لايو اينستاگرام ابزاري بسيار کاربردي در زمينه گفتگوي زنده با کاربران و دنبال کنندگان صفحه شما است. با استفاده از اين ابزار به راحتي مي توانيد با کاربران خود در همان لحظه صحبت کنيد و کامنت هاي آن ها را بخوانيد. يکي از قابليت هاي بسيار عالي لايو اينستاگرام، ذخيره کردن لايو و پخش مجدد آن است!
در اصل چنانچه لايو خود را ذخيره نکرده باشيد، کاربران بنابراين از ديدن لايو شما ديگر نمي توانند آن را ببينند و با درنظر گرفتن اين که تمام فالورهاي شما زمان برگزاري لايو آنلاين نيستند، احتمالاً تعداد زيادي از فالوورهايتان شانس ديدن لايو را ندارند.
اينستاگرام با قابليت ذخيره و بازپخش لايو، به شما کمک مي کند تا بتوانيد ۲۴ ساعت بنابراين از پايان لايو، آن را به کاربران نمايش دهيد. قابليت جالب ديگر اينستاگرام اين است که چنانچه لايو خود را ذخيره کنيد، کاربران مانند استوري هاي اينستاگرام مي توانند روي لايو شما ريپلاي بزنند و بازخورد ارسال کنند.
با اين قابليت تمام کاربران، چه کاربراني که در همان لحظه لايو را ديده اند و چه کاربراني که بازپخش آن را مي بيند، مي توانند نظرات، سوالات و پيشنهادات خود را براي شما ارسال کنند.
در اين مقاله قصد داريم به بررسي قابليت پخش مجدد لايو اينستاگرام و اهميت آن براي افرادي که در زمينه بازاريابي اينترنتي فعاليت مي کنند بپردازيم. چنانچه موافق هستيد، در ادامه مطلب همراه ما باشيد.
چه کساني به پخش مجدد لايو در اينستاگرام دسترسي دارند؟
معمولاً اينستاگرام در ابتداي توسعه قابليت هاي اپليکيشن خود، آن را بر روي تعداد محدودي از حساب هاي کاربري اعمال مي کند ولی جالب است بدانيد اين بار، قابليت پخش مجدد لايو در اينستاگرام براي تمام کاربران فعال شده است. بنابراين چنانچه مديريت يک حساب معمولي يا حساب تجاري اينستاگرام را برعهده داريد، به راحتي مي توانيد اقدام به پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود کنيد و فالوورهاي شما يا افراد ديگر (در صورتي که صفحه شما پرايوت نباشد) به راحتي تا ۲۴ ساعت بنابراين از پايان لايو مي توانند آن را ببينند.چگونه لايو اينستاگرام خود را مجدداً پخش کنيم؟
براي پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود ابتدا بايد يک لايو برگزار کنيد. بنابراين از برگزاري لايو خود، زماني که صحبت هاي شما با کاربران و فالوورهاي صفحه خود تمام شد، روي گزينه End در بالا و سمت راست لايو کليک کنيد و سپس confirm را بزنيد: در بخش بعدي گزينه اي به نام Share نمايش داده مي شود که با فعال سازي آن لايو شما به مدت ۲۴ ساعت ذخيره شده و به کاربران نمايش داده مي شود. همچنين کاربران مي توانند تا ۲۴ ساعت بر روي بازپخش مجدد لايو شما ريپلاي بزنند؛ ريپلاي هاي مربوط به لايو هم مانند ريپلاي استوري ها در بخش دايرکت به شما نمايش داده مي شوند و مي توانيد به آن ها پاسخ دهيد. به عنوان يک مدير يا بازارياب کسب وکار علاوه بر کاربراني که در همان لحظه لايو شما را مشاهده مي کنند، بايد به فکر کساني که بعداً لايو شما را مي بينند هم باشيد! ممکن است بخواهيد چند دقيقه منتظر باشيد تا فالوورهايتان وارد لايو شوند و سپس آن را آغاز کنيد؛ ولی پيشنهاد مي کنم در همان لحظه اول مقدمه اي از محتواي لايو خود را ارائه دهيد. زيرا کساني که لايو شما را از همان لحظه اول نديده اند مي توانند ذخيره لايو را مشاهده کنند ولی کساني که لايو را چند ساعت بنابراين از برگزاري مي بينند، فکر مي کنند لايو شما بي محتوا است و اين مسئله تعداد بازديد لايو را تا حد زيادي کاهش مي دهد. مطابق گزارش هاي بدست آمده، تعداد کاربراني که پخش مجدد لايو در اينستاگرام را مشاهده مي کنند با منتظر گذاشتن آن ها رابطه معکوس دارد؛ هر چقدر آن ها را بيشتر معطل کنيد، تعداد کمتري از آن ها در لايو مي مانند و بقيه کاربران از آن خارج مي شوند. سعي کنيد در چند دقيقه اول لايو مقدمه اي براي لايو خود بگوييد که چنانچه کاربران بنابراين از چند دقيقه وارد لايو شما شدند، محتواي مهم را از دست ندهند. مثلاً مي توانيد موضوع لايو خود را به کاربران معرفي کنيد و به آن ها بگوييد که اين موضوع، چه فايده اي براي آن ها خواهد داشت! ارائه مقدمه و عنوان ممکن است براي کاربراني که در همان لحظه لايو را مي بينند اهميتي نداشته باشد ولی براي کاربراني که قرار است پخش مجدد لايو در اينستاگرام را ببينند، بسيار مهم است؛ زيرا آن ها اصلاً دوست ندارند منتظر بمانند و در صورت معطلي، از لايو شما خارج مي شوند و با همين سادگي تعداد بازديد لايو شما کاهش پيدا مي کند. مسئله مهم تنها کاهش بازديد نيست، بلکه کاهش بازديد مي تواند سبب بروز مشکلات ديگري نظير کاهش نرخ تبديل شود. براي ارائه موضوع به کاربران مي توانيد از قابليت PIN کردن پيام هاي لايو استفاده کنيد: کافي است در يک پيام متني موضوع لايو خود را بنويسيد و بر روي آن کليک کنيد. در اين بخش بر روي Comment Pin کليک کنيد تا آن پيام براي تماي کاربراني که الان لايو شما را مي بينند يا بعداً قرار است آن را مشاهده کنند، برجسته تر شود. در اصل پيام پين شده بر خلاف ساير پيام ها در پايين لايو باقي مي ماند و تکان نمي خورد؛ البته يک کادر خاکستري رنگ هم آن را از ساير پيام ها متمايز مي کند و علامت سنجاق در کنار آن ظاهر مي شود. کامنت پين شده در پخش مجدد لايو در اينستاگرام هم نمايش داده مي شود و اين مسئله به کاربراني که در زماني ديگر لايو شما را مي بينند کمک مي کند تا بتوانند موضوع لايو شما را بدانند. يک نکته! توجه داشته باشيد که مخاطبان شما تنها کساني که در همان لحظه لايو را مي بينند نيستند و کاربراني هم بعداً لايو شما را مي بينند. بنابراين بايد توجه داشته باشيد که لايو شما براي هر دو دسته مخاطبان باشد؛ مثلاً چنانچه از کاربراني که در حال حاضر لايو را مي بينند تشکر مي کنيد، از کاربران احتمالي که بعداً لايو شما را مي بينند هم تشکر کنيد. اين کار باعث مي شود تا مخاطب احساس احترام و توجه کند و به افزايش تعامل صفحه شما کمک زيادي مي کند. همچنين چنانچه از کاربراني که در همان لحظه لايو را مي بينند مي خواهيد سوالات خود را در بخش کامنت بپرسند، از کاربراني که بعداً لايو را مي بينند هم بخواهيد که سوالات خود را در ريپلاي استوري براي شما ارسال کنند. با اين کار شما هم جوابي به آن ها مي دانيد و ارتباطات صفحه خود را قوي تر مي کنيد؛ از طرف ديگر تعامل صفحه شما تا حد زيادي افزايش پيدا مي کند و به راحتي مي توانيد کاربران بيشتري جذب کنيد.چگونه لايو اينستاگرام را در گالري موبايل خود ذخيره کنيم؟
براي ذخيره کردن لايو اينستاگرام در موبايل خود، بايد مراحل قبل را طي کنيد! يعني ابتدا لايو خود را برگزار کنيد و سپس بر روي گزينه End در بالا و سمت راست لايو خود کليک کنيد: در اين بخش بر روي End Live video کليک کنيد و تا وارد بخش بعدي شويد: در اين بخش بايد گزينه share your video for the next 24 hours را فعال کنيد تا گزينه Save به شما نمايش داده شود. اکنون با کليک بر روي گزينه Save در بالا و سمت راست لايو، ويدئوي مربوط به لايو شما ذخيره مي شود که البته اين موضوع به سرعت اينترنت شما بستگي دارد؛ زيرا اين ويدئو بايد از اينستاگرام دانلود شود و ممکن است چند دقيقه طول بکشد. در اين صفحه تعداد کاربراني که لايو شما را ديده اند هم در دسترس است! در نهايت با کليک بر روي Share، لايو شما در پروفايل شما براي مدت ۲۴ ساعت ذخيره مي شود و کاربران مي توانند آن را مشاهده کنند. يک نکته! چنانچه نمي خواهيد ويدئوي لايو خود را ذخيره کنيد، کافي است بر روي گزينه share your video for the next 24 hours کليک کنيد تا غيرفعال شود! اکنون بر روي Discard ضربه بزنيد تا از صفحه لايو خارج شويد. يک پيشنهاد! به جاي استفاده از گزينه Save پخش مجدد لايو در اينستاگرام خود، مي توانيد از يک اپليکيشن ضبط اسکرين موبايل استفاده کنيد. البته چنانچه قصد چنين کاري را داريد، بايد از ابتداي ويدئو اپليکيشن خود را باز کنيد و گزينه ضبط را بزنيد! در پايان ويدئو هم گزينه پايان ضبط را بزنيد تا ويدئوي مربوط به لايو خود را داشته باشيد.لايو شما تا ۲۴ ساعت بنابراين از برگزاري در دسترس کاربران قرار دارد!
اکنون که لايو خود را ذخيره کرده ايد، کاربران تا ۲۴ ساعت مي توانند آن را از طريق بخش استوري هاي اينستاگرام خود يا صفحه پروفايل شما مشاهده کنند. چنانچه به استوري هاي اينستاگرام دقت کرده باشيد، حتماً متوجه نوار قرمز دور استوري هايي که نديده ايد، شده ايد! لايو ذخيره شده اينستاگرام هم با همين نوار قرمز در بخش استوري هاي اينستاگرام کاربران مشاهده مي شود و تنها تفاوت آن، وجود آيکن لايو است که با کلمه Live ديده مي شود! حال چنانچه کاربر ويدئوي ذخيره شده شما را مشاهده کند، آيکن پلي کردن ويدئو به جاي کلمه Live را مي بيند. در اصل هدف اينستاگرام اين است که لايو را از استوري هاي اينستاگرام جدا کند تا کاربران راحت تر بتوانند لايو ها را از استوري تشخيص دهند. البته کاربران بنابراين از ديدن لايو ديگر آن نوار قرمز را مشاهده نمي کند و آن نوار، به نوار خاکستري تبديل مي شود که باز هم از استوري ها متمايز است. اگر ساير فالوينگ هاي کاربران موردنظر شما در آن روز استوري نگذاشته باشند، تنها لايو شما به او نمايش داده مي شود. لازم است بدانيد کامنت هايي که ساير کاربران در هنگام مشاهده لايو براي شما گذاشته اند، به کاربراني که بعداً بازپخش لايو را مشاهده مي کنند قابل نمايش است. بنابراين چنانچه فکر مي کنيد ممکن است اين کامنت ها مشکل ساز شوند، در همان ابتداي لايو کامنت ها را ببنديد؛ البته پيشنهاد مي کنم اين کار را نکنيد! زيرا کامنت ها به تعامل صفحه کمک زيادي مي کند و مي توانيد به سوالات و مشکلات کاربران رسيدگي کنيد.چند نکته مهم براي افزايش بازديد لايو اينستاگرام و عملکرد آن براي کاربران
اگر مديريت يک صفحه اينستاگرامي را برعهده داريد که براي کاربران لايو مي گذاريد، استراتژي شما بسيار مهم است. در اصل شما بايد سعي کنيد بازديد لايو هاي خود را افزايش دهيد؛ زيرا کاربران تعامل بسيار خوبي با لايو اينستاگرام دارند و اين مسئله کمک زيادي به افزايش مشتري کسب وکار شما مي کند. چند نکته بسيار مهم عبارتند از:-
تبليغ بازپخش لايو از طريق استوري و پست
-
در هنگام بازپخش لايو، استوري جديد به اشتراک نگذاريد!
-
نمايش بازپخش لايو براي کاربران متفاوت است!
-
کاربران مي توانند بخشي از ويدئو را رد کنند و آن را از ۱۵ ثانيه تا ۳ دقيقه جلوتر ببرند!
-
بازپخش لايو خود را آناليز کنيد!