بازاریابی محتوا را میتوان مهم ترین عامل محبوب کردن برند به صورت آنلاین دانست. در این مقاله ۶ نکته مهم برای بهترین استراتژی های بازاریابی محتوایی را معرفی میکنیم.
بازاریابی محتوا از جمله تجارتهایی میباشد که خطرات ریسک پذیر دیگر تجارتهای رقیب را ندارد و پیشرفت چشم گیر در آن حتی با یک ایده ساده نیز محقق خواهد شد. به همین دلیل، بازاریابی محتوا طی سالهای اخیر رشد خیره کننده ای داشته و بیشتر از حد انتظار محبوب شده است.
این روزها محتوا ابزار اصلی رقابتهای آنلاین به حساب میآیند. بازاریابی محتوا در عین سادگی و درصد موفقیت بالا، میتواند گول زننده هم باشد!
بسیاری از مردم فکر میکنند به خاطر همین سادگی ظاهری، کسب موفقیت در این تجارت خیلی آسان است. اما نکته ی بسیار مهمی وجود دارد و آن هم این است که اگر در بازاریابی محتوا از استراتژیهای حساب شده بهره مند نشوید، به راحتی ممکن است در این روند با شکست رو به رو شوید!
چرا به یک استراتژی اختصاصی نیاز دارید؟
خیلی از افراد ممکن است قلم خوبی در نوشتن و استعداد و علم زیادی در این زمینه داشته باشند، اما فقط اینها کافی نیست! برای کسب موفقیت و کنار زدن رقبا در این میدان وسیع رقابت، شما به یک استراتژی قوی نیاز دارید. به نکات زیر توجه کنید:
- هدف و مسیر: محتوای شما نباید برای هر کسی منتشر شود، بلکه شما میبایست محتوای خود را مطابق با اهدافی که از قبل تعیین کرده اید انتخاب کنید. شما باید تلاش کنید و هدف مورد نظر خود را پیدا کنید و برای این کار لازم است تا در بازار هدف خودتان جستجوی دقیقی داشته باشید. کار دیگری که باید انجام دهید آنالیز رقبا و اهداف آنها میباشد. باید بدانید که رقبای شما چه اهدافی را مد نظر دارند. در این صورت با شناسایی آنها میتوانید با توانایی بیشتری به رقبا غلبه کنید.
- سنجش دقیق و تحلیل و بررسی: بدون یک استراتژی اختصاصی، شما چیزی برای مقایسه و تحلیل موفقیتهای کسب شده خود نخواهید داشت. برای مثال، اگر در زمان شروع کار هیچ هدف یا مقدار معینی برای کسب تعداد بازدید سایت (ترافیک) تعیین نمیکردید، چطور میخواستید متوجه شوید که آیا اصلاً به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کرده اید یا نه؟ آیا تعداد کافی بازدید روزانه در سایت شما انجام شده است یا خیر؟
- اقدامهای با ثبات و مسئولیتهای واضح: با کمک گرفتن از استراتژی اختصاصی، میتوانید مسئولیتهای خود را تقسیم بندی کرده و با ثبات بسیار بیشتری امور بازاریابی خود را انجام دهید.
در ادامه ۶ نکته که با نگاه عمیق تری مسائل مربوط به بازاریابی محتوا را مورد بررسی قرار داده است را بازگو میکنیم:
تحقیقات علمی در بازار تجارت
قبل از شروع برنامه ریزی برای استراتژی خود، در مورد حوزه ای که در آن فعالیت میکنید تحقیقات لازم را انجام دهید. کار و فعالیت برند شما هر چه که باشد، امیدوار باشید که تعداد بی شماری هدف (یا بهتر است بگوئیم مشتری) برای محصولات و سرویسهای شما وجود دارند.
اینجا میتواند نقطه مناسبی برای شروع تحقیقات شما باشد. لیست چیزهایی که باید در موردش تحقیق کنید شامل مواردی همچون وضعیت مشتریان شما وقتی وارد سایت شما میشوند یا اینکه آنها به دنبال چه چیزی هستند میباشد.
از دیگر راههایی که میتوانید به پاسخ این سوالها برسید استفاده از نظرسنجی میباشد. فرمهای نظرسنجی توسط مشتریان شما تکمیل میشوند و میتوانند شما را در مسیر حرکت درست قرار دهند.
جستجو و تحقیق درباره رقبا
اینکه فقط در مورد مشتریان و بازدیدکنندگان وب سایت خود اطلاعات کسب کنید کافی نیست. شما میبایست در مورد رقبای تجاری خود نیز تحقیقات کافی انجام دهید. باید بدانید آنها از چه روشها و ابزارهایی برای کسب موفقیت در بازاریابی محتوا استفاده میکنند.
شاید حتی اصلاً شما خبر نداشته باشید اما آنها چنین کاری را با شما میکنند. شاید آنها در حال هدف گذاری اهداف شما باشند.
با آنالیز دقیق رفتار رقبا، نه تنها کمبودهای کار خود را بهتر درک میکنید، بلکه با مواردی که رقبایتان از آنها بی اطلاع هستند نیز آشنا میشوید و این باعث میشود تا بیش از پیش روی آنها تمرکز داشته باشید.
برای مثال میتوانید مواردی که هنوز توسط رقبایتان مورد استفاده قرار نگرفته است را بهره برداری کنید و یا نقاط ضعف کار خود را شناسایی کرده و راه مقابله با آنها را فرا بگیرید.
تعیین هدف
بعد از اینکه تحقیقات و جستجوهای لازم را انجام دادید، حالا زمان آن فرا رسیده است تا هدف یا اهداف خود برای استراتژی بازاریابی محتوا را معین کنید. در این مورد اهداف شما باید فراتر از رسیدن به یک موفقیت ساده باشند. باید هدف اصلی خود را مشخص کنید.
اینکه نرخ تبدیل سایت شما افزایش پیدا کند، یا مقدار بازدید و ترافیک سایت شما بیشتر شود و یا تمرکز شما روی جذب مشتریان جدید باشد، اینها اهداف جداگانه ای هستند که میبایست با اولویت بندی شما مورد بررسی قرار بگیرند.
پاسخ به اینکه کدام یک از این اهداف را باید در اولویت قرار دهید کار ساده ای نیست. این به فعالیتهای تجاری شما و تصمیمات شما بستگی دارد. میتوانید همزمان چند هدف را دنبال کنید اما فراموش نکنید که نباید آنها را با یکدیگر ترکیب کنید.
باید هر کدام را به صورت جداگانه دنبال کنید تا پیچیدگی بوجود نیاید. همچنین به منظور تفکیک بهتر و رسیدگی دقیق تر، میتوانید هر هدف را به چند زیرشاخه تقسیم کنید تا انجام این کار دقیق تر و با کیفیت تر باشد.
یک بودجه در نظر بگیرید
بعد از تکمیل لیست اهداف خود، میتوانید یک پیش نویس از لیست هزینهها برای شروع فعالیت خود تهیه کنید. اگر پیش از این مقدار بودجه شما مشخص شده بود، میتوانید به نسبت آن اهداف خود را تعیین کنید تا کم و کاستی خاصی پیش نیاید. ممکن است در این صورت بودجه شما کافی نباشد که در آن صورت بهتر است بودجه بیشتری در نظر گرفته و یا اهداف خود را بازبینی کنید.
اولویتها و منابع خود را تعیین کنید
با توجه به مقدار بودجه در نظر گرفته شده، حالا میبایست اولویتهای خود را انتخاب کرده و با توجه به آن ها، منابع کافی را به آنها اختصاص دهید.
مثلاً اینکه آیا مایل هستید یک پایگاه اجتماعی برای مخاطبین درست کنید یا میخواهید آرشیو محتوای سایت را تکمیل کرده و سپس یک آرشیو کامل را در معرض دید همگان قرار دهید؟ یا اینکه چه کسی قرار است این محتوا را تولید کند؟
باید موقعیت خود را مشخص کنید. برای مثال باید تعیین کنید که میخواهید با گروههای مختلف کار کنید یا به تنهایی کار کنید و یا تیم شخصی خودتان را پایه گذاری کنید؟ اگر مسئولیتها را شفاف سازی کنید و تقسیم کار را به خوبی انجام دهید در آینده هیچ ابهامی در کارها پیش نخواهد آمد.
مسئولیت پذیری را به کارتان اضافه کنید
در نهایت شما باید تمام استراتژی خود را با یک لایه مسئولیت پذیری ادغام کنید.
مسائلی همچون اینکه چطور میخواهید مقدار فرآیند پیشرفت کار را تخمین بزنید؟
یا اینکه چه کسی مسئول اموری است که به خوبی انجام نشده است؟
اگر کل استراتژی شما نیاز به بازبینی مجدد داشته باشد چه؟
اینها سؤالات مهمی هستند که از همان ابتدا باید تکلیفشان روشن شود. رسیدن به یک استراتژی مناسب و کارآمد چیز ساده ای نیست که بتوانید در عرض چند ساعت با صحبت کردن با هم تیمیها آن را به دست بیاورید. عجله نکنید، تحقیق کنید و فقط زمانی شروع به کار کنید که از برنامه ریزی انجام شده خود مطمئن باشید.
فراموش نکنید همیشه میتوان استراتژیها را حتی بعد از پیاده سازی تغییر داد، اما با این کار احتمال اینکه بهترین موقعیتهای ممکن را از دست بدهید وجود دارد. بنابراین بهترین کار این است که از ابتدا با استراتژی قدرتمند خود وارد عمل شوید. یک استراتژی کاربردی که درصورت امکان نیازی به تغییر نداشته باشد.
منبع:مدیر وب