موفقیت در تولید محتوا یا بازاریابی تا حدود زیادی به اطلاع از تعاریف اصطلاحات و واژه‌های تخصصی دارد.

اصطلاحات تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار عنوان این نوشتار ارزشمند است. برای آموختن این تخصص‌ها نیز به اصطلاحات و تعاریف و نکات حرفه‌ای اصطلاحات و تعاریف که برای توسعه کسب و کار در اینترنت با آن نیاز خواهید داشت.

کلیه نکات حرفه‌ای واژه‌ها، اصطلاحات بازاریابی آنلاین ، تولید محتوا و همه آنچه به مقوله و کسب و کار در اینترنت مربوط است را جمع آوری و به صورت جامع در اختیارتان قرار دادیم. مسلماً با استفاده از این اصطلاحات کاربردی شما می‌توانید نکات بسیار زیادی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرید؛ بدون آنکه نیاز به مدرس و شرکت در دوره‌های آموزشی داشته باشید. البته ما پیش از این دانشنامه‌ای در خصوص اصطلاحات سئو نیز منتشر نمودیم.

یادگیری اصطلاحات بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

شما با یادگیری اصطلاحات حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ درک درستی از این مقوله پیدا می‌کنید. شما با اطلاع از تعاریفی که برای کسب و کارها بسیار حیاتی و مهم است می‌توانید کسب و کاری که دارید را توسعه دهید. این کار، یعنی آشنایی با اصطلاحات تولید محتوا و بازاریابی آنلاین سودآوری بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

 

اصطلاحات ضروری کسب و کارها و دیجیتال مارکتینگ

مدل تست A / B

این یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن می‌توانیم شکل‌های مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم.

برای نمونه شما می‌توانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A / B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از ۵۰% کاربرانان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل می‌گردد.

فراموش نکنید که در A / B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. به عنوان مثال فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان (Call-to-Action).

تست A/B
تست A/B

 

 تعریف تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار

اطلاعات اضافی که می‌توان برای تبلیغات به سایت گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغ دهنده در نمایش تبلیغ از آنها استفاده کند ، شامل خلاصه‌ای از کسب و کار (review)، نشانی، قیمت، دانلود برنامه موبایل (اپلیکیشن)، لینک سایت، شماره تماس برای لینک click to call و … است.

وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط سایت گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا می‌برد.

 

Ad Impression

به هر باری که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدید کننده‌ای از منبعش دیده می‌شود، ثبت یک Ad Impression صورت می‌گیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه می‌گردد.

بنر تبلیغاتی

Ad Manager Account

 

حساب کاربری تبلیغات در فیسبوک است که با استفاده از آن می‌توانکمپین‌های تبلیغاتی در شبکه تبلیغاتی فیسبوک راه اندازی کرد.

 

Ad Network

به گروه یا شبکه‌هایی گفته می‌شود که ارتباط بین تبلیغ دهندگان و ناشران را فراهم می‌کنند. می‌توانگفت که شبکه‌های تبلیغاتی نقطه تماس تبلیغ دهندگان و ناشرین هستند که به مذاکره آنها در مورد عرضه و تقاضای تبلیغات کمک می‌کنند.

 

Ad Server

کار مدیریت و توزیع تبلیغات در سراسر وب سایت ها را بر عهده دارد. ناشرین، شبکه‌های تبلیغاتی، آژانس‌ها و برخی تبلیغ دهندگان از این سرور‌ها استفاده می‌کنند.

مدیریت و توزیع تبلیغات

Adsense (Google Adsense)

پلتفرم سایت گوگل که با وب سایت‌هایی که قصد نمایش تبلیغات دارند همکاری می‌کند و وب سایت‌ها از این طریق می‌توانند کسب درآمد کنند.

 

Advertiser

شخص، موسسه یا شرکتی که در جهت آگاه نمودن کاربران از یک برند خاص یا افزایش محبوبیت آن، محصولات، خدمات یا رخداد‌های آن برند را تبلیغ می‌کند.

 

Affiliate

به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می‌کنند که متعلق به آنها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فراه یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت می‌کنند.محصولات یا خدماتی تبلیغ می‌شود که متعلق به شرکت نیست

Algorithm

مجموعه‌ای از قوانین و فرآیند‌ها که سیستم‌های کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف، در پیش می‌گیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیند‌های سایت گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها گفته می‌شود.

مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک‌سازی در سایت‌ها را تحلیل می‌کند ویا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایت‌ها را بررسی می‌کند. سایت گوگل نام الگوریتم‌های مختلف رتبه بندی سایت‌ها و توضیح کوتاهی درباره آنها منتشر می‌کند.

 

Algorithm Update

تغییراتی که سایت گوگل در الگوریتم‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات بر رتبه بندی سایت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

 

Alt Text (or Alternative Text)

عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایت‌ها برای توصیف آن تصاویر به کار برده می‌شود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر می‌آید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه سایت اینترنتی را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده می‌شود. بهتر است همه تصاویر در صفحه‌های وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند.

 

Alexa Rank

معیاری از ترافیک و رتبه برتری سایت اینترنتی است. این شاخص هرچه کمتر باشد،نشان دهنده ترافیک بهتر وب سایت است.این شاخص بر اساس ترافیک سه ماهه اخیر هر سایت با استفاده از دیتای جمع آوری شده از کاربران Alexa Toolbar تعیین می‌شود.

معیاری از ترافیک و رتبه برتری سایت اینترنتی

Analytics

 

جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی را آنالیتیکس می‌نامند. اغلب سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها برای به دست آوردن داده‌های مورد نیاز خود مانند ترافیک وب سایت، صفحه های بازدید شده و … از ابزار Google Analytics استفاده می‌کنند. در مورد برنامه موبایل (اپلیکیشن)ها، به دنبال کردن و ارتباط کاربر با وقایع درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) آنالیتیکس می‌گویند.جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی

Anchor Text

کلماتی که به وسیله هایپر لینک به لینک قابل کلیک تبدیل شده اند. در سئو، anchor text یک علامت برای رتبه بندی سایت گوگل محسوب می‌شوند. در واقع این کلمات سایت گوگل را از موضوع محتوایی که در آن نشانی قرار دارد مطلع می‌کند و سایت گوگل به آن نشانی برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه می‌دهد.

رتبه بندی سایت گوگل

 

Application Programming Interface) API)

مجموعه‌ای از قوانین برنامه نویسی هستند که به برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌ها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس مورد نظر را می‌دهند و از آن اطلاعات برای برنامه موبایل (اپلیکیشن) خود یا آنالیز داده‌ها استفاده می‌کند. API به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای حل مشکلات مشتریان را تسهیل می‌کند.

 

 

App Store Optimization) ASO)

به فرآیند بهینه‌سازی برنامه موبایل (اپلیکیشن) برای بیشتر، راحت‌تر و سریع‌تر دیده شدن در جست وجو‌های یک اپ استور می‌گویند. این فرآیند شامل رتبه بندی برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌ها از طریق جستجوی کلیدواژه در مارکت‌های برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌ها است.

بهینه‌سازی برنامه موبایل

 

Average position

شاخصی در سایت گوگل ادوردز که نشان می‌دهد تبلیغات سفارش داده شده در کجای صفحه نتیجه‌های سایت گوگل نمایش داده می‌شود. اگر این شاخص بین ۱ تا ۴ باشد تبلیغات در بالای صفحه نتیجه‌های (به ترتیب در لینک‌های یک و دو …) نمایش داده می‌شود که بهترین نتیجه است.

اعداد بیشتر از پنج نشان دهنده این است که تبلیغ در پایین صفحه نتیجه‌های سایت گوگل نمایش داده خواهد شد.

 

کلیک کنید  کد اطمینان در خدمات گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن

Average time on site

یکی از بهترین معیار‌های محاسبه و اندازه گیری عملکرد وب سایت‌ها و وبلاگها، متوسط زمان حضور کاربران در آنها است. پایین بودن این زمان نشان دهنده محتوای خسته کننده یا وجود مشکل در بارگذاری سایت اینترنتی است.

Audience

گروهی از کاربران که به احتمال زیاد در معرض آگهی‌ها و تبلیغات قرار می‌گیرند.

 

Automation

استفاده از برنامه‌های کامپیوتری به منظور انجام وظایف تکراری که انسان‌ها مسئول انجام آن بوده اند. در بازاریابی فرآیند‌های تکراری در ارتباط با کاربران مانند ارسال نشانی پست ال. تایید ثبت نام با کمک اتوماسیون سریع‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شوند.

 

Banner Ad

اولین و یکی از محبوب ترین انواع تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر و کد HTML که می‌تواند در وب سایت‌های مختلف قرار گیرد تبلیغات بنری است. بنر‌ها در سایز‌های مختلف وجود دارند که بهتر است از اندازه‌های استاندارد آن استفاده کنید.

تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر

 

Bid

میزان هزینه رقابتی است که تبلیغ دهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، بازدید و … برای هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرم‌ها قیمت خودکار پیشنهاد می‌کنند.

علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid به صورت دستی (manually) نیز وجود دارد. اگر این کار به صورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً RTB (real-time biding) گفته می‌شود.

 

Blogging

بلاگ (وبلاگ) در واقع وب سایتی است که به طور مرتب با محتوا و نوشته‌های جدید به روز رسانی می‌شود. بلاگ به دلیل دارا بودن محتوای جدید، جذب بازدیدکنندگان جدید، درگیر کردن کاربران فعلی و اشتراک گذاری نظرات کاربران نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

 

Bottom of the Funnel

قسمت پایین قیف بازاریابی به مرحله پایانی سفر مشتری اشاره دارد. در این مرحله مشتریان در فرآیند خرید قرار دارند. قیف بازاریابی چیست؟

 

Bounce Rate

درصدی از بازدیدکنندگان یک سایت اینترنتی است که بلافاصله پس از بازدید از صفحه بدون هیچ کلیک یا تعاملی با قسمت‌های دیگر وب سایت، صفحه را ترک می‌کنند. وب سایت‌ها در تلاش اند کمترین میزان نرخ پرش را داشته باشند.

میزان بالای این نرخ نشان دهنده وجود مشکل در بارگذاری سایت اینترنتی یا جذاب نبودن صفحه سایت اینترنتی است. همچنین، نرخ پرش در نشانی پست ال. مارکتینگ، درصدی از نشانی پست ال.‌های ارسالی است که به دلیل مشکلاتی نظیر نشانی نشانی پست ال. نامعتبر، بروز نبودن لیست و … به کاربران مورد نظر تحویل داده نمی شوند. نرخ پرش

 

Bot

برنامه‌های خودکار کامپیوتری هستند که می‌توانند به جای انسان با اینترنت ارتباط برقرار کنند، وظایف را خودکارسازی کنند و گاهی هم باعث تحریف در داده‌ها شوند. این ربات‌ها معمولاً قادر به اجرای کار‌های ساده و تکراری هستند.

 

Brand Awareness

میزان یا سطح آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برند‌ها را آگاهی از برند می‌نامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپین‌های تبلیغات دیجیتال است.

سطح آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برند‌ها

 

Business to Business) B۲B)

 

نوعی از شرکت‌ها یا معاملات که واسط بین دو شرکت تجاری هستند و مشتریان آنها به جای اشخاص، سازمان‌ها هستند. به عنوان مثال، معامله بین یک شرکت تولیدکننده و عمده فراه یا معامله بین عمده فراه و خرده فراه از نوع B۲B است.

مثالی از شرکت B۲B شبکه‌های تبلیغاتی هستند که واسط بین تبلیغ دهنده‌ها و ناشرین تبلیغات (دو سازمان یا شخص حقوقی) هستند.

 

 

Business to Consumer) B۲C)

شرکت‌ها یا معاملاتی هستند که واسط بین سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها و مصرف کنندگان (استفاده کنندگان ن‌هایی محصولات یا خدمات) هستند.

 

 

Campaign

مجموعه‌ای از کار‌های مرتبط و با هدف مشخص است. به عنوان مثالً کمپین‌های تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپین‌های مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا می‌شوند.

در دنیای مارکتینگ، کمپین‌ها پیام‌های تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک می‌گذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ می‌کنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپین‌ها از طریق پلتفرم‌های تبلیغاتی، شبکه‌های تبلیغاتی (Ad network)، شبکه‌های اجتماعی، نشانی پست ال. یا سایر پلتفرم‌های آنلاین اجرا می‌شوند.

 

Customer Acquisition Cost) CAC)

کل هزینه‌های فراه و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید صورت گرفته است. برای محاسبه این عدد، کل هزینه‌های بازاریابی در یک مدت مشخص به عنوان مثالً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان به دست آمده از این تلاش‌های بازاریابی تقسیم کنید.

به عنوان مثال، اگر ۵۰۰ هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کرده اید و ۵۰ نفر به مشتریان شما بر اساس تلاش‌های شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، ۱۰ هزار تومان خواهد بود.

 

Content Management System) CMS)

یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتوا‌های مختلف نظیر تصویر، متن، فیلم و … به کاربرانی که دانش فنی برنامه نویسی صفحه های وب را ندارند کمک می‌کند. این برنامه به ایجاد محتوای قابل جستجو، فهرست بندی، بررسی کاربرانان محتوا و … کمک می‌کند.

یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتوا‌های مختلف

 

Conversion

زمانی که افراد هدف مورد انتظار شما مانند کلیک بر روی لینک، دانلود کتاب، ثبت نام در خبرنامه، خرید و … را انجام می‌دهند، اصطلاحاً Conversion یا همگرایی اتفاق می‌افتد.

 

Cost Per Action) CPA)

یک مدل تعیین قیمت است که تبلیغ دهنده زمانی حاضر به پرداخت پول به شبکه‌های تبلیغاتی می‌شود که عمل مورد نظر او (کلیک، بازدید کامل ویدئو، پر کردن فرم، عضویت و …) انجام شود. این اصطلاح همچنین به معنی مقدار پرداخت تبلیغ دهنده به ازای اجرای هر عمل مذکور است.

 

Cost Per Click) CPC)

یک مدل تعیین قیمت کمپین‌های دیجیتال است که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را می‌پردازد.

 

Cost Per Complete View) CPCV)

یکی از مدل‌های تعیین قیمت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ دهنده به ازای هر تماشای کامل ویدیو مبلغ مشخصی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت می‌کند.

این نوع از کمپین برای آگاه‌سازی کاربران از برند مناسب است، اما در انت‌های ویدئو نیز می‌تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می‌کند.

 

Cost Per Install) CPI)

مقدار متوسط هزینه‌ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد. استفاده از این نوع مدل تعیین قیمت برای افزایش تعداد کاربران یک برنامه موبایل (اپلیکیشن) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Cost Per Lead) CPL)

مقدار متوسط هزینه‌ای است که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ که منجر به lead شده است می‌پردازد. این مقدار از تقسیم مقدار کل هزینه صرف شده در کمپین‌ها بر تعداد lead‌های ایجاد شده به دست می‌آید.

 

Cost Per Mille) CPM)

کلمه فرانسوی Mille به معنای ۱۰۰۰ است. CPM یک مدل تعیین قیمت است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش (impression) تبلیغ خود پول پرداخت کند. این نوع از کمپین‌ها برای سایت‌ها و یا کسب و کار ‌هایی مناسب است که هدفشان تنها آگاهی از برند (Brand Awareness) است؛ زیرا در موفقیت کمپین هیچ تضمینی برای اجرای عملی از سمت کاربر وجود ندارد.

یک مدل تعیین قیمت

 

Call To Action) CTA)

یک لینک متنی، تصویری، دکمه یا لینک سایت اینترنتی است که کاربران را به کلیک بر روی آن تشویق می‌کند. CTA نقش بسیار مهمی در بازاریابی ایفا می‌کند، زیرا تبدیل کاربرانان به lead را تسهیل می‌کند.

بنابراین، CTA‌ها باید به اندازه کافی قانع کننده، تشویق کننده و دارای پیشنهاد ارزشمند باشند.

 

Conversion Rate) CR)

درصدی از کاربران که به سمت هدف شما همگرا می‌شوند و اقدام مورد نظر شما را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، اگر هدف مورد نظر شما فراه محصول باشد و تبلیغ محصول به ۱۰ نفر نمایش داده شود(impression) و ۶ نفر بر روی آن کلیک و ۴ نفر محصول را خریداری کنند، نرخ همگرایی ۴ از ۱۰ نفر یعنی ۴۰ درصد خواهد بود.

 

Creative Set

[در تپسل] مجموعه‌ای از ویدئو‌های تبلیغاتی، بنر‌های طراحی شده در انت‌های ویدئو و لینک شمارش تعداد نصب و یا تعداد کلیک که در یکی از Third Party‌ها ساخته شده است. این مجموعه ساخت کمپین در نوبت‌های متعدد را آسان می‌کند.

 

کلیک کنید  بازاریابی پارتیزانی و نکات این تبلیغات جذاب

Content

محتوا بخشی از اطلاعات است که با هدف افزایش آگاهی، جذب مشتریان و افزایش تعاملات مشتریان در قالب‌های مختلف نظیر وبلاگ، ویدئو، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، عکس، اسلاید، GIF و … تولید می‌شود.

محتوا نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک و موفقیت استراتژی بازاریابی ایفا می‌کند.

 

Customer Relationship Management) CRM)

شیوهها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی است که شرکت‌ها برای مدیریت و آنالیز تعاملات و داده‌های مشتریان با هدف بهینه‌سازی روابط شرکت با مشتریان، حفظ آنها و افزایش فراه انجام می‌دهند.

سیستم‌های CRM برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در کانال‌های مختلف طراحی شده اند.

 

Customer Behavior

به فعالیت‌های یک کاربر مانند دانلود فایلها، تماشای ویدئو یا خریداری محصولات گفته می‌شود که به منظور بهینه‌سازی مارکتینگ قابل دنبال کردن، محاسبه و اندازه گیری، ارزیابی و آنالیز هستند.

 

Customer Events / Attribute

داده‌هایی است که در مورد رفتار و اطلاعات کاربران توسط CRM جمع آوری شده و برای شخصی‌سازی استفاده می‌شود.

 

Customer Permissions

درخواست‌هایی است که برند‌ها و سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها از مشتریان و کاربرانان خود برای دریافت اطلاعات شخصی، دسترسی به دستگاه و داده‌های دیگر آنها دارند. این داده‌ها می‌تواند شامل موقعیت جغرافیایی کاربرانشان، اجازه دسترسی به برخی عناصر تلفن همراه و اجازه برای ارسال نشانی پست ال. باشد.

 

Content Optimization System) COS)

این سیستم، نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، اما برای ارائه محتوا‌های شخصی به مشتریان، بهینه‌سازی شده است.

 

Conversion Rate Optimization) CRO)

شاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن بهبود نرخ همگرایی(conversion rate) است. CRO در واقع تلفیقی از روانشناسی، بازاریابی و طراحی سایت اینترنتی است.

در این شاخه، ابتدا رفتار بازدیدکنندگان سایت اینترنتی را شناسایی و در انت‌ها آن را بهینه‌سازی می‌کنند. برای این منظور از تکنیک‌هایی نظیر تست A / B استفاده می‌شود. CRO به معنای بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌باشد.

بهبود نرخ همگرایی

 

Customer Journey

سفر مشتری، اصطلاحی است که به منظور توصیف رابطه مداوم بین مصرف کننده و محصول یا برند استفاده می‌شود. سفر مشتری هم در دنیای سایت‌ها و یا کسب و کار ‌های B۲B و هم B۲C استفاده می‌شود. این اصطلاح به معنای هدایت مشتری، تعامل مداوم با او و به نوعی همراهی با او در طول آشنایی و استفاده از محصولات و خدمات است.

 

Customer Retention

معیاری است که به تعداد مشتریانی اشاره دارد که تعاملات خود با برند را ادامه می‌دهند. این معیار معمولاً در یک دوره زمانی معین محاسبه و اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال، چه تعداد از مشتریان جدید در دو ماه اخیر به تعاملات خود با برند ادامه داده اند.

 

Dashboard

داشبورد یک از ابزار‌های مدیریت اطلاعات است که به منظور دنبال کردن KPI ها، معیار‌ها و سایر نقاط کلیدی مرتبط با سایت‌ها و یا کسب و کار ، داده‌های پرتالی بر روی کامپیوتر ارائه می‌دهد. داشبورد از طریق تصویرسازی دادهها، مجموعه داده‌های پیچیده را به گونه‌ای قابل فهم ساده می‌کند تا کاربران با نگاهی گذرا بتوانند از عملکرد سایت‌ها و یا کسب و کار خود اطمینان حاصل کنند.

 

Deep Linking

در وب به معنای استفاده ازهایپرلینک برای لینک به یکی از صفحه های داخلی برنامه موبایل (اپلیکیشن) است. با کلیک بر روی لینک، کاربر به آن صفحه منتقل می‌شود و بدین ترتیب، کاربر راحت‌تر و سریع‌تر به سمت اقدام بعدی هدایت می‌شود.

استفاده ازهایپرلینک برای لینک به یکی از صفحه های داخلی برنامه موبایل

 

Digital Marketing

بازاریابی محصولات یا خدمات با بهره گیری از فناوری‌های دیجیتال نظیر اینترنت و همچنین استفاده از کانال‌های دیجیتال نظیر تلفن‌های همراه، وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، نشانی پست ال.، برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌های موبایل و … است.

 

Directory

یک سایت اینترنتی شامل لیستی از صفحه های با موضوعات مشابه است. برخی از دایرکتوری‌ها دارای لیستی از مشاغل موجود در هر منطقه جغرافیایی هستند که به آنها فهرست محلی نیز می‌گویند. این لیست‌ها یکی از راه‌های حضور در دنیای دیجیتال است. سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها با ثبت نام و اطلاعات تماس خود در این فهرستها، راحت‌تر در نتیجه‌های جست وجوی کاربران پدیدار می‌شوند.

 

Display Ads

تبلیغات موجود در شبکه‌های نمایشی که می‌تواند در فرمت‌های مختلف مانند تصویر، فلش و ویدئو باشد. معمول ترین نوع آنها، تبلیغات بنری است که در سراسر وب سایتها، وبلاگها، شبکه‌های اجتماعی و درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) دیده می‌شود.

 

Display Network

شبکه‌ای از وب سایت‌ها و برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌ها است که تبلیغات نمایشی را در صفحه های سایت اینترنتی خود نشان می‌دهند. سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها می‌توانند در این شبکه‌ها مصرف کنندگان خود را بر اساس موضوعات و کلمات کلیدی مورد جستجو، قرارگیری در صفحه های خاص و هدف گیری مجدد (Remarketing)، مورد هدف قرار دهند.

شبکه‌ای از وب سایت‌ها و برنامه موبایل

 

Domain Name

یک نام منحصر به فرد و متشکل از حروف، اعداد، خط تیره و نقطه برای نام گذاری یک سایت اینترنتی است.به عنوان مثال tapsell.ir نام دامنه سایت تپسل است.نام دامنه به جای نشانی IP سایت (که رشته‌ای از اعداد است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Dynamic Content

اطلاعاتی است که برای شخصی کردن پیام‌ها و تعاملات مشتریان استفاده می‌شود و دائما به روز می‌شود. در واقع، به جای استفاده از ویژگی‌های آماری مشتریان مانند نام، شهر، جنسیت و … از API های سیستم‌های اختصاصی خود برای ایجاد محتوای مرتبط و پویا استفاده می‌کنند و این محتوا می‌تواند شامل هر چیزی از آب و هوا گرفته تا برنامه زمانبندی فیلم‌ها با تیتر خبر‌ها باشد.

 

EBook

نسخه‌های دیجیتال از کتاب است که در فرمت‌هایی نظیر pdf منتشر می‌شود و معمولا بازاریابان این کتابها را برای تولید lead استفاده می‌کنند. محتوای این EBookهامعمولاً طولانی‌تر از پست‌های وبلاگ است و به صورت جزئی‌تر به موضوعات می‌پردازد.

 

Ecommerce

سایت‌ها و یا کسب و کار ‌هایی که به صورت آنلاین تجارت می‌کنند. رایج ترین نوع تجارت آنلاین، خرده فراهان آنلاین هستند که محصولات را به طور مستقیم به مصرف کنندگان می‌فراهند.

سایت‌ها و یا کسب و کار ‌هایی که به صورت آنلاین تجارت

 

eCPM

درآمد مؤثر حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ به کاربران را CPM می‌گویند. این پارامتر یکی از اصلی ترین معیار‌ها برای انتخاب شبکه تبلیغاتی و کسب درآمد از آن است.

 

Editorial Calendar

چیزی شبیه به نقشه برای تولید محتوا است که به شما در تولید بهترین محتوا، یافتن بهترین موضوعات، یافتن کاربرانان هدف و فرکانس انتشار محتوا‌ها کمک می‌کند. استفاده از این تقویم محتوا باعث نظم بیشتر و برطرف کردن مشکلات محتوایی می‌شود.

 

کلیک کنید  4 راه مهم جهت تقویت کمپین های ریمارکتینگ

۴۰۴ Error

پیام خطایی که درصورت وارد کردن نشانی صفحه‌ای که دیگر موجود نیست، نمایش داده می‌شود.

 

Email Automation

ارسال خودکار نشانی پستال.‌ها با استفاده از نرم افزار‌های مربوط به نشانی پست ال. مارکتینگ را اتوماسیون نشانی پست ال. می‌نامند. نشانی پستال.‌های خوش آمد گویی، تأیید خرید و … از جمله نشانی پست ال.‌هایی هستند که با استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ارسال می‌شوند.

 

Email List

مجموعه‌ای از نشانی‌های نشانی پست ال. است که برای ارسال کمپین‌های هدفمند نشانی پست ال.ی کاربرد دارد. راه‌های مختلفی برای جمع آوری نشانی پست ال.‌های این لیست وجود دارد. لیست نشانی پست ال.‌ها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگی‌های فردی مشترکین تقسیم بندی می‌شود.

 

Email Marketing

استفاده از نشانی پست ال. در بازاریابی و با هدف جذب مشتری، افزایش فراه، حفظ ارتباط مشتری با برند و … را نشانی پست ال. مارکتینگ می‌گویند.

 

Engagement Rate

معیاری است که میزان تعاملات مشتریان (تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و …) با یک بخش از محتوا را توصیف می‌کند.

میزان تعاملات مشتریان

 

Evergreen Content

محتوا‌های ارزشمند، باکیفیت، استاندارد و صریحی هستند که حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی از انتشار آن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و همچنان برای خوانندگان ارزشمند هستند. این گونه پست‌ها به دلیل ایجاد سئو خوب برای بازاریابان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

Fill Rate

درصد وجود تبلیغ بیانگر نسبت تعداد نمایش‌های موفق تبلیغ به تعداد کل درخواست‌های ارسالی از یک رسانه به شبکه تبلیغاتی است. برای مثال، اگر یک برنامه موبایل (اپلیکیشن) در یک ساعت هزار درخواست نمایش تبلیغ به کاربرانش را به شبکه تبلیغاتی ارسال کند اما شبکه تبلیغاتی فقط بتواند ۵۰۰ تبلیغ را برای نمایش به برنامه موبایل (اپلیکیشن) بفرستند، درصد وجود تبلیغ ۵۰درصد خواهد بود. در این ویدئو بیشتر با مفهوم Fill Rate آشنا شوید.

 

Frequency

تعداد دفعات انجام کاری در واحد زمان را فرکانس می‌گویند. در بازاریابی دیجیتال اصطلاحاتی مانند فرکانس نمایش تبلیغ و فرکانس ارسال نشانی پست ال. بیانگر تعداد نمایش تبلیغات به یک کاربر یا ارسال نشانی پست ال. در طول یک مدت مشخص است.

 

Frequency Capping

تنظیم یک محدودیت برای فرکانس نمایش تبلیغات به یک کاربر در طول مدت زمان معین است. به عنوان مثال، تپسل می‌تواند فرکانس نمایش تبلیغات به کاربر را به گونه‌ای تنظیم کند که هر کاربر یک تبلیغ را بیش از سه بار مشاهده نکند.

 

Friction

هر عنصر موجود در سایت اینترنتی که باعث گیج کردن، منحرف کردن و یا استرس برای بازدیدکنندگان شود را Friction می‌گویند که باعث می‌شود آنها سایت اینترنتی را سریع ترک کنند. استفاده از رنگ‌های ناسازگار، متن‌های طولانی و صفحه های فرود با گزینه‌های زیاد و گیج کننده نمونه‌هایی از friction هستند.

 

Funnel

زمانی که کاربران خود را از طریق یک قیف از پیش تعریف شده که شامل چندین CTA است، در طی مراحل مختلف به سمت هدف مورد نظر خود هدایت می‌کنید، در حال استفاده از قیف بازاریابی هستید. قیف بازاریابی در واقع راهی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت در طول دوره سفر مشتری است.

 

Google Analytics

یکی از ابزار‌های کاربردی و رایگان تجزیه و تحلیل سایت اینترنتی است که توسط Google ایجاد شده است. ترافیک وب سایت، نرخ همگرایی، معیار‌های کاربری، مقایسه داده‌ها و میزان تاثیر هر کانال بازاریابی بر سایت‌ها و یا کسب و کار از جمله اطلاعاتی است که توسط این ابزار محاسبه و اندازه گیری می‌شود. 

تجزیه و تحلیل سایت اینترنتی

 

Google AdWords

سرویس تبلیغات آنلاین شرکت سایت گوگل است. این سیستم به تبلیغ دهندگان اجازه می‌دهد به منظور دستیابی به مشتریان، تبلیغات خود را از طریق شبکه‌های جستجو نمایش دهند. این سیستم مدل‌های تعیین قیمت مختلفی را پیشنهاد می‌دهد که به قیمت پیشنهادی (bid) سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها برای کلمات کلیدی مورد نظرشان بستگی دارد.

 

Google My Business

پلتفرمی است که سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها می‌توانند به منظور حضور در صفحه نتیجه‌های جستجو اطلاعاتی نظیر نام، نشانی وب سایت، نشانی، نقشه، شماره تلفن، ساعات کاری را در آن وارد کنند. به دلیل جستجوی این پلتفرم بر اساس منطقه جغرافیایی، حضور در آن برای سایت‌ها و یا کسب و کار ‌های محلی مفید و ضروری است.

 

Hashtag

عبارت‌هایی است که بدون فاصله با نماد # نوشته می‌شود و برای برچسب گذاری محتوا به منظور راحت‌تر دیده و پیدا شدن توسط کاربران استفاده می‌شود. هشتگ‌ها اغلب در پست‌های شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها استفاده می‌شوند.

 

Header

به قسمت بالای صفحه های سایت اینترنتی که معمولاً شامل لوگو و منوی سایت اینترنتی است گفته می‌شود.

 

HTML

این واژه مخفف عبارت Hypertext Markup Language است و در واقع، مجموعه‌ای از کد‌ها به زبان برنامه نویسی است که برای چگونگی نمایش یک صفحه سایت اینترنتی در مرورگر استفاده می‌شود و در واقع، ساختار اصلی سایت اینترنتی را تشکیل می‌دهد.

 

Hyperlink

یک کد HTML است که ارتباط بین دو صفحه سایت اینترنتی را فراهم می‌کند و اغلب به صورت برجسته و با رنگ متفاوت مشخص می‌شود. این لینک‌ها می‌توانند تصویر یا نوشته باشند. از طریق کلیک بر روی این لینک‌های برجسته، می‌توانمستقیماً به صفحه تعیین شده رفت.

ارتباط بین دو صفحه سایت اینترنتی

 

Internet Marketing) IM)

استفاده از اینترنت توسط صاحبان سایت‌ها و یا کسب و کار و توسعه دهندگان برای بازاریابی محصولات و خدمات را اینترنت مارکتینگ می‌گویند که راه‌های مختلفی دارد.

 

Impressions

تعداد دفعاتی که آگهی تبلیغاتی یک شرکت به کاربرانان نمایش داده می‌شود را impression می‌گویند. همچنین، به تعداد دفعاتی که صفحه سایت اینترنتی بازدید می‌شود نیز impression می‌گویند. به عنوان مثال، اگر دو بازدیدکننده ۵ صفحه سایت اینترنتی را ببینند، تعداد impression، ۱۰ خواهد بود.

 

In-App Ads

یکی از راه‌های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ دهندگان، آگهی‌های خود را در قالب‌های مختلف نظیر بنر تبلیغاتی، ویدئو و … توسط شبکه‌های تبلیغاتی در برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌هایی که ناشرین آنها مایل به انجام این کار هستند، نمایش می‌دهند.

 

In-App Message

پیام‌های درون برنامه ای، پیام‌های دیجیتالی هستند که کاربران تنها زمانی قادر به دریافت آنها هستند که در حال استفاده از برنامه موبایل (اپلیکیشن) باشند.

 

In-App Purchase

خرید محصولات یا خدمات از طریق برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌های موجود روی موبایل‌ها و تبلت‌ها را خرید درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) می‌گویند. این اصطلاح همچنین به خرید‌های ریالی اقلام مختلف درون بازی‌ها مثل خرید سکه، الماس و … هم گفته می‌شود.

 

Inbound Marketing

بازاریابی درون گرا یک بازاریابی غیرمستقیم محسوب می‌شود و تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راه‌هایی غیر از تبلیغات تهاجمی است. این نوع از بازاریابی از طریق قیف بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به جای فراه مستقیم، از طریق جلب اعتماد کاربران در طول یک مسیر، او را به مشتری تبدیل می‌کند.

بازاریابی درون گرا

 

Incentive Traffic

ترافیکی است که توسط کاربران به ازای دریافت پول، پاداش یا جایزه‌های بازی برای انجام کاری نظیر تماشای کامل ویدئوی تبلیغاتی، نصب برنامه موبایل (اپلیکیشن)، پر کردن نظرسنجی انجام می‌شود.

 

کلیک کنید  همه چیز در مورد بازاریابی دهان به دهان

Infographic

تصویری که با هدف انتقال اطلاعات و داده ‌ها  طراحی شده است.از اینفوگرافیک برای نمایش ساده و تصویری مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود که در بین بازاریابان دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

Influencer Marketing

بازاریابی تاثیرگذار نوعی بازاریابی است که از افراد تاثیرگذار بر جامعه به منظور رساندن پیام‌های تبلیغاتی در قالبی الهام بخش استفاده می‌کند. این افراد تاثیرگذار با دریافت مقداری پول از تبلیغ دهندگان این کار را به صورت غیرمستقیم و به گونه‌ای که برای کاربرانان جذاب باشد، انجام می‌دهند.

 

IP Address

یک شماره منحصر به فرد برای هر دستگاه استفاده کننده از اینترنت است. از این نشانی برای تشخیص محل دستگاه و تشخیص آن از سایر دستگاه‌های در حال استفاده از اینترنت استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید نشانی IP عمومی خود را از طریق جستجو عبارت “What is my IP Address?” پیدا کنید.

 

Interstitial Ads

آگهی‌هایی هستند که بین دو صفحه محتوایی زمانی که بازدیدکننده سایت اینترنتی از یک صفحه به صفحه دیگر سایت اینترنتی هدایت می‌شود، ظاهر می‌شوند. در برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌های موبایل هم از این مدل تبلیغاتی استفاده می‌شود ولی باید آن را فقط در جایگاه‌های مخصوصی قرار داد تا باعث تخریب تجربه کاربری نشود.

 

Install Attribution

اطلاعاتی که بیان کننده محلی است که کاربر را به نصب هدایت کرده است. این اطلاعات برای بازاریابان بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند جهت دهنده تلاش‌های آینده بازاریابی هر سایت‌ها و یا کسب و کار ی باشد و میزان سرمایه گذاری در هر کمپین را مشخص می‌کند.

محلی است که کاربر را به نصب هدایت کرده است

 

 

Installation Rate) IR)

نسبت تعداد کل نصب‌ها به تعداد کل کلیک‌های صورت گرفته در انت‌های تبلیغات را IR می‌نامند.

 

Key Performance Indicator) KPI)

معیار‌هایی است که برای ارزیابی میزان موفقیت فعالیت‌ها استفاده می‌کنند. بازاریابان با توجه به این شاخص‌های عملکردی، فرایند مارکتینگ خود را دنبال می‌کنند. میزان ترافیک، نرخ کلیک، نرخ همگرایی و … نمونه‌هایی از KPI‌های مهم در مارکتینگ هستند.

 

Keyword

کلمه یا عبارتی است که نشان دهنده موضوع اصلی یک محتوا است. به کلمه یا عباراتی که برای پیدا کردن چیزی در موتور‌های جستجو تایپ می‌کنید، کلیدواژه می‌گویند و موتور‌های جستجو نتیجه‌های را بر اساس آن کلمات نشان می‌دهند. یکی از اهداف SEO نمایش سایت اینترنتی در صفحه نخست و در جایگاه بالاتر بر اساس این کلمات کلیدی است.

 

Keyword Density

درصد تکرار کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات یک صفحه از سایت اینترنتی را تراکم کلیدواژه‌ها می‌نامند. علیرغم تصور اولیه، اگر تراکم کلیدواژه‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، در نتیجه‌های جست وجو و SEO نتیجه عکس دارد و مفید نیست.

 

Landing Page

صفحه‌ای است که افراد از راه‌های مختلف به سایت اینترنتی وارد می‌شوند. زمانی که بازدیدکنندگان با استفاده از لینک‌های خارجی به سایت اینترنتی هدایت می‌شوند، صفحه فرود را مشاهده می‌کنند. بنابراین، طراحی صفحه فرود باید به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند توجه بازدیدکنندگان را جلب کند.

 

Lead(سرنخ فراه)

یک مشتری بالقوه در قیف فراه است که تا حدودی با سایت‌ها و یا کسب و کار ارتباط برقرار کرده است به عنوان مثالً فرم پر کرده، در خبرنامه عضو شده یا اطلاعات خود را در ازای تخفیف در سایت اینترنتی ثبت کرده است و در نهایت ممکن است قصد خرید از طریق نشانی پستال.، تماس تلفنی یا خرید آنلاین داشته باشد. صفحه های فرود، فرمها، پیشنهاد‌ها و CTAهاابزار‌هایی برای ایجاد lead هستند.

 

Lead Nurturing

راه‌هایی برای توسعه و پیشرفت مجموعه‌ای از ارتباطات (نشانی پست ال.، شبکه‌های اجتماعی و …) برای حفظ تعاملات با lead و هدایت او به سمت انت‌های قیف بازاریابی است. پرورش lead از طریق ایجاد محتوای مربوط به lead هابه تکمیل فرآیند خرید کمک می‌کنند.

 

Link

لینکی است که نشانی صفحه‌ای از وبسایت در صفحه‌ای از سایت اینترنتی دیگر قرار داده می‌شود. بک لینک یکی از فاکتور‌هایی است که سایت گوگل برای رتبه بندی به آنها توجه می‌کند.

 

Lifetime Value) LTV)

به میزان کل درآمد حاصل از یک کاربر در چرخه کامل استفاده او از محصول LTV گفته می‌شود. مقایسه LTV با CAC می‌تواند مشخص کند که یک مشتری به اندازه‌ای که برای جذب او خرج شده درآمدزا بوده یا خیر و به این ترتیب میزان بهینگی کمپین‌های تبلیغاتی و تعامل‌های مشتری مشخص می‌شود. نحوه محاسبه LTV

 

Medium

رسانه‌های مورد استفاده برای افزایش ترافیک سایت اینترنتی که می‌تواند توسط Google Analytics هم تجزیه و تحلیل شود را medium می‌گویند. برخی از نمونه‌های رایج آن organic، CPC، social و email هستند.

 

META Description

توضیحات مختصر در مورد یک صفحه از سایت اینترنتی در قالب ۱۶۰ کاراکتر است و یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در کاربران به شمار می‌رود؛ زیرا این توضیحات چیزی است که در صفحه نتیجه‌های موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شوند.

 

Middle of the Funnel

قسمت میانی قیف بازاریابی است. در این مرحله، lead پس از روبرو شدن با یک مشکل (به عنوان مثالً، نیاز به یک میز جدید)، به دنبال یافتن راه حل برای مشکل، تحقیق درباره آن و مقایسه راه حل‌ها است. سایت‌ها و یا کسب و کار شما می‌تواند یکی از راه حل‌های موجود برای مشکل lead باشد.

 

Mobile Optimization

بهینه‌سازی موبایلی، طراحی و قالب بندی کاربر پسند وب سایت‌ها برای نمایش مناسب در تلفن‌های همراه است؛ به گونه‌ای که خواندن محتوای موجود در سایت اینترنتی و بارگذاری صفحه های سایت اینترنتی در صفحه های تلفن همراه دشوار نباشد. در صورتی که سایت اینترنتی شما برای نمایش در موبایل مناسب نباشد، بخش بزرگی از کاربرانان و در نهایت، ترافیک بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

 

Mobile Marketing

یکی از راه‌های بازاریابی آنلاین است که بر دستیابی به کاربرانان تلفن‌های هوشمند، تبلت یا دستگاه‌های مشابه دیگر از طریق وب سایت، نشانی پست ال.، شبکه‌های اجتماعی، SMS، MMS و برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌های موبایل تأکید دارد. بازاریابی موبایلی می‌تواند بر اساس اطلاعات زمانی، مکانی و اطلاعات شخصی کاربرانان به راحتی بهینه‌سازی شود.

 

Monetization

اصطلاحی است که بیانگر کسب درآمد برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌های موبایل است.

 

Name-Address-Phone Number) NAP)

کلمه‌ای است که به عنوان مخفف استنادات محلی به کار می‌رود و عامل مهمی برای کمپین جستجو‌های محلی است. به منظور حضور در لیست‌های محلی، این موارد حتماً باید در فهرست‌های محلی (local directories) وارد شوند.

 

Native Advertising

تبلیغات همسان نوعی از بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که در تلاش است به کاربران کمتر حس تبلیغاتی القا کند. این نوع تبلیغات بر اساس تجربه مشتری، متناسب با محیط تبلیغ و بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران اجرا می‌شود. تبلیغات همگن در فرمت‌های بسیاری انجام می‌شوند. گفتگوی گویندگان رادیو حین اجرای برنامه رادیویی در مورد محصولات شرکتی که اسپانسر برنامه است یا نمایش یک مقاله در مورد محصولات در منبع خبری، نمونه‌هایی از این نوع از تبلیغات هستند.

 

Niche

موضوع یا مارکت خاصی که به عنوان هدف در نظر گرفته می‌شود.

 

Non-Incent Traffic

درست برخلاف incent traffic، این نوع از ترافیک بدون هیچ گونه پیشنهاد و جایزه‌ای به دست می‌آید. کاربران به صورت خودجوش و بر اساس علاقه مندی خود تصمیم به ایجاد تعامل با تبلیغات می‌گیرند.

 

کلیک کنید  چگونه با ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کنیم

Off Site SEO

تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور‌های جستجو که بدون نیاز به ایجاد تغییرات در سایت اینترنتی انجام می‌شود؛ مانند بررسی لینک‌های ورودی یا عوامل دیگری نظیر سیگنال‌های حاصل از شبکه‌های اجتماعی. نکته منفی درباره این نوع از بهینه‌سازی این است که این عوامل معمولاً خارج از کنترل بازاریابان است. به همین دلیل، محتوای تولید شده باید به حدی مفید و قابل توجه باشد که کاربران را تشویق به اشتراک گذاری آنها با دیگران کند.

 

Onsite SEO

تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور‌های جستجو از طریق ایجاد تغییرات در داخل سایت اینترنتی است. از جمله این تکنیکها، اطمینان از برچسب گذاری قسمت‌های مختلف سایت اینترنتی نظیر محتوا، تگ عنوان، تگ تصاویر و … بر اساس کلیدواژه‌ها است که این کار به رتبه بندی بهتر سایت اینترنتی کمک می‌کند.

 

Opt-In

زمانی که کاربر در فهرست نشانی پست ال.‌های شما ثبت نام می‌کند یا به منظور برقراری ارتباط با شما، عضو یک سرویس ارتباطی می‌شود یا اجازه ارسال نوتیفیکیشن را به برنامه موبایل (اپلیکیشن) شما می‌دهد. Opt-in در واقع نوعی تایید مجوز از سوی کاربر است.

 

Opt-Out

زمانی که کاربران خواهان توقف ارسال پیام‌های تبلیغاتی شوند. به عنوان مثال، زمانی که کاربران از لیست نشانی پست ال.‌های شما خارج شوند و اصطلاحاً unsubscribe کنند. همچنین، آنها ممکن است نشانی پست ال.‌های شما را Block یا اسپم کنند. Opt-out نوعی لغو عضویت و عدم علاقه کاربر به ادامه دریافت پیام است.

 

Organic Traffic

ترافیکی که بدون نیاز به صرف هزینه و تنها از طریق کلیک بر روی نتیجه‌های موتور‌های جستجو به صورت رایگان ایجاد می‌شود. این نوع ترافیک بهترین نوع ترافیک ایجاد شده است که به آن ترافیک رایگان (Free Traffic) نیز می‌گویند. ترافیک ارگانیک بهترین معیار برای محاسبه و اندازه گیری SEO است.

 

Paid Traffic

ایجاد ترافیک از طریق پرداخت پول به موتور‌های جستجو مانند Google برای نمایش تبلیغات شما در رابطه با موضوعات و کلیدواژه‌های مرتبط در جایگاه بالاتر در صفحه نتیجه‌های موتور‌های جستجو را ترافیک پولی می‌نامند.

 

Personalization

یکی از مهم ترین ترفند‌ها در بازاریابی، استفاده از اطلاعات کاربران برای شخصی‌سازی پیام‌های تبلیغاتی و به خصوص نشانی پست ال.‌های ارسالی است. این کار باعث جذب بیشتر و تعامل بهتر کاربران با تبلیغات می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها برای به دست آوردن رضایت مشتریان از این ترفند استفاده می‌کنند.

 

Pay Per Action) PPA)

یک مدل تبلیغاتی است که تبلیغ دهندگان به ازای انجام کامل یک اقدام مانند خرید محصول یا عضویت در خبرنامه حاضر به پرداخت پول می‌شوند.

 

Pay Per Click) PPA)

یک مدل تبلیغاتی آنلاین است که تبلیغ دهندگان باید به ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی مقداری پول بپردازند. این مدل اغلب در موتور‌های جستجو، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی درون برنامه موبایل (اپلیکیشن) به کار می‌رود. دو راه برای تبلیغات PPC وجود دارد : Flat rate و Bid-based. در مدل اول، تبلیغ دهنده و ناشر بر سر یک قیمت مشخص توافق می‌کنند، اما در مدل دوم، تبلیغ دهنده باید با سایر تبلیغ دهندگان در قالب مزایده رقابت کند.

 

Popup

آگهی، بنر، فرم و یا صفحه سایت اینترنتی است که به صورت خودکار در مرورگر باز می‌شود. این صفحههایمعمولاً باعث ناراحتی و مزاحمت کاربر می‌شوند.

 

Predictive Analytics

کار‌هایی مانند بهینه‌سازی زمان ارسال، انجام آزمون A / B و ارسال کمپین بهینه‌تر به سایر کاربرانان، امکان استفاده از اطلاعات کاربری موجود برای ایجاد شخصی‌سازی بهتر و کمپین‌های موفق در آینده را می‌دهد. این گونه آنالیز‌ها باعث افزایش تجربه و عملکرد بهتر در آینده می‌شود.

 

Push Notification

یک پیام مختصر و قابل توجه است که مستقیماً بر روی صفحه نمایشگر دستگاه مورد استفاده نظیر موبایل، تبلت، کامپیوتر و … ارسال می‌شود، حتی اگر کاربران در حال استفاده از دستگاه نباشند و برنامه موبایل (اپلیکیشن) و سایت اینترنتی در صفحه نمایشگر باز نباشد.

 

Qualified Lead

کاربرانی است که وارد قیف بازاریابی شده، با شرکت ارتباط برقرار کرده، از محصولات یا خدمات موجود آگاهی پیدا کرده و علاقه مند به یادگیری بیشتر در این رابطه است.

 

Query

اصطلاحی است برای توضیح آنچه کاربر برای یافتن مطلب مورد نظرش در موتور‌های جستجو نظیر سایت گوگل تایپ می‌کند.

 

Rankings

یک اصطلاح کلی برای رتبه بندی سایت اینترنتی در موتور‌های جستجو است. رتبه بندی یک سایت اینترنتی بسته به محتوا، شرایط و درخواست‌های جستجو ممکن است افزایش یا کاهش یابد. رتبه بندی یک سایت اینترنتی به ازای هر کلیدواژه‌ای متفاوت است. برای آشنایی با مواردی که تاثیری در رتبه بندی سایت گوگل ندارند اینجا را بخوانید.

 

۳۰۱ Redirect

راهی برای هدایت کاربران (و موتور‌های جستجو) از یک صفحه به صفحه دیگر سایت است. این راه برای انتقال دائمی ترافیک یک نشانی به نشانی دیگر انجام می‌شود.

 

۳۰۲ Redirect

راهی برای هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر سایت که فقط برای انتقال موقت ترافیک به نشانی جدید استفاده می‌شود.

 

Responsive Web Design

وب سایتی است که محتوای خود را با توجه به اندازه صفحه نمایشگر یا نوع دستگاه به صورت صحیح و با کیفیت مناسب نمایش می‌دهد. در صورت طراحی یک سایت اینترنتی کاربر پسند و مناسب برای هر دستگاهی نیازی به راه اندازی دو یا چند سایت اینترنتی جداگانه نیست.

 

Redirect

زمانی که کاربر از یک صفحه سایت اینترنتی به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شود.

 

Re-targeting

پیام‌های یادآوری است که از طریق یک رویکرد متفاوت یا استفاده از یک کانال تبلیغاتی متفاوت انجام می‌شود. زمانی که کاربر با تبلیغات درگیر نشود یا اقدام خاصی در برابر آن انجام ندهد، از این شیوه استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، می‌توانید کاربرانی که نشانی پست ال. ارسالی از طرف شما را باز نکرده اند، از طریق پیام‌های نوتیفیکیشن، مجدداً تارگت کنید.

 

Return On Investment) ROI)

معیاری است که برای ارزیابی میزان کارآمدی و سودآوری سایت‌ها و یا کسب و کار استفاده می‌شود. درصد سود نسبت به سرمایه گذاری اولیه را ROI می‌گویند

به عنوان مثال، اگر شما ۱۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری کرده باشید و درآمد حاصل از این سرمایه گذاری ۱۴۰ هزار تومان شود، نرخ بازگشت سرمایه شما ۴۰% خواهد بود.

 

Really Simple Syndication) RSS )

فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد به یک فرمت استاندارد و خوانا از محتوای به روز شده از سایت اینترنتی دسترسی داشته باشند.

یک RSS Feed جایی است که کاربر‌ها می‌توانند تمام آپدیت‌ها را به طور هم زمان و با فرمتی ساده دنبال کنند.

 

Retweet

انتشار مجدد یک پست در توییتر توسط سایر کاربران را ریتوییت کردن می‌گویند که به جز وجود نماد ریتوییت، کاملاً مشابه توییت‌های معمولی است.

 

Software-as-a-Service) SaaS)

هر نرم افزاری که میزبان (hosting) یک شرکت دیگر باشد و اطلاعات شرکت مشتری را ذخیره کند مانند HubSpot، Salesforce و برنامه‌های مدیریت پروژه.

 

Search Engine

برنامه‌ای است که فهرستی از اطلاعات و وب سایت‌ها را بر اساس کلیدواژه‌هایی که کاربر جستجو می‌کند به نمایش می‌گذارد. Google و Yahoo از جمله محبوب ترین موتور‌های جستجو هستند.

 

Search Engine Marketing) SEM)

یکی از راه‌های بازاریابی اینترنتی بازاریابی موتور جستجو است که می‌توانبا پرداخت هزینه، باعث بیشتر دیده شدن سایت اینترنتی در صفحه نتیجه‌های موتور‌های جستجو (SERP) شد.

 

کلیک کنید  راه اندازی کسب وکار اینترنتی با 5 قدم

Search Engine Optimization) SEO)

به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌سازی عملکرد و موقعیت صفحه های سایت اینترنتی در رتبه بندی موتور‌های جستجو انجام می‌شود، سئو می‌گویند.

هرچه صفحه سایت اینترنتی در رتبه بالاتری قرار گیرد، منجر به ترافیک بیشتری خواهد شد؛ به همین دلیل بهبود SEO برای هر سایت‌ها و یا کسب و کار دارای سایت اینترنتی مهم است.

 

Search Engine Results Page) SERP)

لیستی از نتیجه‌های ارائه شده توسط یک موتور جستجو مانند سایت گوگل است. این صفحه، جایگاه سایت اینترنتی و رتبه بندی آن را مشخص می‌کند.

 

Service Level Agreement) SLA)

یک توافق بین تیم‌های فراه و بازاریابی است که انتظارات بازاریابان برای فراه بر اساس کمیت و کیفیت led ‌ها و انتظارات تیم را برای بازاریابی بر اساس میزان پیگیری هر lead را تعریف می‌کند. ایجاد SLA به جهت دهی و هماهنگ‌سازی تیم‌های فراه و بازاریابی کمک می‌کند.

 

Small-to-Medium Business) SMB)

شرکت‌هایی که دارای ۱۰ الی ۵۰۰ کارمند دارند.

 

Social Media Marketing) SMM)

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر Facebook و Twitter برای بازاریابی محصولات یا خدمات به کاربرانان هدف را بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌نامند.

 

Segmentation

استراتژی تقسیم بندی برای تقسیم کاربران به گروه‌های مختلف به منظور ارائه مرتبط ترین محتوا به هر بخش است. این کار بر اساس داده‌های موجود درباره کاربران انجام می‌شود و نتیجه قابل توجهی بر نرخ همگرایی کمپین‌های مختلف می‌گذارد.

 

Social Media

وب سایت یا برنامه موبایل (اپلیکیشن)‌هایی که برای اهداف اجتماعی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد و می‌توانگفت، دسترسی به آنها برای همه کاربران به راحتی امکان پذیر است؛ مانند Facebook، Twitter، LinkedIn و… .

رسانه‌های اجتماعی نقش اصلی را در بازاریابی عملکردی، inbound marketing ایفا می‌کند.

 

Social Networking

استفاده از سیستم عامل‌های مبتنی بر وب یا موبایل برای ایجاد ارتباط با کاربران در شبکه‌های آنلاین که کاربران در آنجا به فعالیت و اشتراک گذاری مطالب می‌پردازند. محبوب ترین این شبکه‌های اجتماعی، Facebook، Linkedin، Twitter و Instagram هستند.

 

Social Share

زمانی که یک کاربر سایت اینترنتی شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. به عنوان مثال، توییت کردن در مورد آن یا گذاشتن پست آن در Google+.

 

Social Signals

معیاری از تأثیر SEO خارج از سایت اینترنتی است که میزان محبوبیت یک صفحه از سایت اینترنتی را بر اساس تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده یا در شبکه اجتماعی مطرح شده، بیان می‌کند.

 

Spam

اصطلاح گسترده‌ای است که بسیاری از فعالیت‌های نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. به عنوان مثال، تمام اقدامات نادرستی که برای آسیب به رتبه بندی رقیب انجام می‌شود یا ارسال نشانی پست ال. با لینک‌های بی کیفیت جزو spam‌ها محسوب می‌شود.

 

Subscriber

مشترکین اشخاصی هستند که به شرکت‌ها اجازه ارسال پیام از طریق نشانی پست ال. یا راه‌های دیگر را می‌دهند. این افراد به صورت دلخواه در فرم‌های خبرنامه ثبت نام می‌کنند تا از جدیدترین اخبار مربوطه مطلع شوند.

 

Targeting

انتخاب کاربران و مشتریان بالقوه‌ای که مایل به دریافت اطلاعات در مورد یک سایت‌ها و یا کسب و کار خاص هستند را هدفمندسازی می‌گویند.

 

Target Audience

گروهی از کاربران که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند. سایت‌ها و یا کسب و کار ‌ها به منظور دست یافتن به موفقیت، باید تبلیغات خود را از طریقی در معرض دید کاربرانان خود قرار دهند.

 

User Generated Content) UGC)

زمانی که کاربران از طریق نوشتن نظرات، اشتراک گذاری یک عکس یا یک تجربه، بارگذاری یک ویدئو و … به تولید محتوا در سایت اینترنتی می‌پردازند. YouTube یکی از بهترین نمونه‌های یک سایت اینترنتی UGC است.

 

Unique Visitors / Users

یکی از معیار‌های مرتبط با آنالیتیکس سایت اینترنتی است که بیان کننده تعداد افرادی است که از سایت اینترنتی بازدید می‌کنند. هر فردی یک درس IP دارد که می‌توانunique visitor را از طریق آن دنبال کرد.

به عنوان مثال، اگر فردی چند بار از یک سایت اینترنتی بازدید کند، تنها یک بار به عنوان کاربر منحصر به فرد شمرده می‌شود.

 

User Profile

یک مجموعه دیجیتالی از داده‌های رفتاری و جمعیت شناسی (demographic) افراد است که در فهمیدن علایق و درگیر کردن کاربرانان به بازاریابان کمک می‌کند. پروفایل کاربران می‌تواند شامل اطلاعات کاربردی دیگری نظیر فعالیت‌های درون سایت اینترنتی یا برنامه موبایل (اپلیکیشن) کاربر، تاریخچه خرید و موارد دیگر نیز باشد.

 

 Uniform Resource Locator) URL)

نشانی یک سایت اینترنتی در مرورگر است.

 

User Interface) UI)

رابط کاربری جایی است که کاربر با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال با چیزی ارتباط برقرار می‌کند. رابط کاربری باید برای همه افراد ساده و قابل درک باشد. این رابط کاربری می‌تواند شامل نوار ابزار، منو، دکمه، آیکون‌های مناسب و … باشد که یک تجربه کاربر پسند را به وجود می‌آورد.

 

User Experience) UX)

به نحوه ارتباط کاربر با یک سایت اینترنتی یا برنامه موبایل (اپلیکیشن) اشاره دارد. ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای هر سایت‌ها و یا کسب و کار موفقی ضروری است؛ زیرا UX مناسب، کاربران را به استفاده و تعامل مجدد با سایت‌ها و یا کسب و کار تشویق می‌کند.

برای ارائه یک UX عالی باید همانند مشتری فکر کنید و همه چیز را از دیدگاه او ببینید. UX باید در تمامی مراحل سفر مشتری از آگاهی تا تعامل، خرید، استفاده و حتی وفاداری مشتری رعایت شود.

 

Viral Content

به محتوایی که به علت جذابیت برای کاربرانان، از طریق به اشتراک گذاری در سراسر شبکه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است محتوای ویروسی گفته می‌شود.

 

Video Marketing

استفاده از محتوای ویدئویی برای بازاریابی محصولات / خدمات را ویدئو مارکتینگ می‌گویند.

 

Web Hosting

سرویسی است که میزبانی سایت اینترنتی را به منظور دسترسی تمامی کاربران در سراسر جهان، بر عهده دارد.

 

Webinar

یک سمینار آنلاین است که به منظور آموزش و اطلاع رسانی در وب سایت‌ها برگزار می‌شود و به کاربرانانی ارائه می‌شود که برای دیدن وبینار ثبت نام کرده اند.

 

Web Messages

نوعی ارتباط با مشتری است که امکان دستیابی به افراد از طریق مرورگر اینترنتی را فراهم می‌کند، چه در دسکتاپ و چه در تلفن همراه.

 

Webmaster

به صاحب یک سایت اینترنتی می‌گویند.

 

Website

یک سایت اینترنتی مجموعه‌ای از صفحه ‌های وب مرتبط به یکدیگر است که اطلاعاتی را ایجاد و ذخیره‌سازی می‌کند. وب سایت‌ها معمولاً دارای یک صفحه اصلی هستند و توسط یک فرد، گروه یا سازمان اداره می‌شوند.

امروزه هر سایت‌ و یا کسب و کار موفقی باید یک سایت اینترنتی پویا برای جذب بازدیدکنندگان، تولید lead و در نهایت تبدیل آنها به مشتری داشته باشد.

 

WordPress

یکی از محبوب ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که بسیاری از وب سایت‌ها از آن برای انتشار و مدیریت محتوای خود استفاده می‌کنند.

 

Word-of-Mouth) WOM)

یکی از مدل‌های بازاریابی ویروسی است که در آن، کاربرانان یک محصول / خدمات آن را به دیگران معرفی می‌کنند. بازاریابی با استفاده از شیوه WOM در ظاهر رایگان است، اما نیازمند صرف زمان بسیار زیاد و خلق ارزش واقعی برای کاربران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *