اگر در يوتيوب فعاليت داشته باشيد، مي دانيد که مهم ترين محتوايي که در اختيار کاربران قرار دارد ويدئو است! در اصل يوتيوب شبکه اي براي اشتراک گذاري ويدئو به شمار مي رود که در آن روزانه بيش از ۵ ميليارد ويدئو توسط کاربران ديده مي شود. مديران کانال هاي يوتيوب به دنبال افزايش رتبه ويدئو در يوتيوب هستند که براي سنجش ميزان موفقيت خود، نياز به آناليز ويدئو در يوتيوب دارند! در اصل مديران کانال بايد بدانند که ترافيک محتواي آن ها چقدر است و نسبت به قبل چقدر رشد کرده است! هر چقدر اين اطلاعات دقيق تر باشد، استراتژي شما هم بهتر است و مي توانيد در مدت بسيار کمي رشد زيادي داشته باشيد. در اين مقاله قصد داريم به آموزش آناليز ويدئو در يوتيوب بپردازيم تا با استفاده از آن بتوانيد براي آينده کانال يوتيوب خود استراتژي خوبي تدوين کنيد. آماده ايد؟ چنانچه جوابتان مثبت است، با ما همراه باشيد تا به بررسي ۳ روش آناليز ويدئو در يوتيوب بپردازيم.

مدت زمان مشاهده ويدئو در يوتيوب را بررسي کنيد

با معيار مدت زمان مشاهده ويدئو در يوتيوب آشنا هستيد؟ مدت زمان مشاهده ويدئو يک کانال، به مجموع مدت زماني که کاربران يوتيوب به مشاهده ويدئوهاي شما پرداخته اند گفته مي شود و فاکتور بسيار مهمي در افزايش رتبه رتبه کانال در يوتيوب به شمار مي آيد. يکي از ابزارهايي که يوتيوب در اختيار مديران کانال قرار مي دهد، قابليت آناليز مدت زمان مشاهده ويدئو است! با استفاده از اين ابزار مي توانيد مدت زماني که کاربران ويدئوهاي کانال شما را ديده اند را تحليل کنيد.   براي دسترسي به اين ابزار وارد بخش Creator Studio شويد و از طريق بخش Analytics، روي Watch Time کليک کنيد. در اين بخش گزارش هاي مربوط به مدت زمان مشاهده ويدئو در اختيار شما قرار مي گيرد که نشان دهنده ميزان علاقه کاربران به زمان ويدئوهايتان است؛ توجه داشته باشيد که اين گزارش مطابق دقيقه است!   اولين نمودار مربوط به مدت زمان مشاهده ويدئو است که هر چقدر بيشتر باشد، شانس شما براي افزايش رتبه کانال يوتيوب وجود دارد! ولی هر چقدر مدت زمان مشاهده ويدئو در کانال شما کمتر باشد، کانال شما شانس کمتري براي حضور در رتبه هاي اول صفحه نتايج جستجو دارد. البته بايد توجه داشته باشيد که اين مورد، يکي از ده ها فاکتور براي رتبه بندي ويدئوهاي مربوط به کانال هاي مختلف است.
کلیک کنید  پلاگین چیست
نمودار دوم (Views) مربوط به تعداد کل بازديدهاي يک کانال است؛ لازم است بدانيد اين مورد با تعداد کاربراني که ويدئوهاي شما را ديده اند فرق دارد! مثلاً چنانچه کاربري ۱۰ ويدئو از کانال شما پلي کرده باشد، تعداد بازديد (Views) آن ۱۰ است. بنابراين اين مورد ممکن است خوشحال کننده باشد ولی داشتن ۱۰ بازديد به اندازه داشتن ۱۰ بازديدکننده موثر نيست و نبايد اين دو مورد را اشتباه بگيريم.

نمودار ماندگاري مخاطبان (Audience Retention)

يکي ديگر از مهم ترين نمودارهايي که شبکه يوتيوب در اختيار شما قرار مي دهد، نمودار مربوط به ماندن کاربران در ويدئو است! در اصل کاربران به سه دسته تقسيم مي شوند:  
  • کاربراني که تنها چند ثانيه اول را مي بينند.
  • کاربراني که نصف يا بيشتر از نصف يک ويدئو را مي بينند.
  • کاربراني که ويدئو را به صورت کامل مي بينند.
هر چقدر کاربران بيشتر در صفحه بمانند، مدت زمان مشاهده ويدئو در يوتيوب هم افزايش پيدا مي کند و هرچقدر کاربران کمتر بماند، Watch time آن کمتر مي شود. نمودار اين صفحه به شما ميانگين ماندن کاربران در صفحه ويدئوهاي مربوط به کانال شما را نشان مي دهد که هرچقدر درصد مخاطبان که زمان بيشتري از ويدئو را ديده اند بيشتر باشد، مدت زمان مشاهده ويدئو افزايش پيدا مي کند.   در بخش Relative Audience Retention هم مي توانيد ببينيد که کاربران در ويدئوهاي مشابه ساير کانال ها چقدر مانده اند و چنانچه بخواهيد کانال خود را با کانال هاي مشابه مقايسه کنيد، کافي است نمودار اين تب را با نمودار تب قبلي مقايسه کنيد. چنانچه نمودار قبلي نسبت به اين نمودار در وضعيت بهتري قرار گرفته باشد، کانال شما نسبت به کانال رقيبان بهتر است ولی چنانچه اين وضعيت برعکس باشد، بايد به دنبال توليد محتواي جذاب تر و ارزشمندتر باشيد تا بتوانيد نظر کاربران را جلب کنيد و مدت زمان مشاهده ويدئو را افزايش دهيد.
کلیک کنید  با پروفایل اینستاگرام تجارت کنید
  همچنين مي توانيد اين نمودارها را مطابق موارد مختلفي نظير موقعيت جغرافيايي، تاريخ، محتوا و… فيلتر کنيد تا به اطلاعات موردنظر خود دست يابيد. چنانچه از فيلترها استفاده کنيد، گزارش ها مطابق سن، جنسيت و ويژگي هاي شخصي کاربران به شما نمايش داده مي شوند که براي برخي کسب وکارها بسيار مهم است. در بخش آناليز ويدئو در يوتيوب به راحتي مي توانيد به کمک نمودارها از فيلترهاي ديگري نظير فيلتر موقعيت جغرافيايي و محدود کردن نوع موبايل به اطلاعات ارزشمند ديگري هم دست پيدا کنيد.

محل پخش ويدئوها (Playback Locations)

يکي ديگر از بخش هاي بسيار کاربردي يوتيوب، استفاده از بخش Playback Locations است! در اين بخش شما مي توانيد به ورودي هاي کانال خود پي ببريد. در اصل مي توانيد بفهميد که ويدئوهاي شما توسط چه دستگاه هايي پخش شده اند؛ مثلاً برخي کاربران از اپليکيشن موبايل استفاده مي کنند و برخي ديگر به صورت مستقيم وارد لينک ويدئوهاي شما مي شوند. چنانچه قصد آناليز ويدئو در يوتيوب را داريد، با استفاده از اطلاعات اين صفحه و بخش Playback Locations که در تصوير زير قابل مشاهده است، مي توانيد ويدئوهاي خود را تحليل کنيد:  

منبع ترافيک دريافتي (Traffic Sources)

يکي ديگر از فاکتورهاي بسيار مهم در هنگام آناليز ويدئو در يوتيوب، منبع ترافيک دريافتي است! اين منبع مي تواند بخش جستجو يوتيوب يا کارت يوتيوب در ساير ويدئو باشد؛ اين مسئله که شما بدانيد ويدئوهايتان از چه منبعي ترافيک مي گيرند، اهميت بسيار زيادي دارد. تصوير زير اطلاعات کاملي از اين بخش را به شما نمايش مي دهد:  

دستگاه کاربران (Devices)

با استفاده از گزارش هاي اين بخش مي توانيد دستگاهي که کاربران از آن استفاده مي کنند را بدانيد.   در اين بخش مي توانيد متوجه شويد که کدام منابع بهترين ترافيک را به کانال شما هدايت کرد ه اند و بيشتر روي آن تمرکز کنيد. معمولاً کانال هايي که از طريق بخش جستجوي يوتيوب ترافيک خوبي دارند، مدت زمان مشاهده ويدئوي آن ها هم بسيار بالا است و اين مسئله نشان از محتواي ارزشمند و جذاب اين کانال ها است. براي افزايش رتبه ويدئو در يوتيوب موارد زيادي مهم هستند که از مهم ترين آن ها مي توان به مدت زمان مشاهده ويدئو و بهينه سازي عنوان ويدئو در يوتيوب با تحقيق کلمات کليدي اشاره کرد.
کلیک کنید  اصطلاحات مبتدی اینستاگرام صفر تا هشتاد!

بررسي نرخ تعامل کاربران يوتيوب

تعامل کاربران در شبکه هاي اجتماعي يکي از مهم ترين فاکتورهاي موفقيت کسب وکارهاي اينترنتي است! چنانچه کانال شما ميليون بازديد داشته باشد ولی نرخ تعامل کاربران در آن کم باشد، فروشي براي شما حاصل نمي شود؛ به همين دليل است که بررسي نرخ تعامل کاربران يکي از مهم ترين فاکتورهاي آناليز ويدئو در يوتيوب است. هرچقدر نرخ تعامل کاربران در يوتيوب بيشتر باشد، راحت تر مي توانيد افزايش فروش بيشتري را در کسب وکارتان تجربه کنيد. در اصل هر چقدر کاربران بيشتر بتوانند به برند شما نزديک تر باشند و کامنت هاي بيشتري در صفحه ويدئو بگذارند، به معني نرخ تعامل بالاتر است که بررسي آن شامل چند مورد مي شود:  

مشترکين کانال يوتيوب (Subscribers)

مشترکين کانال يکي از فاکتورهاي بسيار مهم براي سنجش ميزان موفقيت و نرخ تعامل کاربران در يوتيوب است! هر چقدر تعداد کاربران واقعي شما بيشتر باشند، تعداد لايک ها و کامنت ها هم بيشتر است و براي داشتن چنين تعاملي بايد محتوا بسيار جذاب و ارزشمند توليد کنيد. در گزارش مربوط به Subscribers، ميزان رشد کاربران شما مشخص است؛ توجه داشته باشيد که ريزش مشترکين در اين گزارش يک هشدار براي محتواي شما محسوب مي شود که بايد در فرآيند توليد محتواي خود تغيير رويه دهيد! سعي کنيد محتوايي توليد کنيد که براي کاربران مفيد باشد و محتواي همان ويدئو هم به صورت جذاب به کاربر منتقل شود.  

نظرات کاربران (Comments)

تعداد نظراتي که در صفحه ويدئوهاي کانال خود دريافت مي کنيد، از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند! هنگامي که کاربران نظر مي گذراند، به اين معني است که آن ها مي خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و اين مسئله يعني کاربران در حال افزايش تعامل ويدئوهاي شما هستند. در بخش Comments شما مي توانيد تعداد کامنت ها را ببينيد ولی مسئله مهم مثبت يا منفي بودن بازخورد کامنت است. چنانچه تعداد کامنت هاي مثبت شما بيشتر است، يعني کاربران از محتواي کانال شما رضايت دارند ولی چنانچه در بخش کامنت ها تعداد زيادي بازخورد منفي دريافت کرده باشيد، اين مسئله به معناي محتواي نامناسب است.
کلیک کنید  ۷ فاکتور مهم در آنالیز کانال یوتیوب
 

اشتراک گذاري ويدئوها توسط کاربران (Sharing)

اشتراک گذاري ويدئوها يکي از قابليت هاي بسيار عالي و جذاب يوتيوب است که به افزايش تعامل صفحه شما کمک زيادي مي کند. هنگامي که کاربران ويدئوهاي کانال شما را مي بينند، چنانچه از آن لذت ببرند براي دوستان خود هم ارسال مي کنند! با کمک قابليت اشتراک گذاري کاربران مي توانند با کليک بر روي آيکن هاي اشتراک گذاري، لينک ويدئو را براي دوستان خود ارسال کنند؛ با ارسال ويدئو براي ساير افراد، تعداد بازديد و در نهايت تعامل صفحه شما افزايش زيادي پيدا مي کند که اين موارد در آناليز ويدئو در يوتيوب مهم هستند.

استفاده از ابزار گوگل آناليز (Google Analytics) براي تحليل ترافيک يوتيوب

مورد ۱ و ۲ شامل ابزارها و قابليت هايي است که يوتيوب در اختيار شما قرار مي دهد و البته کامل نيستند! استفاده از ابزارهاي جانبي نظير گوگل آناليز به شما کمک مي کند تا بتوانيد تحليل کاملي از ترافيک کانال يوتيوب خود داشته باشيد. هنگامي که شما داده هاي مربوط به ترافيک کانال خود را در اختيار داشته باشيد، بهتر مي توانيد بر روي استراتژي محتواي خود تمرکز کنيد. جالب است بدانيد يوتيوب قابليت اتصال يوتيوب به گوگل آناليز را در اختيار شما قرار مي دهد که با استفاده از آن مي توانيد ترافيک خود را تحليل کنيد. براي اتصال يوتيوب به گوگل آناليز، کافي است وارد پنل گوگل آناليز خود شويد؛ از طريق بخش مديريت، بر روي Create New Property کليک کنيد. در اين بخش بايد اطلاعات مربوط به کانال يوتيوب خود را وارد کنيد تا بتوانيد کد اتصال يوتيوب به گوگل آناليز را دريافت کنيد!
کلیک کنید  راهنما کامل پاسخ سریع در دایرکت
  Website name: در اين بخش بايد نام سايت يا کانال يوتيوب خود را وارد کنيد؛ اين نام جهت نمايش در پنل گوگل آناليز است! بنابراين سعي کنيد يک اسم کوتاه انتخاب کنيد تا بتوانيد راحت تر به آن دسترسي داشته باشيد. Website URL: در اين بخش بايد آدرس سايت يا کانال خود را وارد کنيد؛ توجه داشته باشيد که براي وارد کردن آدرس کانال يوتيوب خود از پروتکل https استفاده کنيد تا بتوانيد به آمار دقيق کانال خود دسترسي داشته باشيد. industry Category: در اين بخش بايد موضوع سايت يا کانال خود را انتخاب کنيد؛ در اين قسمت چندين موضوع در اختيار شما قرار دارند که بايد متناسب با نوع کانال خود، يکي از آن ها را انتخاب کنيد. Reporting time zone: در اين بخش بايد زمان ناحيه جغرافيايي محل زندگي خود را مشخص کنيد؛ مثلاً چنانچه در ايران زندگي مي کنيد، کافي است گزينه +۳:۳۰ را انتخاخب کنيد تا زمان دقيق محل زندگي خود را در پنل گوگل آناليز خود مشاهده کنيد.   پس از تکميل اطلاعات اين بخش، وارد مرحله بعدي شويد. در مرحله بعد به شما کد رهگيري (Tracking Code) ارائه مي شود که بايد از آن براي اتصال گوگل آناليز جهت آناليز ويدئو در يوتيوب استفاده کنيد. بنابراين از دريافت اين کد، ابتدا وارد يوتيوب خود و سپس وارد تنظيمات پيشرفته (Advanced Settings) کانال شويد. سپس در بخش Google Analytics tracking ID کدي را که در مرحله قبل دريافت کرده ايد را وارد کنيد تا گوگل آناليز به منظور آناليز ويدئو در يوتيوب بتواند به ترافيک کانال شما دسترسي داشته باشيد. اکنون به راحتي مي توانيد ترافيک کانال خود را به کمک گوگل آناليز تحليل کنيد و به کمک آناليز ويدئو در يوتيوب استراتژي بهتري براي محتواي کانال خود تدوين کنيد. به کمک گوگل آناليز چند مورد مهم را مي توانيد آناليز کنيد که در اين بخش به بررسي آن ها مي پردازيم.

آناليز ترافيک ورودي دريافتي از کانال يوتيوب

اگر مديريت يک کسب وکار اينترنتي را برعهده داريد، حتماً يک سايت براي ارائه محصولات يا خدمات کسب وکارتان راه اندازي کرده ايد! درج لينک هاي سايت در بخش پروفايل يوتيوب يا توضيحات ويدئوها به شما کمک مي کند تا بتوانيد ترافيک خوبي از يوتيوب جذاب کنيد و فروش کسب وکارتان را افزايش دهيد. به کمک گوگل آناليز به راحتي مي توانيد ترافيک سايت خود را بررسي کنيد و ترافيکي که از طريق يوتيوب دريافت کرده ايد را مشاهده کنيد. براي اين کار کافي است وارد بخش Acquisition > All Traffic > Referrals شويد و ترافيک خود را به صورت کاملاً زنده مشاهده کنيد!
کلیک کنید  ابزار آنالیز چگالی واژگانی مقالات
  اگر مي خواهيد به ترافيک دريافتي از يوتيوب اطلاع پيدا کنيد، کافي است در بخش Referrals کلمه youtube.com را جستجو کنيد تا گوگل آناليز ترافيک دريافتي از طريق يوتيوب را به شما نمايش دهد؛ البته توجه داشته باشيد که اين مورد را بايد در بخش گوگل آناليز سايت خود مشاهده کنيد. گوگل آناليز اطلاعات مفيد ديگري را هم به شما نمايش مي دهد که مهم ترين آن، مدت زماني است که کاربران در سايت شما مي مانند. همچنين يک مورد بسيار مهم ديگر که در بخش ترافيک گوگل آناليز در اختيار شما قرار مي گيرد، کاربراني است که بنابراين از مدت کوتاهي سايت خارج مي شوند که اين مورد روي رتبه سايت در موتورهاي جستجو هم تاثير زيادي خواهد داشت.   نرخ تبديل يکي ديگر از موارد بسيار مهم است تا بدانيد چه تعداد از کاربراني که لينک سايت شما را در يوتيوب مشاهده کرده اند، بر روي آن کليک مي کنند! در بخش Social > Conversions مي توانيد به اطلاعات اين بخش دسترسي داشته باشيد.   با ورود به اين بخش لازم است تا فيلتر موردنظر خود را براي مشاهده نرخ تبديل اعمال کنيد؛ مثلاً مي توانيد نرخ تبديل خود را مطابق ميزان عضويت در خبرنامه شناسايي کنيد! اين مسئله به اين معنا است که از تعداد کاربراني که لينک سايت را ديده اند و وارد سايت شما شده اند، چه تعداد از آن ها در خبرنامه سايت عضو شده اند. همچنين مي توانيد نرخ تبديل خود را مطابق تعداد خريد انجام شده از سايت کسب وکارتان بسنجيد! بنابراين نوع فيلتر کاملاً به نوع کسب وکار مربوط مي شود و نمي توان براي تمامي کسب وکارها از يک نوع فيلتر براي سنجش ميزان موفقيت استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *