شبکه هاي اجتماعي بخش مهمي از رسانه ها را تشکيل مي دهند و کاربران آن، درباره موضوعات مختلف صحبت مي کنند. شبکه هاي اجتماعي بر روي تصميم گيري افراد تاثيرگذار است و اين مسئله در کسب وکارهاي آنلاين نيز به چشم مي خورد.
چنانچه قصد خريد محصولي را داريد، ابتدا به سراغ نقد و بررسي آن محصول در سايت هاي مختلف مي رويد. بنابراين از آن نظر دوستان، آشنايان و افرادي را که از آن محصول استفاده کرده اند برايتان ارزشمند است. شبکه هاي اجتماعي نيز در سال هاي اخير رشد زيادي داشته اند و روي تصميم کاربران تاثير زيادي داشته اند.
کاربران زيادي وجود دارند که بنابراين از استفاده از يک محصول، نظر خود را درباره آن مطرح مي کنند. کاربران ديگر نيز نظر آنها را بررسي مي کنند و تصميم نهايي خود را براي خريد آن محصول مي گيرند. دليل آن اعتماد بيشتر به کاربران نسبت به فروشندگان است؛ زيرا کاربران مزايا و معايب آن محصول را صادقانه به کاربران ديگر مي گويند. اين مسائل سبب تولد بخش جديدي از بازاريابي اينترنتي به نام اينفلوئنسر مارکتينگ شده است!
در اين مقاله قصد داريم به بررسي کامل اينفلوئنسر مارکتينگ و اهميت آن براي کسب وکارهاي آنلاين بپردازيم. قدم اول براي آشنايي با اينفلوئنسر مارکتينگ، آشنايي با مفهوم اينفلوئنسر است؛ يعني بدانيد اينفلوئنسر کيست و چه کاري انجام مي دهد! در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.
اينفلوئنسر کيست
اگر در شبکه هاي اجتماعي نظير اينستاگرام فعاليت مي کنيد، صفحاتي را ديده ايد که دنبال کنندگان آنها زياد است. دليل زياد بودن آن شهرت صاحب صفحه يا محتواي ارزشمند يا سرگرم کننده اي است که براي کاربران منتشر مي کنند. به افرادي که در شبکه هاي اجتماعي محتواي مفيد يا سرگرم کننده براي کاربران منتشر مي کنند و دنبال کنندگان زيادي دارند، اينفلوئنسر يا افراد تاثيرگذار گفته مي شود. يکي از اين افراد که شهرت زيادي دارد و احتمالا پست هايي از او را در اينستاگرام مشاهده کرده ايد، محمدامين کريم پور است. اين فرد توانسته با توليد ويدئوهاي سرگرم کننده در ليست محبوب ترين افراد ايراني در اينستاگرام قرار بگيرد و در مدت کوتاهي به ۳/۴ ميليون دنبال کننده برسد. در ليست فالوينگ هاي اينستاگرام شما نيز افرادي هستند که بخاطر پست هايشان آنها را دنبال مي کنيد. برخي از آنها بازيگر يا خواننده هستند و برخي ديگر بخاطر پست هاي سرگرم کننده در فالوينگ هاي شما قرار دارند. اکنون که با مفهوم اينفلوئنسر آشنا شديد، به دنبال مفهوم اينفلوئنسر مارکتينگ و تاثير آن در کسب وکارتان مي رويم تا با اهيمت آن براي کسب وکار خود آشنا شويد.اينفلوئنسر مارکتينگ چيست
اگر محصول، خدمات يا حتي يک صفحه اينستاگرامي داريد و مي خواهيد به کاربران معرفي کنيد، اينفلوئنسر مارکتينگ يک روش عالي است. با استفاده از اينفلوئنسر مارکتينگ شما مي توانيد محصول يا خدمات خود را به مخاطبان آن صفحه معرفي کنيد و به نسبت اعتمادي که مخاطبان آن صفحه به آن فرد دارند، مخاطبان خود را افرايش دهيد. هرچقدر مخاطبان واقعي آن صفحه بيشتر باشد، مخاطبان شما نيز افزايش بيشتري پيدا مي کند؛ البته توجه داشته باشيد هرچقدر اينفلوئنسر شما معروف تر باشد و دنبال کنندگان آن بيشتر باشد، اينفلوئنسر مارکتينگ هزينه بيشتري خواهد داشت. مفهوم اينفلوئنسر مارکتينگ مدت زيادي نيست که در ليست بازاريابي ديجيتال ديده مي شود ولی در همين مدت کم توانسته رضايت بسياري از کاربران را جلب کند. براي آن که بتوانيد با اين مفهوم بهتر آشنا شويد و استفاده از اين روش بتوانيد تاثير بيشتري بر روي کسب وکارتان بگذارد، بايد با انواع اينفلوئنسرها آشنا شود؛ در ادامه به بررسي انواع اينفلوئنسرها مي پردازيم تا بتوانيد باتوجه به نوع کسب وکار خود از يکي از انواع اينفلوئنسرها استفاده کنيد.انواع اينفلوئنسر در شبکه هاي اجتماعي نظير اينستاگرام
اينفلوئنسرها در ايران و جهان انواع مختلفي دارند و هر يک از آنها به روش هاي مختلفي مشهور شده اند. مشهور بودن در شبکه هاي اجتماعي با يک فاکتور اصلي مشخص مي شود و آن فاکتور، تعداد دنبال کنندگان يک صفحه است. هرچقدر تعداد فالورهاي يک اينفلوئنسر بيشتر باشد، آن فرد معروف تر است و البته برقراري ارتباط با آن فرد مشکل تر است! در اين بخش قصد داريم انواع اينفلوئنسر را مورد تحليل و بررسي قرار دهيم.-
سلبريتي ها و افراد مشهور
- زياد بودن هزينه هاي اينفلوئنسر مارکتينگ باتوجه به تعداد دنبال کنندگان آنها؛ چنين افرادي بالاي چند ميليون دنبال کننده دارند و تبليغات شما به دست تعداد زيادي از آنها مي رسد. با اینکه می دانیم با اين روش مخاطبان زيادي پيدا بدست مي آوريد ولی هزينه تبليغات در چنين صفحه براي برخي از کسب وکارها سنگين است.
- قبول نکردن تبليغات توسط برخي از سلبريتي ها؛ برخي از اين اينفلوئنسرها اعتقادي به اين مسائل ندارند و در صفحه آنها تبليغاتي ديده نمي شود! با وجود آنکه درآمد زيادي از اين کار خواهند داشت ولی همواره به کاربران خود احترام بسيار زيادي مي گذارند و هرگز محتواي تبليغاتي در صفحه خود منتشر نمي کنند.
-
شاخ هاي مجازي
-
افراد فعال در زمينه مدلينگ
-
متخصصان فعال در شبکه هاي اجتماعي
-
افراد ثروتمند
- براي کسب وکارهاي محلي از اينفلوئنسرهاي محلي استفاده کنيد؛ استفاده از اينفلوئنسرهايي که تنها تعداد زيادي دنبال کننده دارند و آن فرد در محل زندگي کسب وکارهاي محلي شما زندگي نمي کند، نرخ تبديل پاييني دارد. چنانچه قرار است براي يک فروشگاه محلي از روش اينفلوئنسر مارکتينگ براي تبليغات استفاده کنيد، بايد از فرد ساکن در آن شهر يا محل که شهرت خوبي در ميان کاربران شبکه هاي اجتماعي و به خصوص اينستاگرام دارد، استفاده کنيد؛ مثلا در اينفلوئنسر مارکتينگ براي يک فروشگاه در اصفهان، استفاده از اينفلوئنسرهاي تهراني فايده زيادي نخواهد داشت. اين کار دقيقاً مانند اين است که بخواهيد براي ديده شدن يک کمپين تبليغاتي توسط ده هزار نفر از يک شهر خاص، تبليغات را به ده ميليون کاربر در سراسر ايران نشان دهيد! به جاي اين کار مي توانيد از اينفلوئنسرهاي همان شهر استفاده کنيد و نرخ تبديل خود را تا حد زيادي افزايش دهيد.
- نظرات منفي اينفلوئنسر هم مانند نظرات مثبت آنها تاثير زيادي دارد؛ هنگامي که يک اينفلوئنسر به هر دليلي از کسب وکار شما بدگويي کند و نظر منفي بدهد، کاربران نسبت به کسب وکار شما ديدگاه منفي پيدا مي کنند. ديد منفي کاربران به معناي زير سوال رفتن برند کسب وکارتان است و چنانچه نتوانيد براي آن راه حلي پيدا کنيد، قطعا در آينده اي نزديک برايتان مشکل ساز مي شود.
- کمپين هاي اينفلوئنسر اينفلوئنسر مارکتينگ را آناليز کنيد! مهم ترين دليل اهميت و محبوبيت فضاي آنلاين، وجود داده ها هستند. در اصل اين داده ها هستند که به اجراي کمپين هاي تبليغاتي بعدي و تدوين استراتژي هاي صحيح کمک مي کنند و بايد بتوانيد داده هاي مربوط به کمپين اينفلوئنسر مارکتينگ خود را تحليل کنيد. ابزارهاي مختلفي در اين زمينه به صورت رايگان و تجاري در اختيار شما است که ساده ترين آن، ابزار Instagram insights است و اطلاعات مفيد و ارزشمندي در اختيار شما قرار مي دهد.
- ارسال هديه براي اينفلوئنسرها: يکي از روش هاي مناسب براي تبليغ محصول توسط اينفلوئنسرها، ارسال يکي از بهترين محصولات خود به عنوان هديه براي آن فرد است. چنانچه اينفلوئنسر از محصول شما راضي باشد، ممکن است محصول را به مخاطبان خود نيز معرفي کند! البته توجه داشته باشيد که اينفلوئنسر لزوماً محصول شما را تبليغ نمي کند و چنانچه مخاطبان زيادي داشته باشد، ممکن است تنها با دريافت هزينه حاضر به انتشار پست يا استوري تبليغ محصول شما شود.
- پرداخت هزينه به اينفلوئنسر: صفحات پرمخاطب معمولاً بخش تبليغاتي فعالي دارند و چنانچه بخواهيد محصول يا خدمات خود را معرفي کنيد، مي توانيد با پرداخت هزينه يک پست يا استوري از زبان اينفلوئنسر موردنظر خود در رابطه با معرفي محصول در آن صفحه منتشر کنيد. هر صفحه باتوجه به تعداد مخاطبان فعال هزينه هاي تبليغاتي متفاوتي دارد؛ چنانچه يک کسب وکار تازه کار داريد، در ابتداي اينفلوئنسر مارکتينگ، از اينفلوئنسرهايي با مخاطبان کمتر استفاده کنيد. توجه داشته باشيد چنانچه کمپين تبليغات شما به درستي اجرا شود، اينفلوئنسرهايي با مخاطبان کمتر ممکن است تاثير بسيار بيشتري نسبت به اينفلوئنسرهاي پرطرفدار داشته باشند؛ مهم ترين دليل اين امر مرتبط بودن زمينه کاري اينفلوئنسر انتخابي و ميزان محبوبيت آن صفحه در ميان مخاطبانش است.
- حضور اينفلوئنسرها براي انجام يک مسابقه: يکي از راه هايي که در کمپين هاي اينفلوئنسر مارکتينگ اخير توانسته موفقيت زيادي داشته باشد، حضور چندين اينفلوئنسر براي نجام يک مسابقه در کنار هم بوده است. مي توانيد چندين اينفلوئنسر را در محيط کسب وکار خود جمع کنيد و از آنها يک ويدئوي عالي تهيه کنيد؛ سپس از آنها بخواهيد ويدئو را در ازاي دريافت محصولات، خدمات يا هزينه در صفحه خود منتشر و صفحه شما را معرفي کنند. اين کار سبب مي شود تا جنبه تبليغاتي محتواي منتشر شده توسط اينفلوئنسرها کمتر به نظر کاربران بيايد و کمپين شما نرخ تبديل بيشتري پيدا کند.