شايد براي شما بارها پيش آمده که بازدهي مناسبي در بازاريابي نداشته ايد؛ يعني تبليغات شما آنچنان که بايد، ديده نشده است. به نظر شما دليل اين اتفاق چيست؟ تجربه نشان داده است که يکي از مهم ترين دلايل شکست تبليغات در بازاريابي هاي اينترنتي، عدم شناخت درست از مخاطبان است. در حقيقت، با هدف گيري مخاطب مي توان بازده تبليغات را به طور چشمگيري افزايش داد. ولی منظور از هدف گيري مخاطب چيست؟
هدف گيري مخاطب يعني پيدا کردن مخاطب هدف، پيدا کردن مشتري واقعي! هر چه اين هدف گيري دقيق تر انجام شود، مخاطبان واقعي تري پيدا خواهيد کرد و اين به معناي گسترش کسب و کار و بازاريابي خواهد بود.
شبکه اجتماعي لينکدين نيز براي بازاريابي يک قابليت منحصربفرد دارد و آن هدف گيري مخاطب است! بنابراين چنانچه مي خواهيد با اين ويژگي و نحوه ي استفاده از آن براي موفقيت در بازاريابي آشنا شويد، در ادامه ي مقاله همراه ما باشيد.
هدف گيري مخاطب و تاثير آن روي بازاريابي
بسياري از ما صبح ها بنابراين از بيدار شدن از خواب و چک کردن گوشي موبايل يا ايميل خود، با انبوهي از پيامک و ايميل هاي تبليغاتي روبرو مي شويم. پيامک هايي مثل مهاجرت به کشورهاي مختلف، اخذ ويزا، دندانپزشکي، رستوران هاي مختلف، خريد ملک و صدها نوع ديگر به صورت شبانه روزي براي ما ارسال مي شود. ولی اين تبليغات به چه دردي مي خورند؟! آيا تا به حال از آن ها استفاده کرده ايد؟ اصلا چرا بايد براي شما که قصد مهاجرت نداريد، هر روز پيامک موسسه هاي مختلف مهاجرتي ارسال شود؟! يا ارسال تبليغات خريد سشوار براي يک فرد کچل خنده دار نيست؟! اين قضيه نشان مي دهد که هدف گيري مخاطب در بازاريابي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در واقع، تبليغات اينترنتي در صورتي موثر هستند که توسط افراد مرتبط ديده شوند! در اين صورت احتمال جذب مشتري نيز افزايش پيدا خواهد کرد. اهميت شناسايي مخاطب هدف آنقدر بالاست که لينکدين هم براي آن برنامه ريزي کرده است. شما با استفاده از ويژگي Matched Audiences در لينکدين مي توانيد مخاطبان خود را مطابق معيارهاي مختلف دسته بندي کنيد. ولی اين دسته بندي چه کاربردي دارد؟ فرض کنيد شرکت شما محصولات و خدمات متنوعي را در صفحه شرکتي و صفحه ويترين تبليغ مي کند؛ بنابراين براي هر کدام از اين محصولات يک استراتژي فروش منحصربفرد خواهد داشت. در اين صورت، با استفاده از ويژگي Matched Audiences يا هدف گيري مخاطب مي توان مخاطبان را دسته بندي کرد و براي هر دسته بندي فقط تبليغاتي را نمايش داد که علاقه بيشتري به آن ها دارند.چرا لينکدين براي تبليغات مناسب است؟
حتما مي دانيد که شبکه هاي اجتماعي گزينه ي مناسبي براي تبليغات و بازاريابي هستند. زيرا در طول روز ميليون ها نفر در سرتاسر جهان از اين شبکه ها استفاده مي کنند. اين خودش بزرگ ترين ظرفيت براي تبليغات است! بنابراين چرا از آن استفاده نکنيم؟ خب؛ به نظر شما در بين شبکه هاي اجتماعي مختلف مانند اينستاگرام، تلگرام، فيسبوک، گوگل پلاس و لينکدين کداميک براي بازاريابي و تبليغ محصول بهتر است؟ قطعا سوال سختي است! زيرا تنوع محصولات و خدمات بسيار بالاست؛ ولی پيشنهاد ما اين است که براي تبليغات از پلتفرمي استفاده کنيد که قابليت هدف گيري مخاطب را داشته باشد که در بين شبکه هاي اجتماعي، در حاضر لينکدين اين قابليت را دارد. جالب است بدانيد که هدف گيري مخاطب در لينکدين باعث کاهش هزينه هاي تبليغات نيز مي شود. زيرا ديگر نياز نيست حجم انبوهي از تبليغات را براي مخاطبان گسترده ارسال کنيد. فقط کافي است مخاطب هدف خود را شناسايي کرده و پيام هاي تبليغاتي را فقط براي همان مخاطبان ارسال کنيد. چنانچه موافق باشيد در ادامه ي مقاله با روش هاي هدف گيري مخاطب در لينکدين بيشتر آشنا شويم.روش هاي هدف گيري مخاطب در لينکدين
در لينکدين مي توانيد به راحتي مخاطبان را مطابق نوع فعاليت، مهارت ها، عنوان و غيره هدف گيري کرده و محتواي مربوط به آن ها را ارسال کنيد. ولی لينکدين چگونه اين کار را انجام مي دهد؟ قابليت Matched Audiences يا هدف گيري مخاطب، اين کار را از سه روش کاربران وبسايت، حساب کاربري و ليست مخاطبان انجام مي دهد که در ادامه ي مقاله بيشتر با آن ها آشنا خواهيم شد.هدف گيري مخاطب از طريق وبسايت
يکي از راه هاي پيدا کردن مخاطب هدف اين است که ببينيم از کدام صفحات وبسايت بيشتر بازديد مي کند. در اين صورت سليقه و نياز مخاطب شناسايي شده و مي توان براي آن برنامه ريزي کرد. به عنوان مثال چنانچه شما بخواهيد يک موبايل بخريد، معمولا از سايت هاي مربوط به خريد و فروش موبايل بازديد خواهيد کرد. در اين شرايط است که به دام افتاده و تبليغات خريد موبايل براي شما ارسال خواهد شد! البته اين به نفع شما هم خواهد بود چراکه ممکن است همان تبليغ به راحتي نياز شما را برآورده کند! براي شناسايي مخاطب از اين روش، سه مرحله را طراحي کرده ايم که عبارتند از:-
مرحله اول: تنظيمات لينکدين
-
مرحله دوم: قرار دادن تگ لينکدين در وبسايت
-
مرحله سوم: هدف گيري
- شناسايي مخاطباني که از سايت بازديد کرده اند
- توليد و ارسال محتوا مطابق سليقه ي مخاطب هدف
- راهنمايي مخاطب هدف براي خريد بهتر
هدف گيري مخاطب از طريق حساب کاربري
يکي ديگر از روش هاي شناسايي مخاطب هدف براي تبليغات، استفاده از حساب هاي کاربري است. اين روش براي کساني مناسب است که استراتژي تبليغاتي آن ها مطابق حساب هاي کاربري شکل گرفته است يا اصطلاحا از کمپين هاي account-based marketing استفاده مي کنند. در اين روش ابتدا بايد منطقه جغرافيايي خود را مشخص کنيد؛ چنانچه مي خواهيد هدف گيري مخاطب را در مقياس جهاني انجام دهيد بايد روي global campaign کليک کنيد. در غير اين صورت نام کشور مورد نظر خود را بايد انتخاب کنيد. لينکدين در اين روش به شما اجازه مي دهد که هدف گيري مخاطب را مطابق نام شرکت و يا کارکنان شرکت انجام دهيد. به همين منظور، نام بيش از ۱۰۰ شرکت مختلف را مي توانيد وارد کنيد. براي اين کار در بخش آپلود ليست شرکت ها روي گزينه ي Create an audience کليک کرده و فايل CSV را آپلود کنيد. به خاطر داشته باشيد که هر چه تعداد شرکت ها بيشتر باشند، فرايند شناسايي نيز بيشتر طول خواهد کشيد ولی زمان انتظار نهايتا ۴۸ ساعت خواهد بود. بنابراين از پايان مراحل نيز بايد روي آيکون Save کليک کنيد. اگر مي خواهيد مخاطبان هدف گيري شده را مشاهده کنيد بايد روي تب Tools کليک کرده و گزينه ي Matched Audiences را انتخاب کنيد. بنابراين از آن ليستي از مخاطبان را مشاهده خواهيد کرد که مي توانيد آن ها را به آساني به کمپين تبليغاتي خود اضافه کنيد. جالب است بدانيد که در پايين صفحه، گزينه هاي ديگري براي شناسايي مخاطب وجود دارد که استفاده از آن ها نيز مي تواند نتيجه ي خوبي براي شما داشته باشد. از جمله ويژگي هاي مثبت استفاده از اين روش هدف گيري مي توان به موارد زير اشاره کرد:- ايجاد کمپين هاي تبليغاتي مطابق حساب کاربري لينکدين
- پيدا کردن مخاطبان مهم از طريق آمارگيري حرفه اي
- توجه بيشتر به مخاطبان و مشتريان مهم شرکت ها