامي موفق اهميت دارد؟ در بخش نظرات، تجربيات خود را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *