اگر به دنبال بازاريابي و تبليغات در لينکدين هستيد، بايد به فکر ارتباط بيشتر با مشتريان احتمالي نيز باشيد!
بسياري از افراد در شبکه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام يا فيسبوک به دنبال افزايش مخاطبان خود هستند؛ در صورتي که اين افزايش مخاطب، به تنهايي نمي تواند موفقيت کسب و کار آن ها را تضمين کند. در چنين شرايطي، افزايش تعامل با مشتريان احتمالي و تبديل آن ها به يک مشتري واقعي، کليد موفقيت است!
اگر اطلاعات کافي درباره بازاريابي و شبکه هاي اجتماعي نداشته باشيد، احتمالا متوجه منظور ما در مورد مشتريان احتمالي و مشتريان واقعي نخواهيد شد؛ ولی نگران نباشيد! ما در اين مقاله شما را انواع مشتريان در بازاريابي هاي اينترنتي آشنا خواهيم کرد و سپس ۵ روش کاربردي براي افزايش تعامل با مشتريان احتمالي را به شما آموزش مي دهيم. بنابراين ما را همراهي کنيد…
منظور از مشتريان احتمالي چيست
وقتي يک ديجيتال مارکتينگ را آغاز مي کنيد، مخاطبان گوناگوني خواهيد داشت. اين مخاطبان، از روش هاي مختلف مانند آگهي تبليغاتي و يا به صورت تصادفي با کسب و کار شما آشنا شده اند.
پس از آشنايي مخاطب با نوع فعاليت شما در لينکدين، دو حالت پيش مي آيد: چنانچه مخاطب حس کند که کسب و کار شما به دردش مي خورد، شما را فالوو کرده و تعامل بيشتري در صفحه شرکتي خواهد داشت. در غير اين صورت، احتمال اينکه اين مخاطب بار ديگر به صفحه شما سر بزند، نزديک به صفر است!
بنابراين، در بازاريابي لينکدين، تبديل مخاطب به مشتريان احتمالي و سپس به مشتريان واقعي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. حال چنانچه موافق باشيد، مراحل تبديل يک مخاطب ساده به يک مشتري واقعي را با هم مرور کنيم:
مخاطب و بازديدکننده
همانطور که گفتيم، مخاطبان يک صفحه در شبکه هاي اجتماعي ممکن است از طريق تبليغات و يا به صورت تصادفي از کسب و کار شما آگاه شوند. در واقع، اين اولين مرحله از فرايند افزايش مشتري است که در طي آن بايد کاري کرد تا ميزان مخاطبان و کاربران صفحه به صورت قابل توجهي افزايش پيدا کند.
سرنخ فروش يا Leads
در اين مرحله، مخاطبان اصلي به يک سرنخ براي فروش تبديل مي شوند. سرنخ هاي فروش کساني هستند که به محصولات و سرويس هاي شما ابراز علاقه کرده اند و دير يا زود امکان خريد کردن آن ها وجود دارد.
روش هاي زيادي براي توليد Lead در تبليغات لينکدين وجود دارند که با کمک آن ها مي توان سرنخ هاي بهتري پيدا کرد. هرچه تعداد و کيفيت اين ليدها بيشترها باشد، ريسک موفقيت در بازاريابي لينکدين کاهش پيدا مي کند.
مشتريان احتمالي يا Prospect
پس از شناسايي و توليد Lead بايد اين افراد را به مشتريان احتمالي يا Prospect تبديل نمود. چنانچه بخواهيم تفاوت Leads با Prospect را به صورت خلاصه بيان کنيم، بايد بگوييم که مشتريان احتمالي تمايل بيشتري براي خريد کردن نشان مي دهند. اين افراد به صورت جدي با شرکت ارتباط برقرار کرده و درمورد محصولات و سرويس ها سوال مي پرسند.
در اين بخش، تعامل با مشتريان احتمالي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است؛ چرا که احتمال خريد کردن آن ها بالا است و در صورتي که رفتار مناسبي با آن ها انجام نشود، يک مشتري واقعي از دست خواهد رفت!
مشتري واقعي يا Customers
آخرين مرحله از بازاريابي در لينکدين، تبديل مشتريان احتمالي به يک مشتري واقعي است. هرچه ميزان تعامل شما با مشتريان احتمالي بيشتر باشد، تعداد مشتريان واقعي شما نيز افزايش پيدا خواهد کرد.
حال که با مفهوم مشتريان احتمالي در لينکدين آشنا شده و اهميت تعامل با آن ها را درک کرده ايد، بهتر است روش هاي کاربردي و ساده براي افزايش ميزان تعامل با مشتريان احتمالي را نيز بشناسيد؛ بنابراين در ادامه ي مقاله همراه ما باشيد!
روش هاي افزايش تعامل با مشتريان احتمالي
براي آغاز بازاريابي در لينکدين، بايد بنابراين از ساخت صفحه شرکتي و صفحات ويترين به دنبال بهينه سازي اين صفحات براي بهتر ديده شدن باشيد؛ بنابراين از آن، نوبت به ايجاد کمپين هاي تبليغاتي در لينکدين و ساخت تبليغات ويدئويي مي رسد. در مرحله بعد بايد بهينه سازي اين تبليغات را از طريق تست هاي A/B و دموگرافي وب سايت انجام دهيد.
اگر اين مراحل را با دقت انجام داده باشيد، مخاطبان بسيار زيادي را جذب خواهيد کرد. برخي از اين مخاطبان به مشتريان احتمالي شما تبديل خواهند شد؛ حال بايد تعامل خود با اين مشتريان را افزايش دهيد تا شانس موفقيت شما در بازاريابي لينکدين افزايش پيدا کند. ما در اين جا ۵ روش جالب براي افزايش تعامل با مشتريان احتمالي را معرفي مي کنيم. اين ۵ روش عبارتند از:
خلاصه ي مشخصات را دقيق تر بنويسيد
اگر از کاربران لينکدين باشيد، حتما مي دانيد که يکي از بخش هاي مهم در پروفايل لينکدين، بخش خلاصه ي مشخصات يا Summary است. در صورتي که Summary لينکدين به صورت دقيق و هوشمندانه نوشته شود، ميزان تعامل مشتريان احتمالي نيز بيشتر خواهد شد. همچنين، اطمينان آن ها به شما افزايش پيدا خواهد کرد.
مهم ترين اصل براي نوشتن Summary لينکدين اين است که مشتريان احتمالي حس کنند با خريد و استفاده از محصولات شما، بعضي از مشکلاتشان حل خواهد شد!
شايد برايتان سوال باشد که خلاصه مشخصات لينکدين را بايد چگونه نوشت تا بيشترين تعامل با مشتريان احتمالي ايجاد شود؟! براي پاسخ به سوال يک مثال مي زنيم:
فرض کنيد يک کسب و کار کوچک داريد و ميخواهيد خلاصه مشخصات خود را در پروفايل لينکدين بنويسيد. در اين شرايط بهتر است ابتدا به صورت مختصر بگوييد که چه کاري انجام مي دهيد؛ سپس تجربه هاي کاري خود را بيان کنيد و نشان دهيد که اين تجربه ها آنقدر ارزشمند است که مي تواند مشکلات احتمالي آن ها را حل کند.
در آخر نيز پيشنهاد مي کنيم که از يک فراخوان استفاده کنيد تا تعامل مشتريان احتمالي با شما افزايش پيدا کند. مثلا مي توانيد با قرار دادن شماره تماس، آدرس ايميل و يا لينک وب سايت، مخاطبان را به خودتان نزديک تر کنيد! به همين سادگي!
براي مشتريان احتمالي محتواي ارزشمند توليد کنيد
تجربه نشان داده است که يکي از کاربردي ترين روش ها براي ايجاد تعامل با مشتريان احتمالي يا Prospectها، توليد محتواي تخصصي براي آن ها است.
در بازاريابي لينکدين، چنانچه بتوانيد محتوايي توليد کنيد که مخاطب از خواندن آن لذت ببرد و حس کند که اين محتوا برايش مفيد بوده است، تعامل بيشتري با کسب و کار شما خواهد داشت. در اينجا منظورمان از تعامل اين است که مخاطب بنابراين از لايک کردن پست، اقدام به گذاشتن کامنت و به اشتراگ گذاري مطلب خواهد کرد؛ و اين يعني بيشتر ديده شدن محتوا و افزايش تعداد مخاطبان!
يکي از پيشنهادهاي ما براي توليد محتوا اين است که در مورد زمينه هاي کاري خود توضيح دهيد. مثلا مي توانيد روند انجام پروژه هاي شرکت را به صورت دقيق بيان کنيد. همچنين، خدماتي که به مخاطبان ارائه مي دهيد و مزايايي که براي آن ها در نظر گرفته ايد را بنويسيد.
علاوه بر اين ها، معرفي محصولات شرکت به شکل کامل و جذاب نيز مي تواند يک روش مناسب براي توليد محتواي استاندارد باشد. ولی توجه داشته باشيد که تعريف هاي اغراق آميز از محصول نيز نتيجه ي عکس خواهد داشت!
يکي ديگر از ايده هاي خلاقانه براي توليد محتوا، پرداختن به تاريخچه ي محصولات و يا سير تکاملي صنعت مرتبط با شماست. اين نوع از مطالب معمولا با استقبال گسترده اي از طرف مخاطبان روبه رو مي شود؛ بنابراين توليد اين محتواها را فراموش نکنيد!
براي ارتباط از پيام هاي سفارشي استفاده کنيد
پس از اينکه پروفايل لينکدين خود را کامل کرده و محتواهاي جذاب در آن قرار داديد، شما به عنوان يک متخصص در زمينه ي کاري خود شناخته خواهيد شد. اکنون نوبت آن است که به صورت مستقيم با مشتريان احتمالي ارتباط برقرار کنيد!
شبکه اجتماعي لينکدين براي آغاز ارتباط و مکالمه با افراد مختلف، پيام هاي آماده اي را طراحي کرده است. ولی استفاده از اين پيام ها را به هيچ وجه توصيه نمي کنيم! چراکه نمي خواهيم مخاطب تصور کند که برايش ارزش قائل نيستيم؛ بلکه برعکس! ما براي او وقت مي گذاريم و پيام هاي سفارشي و مخصوص خودش را مي نويسيم و ارسال مي کنيم!
بنابراين، در بازاريابي لينکدين، استفاده از پيام هاي سفارشي شده مي تواند ميزان اعتماد مشتريان احتمالي را افزايش دهد.
مناسبت هاي خاص را به مخاطبان خود تبريک بگوييد
بسياري از افراد دوست دارند که مورد قدرداني قرار بگيرند يا در مناسبت هاي خاص، تبريک هاي زيادي دريافت کنند. لينکدين از اين فرصت به خوبي استفاده کرده است!
يکي از امکانات جالب در لينکدين، اطلاع از مناسبت هاي خاص مخاطبان از طريق بخش اعلانات يا Notifications است. اين مناسبت ها، بهترين زمان براي آغاز مکالمه و افزايش تعامل با مشتريان احتمالي است.
با کليک روي گزينه ي Notifications در نوار بالايي پروفايل لينکدين، ليستي از مخاطبان به شما نمايش داده مي شود که در چند روز اخير يک مناسبت خاص داشته اند. حال با کليک روي آيکون Say Congrats مي توانيد يک پيام تبريک براي آن مخاطب ارسال کنيد.
در اين بخش هم بهتر است از پيام هاي سفارشي براي تبريک گفتن استفاده کنيد تا حس بهتري به مخاطب منتقل شود. همچنين در انتهاي پيام تبريک نيز مي توانيد پيشنهادي براي مخاطب داشته باشيد تا مثلا محتواي شما را مطالعه کند يا ويدئوي شما را ببيند. در اين صورت، تعامل با مشتريان احتمالي نيز بيشتر مي شود.
مخاطب را وارد سيستم فروش کنيد
از شبکه هاي اجتماعي معمولا براي معرفي کسب و کار و جذب مخاطب استفاده مي شود. بنابراين از جذب، بايد مخاطب را وارد سيستم فروش کرد. براي اين کار، مي توانيد از اسکريپت هاي مختلف کمک بگيريد تا مخاطب را به يک صفحه ي جديد، وب سايت شرکت و يا ساير کمپين هاي تبليغاتي منتقل کنند.
براي نوشتن اسکريپت هاي مختلف بايد نهايت دقت را داشته باشيد تا ارتباط مخاطبان با بازاريابي شما دچار مشکل نشود. نکته ي مهم اين است که هنگام دعوت مخاطبان نبايد دلسرد شويد زيرا ممکن است مخاطب بنابراين از ارسال چند پيام، نهايتا جذب کسب و کار بشود.