در این مقاله به نحوه ساخت بارکدهای دوبعدی و بررسی کاربردهای QR Code و روش ساخت بارکد در کسب کارهای اینترنتی میپردازیم.
تاریخچه و کاربرد QR Code(بارکد دو بعدی)
کمتر کسی تاکنون اسم QR Codeرا نشنیده و یا حداقل یکبار از دیگر آنها را روی بیلبوردها یا پوسترهای تبلیغاتی ندیده است. این کدها که به بارکد دو بعدی نیز معروفند، میتوانند شامل هر نوع اطلاعاتی ازجمله، نام، نشانی، شماره تلفن و آدرس اینترنتی باشند؛ یا عملکردی که برایشان تعریف شده است را همانند احراز هویت افراد انجام دهند. این نوع کدها روز به روز محبوبیت بیشتری در بین افراد پیدا میکنند و درحال بدست آوردن جایگاه خود بین کاربران هستند.
چیست؟ QR Code
QR Code مخفف شده عبارت ( Quic Response Code)به معنی رمز پاسخ سریع است. کیو آر کد نوعی بارکد دو بعدی است که اولین بار در سال 1994 توسط شرکت خودرو سازی دنسو(Denso)،از زیرمجموعههای شرکت تویوتا موتور، در ژاپن طراحی شد. هدف از خلق این نوع بارکد، رهگیری خودروهای درحال ساخت بود. چرا که بارکد دو بعدی امکان خوانده شدن سریع راتوسط بارکد خوان فراهم میساخت.QR Code متشکل از مربعهای سیاه در یک شبکه مربعی شکل است که بر روی زمینه ای سفید به نمایش در میآید. سیستمهای QR Code بخاطر داشتن سرعت بالاتر در خوانده شدن و گنجایش بیشتر فضای ذخیره سازی اطلاعات در مقایسه با بارکدهای معمولی (Barcode UPC)،حتی در خارج از دنسو محبوبیت بسیاری کسب کردند.
کاربرد QR Codeچیست؟
بارکدها در حقیقت برچسبهای بصری هستند که قابلیت خوانده شدن توسط ماشینها را دارند وشامل اطلاعاتی درباره محصولی که بر آن چسبانده شدند هستند. حال آنکه QR کد را نه فقط بر روی محصولات، بلکه در بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی، متن مجلات، وبسایت ها، فروشگاهها و حتی کارت ویزیت افراد میتوان درج کرد. از آنجایی که کیوآر کد علاوه بر بارکد خوان توسط دوربین تلفنهای هوشمند نیز قابل بازخوانی است، دیگر نیازی بههمراه داشتن بارکد خوانهای مخصوص نبوده و افراد میتوانند درعرض چند ثانیه همهی اطلاعات مورد نیازشان درباره محصولات و افراد مختلف را، تنها با اسکن بارکد دو بعدی آنها چه در حالت عمودی و چه در حالت افقی، بدست آورند. استفاده از بارکدهای دوبعدی کاربردهای بسیاری دارد و درواقع اینکه چطور از آن استفاده کنید را شما تعیین میکنید. برای مثال یک پزشک میتواند با اسکن QR کد بیمار خود به پرونده پزشکی اودسترسی پیدا کرده و اطلاعات او را به طور کامل دریافت کند. اینکه به چه داروهایی حساسیت دارد و یا چه دارویی را درحال حاضر مصرف میکند. درمقابل بیمار با اسکن کد پزشک می تواند درباره میزان تحصیلات، رزومه و یا حتی ساعات حضور پزشک در مطب اطلاعاتی بدست آورد. QR Codeها به شما قدرت هدایت بازدیدکنندگان سایتتان را به محتوایی که برای اهداف تجاریتان ارزشمند است میدهد. هدف کیو آر کدها صرفه جویی در وقت بازدیدکنندگان شماست. به طور خلاصه از بارکد دو بعدی میتوان برای نمایش یک متن مثل رزومه اشخاص به کاربر،دانلود اپلیکیشن، نشان دادن موقعیت مکانی به کاربران، افزودن مستقیم شماره درج شده بر روی کارت ویزیت افراد به مخاطبین تلفن همراه کاربران، باز کردن یک آدرس اینترنتی (URL)،هدایت مشتریان به صفحات شبکههای اجتماعی، اتصال به شبکه ای بی سیم و یا ارسال ایمیل یا هر پیام دیگری استفاده کرد. • دانلود اپلیکیشن: با اسکن کردن QR کد به صفحه دانلود اپلیکیشن مورد نظر هدایت میشویدو دانلود شما به صورت خودکار آغاز میشود. باوجود تازه وارد بودن QR Code به فضای دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارهای متعددی تلاش خود را میکنند تا کیو آر کد جذاب وچشمگیری در نگاه کاربرانشان ایجاد کنند و از این طریق پیام خود را بلند و واضح به گوش مخاطبانشان برسانند. اپلیکیشنهای محبوبی همچون اینستاگرام و پرندههای خشمگین(Angry Birds) از QR کد برای دانلود اپلیکیشن های خود استفاده میکنند. هر دوی این کدها درعین حال که ویترینی عالی و خالقانه برای مشاغل صاحبانشان هستند، مخاطب را نیزقادر میسازند تا اپلیکیشن را مستقیما دانلود کند. • نمایش موقعیت مکانی شرکت: اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما قصد آمدن به شرکت شما را داشته باشند، میتوانند تنها با بازکردن دوربین موبایل خود و اسکن QR کد شما روی وبسایتتان، به جای جستجوی دستی روی نقشه، بلافاصله از موقعیت مکانی و آدرس شرکت شما مطلع شوند. • هدایت مشتریان به صفحات شبکههای اجتماعی: به عنوان مثال، اگر مشتری شما محصول یا خدمات وبسایت شما را بپسندد، میتواند توسط کیو آر کد شما صفحه مجازی مربوط به آن کالا یا خدمت را دنبال کند تا در جریان بروز رسانیهای آن قرار گیرد. • ارسال ایمیل یا هر پیام دیگری: قابلیت مهیج دیگری که میشود نام برد ارسال پیام از طریق اسکن بارکد دو بعدی شما به مخاطبانتان است. در این حالت افراد فقط وقتی پیام شما را، چه از طریق پیامک و چه از طریق ایمیل، دریافت میکنند که کد شما را اسکن کنند. ارسال پیام ازطریق QR کد نسبت به ارسال پیامک از مزایای بیشتری ازجمله داشتن کاراکترهای نامحدود در نوشته، برخوردار است. از کیو آر کد میشود برای فروش، پشتیبانی و یا اطلاع از بروزرسانیهای محصولات به خواست مشتریان استفاده کرد. علاوه بر اینها با اسکن کد، کاربران میتوانند ایمیلهای ارسالی شما را در موبایل خود مشاهده کنند که همین امر سبب میشود تا ایمیلهای شما در همه سیستم عاملها قابل دسترسی باشند. • افزودن مستقیم شماره تماس به لیست مخاطبین افراد: از کاربردی ترین قابلیتهای QRCodeها میتوان به همین مورد اشاره کرد. افراد میتوانند تنها با اسکن کد شما، نام،اطلاعات کسب و کار و شماره تماس شما را در لیست مخاطبین خود ذخیره کنند یا حتی با اسکن کد بلافاصله با شما تماس بگیرند. • تبلیغات: از بهترین کاربردهای کیو آر کدها استفاده برای تبلیغات فروش و اطلاع رسانی تخفیفها به مشتریان است. تبلیغات کالا نه تنها بر مشتریان کالا میافزاید، بلکه قدرت انتخاب مشتریان را نیز بالا میبرد. همین امر باعث شده که بازار تبلیغات روز به روز به دنبال جذابیت بیشتر به منظور اثربخشی بیشتر باشد. امروزه تبلیغات ساده یا گزارشهای متنی دیگر جذابیت چندانی ندارد؛ چراکه ابزار چند رسانهای توانسته مخاطبان بیشتری را جذب نماید. زمانی که افراد بارکد دو بعدی شما را اسکن میکنند، این شمایید که تصمیم میگیرید با چه موضوعاتی مواجه شوند و چه پیش زمینهای از نوع فعالیت و کسب و کار شما را به خاطر بسپارند. فراموش نکنید که با یک بار اسکن کردن، ممکن است مشتری دائمی برای محصولاتتان پیدا کنید.در مدلهای مختلفی از تلفنهای هوشمند اندرویدی و نیز آیفونهای دارای 11 iOS به بعد، امکان اسکن QR کد به طور پیشفرض وجود دارد. برای سایر دستگاهها نیز اپلیکیشنهای متعددی برای این کار وجود دارند که به راحتی قابل دریافت هستند.انواع بارکد دو بعدی
QR Codeها به دو دسته پویا و ثابت تقسیم میشوند.کیو آر کدهای پویا ( QR Code Dynamic )بخاطر قابل تغییر بودنشان برای کسب و کار ومقاصد تجاری مناسب تر هستند. قابل تغییر بودن به این معنی است که شما میتوانید بعد از تولید کد،آن را شخصی سازی و ویرایش کنید؛ اگر محتوایی را فراموش کردید به آن اضافه یا از آن کم کنید. کیو آر کدهای ثابت ( QR Code Static ) کدهایی هستند که بعد از تولید شدن، دیگر امکان تغییرآنها وجود ندارد و محتوایی ثابت مثل آدرس ایمیل یا شماره تماس دارند. این نوع کدها برای استفاده های شخصی مناسب ترند. برای مثال میتوانید بارکد دو بعدی وای فای منزلتان را ساخته و دراختیار مهمانانتان قرار دهید تا بدون فاش شدن رمز عبورتان، به سرعت به آن متصل شوند.استراتژیهای بازاریابی دیجیتال خود را با QR Code ارتقا دهید. بازاریابی دیجیتال را میتوان اینگونه تعریف کرد: فرآیند استفاده از روشهای دیجیتالی برای فروش یا ارائه محصولات و خدمات به مشتریان در مقیاس جهانی. امروزه کالاها و خدمات بسیار متنوع شده اند. درنتیجه ارائه دهندگان این کالاها یا خدمات نیز باید باروشهای متنوع با یکدیگر به رقابت بپردازند. شرکتهایی که بازاریابی درست و اصولی انجام دهند بدون شک موفق خواهند بود. با اضافه کردن کیو آر کد (بارکد دو بعدی) به سایت خود، هم موتورهای جستجو بوسیله الگوریتمهای مرتبط متوجه تغییر در صفحات شما شده و آنها را به روز تلقی میکنند، و هم مشتریان شما با سبک جدید و متنوعی از ارائه محصولات و خدمات مورد نیازشان رو به رو میشوند. در آینده ای نه چندان دور موتورهای جستجو قابلیت شناسایی QR کد را بدست آورده ومحتوای آنها را فهرست بندی میکنند. کسب و کار اینترنتی شما صرف نظر از کوچک یا بزرگ بودن، میتواند از کیو آر کدها به طرق مختلف بهره ببرد. بارکد دو بعدی شما میتواند شامل موارد زیر باشد: • جزئیات محصولات • اطلاعات تماس • جزئیات پیشنهادات و آفرها • شرح وقایع • کوپن یا بلیتهای مجازی • لینک به ویدئو • ID شبکههای اجتماعی شما • مقایسه محصولات یا رقبا با یکدیگرنمونههایی از کاربردهای QR Code در ایران
این حرف که بگوییم QR کدها درکشور عزیزمان ایران عملیاتی نیست و کاربردی ندارد،اشتباه است. ایران ازجمله کشورهایی است که علی رغم تحریمهای سی ساله حاکم، در زمینه فناوری پیشرفتهای فراوانی داشته و بر اساس گزارشها سریعترین رشد علمی را در جهان داراست. امروزه داشتن موبایلهای هوشمند مسئله ای پیش پا افتاده به حساب میاید. چه بسیارمدیران هوشمند و زیرکی که این مسئله را در طرح ریزیهای سیاستهای کسب و کار خود مدنظر قرار داده اند. همچنین با شیوع ویروس کرونا در جهان، استفاده از تلفنهای همراه و اینترنت برای انجام غیرحضوری کارها بیش از پیش توجه مردم را به خود جلب کرده و رو به گسترش است. نمونههایی از کاربردهای بارکد دو بعدی در ایران تا به امروز به شرح زیر است. • اپلیکیشن آپ: اپلیکیشن آپ (آسان پرداخت) را میتوان جزو کامل ترین و کاربردی ترین ابزارهای پرداخت به شمار آورد که محبوبیت زیادی هم دربین کاربران دارد. برای استفاده از این نرم افزار کافیست به اینترنت دسترسی پیدا کنید و رمز دوم کارت بانکی خود را دراختیار داشته باشید. “نشان پرداخت” سرویس جدیدی است که آپ فراهم کرده است. در این روش دیگر نیازی به کارت بانکی یا پول نقد برای پرداخت هزینههای کالا یا خدمات و یا حتی پرداخت پول به دوستان و افراد مختلف نیست! بلکه تنها باید QR کد طرف مقابل را اسکن کنید و با استفاده از اطلاعات کارت بانکی خود، پرداخت را انجام دهید. نشان پرداخت برای پرداختهای جزیی مثل کرایه تاکسی، سوپرمارکت ها، نانوایی، دکه روزنامه فروشی و … گرفته تا کسب و کارهای کلان با مبالغ زیاد قابل استفاده است.همچنین با به اشتراک گذاری QR کد خود، ازطریق پیامک یا اپلیکیشنهای ارتباطی دیگر، میتوانید از دیگران پول دریافت کنید؛ بدون اینکه لازم باشد شماره کارتتان را داشته باشید. این اپلیکیشن درنظر دارد تا به زودی تمام کاربرانش QR Code مخصوص به خود را داشته باشند. • اپلیکیشنهای ایزی پی ( EZ Pay ) ،فون پی ( Phone Pay )، رسید و همراه کارت: این اپلیکیشنها نیز امکان پرداخت از طریق بارکد دو بعدی QR را فراهم میکنند. به این صورت که کاربران کیو آر کد پذیرنده را، با استفاده از بخش مخصوص در اپلیکیشنهای نام برده، اسکن کرده و با وارد کردن مبلغ پرداختی هزینه را غیر نقدی پرداخت میکنند. جالب این است که “همراه کارت” به استفاده از این کدها تنها در اپلیکیشن خود بسنده نکرده وحتی از این کدها در وبسایت خود نیز بهره گرفته است. همانطور که درعکس مشاهده میکنید،کافیست کاربران کد مخصوص هر عنوان را اسکن کرده تا به ساده ترین و سریع ترین راه ممکن به اطلاعات و اپلیکیشنهای مدنظرشان دسترسی پیدا کنند. • تومن: در استفاده روزمره از تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، پیش آمده که پول نقد یا از آن مهمتر پول خرد به همراه نداشته باشیم. ازطرف دیگر شیوع ویروس کرونا سبب شده تا در استفاده از پول نقد، که منبع آلودگی است، محتاط تر عمل کنیم. اپلیکیشن”تومن” با ایجاد امکان پرداخت غیر نقدی این مشکل را برای همیشه برطرف کرده است. به این صورت که ابتدا کیف پول اپلیکیشن را شارژ میکنید و سپس QR Codeنصب شده در تاکسی را با استفاده از امکانات اپلیکیشن “تومن” اسکن کرده و هزینه سفر را از موجودی کیف پول الکترونیکی خود پرداخت میکنید. • ایران کیش: شرکت کارت اعتباری ایران کیش، شرکت خدمات مالی و پرداخت الکترونیکی ایرانی است. ایران کیش با مشارکت بانک تجارت قصد دارد تا در حوزه فناوری اطلاعات و بکارگیری ابزارهای الکترونیک رضایت کاربران این خدمات رابدست آورد. مدیر عامل این شرکت از طراحی سرویس پرداخت غیر نقدی خبر داد که با استفاده از اسکن بارکدهای دو بعدی بوسیله تلفن همراه و بدون استفاده از کارت بانکی در فروشگاهها انجام میپذیرد؛ با این تفاوت که دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه مشتریان نباشد.نمونههایی از کسب و کارهای موفق خارجی در استفاده از QR Code
باتوجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و تمایل مردم به صرفه جویی در وقت، در آینده ای نه چندان دور کسب و کاری که از بارکدهای دو بعدی در برند سازی، بازاریابی و تبلیغات بی بهره باشد،باقی نخواهد ماند. پیشتازان استفاده از این کدهای جادویی گامهای اولیه را برداشته و با کسب موفقیتهای چشمگیر بوسیله این کدهای پاسخ سریع، مسیر را برای دیگر صاحبان کسب و کار به خصوص کسب و کارهای اینترنتی هموار کردهاند. در ادامه برخی از آنها را باهم مرور میکنیم. • اسپاتیفای: با اسکن کیو آر کد پلی لیست اسپاتیفای دوستتان میتوانید به جای جستجوی دستی نام تک تک آهنگ ها، دسترسی سریع به همه موزیکهای آن پلی لیست داشته باشید. • Mytoys.de: از دیگر بزرگترین اسباب بازی فروشیهای اینترنتی آلمان است. این فروشگاه بوسیله آجرهای لگو QR کدهای خود را ساخت و آنها را در معابر عمومی قرار داد تا به این شیوه مشتریان خود را ترغیب به خرید لگوهای بکار رفته در کدها کند. درنتیجه مشخص شد که%49 از بازدیدکنندگان و خریداران این لگوها ازطریق کیو آر کدها به صفحه فروش راه پیداکرده بودند. فروش دوبرابری آنها مثالی عالی از تاثیر این کدها بر کسب و کار دیجیتال است.
چگونگی ساخت QR Code اختصاصی خودمان
از آنجاییکه QR کد در بین بارکدهای دو بعدی بیشترین استفاده را به خود اختصاص داده است،تولید کنندههای بسیاری هم برای ساخت و تولید این کدها وجود دارند. این تولید کنندهها هم به شکل نرم افزار و هم در قالب وبسایت برای عموم در دسترس هستند که استفاده از آنها هم می تواند رایگان و هم با پرداخت حق عضویتی همراه باشد. در هر دو حالت، این روزها مدت زمانی که طول میکشد تا ایده داشتن کیو آر کد مخصوص به خودتان را به عمل تبدیل کنید کمتر از ده دقیقه است! در ادامه میتوانید فهرست برخی سایتهای ارائه دهنده این خدمات را ملاحظه کنید. • www.qrgenerator.ir • www.qr-code.ir • www.goqr.me • www.qrcode-monkey.comسخن آخر:
امروزه از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساده سازی کارها استفاده میشود. با توجه به فراگیر شدن استفاده از QR Codeها و استفاده تقریبا همه اقشار جامعه از تلفنهای هوشمند، استفاده از این کدها و یا حداقل کسب اطلاعات درباره ماهیت و کاربرد آنها به امری ضروری بدل شده است. به خصوص که با سرازیر شدن تکنولوژی به درون خانه هایمان، هر روزه شاهد خداحافظی با وسایل و ابزارهایی هستیم که زمان بر بوده و استفاده از آنها مقوله ای بس آزار دهنده شده است. خوشبختانه اینترنت بستری آماده کرده است که میتوانید بسیارى از کارها را با سرعت بیشتری انجام دهید. کیو آرکدها با سرعت بالایی که در خوانده شدن توسط تلفنهای همراه دارند، به حل این مشکل کمک فراوانی کردند. اگر صاحب کسب و کار مخصوصا در حوزه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی هستید، توصیه ما به شما استفاده از بارکد دو بعدیQR به منظور همگام شدن با تکنولوژی و راحتی مشتریان خود و کسب اعتماد آنها است.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب و کار اینترنتی کیو آر کد زیر را اسکن کنید.منبع:مدیر وب